Pyörän sääntöjenmukaisuus hoidetaan konekortilla, katsastuksessa keskitytään turvallisuuteen. Juu, muuten laillinen Kreidleri mutta ei sitä foamia .
No sitten katsastus oli oikein asiallinen, minulla oli vaan luulo että siinä katsotaan myös että onko vehjes sääntöjen mukainen. Tarkastetaanko milloinkaan sitä että onko konekorttiin kirjoitetut asiat paikkaansapitäviä ?
Petri
Terve,
Kiipailun osallistuja vastaa ajoneuvon säännönmukaisuudesta. Jopa lisämääräyksellä voidaan edellyttää, että jokaisen ajajan on kirjallisesti ja allekirjoituksella vahvistaen taatattava tiettyjen kilpailukalustoon liittyvien osien sääntöjenmukaisuus.
Katsastuksessa voidaan havaita pyörässä olevan sääntövirheellisyys tai luokkavirhellisyys, mutta katsatuksen läpäisy ei tarkoita, että ajoneuvo olisi säännön- tai luokkansamukainen. Jokaisen kisaan ilmoittautujan ja kuljettajan on tunnettava säännöt sekä ratakäyttäytyminen.
Sääntöjen mukaan Classic-luokkaan voi osallistua ajoneuvo, joka on luokitelty kyseiseen luokkaan. Tämän osoittamiseksi osallistujan tulee esittää konekortti. Tämä vaatimus esitetään mm. kisan lisämääräyksessä. Katsastaja tarkistaa, että katsastettavalla on kyseinen kortti ja se vastaa konekortissa oleva ajonevoa. On myös huomioita, että katsastustoimenpide tehdään tarvittaessa on koko kilpailuaikana sekä sen jälkeisenä vastalauseaikana (protesti).
Ajoneuvon tarkastus.
Katsastaja ilmoittaa kilpailjohtajalle tai ratalajien tuomarille jos ajoneuvo tai kuljettaja on vaarallinen. Heidän velvollisuus on hylätä.
- Ensiöketjun suojaus
- Ei avoinaisia ohjaustangon päitä
- Pakoputken ja äänenvaimentajan kiinnitys
- Osien kiinnitys silmämääräisesti ja käsin kokeillen
- Rungon päällipuolinen kunto
- Iskuvaimentimien kiinnitys
- Ohjaustanko vapaa liikkuminen (ei saa osua katteeseen)
- Ohjaustangon ollessa ääriasennossa sen ja tankin välissä oltava vähintään 30 mm (ei jää näpit väliin)
- Pallopäiset kahvat
- Kaasukahva on sulkeuduttava itsestään kun irroittaa otteen
- Etuputkien ja emäputken jne väljyys
- Svingin väljyys.
- Öljyputkien ja letkujen kiinnitys ja laatu
- Varmistuslangat
- Turvakatkaisin
- Pyöristetyt jalkatapit.
- Ei sivuseisontatukea, vilkkuja, valoja, peilejä tai rekisterikilpeä
- Etujarrun kunto (takajarru jos käytössä)
- Ketjulukko (varmistuslangalla tai silikonilla)
- Tank foam
- Pre 48:ssa oltava "öljykaukalo"
- Vanteiden ja pinnojen kunto
- Renkaiden kunto
Tässä nyt asioita mitä tuli mieleen.
Asut:
- Kypärä ns. kilpailuun tarkoitettu kypärä. (umpikypärä avattavalla visiirillä). E-hyväksytty, USA Snel tai Japan JIS.
- Yksiosainen min 1,2 mm nahasta valmistettu asu. Myös vetoketjulla yhdistettynä hyväksytään.
- Puvussa oltava kaksinkertainen tai min 8mm vaahtomuovisuojaus: Olkapäissä, kyynärpäissä, sivuissa ja lantiossa sekä polvissa.
- Selkäpanssari
- Keinokuidut, jotka voivat sulaa ovat alusasuna kiellettyjä
- Jalkineet oltava kilpailukäyttöön tarkoitetut ja niiden korkeus 200mm. Eli... ei touringsaappaita tms. Koskee myös sivarimatkustajaa (ei tennareita tms. matkustajalla)
- Hanskat oltava kilpailukäyttöön tarkoitetut ja niissä on oltava suojat.
- Kypärä ei saa olla vahingoittunut
- Leukahihna ei saa luistaa leuan alta
- Ajoasu ei saa olla rikkinäinen siten, että se vähentää turvallisuutta.
- Ajoasu ja kypärä voidaan tarkistaa tarvittaessa kuljettajan päällä (olisi hyvä ilmoittaa lisäkutsussa)
Tässä nyt asioita mitä tuli mieleen.
Lisätietoa löytyy SML sivuilta "SML Urheilusäännöstö"
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/Urheilusäännöstöä on täydennetty lajikohtaisesti
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/873931/Classic+Racing_1.2.pdfsekä
http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/873934/GUIDELINES_1.pdfJokaisen kilpailijan on luettava säännöt. Lajikohtaiset säännöt ovat englanninkieliset siitä syystä, ettei tulkinnan varaa ilmene kansainvälisissä kiistatapauksissa.