Kirjoittaja Aihe: Tuloksia  (Luettu 7489 kertaa)

Toukokuu 20, 2013, 12:12:33 ip
Luettu 7489 kertaa

Raimo Vuoriniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
Jurvan Classic kisan tulokset Löytyvät SVKMK:n nettisivulta tulokset välilehdeltä.
Siellä on myös eri sarjojen pistetilanne.
Jos havaitsette näissä pistetaulukoissa virhetä niin ottakaa yhteyttä.

Toukokuu 20, 2013, 16:28:03 ip
Vastaus #1

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Olisi kiva kuulla kilpailijoitten kommenteja Botnian kisasta....Kuinka järjestelyt ja katsastus toimi? Osallistuja määrä näköjään tippuu vuosi-vuodelta...mikähän tähän on syy??Länsi-naapurit ovat jostain kumman syystä lopettaneet Suomen puolella ajettavien kilpailuihin osallistumisen...Tässä miettimisen aihetta...Kuihtuuko koko homma????? :(

Toukokuu 20, 2013, 18:05:40 ip
Vastaus #2

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Ensikertalaisen näkemys asiasta:

Järjestelyt erinomaiset ja kivaa oli, kilpaa sai ajaa tosissaan kun sattui saman nopeuksisia kuskeja viivalle  :). Iso kiitos järjestäjille jotka mahdollistivat hienon kokemuksen.

Katsastuksessa katsottiin (F1  luokka) varmistukset, jarrut, onko foamia tankissa (ensi vuonna pitää olla) ja ajovarusteet mutta eipä muuta. Säännöt ovat tiukat mutta ei niitä pysty juurikaan valvoa ?
Voi se tietysti hieman harmittaa jos itse ajaa sääntöjen mukaisella pyörällä ja koittaa pärjätä. Asia ei juurikaan kyllä koske minua kun en kärkipäässä aja koska en osaa :)

Petri

Toukokuu 20, 2013, 18:25:26 ip
Vastaus #3

Jouko Pajunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 656
Ensikertalaisen näkemys asiasta:

Järjestelyt erinomaiset ja kivaa oli, kilpaa sai ajaa tosissaan kun sattui saman nopeuksisia kuskeja viivalle  :). Iso kiitos järjestäjille jotka mahdollistivat hienon kokemuksen.

Katsastuksessa katsottiin (F1  luokka) varmistukset, jarrut, onko foamia tankissa (ensi vuonna pitää olla) ja ajovarusteet mutta eipä muuta. Säännöt ovat tiukat mutta ei niitä pysty juurikaan valvoa ?
Voi se tietysti hieman harmittaa jos itse ajaa sääntöjen mukaisella pyörällä ja koittaa pärjätä. Asia ei juurikaan kyllä koske minua kun en kärkipäässä aja koska en osaa :)

Petri

Petrin kanssa samoilla linjoilla. Kivaa oli ihan kympillä.

Pyörän sääntöjenmukaisuus hoidetaan konekortilla, katsastuksessa keskitytään turvallisuuteen. Juu, muuten laillinen Kreidleri mutta ei sitä foamia  :-[ .

Toukokuu 20, 2013, 18:40:48 ip
Vastaus #4

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Pyörän sääntöjenmukaisuus hoidetaan konekortilla, katsastuksessa keskitytään turvallisuuteen. Juu, muuten laillinen Kreidleri mutta ei sitä foamia  :-[ .

No sitten katsastus oli oikein asiallinen, minulla oli vaan luulo että siinä katsotaan myös että onko vehjes sääntöjen mukainen. Tarkastetaanko milloinkaan sitä että onko konekorttiin kirjoitetut asiat paikkaansapitäviä ?

Petri

Toukokuu 20, 2013, 22:34:51 ip
Vastaus #5

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1926
  • Cum On Feel the Noize
Pyörän sääntöjenmukaisuus hoidetaan konekortilla, katsastuksessa keskitytään turvallisuuteen. Juu, muuten laillinen Kreidleri mutta ei sitä foamia  :-[ .

No sitten katsastus oli oikein asiallinen, minulla oli vaan luulo että siinä katsotaan myös että onko vehjes sääntöjen mukainen. Tarkastetaanko milloinkaan sitä että onko konekorttiin kirjoitetut asiat paikkaansapitäviä ?

Petri

Terve,

Kiipailun osallistuja vastaa ajoneuvon säännönmukaisuudesta. Jopa lisämääräyksellä voidaan edellyttää, että jokaisen ajajan on kirjallisesti ja allekirjoituksella vahvistaen taatattava tiettyjen kilpailukalustoon liittyvien osien sääntöjenmukaisuus.
Katsastuksessa voidaan havaita pyörässä olevan sääntövirheellisyys tai luokkavirhellisyys, mutta katsatuksen läpäisy ei tarkoita, että ajoneuvo olisi säännön- tai luokkansamukainen. Jokaisen kisaan ilmoittautujan ja kuljettajan on tunnettava säännöt sekä ratakäyttäytyminen.
Sääntöjen mukaan Classic-luokkaan voi osallistua ajoneuvo, joka on luokitelty kyseiseen luokkaan. Tämän osoittamiseksi osallistujan tulee esittää konekortti. Tämä vaatimus esitetään mm. kisan lisämääräyksessä. Katsastaja tarkistaa, että katsastettavalla on kyseinen kortti ja se vastaa konekortissa oleva ajonevoa. On myös huomioita, että katsastustoimenpide tehdään tarvittaessa on koko kilpailuaikana sekä sen jälkeisenä vastalauseaikana (protesti).

Ajoneuvon tarkastus.
Katsastaja ilmoittaa kilpailjohtajalle tai ratalajien tuomarille jos ajoneuvo tai kuljettaja on vaarallinen. Heidän velvollisuus on hylätä.

- Ensiöketjun suojaus
- Ei avoinaisia ohjaustangon päitä
- Pakoputken ja äänenvaimentajan kiinnitys
- Osien kiinnitys silmämääräisesti ja käsin kokeillen
- Rungon päällipuolinen kunto
- Iskuvaimentimien kiinnitys
- Ohjaustanko vapaa liikkuminen (ei saa osua katteeseen)
- Ohjaustangon ollessa ääriasennossa sen ja tankin välissä oltava vähintään 30 mm (ei jää näpit väliin)
- Pallopäiset kahvat
- Kaasukahva on sulkeuduttava itsestään kun irroittaa otteen
- Etuputkien ja emäputken jne väljyys
- Svingin väljyys.
- Öljyputkien ja letkujen kiinnitys ja laatu
- Varmistuslangat
- Turvakatkaisin
- Pyöristetyt jalkatapit.
- Ei sivuseisontatukea, vilkkuja, valoja, peilejä tai rekisterikilpeä
- Etujarrun kunto (takajarru jos käytössä)
- Ketjulukko (varmistuslangalla tai silikonilla)
- Tank foam
- Pre 48:ssa oltava "öljykaukalo"
- Vanteiden ja pinnojen kunto
- Renkaiden kunto
Tässä nyt asioita mitä tuli mieleen.

Asut:

- Kypärä ns. kilpailuun tarkoitettu kypärä. (umpikypärä avattavalla visiirillä). E-hyväksytty, USA Snel tai Japan JIS.
- Yksiosainen min 1,2 mm nahasta valmistettu asu. Myös vetoketjulla yhdistettynä hyväksytään.
- Puvussa oltava kaksinkertainen tai min 8mm vaahtomuovisuojaus: Olkapäissä, kyynärpäissä, sivuissa ja lantiossa sekä polvissa.
- Selkäpanssari
- Keinokuidut, jotka voivat sulaa ovat alusasuna kiellettyjä
- Jalkineet oltava kilpailukäyttöön tarkoitetut ja niiden korkeus 200mm. Eli... ei touringsaappaita tms. Koskee myös sivarimatkustajaa (ei tennareita tms. matkustajalla)
- Hanskat oltava kilpailukäyttöön tarkoitetut ja niissä on oltava suojat.
- Kypärä ei saa olla vahingoittunut
- Leukahihna ei saa luistaa leuan alta
- Ajoasu ei saa olla rikkinäinen siten, että se vähentää turvallisuutta.
- Ajoasu ja kypärä voidaan tarkistaa tarvittaessa kuljettajan päällä (olisi hyvä ilmoittaa lisäkutsussa)
Tässä nyt asioita mitä tuli mieleen.

Lisätietoa löytyy SML sivuilta "SML Urheilusäännöstö" http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/
Urheilusäännöstöä on täydennetty lajikohtaisesti http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/873931/Classic+Racing_1.2.pdf
sekä http://www.moottoriliitto.fi/@Bin/873934/GUIDELINES_1.pdf

Jokaisen kilpailijan on luettava säännöt. Lajikohtaiset säännöt ovat englanninkieliset siitä syystä, ettei tulkinnan varaa ilmene kansainvälisissä kiistatapauksissa.










« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2013, 23:01:45 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 21, 2013, 06:10:12 ap
Vastaus #6

Ismo Hakamäki

  • Vieras
SML:n kilpailulisenssin mukana tulevasta lehtisestä poimittua: "Säännöt ja määräykset: ...... Jokainen ajajalisenssin lunastava ajaja vahvistaa lisenssin ostaessaan tuntevansa SML:n voimassa olevat säännöt ja sitoutuu noudattamaan niitä."

Aika monta tagia: jokainen, vahvistaa, tuntea, voimassa olevat, sitoutuu ja noudattaa. Eiköhän näillä päästä jo aika pitkälle?

Toukokuu 21, 2013, 13:11:43 ip
Vastaus #7

Jonni Puhakka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 126

Kysymys, että onko kypärälle joku määrätty käyttöikä, kun en äkkiä löytänyt säännöistä?

Toukokuu 21, 2013, 16:49:26 ip
Vastaus #8

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Hei HERÄTYS!!! Mitä kysyinkään?  ???

Toukokuu 21, 2013, 17:57:57 ip
Vastaus #9

Raimo Vuoriniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
Olisi kiva kuulla kilpailijoitten kommenteja Botnian kisasta....Kuinka järjestelyt ja katsastus toimi? Osallistuja määrä näköjään tippuu vuosi-vuodelta...mikähän tähän on syy??Länsi-naapurit ovat jostain kumman syystä lopettaneet Suomen puolella ajettavien kilpailuihin osallistumisen...Tässä miettimisen aihetta...Kuihtuuko koko homma????? :(

Näni on käynyt eli länsinaapurit ovat lopettaneet Suomen kisaan osallistumisen.
Meillä suomalaisilla ei ole auktoriteettia komentaa heitä tänne ajamaan.
Pyytäkää te "länsi-venäläiset" komentoapua emämaastanne.

Toukokuu 21, 2013, 18:01:21 ip
Vastaus #10

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1926
  • Cum On Feel the Noize

Kysymys, että onko kypärälle joku määrätty käyttöikä, kun en äkkiä löytänyt säännöistä?

Terve,

Käyttöikää ei ole määritelty kunhan koodit on oikein.
Toisaalta koodit kuvaavat myös vuosia, josta alkavat.

Europe ECE 22-05 P, NP tai J
Japan JIS T 8133: 2007
USA Snell M 2010

ECE on ympyröity E jonka perässä oleva numero (1-48) tarkoittaa maata, joka standardikypärän on hyväksynyt. Sen alla olevassa tekstissä täytyy esiintyä numero 05.

Huomioikaa, että myös paraatiajoissa, jotka tapahtuvat radalla, edellyttävät samoja säännönmukaisia katsastuksia ja varusteita turvallisuuden takia. Radanpinta on yhtä kova kaikille vaikka vauhti olisikin hitaampaa.

Lisään vielä:
Kypärän lukkoa ei ole määritelty, mutta kaksois-D-lenkki on selkeästi turvallisempi kuin pikalukko. Pikalukkoon voi mennä väliin roskia ja siten lukitus heikentyy. Samoin yhden käden kiristys on selkeä kaksois-D-lenkissä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2013, 18:21:29 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 21, 2013, 18:57:33 ip
Vastaus #11

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 193
Joskus vuosituhannen alkupuolella oli käyttöikä max 5 vuotta ja D-lukko pakollinen, niin ja tietysti jotku hyväksyntä. Mutta mailma muuttuu ja säännöt elää...

keke#409

Toukokuu 21, 2013, 21:55:24 ip
Vastaus #12

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1387
näin mäkin muistelen, siis yhtämieltä keken kanssa. tuskinpa on tuo remmilukitus miksikään muuttunut?
tarkoittaako belik paraatiajolla myös näytösajoja, siellä kyllä näkee jos jonkinmoista oheita jne..ja asfaltti
ihan yhtä kovaa kuin muuallakin.

Toukokuu 21, 2013, 23:02:20 ip
Vastaus #13

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1926
  • Cum On Feel the Noize
näin mäkin muistelen, siis yhtämieltä keken kanssa. tuskinpa on tuo remmilukitus miksikään muuttunut?
tarkoittaako belik paraatiajolla myös näytösajoja, siellä kyllä näkee jos jonkinmoista oheita jne..ja asfaltti
ihan yhtä kovaa kuin muuallakin.

Näin se varmaankin on ollut, mutta FIM-säännöissä ei mainita muuta kuin kiinnityksen on oltava "lukittava" ja irroitettavissa vahinkotapauksissa joko lukosta tai katkaisemalla. "The helmet must have a chin strap type ‘retention system’ ". SML:n urheilusäännöstö viittaa FIM-sääntöön. Molemmissa säännöissä on maininta aiemmin mainittuhin standardeihin, jotka sisältävät vuosiluokituksia. ECE 22-05 luokitus tuli vuonna 2005. Eli ne ei voi olla sen vanhempia.

Paraatiajoilla tarkoitan radalla, kilpailujen ohessa tapahtuvia ajoja.
Näytösajoilla, joita ajetaan valvotulla vauhdilla katunäytösajoissa, näkee todellakin jos minkälaista ruukkua ja asua. Niissähän on ajatuksena ajaa näytösmielessä yleisöä kosiskellen vanhaan tyyliin ja maltilisella vauhdilla. Tosin kuten Harri mainitsi; se asfaltti on kovaa sielläkin. Kyllä niissäkin on sattunut kaatumisia, joten vaikka samoja vaatimuksia niissä tapahtumissa ei ole varusteissa vaadittu, niin järki ja turvallinen kypärä kuuluu samaan päähän.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2013, 23:10:59 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 22, 2013, 13:34:34 ip
Vastaus #14

Raimo Vuoriniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
Olisi kiva kuulla kilpailijoitten kommenteja Botnian kisasta....Kuinka järjestelyt ja katsastus toimi? Osallistuja määrä näköjään tippuu vuosi-vuodelta...mikähän tähän on syy??Länsi-naapurit ovat jostain kumman syystä lopettaneet Suomen puolella ajettavien kilpailuihin osallistumisen...Tässä miettimisen aihetta...Kuihtuuko koko homma????? :(
Väite että osallistujamäärä tippuu vuosi vuodelta ei pidä paikkaansa.
Tänä vuonna oli noin kaksikymmentä (20) kuskia enemmän kuin vuonna 2012.

SORI:
Nyt löytyi virhe tilastoista.
Kuskien määrä 2012 ja 2013 oli kutakuinkin sama (124 - 121)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2013, 14:33:17 ip kirjoittanut Raimo Vuoriniemi »