Kirjoittaja Aihe: Classic trial  (Luettu 40948 kertaa)

Elokuu 26, 2014, 13:51:32 ip
Luettu 40948 kertaa

Jaakko Leksis

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1139
En löytänyt mistään internetin syövereistä tietoa tulevista classic trial kisoista?
HORSE POWER TO THE PEOPLE

Elokuu 28, 2014, 13:36:48 ip
Vastaus #1

Jaakko Leksis

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1139
Tietääkö kukaan onko classic-trial kisoja vielä joskus tulossa ja minkälaisia luokkia kisoissa yleensä on? Ja onko tuo laji ylipäätään sopiva aloittelijalle?
HORSE POWER TO THE PEOPLE

Elokuu 28, 2014, 15:10:22 ip
Vastaus #2

Kymäläinen_Paavo

  • Vieras
Moikka!
Classic-trial kilpailuja ei järjestetä. Mutta harrastajat kokoontuvat classic-trial tapahtumiin. Erittäin mukavia tilaisuuksia ja sopivat mainiosti myös aloitteleville harrastajille.
Jos laitat sp-osoitteen minulle niin sähkötän tarkempaa tietoa paavo ät kymalainen.net
t.
Paavo

Elokuu 28, 2014, 15:46:20 ip
Vastaus #3

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062

Marraskuu 21, 2017, 21:59:14 ip
Vastaus #4

Hannu Ikäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 81

Marraskuu 22, 2017, 18:13:36 ip
Vastaus #5

PenttiXS2jammuDanbom

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 327
Laitoin sulle Eero yv:n

Marraskuu 22, 2017, 21:43:13 ip
Vastaus #6

Perttu Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 154
Mahdollinen kontakti voisi olla Erkki Petäjä. Sen verran tiedän, että Erkki värkkää Bultacoita ja on yksi Hyvinkää Scramble&Trialin järjestäjistä. Luulisi tuon jotan osaavan vinkata. Pyörittää pienkonekorjaamoa EP Service&Import Hyvinkäällä. Hyvä korjaamo ja mukava mies. Tuolta yhteystiedot: http://epservice.fi/yhteystiedot
Honda CX 500

Tammikuu 09, 2018, 22:06:51 ip
Vastaus #7

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Olipa tuossa pari vuotta sitten tori.fi:ssä ilmoitus osakasasta otsikolla: Yamaha TY. Olin junnuna lukenut 250 TY:n esittelyn Teknarista muuten en juuri ollut moisista kuullut tai livenä nähnyt... Mitään kokemusta minulla ei trial-pyörästä ollut aikaisemmin mutta vähän on sellaista aina tehnyt mieli. Soittelin myyjälle Suolahteen ja sovittiin tapaaminen. Matkakin oli kohtuulliset 100km. No, eipä se kasa yhtään paremmalta näyttänyt paikanpäällä jos ei huonommaltakaan. Äkkiä katsottuna suurimmat puutteet olivat bensatankki, takalokasuoja ja -iskarit. Hinta oli muistaakseni 150€ ja tuntui ihan kohtuulliselta. Kaupathan siitä tuli, papereita ei tehty koska niitä ei ollut. Valmiiksi purettu pyörä peräluukkuun ja nokka kohti Jämsänkoskea jossa tutkitaan saalis tarkemmin.
Jatkan juttua kunnostuksesta ja osien hankinnasta lähipäivinä...
-Kaizu-

Tammikuu 10, 2018, 10:00:03 ap
Vastaus #8

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Ostohetkellä jo selvisi että kyseessä on 175 kuutioinen versio aiheesta. Myyjä oli saanut läjän vaihdokkina jossain mopokaupassa Oulun suunnalta, eikä tiennyt muuta sen historiasta. Runko oli kokenut kovia vuosien varrella: kehtoputkia moottorin alle oli korjailtu, takaiskareille oli tehty uudet yläkiinnikkeet ja takahaarukkaa oli jatkettu ehkä 30mm. Tämmoisestä rungosta ei oikein kuvia löytynyt niin alaputket tein ns. omasta päästä, jälkeenpäin huomasin että niistä tuli vähän väärän malliset. Haarukan lyhensin alkuperäisen mittaiseksi. Kone oli muuten kasassa mutta sylinteri oli irroitettu niin että mäntä oli puoliksi sisällä ja ruostunut aika lujaan kiinni samoin kuin tietysti kiertokangen ja kammen laakerit. Ilmeisesti ollut pitkään purettuna ja säilytetty ulkona. Brittiläisestä Yambits-nimisestä kaupasta tilasin kiertokankisarjan, ylikokomännän, toisiopuolan, kärjet ja konkan. Myös uusi satula löytyi sieltä. Sylinteri porattiin paikallisessa Tammer-Dieselissä. Vaihteiston neulalaakereita lukuunottamatta kaikki laakerit löytyi hyllytavarana laakerikauppiaalta. Neulalaakerit ja takalokasuojan tilasin myös Briteistä Tytrials-nimisestä firmasta. Paketti ei koskaan tullut perille ja kys. firma ei pystynyt selvittämään mitä lähetykselle tapahtui... PayPal palautti kyllä rahat. Kasasin koneen vanhoilla neulalaakereilla. Takalokasuojan tein sitten lasikuidusta. Tankki löytyi tämän foorumin ostoilmoituksella, myyjä oli Bultaco-kuski Porvoosta. 
-Kaizu-

Tammikuu 10, 2018, 10:20:42 ap
Vastaus #9

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Pari suttuista kuvaa:

[ylläpito on poistanut liitteen]
-Kaizu-

Tammikuu 10, 2018, 13:33:54 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Jyväskylässä toimii katupyöräilijöiden yhteenliittymänä Jyväskylän Moottoriklubi - toiminut jo kait pitkältä viime vuostuhannelta.  Järjestävät ajokauden päättäjäiset lokakuun loppupuolen tienoilla.  Yhtenä tapahtumana tuohon liittyen on ollut trial, jonka järjestelyistä pääasiassa on vastannut paikallinen trialharrastaja, ja jossa siis katupyöräporukat ovat päässeet ajamaan trialpyörällä maastoon merkittyjä, tälle porukalle sopivia jaksoja.  Tämän harrastajan tallissa majailee classic-trialeita useita kappaleita, mm. noita TY-jammuja pari piikkistä ja yksi kakspuolikas, sekä joku Montesa ja taitaa yksi SWM:kin olla.  Tuo TY-250 on 80-luvun loppupuolen mallia, eli ilmajäähdytys, rumpujarrut, mutta jo monoperä.  Nuo TY:t on ollu ajokkeina siinä klubin tapahtumassa.  Tuolla 250-TY:llä ja mainitussa tapahtumassa syntyi minun ensikosketukseni trialpyörään ja trialiin.  Vuosi taisi olla 2001 eli viiskymppinen suunnilleen silloin olin.  Kipinä syntyi kerralla, ja kohta oli lajin laite omassa tallissa; ensin 50-kuutioinen Beta - nimellisesti pojalle ostettu mutta ei se siihen syttynyt, ja sitten 99-mallin Beta Techno.  Viiminen poistui tallista toissa keväänä, eli aika pitkä suhde syntyi tuosta ensitapaamisesta lajiin.  60-vuotiaaksi asti kiertelin jokkiskisoja aika säännöllisesti, sen jälkeen vielä muutaman vuoden kuntoilun ja ulkoilun merkeissä.  Kaksi pyörää ehdin ostaa ihan uutena, yhden melkein uutena ja sen Betan reilummin käytettynä.  Tuon kymmenen vuoden kisa-ajamiset olisi voinut ajaa sillä Beta Technolla (ehkä jopa sellaisella monoperä-Yamahalla), ja tuskin tuloksetkaan uusilla pyörillä paranivat, mutta olihan siinä jotain hohtoa vaihtaa välillä pyörä tuliterään... Tuollaisella 80-luvun monoperäsellä kakspuolikkaalla voisi minun mielestäni ihan hyvin mennä jokamies-kisojen helpoimpiin eli vapaaseen tai yleiseen kisoihin edelleen, isompien kynnysten luokat ovat sitten oma lukunsa.

Nuo 70-luvun TY-Yamahat ovat vielä stereoperäisiä, ja niitä luullakseni tehtiin 125-175-250 kuution koneilla, erosikohan piikki ja seiskavitonen vain sylinteriltään, mutta puolikas oli eri laite myös raamiltaan?  Oiskohan niin, että tuota myöhempää monoperää tuli vain kakspuolikkaana?  Ranskalainen Scorpa oli sitten vuosituhannen vaihteesta eteenpäin Yamahan moottorien käyttäjä, ja esimerkiksi Japanissa pyörät markkinoitiinkin Yamahan nimellä, kunnes Scorpa siirtyi Shercon leiriin ja moottoreihin tällä vuosikymmenellä.

innostui muistelemaan jv taas
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2018, 13:45:40 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 10, 2018, 16:18:50 ip
Vastaus #11

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
No joo. Tämä on nyt vähän sinnepäin rakennettu ja sitä vois joskus vielä fixailla hienommaksi jos siltä tuntuu. Juu näitä on myös kasikymppisiä ja tämä 175 on tosiaan käsittääkseni sama pyörä kuin 125 mutta isommalla porauksella.
-Kaizu-

Tammikuu 10, 2018, 18:00:24 ip
Vastaus #12

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1368
Viime kesänä tuli luvattua Hyvinkään Scramblessa että rakennan Classic Trial pyörän,kun sanoivat leikillään,ettei täällä katseluväkeä tarvita,vaan ajajia.
Tähän asti on ollut suunnitteluasteella,mutta viimeviikolla hain rungon varastosta,kone on ollut tehtynä jo muutaman kuukauden.
Pikkaisen olen jo runkoa siistinyt ja leikellyt ylimääräisiä osia pois.
Saa nähdä mitä siitä tulee,pistän vasta sitten kuvia kun on valmis tai ainakin lähes valmis.
Hyvin vähän olen trialilla ajanut,pitäis päästä heti keväällä harjoittelemaan.

Tammikuu 10, 2018, 19:41:33 ip
Vastaus #13

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1368
Täytyy ottaa haaste vastaan,minkäänlaista kilvanajon kokemusta ei ole mistään lajista,lukuunottamatta mikroautoilla sisällä ja ulkona muutaman kerran.
Minitrialkisoja olin järjestämässä 80-luvun puolivälin paikkeilla parina kolmena vuonna, Stenbergin Eskon,Hiltusen Supin,velipoikien ja muutaman muun kanssa,sen jälkeen kun Lintukankaan motocrossrata suljettiin.
Ainoa kilpailija jonka siltä ajalta muistan on muuan Tommi Ahvala. Ahvalan isoveli? oli melkoinen mestari,hänelle ei kelvannut meidän tekemät jaksot.Talkooväestä kun oli pulaa,hän lupautui yhden jakson pistelaskuriksi,kun ehdin kahvinvientikierroksellani hänen jaksolleen,oli siimat vallan muualla ja jakso paljon helpompi.Tarjoilin silti kahvia. ;D
Nyt senaikaisessa trialmaastossa on Porttikallion hiihtokeskus jossa ampumahiihto taitaa olla päälaji.

Tammikuu 20, 2018, 20:23:24 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Tuohon " kaikenlainen moottoripyörä-urheilu tapahtuma pitää olla ylemmältä taholta hyväksytty".

Näin on.  Kilpailutapahtumalle pitää olla lupa.  Viranomaisilta, ei Suomen Moottoriliitolta.  Moottoriliitto ei ole eduskunta, eikä hallitus.  Se voi tehdä sääntöjä ja määräyksiä omiin tapahtumiinsa, ei muihin.  Moottoriliitto voi rajoittaa osallistumista omiin tapahtumiinsa.  Aiemmin oli selvä, että jos osallistuit jonkin muun tahon tai siis ilman Moottoriliiton lupaa järjestettyyn moottoripyöräkilpailuun, voi Moottoriliitto evätä osallistumisesi Moottoriliiton luvalla järjestettyihin tapahtumiin.  Tähänkin on autourheilun puolella taidettu saada Kilpailuvirastolta lausunto, että ei voi mikään lajiliitto toimia lainlaatijana eikä rajoittajana... Liitot itse eivät tätä taida vieläkään ymmärtää, siis omaa asemaansa ja valtaansa tai sen puutetta.

Tämä juridiselta puolelta, sitten käytäntöön.

Moottoripyöräurheilu on kuitenkin melko pienen joukon toimintaa.  Missään tapauksessa ei kannata jakautua useaan eri kuppikuntaan.  Kannattaa rakentaa, ei repiä; vastustajia harrastuksella on varmasti riittävästi ulkopuolella.  Nämä muutamat harrastetapahtumat, esimerkiksi juuri classic-trial, ovat löytäneet uomansa, ja hiljaisesti hyväksytty tai suljettu silmät siltä osin.  Kun asiat ovat käytännössä mallillaan, kannattaa toimia näissä puitteissa, kaikki hyötyvät.

Sitten ihan omia ajatuksia.  Maastopyörien liikennevakuutukset - sellaisenhan saa myös rekisteröimättömään laitteeseen - ovat melko suolaisia hinnaltaan.  Sellainen pitää kuitenkin olla jokaisessa moottoriajoneuvossa, jota käytetään muualla kuin täysin suljetulla alueella.  Valvontavastuuta tästä ei ole muilla kuin poliisiviranomaisilla, eli käytännössä ei oikeastaan ollenkaan.  Tuo täysin suljetun alueen määrittely ei ole aivan selvä, mutta minkään trialtapahtuman paikka ei ainakaan ole suljettu alue.  Eli jokaisessa tuollaiseen yhteistapahtumaan osallistuvassa moottoriajoneuvossa pitää olla liikennevakuutus.

Eerokin tuossa kirjoitti, että vauhtilajeissa, joissa sattuu... Tätä asennetta kehotan aika vakavasti välttämään.  Trialpyörilläkin sattuu.  Onneksi enimmäkseen aika pieniä, mutta sattuu kuitenkin.  Vakuutusasia ei kiinnosta ketään, paitsi sitten, kun sattuu.  Kun itse tulin reilu 15 vuotta sitten mukaan trialtoimintaan, tuo maastoajoneuvon liikennevakuutus oli hinnaltaan niin naurettavan halpa, että oli helppo arvata sen lystin olevan aika väliaikaista.  Niinkuin sitten kävikin.  Heiluri heilahti toiseen äärilaitaan; IF taisi huippuaikana pyytää rekisteröimättömän trialpyörän liikennevakuutuksesta noin 5000 euroa vuodessa!  Ja pääsi minusta eroon asiakkaanaan, myös kaikkien muiden vakuutusten osalta... Tämän päivän tilannetta en tunne, kun ei ole enää itselle ajankohtainen.  Kauhuskenaario trialissa on jonkun paikalla olevan ulkopuolisen päälle tippuva tai karkaava trialpyörä. Siitäkin on vastaavanlaisessa hupitapahtumassa kokemuksia - ei tosin ollut trialtapahtuma - että osallistuja, asiat tunteva ja tiedostava, joka on itse ajanut vakuuttamattomalla ja omistamallaan pyörällä, on alkanut etsiä maksajia ja syyllisiä, kun kaatuessaan omia aikojaan on tullut kipeätä...

Pyysit mielipiteitä, nyt niitä sait!

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2018, 20:28:22 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »