Kirjoittaja Aihe: Classic trial  (Luettu 40882 kertaa)

Tammikuu 21, 2018, 12:39:30 ip
Vastaus #15

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Kun Jaakko tuossa edellisessä viestissä sivusi tuota vakuutusasiaa, niin onko kenelläkään asiasta tuoretta tietoa, missä hinnoissa nykyiset maastoliikennevakuutukset pyörivät. Vaikuttaako pyörän tyyppi ja käyttötarkoitus mitään?

Sitten toinen juttu. Ainakin Ifin esitteissä kerrotaan, että "Liikennevakuutus vaaditaan myös silloin, kun ajoneuvoa käytetään ainoasta​an yksityisellä tiellä, pihalla, maastossa tai jäällä. Liikennevakuutus korvaa vahinkotilanteessa kaikki henkilövahingot sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahingot."

Mutta mites sitten kun kolaroidaan rekisterissä olevalla ja tieliikenteeseen rekisteröidyllä ja vakuutetulla ajoneuvolla maastossa. Maanomistajan luvalla tietty, koska ilman sitä maastossa ei saa edes ajaa. Löytyykö jostakin pienellä präntillä painettu vakuutussopimuksen osa, jossa mainitaan vakuutuksen pätevän ainoastaan tieliikenteessä. Tähän viittaisi ainakin POP-vakuutuksella rekisterinumerolla vakuutusta ostettaessa lisäkysymys, että käytetäänkö ajoneuvoa  edes osittain maastossa. Jos tuohon vastaa kyllä, vakuutusta ei voi ostaa, vaan on otettava yhteys konttoriin. Vakuutuksen ostaja siis rajoittaa jo vakuutusta ostaessaan maastokäytön pois.

Tammikuu 21, 2018, 13:23:10 ip
Vastaus #16

Tapio Hatanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Liikennevakuutus pätee myös maastossa. Oikeisiin kilpailuihin se ei taida auttaa mutta normi jäsentenväliset sänkipellolla ok.

muoks. lähivakuutuksessa ei kyselty ajosuunnitelmia
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2018, 14:27:19 ip kirjoittanut Tapio Hatanpää »

Tammikuu 21, 2018, 13:28:07 ip
Vastaus #17

Kymäläinen_Paavo

  • Vieras

Tammikuu 21, 2018, 16:00:35 ip
Vastaus #18

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Eri juttu nämä lisenssihommat, mutta tiedän vakuutusyhtiöllä olevan erittäin pätevät ja yhtiön etua valvovat lakimiehet, jotka mielellään tulkitsevat tätä liikennevakuutuslain kohtaa omaksi edukseen.

Liikennevakuutuslaki 1 §

Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun:

1) sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.

Tammikuu 21, 2018, 16:08:47 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Ainakin vielä silloin, kun itse lisenssejä maksoin, se vakuutus oli rajattu ja laajennettu vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Oli voimassa, kun läksit kotoasi treeniin, kunnes palasit kotiin. Ja myös moottorikerhon järjestetyssä treeni-illassa, esim. lentopalloa pelattaessa. Liikennevakuutus on voimassa vain ajoneuvoa ajettaessa. Eli jos laitat treenitauolla ketjuja rasvatessa sormen rattaan väliin, tai tiput kalliolta tutustuessasi jalkaisin jaksoon trialkisassa tai -treenissä, liikennevakuutus ei korvaa, lisenssivakuutus korvaa. No nyt onkin helppo ajatella tuon vakuutuksen hintaa suhteessa riskeihin...

Tuosta traktorista ja EU:sta. Jaksan ihmetellä ainaista ruikutusta tästä asiasta. Liikennevakuutus ja minimaalinen tapaturmavakuutus eivät ole millään mittapuulla toisiinsa rinnastettavia asioita. Toinen korvaa hoitokuluja, ja niissäkin on katto muutamassa tuhannessa eurossa, korvaus pysyvästä vammautumisesta joku tonni. Toinen korvaa ansionmenetyksen, myös pysyvän vammautumisen kohdalla. Oiskohan Nikkanen ollut kovasti onnellinen, jos korvaus olisi ollut muutaman satasen sairaalakulut, eikä senttiäkään puolen vuoden työkyvyttömyydestä?  Kuten Eero kirjoittikin, kysymys on siitä, että miksi se lisenssivakuutus pitää maksaa, kun sillä ei ole oikein mitään katetta.

Liikennevakuutusyhtiöt eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia. Kysymys on jaetusta vastuusta. Maastomoottoripyörillä sattuu valtavasti vahinkoja, valitettavasti myös vakavia. Jos näiden järkyttävän suuret kustannukset jaetaan myös mamman kauppakassin vakuutukselle, niin eihän vain samat ruikuttajat ole taas EU:sta eroamassa?

Näistä asioista pitää voida keskustella, enkä mitenkään ole vakuutusyhtiöitä puolustamassa; kyllä niille raha kelpaa. Mutta eivät nuo asiat ihan mustavalkoisia ole.

jaakkovaakko

Edit: Tuosta Pentin edelle kopioimasta lainkohdasta on juuri kysymys Paavon linkkaamassa EU-tapauksessa. Siinä EU käveli yli tuollaisesta, meidänkin lainsäädännössämme olevasta rajoituksesta moottoriajoneuvon liikennevakuutuksen voimassaoloon. Minun mielestäni vain maastomoottoripyöräilijät ryhmänä ovat olleet suurin hyötyjä tuon tulkinnan johdosta, eikä suinkaan maksaja.

EDIT 2: Pari vuotta sitten olen viimeksi maksanut trialpyörälle maastoajoneuvon liikennevakuutusta, muistaakseni silloin luokkaa alle kolmesataa euroa vuosi. Pidin vielä aika kohtuullisena sitä, tappiola oli yhtiö. Aika monta vuotta sitä vakuutusta maksoin, saamapuolelle jäi kaksi 11 euron terveyskeskuskäyntiä. Silti mielestäni minun kannatti maksaa, riskejä lajissa kuitenkin on.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2018, 16:25:39 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 22, 2018, 14:42:48 ip
Vastaus #20

Tapio Hatanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Kun Jaakko tuossa edellisessä viestissä sivusi tuota vakuutusasiaa, niin onko kenelläkään asiasta tuoretta tietoa, missä hinnoissa nykyiset maastoliikennevakuutukset pyörivät. Vaikuttaako pyörän tyyppi ja käyttötarkoitus mitään?

Kysyin lähivakuutuksesta niin 180€/vuosi oletusarvoilla 250cc, 80kg, 15kW ja käyttötarkotus trial.

Tammikuu 22, 2018, 16:19:52 ip
Vastaus #21

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Tuossa eellä heitin muistista tuon arvion kahensaan ja kolmensaan välliin.  Miulla on aina ollu noissa myös se osakasko, eli palo-varkaus-hirviturva(?).  Saatto olla tuossa muistin tarjoomassa summassa se mukana, sillo olis samassa linjassa.  Noilla hinnoilla kuitenkin miun mielestä kannattaa maksaa vakuutus, on liikennevakuutus niin paljon vahvempi korvaaja verrattuna mihinkään vapaa-ajan tapaturmaan tai urheiluvakuutukseen.  Mutta jokkaine arvioip ite omat riskisä.

Näissähän on se ongelma totisilla harrastajilla, että jos pyöriä on viistoista ja jokkaisella käyp kerran kesässä ajelemassa, ni ei oikein järkevää ratkasua taija löytyä?

jaakkovaakko

Tammikuu 22, 2018, 17:39:07 ip
Vastaus #22

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 929
  • Kawasaki A 1 R
       Onko kukaan koskaan mahtanut seurustella vakuutusihmisten kanssa henkilökohtaisesta vakuutuksesta, eli vakuutus kuskille ja luettelo pyöristä mitkä kuuluvat tämän reviiriin siis yksi vakuutus eikä viitätoista koska eihän yksi mies voi ajaa kuin yhdellä laitteella kerrallaan. Eihän lätkässäkään potkita kokojoukkuetta vaan yksi eli se valmentajaä retale.  Olisko Westy laitettava asialle ?    Erkki ,   kun minä synnyin oli ruuti jo keksitty.

Tammikuu 22, 2018, 18:05:10 ip
Vastaus #23

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Ei taida Suomen liikennevakuutuslaki tuntea henkilökohtaista liikennevakuutusta. Mutta voisiko perustaa moottoriurheiluyrityksen? Y-tunnuksella saisi ryhmäliikennevakuutuksen.

Ja jos liukastuu jaksolla, siis jaksoon kävellen tutustuessa, niin korvaa ihan normaali tapaturmavakuutus vaivat. Pyörän päällä ollessaan jos liukastuu, niin se onkin jo liikennevakuutusasia.

Tammikuu 22, 2018, 20:15:33 ip
Vastaus #24

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 279
  • Återfallsgubbe
Sanotaan nyt aluksi, että olen vähän jäävi vastaamaan, koska olin parikymmentä vuotta vahinkovakuutusyhtiön palkkalistoilla...

Mutta, keskustelu vakuutusyhtiön edustajan kanssa on aina neuvottelutilanne ostajan ja myyjän välillä. Nettikyselyihin vastaava automaatti ei paljon jousta. Ja sillä puhelimeen vastaavalla henkilöllä on tulostavoite, johon päästään myymällä vakuutuksia. Jos asiakas ostaa listahinnalla niin hyvä. Muitakin vaihtoehtoja on.

Kilpailutilanne on tällä hetkellä sen verran kova, että asiakas voi (tuloksellisesti) neuvotella muunkin hinnan. Ei saa antaa tunteille valtaa, vaan harkitusti tuoda omia ajatuksiaan hinnasta, kattavuudesta, omavastuun suuruudesta ym. esille. Toimii aika usein.

Tammikuu 23, 2018, 09:36:53 ap
Vastaus #25

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2062
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2018, 09:45:10 ap kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 23, 2018, 21:57:32 ip
Vastaus #26

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 580
Liikennevakuutus pätee myös maastossa. Oikeisiin kilpailuihin se ei taida auttaa mutta normi jäsentenväliset sänkipellolla ok.

muoks. lähivakuutuksessa ei kyselty ajosuunnitelmia

POP-vakuutuksen liikennevakuutus rekisterissä olevaan ei kata maastokäyttöä. Miten lie muissa yhtiöissä? Olisi hyvä saada etukäteen tietoa, eikä vasta sitten, kun vahinko on tapahtunut. 

"Satunnainen tieliikennekäytössä olevan ajoneuvon kilpailu tai maastokäyttö on rajattu vakuutuksen ulkopuolelle. Kaikki vahingot, jotka ovat rajamailla, käsitellään tapauskohtaisesti, mutta metsäpolulla ajo voidaan katsoa maastokäytöksi, joka on ehtojemme vastaista".

Huhtikuu 12, 2018, 12:59:27 ip
Vastaus #27

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1368
Tuollainen siitä Classic-trialista sitten tuli.
Kawasaki MKT125 eli Martin Kawasaki Trial tai Martti Kalevi Törmä,kuinka vaan.
Satula on lyhennetty ja madallettu Kawan omasta penkistä,päällisen teki Riitta Saarikko.
Montesa tyyliset lokasuojat tulivat Ranskasta.

Tankki on luikkutankki Soliferin,itse maalattu ja tarroitettu (sen kyllä näkee),lakkauksen teki tuttu automaalari.
Sivuposket on MDF levyä,itsemaalatut ja tarroitetut,lakka puuttuu vielä.
Tarrat on teetetty Urjalassa.
Pakoputki on alkuperäinen etuosa yhdistettynä Derbin teharista otettuun takaosaan jota vasaroitu kaposemmaksi isolla vasaralla.
Loppuosan putken taivutteli eräs metallimies joka sorvaa lisäpainon vauhtipyörään ja mahdollisesti 10-hampaisen eturattaankin,perässä äänet vaimentaa pienin vaimentaja mitä Mopo-Sportista löytyi.

Vannekehät on rompetoreilta,ohjaustanko muistaakseni Mika Törnen crossijammun etupäästä,hallintalaitteet runko ja tekniikka "vanhaa varastoa".
Nimeltä mainitsematon pääkaupunkiseutulainen korjasi täristävän koneen,häneltä on myös eturengas.
Takagummi on Eerolta.
Risto Ukkonen pinnasi vannekehät keskiöihin,pinnat ja muut osat sinkattiin Loimaalla.
Takaiskarit on muutama vuosi sitten ostettu Karri Tuoviselta,aitoa MZ-laatua suoraan Vietnamista tai muusta MZ-osien valmistusmaasta,mutta ovat sopivan pehmoiset trialiin.
Hifistelyä vaatii vielä,mutta koeajoa on jo tehty.
Niin ja imupuolella vaikeasti löytyvä kumikurkku ei ole KE.stä vaan puolta pienempi KH.sta jatkettuna Stala tiskialtaan viemäriputkella ja tarvike vaahtomuovisuodattimella.
Etupää on kootut teokset erikuntoisista KE etupäistä.Liukuputkissakin pientä pituuseroa.

Kuvia ohessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2018, 07:34:17 ap kirjoittanut Martti Törmä »

Huhtikuu 12, 2018, 16:44:10 ip
Vastaus #28

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1368
Kiitos! Tässä projektissa on menty ulkonäkö edellä,toimivuudesta trialiin ei ole hajuakaan,mutta ei sen niin väliä ole.

Ketjusuojat on suunnitelma-asteella,samoin etulokasuojan kiinnike täytyy tehdä kokonaan uusiksi,on sen verran huono tökötys.
Etupäästä karkasi öljyt,samoin vaihteistossa on vaillinkia.
Edelleen pientä röpötystä,mitenkä säätäisin,vai pitääkö pienentää suutinta?

Virittelyä vaatii vielä.

Huhtikuu 12, 2018, 18:56:14 ip
Vastaus #29

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 173
Ommuutehieno !  :)
-Kaizu-