Kirjoittaja Aihe: Classic trial  (Luettu 41217 kertaa)

Toukokuu 05, 2018, 09:48:05 ap
Vastaus #30

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1367
Olin aamutuimaan karsimassa oksia puista,omaan metsään tulossa haastavat trialmaastot,on kiviä,kalliota,ojanpohjaa ja jyrkkiä mäkiä.
Täytyis ehtiä kesällä viikonloppuisin harjoittelemaan.Ensin pitää ostaa kypärä.

Toukokuu 05, 2018, 12:56:53 ip
Vastaus #31

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Omista kokemuksista lähtien joku sana trialin suojavarustuksesta ja turvallisuuvesta.

Kypärä tietysti.  Helposti tullee ajatelluksi, että ei oo vauhtia, ei voi sattua.  Kyllä voip.  Ihan aluks, kun ei olla missään korkeella, ei niin pahasti, mutta voip kuitenkin.  Yritän kertoo:

Ajat ihan juurakossa tai pieniä kiviä on polulla. Nollavauhti, etupyörä luiskahtaa 10 senttiä sivvuun.  Tasapaino hukkuu, sutaset jalan maahan.  Maa sillä puolella vähän alempana, eli jonkun verran mennee sille jalalle painoa heti.  Etkä varmasti ehi kattoo mihin sen jalan laitoit.  No juuren tai kiven päälle, ja nilkka ympäri.  Venähtänneet nivelsitteet, ja usseemman viikon ajan on mettätyöt tekemättä.  Eli laita sellaset kengät, mitkä estää sen nilkan pyörähtämisen.  Mielellään kuitenkin jonkun verran notkeet, ja mukavat kävellä.  Niiko esimerkiks trialsaappaat.  Niitten kanssa tuo kuvattu tapaus, ja jatkat vaan ajamista, mittään ei käyny.  Krossisaappaat antaa vielä paremman suojan, mutta on kolperot ajaa ja varsinkin kävellä. Ja trialsaappaan pohjassa pittää olla mahollisimman hyvä pito, päinvastoin kuin enskassa tai rossissa.

No sitte oot vähän jo eistyny, alkaa olla yritystä pienille kiville.  Vaikka vajjaan metrin korkeille, eikä pystysuorille.  No sitte ei oo ihan kytkimen käyttö ja jalkojen ponkasu synkroonissa tai suunnassa, ja pyörä on pystyssä takiksella siellä kiven reunalla.  Hyppäät taaksepäin maahan metrin korkeudesta, ehkä vielä tangosta pitäen suojellakses pyörää.  No taas ponnistus jääp vajaaks, tuut maahan jaloilles mutta painot auttamatta takana ja vielä liikesuunta taaksepäin.  Kaavut siitä selälles, seisovilta jaloilta suunnilleen paikalleen.  Vaan sattuu alle kivenmurikka, kanto, juuri.  Sattuu selkään.  Vaan jos on kevyt ja ohut panssari, ei satu.  Polvet ja kyynärpäät ja helposti aluks työntää ensimmäisenä osumaan.  Jos on sammalta alla, ei satu, vaan jos on kivi tai kallio, sattuu.  Paikaltaan kaatuissakin jos pää ossuu kiveen, voip sattua pahasti, eli kypärä ilman muuta.

Samoista syistä jääkiekkoilijan tai -palloilijan kevyet polvisuojukset, ja ihan aluks rullaluistelijan kyynärsuojukset.

Vakavien loukkaantumisten mahollisuus on trialissa aika pieni.  Pieniä, ikäviä muutaman päivän töistä pois pitäviä iskuja, kolhuja ja nirhaantumia on helppo hankkia.   Ja just niitä vastaan nuo asialliset suojukset antaa melkein sataprosenttisen suojan. 
Eikä niihin montaa sattaa mee, vaikka hankkii ihan oikiat lajiin suunnitellutkin.

Korostan vielä, että vaikka vauhtia ei oo, se ympäristö on aika vihamielinen, kun ollaan kivillä ja kallioilla.

Oikeitten kuskien ajopaikat on sitte luku sinänsä.  Ko puotaan neljästä tai kuuvesta metristä kalliolta, on iso riski sattua pahasti.  Lajin turvallisuus sillä tasolla perustuu siihen, että vaikka kuski ois täysin holtiton tai ilman itsesuojeluvaistoa, ei hän pääse sinne kuuven metrin seinälle ilman kuuden vuoden lajiharjottelua, ja sitte on jo opittu selkäytimeen sekin, mitä sillon tehhään kun ei ihan päästä ylös jostain, paljon matalemmilla kivillä opeteltuna.

jaakkovaakko

PS. Vielä yks mahollinen kustannuksia säästävä asia piti mainita.  Kun ajat jyrkkää mäkeä ylös, ja pyörä lakkaa menemästä etteenpäin, se saattaa alkaa mennä taaksepäin, jos mäki on tarpeeks jyrkkä.  Ko siinä hylkäät pyörän tahtomattas, ja se kaatuu oikeelle kyljelleen, kaasukahva maata vasten.  Liukuu taaksepäin, ja maa rullaa kaasun selälleen.  Sen ei tarvi montaa sekuntia kylellään laihoilla seoksilla huutaa, kun ei ennää sammuttimesta sammu.  On tullu vauhtipyöriä kopasta läpi sitte siinä vaiheessa, ko se leikkaa kiinni...  Vaan jos jaksaa väsätä rannelenkkisammuttimen, mikä nykäsee koneesta syttyvirrat poikki heti, kun mies ja pyörä erkanee toisistaan, säästy konerempparahat.  Se sammutin on pakollinen varuste kisoissa muuten, ja sen historiasta ois joku sana, mutta jätetään toiseen kertaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2018, 13:07:37 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 02, 2018, 17:27:10 ip
Vastaus #32

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Kymiksen sivuilta (www.finntrial.fi) löysin tälläisen kuvan.  Kuvan ottajaksi mainitaan joku Matti; ilmeisesti sama, kenen mailla kuvassa päristellään.  Mutta tunnistaako kukaan motoristia, joka kauniin aurinkoisessa syyssäässä nautiskelee moottoripyöräilystä?

Tässä linkki kuvaan:  https://drive.google.com/open?id=1ndwcvXA83ta6NQe1uQEZ18Fr5YnboCmy

- kyseleepi jv

Lokakuu 03, 2018, 06:49:51 ap
Vastaus #33

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Heh, tekis mieli sanoa Jukka Virtanen, mutta tuskin ;)

Lokakuu 03, 2018, 07:44:07 ap
Vastaus #34

Kari Korpelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
Eero N:ltä näyttää :) .


Lokakuu 03, 2018, 10:44:22 ap
Vastaus #35

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Sanokoon vaimo mitä hyvänsä, kyllä se melko hyvältä näyttää!  Vähän enemmän jalkoja auki ja koukkuun, hartiat ohjaustangon suuntaisiksi, ulkokurvin puoleinen kyynärpää ylös, ja painoa hieman enemmän ulkopuolen tapille, eikä ainakaan taaksepäin, ehkä aavistus eteenpäin, niin alkaa näyttää oppikirjasuoritukselta.  Kirkkonummen kuvassa näyttäis jarrrujalkakin sitovan menoa, näin pitää olla aina epätasaisella alustalla, ettei karkaile pyörä, kun sitten mennee helposti jalka maahan...  Myös taiteellinen vaikutelma on tuossa Kirkkonummen kuvassa parempi, mutta se saattaa olla kuvaajan ansiota?  Pihassa kun käyt pari kertaa päivässä varttitunnin ajamassa tanko-toppari-kaheksikkoa, niin siitä se lähtee... Talvella sen voi korvata osin talli-tasapaino-treenillä, siinä ei kulu yhtään ees pensaa.

jv, vanha valmentaja.  Tai ainakin vanha.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2018, 10:46:27 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 08, 2019, 12:48:47 ip
Vastaus #36

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1367
Onpas Pro meininkiä,ei taida ens kesänä pärjätä omatekoisella pyörällä. :(

Kesäkuu 10, 2019, 20:53:09 ip
Vastaus #37

Kymäläinen_Paavo

  • Vieras
Hyvin Eero olet classic-trialin sisäistänyt. Keräsit vain1 (yhden) pisteen kahdelta kierrokselta. Näytti kuitenkin noin yleisesti  ottaen olevan aika hikistä hommaa.
http://kymalainen.net/sm_lokakuu_2/manitzer/cup_3x/classic/IMG_3122.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2019, 21:03:58 ip kirjoittanut Kymäläinen_Paavo »

Kesäkuu 10, 2019, 22:50:06 ip
Vastaus #38

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Tarkotitko Paavo että niiko Ievanpolokan tahissa menivät; "peä oli märkänä jokkaisella, ja ihmiset onnea toevotti..."?
jv

Kesäkuu 11, 2019, 17:26:59 ip
Vastaus #39

Kymäläinen_Paavo

  • Vieras
Jos et kerro kenellekään, niin oli mulla muutama lonkero mukana, mutta johtuen kuljetusongelmista (Aila oli Pennin koiranäyttelyssä) join vain yhden. Mutta hyvä ajatus tuo sixpack ja tuolit hienon toiminnan katselussa.

Elokuu 06, 2019, 17:45:22 ip
Vastaus #40

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1367
Koska on ilmoittautuminen Hyvinkään Trialiin ja kenelle ilmoittaudutaan?

Elokuu 07, 2019, 20:39:01 ip
Vastaus #41

Hannu Ikäläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 81
Täältä löytyvät Hyvinkään Scramblen 2019 ilmoittautumistiedot kaikkien lajien osalta: https://hyvinkaanmoottorikerho.fi/kutsu-scramble-trial-2019/

Elokuu 08, 2019, 22:58:33 ip
Vastaus #42

Kimmo Puolakka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 100
Laitoin muutaman Montesan myyntiin jos jotain semmoset kiinnostavat.
Löytyvät myydään-osastolta

-Kimmo
Military cykel M42 + Victoria FM38 apumoottori
Montesa Cota 348 -78
Gas Gas TXT Pro 125 -08
Harley Davidson Electra Glide FLHTC -91

Syyskuu 17, 2019, 20:50:58 ip
Vastaus #43

Kymäläinen_Paavo

  • Vieras
Hienoja kuvia Annelta, hyvä että Eero laittoi linkin. Itse kävi tuolla lähtöalueella lauantaina, jo tie sinne oli aivan huima. Varmasti myös jaksot olivat hienoja ja iso kiitos Juha ja Marjatta Hellstenille ja myös Petri Pantsulle soppatarjoilusta.
Maastohan olisi sopiva SM-tasolle, ainoastaan parkkialue voisi tuottaa vaikeuksia.
Iso kiitos kuitenkin kaikille järjestelijöille.

Syyskuu 22, 2019, 08:56:00 ap
Vastaus #44

Petri Pantsu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Lohjan ajotapahtuma oli viihtyisä ja aika ei käynyt pitkäksi ! Kiitos kaikille tapahtumaan osallistujille,olittepa mukana sitten tavalla tai toisella...!  Marjatta ja Juha Helstenin sekä omasta puolestanikin ! Hyvää syksyn jatkoa...!


t. Petri Pantsu