Kirjoittaja Aihe: Solifer Exportin "kuumapää" moottori  (Luettu 8619 kertaa)

Lokakuu 31, 2019, 10:13:07 ap
Luettu 8619 kertaa

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Olen värkkäillyt -63 vuoden Exporttia ja heräsi muutama kysymys liittyen tuohon "kuumapää" moottoriin, kun siinä voimanlähteenä sellainen on. Liika lämpeneminenhän siinä oli ongelmana ja sitä myöten kiinileikkautumisen vaara. Olen haeskellut tietoa, että mikä sen liikalämpenemisen syy oikein on, mutta en ole oikein löytänyt asiaan selitystä. Oma Solifer-historia liittyy vasta Exportin Thermomat aikaan, joka -69 vuonna oli ensimmäinen mopo, jolla pääsin "revitteleen" yleisille teille. Liittyykö se tuo "kuumapäisyys" tuossa M-36 moottorityypissä sen rakenteeseen bensan syötön suhteen, huonoon ajoviima jäähdytykseen,  liian tiukkaan sylinterin poraukseen vai johonki muuhun syyhyn. "Varamoottori" jota eilen tutkiskelin on juurikin tuon "kuumapäisyyden" uhri. Mäntä oli ilmeisesti leikannu kiinni.
Nyt tietysti herää kysymys, että onko tuota "kuumapäisyyttä" jotenkin hillittävissä esim. sylinterin porauksessa,kun sen moottoriin joutuu tekemään. Ko. moottorin korjausoppaassa on annettu kevytmetallimännän porausvälykseksi 0,05mm.

Lokakuu 31, 2019, 11:25:45 ap
Vastaus #1

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuli mieleen tuosta kuumapäästä kun itselläni on myös ollut sellainen, ja myös Thermomat  . Thermo  oli jatkoa siitä puhallusjäähdytteisenä. Uskoisin olevan pieni välys tai vika männän tekijässä kun se mäntä laajenee tapinkohdalta kuumana liikaa. Kuumapään sylinterin rivoituksessa ei pitäis olla syytä siihen. Puhallusjäähdytys paransi tilannetta mutta sen puhallusteho oli paljon pienempi kuin Puch moottorissa ja uudella männällä piti tuo kiinni leikkautumis vaara ensialkuun piti muistaa Termossakin aika pitkään !!!

Lokakuu 31, 2019, 11:33:38 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11387
Onkohan sitä kukaan tuossa koneessa koittanut,että
hioo mäntää siitä tapin seutuvilta vaikkapa kymmenyksen pois-tekee semmoisen
kymmenyksen pienemmän "renkaan" siihen tapin seutuville...?

Vai laajeneeko se mäntä tapin aksiaalisessa suunnassa mieluummin?

Vai meneekö ne huuhtelut silloin jotenkin pieleen ja koneen käynti
vallan huononee siitä?

t. markku

Lokakuu 31, 2019, 11:39:39 ap
Vastaus #3

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Olen  tuota samaa ihmetellyt jälkeenkin päin kun mopoaika päättyi ja mopot tuli harrasteeksi uudelleen keski ikäisenä . Nämä mopot joita omistan ,,Esim. Jawa Babetta 210 , Peugeot 103,,MBk. Club, Simson  ym.  näillä kestää ajaa kaasupohjassa  2% seoksella ja 12-13mm kaasarilla vaikka koko tankillisen yhteen menoon . En tiedä sitten kestääkö tuo täys synteetti 2T öljy  sitten enemmän lämpöä ettei öljyn palamisilmiötä esiinny männän ja sylinterin välillä. nuo kuumapääthän ja thermo  oli 60 lukua ja öljytkin oli mitä ne oli .  Silloinhan aina   oli männänrenkaitten alapuolelta mäntä mustassa karstassa . Siis ylikuumennutta öljyä, ja seoskin oli 4%

Lokakuu 31, 2019, 11:42:11 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11387
Mobyletten AV3-ohjekirja ehdottaaa,että
uutena 8% seoksella-ja jonkin ajan päästä voi jo
koittaa 6% liemillä..

Aika rasvaista...sanoisin.

t. Markku

Lokakuu 31, 2019, 11:44:45 ap
Vastaus #5

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Muistaakseni mäntä noissa laajeni tapin suuntaisesti, . Vois olla lääke ottaa sorvissa pois tapin seutuvilta 0,05-0,10mm materiaalia pois ja kokeilla. Se ei kuitenkaan omaisuuksia veis !!

Lokakuu 31, 2019, 11:50:55 ap
Vastaus #6

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Minä olen muuttanut nuo vanhat arvot vasten "tietäjien " kehoituksia nykyaikaisiksi  2%.iin ja täys synteettiin  . Enkä kadu tekoani ,,ja vähemmän tulppa vaihtoa. Olen  ajanut näillä seoksilla jo 10 v ajan ja vanhin mopo oli -57 jonka myin keväällä 2019. pakoputket pysyy puhtaana myös eikä kamppeet haise  savulle !!!

Lokakuu 31, 2019, 12:07:29 ip
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11387
Kyllä nykyajan 2T-öljyt ovat jotain ihan muuta kuin se
mönjä,jota mukamas öljynä aikoinaan pensan sekaan kaadettiin.

2% riittää kyllä...jos ei ole seuraavaa:

Mutta oikein vanhoiss kaksitahtareissa se kampikammion ja akselin
tiivistys oli sellainen,että vaati tosi paksun seoksen-ei Mopessa,
jossa sentään oli stefatkin...

Mutta 20-30 luvun kaksitahtisissapa ei usein ollut.

t. Markku

Lokakuu 31, 2019, 12:30:05 ip
Vastaus #8

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuosta" MOPESTA  " vielä. Kyllä meidän täytyy arvoa antaa tälle merkille , olihan se suurin moponvalmistaja 50 luvulla ja sen lopussakin . Vuonna  -56 oli jo tehty 1650000kpl. Mobyletteä  ja valmistus vauhti oli maailmassa eri tehtaat  yhteensä laskettuna alle 30 sek. per mopo !!!

Lokakuu 31, 2019, 14:46:38 ip
Vastaus #9

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 816
Ei silloin 60-luvulla ajoviimajäähy-Solifereissa mitään lämpöongelmia ollut, paitsi Tunturin mainoksissa. Ite vuoden ajoin sellaisella ja kavereilla noita oli myös iso liuta. Säätösuuttimiakin käytettiin ja laihalla oli. Ja ei silloin osattu männänvaihdossa renkaiden välystä mitata, paketista kiinni  vaan. Mutta silloin olikon vain alkuperäisiä osia, eikä kaukomaiden kamaa kuin nyt.
Alkuperäisen ja tarvikemännän materiaalierot on itse todettu lämpölaajenemisen osalta sen verran suuriksi, että  satkun verran porausta pitää tarvikemännällä suurentaa, muuten puutui. Tämä kylläkin 100cm3 koneessa. Ja renkaiden välys kyllä pitää passata.


Lokakuu 31, 2019, 16:09:21 ip
Vastaus #10

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Olen pohtinut ihan samaa,eihän tuo nyt mopon sylinteriä kummempi ole,moneen aikalaiseen verrattuna ihan kunnon jäähdytysrivat.Olisiko nimitys tullut erotukseksi puhaltimellisista "kylmäpäistä"?

Lokakuu 31, 2019, 16:45:57 ip
Vastaus #11

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 816
Vai onko kuumapääksi nimitetty Tomoksen pikkuripaista sylinteriä erotukseksi isoripaisesta? Ei kuumapäästä 60-70-luvulla puhuttu. Mulla on nyt runkotankki, jossa pikkuripanen. Niitä isoripasia Tomoksia kyllä aikanaan nurkissa pyöri.

Lokakuu 31, 2019, 17:38:11 ip
Vastaus #12

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Kyllä sillä tarkoitetaan vain toisen version Expressiä. Kun sylinteriä katselee niin ei se rivoitukseltaan ole väärin kehitelty,,sen puoleen kyllä jäähdytyksen pitäis riittää

Lokakuu 31, 2019, 17:44:49 ip
Vastaus #13

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 596
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Ensimmäisistä Expressistä (lisenssimoottori ) ei ole koskaan minun tietääkseni puhuttu ylikuumenemisesta vaikka sylinteri on pienempi rivoiltaan !!

Lokakuu 31, 2019, 18:21:12 ip
Vastaus #14

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 268
Jos olen oikein ymmärtänyt niin noissa aikasemmissa Express-moottoreissahan oli bensan syöttö samalla tavalla järjestetty, kuin esim. Sasch-moottoreissa. Kaasutin suoraan sylinteriin kiinni. Näissä "kuumapäissä" bensahan kulkeutui kampikammion kautta sylinteriin. Oliko lie muiden valmistajien moottoreissa samanlaista rakennetta?Vähenisikö  kierron takia esim. bensan öljypitoisuus ja aiheuttaisi siten kitkan lisääntymistä männässä? Olisiko tuolla rakenteella jotain tekemistä lämpö ongelman kanssa? Olen kyllä samaa huomannut, että ulkoinen rakenne ei poikkeaisi muista ajoviima jäähdytteisistä moottoreista.