Olen värkkäillyt -63 vuoden Exporttia ja heräsi muutama kysymys liittyen tuohon "kuumapää" moottoriin, kun siinä voimanlähteenä sellainen on. Liika lämpeneminenhän siinä oli ongelmana ja sitä myöten kiinileikkautumisen vaara. Olen haeskellut tietoa, että mikä sen liikalämpenemisen syy oikein on, mutta en ole oikein löytänyt asiaan selitystä. Oma Solifer-historia liittyy vasta Exportin Thermomat aikaan, joka -69 vuonna oli ensimmäinen mopo, jolla pääsin "revitteleen" yleisille teille. Liittyykö se tuo "kuumapäisyys" tuossa M-36 moottorityypissä sen rakenteeseen bensan syötön suhteen, huonoon ajoviima jäähdytykseen, liian tiukkaan sylinterin poraukseen vai johonki muuhun syyhyn. "Varamoottori" jota eilen tutkiskelin on juurikin tuon "kuumapäisyyden" uhri. Mäntä oli ilmeisesti leikannu kiinni.
Nyt tietysti herää kysymys, että onko tuota "kuumapäisyyttä" jotenkin hillittävissä esim. sylinterin porauksessa,kun sen moottoriin joutuu tekemään. Ko. moottorin korjausoppaassa on annettu kevytmetallimännän porausvälykseksi 0,05mm.