Oon muutaman kerran ollu erilaisissa moottoripyöräkilpailuissa katsastuksessa mukana, ei kuitenkaan tänään eikä ihan eilenkään... mieleenpainuvimmat kokemukset 70-luvulta Imatran ajoista - tosin vain jonkunlaisena apupoikana siellä. Jotenkin vain tunsi itsensä vähän hölmöksi, kun Nobby Clarke työnsi tehdaspyörän katsastukseen ja kokeiltiin, onko etujarru kunnossa... Esimerkiksi koneen kuutiotilavuuksia ei mitattu keltään, mutta olisi siihen valmius ollut, jos asiasta olisi protesti tehty jonkun kohdalla. Myös polttoaineesta otettiin parhailta kilpailun jälkeen näytteet pulloon; ei niitä mihinkään tutkittaviksi laitettu ilman protestia, mutta kai sekin pelotteena toimi.
Mites noissa kiihdytyskisoissa, siellä kai esimerkiksi juuri polttoaineen kanssa olisi osaavan mahdollista saada lisää puhtia, millä olisi vähintään yhtä suora vaikutus tulokseen kuin RR:ssä? Ja varsinkin vakiopyörissä saattaisi vilppikonstit olla mahdollisia, ja kuitenkin sellaisia, ettei niitä suoraan päältä päin näe?
Nikkasen eläinkokemuksesta sen verran, että etelän liikennetiheyksillä ja moottoritienopeuksilla varmaan suurin riski autoissa olevien ihmisten kannalta on juuri jarruttajan perään törmääjät, elukalle riski on siinä ensimmäisessä törmäyksessä... Myökin tässä joku aika sitten oltiin niin lähellä eläinonnettomuutta tien päällä, että nähtiin neljä valkohäntäjotakin. Itse oltiin tiellä, ne olivat parin sadan metrin päässä pellolla. Kävellen oltiin tosin mekin, eikä ollut edes kameraa matkassa. Eläintenkin kannalta oli riski kuitenkin aika hyvin hallinnassa, ei sillä tiellä varmaan joka päivä mitään ajoneuvoja kulje. Ja jos kulkeekin, niin hiljempaa menevät kuin kauriin huippunopeus.
jaakkovaakko