Kirjoittaja Aihe: Helkama Raisu MM projekti valmis.  (Luettu 45993 kertaa)

Helmikuu 11, 2012, 07:16:32 ap
Vastaus #15

JarnoPonkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 886
niin ei varmaa, mut minä löysin ensimmäisen kevarini, joka makaa tällä hetkellä iissä jossain ladossa pihin venäläisen leski rouvan huostassa  >:( pyysi niin mahottomia summia et jätin sikseen

Helmikuu 11, 2012, 09:44:32 ap
Vastaus #16

Timo Karhunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 417
niin ei varmaa, mut minä löysin ensimmäisen kevarini, joka makaa tällä hetkellä iissä jossain ladossa pihin venäläisen leski rouvan huostassa  >:( pyysi niin mahottomia summia et jätin sikseen
Järjestät leskirouvalle ladossa vähän "ohjelmaa" niin eiköhän kevarikin saa kipinää.. vai oletko jo kokeillut tätä kun mainitsit PIHI leskirouva?  :laugh:

Helmikuu 11, 2012, 17:47:29 ip
Vastaus #17

JarnoPonkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 886
On täältä etelästä matkaa tuonne iihin turhan paljon yhen leski rouvan perään  ;D mut oishan se kiva ajella joskus ees vastaavalla italiaanolla joskus cagiva aletta oro ja aiheeseen tänään hommasin kans raisun  ??? tarttuvaa tää raisun kuvien kattominen  ;D

Helmikuu 11, 2012, 17:58:21 ip
Vastaus #18

Timo Karhunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 417
On täältä etelästä matkaa tuonne iihin turhan paljon yhen leski rouvan perään  ;D mut oishan se kiva ajella joskus ees vastaavalla italiaanolla joskus cagiva aletta oro ja aiheeseen tänään hommasin kans raisun  ??? tarttuvaa tää raisun kuvien kattominen  ;D
Ohoooo....  :o Hienoa!
Lisää Raisumiehiä vaan sakkiin! Ja facebook / Helkama Raisu ryhmään tervetuloa tekemään osakauppaa ja vaihtamaan kuvia ja kuulumisia!
On sitten jotain hyvää saanut nuo minunkin kuvat aikaaseksi!  ;)

Niin... minkä vuotinen? Kuvaa??

Helmikuu 11, 2012, 18:22:43 ip
Vastaus #19

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
Hieno Raisu.Hyvä Timo ! :)
Itsekin noita väsänneenä,tiedän miten aikaa vievää ja arvokasta on tuollaiseen kuntoon laittaminen,mutta on sitä sitten kiva katsella ja kyllä päät kääntyy kylillä kun tuolla ajelee.
<--Mulla oli silloin aikoinaan punainen -83 uusi Raisu.Tarkoituksena olisi saada samanlainen tehdyksi täksi kevääksi.
Kuvassa (niin yleinen) lähtökohta !
Mikä muuten on tuon sinisen Raisun värikoodi ?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2012, 23:02:06 ip kirjoittanut Jari Vanhanen »
< -83 Raisu
     Samoha

Helmikuu 11, 2012, 19:10:34 ip
Vastaus #20

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Ei tuo Jarin aihio mielestäni pahimpia mahdollisia ole, suhteellisen hyvä lähtökohta, ei ole paukkupullolla maalattu, on kuitenkin alkuperäisissä väreissä, sivuposket löytyy ym...Mutta aikaa ja rahaa menee siitäkin huolimatta. Onko moottorista jotain jäljellä, ja onko penkki ehjä? Uskoisin, että jos penkki ehjä, niin aikaa ja rahaa tulee säästymään, ei noita uusia penkkejä varmaan puissa kasva, korjatkaa, jos olen väärässä, koska en raisusta muuta tiedä kuin että poikasena se vei minua 2 vuotta eteenpäin. Mutta kun noita kuvia katsoo valmiista moposta, niin kiinnostus heräsi.
Break 87 L ja Tiger 84

Helmikuu 11, 2012, 19:53:43 ip
Vastaus #21

Tom Himberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 133

Helmikuu 11, 2012, 21:13:09 ip
Vastaus #22

lasse roholm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1985
Mahtavan upea  8)  Se Raisu oli meidän perheessä se ainut mopo mitä fajja osti nuorimalle pojalle ( ja myöskin kaikista lapsista) kun vissiin taloudellinen tilanne oli parantunut 70 luvulla.

Helmikuu 11, 2012, 21:14:36 ip
Vastaus #23

Timo Karhunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 417
Hieno Raisu.Hyvä Timo ! :)
Itsekin noita väsänneenä,tiedän miten aikaa vievää ja arvokasta on tuollaiseen kuntoon laittaminen,mutta on sitä sitten kiva katsella ja kyllä päät kääntyy kylillä kun tuolla ajelee.
Mulla oli silloin aikoinaan punainen -83 uusi Raisu.Tarkoituksena olisi saada samanlainen tehdyksi täksi kevääksi.
Kuvassa (niin yleinen) lähtökohta !
Mikä muuten on tuon sinisen Raisun värikoodi ?

Kiitos kehuista Jari.. hiukan enemmän näyttää sulla olevan duunia tuon projektin valmiiksi saamiseen kuin mikä mulla oli lähtökohta, mutta sitävartenhan projekteja otetaan että saa harrastaa.  :)
Tarkkaa värikoodia en tiedä, mutta maalari katsoi koneella sivukolmioista niin lähelle kuin mahdollista ja päädyttiin tähän väriin.
Se on sitten lakkaväri... vaatii ehdottomasti lakan pintaansa.
Lakalla saadaan kaunis metallinhohto ja sidottua tämä maali pysymään.


Helmikuu 11, 2012, 21:21:08 ip
Vastaus #24

Timo Karhunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 417
Ei tuo Jarin aihio mielestäni pahimpia mahdollisia ole, suhteellisen hyvä lähtökohta, ei ole paukkupullolla maalattu, on kuitenkin alkuperäisissä väreissä, sivuposket löytyy ym...Mutta aikaa ja rahaa menee siitäkin huolimatta. Onko moottorista jotain jäljellä, ja onko penkki ehjä? Uskoisin, että jos penkki ehjä, niin aikaa ja rahaa tulee säästymään, ei noita uusia penkkejä varmaan puissa kasva, korjatkaa, jos olen väärässä, koska en raisusta muuta tiedä kuin että poikasena se vei minua 2 vuotta eteenpäin. Mutta kun noita kuvia katsoo valmiista moposta, niin kiinnostus heräsi.

Ei ole pahin mahdollinen.. huonommistakin on ajomopoja tehty.
Joskus itse olen tehnyt pelkkään runkoon kasaillen monesta eri raadosta ja osan joutui sekoittaan vieraistakin merkeistä että sai kiireellä ajomopon alle.  ;)
Ehjää penkkiä on vaikiaa saada ja se on kultaakin kalliimpi jos täysin ehjä löytyy. Sellaista haen itsekin!  ::)
Raisuun on vaan aika hankalaa saada uusio osaa koska valmistus Helkamalla lopetettiin ja ne myi koko loppuvarastin pyöräliike Ylikorvelle.
Ylikorpi on jo osat melkein myynyt ja ei ole uusio osille valmistajia kuten PV:lle tai Honda Monkeylle. Ikävää mutta niin totta.  :(
Toisaalta se tuo rakenteluun elämyksen kun oikeasti LÖYTÄÄ sen mitä on kuukausi tolkulla metsästänyt.
Siksi on helpompaa ostaa kohtuu projekti ja hyviä raatoja varaosiksi.

Helmikuu 11, 2012, 22:34:43 ip
Vastaus #25

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
Kylllähän tuo minun Raisu tuli aika ankeista oloista,oli löydettäessä purossa ja sen jälkeen ollu tuollaisena ulkona 13 v.,melkein sammalta kasvoi.Ei siitä paljoa pystyny osia ottamaan.Hinta ei ollu paha 33e.Tarpeeksi pitää olla varaosamopoja niin saa osia.Nyt se on jo punaisena ja melkein valmiina.
Joitain osia ei tosiaan meinaa löytyä kunnollisena mistään,joten joutuu teettämään.
Mutta on se mahtavaa tuo onnistumisen ilo,kun saa toimimaan.Itsellä kun silloin -83 oli uusi Raisu ja tuossa viime talvena kun sain yhden kunnostettua,niin jännästi palautuu mieleen juttuja kasaamisessa,että näinhän se meni ja tälläinen se oli silloin n.30v. sitten.
Esim.kun käynnistin mopon,missä oli uudelleen maalattu pakokäyrä,niin se tuoksu muistui heti mieleen,kun uusi maali palaa putken ympärillä,aivan sama tuoksu kuin silloin -83!
Sama juttu kun syksyllä ostin Yamaha RD 125 LC:n ja ajoin sillä kotikonnuilla tuttua mutkatietä oikein kunnolla,muistuu oikein hyvin nuoruus mieleen.On se ollu hienoa silloin kuten myös nyt :)

 Timo ja muut,näitä mopoja haluaa nähdä lisää,onnistumisen iloa kaikille Raisun kunnostajille ;)
< -83 Raisu
     Samoha

Helmikuu 11, 2012, 22:52:34 ip
Vastaus #26

Timo Karhunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 417
Timo ja muut,näitä mopoja haluaa nähdä lisää,onnistumisen iloa kaikille Raisun kunnostajille ;)

Jos kiinnostaa tule Facebook / Helkama raisu ryhmään.
Käydään varaosakauppaa ja kunostellaan raisuja enemmän ja vähemmän.  ;)
Jutut pyörii päivitäin näissä Raisuissa siellä.
Siellon hienoja kuvia jo pelastetuista peltomopoista entisöityinä jne jne..

Hatunnostoinen suoritus jos tuo alkaa olla sulla valmis..   :)

Helmikuu 11, 2012, 23:37:16 ip
Vastaus #27

Jari Vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 333
Timolle,mietitään sitä Facebookia,
Kaikista mahtavinta minulle tässä Raisujen harrastamisessa on,ja oli saada -30 luvulla syntynyt Isä mukaan täällä Lahdessa järjestettävään Classic Vesijärven ympäriajoon viime kesänä,n.100km,tietysti Raisuilla.
Tervetuloa kaikki mukaan nyt tulevana kesänä :)
Timo myös ? ;)

Tuossa kuva.




[ylläpito on poistanut liitteen]
< -83 Raisu
     Samoha

Helmikuu 12, 2012, 06:22:38 ap
Vastaus #28

JarnoPonkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 886
Lähtö kohta on yllättävän hyvä, tankki on nyt lila mut senhän saa korjattua, mut muuten on osat hyvin tallella. Muutoksia mitä itse teen niin laitan siihen 75 ts suizan stongan ja taakse sebacin säädettävät iskarit, jos eivät ole liian korkeet ja crossi jalkatapit kun tarkotus ois kesällä käydä ajelemassa classic trialia  kyseisellä helkamalla. Konehan tuosta täytyy purkaa ja laittaa kulutus osat uusiksi ja sit muokkailla tarakka  ja tuossa kuvassa näky tarakka, joka näytti super sportin, pitääkö paikkansa ? Siihen saa kätevästi kiinni varakannun, kun ei tuo tankki vedä kuin 5 l ja minä kun tykkään koluta mettä polkuja ja vanhoja teitä niin on kiva kun meno vettä on sit tarpeeksi. Et museo vehjettähän tästä ei tuu mut siisti käyttö mopo  :)
Ja tuolla facebookissa olin,mut ulostin itseni, hallitus oli eri mieltä siellä olemassa olostani, joten rauhan säilymiseksi

Helmikuu 12, 2012, 11:19:49 ap
Vastaus #29

Timo Karhunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 417
Timolle,mietitään sitä Facebookia,
Kaikista mahtavinta minulle tässä Raisujen harrastamisessa on,ja oli saada -30 luvulla syntynyt Isä mukaan täällä Lahdessa järjestettävään Classic Vesijärven ympäriajoon viime kesänä,n.100km,tietysti Raisuilla.
Tervetuloa kaikki mukaan nyt tulevana kesänä :)
Timo myös ? ;)

Tuossa kuva.

Ei mitenkään pois suljettu ajatus... on sitä hullumpiakin asioita tehty.
Katsotaan lähempänä ajankohtaa ja ilmottele tarkampaa ajankohtaa.

Komiat on raisut kuvissa.  ;D