Kirjoittaja Aihe: Classic TT Yamaha  (Luettu 89351 kertaa)

Tammikuu 12, 2019, 09:28:57 ap
Vastaus #120

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350

anteeksi jos takerruin noihin asteisiin,jos olet mitannut 190 pakoasteiksi niin tuossa viimeisessä linkissä RD250 pakoasteet on 160 jostain pitäis tuo huima ero löytyä???


Älä suotta, varmojen totuuksien kyseenalaistaminen on aina paikallaan. Joskus tällaisesta filosofisesta pohdiskelusta joku jyväkin löytyy. Yamahan RD-kone on tutumpi nuoremman polven kuskeille. Varmasti tuntevat sen paremmin kuin me Jawa-kauden kuskit. Koneen avaamiselle ei nyt  vaikuta olevan tarvetta, mutta jos avaan niin mittaan sitten asteet uudestaan.  Mulla on sellainen muistikuva että kun vuosi sitten mittasin asteita, oli langan päässä Sunnan Sakke. Konserttimestari Sunna on viilannut monen voittajan moottorin. Pitää pirauttaa Sakelle, josko muistaisi.
Mulla paha tapa kyseenalaistaa noita huippunopeuksia. Siitä saa helposti riidan aikaiseksi joten nyt en viitsi enempää että säilyy välit kirjoittajiin.

Tammikuu 24, 2019, 16:47:58 ip
Vastaus #121

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 282
  • Yamahamaha
Huiput selviää kokeilemalla.

190/135 aukiolot kuulostaa ihan järkeviltä. Melkein aukioloja tärkeämpää on huuhteluiden suuntaus joka onkin sitten oma mystiikkansa. Sama homma palotilojen kanssa. Sytytyksen ennakkokäyristä puhumattakaan.

Mutta kokeilemallahan nuo selviää aika pitkälle.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Tammikuu 24, 2019, 21:55:19 ip
Vastaus #122

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350

Huiput selviää kokeilemalla.

Milläs kokeilet kun ei ole omaa tutkaa ja poliisia ei sattuneesta syystä viitsi pyytää paikalle.Pitää vaan luottaa laskettuun nopeuteen. Moottorin kierrosluku, kokonaisvälitys ja takapyörän kehän mitta. Siitä se tulee.

Tammikuu 24, 2019, 22:35:45 ip
Vastaus #123

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
https://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=10966&start=1950                                             
tuola juttua 350:stä                                                                                                                         
https://www.scc-racing.com/250-x7.html#       ei ole ajoituksia muuta kuitenkin,väärä merkkikin mutta 250                     http://www.saltmine.org.uk/shoeman/cylinders.htm tekstiä 350cc aukkoihin
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2019, 17:19:12 ip kirjoittanut juha p salonen »

Helmikuu 24, 2019, 11:18:25 ap
Vastaus #124

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350

moro                                                                                                                                       
se että sulla on eriparia alakerta ja pytyt tekee hommasta vaikeamman,perus asetukset pitäis olla kunnossa minä en usko kaasarin koon vaikuttavan paljoakaan,mieluummin helpottaa alakierroksilla ajoa,pakoputkeen kun saisit jonkun laskemaan oikeat mitat,on olemassa monenlaisia laskureita tai ohjelmia


Näyttäisi että mulla onkin liian tilavat pakoputket. Ainakin kun vertaa noihin

[ylläpito on poistanut liitteen]


Toukokuu 27, 2019, 21:32:26 ip
Vastaus #126

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
Ilkka mikä meno oletko päässyt pyörää kokeilemaan tai asteista selville,mites pakoputki?                                                                                               


Toukokuu 27, 2019, 23:28:04 ip
Vastaus #127

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Moro! En ole tehnyt talven aikana mitään moottorille, pakoputketkin on vanhat. Pakoputkien kiinnitystä muutin sen verran ettei ole rauta vasten rautaa eikä nojaa runkoon. Ihme juttu - äänet hiljeni vähän. Vasta tänään illallla pääsin kokeilemaan lähteekö edes käyntiin. Bensatankin korkki oli jotenkin väärin kasattu, ei saanut ilmaa, meno loppuin muutamaan kymmenen metriin. Korjattiin ja sitten lähti käyntiin mutta kävi huonosti  Oikea sylinteri alkaa käymään vasta kunnolla kun noin 2000 kierroksesta ylöspäin. Täytyy purkaa kaasuttaja.         
Vaihdelaatikko puhalsi öljyt pihalle. Öljyvuodolle mielestäni löysin syyn. Vetorattaan alla olevat holkki ja simmilevy oli väärässä järjestyksessä. Holkki meni niin vähän stefaan että välistä tihkui öljyä. Holkin pitää nojata laakerin ja simmilevyn kuuluu olla holkin ja rattaan välissä.  Tässähän näitä. Onkelmia.
 Turkuun on tarkoitus tulla ajamaan Itähärjun TT Ajot. Ilmoittauduin Itäharjun Ajoihin ensimmäisen kerran 60 vuotta sitten, 1959. CZ-pyörällä jota olen tässäkin ketjussa kuvaillut. En silloin saanut pyörän kuljetusta järjestymään. Nyt kyyti kunnossa, en vielä tiedä onko pyörä. 

Toukokuu 28, 2019, 08:12:45 ap
Vastaus #128

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Onkohan toisilla erdee-kuskeilla ollut harmia oikean sylinterin käynnin kanssa? Kun illalla muistelin, tässä pyörässä oikea sylinteri on vaivannut varmaan koko ajan kun moottori on minulla ollut. Kaasuttajistakaan en ole varma, ovatko ne -74 mallin RD 250-koneeseen kuuluvat Mikunit.

Toukokuu 28, 2019, 09:21:45 ap
Vastaus #129

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
hyvä että yritystä,voisko sytkä palikoita vaihtaa ristiin että varmistuis toimivuudesta,kaasareihin voi matkanvarrella tulla vääriä suuttimia jos löytyis tiedot mitä pitäs olla,itse varmistan osamilli poranterillä että on oikeita kokoja,mikuneissa esim pääsuuttimen numerot on erilaiset vaikka reikä sama    uudet mitä on ostanut vaikka 190 vastaa 120 vanhassa mikunissa
 

Toukokuu 28, 2019, 22:38:43 ip
Vastaus #130

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
noissa mopoissa käytetään samoja 28mm mikuneita,jos noista on jotain apuja neulaputki O-0 tai O-2  neula 5DP7  tyhjäkäyntisuutin 50                       
pääsuutin 190 tai 200 ,  uusien kaasareitten arvoja pääsuutin 170-200  neulaputki N-8  neula 5DP39 ja tyhjäkäynti suutin 60                                       
aika huonosti antavat arvoja nämä mopo tietäjät ulkomailta,ajatus tietysti että ei tule annettua vääriä mitkä johtaa tuhoon niin titty näissäkin varauksella ja mieluummin rikasta kuin laihaa                     

Toukokuu 28, 2019, 23:47:17 ip
Vastaus #131

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
Moro. Aika lähellä samat säädöt on. Mulla pääsuutin 190, putsareilla ja ilman niitä. Voisi olla 200 kun ei putsareita. Tyhjäkäyntisuutin 45 tai 50. Putki on Yamahan omalla numerolla. Putki 175 P-2 ja neula 5L1. Putkea Nakkilan mies ei tuntenut. SUDCOn kirja antaa 250A mallille putken O-8 ja neulalle 5J6. Se saksalainen viilari väitti B-tyypin neulaputkea paremmaksi. Mistä olet Mikunin osia tilannut?

Toukokuu 29, 2019, 08:45:13 ap
Vastaus #132

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
neulaputki tuntuis tosi isolta,sudco listasta kun katsoo siinä on 7 putkea välissä ja vielä sinne rikkaampaan?                                                                   
suurimmassa osassa noita kaasareita mitä mulla on O-0 neulaputket                                                                                                                                 
Roffelta VRM:ltä kun ajatus oli että tulis vinkkiä mutta ei tullut ite piti arpoo mitä tilasin                                                                                                     
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf  josko mitään apuja   https://www.economycycle.com/shop/yamaha-rd250350400r5ds6ds7-parts/fuel-and-airintake/carburetor-rebuild-kits-parts-related/popular-carb-mod-kit-for-rds/                                                                                                                   
yllättävästi P-0:aa tarjoaa eli varauksella tuohon neulaputki arviooni                                                                                                                           
 http://www.nichecycle.com/ncs/categories/carburetor/mikuni-parts-by-category/jettting-tuning/needle-jets/vm30-169-169-series-needle-jet-by-mikuni.html                                                                                                                                     
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2019, 11:07:11 ap kirjoittanut juha p salonen »

Toukokuu 29, 2019, 21:06:36 ip
Vastaus #133

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 350
No nyt alkaa näyttää hyvältä. Avasin kaasuttajat vielä kerran, panin neulaventtiilien alle uudet tiivisteet, nostin neulaa pari pykälää ja vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimet 50 kokoon.
Pyörä ja muut kamat on jo pakattu autoon ja aamulla aikaisin kohti Turkua.
 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2019, 21:08:38 ip kirjoittanut Ilkka Heinänen »

Toukokuu 30, 2019, 19:08:12 ip
Vastaus #134

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2051
hyvä että pääsit sulle tärkeään tapahtumaan toivotaan että toimii                                                                                                                                   
http://meyerf.free.fr/kawa-h1/doc/carbspec.html  jammun kaasarityyppi mikuni vm28sc  kavassakin käytetty,mutta eri asetuksilla                                   
http://www.zweitakte.de/knowhow/yam_vergaser.htm  ei löytynyt helpolla piilossa mutta alkupään pienet pääsuutin numerot on eri numeroinnilla jos mun poranterä mittaus pitää paikkansa,noissa mun kaasarin raadoissa 110-120 pääsuuttimia mutta se reikä oli sama kuin190:ssä
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2019, 21:15:57 ip kirjoittanut juha p salonen »