Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 3826107 kertaa)

Elokuu 09, 2019, 06:53:38 ap
Vastaus #9225

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2411
Lainaus
Varsinaisiin navigaattoreihin verrattuna miusta luurissa on pari etua.  Kun meillä ei datasiirto erikseen maksa, voip ladata koko ajan karttaa netistä, ja ne on miun mielikuvan mukkaan ajantasalla paremmin kuin navin kartat, jotka pittää ite päivittää erikseen.
Totta.
Nykyään noilla navigaattorifirmoilla ilmeisesti menee luurivalmistajien takia niin huonosti, että karttapäivitykset ei juuri tuo edes vuoden takaisiakaan ”uusia” teitä mukaan. Ainakin Garmin em mainittujen kokemuksieni mukaan näyttää jäävän kisasta (vanhinta en edes päivitä, kun siinä on kottaraispöntöt, mp:n navissa niitä ei edes saa karttojen mukana).  Tomtom yrittää ilmeisesti pysyä mukana, kun sen kuvausautoja näkyy Suomenkin teillä.

Elokuu 09, 2019, 11:28:04 ap
Vastaus #9226

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Päivän vinkki Tuomolle;  yritäppäs tehä siihen halpaan naviin sellanen parinsaan kilometrin reitti, missä mennään pätkiä nelinumeroista, ei yhtään isompaa, ja osin kärriteitä, metsäautoteitä, mökkiteitä, ja ehkä jossain sellaista katkoviivakarvaa maastokartalta?

Kyllä se joillain naveilla onnistuu, vaan ainakin miun ossaamisella on vielä tuskasempaa ko luurilla.

jaakkovaakko
Enpä minä taida olla yhtään sinua viisaampi noissa dikittaaliasioissa? Kyllähän se onnistui jopa minulta laittaa niitä välietappeja siihen navigaattoriin. Oliskohan se tuommoinen rapiat 10 vuotta vanha Navigon? Sen akku ei pidä yhtään virtojaan, eli on pakko olla koko ajan latingissa. Paperikäppyräkin on yleensä vielä mukana.kompassia ja sekstanssia ei oo matkassa. Enkä tosin osaa käyttää edes sekstanssia.  Seksitanssikin on vähän niin ja näin, kun se ei ole saanut muuta aikaan kuin sateen.

Elokuu 09, 2019, 14:19:11 ip
Vastaus #9227

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Onnistuskos se Tuomolta etänä?  Meijän tontille ei oo tään kesän nimissä montaa tippaa vettä tullu, nekkii vähät mitä on Anttolan seudulle osunu, on meijät kiertäny!  Maanantakina lähen aamustapäivin kohti Tervoa, sieltä iltapäivällä Sonkajärven suuntaan.  Tiistaina tukikohtaan Nurmekseen.  Keskiviikko ja torstai Pielisen pohjospäätä kahta puolta, Lieksa ja Vuonoslahti sekä Koli ja Paalasmaa ääripäinä.  Perjantaina aamusta Nurmeksesta Riistaveen kautta Leppävirralle ja edelleen Jäppilään, ja illaks sieltä kottiin Anttolaan.

Jos noille kerrotuille linjoille järkkäät päivää - paria ennen miun siellä ajelua sen verran vettä, ettei hiekkatiet pölisis, ei kuitenkaan savilillingiks asti?  Ja koko sen välin minkä oon kottoo poissa, vois tonttia sellasella tasasella mutta ei kovin rajulla satteella kostuttaa, siellä on nyt metriä syvältä rutikuivaa.  Eli sellasella tahilla että ehtii maa imemään.

Kiitos jo etukätteen!

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2019, 14:22:23 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 09, 2019, 15:14:27 ip
Vastaus #9228

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3310
  • Moukka
Onnistuskos se Tuomolta etänä?  Meijän tontille ei oo tään kesän nimissä montaa tippaa vettä tullu, nekkii vähät mitä on Anttolan seudulle osunu, on meijät kiertäny!  Maanantakina lähen aamustapäivin kohti Tervoa, sieltä iltapäivällä Sonkajärven suuntaan.  Tiistaina tukikohtaan Nurmekseen.  Keskiviikko ja torstai Pielisen pohjospäätä kahta puolta, Lieksa ja Vuonoslahti sekä Koli ja Paalasmaa ääripäinä.  Perjantaina aamusta Nurmeksesta Riistaveen kautta Leppävirralle ja edelleen Jäppilään, ja illaks sieltä kottiin Anttolaan.

Jos noille kerrotuille linjoille järkkäät päivää - paria ennen miun siellä ajelua sen verran vettä, ettei hiekkatiet pölisis, ei kuitenkaan savilillingiks asti?  Ja koko sen välin minkä oon kottoo poissa, vois tonttia sellasella tasasella mutta ei kovin rajulla satteella kostuttaa, siellä on nyt metriä syvältä rutikuivaa.  Eli sellasella tahilla että ehtii maa imemään.

Kiitos jo etukätteen!

Jaakko
Pitää koittaa. Oon kohta menossa mökille ja otan muutaman tanssijuoman. Mutta ethän tykkää kyttyrää jos sen jälkeen sataa koko syksyn? En oo tanssinut enää pariin kymmeneen vuoteen kun viimeksi tanssin niin mansikat mätäni peltoon.

Elokuu 09, 2019, 17:28:01 ip
Vastaus #9229

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4395
Moro

Ota tanssijuomat mutta ainakin yritä olla tanssimatta kun pitäisi myös vajaan viikon reissu tehdä tässä loppukesästä 8) ja olis mukavampaa ilman vesisajetta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,2 x  NSU Supermax-62 ja -63,Honda C92 Benly -63,Cresent mopo-63

Elokuu 10, 2019, 13:39:15 ip
Vastaus #9230

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 760
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Noh..tänään het aamusta lähti meneen päin p:tä..Hain motonetistä uuden satula fillariin(lue polkupyörä) kun tuo vanha "kilpamallinen" satula ei vaan enään istunut imagoon..Nyt aurinko taas paistaa risukasaan tuolla takapihalla.. ::) ::) ::)

Elokuu 10, 2019, 22:18:05 ip
Vastaus #9231

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Eeron riispuuroresepti kuulostaa hyvältä!  Talvisyännä joskus olohuoneen takassa ens polteltu vähän reilumman jälkeen tulta, ja sitte puuro yöks sinne tekkeytymmään.  Takassa ei siis oo varsinaista leivinuunia, eli sellasta missä on tuli siinä yläluukussa, ja sitten kolataan hiilet veke ja paistokkaat sinne, vaan ainoastaan sellanen savuton yläluukku, mutta siihenkin saap jonniin verran yli 100 astetta lämpöä nousemaan, sillon tarvii vaan vielä enemmän aikaa, eli yön yli.

Kerroin tuosta varavirtalähteestä, millä oon puhelinta navina kawan sarvessa pyörittäny ja mitä en löytäny autotallista mistään.  Kävin ostamassa uuden.  Motonetistä hain sen 12000 mAh version, pitäs ötyä päiväks riittää, 20 euroa makso.

Ja valokuvia on tarkotus ottaa reissusta.  Miulla on kaks järkkärirunkoa, lillerikennosia molemmat.  Olympuksen EM1, sellanen enemmän oikeen kameran olonen, ja saman valmistajan EPL6, taskujärkkäri, mikä on yleensä ollu turistiräpsyreissuissa pienen kokonsa ja painonsa takia.  No nyt on ens viikon säät hakusessa, ja vaan tuo isompi on sään kestävä.  Siinä ollu uuvesta saakka kiinni sellanen akkukahva, mikä tuplaa akkukapasiteetin, ja samalla antaa tukevamman kuvausotteen, ja on siinä toiset namiskatkin pysty eli potrettiasentokuvausta varten.  Nyt ajattelin, että otan tuon isomman reissuun, mutta jätän sen akkukahvan kottiin, niin se runko mahtuu tankkilaukkuun ja pieneen olkalaukkuun mahollisia kyläkävelyjä varten.  Siinä oli uutena sellaset kumitulpat suojaamassa liitäntöjä sekä akkukahvassa että kameran rungossa, jos käyttää ilman akkukahvaa.  No arvatkaapas löysinkö niitä kumitulppia mistään?  En löytäny, mutta niitä tulppia oman komeron kameratarvikehyllyiltä ettiessä löysin sen kadoksissa olleen varavirtalähteen...

Tän päivän ohjelmassa oli noin 5 kilometriä melontaa kaksikolla tuonne Harvion selän saarien kiertoon, ja saman verran takasin.  Vähän oli kotimatkalla sivutuulta, mikä teetti sikäli työtä, että pinnassa kahen hengen kuormallakin kelluva puhallettava kajakki ei oikein pysy kurssissa.  Siinä on sellanen pien peräevä, mutta keulan pito ei riitä oikein millään, tuuli painaa sen myötäseen, vaikka melloo vaan toiselta puolelta.  Oon suunnitellu siihen toista evää keulaan, se pitäs tehä niin, että sen saap penkissä istuen jollain narulla vetästyy ylös rantautuessa.  Ja pitäs kestää kiville karauttaminen niin, että irtoaa jostain eikä pysäytä paattia ko seinään tai säre jottain.  Vesi on Saimaassa allaalla, oltiin muutaman kerran peräevä kivellä ja vähän kiikissä, mutta ei tarvinu kahlaamaan mennä, irtos eri suuntaan nytkyttelemällä.  Yks tuollanen kivirypäs oli paikassa, mistä ainakin 300 metriä lähimpään rantaan, mutta sen korkeemmat kivet on nyt reilusti näkyvissä.

Mitehän tuollanen kajakki käyttäytyis, jos siinä ois pien evä sekä keulassa että perässä antamassa sivupitoa tuulessa?  Peräsin vois olla ohjattava, ja molemmat naruilla ylösvejettäviä rantautumista tai kaislikoiden läpäisemistä varten, tuossa peräevässäkin ollu joskus melkonen nivaska kaislan raatoja.  Ne kyllä saap yleensä melalla tai eestaas muutaman kerran meloen tippumaan pois jarruttamasta menoa.  Ja sitten pitäs vielä olla joku, joka ne evät ihan oikeesti tekis...

Tällästä melan vilauttelua tännään.

jv

PS. Tuota Eeron keskimmäistä lukua en ymmärtäny, tai sen suhdetta jompaan kumpaan laitimmaiseen?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2019, 22:26:20 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 11, 2019, 11:19:42 ap
Vastaus #9232

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 295
Eilen 700km ärässällä. Kävin kylässä yhden RS-harrastajan luona pohjanmaalla. Nyt se olis sitten kone irti sitä vaihdelaatikon vaihtoa varten, kunhan saa oikean moodin päälle.
Vielä kun ne Brandtin osat tulee, niin pyörä on osiltaan 100,0% alkuperäinen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2019, 11:40:26 ap kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Elokuu 11, 2019, 18:09:08 ip
Vastaus #9233

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Sormirampit riialista tuttuja, vaikka ei miulla oikeen pahoja ollu.  Muutaman kerran on ollu sellanen, että ei saanu kättä pois tangosta ko kaverin avulla; sormet olevinnaan rentoina, mutta todellisuudessa puristaa tankoa ettei irtoa, se on outo ilmiö.

Juu, ysiltä aamulla on tarkotus kurvata tien päälle.  Sato eli paisto.  Kaks vuotta sitte viimeeks käytössä olleet Wolfmanin pienet satulalaukut, sellanen matkatötterö, tankkilaukku sekä Rotopaxin jenkkigallonan varatankki jo pyörässä kiinni.  Ja sellanen puhallettava tyyny persauksien alle, kapea ja kova on kawan penkki matka-ajoon.  Aika pohtiminen taas, että mitenkä ne hihnat meni... paitsi tuo Rotopax, se on helppo.  Sitä täyttäissä hulahti bensaa käsille, saakutarallaa.  Ja maahan.   Mutta reitit on valmiina puhelimessa, varavirtalähe ladattuna, visiiri putsattuna, ketjut rasvattuna, rengaspaineet katottuna, ei kun matkaan!

Olikos se Repo just se, mistä sanottiin että oli ennen menevä pappi... ja onks se nyt taas sitä?

Laskin siun tuloksista keskiarvot:  8,8 yhen sarjan, 7,3 viijen sarjan ja vähän alle 5,5 tuo 5 x 5 sarjan keskiarvo.  Ko laskin konneella; eilen ko laskin päissäin, sain tuon viimisen keskiarvon paremmaks ko keskimmäisen, sillä ihmettelin.  Ihan kohtuu tulokset, ei osu miulla varmaan noihinkaan lukuihin.  En oo kyllä vuoskausiin tikkoja nakellu.

jv
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2019, 18:11:19 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 11, 2019, 20:34:35 ip
Vastaus #9234

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 760
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
Tikka-urheilussa ( ;D ) heitetään 5 tikkaa (44), 5x 5 tikkaa (182), tai 5 x viiden tikan sarjoja (804), joista nuo, ei niinkään kummoiset tulokset tulevat.
Kyllä se Eero taas melkoisen "pähkinän" sai aikasesk..5x 5 tikkaa(182), tai 5 x viiden tikan sarjoja..en keksi mitään muuta kuin tuossa jälkimmäisessä heitetään kaikki tikat samassa läjässä..tää vaatii nyt heti konjakkipaukut...

Elokuu 11, 2019, 23:03:45 ip
Vastaus #9235

Jaakko Latvanen

  • Vieras
Ei ollu pitti poikittain; silmä oli.  Tahe sormi.  Paperille olin merkannu ihan oikeen luvun, keskiarvo on 6,432 tarkasti.  Vaan kun silmällä katoin, ja sormella konneelle kirjotin, oli ensimmäine numero muuttunu yhtä liian pieneks.  Pahottelen virhettä, otan täyden poliittisen vastuun, ja siirryn noin viikoks muualle häppeemään.  Siis 6 ja puol, mikä on hyvä tulos pitkään sarja-sarjaan.

Vaan nyt on kameli kuormattu, aamulla vetimet niskaan ja matkaan.  Muutaman kerran pit mallata, että sai kaik sopimaan, ja että välietapin yöpaikassa tarvittavat kamat ois yhessä säkissä.  Kerraston ja villapaijan varasin aamuksi päälle laitettavaks, eikä ne oikee muualle taija mahtua.  Eli vaikka ois matkalla miten helle, on piettävä päällä.  Ja tankkilaukun joutuu tankatessa irrottammaan, korkki on piilossa. Yamahan aikana ko oli kolme isoa kovaa laukkua, kaikissa sisäkassit, kaikki sai lukkoon ja napsauttamalla paikalleen ja yhellä avaimella auki tai pois kokonaan, oli se helpompaa.  Tankkilaukkukii oli, vaan kun oli peltitankki, ei sitä tarvinu sitoa, oli magneetilla paikallaan.

Toisaalta, jos helppoutta hakkee, vois lähtee autolla.  Tai vielä helpompaa ois, jos ei lähtis ollenkaan...

jaakkovaakko matkakuumeessa

Elokuu 12, 2019, 11:52:25 ap
Vastaus #9236

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 295
Mikä on tässä tapauksessa -RS- ?

Missä tapauksessa?

Onko se yleinenkin mallinimi?

 BMW, Kawa, mutta lähemmin mietittynä sinun kohdallasi Honda.

Joo. Joku Road Sport se kai on. Ei ihan niin hieno kuin Racing Developed Liquid Cooled.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(2), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Elokuu 13, 2019, 16:35:22 ip
Vastaus #9237

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 675
Käytiin Kiutaköngästä katselemassa, kun seudulla ollaan. Tie Käylästä perille on remontissa ja semmoisella rompoolilla ettei pysty autolla ajamaan kuin max 40 kmh. Kuun lopulla kuulema pitäis olla asvaltilla jo. Sattui siellä patikkareitillä joku idiootti ryssäporukka nuoria, yhdellä hyväkkäällä repussa pauhasi bluutuutti kaiutin jotain slaaviräppiä. Oli vähällä etten maininnut aiheesta. ... melko ajattelematonta ja kuvaa kyllä kansaa hyvin.

Elokuu 13, 2019, 20:29:04 ip
Vastaus #9238

Juha Ojanperä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
istutin rouvan kanssa kaksi omenapuuta ja kuusi marjapuskaa (laatuaikaa...?).

Tulihan kuuma, kun moreenimaahan kaivoin ja kananpaska haisee kauhialta.
 Nyt sitten orotellaan tikkelpäriä ja omenia.

jussi

Elokuu 14, 2019, 20:16:35 ip
Vastaus #9239

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 760
  • Triumph T100ss,Nimbus 19??
10 litraa Saskatoonin marjoja poimin puskista,meidän perheen marjanpoimija kun olen..ai niin halkaisin yhden kiven pihamaalla..siinähän se tää päivä..