Paljonko ottaa kierroksia vitosella, ja mitkä välitykset on käytössä?
Oma kulki aikoinaan sen noin 100 tai vähän päälle mittarin mukaan, kierroksia n 10000, eli ei se matkanopeutena oikein toiminut. Piikkiä isomman eturattaan kanssa oli kiihtyminen erityisen onnetonta, eikä huiput siitä parantuneet kun ei jaksanut mennä. Tehot noissa on vähän hukassa jo tehtaan jäljiltä
Tosi tarkka on säädöistään, eli alkaen nokkaketjun kireydestä, venttiilien välyksistä, kaikki vaikuttaa erityisen paljon tällaisessa. Kaasuttimien synkkaus, sytytyspuolan ja johtojen kunto, tulpat tietenkin, huom. akkujännite jne. Sytytys kannattaa laittaa ”sähkökynän” kanssa, eli kärkien rinnalle lamppu tai koetinkynä, ja kun valo syttyy, on kärjet auki. Silmällä ei näe tarkkaan.
Toki jos nelosella jaksaa hyvin kiekaista punarajaan, niin voi olla että teho vaan ei riitä isommille nopeuksille. Tehontarvehan kasvaa jyrkästi nopeuden (ilmanvastuksen) kasvaessa. Vaikuttaako jos menet maha tankkia vasten?
Edit. Voi kyllä olla että 120 todellista jää haaveeksi, sen verran tai vähän päälle pääsee noilla moderneilla 15-heppaisilla, kevyellä kuskilla joka on kyyryssä katteen takana. Nakumallissa on ilmanvastus ihan toista luokkaa, vallankin jos kuski on aikuisen mitoissa. Eikä niillä virimopoille oikein pärjännyt 80-luvullakaan, joskus meinasi tulla kilpapyöräilijänkin kanssa tiukkaa
Nykyään saa parempia viriosia soliferiinkin.