Kirjoittaja Aihe: Honda CB125 tehot hukassa  (Luettu 2050 kertaa)

Lokakuu 08, 2024, 12:58:19 ip
Luettu 2050 kertaa

Tuomo Mustonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Kyseessä 1974 Honda CB125 B6 malli.Pyörä ei kulje yli 90 km/h. Sylinterit on hoonattu ja uudet männät on, puristukset ok. Kaasuttimet pesty ultraäänipesurilla 3 kertaa ja korjaussarjat laitettu. Venttiilit läpätty ja välykset säädetty. Sytytystä säädetty moneen malliin, ei paljon ole vaikutusta havaittu. Alakerta pitäisi olla kunnossa, kampiakselin välykset kunnossa. Jakoketju on uusi ja merkit menee kohdalleen.
Mikä tässä mättää? Kiertää kuitenkin mittarin punaiselle helposti pienillä vaihteilla mutta viitosella ei enää jaksa vetää.Pakoputket ei ole alkuperäiset, voiko olla että ne vie tehot? Jos se niistä putkista olisi kiinni niin eikait se nelosella vetäis punaselle kierroksia enää.Vinkkejä ja neuvoja tarvisi nyt. Eikö tuon pitäisi kuitenkin jotain 120 kulkea? Hävettää hävitä 75cc Solifer SM mopedille kiihtyvyydessä ja nopeudessa, moottoripyörällä...

Lokakuu 08, 2024, 13:44:49 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Paljonko ottaa kierroksia vitosella, ja mitkä välitykset on käytössä?

Oma kulki aikoinaan sen noin 100 tai vähän päälle mittarin mukaan, kierroksia n 10000, eli ei se matkanopeutena oikein toiminut. Piikkiä isomman eturattaan kanssa oli kiihtyminen erityisen onnetonta, eikä huiput siitä parantuneet kun ei jaksanut mennä. Tehot noissa on vähän hukassa jo tehtaan jäljiltä :)

Tosi tarkka on säädöistään, eli alkaen nokkaketjun kireydestä, venttiilien välyksistä, kaikki vaikuttaa erityisen paljon tällaisessa. Kaasuttimien synkkaus, sytytyspuolan ja johtojen kunto, tulpat tietenkin, huom. akkujännite jne. Sytytys kannattaa laittaa ”sähkökynän” kanssa, eli kärkien rinnalle lamppu tai koetinkynä, ja kun valo syttyy, on kärjet auki. Silmällä ei näe tarkkaan.

Toki jos nelosella jaksaa hyvin kiekaista punarajaan, niin voi olla että teho vaan ei riitä isommille nopeuksille. Tehontarvehan kasvaa jyrkästi nopeuden (ilmanvastuksen) kasvaessa. Vaikuttaako jos menet maha tankkia vasten?

Edit. Voi kyllä olla että 120 todellista jää haaveeksi, sen verran tai vähän päälle pääsee noilla moderneilla 15-heppaisilla, kevyellä kuskilla joka on kyyryssä katteen takana. Nakumallissa on ilmanvastus ihan toista luokkaa, vallankin jos kuski on aikuisen mitoissa. Eikä niillä virimopoille oikein pärjännyt 80-luvullakaan, joskus meinasi tulla kilpapyöräilijänkin kanssa tiukkaa ;D Nykyään saa parempia viriosia soliferiinkin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2024, 14:09:00 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 08, 2024, 14:49:35 ip
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1474
Mitenköhän on pää suuttimet onko se vitosella semmonen että vähän hellittää kaasua niin hiukan kerää taas kierroksia mutta sitten taas hyytyy, voi olla että nyky bensaa vaaditaan enemmän niin isommat suuttimet tarvittaisiin varsinkin jos pakoputket on avarammat.
Toki suuttimien vaihto ja koon hakeminen on aika työlästä.

Lokakuu 08, 2024, 15:41:27 ip
Vastaus #3

Tomi Silvo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 164
Moro


Tehot on niin pienet, että kaikki vastukset vaikuttaa huippuihin.


Olen huomannut että rengaspaineilla on vaikutusta esim 350cc 16hp BSA:ssa.

Lokakuu 08, 2024, 20:39:22 ip
Vastaus #4

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Eräällä kaverilla oli (vuosia sitten) tehot Hondasta hukassa. En muista mallia, kuitenkin 125cc. Aikansa ihmeteltyään ja tutkittuaan totesi yhden nokan kuluneen huomattavasti.

Lokakuu 09, 2024, 01:32:05 ap
Vastaus #5

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2367
Ääni myös tuolle kulahtaneelle nokka-akselille.

Lokakuu 09, 2024, 11:18:46 ap
Vastaus #6

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 939
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tuota..miten nokkapuolella voi olla vikaa jos se paikoillaan ottaa rinkiä ns normaalisti tai jopa pikkuvaihteilla punaiselle?
Mielestäni se yksinkertaisesti ei ehkä vaan  jaksa  noilla välityksillä kuskin kera enempään 5lla.

Mitä moinen laite 70/80 taitteessa joskus minulla niin ei se 100kmh todellista tainnut rikkoa kuin 5km suoralla noin vertauskuvallisesti,mittarilukemat erikseen ja ei vastatuulta ym +kuskin painokin oli luokkaa rääpäle tuolloin mitä semmoinen 14v-15v oli normaalisti eli liikoja ei kannata odottaa ja vitonen lähinnä  hyviin olosuhteisiin eikä mikään voimavaihde mutta toki ratastuksiin puuttumalla näitä saa ja sai muovattua hakeeko kiihtyvyyttä vaiko vauhtia pikkasen lisää jos olosuhteet sallii..

Kovalla myötäisellä eri juttu,saattaa mennä ylikin satasta tasasella.

Kaasutinpuolella toki voi yrittää suutinmuutoksia kiitos nykybensan joka vaatii sitä ja bensapintojen tarkistus tai peräti korotus ehkä ja neulojen korkeustestailua.

Sittenhän ei paljon jää kuin että sytytys pikkasen pielessä mutta kun sekin tarkistettuna tai haperot kumikurkut/ilmanputsarin kunto.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2024, 21:29:57 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 09, 2024, 13:22:34 ip
Vastaus #7

Tuomo Mustonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Kylläpä se syy taitaa olla vain se 15hv mitä tuolle luvataan. Kaasuttimet on synkronoitu ja suuttimet on 96 muistaakseni, 4 pykälää isommat kuin vakiona. Nokka-akselin välys on korjattu pronssiholkilla, oli kannesta kulunut yli millin tavaraa pois jakoketjun puolelta. Välitykset on 3% kevyemmät kuin vakiona, ei löytynyt alkuperäisen kokoisia rattaita enää mistään.

Lokakuu 09, 2024, 20:08:40 ip
Vastaus #8

Rauno Koskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Moi!
 Aikoinaan 16 kesäisenä oli ko. pyörä (tälläkin hetkellä on samanlainen, mutta ei sama yksilö) ja sillä sain huiput ajamalla parin metrin päässä edellä ajavan bussin imussa (tiedän, tyhmää..), kierrokset tais olla vitosella melkein tapissa ja nopeusmittari myös aika tapissa, mutta todellinen nopeus lienee ollut max. 110-115 km/h, luulisin.Ei vaan välitykset ja koneen rundit olis riittänyt enempään. Kaks päällä tuolla liikkuminen oli myös aika raskasta,varsinkin liikkeelle lähtö, kun ei oo oikein minkäänlaista vääntöä koneessa pienemmillä kierroksilla. Huipputehotkin taitaa tulla jossain 9 tonnin jälkeen. Kaikesta huolimatta tykkäsin silloin ja tykkään edelleen ko. vehkeestä (ehkä aika kultaa muistot.
T.Rade


Lokakuu 16, 2024, 15:15:23 ip
Vastaus #9

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 254
En ole kyseistä pyörää omistanut, enkä edes ajanut, mutta tähän voi vastata jo ihan teoriapohjalta. Tuon mallinen pyörä, joka painaa 110kg ja jolle tehdas lupaa moottorilta 15hp, ei missään nimessä voi kulkea kovin paljoa yli satasta todellista, vaikka kaikki olisi kunnossa. Koska mittarivirhettä näissäkin todennäköisesti on, niin 90km/h mittariin voisi kyllä olla hieman alakanttiinkin. Hyviä vinkkejähän tuolta on jo tullutkin, mutta kerroit, että putkisto ei ole alkuperäinen? Onko siinä jokin itse rakenneltu putkisto? Kyllähän pakoputkellakin voi vaikutusta asiaan olla. Se, että nelosella kiertää vielä hyvin ja vitosella ei kertoo lähinnä vain siitä, että voima loppuu. Se, että onko se näissä vehkeissä normaalia normaalipainoisella kuskilla, niin siihen osannee vastata parhaiten kyseisen pyörän omistavat/omistaneet.
Ja lopuksi vielä se perinteinen kysymys: Onhan tankissa tuoreet bensat?

Lokakuu 19, 2024, 12:58:32 ip
Vastaus #10

Peter Rulamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 321
Aikanaan oma CB125TD (17,5hv luvattua), kulki kyllä ihan tyydyttävästi 75kg kuskin alla. No se oli silloin vähän ajettu ja kolme vuotta vanha.  Ei se paljoa perusmallin RD125LC-Jammmulle jäänyt, mutta piiskatahan sitä piti jatkuvasti, teho hiipui alle 8000rpm. Motarilla jaksoi pitää 120 km/h kun vingutti, ihanteellisissa olosuhteissa sain siitä joku 135 km/h irti. Hienosti se kesti motarilla tunninkin putkeen 11 000 rpm.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Marraskuu 04, 2024, 19:07:14 ip
Vastaus #11

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Tuo 125T onkin jo eri laite....aika tykki vanhempiin verrattuna.

Marraskuu 12, 2024, 15:33:52 ip
Vastaus #12

Kari Lohko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
Eihän tuossa välttämättä mitään vikaa ole? Mulla oli sellainen uuden karhea juniorina. Ei se kulkenut silloinkaan, niin miksi kulkisi nyt vanhana? Jos harrastimme kavereiden kanssa ryhmäliikuntaa, niin Yamaha ja Suzuki kuskit istuivat jo terassilla kahvikuppien kanssa, kun minä saavuin paikalle. Ero vauhdeissa oli huima, ihan vakio varustein ja välityksin. Mutta kun halusin nelitahtisen... :-[