Kirjoittaja Aihe: VHB 30 kohojen korkeudet  (Luettu 1289 kertaa)

Marraskuu 12, 2024, 09:49:27 ap
Luettu 1289 kertaa

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Guzzissa on tuollaiset Dellortot ja purin ne auki puhdistusta ja tarkastelua varten. Tiivistesarjat on tilattu ja eilen niitä puhdistelin ja tutkin mitä ovat syöneet. Mitään hälyttävää ei löytynyt, kohokammiotkin olivat yllättävän puhtaat vaikka sen oman pikkusuodattimen lisäksi ei muita suodattimia ole. Mittailin kohojen korkeuksia ja törmäsin ohjeissa tällaiseen kummallisuuteen. Minulla oleva Haynesin ohjekirja (oletettavasti olen hankkinut oikean 1979 mallin) antaa kohojen korkeudet 10gr koholle 18,5mm ja 14gr koholle 24,5mm.  Netistä löytyvä vuoteen 1978 asti ulottuva Haynes antaa 10gr 23,5mm ja 14gr 24,5mm. Korkeudet noissa kaasareiden kohoissa oli lähellä tuo 23,5mm.
Kohot ovat painoltaan 10 gr, niissä on selkeät merkit painosta.
Ihmetyttää tuo kovinkin poikkeava arvo 18,5 mm siinä kirjassa. Kirjan kuvassa missä mitat on esitetty niin tuo 18,5 on eri fontilla ja ihan kuin jälkikäteen lisätty, tekstiosassa fontti on sama mutta arvo 18,5 mm. Netistä löytyneessä versiossa on juuri samat kuvat ja tekstit mutta arvot 23,5 ja 24,5 mm.
Taidan säätää tuohon 23,5mm mittaan.  :police:

Marraskuu 12, 2024, 10:02:02 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11612
Noista pensapinnan korkeuksista oma havainto
on semmoinen,että nykybensoilla nuo vanhat
arvot ei aina ihan täysin toimi.

Löysässä koneessa menee kyllä korvakuulolla sinnepäin jos säätelee-
mutta ehkä tämän Guzzin tapauksessa kannattaa vähän fundeerata...

t. ;Markku

Marraskuu 12, 2024, 10:36:02 ap
Vastaus #2

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Käyntiongelmia ei ole ollut aikaisemmin muuta kuin jos vaikka liikennevaloihin pysähtyy ja antaa kierrosten laskea selvästi vähäksi aikaa tyhjäkäynnille, niin nopeasti kaasuttaessa saattaa vaan poksahtaa ja lähtö nyypähtää. Olenkin oppinut aina ensin vähän herättelemään ennen lähtöä. Jos vähän nostaisi bensapintaa ja katsoisi mitä sitten tekee.
Hyvin tuo lähtee käyntiin ja tulpat on ihan terveen väriset, eikä bensaa vie liikoja eli kai se aika hyvin on "alueella".
Vakiosuuttimet siellä oli paikallaan, ainakin ohjekirjan mukaan.

Marraskuu 12, 2024, 19:40:09 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
StYkkösen käyttöturvallisuustiedotteessa ilmoitetaan heidän nykyisen bensan tiheydeksi 0,7-0,79 kiloa per litra. Aika iso haarukka, yli 10%. Koho kelluu korkeammalla raskaammassa bensassa ja päinvastoin. Olikohan lyijyllinen bensa vielä raskaampaa :P

Joku viitseliäämpi saattais laskea paljonko tulee bensanpintaan heittoa.

Paras ja oikeastaan ainoa konsti saada todellinen pinnankorkeus selville, olisi läpinäkyvä kohokammion pohja-amme. Ihan kuin olisin jossain sellaisia nähnytkin. Kotikutoisempi konsti olisi laittaa pari nippaa ammeen kylkeen, ja kirkas letkunpätkä väliin. Tai tyhjennysnippaakin varmaan voisi tähän hyödyntää.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 13, 2024, 06:49:36 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1886
Pieniltä tyhjäkäyntisuuttimilta kuulostaa tuo kyykkäys. Vielä, jos aivastuksia tulee ajaessa pintakaasulla , niin sitten on varma.Onkos niissä kaasareissa seosruuvi, josta saisi tyhjäkäyntipiiriä rikastettua. Yleensä pienen korjauksen ruuvilla saa tehtyä, ennen kuin tarvitsee suutinremonttiin ruveta. Kutsissa on kyllä kaasarit niin hyvässä paikassa, että saa vaikka vauhdissa purettua.Jos ei ole vuosiin rassattu tyhjäkäyntisuuttimia mekaanisesti auki, saattaa olla hapettumaa kertynyt pikkuhiljaa ia siitä johtuu seoksen muutos.

Marraskuu 13, 2024, 09:20:39 ap
Vastaus #5

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 279
Oman kokemukseni (kaasari-Guzzista ja muista vanhemmista pyöristä) mukaan nykybensa vaatii alkuperäisiä väljemmät suuttimet. Guzzin Dellortoihin löytyy Moposportista suuttimia aika kattavasti. Eivät maksa paljon, niin voi vaikka useammankin erikokoisen hankkia kokeiltavaksi.


Täytyy tässä myös mainostaa Guzzikerhon keskustelupalstaa. Sieltä löytyy monesti apua Guzzien teknisiin kysymyksiin. [size=78%]Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum - Etusivu[/size]

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2024, 09:33:11 ap kirjoittanut Seppo Ylhäinen »

Marraskuu 22, 2024, 08:08:14 ap
Vastaus #6

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Täytyypä tutkia Moposportin valikoimia ja kokeilla isompaa suutinta, pyörässä kun on vielä alkuperäinen ilmansuodatin korvattu K&N kartiosuodattimilla. Huomasin tuossa kaasareita käpistellessä, että siinä kaasuttimen ja imusarjan liitoksessa on n 20 mm "overlap", eli kaasutin menee imusarjan päälle tuon matkan ja kiristetään kiinni. Nyt kun nuo ilmanputsarit antaa vähän liikkumatilaa, niin vaikuttaako moottorin käytökseen jos laittaakin kaasarit siten että imukanava pitenee vaikka 10 mm? Eikös teoriassa sen pitäisi parantaa ominaisuuksia (lähinnä vääntöä) alakierroksilla? Imukanavaan varmaan jää jonkinmoinen rappu, mikä sen vaikutus on? Sorvari voisi tehdä vaikka muovista holkin jolla sen rapun saisi pois? Huomaisikohan ihan p#rstuntumalla mitään muutosta? :)

Marraskuu 22, 2024, 09:39:47 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Omakohtaiset kokemukset vähäisiä, mutta tuntuma sellainen, että kartiofilttereillä tai muilla suoraan kaasuttimessa kiinni olevilla suodattimilla tulee tyhjäkäynniltä lähtiessä joskus ongelmia. Laihalle menee ilmeisesti. Tehtaalaiset systeemit on tehty katuajoon, niissä usein on yhteinen suodatinkotelo kaikille kaasuttimille, tai ainakin yhdysputki niiden välissä. Tämä jotenkin tasaa imupuolen painesykettä. Pitkät putket tai letkut suodattimelta kaasuttimille saavat ilmavirran rauhoittumaan, niin että kaasuttimelle saapuessaan virtaus ei kovasti pyörteile. Osakaasulla ajoon tällä on vaikutusta. Samoin sillä, minkä verran kaasuttimessa on alipainetta ulkoilmaan verrattuna, on vaikutusta siihen minkä verran bensaa suuttimesta kulkee milläkin kaasun asennolla. Alipaine vähenee tietenkin jos on harva suodatin.

Kartiofiltteri pelaa parhaiten (ja ehkä paremmin kuin alkuperäiset) kun mennään ns pääsuuttimella, eli sinkki kireellä :) Osakaasutilanteisiin joutuu varmaan suuttimia muuttamaan, neulan korkeutta ehkä, ja profiiliakin jos oikein hifistelee. Neulan profiili kuitenkin määrää seoksen paksuutta (pää- ja tyhjäkäyntisuuttimen lisäksi) just siinä kun kaasua aletaan vääntämään isommalle.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, onneksi noihin taitaa kaikenlaisia nippeleitä saada :) Tai sitten vaan ”herättää” moottorin höräyttämällä ennen liikkeellelähtöä.

Onneks ei oo CV:t ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 22, 2024, 18:04:01 ip
Vastaus #8

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Ne kartiosuodattimet on siksi, kun se alkuperäinen suodatinkotelo oli riekaleina. Ja siihen koteloon kuuluva huohotin on korvattu vanhemman mallin breather boxilla.

Marraskuu 22, 2024, 19:20:57 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6114
  • MC Debit
Juu, ja hienothan ne on, ja imuröhinää on mukava kuunnella :) Lähinnä meinasin, että aiheuttavat säädön tarvetta enemmän kuin esim nykybensa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 24, 2024, 12:24:58 ip
Vastaus #10

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
Imuröhinää oli jo sillä alkuperäisellä rieskana olleella suodattimella, ei noilla kartioilla mielestäni juuri muuttunut. Moposportilta tilasin isompia suuttimia sekä tyhjä- että täysikäyntiin. Tiivisteetkin tuli jo, eli kunhan saan suuttimet niin kasaan pykälän isommilla ja keväällä näkee miten vaikutti.

Marraskuu 24, 2024, 13:09:38 ip
Vastaus #11

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 476
Vuosikymmenien kokemuksella sanoisin, että kartiosuodattimien kanssa voi joutua jopa pienentämään pääsuutinta. Riippuu tietenkin suodattimen rakenteesta koosta, mutta helpopsti ovat tukkoisempia kuin alkuperäinen systeemi.


Marraskuu 24, 2024, 18:50:28 ip
Vastaus #13

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 476
Noissa saattaa olla suodatuspinta-alaa enemmän kuin varsinaissa kartiosuodattimissa. Toivottavasti toimivat. Toinen muuttuva asia on järjestelmän resonanssitaajuus, joka muuttuu verrattuna alkuperäiseen. Onko vaikutus positiivinen vai negatiivinen, osoittaa käytäntö. Noi on kyllä mielenkiintoisia kokeiluita.