Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörille vero  (Luettu 30292 kertaa)

Toukokuu 28, 2015, 10:28:17 ap
Vastaus #15

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3453
  • Honda 350Twin
Älkää ny vielä itkekö  :'(, eihän museoautoissakaan ole tuota käyttömaksua.

ei vielä >:(
Joo-se hallituksen lauselma koski "rekisteröityjä moottoriajoneuvoja"....

t. Markku

PS. Tietenkään ei ehkä koske maatalouskäytössä olevi traktoreita,autoja,mönkijöitä...kelkkoja...

Jos nyt oikein luin kun en ole aineistoon sen kummemmin tutustunut niin silmiiin vilahti myös MOPÖn verotuksen kiristäminen.
Justiin kun vasta maanantaina suunnitelin sen tanḱkaamista dieselin sijaan yhteen työkoneeseen ja autoon.Eli moottoripolttoöljy.

Toukokuu 28, 2015, 10:33:22 ap
Vastaus #16

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3453
  • Honda 350Twin
Joku useamman harrastemotukan omistaja saattaisi ottaa käyttöön jopa ns. yhdet kilvet ja helppo siirto..taktiikan..mutta eihän tietysti oikeesti !!, kun reilu peli puolin toisin... >:(
Kyllä minä semmoisenkin harrastajan tunnen.Tosin ajoi silloin perävaunua jonkun muun railerin kilvillä-niitä kun ei melkein koskaan ratsata.Eikä siinä ollu tietenkään veronkierrosta kyse.
Että en menisi kokeilemaan motukkaan,enkä autoon,enkä veneeseen tai mihinkään mikä tie-,ilma-tai vesiliikenteen seassa liikkuu.Niitä kuitenkin valvotaan ja vahingon sattuessa kuljettaja on kusessa.
Ja kyllä sama(vahinkoriski) koskee myös perävaunuja  ;)

Toukokuu 28, 2015, 11:07:01 ap
Vastaus #17

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 315
Eihän lisämaksut koskaan kivalta tunnu, mutta jostain on lisärahaa kerättävä ja mitä nyt leikkauslistaa eilen selasin aika moni 'ryhmä' saa osansa. Se on sitten ihan sama, minkä nimikkeen alle se paperilla laitetaan. Maksettava olisi ja ihan siitä samasta 'lompakosta'.

Mulla on tällä hetkellä kaksi pyörää rekisterissä, monella varmasti enemmän ja silloin summa voi nousta turhan isoksi. Tuskin omiani kuitenkaan tämän takia pois myyn. Harrastukset maksaa aina  ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2015, 11:09:24 ap kirjoittanut Pasi Pitkänen »
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Toukokuu 28, 2015, 11:35:57 ap
Vastaus #18

Stefan Holmström

  • Vieras
Vuonna 2016 tulee prätkille se liikenteestä poisto, joten ns. seisonta-ajasta kait ei makseta...?

Tai sitten.. siinähän puhutaan "rekisteröidyistä" ajoneuvoista, eli ehkä saa maksaa veroa kaikista laitteista joilla on kilpi, riippumatta siitä, onko ne ajossa tai ei.

Hetkinen. Sitten tulee muuten kait kohta se sääntö, että Suomessa asuva voi laillisesti ajaa Suomessa ajoneuvolla joka on rekisteröity toisessa maassa. Siinä oli kyllä jokin aikarajoitus X päivää/vuosi. Joten prätkät Viron kilpiin?



« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2015, 11:40:37 ap kirjoittanut Stefan Holmström »

Toukokuu 28, 2015, 13:38:16 ip
Vastaus #19

Kalervo Jussila

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 93
Valtiolla on kohta velkaa 100 000 000 000 €, joka havainnollisesti on n. 10 000 km korkea nippu satasia. Velkaa tulee koko ajan lisää n. 54 000 € tunnissa. Velka tekee yli 17000 €/nuppi. On päivän selvää, ettei yli varojen eläminen voi aina jatkua, vaan velkaa on joskus maksettava riippumatta siitä, ketkä hallituksessa ovat. Oppositiojoukkojen puheet ovat silkkaa propagandaa. Tarvitsemme kaikki mahdolliset toimenpiteet Vanhasen hallituksen aikana alkaneen kehityksen pysäyttämiseksi. Ikävä tietysti, että uusia maksuja tulee, mutta olemme pakkoraossa.

Toukokuu 28, 2015, 14:11:19 ip
Vastaus #20

Jani Erola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Lainaus
Valtiolla on kohta velkaa 100 000 000 000 €, joka havainnollisesti on n. 10 000 km korkea nippu satasia. Velkaa tulee koko ajan lisää n. 54 000 € tunnissa. Velka tekee yli 17000 €/nuppi. On päivän selvää, ettei yli varojen eläminen voi aina jatkua, vaan velkaa on joskus maksettava riippumatta siitä, ketkä hallituksessa ovat. Oppositiojoukkojen puheet ovat silkkaa propagandaa. Tarvitsemme kaikki mahdolliset toimenpiteet Vanhasen hallituksen aikana alkaneen kehityksen pysäyttämiseksi. Ikävä tietysti, että uusia maksuja tulee, mutta olemme pakkoraossa.

Kyllä minä sen ymmärrän että velaksi ei voi elää. Mutta tapa millä tämän maan päättäjät ovat vuosikausia yrittäneet tilannetta korjata on väärin.
Menopuoli pitää saada raakalla kädellä kuriin ja kannustaa työntekoon ja yrittäjyyteen. Sosiaalipummien ja ulkomaanelävien hyysäämiseen ei ole varaa. Kuntien suojatyöpaikkoja on karsittava ja ylimääräisen byrokratian pyörittäminen on loputtava. Ministereiden määrä putosi ja se on jo hyvä alku. Vielä kun karsitaan kansanedustajien ja heidän avustajien määrää niin mennään oikeaan suuntaan.

Toukokuu 28, 2015, 17:14:58 ip
Vastaus #21

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2487
Lainaus
Valtiolla on kohta velkaa 100 000 000 000 €, joka havainnollisesti on n. 10 000 km korkea nippu satasia. Velkaa tulee koko ajan lisää n. 54 000 € tunnissa. Velka tekee yli 17000 €/nuppi. On päivän selvää, ettei yli varojen eläminen voi aina jatkua, vaan velkaa on joskus maksettava riippumatta siitä, ketkä hallituksessa ovat. Oppositiojoukkojen puheet ovat silkkaa propagandaa. Tarvitsemme kaikki mahdolliset toimenpiteet Vanhasen hallituksen aikana alkaneen kehityksen pysäyttämiseksi. Ikävä tietysti, että uusia maksuja tulee, mutta olemme pakkoraossa.

Kyllä minä sen ymmärrän että velaksi ei voi elää. Mutta tapa millä tämän maan päättäjät ovat vuosikausia yrittäneet tilannetta korjata on väärin.
Menopuoli pitää saada raakalla kädellä kuriin ja kannustaa työntekoon ja yrittäjyyteen. Sosiaalipummien ja ulkomaanelävien hyysäämiseen ei ole varaa. Kuntien suojatyöpaikkoja on karsittava ja ylimääräisen byrokratian pyörittäminen on loputtava. Ministereiden määrä putosi ja se on jo hyvä alku. Vielä kun karsitaan kansanedustajien ja heidän avustajien määrää niin mennään oikeaan suuntaan.

Velka on huono juttu, sitä ei varmaan juuri kukaan kiistä. Vaikka moottoripyörävero kismittääkin ja pahimmassa tapauksessa saattaa johtaa oman moottoripyöräilyn lopettamiseen toistaiseksi niin ymmärrettävä ratkaisu. Nähdäkseni huomattavasti parempi juttu kuin esimerkiksi 600 000 000 euron leikkaukset koulutuksesta. Noin suuri summa vaikuttaa väistämättä koulutuksen laatuun huonontavasti ja millä muulla Suomi voi kilpailla kuin erikoisosaamisella? Tarvitaan osaajia sekä hyvää perus- ja soveltavaa tutkimusta.

Työn puute lienee tällä hetkellä se pahin juttu. Kannustaminen työntekoon ja yrittäjyyteen ei minusta kuitenkaan riitä, vaan yksinkertaisesti tarvitaan enemmän niitä työpaikkoja.

-Huhtikuussa 2015 oli 338 600 työtöntä työnhakijaa. 31 000 enemmän kuin vuosi sitten. Tähän sisältyvät ainoastaan työttömät työnhakijat, ja koulutuksissa, työkokeiluissa sun muissa ilmaisen työn paikoissa olevat eivät sisälly lukuun. (Lähde: Työllisyyskatsaus, huhtikuu 2015)
-"Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen Avoimet työpaikat -tutkimuksen mukaan vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä 43 900, kun vuotta aiemmin määrä oli 46 000" (Lähde)

Kyllä se on tuossa tilanteessa aika yksi ja sama onko työtön sosiaalipummi vai ammattilainen joka on duunia vailla. Kummallekaan ei työtä helpolla löydy, ei vaikka miten kannustettaisiin. Hakijoita riittää, mutta paikkoja on tarjolla vähän. Tuossa juuri yksi työtön kaveri tänään kirjoitteli Facebookissa työn löytymisen vaikeudesta. Ihan kykenevä nuori tyyppi, aktiivisena ollut monissa luottamustoimissa sun muissa. Laitan tähän pari lainausta hänen käymistään keskusteluista:
"Pitäishän sinun kaltaisen miehen löytää töitä. Haetko edes riittävästi?"
"Koko ajan. Haluatko palkata töihin?"
"En."
"Jep."

"Mites työnhaku?
"Tässähän tämä. Juuri tuli ilmoitus että miltei 200 hakijaa oli hakenut paikkaa, johon laitoin hakemuksen. Ei luonnollisesti tullut kutsua."
"Sinun pitäisi hakea matalamman tason töihin."
"Juu. Siellä oli yli 300 hakijaa."


Toki ahkerampi ja rohkeampi yrittäjyys ratkaisee osan tästä, mutta ei sekään ihmelääke ole. Menestyvä yrittäjyys vaatii työkokemusta, eikä tietynlainen pelisilmäkään pahaa tee. On paljon työttömiä nuoria jolla on koulutus, mutta työkokemusta tai mitään pääomaa ei ole ehditty kerryttää. Se on silloin korkea kynnys ryhtyä yrittäjäksi, varsinkin jos oma osaaminen on alalla, joka on voimakkaasti kilpailtu ja vaatii alkupääomaa tai joka on luonteeltaan sellainen, ettei sillä oikein edes voi ruveta yrittäjäksi. Yrittäjyys on itselläkin pyörinyt jonkin verran mielessä, mutta kun Suomen maan taloustilanne on mitä on niin ei minun varsinaisella osaamisalalla (museoala) juuri ole yksityisiä markkinoita. Eräitä suunnitelmia kyllä on, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2015, 17:23:22 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 28, 2015, 18:40:25 ip
Vastaus #22

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 578
Eihän tämä voi mitenkään pitää paikkaansa, ettäkö meillä ei töitä olisi. Pikemminkin on kyse siitä, ettei löydy tarpeeksi tekijöitä.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/borg-ja-vartiainen-tyoperainen-maahanmuutto-vapautettava/4894346

Toukokuu 28, 2015, 19:05:35 ip
Vastaus #23

Jorma Kontio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 236
  • Shiny chrome won't get you home
Pitäisi vähän miettiä, mitä se velka oikeasti on.
Taloustieteilijät ovat arvioineet, että maailmassa on velkaa lähes neljä kertaa enemmän, kuin "oikeaa" rahaa.
Velka on lupaus tehdä sitä rahaa - sitten joskus.
 

Toukokuu 28, 2015, 19:56:46 ip
Vastaus #24

Jukka Penttilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1189


Onkohan vastaavasti muita maita maailmassa jossa moisia haittaveroja kerätään ajoneuvoista,ja samassa mittakaavassa.


No esim  Ruotsi, mutta sillä erotuksella, etta täällä ei ole uutta ostettaessa auto- tai MPveroa ollenkaan, mutta vuotuinen vero kylläkin. Kaikki yli 25v vanhat on harrastusajoneuvoja ja vapautettu verosta.
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Toukokuu 29, 2015, 00:25:08 ap
Vastaus #25

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1539
MP vero tuskin koskee MR kalustoa,olen 99,9% varma.
Vituttaa silti on 3 normi,vanhaa pyörää vm.1997-2004
Saa nähdä mennäänkö päästöjen vai tehopaino/suhteen muukaan? ???
En usko tasa veroon..
Seuraavaksi tulee katsastus ja kelkat ynm... myös käyttöveron piiriin...

Täysin ymmärrän velan maksun.pari hallitusta taakse päin Suomea tuhottu,laittakaa nämä pässit maksu miehiksi :angel:
Vittu nämä velat ole vuodessa syntynyt...
Urpilainen ja Kataisen mikki hiiri saunantaa...
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 29, 2015, 07:16:21 ap
Vastaus #26

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 708
  • Ihan itse :-)
Täysin ymmärrän velan maksun.pari hallitusta taakse päin Suomea tuhottu,laittakaa nämä pässit maksu miehiksi :angel:
Vittu nämä velat ole vuodessa syntynyt...
Urpilainen ja Kataisen mikki hiiri saunantaa...

Kyllä se oli kepuvetoinen Vanhasen hallitus joka tämän ylivelkaantumisen aloitti (velkaa on ollut ennenkin mutta ei yli...). No käteinen, jutta ja stybit jatko vanhasen linjalla  ???
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 29, 2015, 19:24:20 ip
Vastaus #27

arto liimatta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 175
No joo, kaikkiahan voidaan syyttää... mutta pääongelmanhan lienee koko Euroopan v. 2008 alkanut jama...
Eikä Venäjän sanktiot tilannetta paranna, ilman niitä ja heidän kehnoa talouskehitystä oltaisiin jo hyvässä nousussa.....

Niin, nyt kyllä VMPK:n pitäisi lobata sen puolesta, että museoajoneuvot jätetään veron ulkopuolelle.

Toukokuu 30, 2015, 22:46:41 ip
Vastaus #28

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1539
Uskoisin että ei tule vero koskemaan MR kalustoa,toki varmahan ei voi olla.
Lähinnä MR autoja harrastan ja kun veroja ja muita kiristellään käyttö autoille,on tainnut jäädä MR autot aina niiden ulkopuolelle,ja hyvä näin :)
Toki MR ikä nousi 25-30 vuoteen...

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Kesäkuu 01, 2015, 19:20:07 ip
Vastaus #29

Heikki Santavuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
Jos ennustaa pitäisi, niin kyllä vero koskee kaikkia moottoripyöriä, myös museopyöriä. Sen periminen on sitä helpompaa mitä vähemmän sen ulkopuolelle rajataan ajoneuvoryhmiä. Lisäksi poliitikkojen on kaikkien helpointa laittaa verolle harrastuslaitteet (lue: ylellisyyslaitteet) kuin elinkeinolle välttämättömät moottorikulkuneuvot. Eli verovapauden saavat, jos saavat, lähinnä traktorit, ammattikalastajien veneet ja poromiesten mönkkärit ja kelkat. Tämä epäilemättä sopisi hyvin myös päähallituspuolue Kepun pirtaan.
Kerrankin toivon, että olisin väärässä.
Hessu