Kirjoittaja Aihe: Suomalainen moottoripyörä  (Luettu 8594 kertaa)

Helmikuu 21, 2017, 09:43:19 ap
Luettu 8594 kertaa

Harri Kauranen

  • Vieras
Tässä olis täysin suomalaisvalmisteinen moottoripyörä.On moottori ja pyörätkin valmistettu suomessa.On varmaan menny tunti jos toinenkin tota vääntäessä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 21, 2017, 09:50:10 ap
Vastaus #1

Harri Kauranen

  • Vieras
Toinenkin kuva pyörästä.Tehty Juupajoella.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 21, 2017, 16:34:28 ip
Vastaus #2

Markku Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 136
Ei nyt sentään täysin suomalainen. Ainakin sylinterit ja kannet englantilaiset.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 21, 2017, 16:48:16 ip
Vastaus #3

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1540
Olihan meillä myös Winha 70-luvulla. Moottori oli kait sama kuin kelkassa,Kohler.
Ainakin SA int niitä käytti.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Helmikuu 21, 2017, 17:53:23 ip
Vastaus #4

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2172
  • Museoajoneuvotarkastaja
Olihan meillä myös Winha 70-luvulla. Moottori oli kait sama kuin kelkassa,Kohler.
Ainakin SA int niitä käytti.

Onko Kohler suomessa valmistettu.?

Helmikuu 21, 2017, 18:44:18 ip
Vastaus #5

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1540
Tuskin,mutta mp on.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Helmikuu 21, 2017, 19:42:33 ip
Vastaus #6

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2172
  • Museoajoneuvotarkastaja

Helmikuu 22, 2017, 09:36:58 ap
Vastaus #7

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
Eipä tainnu olla muuta kuin runko. Ehkä muoviosat. Kaikki muu muilta mp-osavalmistajilta.

Helmikuu 22, 2017, 10:03:35 ap
Vastaus #8

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Ei taida olla kokonaan Suomessa tehtyä moottoripyörää...Jossain oli joskus juttua,moottoreineen täysin kotimainen taisi olla joku apumoottorifillari?

Helmikuu 22, 2017, 11:12:28 ap
Vastaus #9

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1540
Ei taida olla Saksalaiset autotkaan 100% saksalaisia tai minkään muunkaan maan tekeleet. Sama pätee myös moottoripyöriin. Aina on enempi tai vähempi alihankkioitten osia niissä on. Saati sitten raaka-aineet. Jonkin prosentti asteen yli ku menee,taidetaan katsoa kotimaiseksi.

Tuota Winhaa on sivuttu joskus ainakin TM ynm lehdissä. Muoviosia voisi olla tehty Suomessa? Samoin varmaan jotain pieniä osia,ehkä kumiosia,tuolloin luulisi ainakin Nokia renkaitten olleen kotimaasta?
Samoin moottori voisi olla lisenssillä koottu,joku tietää tästäkin varmaan enemmän. Mahtaako kellään VMPK:n väestä olla Winhaa tallissa?
Kelkkoja ainakin on.
Täytyi ihan netistä kurkata ja ainakin wikipedia kertoi että olisi valmistettu jopa 60-70 kpl. On ainakin melko harvinainen peli.
Pyörässä oli myös voiman ulosotto! Joten voitiin myydä verottomana.
Rovaniemellä noita tehtiin tai ainakin kasattiin.

Laitan Winhan omaan osioon.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2017, 13:22:37 ip kirjoittanut Johan Kosunen »
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Helmikuu 22, 2017, 19:23:33 ip
Vastaus #10

Rauno Väisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Olisikohan Pietarsaaressa pellen moottorimuseossa hänen isänsä valmistama pyörä ?

Helmikuu 23, 2017, 07:24:50 ap
Vastaus #11

Kari Bruun

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55

Helmikuu 23, 2017, 11:34:17 ap
Vastaus #12

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3423
  • Mamu
Pedossa Puchin kone...Mikäs se oli se haudankaivajan customi,siinähän taisi olla omatekoinen moottori?

Helmikuu 25, 2017, 19:12:47 ip
Vastaus #13

Stefan Holmström

  • Vieras
Lainaus
Mikäs se oli se haudankaivajan customi,siinähän taisi olla omatekoinen moottori?

Eikö siinä ollut Indianin kone?

Helmikuu 26, 2017, 10:05:24 ap
Vastaus #14

Erkki Rautio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 373
Ehkä ensimmäinen sarjatuotannossa ollut kotimainen moottoripyörä oli Porissa 1920-luvulla valmistettu Kipinä. Valmistajana oli Taavi (Taavetti) Koskinen, joka oli porilainen monitoimiosaaja. Hänellä oli Magneettiliike Kipinä sekä samassa yhteydessä autokorjaamo ja autokoulu. Satakunnan autokorjaamoalan historiikissa mainitaan, että 10-15 moottoripyörää olisi valmistettu. Moottorina oli Porissa valmistettu noin 200 kuutioinen sivuventtiilimoottori.

[ylläpito on poistanut liitteen]