Kirjoittaja Aihe: L17 laakerin välys  (Luettu 40698 kertaa)

Elokuu 30, 2014, 21:55:40 ip
Luettu 40698 kertaa

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
Kokeilin panna Puch lohkoihin neuvostoliittolaiset L17 laakerit. Koekasauksessa oli päittäisvälys aika pieni, mutta kolisi poikittain ihan selkeästi. Stefat ja kytkinpuolen laakeri irti. Eikös se ole niin että poikittaisvälystä ei saisi olla yhtään, ja se ei riipu juuri päittäisvälyksestä?

Elokuu 30, 2014, 22:55:45 ip
Vastaus #1

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1065
  • Osapuilleen kasassa....
Tota, semmone neuvo jotta välys vois olla sillo oikea ku työnnät sen kiertokangen sisään ja se sieltä sitte limppujen vasta-
painon massan mukana tullee itestää ulos. Niitä välyksiähän ei tunne muut ku kaikki tietävät Tunturimiehet jotka
sorvaavat jotain neukku paskastakin.

Kerra oon sassistaki noi cccp- laakerit löytänyt, mitähä mahtaa pötkö maksaa ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2014, 22:58:26 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Elokuu 31, 2014, 09:39:12 ap
Vastaus #2

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
Halpasissa laakereissa hyvinkin yleistä.  Eli laakereissa valmiiksi liian suuri välys.   Ei saa "lonksua" pystysuunnassa.

Elokuu 31, 2014, 11:05:48 ap
Vastaus #3

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2172
  • Museoajoneuvotarkastaja
Halpasissa monesti kuulamäärä pienempi.

Elokuu 31, 2014, 15:50:51 ip
Vastaus #4

Erkka Lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 386
  • Tunturisti
Saako Suomesta laadukasta L17 laakeria vai pitääkö tyytyä johonkin merkittömään arpamalliin?

Elokuu 31, 2014, 16:43:55 ip
Vastaus #5

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Laakeriliikkeistä löytyy SKF,FAG ja NSK

Elokuu 31, 2014, 17:08:03 ip
Vastaus #6

Jari Eronen

  • Vieras
Kokeilin panna Puch lohkoihin neuvostoliittolaiset L17 laakerit. Koekasauksessa oli päittäisvälys aika pieni, mutta kolisi poikittain ihan selkeästi. Stefat ja kytkinpuolen laakeri irti. Eikös se ole niin että poikittaisvälystä ei saisi olla yhtään, ja se ei riipu juuri päittäisvälyksestä?
Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa?

Elokuu 31, 2014, 17:30:22 ip
Vastaus #7

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.   

Elokuu 31, 2014, 17:40:40 ip
Vastaus #8

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa?
[/quote]

Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni
Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??


Elokuu 31, 2014, 17:58:11 ip
Vastaus #9

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
SKF laakerit ei todellakaan ole ilmasia. Tossa yhdestä nettikaupasta löysin n. 80 pari. Ostin taannoin pari moottorin alakertaa eikä ollut paljon kalliimmat, ja niissä laakerit kunnossa. Kolmansissa puuttuu sitten kokonaan.

Nuo veli venäläisen laakerit oli 18/pari.

Elokuu 31, 2014, 18:31:43 ip
Vastaus #10

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682

Elokuu 31, 2014, 18:37:57 ip
Vastaus #11

Ahti Haverinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.

Elokuu 31, 2014, 18:43:41 ip
Vastaus #12

Jari Eronen

  • Vieras

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa? Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??
Lainaus
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.
Hyvä pointti olla tosiaan käyttämättä "virityksiä", en suosi niitä itsekään. L17 laakerin yksinkertainen asennus todella tarkoittaa yksinkertaisuutta: asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna... ; onko siis asennus vai asentaja yksinkertainen?
Taloudelliselta pohjalta ei tietenkään kannata runkolaakereiden valintaa perustella, olen samaa mieltä siitäkin, niin pieni on kustannus, käytti sitä taikka tätä.

Sivuttaisvedon voimat ovat oma lukunsa, onko muuten kaikki kohdallaan kun polttomoottorin kampiakseliin siunaantuu sivuttaisvoimia noinkin runsaasti ettei kuulalaakeri niitä siedä?

Joku syy tietysti on alkuperäisen laitteen suunnittelijalla, kun on L17 laakerin valinnut. Toisaalta useita mopomoottoreita  tiedän vaihdetun purettavasta L17 laakerista kuulalaakeriin, mm. Tomos-merkki.

Parhaiten tunnen automaattimoottorin juurikin Tomokselta, jonka käyttövarmuus paranee selkeästi vaihdettaesaa runkolaakerointi L17:sta 6203/10 laakeriin. Laakerit ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään (dxDxB 17x40x10mm) ja epäonnistuneiden laakerointien kpl-määrä asennusmäärän funktiona lähestyy nollaa. Siitähän on vain seurauksena luotettavuuden kasvu, taloudellinen säästö puhumattakaan onnistuneesta harrastuksen yksityiskohdasta.

Mitä tulee L17 helppoon asennukseen, niin eikö tämä(kin) topikki ole avattu juuri L17 laakerin asennuksen hankaluuden vuoksi. Onhan se helppo, osaan sen itsekin, jostain syystä olen tämänkin vuosikymmenen käyttänyt 6203/10 -laakereita ilman yhtään ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2014, 20:07:06 ip kirjoittanut Jari Eronen »

Elokuu 31, 2014, 18:44:43 ip
Vastaus #13

Jari Eronen

  • Vieras
NSK 30e pari.

SKF laakerit ei todellakaan ole ilmasia. Tossa yhdestä nettikaupasta löysin n. 80 pari. Ostin taannoin pari moottorin alakertaa eikä ollut paljon kalliimmat, ja niissä laakerit kunnossa. Kolmansissa puuttuu sitten kokonaan.

Nuo veli venäläisen laakerit oli 18/pari.
Venäläiset 9 kuulaiset 30$ (kyselyiden vuoksi tarkennan: USD) 50kpl. Hankintahinta. Myydä voisin 10-15e/pari, ja syyn arvaatte, miksi konditionaalimuoto verbistä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2014, 20:16:50 ip kirjoittanut Jari Eronen »

Elokuu 31, 2014, 20:15:17 ip
Vastaus #14

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.

Esimerkiksi Sillankorvan pyöräliike 15e kpl