VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Japsipyörät => Aiheen aloitti: Miika Karjula - Heinäkuu 01, 2018, 21:04:43 ip
-
Moro. Uutena tällä foorumilla, josko täältä saisi vastauksia kysymyksiin.
Eli tuollainen otsikon pyörä kyseessä ja venttiileiden säätöä/tarkistusta olisi tarkoitus tehdä.. Huoltokirjasta lueskelin, että mittaaminen aloitetaan 1 ja 3:sen pakoventtiileiltä. Lähinnä hämmennystä aiheutti nuo akselin päädyn merkit, laitetaanko aloittaessa ne kaksi lovea kannen suuntaisesti vai akselin päätyyn lyödyt kaksi pistettä? (Näkyy liite kuvissa)
Mitä mieltä olette tuosta jakoketjusta? Vaikutti suht löysältä, en tosin tiedä kuinka kireä pitäisi olla. Mittarissa 49 000, en tiedä pitääkö paikkaansa.
Saako noita venttiilin säätöpaloja sarjoina vai oletteko ostaneet tarvittavat palat tarkistuksen jälkeen?
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
ei niillä merkeillä oikeastaan ole väliä, välyksen voi mitata kun ko. venttiililn nokka on ylöspäin, olikohan se niin että se merkki on tiivistepinnan suuntaan mutta se riittää että kun nokka on ylös niin silloin pitäisi välys olla
nokkirn ketjut voi kiristää kun avaa sen jousikuormitteisen ruuvin lukituksen ja ruuvin jolloin pitäisi kiristää, alkuperäinen ohje on käydessä mutta kokemuksen mukaan ei kyllä käy niin tasaisesti että onnistuu, konetta pitää kiertää niin että kun mutterin avaa löystä on kiristimen puolella, hyvä tehdä kun venakoppa on pois niin voi väjän sormella avittaa että liikkuuko
-
Ymmärsinkö nyt oikein.. Koneen etu sekä takapuolella on kiristysmutteri ja ruuvi. Näilläkö kiristetään ketjut? Onko väliä kummasta aloittaa?
Ruuvi ja mutteri avataan kierros tai pari, pyöritetään konetta käsin ja pyörityksen aikana ruuvi kiristetään jolloin ketjun pitäisi kiristyä automaattisesti pyörityksen aikana?
Mistä ootte muuten hommannu noita kaasareiden synkkaus vehkeitä?
-
Tällaisella synkkasin omat kaasarit: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830787/MTX-Special-Kaasuttimien-synkronointisarja-4-mittaria
-
Jos siellä on 25 milliset säätöpalat niin niitä saa edukkaammin konepajoista.
Muistaakseni tojotan pala sopii.
Mulla on jokunen niitä hyllyssä,jos on kulkua riksun seuduilla.
-
Ymmärsinkö nyt oikein.. Koneen etu sekä takapuolella on kiristysmutteri ja ruuvi. Näilläkö kiristetään ketjut? Onko väliä kummasta aloittaa?
Ruuvi ja mutteri avataan kierros tai pari, pyöritetään konetta käsin ja pyörityksen aikana ruuvi kiristetään jolloin ketjun pitäisi kiristyä automaattisesti pyörityksen aikana?
Mistä ootte muuten hommannu noita kaasareiden synkkaus vehkeitä?
ei sitä konetta pyörittää tarvii pitää olla vaan semmosessa kohtaa että kiristimen vastapuolella on ketju kireellä niin silloin kiristimen jousi jaksaa vetää ketjun sopivan kireäksi
-
Mitä mieltä olette tuosta jakoketjusta? Vaikutti suht löysältä Ko ketju ei ole jakoketju vaan nokkien välinen ketju. Muistikuvani on että ketjun alapuolella on öljypaineella toimiva kiristin. Yläpuolella oleva laahain näkyy kuvassasi. Toyotan 25 mm pala käy. Niitä löytyy kappaleittain moottorikoneistamoista tai Stormilla Hondan tiedoilla. Liitteesä on ohje venttilien- ja nokkaketjun säädöstä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Eiköhän näillä ohjeilla pitäisi pärjätä, kiitos. Enpä taida siis nokkien väliselle ketjulle tehdä mitään jos kiristyy öljynpaineesta, täytyy vielä tarkastella kiristintä..
Tuon ohjeen mukaan jakoketjua kiristäessä konetta pyöritetään.
Onko kukaan käyttänyt lithium akkuja näin vanhoissa pyörissä? Onko se yleensäkkään mahdollista.. Pienikokoisempi akku olis kiva, jos akun paikka vaihtuu...
-
Korjataan heti oma moka ! :'( Molemmat ketjut on mekaanisella kiristimellä . Mottorin etupuolelta kiristetään nokka-akselienvälinen ketju ja mottorin takapuolelta jakoketju. Liitteen kuvista näkee kiristimet ja laahaimet.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Yksi varoituksen sana... Jos et käytä nokka-akseleiden päissä olevia viivoja palojen vaihdossa, varmista, että mäntä ei ole yläkuolokohdassa tai liian lähellä sitä kun painat venttiilin auki. Mikäli näin käy, on vaarana, että venttiilin varsi vääntyy, minkä jälkeen sylinteri ei enää ole tiivis. Merkit akseleiden päissä on sijoitettu siten, ettei em. tilannetta pääse tapahtumaan.
Shop manuaalissa on kerrottu, miten merkit asetetaan ja mistä sylinteristä mittaus/vaihto tuolloin aloitetaan. Shop manuaalin löydät ainakin cb1100f.net foorumin dokuments-osiosta.
-
Muistutuksena tämä helppo muistisääntö venttiileiden säädöstä.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Muistutuksena tämä helppo muistisääntö venttiileiden säädöstä.
Saksaa? hmmmm...
Shop manuaalin löydät ainakin cb1100f.net foorumin dokuments-osiosta.
Tuota manuaali on tullut lueskeltuakin.. 82 vuosimallin ohjeen mukaan tuo säätö näyttää samalta kun itsellä (oma on 81 vuosimalli) koska näkyy nuo MARK1 ja MARK2. Ja sitten taas vanhempien mallien ohjeet on erilaisia. No eiköhän tuo onnistu näillä ohjeilla :D Tilasin sen erikoistyökalun helpottamaan shimmien vaihtoa..
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
10 venttiiliä vaatii säätöä, 3 säätöpalaa saan kierrättämällä ja loput 7 tarvii hommata uusia... Toyotalla tampereella maksaa 12e kpl mikä tuntuu kalliilta?? Myös motokeitaalta ja stormilta tampereelta kyselty, mutta ei ollut tarjolla paloja..
-
MP purkamo Silvolalla vois olla myytäväksi asti tai vaihdokkeja.
-
olen ymmärtänyt kaveriltani jolla on toyota korjaamo että noi palat rupee olee vähissä että sen takia carina kakkosiakin tippuu liikenteestä kun venat palaa että jos jossain on paloja niin ehkä kannattaa ostaa, tosin ainahan näitä juttuja riittää että jotain ei mistään saa ja sit niitä on ihan helposti löydettävissä
-
ja stormilta tampereelta kyselty, mutta ei ollut tarjolla paloja.. Onko tämä sitten vanhaa tietoa? Heinolassa olevasta liikeestä olen ostanut (edulliseen) 4 € kappale hintaan.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Stormilla on ilmeisesti joku poistoerä vielä myynnissä, mutta esim. 280 ja 285 palaa ei löydy ollenkaan.. eikä 290. Taitaa olla suosittuja kokoja..
-
Tässä yhteystiedot Heinolan liikkeeseen ;)
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Nyt pitäisi olla välykset kunnossa.. Toyotalta loppujenlopuksi tuli ostettua palat.
Olihan nuo tulppienjohdot 1-4 ja 2-3?
Eli vasen puola 1-4 sylinterille ja oikea 2-3 sylinterille?
-
Tapahtuuko se jakoketjun kiristys oikeasti vain näitä muttereita avaamalla ja kiristämällä koneen käydessä?? Yhtäaikaa auki vai yksitellen. Etupuolella sitten se omansa missä ruuvi ja kiristysmutteri..
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
se kupumutteri on lukitusmutteri ja se toinen on säädön mutteri eli ensin avataan lukitusmutteri ja sitten säädön mutteri, teroriassa koneen käydessä sitten jousi kuormitteinen kiristin hakee paikkansa johon säädön mutteri kierretään ja sitten lukitusmutteri kiinni, käytäntö mistä en anna mitään takuita on osoittanut että yleensä kone käy kuitenkin niin epätasasesti että käydessä säätö ei onnistu vaikka alkuperäinen ohje niin onkin, eli kun vena koppa on irti niin kone kierretään semmoseen asentoon että löysät on kiristimen puolella, sitten molemmat mutut auki ja mahdollisesti sormella auttaen kiristin pinkeeks ja sitten säädön mutteri kiinni ja sitten säädön mutterista kiinni pitäen kupumtteri lukitukseksi kiinni, näine tein omassa kz hondassa joskus 80 luvulla ja hyvin toimi 50 - 90 tkm lukemat, nykyisin on saamani tiedon mukaan ko pyörä museorekisterissä
-
Tässä kuva rakenteesta. Voihan sen alemman mutterin löysätäkin, mutta mielestäni vain ylempi vapauttaa jousikiristyksen. Alempi on kiristimen kiinnitystä varten. Etupuolella voit ottaa koko pultin pois ja katsoa kierrereiästä onko kiristysvaraa
eli ettei reijästä näy kiristimen akselin päätä. Kari selostikin kiristystoimenpiteiden suorituksen tyhjentävästi.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Toi räjäytyskuva selventää kyllä paljon, kiitoos. Löytyykö noi räjäytyskuvat jostain netin syövereistä?
Oli tuossa sytkän koppa irti ja siellähän on öljyä... Pyörä oli seisontajalalla vähän vinossa niin valutti lattialle asti. Mistä se tuonne pääsee öljyä vuotamaan?
-
https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/#.W11bP7h9iCg
-
Nuita paloja sai aikoinaan liikkeestäkin antamalla vanhan palan vaihdossa, sitten se loppu, Ite oon ostanut uudet palat ebay:sta!
Niitä muuten kannattaa kierrättää ihan oman mopon sisällä ja ostaa vain se puuttuva koko/koot!
-
Niitä muuten kannattaa kierrättää ihan oman mopon sisällä ja ostaa vain se puuttuva koko/koot!
Muutaman palan sainkin kierrätettyä sisäisesti. Nyt vaan tosiaan mietityttää onko öljyt väärässä paikassa (ylempi viesti) ja joutuuko tuota mottia avaamaan enemmänkin... Ei kellään ole ollut vastaavaa tilannetta??
-
Oli tuossa sytkän koppa irti ja siellähän on öljyä... Pyörä oli seisontajalalla vähän vinossa niin valutti lattialle asti. Mistä se tuonne pääsee öljyä vuotamaan? Selventäisikö oheiset kuvat asiaan. Sytkäkoppahan on ulospäin tiivistetty O-renkaalla syystä ettei kampiakselilla näytä olevan tiivistettä sytkäkopan puolella. Lohkossa on muistaakseni reikä mistä öljy valuu takaisin/ pyörivät massat "huohottavat" kampikammioon päin. En ole koskaan purkanut / kasannut omien boldoreiden moottoreita joten saa / pitää korjata jos puhun omiani. Joka tapauksessa pyörän ollessa keskituellaan sytkää stropolla katsottaessa on öljysumua ilmassa ;)
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Selventäisikö oheiset kuvat asiaan. Sytkäkoppahan on ulospäin tiivistetty O-renkaalla syystä ettei kampiakselilla näytä olevan tiivistettä sytkäkopan puolella. Lohkossa on muistaakseni reikä mistä öljy valuu takaisin/ pyörivät massat "huohottavat" kampikammioon päin.
Tuon jos vielä joku honda mekaanikko pystyisi varmentamaan niin ei tarvis miettiä sitä sen enempää.. Sais lyödä venakopan kiinni ja yrittää starttia.
-
Eikö tuosta varaosakirjan kuvasta selviä Ilpon selostama rakenne, mihin tarvitaan vielä Honda mekaanikkoa!? Ilmeisesti suomalaisesta harraste tekniikkakulttuurista ei päästä vielä eroon 2010-luvullakaan, eli kirjallisen lähdemateriaalin käyttö korvataan "Esson baarin" kulmapöydän tietotulvaan. Sitten ihmetellään 5. omistajan toimesta yhtä sun toista pielavetistä viritystä, puuttuvia osia ja väärin koottuja osakokonaisuuksia.😉😉😉😉☺
-
Laita vaan koppa kiinni,siellä sytkän kannen takana kuuluukin olla öljyä.
-
Lohkossa on ainakin yksi iso n. 20 mm reikä klo 9:n suunnassa. Ennakkosäädin ainakin on nopiasti yhtärautaa jos tilassa ei olisi öljyvoitelua.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kiitoksia taas vastauksista. Korjauskäsikirjan voisi kyllä hommata tuon digitaalisen rinnalle..
-
Vähän olis ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa..
Kaasuttimet putsattu/pesty/vaihdettu tiivisteet, synkronointi suoritettu ja sytytyskin on kohdallaan.
Seosruuveja olen pyöritellyt lähtien 1 1/2 kierrosta auki, 2 kierrosta auki, 2 1/2 kierrosta auki, 3 kierrosta auki. Kierroksia ottaa mukavasti. Tyhjäkäynti ruuvista kun yrittää säätää tyhjäkäyntiä kovemmalla niin n.1500rpm kohdalla kierrokset lähtee itsestään nousemaan hallitsemattomasti todella ylös vaikka ruuvia yrittää kääntää vain varovasti..
Imuvuotoko??
-
Miksi pitää yrittää nostaa tyhjäkäyntiä yli 1500? Eikös normaali ole siinä tonnin paikkeilla.
-
Miksi pitää yrittää nostaa tyhjäkäyntiä yli 1500? Eikös normaali ole siinä tonnin paikkeilla.
Ei siis käy tyhjäkäyntiä 1000 kierroksella ja sitten kun yrittää sitä nostaa ylemmäs esim. 1500-2000 tyhjäkäyntiruuvilla niin kierrokset lähtee seilaamaan itsestään varmaan lähemmäs 4000-6000rpmmää..
Täytyypä vielä katsoa toi kaasuttimien synkkaus uudelleen. Tuolla motonetin synkkasarjalla epäillytti vähän imukaulan ja mittarin liitoskohdan tiiveys..
-
Onkohan siellä kuitenkin tyhjäkäyntipiirejä tukossa.
Jos alkaa saamaan pensaa vasta, kun luistit nousee ja sitten se kyllä villiintyy.
Tuo synkkaaminenkin onnistuu vähän huonosti, jos kone ei käy tyhjäkäyntiä.
-
Kylmänä käy tyhjäkäyntiäkin ihan ok. Välillä vaan paukuttaa toiseen putkeen, puristuspaineet 125 ja sama kaikissa sylintereissä.. Kone pitää myös erikoista kolkotusta joka kuuluu videolla. Onko 125 ehdottomasti liian vähän??
https://photos.app.goo.gl/MaCm1AaWeDKc2LcQ8
-
noissa kolkottaa helposti kytkinkori jos käy epätasaan
-
Jos nyt mitään kuulemastani ymmärsin, kuulosti ettei kone käy kaikilla.
Kokeile ajoituslampulla puolanjohdot. Jos vilkku jättää välähdyksiä väliin, vika saattaa olla puolassa. Vielä suuremmalla todennäköisyydellä, jos ero löytyy saman puolan johdoista.
-
Jos nyt mitään kuulemastani ymmärsin, kuulosti ettei kone käy kaikilla.
Kokeile ajoituslampulla puolanjohdot. Jos vilkku jättää välähdyksiä väliin, vika saattaa olla puolassa. Vielä suuremmalla todennäköisyydellä, jos ero löytyy saman puolan johdoista.
Täytyypä kokeilla tuota! Mistäs noita puolia saa edullisimmin jos tarvetta uusia? Davidsilversparesilta?
-
Ei ollut puolassakaan vikaa, kokeiltu uudella, mutta näyttää silti strobolla pätkivän.. Tosin toisesta putkesta lykkää vaaleaa savuakin.
https://photos.app.goo.gl/Pemxb4gq8Bgxe3b66
-
Nyt rupee oleen keinot vähissä..
Pyörä siis maannut vuosia tallissa ja puristukset kaikissa sylintereissä 125, nuohan saattaisi vielä parantua pienen ajon jäljeen? Venttiilin välykset säädetty.
Eli kaasuttimissa kaikki puhdistettu ultraäänipesurin läpi ja asennettu korjaussarjat, seosruuvit 2kierrrosta auki. Tulpat,tulpanhatut,tulpanjohdot,puolat uusittu. CDI:t (2kpl) penkin alla vaihdettu ristiin, silti edelleen 3-4 puolelta puskee vaaleaa savua. Pienen moottorin käytön jälkeen myös 3-4 puolen molemmat putket paljon kuumemmat kun 1-2. Ei käy tyhjäkäyntiä ja paukuttelee 3-4 puolelle välillä kun kaasuttelee.. Sytytys tarkastettu, säädetty nyt ilman stroboa kun ei käy kunnolla ja säädin noiden nystyröiden välyksen 0.5mm.. Moottorin käynnistä videoo aiemmassa viestissä ja tässä linkki sytytyksen säätö kuvaan.
https://photos.app.goo.gl/ZMJRUiyMtoFij9wF9 (https://photos.app.goo.gl/ZMJRUiyMtoFij9wF9)
Olisko se sitten kaasutin vikaa?? 3-4 käy rikkaalla??
-
Tosiaan videolta ääni kuulostaa siltä, ettei kaikki pytyt ole mukana. Hommaa vielä jostakin toinen CDI-boksi, ja testaa sillä. Aikoinaan GSX750:n kanssa taistelin pitkään käyntiongelmien kanssa, ja sieltä boksistahan se vika lopulta löytyi.
-
Olisko se sitten kaasutin vikaa?? 3-4 käy rikkaalla?? Miltä tulpat näyttää ? Läppä-akseleiden läpivienti huovat ehjät ja
öljytty ?.
-
Ultraäänipesuri ei välttämättä pysty tyhjäkäyntisuuttimessa oleviin pieniin reikiin.
Olikos ne putsattu mekaanisesti?
Jos ei, niin suuttimet käteen ja teräsharjan sängellä rassaamaan. Ennen kiinniruuvaamista paineilmaa kaasarin reikään.
-
Tulpathan näyttää mustilta.. https://photos.app.goo.gl/2zfmz3ZtdwkZPKPs9 (https://photos.app.goo.gl/2zfmz3ZtdwkZPKPs9)
Huopien kuntoa en ole tarkastanut enkä öljynnyt. Täytyy varmaan vielä ottaa kaasarit uudelleen auki ja käydä kaikki läpi.. Tyhjäkäynti suuttimet kävin läpi ja katselin valoa vasten, että kaikki reiät auki.
Kuinkas näissä tuo kohon 15.5mm ohjearvoarvo kun eihän noita pysty edes säätämään??
Mikäs tuon "automatic fuel cock" tehtävä on tässä kokoonpanossa? :D https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-australia_model14871/partslist/E19.html#.XAzqxzFS-M8 (https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-australia_model14871/partslist/E19.html#.XAzqxzFS-M8)
Päästääkö se ainetta läpi vain silloin kun pyörittää konetta??
-
Taitaa olla automaattinen bensahana.Moottorin käydessä avautuu,PRI-asennossa laskee koko ajan bensaa läpi.
-
Moi,
Tarkistitko/vaihdoitko myös air-cut-off-venttiilien kalvot? Pienikin reikä aiheuttaa putkessa paukuttelua.
En nyt muista oliko tuossa mallissa irrotettavat tyhjäkäyntisuuttimet. Osalla ne on press-fit ja osassa kierteillä. Molemmissa tapauksissa ne olis saatava pois jos haluaa sen piirin kunnolla puhtaaksi. Kierteillä olevan on tietty helppo, mutta press-fit on ikävä. Jenkkilässä ovat tehneet kierteet pienelle matkalle suuttimen yläpäähän siten, että alkuperäinen rei'än koko sailyy alempana ja vetäneet sen suuttimen pois. Tämän jälkeen piirin saakin hyvin puhdistettua. Voin kaivaa linkin lisäinfoon jos on tarvetta.
Tosin jos molemmat 3 ja 4 käyttäytyy samalla lailla, niin epäilisin sytytyspuolen vikaa. Yksi mahdollisuus on tuo kampuran päässä oleva ajoitusyksikkö, niissä voi olla vanhemmiten huonoa toimintaa, mikä ei riitä CDI:n tarpeisiiin ja sytytys kärsii.
-
Laitoin myös uudet air-cut-off-venttiilien kalvot. Tyhjäkäynti suutin oli mallia irrotettava, tällänen ---> https://www.oldbikebarn.com/honda-79-82-cb750c-f-k-l-main-circuit-nozzle-set.html (https://www.oldbikebarn.com/honda-79-82-cb750c-f-k-l-main-circuit-nozzle-set.html)
Toi ajoitusyksikkö on käynyt itselläkin mielessä. Cmsnl:ltä löytyykin näköjään 177e kipale :o Ei saatana... Löysin korjauskäsikirjasta jotain vastuksen mittauksia noiden yksiköiden testaukseen, täytyy kokeilla onnistuuko se ensin. 530 +-50 ohm
-
oliko näissä niin että bensa hana on normaali mutta siellä on erikseen alipainetoiminen sulkuventtiili ?
-
Joo, se alipainetoiminen venttiili on siinä kaasaripankin päällä sellanen möykky, johon tankin hanalta tuleva bensaletku liitetään, siitä sitten eteenpäin pankille 1:n ja 2:n väliin.
Jotkut ovat vaihtaneet tarvike-antureita niiden alkuperäisten pick-uppien tilalle, muistaakseni xxx-nimisiä. Tuo pitää kyllä tarkistaa, ne ovat kisakäyttöön tehtyjä ja toimivat varmaankin sen mukaisesti.
Edit: en sitten muistanut tarvike pick-uppien nimeä oikein, etsin sen ja palaan asiaan...
Edit2: Ne olikin Dyna-nimisiä.
-
Toi ajoitusyksikkö on käynyt itselläkin mielessä. Cmsnl:ltä löytyykin näköjään 177e kipale :o Ei saatana... Löysin korjauskäsikirjasta jotain vastuksen mittauksia noiden yksiköiden testaukseen, täytyy kokeilla onnistuuko se ensin. 530 +-50 ohm
Se on induktiivinen anturi, mikä ei varmaan pelkällä yleismittarilla mittaamalla kerro koko totuutta, mutta varmasti siitä saa osviittaa...
-
Tyhjäkäynti suuttimet kävin läpi ja katselin valoa vasten, että kaikki reiät auki.
Se, että valo näkyy läpi voi hämätä. Reikä ei silti ole oikean kokoinen, koska hapettuma on sitä pienentänyt. Tyhjäkäyntisuuttimen koko tässä tapauksessa on luokkaa 0,30 mm, jolloin 0,01 mm hapettuma pienentää halkaisijan 0,28 mm:iin. Tällöin suuttimen pinta-ala pienenee 13%! Se jo alkaa häiritä käyntiä. Itse olen jo vuosia sitten suoraan hankkinut uudet suuttimet.
-
Toi ajoitusyksikkö on käynyt itselläkin mielessä. Cmsnl:ltä löytyykin näköjään 177e kipale :o Ei saatana... Löysin korjauskäsikirjasta jotain vastuksen mittauksia noiden yksiköiden testaukseen, täytyy kokeilla onnistuuko se ensin. 530 +-50 ohm
Se on induktiivinen anturi, mikä ei varmaan pelkällä yleismittarilla mittaamalla kerro koko totuutta, mutta varmasti siitä saa osviittaa...
Sain yleismittarilla ajoitusyksiköiltä 481ohms ja 493ohms eli noihan on vielä raja-arvojen sisällä.
Sitten noi cdit testasin tällä ohjeella. https://photos.app.goo.gl/fTwBnQwHf4dEnzZs6 (https://photos.app.goo.gl/fTwBnQwHf4dEnzZs6)
Missään vaiheessa mittari ei näyttänyt ohjeissa haluttua 12v ja 0v. "this operation should result in the meter needle fluctuating between 12v and 0v if the units works correctly". Kummassakin cdissä mittari näytti arvot 11.7v ja 1.5v.. Jos nyt ymmärsin ton ohjeen oikein. Kumpikin cdi kuitenkin näytti samoja lukemia. Että olisko niissä nyt sitten vikaa vai ei ? Jokuhan voisi omasta toimivasta tarkastaa mitä lukemaa antaa?
-
Moi,
Lueskelin vielä aikaisemmat postaukset ja alan kallistua sen puolelle, että vika on kaasuttimien puolella. Tuo yksi tulppa, josta sulla oli kuvakin on niin musta, että ei välttämättä enää toimi ollenkaan oikein. Itse en ole niitä saanut enää putsattua toimiviksi, jos ne kerran noettuvat pahasti. Jos taas 1 ja 2 ovat keskenään samanlaiset ja vastaavasti 3 ja 4, niin vika ei ole ainakaan puolissa/CDI:ssä/pickupeissa, koska 1/4 ja 2/3 ovat parit. Katsoin Haynesin kirjasta pilot-ruuvin asetuksen, se on kaasarimallikohtainen ja vieläpä vuosimallin mukaan.
kierrosta auki
VB42A 1 1/2
VB42C 1 3/4
VB42B 1 1/2 =>1980
VB42B 1 7/8 1980=>
Se, että tulppa on musta tarkoittaa aivan liikaa bensaa tai öljyä. Öljy yleensä näkyy myös sinisenä savuna varsinkin kylmänä ja tulppa on usein myös öljyisen märän kiiltävä. Tulpat ei ole kauhean kalliita, joten olis hyvä jos voisit vaihtaa ne kaikki uusiin. Sen jälkeen mopo kuumaksi ja taas katse tulppiin (kuva ois kiva :-). Talvella on hiukan paha kun ei pääse ajamaan, mutta eiköhän niistä jotain voi silti päätellä. Tärkeää olis, että kaikki on samanvärisiä, sellaisia vaalean ruskean beigejä, ei missään nimessä mustia. Jos tulpat on selvästi vaaleita, niin sitten kone käy laihalla ja kunnolla luukutettaessa voi alkaa polttaa pakoventtiiliä.
Ilmanputsariboksin kumikaulat on myös helposti vuotavia. Jos ne on joskus laittettu huonosti, ne muovautuvat siihen, eikä niitä sen jälkeen enää saa pitämään. Itse olen sen boksin ja kaulan sauman liimannut kiinni sen jälkeen kun kaulat on varmistettu olevan oikeassa asennossa. Kaasarin päät kauloista voi olla joskus vaikeat saada kohilleen. Niitä voi hiukan lämmittää kuumailmapuhaltimella niin tulevat nöyremmiksi. Jos kaulat vuotaa, ei seos ole kohillaan ja käynti sen mukaista. Vuotoa voi koittaa paikallistaa suhauttelemalla jotain startti-spräytä kaulojen ympärille. Jos kierrokset nousee, niin vuotokohta on selvillä.
Sitten vielä yksi itseä kohdannut ongelma. Ryyppy ei mennyt kokonaan pois päältä. Vaijeri kyllä palaa takas normaaliasentoon, mutta läppä jumittaa, sen jousi on sen verran heikko ettei toimi kunnolla jos ottaa hiukankin kiinni.
-
Kaasarit sitten seuraavaksi vielä tarkastukseen.. Mulla on myös toi haynesin kirja ja siitä myös katsellut noita ohjearvoja seosruuville, mulla vaan lukee kaasarissa VB52A eikä tuo kirja sellasta löytäny. :o
Mites muuten tuo 2-3 kaasareiden välissä oleva t-liitin ja siitä lähtevä letku? Eikös se jätetä ihan vapaasti roikkumaan eikä kytketä mihinkään? Samoin kuin tässä https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/E19.html#.XBumv8bkt-E (https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/E19.html#.XBumv8bkt-E) tuo letku 5 jää kytkemättä? (air vent letku)
-
Kaasarit sitten seuraavaksi vielä tarkastukseen.. Mulla on myös toi haynesin kirja ja siitä myös katsellut noita ohjearvoja seosruuville, mulla vaan lukee kaasarissa VB52A eikä tuo kirja sellasta löytäny. :o
Löysin haeskelemalla vain yhden arvon, jota on käytetty. Sekään ei ole mistään manuaalista vaan kayttäjän hakema hyvä arvo. Ruuvit pitäs olla niinkin paljon kuin 2.75-3 kierrosta auki. Tuo piiri käsittääkseni päästää ilmaa kurkkuun ja siten laihentaa seosta mitä enemmän ruuvi on auki. Aluksi ajattelin sen olevan melko paljon auki, mutta voi toimia sun kaasareille, varsinkin jos nyt tulpat on mustat.
Mites muuten tuo 2-3 kaasareiden välissä oleva t-liitin ja siitä lähtevä letku? Eikös se jätetä ihan vapaasti roikkumaan eikä kytketä mihinkään? Samoin kuin tässä https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/E19.html#.XBumv8bkt-E (https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-1981-b-european-direct-sales_model14867/partslist/E19.html#.XBumv8bkt-E) tuo letku 5 jää kytkemättä? (air vent letku)
Tarkoitat varmaan sitä muovisessa T-kappaleessa olevaa pienintä letkua, se on kaasareiden uimurikammion tuuletusletku. Linkin kuvassa oleva #5 sen sijaan on alipaineventtiilin "korvausilmaletku". Kun alipaine vetää venttiilin kalvoa, johon liitetty tappi avaa venttiilin, on kalvon taakse saatava korvausilma muuten kalvo ei liiku. Eli periaatteessa ei tuuleta, mutta ei myöskään saa kytkeä mihinkään. Tuohon letkuun jos puhaltaa, niin saa venttiilin aukeamaan.
-
moro,en hondasta tiedä mutta japsi autoissa ja mikuni kaasareissa seos paksunee kun tyhjäkäynti ruuvia avaa eli säädetään ilmareikää suuremmalle joka lisää bensan määrää seoksessa
-
moro,en hondasta tiedä mutta japsi autoissa ja mikuni kaasareissa seos paksunee kun tyhjäkäynti ruuvia avaa eli säädetään ilmareikää suuremmalle joka lisää bensan määrää seoksessa
Hondan kaasarit toimii juuri päinvastoin.
Ruuvi säätää ilmeisesti jotakin lisäilmakanavaa, jolla saadaan ohjattua osa imusta suutinkanavan ohi.
-
Taas kerran: jos ruuvi on luistista katsoen sylinterin puolella, avaaminen rikastaa seosta. jos ilmanputsarin puolella laihentaa seosta. Poikkeuksia tietenkin on. Nykybensan energiasisältö on sen verran heikompi, että vanhoja ohjearvoja kannattaa siirtää rikkaanpaa suuntaan, niin joutokäynnin kuin tehokäynninkin osalta.
-
Moi. Tietäisikö kukaan kertoa, mikä olisi otsikon mukaiseen pyörään vakio takaiskarien pituusmitta? Pyörässä konin vakioiskarit. En pääse hetkeen mittailemaan ja tarvis tilailla uutta iskaria takapäähän...
-
365mm silmukan keskeltä toisen keskelle.
-
Kiitos vastauksista. Ikuisuusprojektin ensimmäiset kilometrit ajettu ja eihän tuo tahdo pelittää.. Ei tahdo käydä kunnolla tyhjäkäyntiä ja ajossa alkaa nostamaan kierroksia todella ylös heti kun koskee kytkimeen. Kyllähän tuolla ajelee jos pysähtyä ei tarvii 😆 Pari kertaa kun käynyt testilenkillä niin alkuun toimii ihan kivasti kytkimenkin kanssa, mutta ilmeisesti sitten lämmetessä alkaa ongelmat 🤔 Onko ideoita?
-
Onko sytytysennakon keskipakoissäädin tarkastettu/huollettu? Säätimen vastapainojen kuoleentuneet/väsyneet jouset aiheuttavat kierrosten nousua tyhjäkäynnillä.
Säädin on osa #3 ko. linkin räjäytyskuvassa.
https://www.cmsnl.com/honda-cb750f-750-super-sport-1980-a-usa_model7241/partslist/E++09.html
-
Keskipakoissäädintä ei ole tarkastettu eikä huollettu. Ihan uusi tieto minulle. Kuinkas tämän huolto tapahtuu? 🤔 Uusia jousia tilaamaan?
-
Kannattais ehkä tehdä lainvastaista toimintaa ja vääntää hanat kaakkoon muutaman kerran. Monesti on seisonut pyörä alkanut näyttämään parhaita ominaisuuksiaan, kun on kunnolla marmautettu.
Ketään ei tietenkään kehoiteta lakia rikkomaan...
-
Säädin pitää ottaa pöydälle tarkastusta ja huoltoa varten. Jousia voi yrittää "kiristää" taittamalla/muotoilemalla päätylenkkiä. Muuten osien puhdistus ja nostajaholkin sisäpuolen sekä vastapainojen nivelien voitelu moottoriöljyllä.
-
Keskipakosäätimeen ei erikseen ole osia saatavilla. Uusikin on varmaan harvinaisempi kananhammasta. Ja tarkkana jousien muotoilussa että saat kaksi samanlaista. ;D Säädinhän näyttää tältä..
-
Keskipakosäätimeen ei erikseen ole osia saatavilla. Uusikin on varmaan harvinaisempi kananhammasta. Ja tarkkana jousien muotoilussa että saat kaksi samanlaista. ;D Säädinhän näyttää tältä..
Kun mä pikaisesti Googletin niin pyörän tyyppi ja Governor assy niin jotain löytyi. En niin tarkasti katsonut, että sopivatko just F-malliin.
Tarjosi myös varaosanumeroa 30300-425-174. Englannissa olisi hintaan noin 40€/ puntaa. Käykö F-malliin , en tiedä?
-
Keskipakosäätimeen ei erikseen ole osia saatavilla. Uusikin on varmaan harvinaisempi kananhammasta. Ja tarkkana jousien muotoilussa että saat kaksi samanlaista. ;D Säädinhän näyttää tältä..
Kun mä pikaisesti Googletin niin pyörän tyyppi ja Governor assy niin jotain löytyi. En niin tarkasti katsonut, että sopivatko just F-malliin.
Tarjosi myös varaosanumeroa 30300-425-174. Englannissa olisi hintaan noin 40€/ puntaa. Käykö F-malliin , en tiedä?
Olisihan tuo ollut helpompi homma kun saisi uusia jousia tilalle. Nykyisten kiristely kyllä hieman mietityttää kuinkahan onnistuu 🤔
https://www.getor.de/Ignition-force-centrifugal-force-amplifier-for-Honda-CB-750-1969-1978-30220-300-154
Tuollaisen setin löytin, mahtaako olla oikea? Tietysti täytyy ensin tarkastaa ja yrittää kiristellä nykyistä..
-
CMS:n valikoimaa:
https://www.cmsnl.com/honda-cb750_model157/
Josta löytyy:
https://www.cmsnl.com/honda-cb750fb-boldor-2-1981-b-japan-rc04-102_model50229/partslist/0050.html
jossa osa 3 on 30220425174.
Onko vanhassa säätimessä osanumeroa? Mielestäni joissakin ollut versionumero.
-
Keskipakosäätimeen ei erikseen ole osia saatavilla. Uusikin on varmaan harvinaisempi kananhammasta. Ja tarkkana jousien muotoilussa että saat kaksi samanlaista. ;D Säädinhän näyttää tältä..
Kun mä pikaisesti Googletin niin pyörän tyyppi ja Governor assy niin jotain löytyi. En niin tarkasti katsonut, että sopivatko just F-malliin.
Tarjosi myös varaosanumeroa 30300-425-174. Englannissa olisi hintaan noin 40€/ puntaa. Käykö F-malliin , en tiedä?
Olisihan tuo ollut helpompi homma kun saisi uusia jousia tilalle. Nykyisten kiristely kyllä hieman mietityttää kuinkahan onnistuu 🤔
https://www.getor.de/Ignition-force-centrifugal-force-amplifier-for-Honda-CB-750-1969-1978-30220-300-154 (https://www.getor.de/Ignition-force-centrifugal-force-amplifier-for-Honda-CB-750-1969-1978-30220-300-154)
Tuollaisen setin löytin, mahtaako olla oikea? Tietysti täytyy ensin tarkastaa ja yrittää kiristellä nykyistä..
Laita googlen kuvahakuun varaosanumero 30300-425-174 löytyy kuvia useammasta Governor assysta. Yksi on Jenkeissä myytävänä hintaan 35,00 dollaria. Ja ko. osan esittelytekstissä on mainainta, että käy mm. 750F:ään.
En osaa ko. ilmoitusta tänne linkittää jos joku osaavampi ko. ilmoituksen löytää niin linkittäköön tänne.😁
-
Tuo 30300-425-174 kalikka on pulssianturipaketti.
30220-300-154 säädin on vanhemman SOHC Tuutin säädin.
Osa mitä haetaan on numeroltaan 30220-425-174, joka on sama kaikissa DOHC 750 koneissa eli K, C, F ja F2 malleissa.
-
Juuri näin!
-
Tuo 30300-425-174 kalikka on pulssianturipaketti.
30220-300-154 säädin on vanhemman SOHC Tuutin säädin.
Osa mitä haetaan on numeroltaan 30220-425-174, joka on sama kaikissa DOHC 750 koneissa eli K, C, F ja F2 malleissa.
Kyllä mä näin, että 30300-425-174 on pulssianturipaketti mutta kun tuo varaosanumero tuo Googlen kuvahaulla myös näkyville Governor assyn mitä kaivataan niin mikä on ongelma? Ettäkö Governor assya ei voi tai ei saa tilata kun ko. osa on löytynyt väärällä varaosanumerolla?🤔
-
Googlen kuvahakuun ei kannata luottaa. siellä tulee usein esille aivan vääriä kuvia,
Varsinkin eBayssä kuvat ovat mitä sattuu.
Japsipyörien osalta kannattaa osat katsoa CMS:n sivuilta cmsnl.com.
Brittipyörien osalta esim. Draganflyn sivuihin pitää suhtautua varauksella. vaikkka muuten onkin kelpo putiikki.
Yleensä ottaen pitää aina itse selvittää. mitä on hankkimassa.
-
Luotan esim. Cmsnl:n varaosanumeroihin ja luetteloihin enemmän kuin googlen kuvahakuun.
Varaosanumeron alkuosa kertoo mistä osasta on kyse mallista riippumatta, tässä tapauksessa 30220 -> Advancer Spark, eli sytytysennakon säädin.
-
Lainaus Osmo Leikko: Onko vanhassa säätimessä osanumeroa? Mielestäni joissakin ollut versionumero.Kyllä sieltä numero löytyy ei koko rimpsua mutta 425. Mika oletko katsonut ? 438 on 900:n vastaava.
-
Kiitoksia vastauksista. Säätimeen ei tarvinnutkaan koskea. Löytyi imuvuoto kaasuttimen ja sylinterin välisestä kumikaulasta... Kumit oli siis uusittu, mutta vaihdoin nyt alkuperäiset klemmarit aba versioihin ja tuntuu kiristyvän paremmin. Nyt on toiminut hyvin n. 800km. Öljyä vaan tuntuu vievän reilusti... N.1-1,5dl / 100km. Voiko öljyn laatu vaikuttaa paljonkin tuohon kulutukseen? Osasynteettiset 10-40w tällähetkellä moottorissa, pysyisiköhän mineraali paremmin sisällä 🤔 Pyörähän oli tosiaan seisonut jo ennen minulle tuloa ties kuinka kauan ja itelläkin viitisen vuotta.
-
mulla ja veljellä oli tommonen aikanaan ja muistikuvan mukaan kyl ne tuppas öljyä syömään varsinkin jos piti ylärajalla, rupesin tekemään niin että tarkastin öljyt aina samassa asennossa ja vasta tuntien kuluttua koneen sammutuksesta ja ainoastaan niin että oli varmasti ollut sammutettaessa kunnolla kuuma että ei minkää kyläkaupalla käynnin jälkeen, tuolla tavalla kaikki öljyt oli varmasti kampikammiossa eikä tullu turhaan lisättyä ylimääräst syötäväksi, silloin yli 30 vuotta sitten öljyt oli erilaisia käytin ihan stanu mp märkäkytkin öljyä varmaan oli puolisynteettisiä edullisemman pään öljyt silloin
-
Moro
Eihän se vielä iso öljynkulutus ole,TM:ssa Yamaha 350 RD:stä juttua ja siinä se vasta kova öljynkulutus on:
Vaihteiston toiminta oli moitteetonta ja välitykset suorastaan houkuttelivat urheilulliseen ajotapaan. Meille tuotavissa pyörissä on normaalisti viisi vaihdetta. Kuudes on helposti saatavilla, tarvitaan vain uudet siirtäjän lukituspalat ja kaksi tuntia työtä. Ja näin polttoaineen kulutus pienenee matka-ajossa (mitattu keskikulutus koko koeajon aikana 5,2 l/100 km ja voiteluöljyn kulutus 1,3 l/100 km).
-
Kaksitahdeista puhumattakaan, kaikissa RDLC-jammuissa säädin aina öljypumpun täysille. Silti yksi leikkasi kiinni sisäänajossa, kun innostuin vähän liikaa. Vanha Honda FT500 vei litran öljyä Joensuu-Helsinki välillä. Oli pakkarilla neljän litran kannu halvinta 20W-50 Shelliä. Porauksen jälkeen vähän kulutus väheni. En muista että pitsikannet olisivat mitenkään erityisesti öljyä kuluttaneet, meillä oli niitä yhteensä kolme, Norjassakin käytiin.
-
Mulla oli Honda CB900 Bold'or VM.80 vuosina 94-97 se ei kyllä paljon öljyä kuluttanut. Ihan tarkkaan en muista,mutta kerran kesässä lisäsin korkeintaan öljyä. Kilometrejä tuli kesässä 5-7tkm. Hyvä pyörä kaikin puolen.