Kirjoittaja Aihe: Honda Monkeyn sähköistä  (Luettu 1923 kertaa)

Helmikuu 10, 2019, 15:32:29 ip
Luettu 1923 kertaa

Janne Karvonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Kunnostan alunperin vuoden 1977 Z50J-mallia ja nyt on sähköjen suhteen ajatuksia 


Kiinnostaisi muuttaa sähköt kärjettömäään sytytykseen. Eräs osaliike kertoi, että jokin aika takaperin on ollut muunnossarjaa saatavana, jonka avulla lähinnä kaikki magneettokopan alla olleet kamat vaihtamalla homma onnistuu, mutta tätä sarjaa ei nyt enää saa mistään. Tällöin kuulemma olisi selvinnyt ilman kampuran vaihtoa jne... Tietääkö kukaan saako tällaisia mistään enää ?


Mikäli menee hankalaksi, täytyy alkuperäinen sytytyspuoli kunnostaa, mutta ainoa hidastava tekijä on, että pitää muuntaa 87-99 mallien johtosarja jotenkin tuohon soveltuvaksi. Ei tarvitse vastata alkuperäistä, mutta tarvis jokin selkeys saada miten niitä lähtis rakentamaan, kun ihan ominta alaa ei tuo sähköpuoli ole. Onko kellään mitään hyvää kaaviota luovuttaa avuksi? Toinen olis, että olis vaikka edes valokuvia toisen mopon koneen päästä mihin verrata tarpeen tullen asioita. Mopoomme ei ole tulossa vilkkuja eikä akkua. Töötti ja valot kuten alkuperäisessä. 😊

Helmikuu 10, 2019, 18:44:51 ip
Vastaus #1

Janne Karvonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Noniin, oiskohan ollut tuollainen sitten.. Pakko kysyä onko kenelläkään tällaisesta kokemusta? Onko tullut asennettua? Ilmeisesti toimii omalla vanhalla vauhtipyörällä ja musta purkki hoitaa sen sytytysennakon? Tässä ei ole sille impulssianturin ja vauhtipyörän yhteydelle varmaankaan tarvetta kuten olen ymmärtänyt muista?

Tammikuu 21, 2024, 19:51:37 ip
Vastaus #2

Sami Rasi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
 Honda Monkeyn kärjettömän sytytyksen jälkiasennuksesta ei ole kokemusta, mutta Boyer Bransdenilta löytyy ainakin vanhoihin moottoripyöriin sopivia mallikohtaisia kärjettömiä sytytyssarjoja. Tuutti Hondaan olen bolt on sytytyssarjan asentanut, ja se sopi suoraan alkuperäisen kärkien pohjalevyn paikalle eikä johtosarjakaan vaatinut muutoksia.

Alla olevan linkin takaa voi etsiä tai kysellä sopivaa sarjaa.
http://www.boyerbransden.com/productinfo.html

Tammikuu 22, 2024, 08:18:33 ap
Vastaus #3

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Moottoripyörien kärjettömien sovittaminen taitaa tyssätä pitkälti tilapuutteeseen pienen moponmoottorin kanssa eikä tyystin toisenmoisen moottoriin ajateltu " bolt on "sovi ,vaatii siis näppäryyttää ja propellihattua saada toimimaankin.
Vanhalla kesämopolla ajetaan kumminkin niin vähän että jos iskee uudet kärjet ja muut sähköosat ok niin taitaa mennä 10v huoletta..vähintään.
Toki kärkien kuluminen aavistuksen muuttaa säätöjä mutta mielestäni mitättömästi normaalikäyttöä ajatellen ja mopo kun kyseessä,kärkien säätäminen ei iso operaatio tarvittaessa.
Eri asia tietty jos muuten vaan tykkää askarrella ja haluaa kärjettömän....toki erikoispajat tekee mitä vaan tilauksesta,esim tuo accent mitä minä käyttänyt kun teetin 250 z kawaan kärjettömän tai tuo linkattu tokikin yhtenä esimerkkinä mistä kysyä ,rahalla saa, mutta kysymällähän tuo selviää ja jo on ihme ellei jostain kiinankaupasta valmista kärjetöntä löydy joka sopii suoraan tai pikkasen soveltaen kopiomankin vastaavasta.Ei sillä tehoa lisää tule mopoluokassa enkä huollontarpeen vähenemistäkään näe syynä,mikäpä varmempi kuin kärjet mutta paljonko tähän ropleemaan valmis panostamaan aikaa,vaivaa ja rahaa...niin?
Mikäli moottoria muutenkin kiristetään,avarretaan ja käytetään korvatulppia niin silloin toki kärjetön kruunaa kakun ja antaakin enemmän :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2024, 08:29:39 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 22, 2024, 12:02:26 ip
Vastaus #4

hannu kauppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 98
Jos jollakulla olisi antaa Monkey puoliautomaatin tasasuuntaajan kytkentäkaavio niin olisi tarvetta. Mopossahan on vielä kärjellinen sytytysjärjestelmä.

Tammikuu 22, 2024, 13:09:58 ip
Vastaus #5

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208
Ainakaan Suomen mallissa tasasuuntaajaa ei ollut puoliautomaatissa .

Tammikuu 22, 2024, 14:45:35 ip
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11363
Yksi vehe,missä on todella pieni kärjetön
on ne kiinalaiset polkupyörän apumoottorit. Eikä ne
vehkeet maksa oikeastaan kuin jokusen kympin.

Oliko se Wandamotor,missä viimeksi niitä näin myynnissä.

Mahtaisiko niillä onnistua?  Mutta yksi seikka on,että tarviiko
Monkey vauhtipyörää tasaiseen käymiseen? No voihan senkin soveltaa...

t. Markku

Tammikuu 22, 2024, 15:15:34 ip
Vastaus #7

hannu kauppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 98
Ok, ostin mopon osina ja sähkövehkeiden mukana oli tasasuuntaaja. Kytkentäkaava kyllä kiinnostaisi niin näkisi miten akun lataussysteemi on hoidettu.

Tammikuu 22, 2024, 15:22:18 ip
Vastaus #8

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208
Puoliautomaatissa ei ollut akkua , se tuli vasta 1987 .




 

Tammikuu 22, 2024, 17:01:14 ip
Vastaus #9

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 909
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kuule Markku,se sytytys saattaa olla ainoita osia mitkä täyttää jonkinmoisen käyttökelpoisuuden kriteerit,itse moottori kaasuttimen ,pakoputken ym kera on täyttä pa..aa nimimerkillä kokemusta on ja esikuvaansa neuvostomaan KoD moottoriin kuin yö ja päivä eroa laadussa,uskokaa pois.Semmoinenkin on ollut ja sen materiaalit on tuohon tarpeeseen sentään  kunnollista ja sähköpuollikin kärjellisenä peruskauraa ja ruuvejakin uskaltaa kiristää ettei heti mene kierteet kun sormikireys loppuu.
Kiinanmoottorissa se ns metalli lähinnä jotain lattialta lakaistua metalliseosta sulatettuna jonka kertoo toki hintakin ja voimme olettaa sisuskalujen jatkavan samaa linjaa,ei senpuoleen  en saanut wandamotorsin vehjettä ikään edes käymään kunnolla saati tarpeeksi pitkään koeajoon eli muutama  päivän revin stressiä ja vein kirpputorille josta joku hyväuskoinen osti eikä taatusti ollut tyytyväinen.
KoD sentäs toimi Riga 13 oikeinkin hyvin,mielenkiintoinen tuttavuus vaikka en enää omistakkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2024, 17:09:25 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 22, 2024, 17:24:34 ip
Vastaus #10

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 11363
Mullakin ollut molemmat. Mutta sain sen
kiinalaisenkin fillarissa hyvin pelaamaan.Sattui vissiin
työnsankarin tittelin arvoinen yksilö mulle?  ;)

Neukkukoneessa kun oli se luistiohjaus ja se aika
köppänen kaasari-se oli tarkka roolistaan.

En tosin koittanut jollain toisella-vaikka Bingin  kaasarilla,jolloin
problemi olisi  ehkä ollut vältettävissä...Hiukan liian tarkka oli säädöistään se motti.

Tuo syttyvehje olisi kyllä mukava joskus testata jossain muussa moottorissa.

t. Markku

Tammikuu 22, 2024, 19:58:15 ip
Vastaus #11

hannu kauppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 98
Kiitos Harrille kytkentäkaaviosta. Sähköasia tuli selväksi.