Kirjoittaja Aihe: Classic PRE-48 Lokarit  (Luettu 29341 kertaa)

Huhtikuu 25, 2012, 09:46:52 ap
Vastaus #30

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
Kiitos Juhalle selventävästä kirjoituksesta.

Katsottuani SVKMK:n nettisivuille kohdasta "Lomakkeet" ja edelleen kohdasta "SVKMK:n tekniset määräykset" löysin dokumentin "YLEISET SÄÄNNÖT JA MÄÄRÄYKSET KOSKIEN MOOTTORIPYÖRÄÄ JA VARUSTEITA SUOMESSA AJETTAVISSA KANSALLISISSA CLASSIC-KILPAILUISSA", joka on päivätty 14.2.2008.

Eikö nyt viimeistään, kun ensimmäisiin kisoihin on aikaa reilut 3 viikkoa, pitäisi kiireellisesti saattaa virallinen säännöstö kirjallisessa muodossa ajan tasalle, sekä saattaa säännöstö jäsenistölle tiedoksi.

Miksi sääntöjä ei ole ylläpidetty heti, kun muutoksista on päätetty? Nythän pyöriä on rakennettu huhupuheitten perusteella. Jos säännöstö olisi ylläpidetty heti, kun muutoksista päätettiin, ei olisi tässäkään viestiketjussa tarvinnut arvuutella lokasuojien materiaalia!

Terv. Opo
Mekaanikko
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 25, 2012, 12:10:26 ip
Vastaus #31

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Tiedoksi myös, että Suomen Moottoriliitto (SML) on lähettänyt selvityspyynnön SVEMO/MCHK'lle uusien sääntöjen virheellisestä voimaantulosta (MCHK'n nettisivulla), minkä vuoksi on valitettavasti odotettavissa ongelmia Jurvassa. MCHK'n keskustelupalstalle on myös tiedotettu alkuvuodesta uusista säännöistä (Hakamäki) ja yritetty sitä kautta vauhdittaa uusien PM-sääntöjen julkaisua (viralliset MCHK'n sivuilla).

http://www.svkmk.com/lomakkeet/saantomuutoksia_2012.pdf

tosin sivareitten luokat on edelleen ristissä...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2012, 12:12:30 ip kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Huhtikuu 25, 2012, 12:27:48 ip
Vastaus #32

Raimo Vuoriniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 305
Teknisten määräysten sääntömuutokset on julkaistu SVKMK:n nettisivulla 12.01.2012 (ajankohtaista välilehdellä).

Huhtikuu 25, 2012, 14:08:13 ip
Vastaus #33

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
Kun muutokset oli saatu kirjalliseen muotoon, niin miksi 14.2.2008 päivättyä säännöstöä ei ollut heti päivitetty?

Ymmärrän, että muutoksista tehdään erillinen dokumentti, jolloin on helpompi todeta, mikä on muuttunut.

Nyt vaan on käynyt niin, että kun säännöstöä ei ole vieläkään päivitetty ja lisädokumentin paikkansapitävyys on asetettu kyseenalaiseksi, niin koita sitten päätellä, mikä on virallinen, paikkansa pitävä säännöstö.

Jos päivitystä ei ole tehty Botniaringin kisaan mennessä, niin mitä dokumentteja luetaan silloin, jos erimielisyyksiä tulee? Onko toimitsijoilla kopio kokouksen, jossa sääntömuutoksista sovittiin, pöytäkirjan ote mukanaan, jolla voi osoittaa asioiden todenperäisyyden? Vai joku muu dokumentti, jota ei ole julkisesti esitetty?

Taitaa joillakin olla magneetit mukana Botniaringille lähtiessään  8)
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 25, 2012, 15:26:54 ip
Vastaus #34

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Kun muutokset oli saatu kirjalliseen muotoon, niin miksi 14.2.2008 päivättyä säännöstöä ei ollut heti päivitetty?

Ymmärrän, että muutoksista tehdään erillinen dokumentti, jolloin on helpompi todeta, mikä on muuttunut.

Nyt vaan on käynyt niin, että kun säännöstöä ei ole vieläkään päivitetty ja lisädokumentin paikkansapitävyys on asetettu kyseenalaiseksi, niin koita sitten päätellä, mikä on virallinen, paikkansa pitävä säännöstö.

Jos päivitystä ei ole tehty Botniaringin kisaan mennessä, niin mitä dokumentteja luetaan silloin, jos erimielisyyksiä tulee? Onko toimitsijoilla kopio kokouksen, jossa sääntömuutoksista sovittiin, pöytäkirjan ote mukanaan, jolla voi osoittaa asioiden todenperäisyyden? Vai joku muu dokumentti, jota ei ole julkisesti esitetty?

Taitaa joillakin olla magneetit mukana Botniaringille lähtiessään  8)

Haluaisin tietää millä perusteilla paikkansapitävyys on kyseenalainen?
Niinkuin Juhan kommentista on luettavissa, MCHK-R:llä on ollut keskeinen rooli, he ovat ylläpitäneet aikaisemmin VIRALLISTA säännöstöä, josta on sitten tehty käännös Suomeksi. Nyt sitä ei ilmestynyt kokouksen jälkeen, eikä vieläkään ole, syytä emme tiedä. Myöskään SVEMO ei ole tiettävästi vielä vastannut SML:n kyselyyn.

Huhtikuu 25, 2012, 15:53:16 ip
Vastaus #35

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
Haluaisin tietää millä perusteilla paikkansapitävyys on kyseenalainen?
Niinkuin Juhan kommentista on luettavissa, MCHK-R:llä on ollut keskeinen rooli, he ovat ylläpitäneet aikaisemmin VIRALLISTA säännöstöä, josta on sitten tehty käännös Suomeksi. Nyt sitä ei ilmestynyt kokouksen jälkeen, eikä vieläkään ole, syytä emme tiedä. Myöskään SVEMO ei ole tiettävästi vielä vastannut SML:n kyselyyn.

Siinähän sitä kyseenalaisuutta riittää: MCHK-R:n ylläpitämään viralliseen säännöstöön ei ole tullut muutoksia, MCHK-R:n nettisivuilla kerrotaan muutosten tulevan voimaan 2013, SVEMO:lta ei tule vastausta ja Watz puhelee omia tulkintojaan.

Jos Pekka hommaa teräslokarit ja svenskit tulee alumiinilokareiden kanssa paikalle, niin hylätäänkö svenskit alumiinilokareiden kanssa? Ja mihin dokumenttiin silloin vedotaan?

Tämä nyt on jankkaamista, mutta miksi asiaa ei ole saatu selvitettyä, vaikka päätökset on tehty jo viime lokakuun alussa??? Kauanko sitä vastausta on SVEMO:lta odotettu? Onko joku kysynyt perään, että mikä mättää?
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 25, 2012, 16:19:55 ip
Vastaus #36

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 880
Onneksi SM-kilpailuissa on selvemmät säännöt,,ei tarvii arvuutella onko punaiset tai keltaiset alkkarit :-\

Huhtikuu 25, 2012, 19:38:54 ip
Vastaus #37

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1926
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

Itse paikalla olleena ja sihteerin ominaisuudessa puuhastelleena, asiassa ei pitäisi olla meidän puolesta mitään epäselvää.
Ruotsalaisten ehdotuksessa oli mm. mainittu pre 48 tankki ja lokarit:
Period styling and made of steel.

Tämä vielä: General: The motorcycle shall give the impression of complying with a typical
racing motorcycle of Pre-1948 era.


Nämä siis hyväksyttiin sääntöihin.

Ylimenokaudesta ei ole mainintaa.

Olemme toimineet kuten on sovittu ja säännöt on hyväksytty kaikilla sen laatijoila.

Säännöt ovat olleet kaikkien nähtävillä täällä Suomessa. Jos asiassa on epäselvyyttä, niin tekninen jaos antaa tarvittavaa tietoa. Sääntöasioissa tietoa ei tarvitse hakea rajojemme ulkopuolelta. Jokaisen maalla on oma tiedotuskanavansa.

Ymmärrän, että herättää ihmetystä jos ruotsalaiset eivät ole tiedottaneet omiaan sovitusta asiasta. He eivät ole toimineet riittävän hyvin. Heidän on ratkaistava oma tiedotusongelma.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2012, 19:43:32 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Huhtikuu 25, 2012, 20:03:57 ip
Vastaus #38

Ari Tiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 107
Kuka vastaa suomennuksen oikeelisuudesta, ettei sitä kautta tule ristiriitaisuuksia, steel on steel mutta esim kohdassa

4.2   Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.

"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.

Eivät mielestäni kohtaa tuon hydraulisen iskunvaimentimen kohdassa kovinkaan paljoa: Minun englanninymmärryksellä puhutaan että hydraulinen vaimennin on sallittu jos se on hillitty tai piilotettu. Ei puhuta mitään "risukeulasta" eikä yhdensuuntaisesta vaimennuksesta. Olisiko syytä jättää sitten suomentamatta jos suomennokset tehdään ylimalkaisesti.

En tiedä asian taustoja , mutta sivusta seuraajana vaikuttaa taas siltä, että tätä lajia jota ulkoapäin ollaan selkeästi yritetty tappa jo kauan aikaa tehdään myös oikein mallikaasti sisältä päin. Monesti erimielisyydet tai ristiriitaisuudet yritetään selvittää keskustelemalla eikä kinaamalla ja jääräpäisyydellä, tai ainakin lopputulos voidaan saavuttaa helpommin. Mutta tällaisella yhteispohjoismaisella asentella tulee varmasti kohta lisää hienoja kilpapyöriä myyntiin, muttei niile varmaan kohta mitään käyttöä ole kenellekkään paitsi jossain Prisman parkkipaikalla edestakaisin ajeluun.


AT

Huhtikuu 25, 2012, 21:21:06 ip
Vastaus #39

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1926
  • Cum On Feel the Noize
Terve

En ota tässä kantaa tuohon suomennokseen ja lisäselvitykseen.

...En tiedä asian taustoja , mutta sivusta seuraajana vaikuttaa taas siltä, että tätä lajia jota ulkoapäin ollaan selkeästi yritetty tappa jo kauan aikaa tehdään myös oikein mallikaasti sisältä päin. Monesti erimielisyydet tai ristiriitaisuudet yritetään selvittää keskustelemalla eikä kinaamalla ja jääräpäisyydellä, tai ainakin lopputulos voidaan saavuttaa helpommin. Mutta tällaisella yhteispohjoismaisella asentella tulee varmasti kohta lisää hienoja kilpapyöriä myyntiin, muttei niile varmaan kohta mitään käyttöä ole kenellekkään paitsi jossain Prisman parkkipaikalla edestakaisin ajeluun.

Juuri tästä yhdessä tekemisestä on kysymys. Tämän takia näistä sääntöasioista on yhdessä sovittu, jotta saataisiin yhdenmukainen toiminta Pohjoismaissa.
Kun kerran säännöistä on sovittu, niin niiden mukaan mennään. Näinhän se on kaikissa kilpaurheiluissa. Erimielisyyksien osoittaminen, vastahankaisuus ja jääräpäisyys ei edesauta lajia.
BSA "Buzy Beeza"

Huhtikuu 25, 2012, 22:06:40 ip
Vastaus #40

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 543
  • vpkorte
Moro nääs!
Ollaan tässä nyt hopeatilalla tämän asian lukukerroissa, vain 50cc kisamopojutut on edellä, ja reilusti, hopea ei ole häpeä.
Tämän päivän tiedot 25.4. ruotsista kertoo että maskinkommitean päällikkö ottaa yhteyttä Elon Penaan sähköpostilla, edelleen luulen että joku painovirhepaholainen on nyt asialla. Eli muovi ja lasikuituosat pois ja metalliset tilalle. Pässissäni on ketjusuoja mustaa muovia, ostettu Englannista, ei kun poikotti päälle siitäkin.
Pässin kuvaa voi ihailla myytävät moottoripyörät osastossa.Pari kyselyä on jo tullut pyörästä.

Huhtikuu 25, 2012, 23:01:27 ip
Vastaus #41

juha tiilikka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Moro,

Ari kyseli käännöksien oikeellisuutta - ovat kyllä mielestäni oikein kiitos Ismolle. Viime syksyn kokouksessa käsiteltiin Ruotsin ehdotusta, jonka olivat valmistaneet ruotsalaiset pre 48 -luokan kuljettajat. Muutamia kohtia hieman tarkennettiin tai tiukennettiin esimerkkinä Arin esilletuoma.

Säännöistä vielä yksi asia - jatkossa, kun ruotsalaiset saavat PM-säännöt päivitettyä (englanninkielinen),toivoisin että tämä on ainoa sääntö eikä muita sääntöjä tai käännöksiä tehdä. Syy on se, että käännöksissä helposti tulee virheellisiä tulkintoja ja saattaa kilpailijat eriarvoiseen tilanteeseen sekä aiheuttaa ongelmia katsastuksessa tai kisoissa.
Olemme (SVKMK) halunneet pitää suomenkielisen käännöksen auttamassa jäsenistöämme, mutta emme pysty tekemään käännöksiäkään ennenkuin se virallinen julkaistaan. Vuosikokous/hallitus päättää asiasta, tehdäänkö käännöksiä vai ei.

Sitten siihen Arin esimerkkiin.

Alkuperäinen sääntöteksti:

4.2   Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.

Lokakuun kokouksessa ruotsalaisten esityksestä tehty lisämääräys ylläolevaan sääntökohtaan:

Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.

Proposal was accepted with following changes: 4.2. Only single way dampers are accepted.

Eli ts. ruotsalaiset halusivat lisämääräyksen, että hydraulinen vaimennin (2-suuntainen) hyväksytään luokkaan. Komitea päätti kuitenkin, että ainoastaan 1-suuntainen hydraulinen vaimennin sallitaan.

Ismon käännös:
"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.

Oma villi veikkaus on, että koska ruotsalaiset eivät talven aikana saaneet uusia sääntöjä aikaiseksi, he ovat keksineet siirtymäajan omasta päästään. Pöytäkirjassa eikä kokouksessa puhuttu mitään siirtymäajasta, koska muutokset eivät olleet kovin suuria ja pääsääntöisesti väljempään tai alkuperäiseen suuntaan tapahtuvia.

Christer Watz on tänään lähettänyt sähköpostiviestin (ensimmäinen tänä vuonna!!!) Penalle. Ongelma vaan on se, että Pena eikä Watz pysty kävelemään pöytäkirjan yli, jonka ovat kaikki neljä maata hyväksynyt ja joka vastaa kokouksen kulkua. Uutta kokousta tuskin järjestetään ennen syksyä eikä kokouspäätöstä pysty helposti muuttamaan.

PM-osakilpailuissa on noudatettava PM-sääntöjä - vaikkakin ne olisivat leikkaa liimaa tyylisiä. Kaikki syksyn kokouksen muuttuneet kohdat on tiedotettu suomalaisille ajoissa, joten meillä ei pitäisi olla lähellekkään niin suuria ongelmia kuin naapurissa…


Että tälläi-
t. Juha

Huhtikuu 25, 2012, 23:07:15 ip
Vastaus #42

Ismo Hakamäki

  • Vieras
No se on hienoa, että useampia henkilöitä alkaa kiinnostaa nämä jutut.
Se on Ari sellanen juttu, että olet ottanut esimerkkisi kahdesta eri dokumentista.
4.2 kohta on heidän esityksestään syyskuulta 2011, Suomentamani teksti on tehdystä päätöksestä, eli sovitusta säännöstöstä lokakuulta, sama vuosi. Ei ole yksi yhteen tietenkään, kun emme suostuneet Norjalaisten kanssa hyväksymään ko. esitystä sellaisenaan.

En tiedä kuinka rumasti pitäisi itseään ilmaista, että kotimaan porukka tajuaa tilanteen. MCHK-R yritti esityksellään saada etua muihin PM-sarjaan osallistuviin nähden piilotetuilla tarkoitusperillään, vaihdetoosat -53 asti, tekosyynä vahvemmat kiinnikkeet tms. guggenheimi, todellisuudessa näimme syiksi , että halusivat saada laatikot, joihin sopii 5-loviset sisäkalut. Nykyaikaiset iskunvaimentimet ja/tai tuoreemmat jos ovat samoilla mitoilla 47-vuoden kanssa. Eivät ole olleet ns. kiellettyjen listalla, mutta sotivat ajatusta vastaa ja niillä on viimeiset 5-7 mestaruutta viety. Päätöksessä palattiin juurille, eli vain yksisuuntainen vaimennus sallittu hydraulisissa, mutta esim. kitkavaimentimissa on aina ollut kaksisuuntaisuus, joten se sallitaan. Lokari asian synty on tuntematon, mutta heillä oli nämä turvallisuusnäkökohdat vaikuttimina (nyt tosin kiistävät tarkoittaneensa asiaa ::)) Jarrut, sinikeltaisten kärki on ajanut dls jarruilla pitkään, mutta toinen levittäjä on piilotettu airscoopin sisään. Watz ehdotti myös Suomalaiselle kuskille ko. järjestelmän piilottamista, tämän jälkeen "no problem", paitti, että Hilse kerkis vetään jo härkäpavun klyyvariinsa.

Ensvuonna tulee 30-vee, kun ekan kerran classikilla kurvailin Artukaisissa, oli muuten Watz Husokilla myös radalla. 09 tuli 20. kerta Sviestadissa. Yhtä kauan svennet on olleet näreissään Suomalaisten menestyksestä, vaikka näyttävätkin iloisilta. Yhtä kauan ne on kepittäneet meidät kabineteissa. Eivät enään, seuraava siirto olisi myös meillä, mutta näyttää siltä, että tarmoo löytyy toistemme tönimiseen.


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2012, 09:54:03 ap kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Huhtikuu 25, 2012, 23:24:25 ip
Vastaus #43

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
PM-osakilpailuissa on noudatettava PM-sääntöjä - vaikkakin ne olisivat leikkaa liimaa tyylisiä. Kaikki syksyn kokouksen muuttuneet kohdat on tiedotettu suomalaisille ajoissa, joten meillä ei pitäisi olla lähellekkään niin suuria ongelmia kuin naapurissa…

Just joo...

Botniaringillä nähdään (magneettien kanssa?)  8)
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Huhtikuu 26, 2012, 15:38:29 ip
Vastaus #44

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 543
  • vpkorte
Pirkkalasta olis asiaa,
Soitin tänään kahdelle Suomen moottoriliiton hallituksen jäsenelle, moottoriliiton puheenjohtaja Juhani Halme tiesi kyllä tämän aluminilokariasian.
Halme kuten myös toinen hallituksen jäsen sanoivat, että kun uusia päätäksiä tehdään jotka koskevat kilpamoottoripyöriä, niin tuleva ajokausi on YLIMENOKAUSI, joten eiköhän ajeta noilla vanhoilla säännöillä??
Poikkeus on jos kilpailija menee MM-kilpailuihin, silloin muutokset astuu voimaan tulevalla ajokaudella.
Ei kai tuo yhden sanan muuttaminen nyt amerikan konsti ole, (teräs pelliksi)
Kahta en vaihda, toinen on alumiinilokari ja toinen ?