VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Entisöinti => Aiheen aloitti: Ilkka Eronen - Tammikuu 30, 2016, 17:10:13 ip

Otsikko: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Ilkka Eronen - Tammikuu 30, 2016, 17:10:13 ip
Mikä mahtais olla paras "myrkky" 2-T äänenvaimentimen liuotukseen?

Pitäis lähteä mm "piki ja terva"

Pikku reijät porasin auki, mutta vielä on tervaa....
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: erno jaakola - Tammikuu 30, 2016, 19:31:21 ip
Polttoöljy liuotus
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Antti Mäki-Paavola - Tammikuu 30, 2016, 20:43:51 ip
Onkai niitä pölöllä ja kodin putkimiehellä yms. tököteillä lioteltu. Itse toki suosin tuollasissa mallia ei-purettavissa vaimentimissa siihen perinteiseen kosaniin.
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Anssi Tötterström - Tammikuu 30, 2016, 21:57:12 ip
Viemärinaukaisuaineella omani putsasin.
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: sakari vesa - Tammikuu 31, 2016, 10:08:27 ap
Jos ei ole kromattu, niin kuin PV:n putki kun sain mönjän hehkumaan alkupäästä niin sitten vaan paineilmaa päästä sisään. Kyllä tuli puhasta.
Omalla vastuulla tietenkin...
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Esa Meskus - Tammikuu 31, 2016, 10:33:02 ap
Liuottamisessa petrooli tai bensa tai "ei ympäristöystävällinen moottorinpesuaine" , vaikuttava tekijä on myös liuotukseen käytetty aika, mitä pidempään sitä parempi tulos, nesteen lämpö myös auttaisi kuonan irtoamista. Netseen virtaus putken sisässä ei olisi ollenkaan pahasta. Ultraäänipesuri konetiskiaineella tankattuna saattaisi olla paras ratkaisu.

T. Esa
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Hannu Säkkinen - Tammikuu 31, 2016, 14:15:43 ip
ääni uuninpesuvaahdolle ja painepesurille, kivasti lähtee tuolla myös nuitten dieselautojen EGR kanavat puhtaaksi.
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 31, 2016, 18:42:15 ip
 Jos saat huilun irti, niin polta piki pois töhöllä. Paras ja helpoin tapa.
 Jos ei ole töhöä, niin huilu hiillokselle. Kyllä lähtee.
 Jos huilu ei irtoa, joku teräksinen pulloharja poran jatkeena.
 Liuottaa ei kannata paikoillaan, koska neste imeytyy villoihin.
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Petri J Kokko - Tammikuu 31, 2016, 19:37:50 ip
Tämähän sattui,juuri äsken tuota projektiani tutkailin ja ruuvailin iltojen iloksi sekä keksin ruuvata pakoputken irti ja peräpäästä oli 3ruuvia joten ne auki,otin kannen pois ja n 10cm pyöreä ritiläverkon pätkähän sieltä vain näkyi ennen mustaa aukkoa joten kun nurkassa oli lamppuöljyä 4l kanisteri eikä öljylamppua vastaan tullut(meillä jopa sähkö) niin sitähän minä sinne kaasin litran verran ja tulppa käyrän alkuun.

Ulos muhimaan+haisemaan ja olkoot siellä pari päivää,tokko se huonommaksi ainakaan menee tai sulaa lammikoksikaan..
Käännellään ja ravistellaan jahka muistetaan  odotellen lähteekö sieltä mitään irti ja kait sieltä jotain mustaa on odotettavissa.

Senkummempiin hehkutteluihin tai avoleikkauksiin en rupea,jos tuntuu tukkoiselta niin uusi putki , eipä tuohon  Japskipiikkiin moinen omaisuutta maksa ja uusi on aina uusi,nuo vähän semmoisia kepulihommia,ja lommoinen ja päähänpotkittuhan tuo vanha on katsellakkin.
Otsikko: Vs: 2-T vaimentimen liuotus
Kirjoitti: Risto Nieminen - Helmikuu 01, 2016, 17:50:58 ip
Paksu öljykarsta palaa kyllä komeasti pois vaimentimen sisältä, kun vain saa syttymään paineilma varmaan auttaa kuten Sakari Vesa aiemmin totesi. Monivuotinen öljykarsta lähti IC:n vaimentimista täysin, kun kuumensin vaimentimien alkupäätä reilusti pienellä kaasupolttimella ja laitoin pöntöt pystyyn peltiämpäriin ja pohjalle hiukan polttoöljyä palamaan. Pystyasennossa olevaan putkeen tuntui kehittyvän hyvä veto ja alkuun päässyt palaminen eteni alhaalta ylöspäin. Tätä ei kannata kokeilla sisällä. Hiiltynyt karsta putoili pääosin itsekseen ämpärin pohjalle ja loput pienellä kolistelulla. Polttamisen huono puoli on, että maali palaa maalatusta vaimentimesta samalla pois.

Öljykattilan nuohousneste on myös aika hyvä aine kiinni palaneen karstan irrotukseen. Tätä on saatavissa 1l pumppupulloissa ainakin LVI-liikkeissä. Toimii öljykattilan tulipesän puhdistuksessa ja edellä mainitussa dieselin EGR venttiilin puhdistuksessa oikein hyvin. Ainetta kannatta ruiskuttaa lämmitetyille / kuumille pinnoille. Lämmitin puretuna EGR venttiilin likaisia osia ensin kuumavesihanan alla ja ruiskutin nuohousnestettä. Lyhyen vaikutusajan jälkeen oli helppo harjata noki pois. Pahasta karstoittunut öljykattila voi tarvita kasikin käsittelyä peräkkäin. Todennäköisesti myös pakoputki.