VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: Arto Lepistö - Lokakuu 11, 2017, 13:37:13 ip

Otsikko: moottorikysymys
Kirjoitti: Arto Lepistö - Lokakuu 11, 2017, 13:37:13 ip
Onko olemassa sellaista nelitahtimoottoripyörän kaksipyttyistä moottoria, jossa eturatas sijaitsee vasemmalla puolella?
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Markku Juusela - Lokakuu 11, 2017, 14:14:57 ip
Moro

Varmaan vaikka kuinka paljon,mulla Yamaha XV 1000/TR1 siinä on ja sitten juuri myin Hondan XLV 600 moottorin ja siinä oli ym. ym.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Pekka Hakkarainen - Lokakuu 11, 2017, 14:37:48 ip
Riippuu varmaan siitä miten moottoria katsoo, jos ajattelee että vasemmalla puolen ajosuuntaan nähden, niin useimmat nykyiset varmaankin. 
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Kari Tirkkonen - Lokakuu 11, 2017, 15:44:38 ip
taisi olla niin joskus 50 v sitten että englantilaiset ja italialaiset laittoi vaihteen oikealle puolella ja jostain syystä myös ketjut tai kardaanin, sakut ja sitten usa ja japanilaiset sitten taas vaihteen vasemmalle kuten myös sitten ketjut tai kardaanin
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Arto Lepistö - Lokakuu 11, 2017, 15:57:16 ip
sori, eiku oikealla puolella eli ns ojanpuolella
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Lokakuu 11, 2017, 17:02:27 ip
Triumph 790cc ja 865cc nyt ainakin.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Lokakuu 11, 2017, 17:16:54 ip
Harley Sportsterit ja lättäpääkoneiset.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Urpo Laine - Lokakuu 11, 2017, 19:51:15 ip
Kaikissa 2-pyttysissä millä olen tänä kesänä ajanut, ( 3 pyörää) niin oikealla puolella. Onko tämä joku kisa kuka tietää enempi?
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Lokakuu 11, 2017, 21:14:39 ip
Aivan!

Olis tosiaan kiva tietää, mitä kysyjä ajaa takaa...?

t: Pekka äL
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Arto Lepistö - Lokakuu 12, 2017, 07:01:31 ap
Omistan Harkov-merkkisen mönkijän, jossa on IC-jupiterin 350 cc 2-tahtikone. Tarkoitus olisi hakea metsästä rankakuorma ja päästä sen kanssa poiskin :D. 895 kuutioinen Triumphin kone esim. arveluttaa, en haluaisi vielä kuolla. Nelitahtikone, jossa olisi eturatas oikealla, niin ei tarvitsisi tehdä isoja muutoksia.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Urpo Laine - Lokakuu 12, 2017, 07:44:04 ap
Onko tilaa koneen takana väliakselille? Siihen saman tai erikokoiset ketjurattaat kummakkekin puolelle. Erikokoisilla saa välitystäkin passattua, jos tarvis.

Ja miks 2- pyttynen, kun muissa mönkijöissä pärjää metsässäkin  jo 300  kuutioisilla 1-pyttynelareilla?
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Petri Behm - Lokakuu 12, 2017, 08:36:48 ap
Rotaxin 650 kone, jota käytetään ainakin vanhemmassa Aprilia Pegasossa ja BMW 650 enskassa.

Ainoa miinus, että on yks'pyttynen
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Urpo Laine - Lokakuu 15, 2017, 08:17:27 ap
Estääkö rankakuorman tuonnin neuvostomoottorin epäluotettavuus vai tehottomuus?
Nimittäin tehoa tärkeämpää on saada vetäville pyörille painoa ja pitoa. Rankakärryssä pitää akseli olla takana ja vetolaitteessa vetokoukku niin liki taka-akselia ja alhaalla kun saa, ettei keuli.  Kun sarvitraktorilla olen rankoja ja tukkejakin  ajanut niin  10 hepan tehot riittää hyvin kun pito riittää.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Reijo Huhtakangas - Lokakuu 15, 2017, 13:11:21 ip
Koeajoin kerran, alunperin  150 cc koneella varustetun halpis-kiinanmönkijän, mutta koeajotilanteessa siinä oli 750 cc Suzuki GSXR,n mylly ja pelkkä takaveto, eikä tasauspyörästöä ollenkaan, märällä syksyisellä tiellä ja pikku pakkasella ajokokemus oli unohtumaton  :P
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Lokakuu 15, 2017, 20:51:02 ip
ohi aiheesta....
Oli 90-luvulla keltaisessa pörssissä ilmoitus:
Erkkola invamopo RM500 koneella. Ajettu tutkaan 204 km/h.....

Kyllä siinä on mahtanu aurinkokatos lepattaa :laugh:
Oli jo menny, kun huomasin ja soitin
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Petri Behm - Lokakuu 15, 2017, 20:59:26 ip
ohi aiheesta....
Oli 90-luvulla keltaisessa pörssissä ilmoitus:
Erkkola invamopo RM500 koneella. Ajettu tutkaan 204 km/h.....

Kyllä siinä on mahtanu aurinkokatos lepattaa :laugh:
Oli jo menny, kun huomasin ja soitin

Oisko kuitenkaan ihan niin kovasti...
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Lokakuu 15, 2017, 21:04:57 ip
ohi aiheesta....
Oli 90-luvulla keltaisessa pörssissä ilmoitus:
Erkkola invamopo RM500 koneella. Ajettu tutkaan 204 km/h.....

Kyllä siinä on mahtanu aurinkokatos lepattaa :laugh:
Oli jo menny, kun huomasin ja soitin

Oisko kuitenkaan ihan niin kovasti...

Sillä oli miekkaleimalla varustettu todistus omien puheidensa mukaan
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Arto Lepistö - Lokakuu 17, 2017, 17:07:15 ip
moottorin hakuun ajaa neuvostolaitteen epäluotettavuus ei niinkään tehottomuus. Harkovissa on muuten vipu, jolla molemmat takapyörät saa vetäviksi.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Johan Kosunen - Lokakuu 17, 2017, 23:32:34 ip
ohi aiheesta....
Oli 90-luvulla keltaisessa pörssissä ilmoitus:
Erkkola invamopo RM500 koneella. Ajettu tutkaan 204 km/h.....

Kyllä siinä on mahtanu aurinkokatos lepattaa :laugh:
Oli jo menny, kun huomasin ja soitin

Oisko kuitenkaan ihan niin kovasti...

Sillä oli miekkaleimalla varustettu todistus omien puheidensa mukaan

Epäilen myös tuota huippunopeutta raskaasti. Kyllä rämmän 500 saa varmaan välityksillä hyvinkin 150km/h
Toinen asia sitten erkkolan katteille,saati pari markkaa?!
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Petri Behm - Lokakuu 18, 2017, 06:16:10 ap
ohi aiheesta....
Oli 90-luvulla keltaisessa pörssissä ilmoitus:
Erkkola invamopo RM500 koneella. Ajettu tutkaan 204 km/h.....

Kyllä siinä on mahtanu aurinkokatos lepattaa :laugh:
Oli jo menny, kun huomasin ja soitin

Oisko kuitenkaan ihan niin kovasti...

Sillä oli miekkaleimalla varustettu todistus omien puheidensa mukaan

Epäilen myös tuota huippunopeutta raskaasti. Kyllä rämmän 500 saa varmaan välityksillä hyvinkin 150km/h
Toinen asia sitten erkkolan katteille,saati pari markkaa?!

Voima ei riitä voittamaan Erkkolan ilmanvastusta ja tuskin Erkkolan ajo-ominaisuudet yltää edes 100km/h saakka, saati sitten yli kahtasataa...
Erkkola voi kulkea kahtasataa vain jos se pudotetaan lentokoneesta ja riittävän korkealta.

Toki jos Erkkola on rakennettu ko. suoritusta varten, niin sitten kyllä.
Otsikko: Vs: moottorikysymys
Kirjoitti: Tatu Keränen - Lokakuu 18, 2017, 17:59:10 ip
moottorin hakuun ajaa neuvostolaitteen epäluotettavuus ei niinkään tehottomuus. Harkovissa on muuten vipu, jolla molemmat takapyörät saa vetäviksi.

Eikain ne neukku vehkeet erikoisen epäluotettavia ole, kun on vaan kaikki palikat kunnossa :-\ Eikö ne ole kuitenkin melko perus tekniikalla rakennettuja laitteita, ilman mitään turhia hienouksia? Toki jos on joku ihan loppuunajettu ja maasepän pajottama kone kyseessä, niin se voi nostaa epävarmuus kerrointa.

Itselläni kylläkin kokemusta vain Uralin koneesta ja ei tuossa vielä mitään ihmeellisempää ole ilmennyt, koneen täydellisen kunnostuksen jälkeen.