VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Eero Nikkanen - Marraskuu 21, 2017, 19:31:36 ip

Otsikko: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Marraskuu 21, 2017, 19:31:36 ip
 Jos tulit sivulle classic-trialin linkin kautta, niin lue tämä alku huolella. Aloituksen loppuosa on vain 1 keskustelu, joka aloitettu muutama vuosi sitten, kun itse etsin harrastukselle taustatietoa. Varsinaiset keskustelut käydään samaisella foorumilla, jonka aloitussivuille pääset                TÄSTÄ LINKISTÄ (https://www.vmpk.fi/forum/).
 Myös tämä kyseinen keskustelu löytyy sieltä -KILVANAJO- osiosta, eikä pidä pelästyä sanaa kilvanajo, sopivampaa paikkaa vain ei löydy.
 Jos haluat osallistua keskusteluihin ja käyttää hyvin toimivaa ja aktiivista rompetoria, pitää sinun ensin  rekisteröityä (https://www.vmpk.fi/forum/index.php?action=register) omalla nimelläsi.
 Nimimerkit eivät kelpaa.
 Trial kamppeet varmasti kiinnostavat, joten ilmoituksia kannattaa lukea ja myös tehdä, sikäli kun ostettavaa-, myytävää nurkkiin jää.
 Suositeltavaa on myös liittyä VMPK;n jäseneksi, jonka ansiosta saa myös tukevan ja mielenkiintoisen lukupaketin, -HUIMAPYÖRÄ- lehden vuosikerran.
 Classic-trial on pääosin veteraanien harrastamaa veteraanimoottoripyöräilyä aidoimmillaan. Pidetään vanhaa kalustoa kunnossa, käytössä ja esillä.

 Welcome. Tutustu sivustoon ja ota se käyttöön. Tämä siis kaatuneen NBUU keskustelupalsta korvaaja, ainakin toistaiseksi.

 Alla jatkuu se ensimmäinen avaus aiheesta, joskin jo hieman vanhentuneena.


                             . . .


   21.11-17


Pari vanhaa keskustelua aiheesta löysin, mutta taitaa olla niin, ettei alan harrastajia täältä löydy.
 Muutama tapahtuma kesässä lienee ja niissäkin piskuinen, mutta sitkeä joukko.
 Tähän joukkioon ois pienoinen hinku päästä, riippuen nyt lähitulevaisuuden terveydentilasta, että oppiiko edes kunnolla kävelemään.  :P

 Olis mahottoman mukavaa ja motivoivaa liikuntaa tuo, jos vaan... jne.

 Muuan sivusto on, mutta vaikuttaa kuolleelta.
 http://www.nbuu.com/ (http://www.nbuu.com/)

 En ole yrityksistä huolimatta tuonne onnistunut rekisteröitymään.
 Pääseehän toki vanhoja juttuja lukemaan, mutta osallistua ei voi.
 Sama pätee Kymiksen sivuihin. Seurattua tulee.

 Onko rial-miehiä täällä.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Hannu Ikäläinen - Marraskuu 21, 2017, 21:59:14 ip
https://sites.google.com/site/classictrialfin/
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Marraskuu 22, 2017, 14:15:03 ip
https://sites.google.com/site/classictrialfin/

 Jep. Tutut sivut, mutta edelleenkään ei nbuun sivuille rekisteröitymistä ole noteerattu.

 Tietäskö joku yhteyshenkilöä ?
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: PenttiXS2jammuDanbom - Marraskuu 22, 2017, 18:13:36 ip
Laitoin sulle Eero yv:n
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Perttu Korolainen - Marraskuu 22, 2017, 21:43:13 ip
Mahdollinen kontakti voisi olla Erkki Petäjä. Sen verran tiedän, että Erkki värkkää Bultacoita ja on yksi Hyvinkää Scramble&Trialin järjestäjistä. Luulisi tuon jotan osaavan vinkata. Pyörittää pienkonekorjaamoa EP Service&Import Hyvinkäällä. Hyvä korjaamo ja mukava mies. Tuolta yhteystiedot: http://epservice.fi/yhteystiedot (http://epservice.fi/yhteystiedot)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Marraskuu 22, 2017, 21:56:36 ip
 Lähinnä tuo nbuun myyntipalsta ois kiinnostanu, mutta eip siellä juuri muuta ole kuin mainintoja -myyty-, -ostettu- jne.
 Sadoissa ilmoituksissa ei montaa aktiivista ole.  Valitettavasti.
 
 Jututhan siellä voi lukea kuka tahansa.

 Oisin laittanu sinne -ostetaan- ilmoituksen, mutta taitaa sekin asia olla hoidossa muita kautta.     ::)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: kai lahtinen - Tammikuu 09, 2018, 22:06:51 ip
Olipa tuossa pari vuotta sitten tori.fi:ssä ilmoitus osakasasta otsikolla: Yamaha TY. Olin junnuna lukenut 250 TY:n esittelyn Teknarista muuten en juuri ollut moisista kuullut tai livenä nähnyt... Mitään kokemusta minulla ei trial-pyörästä ollut aikaisemmin mutta vähän on sellaista aina tehnyt mieli. Soittelin myyjälle Suolahteen ja sovittiin tapaaminen. Matkakin oli kohtuulliset 100km. No, eipä se kasa yhtään paremmalta näyttänyt paikanpäällä jos ei huonommaltakaan. Äkkiä katsottuna suurimmat puutteet olivat bensatankki, takalokasuoja ja -iskarit. Hinta oli muistaakseni 150€ ja tuntui ihan kohtuulliselta. Kaupathan siitä tuli, papereita ei tehty koska niitä ei ollut. Valmiiksi purettu pyörä peräluukkuun ja nokka kohti Jämsänkoskea jossa tutkitaan saalis tarkemmin.
Jatkan juttua kunnostuksesta ja osien hankinnasta lähipäivinä...
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: kai lahtinen - Tammikuu 10, 2018, 10:00:03 ap
Ostohetkellä jo selvisi että kyseessä on 175 kuutioinen versio aiheesta. Myyjä oli saanut läjän vaihdokkina jossain mopokaupassa Oulun suunnalta, eikä tiennyt muuta sen historiasta. Runko oli kokenut kovia vuosien varrella: kehtoputkia moottorin alle oli korjailtu, takaiskareille oli tehty uudet yläkiinnikkeet ja takahaarukkaa oli jatkettu ehkä 30mm. Tämmoisestä rungosta ei oikein kuvia löytynyt niin alaputket tein ns. omasta päästä, jälkeenpäin huomasin että niistä tuli vähän väärän malliset. Haarukan lyhensin alkuperäisen mittaiseksi. Kone oli muuten kasassa mutta sylinteri oli irroitettu niin että mäntä oli puoliksi sisällä ja ruostunut aika lujaan kiinni samoin kuin tietysti kiertokangen ja kammen laakerit. Ilmeisesti ollut pitkään purettuna ja säilytetty ulkona. Brittiläisestä Yambits-nimisestä kaupasta tilasin kiertokankisarjan, ylikokomännän, toisiopuolan, kärjet ja konkan. Myös uusi satula löytyi sieltä. Sylinteri porattiin paikallisessa Tammer-Dieselissä. Vaihteiston neulalaakereita lukuunottamatta kaikki laakerit löytyi hyllytavarana laakerikauppiaalta. Neulalaakerit ja takalokasuojan tilasin myös Briteistä Tytrials-nimisestä firmasta. Paketti ei koskaan tullut perille ja kys. firma ei pystynyt selvittämään mitä lähetykselle tapahtui... PayPal palautti kyllä rahat. Kasasin koneen vanhoilla neulalaakereilla. Takalokasuojan tein sitten lasikuidusta. Tankki löytyi tämän foorumin ostoilmoituksella, myyjä oli Bultaco-kuski Porvoosta. 
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: kai lahtinen - Tammikuu 10, 2018, 10:20:42 ap
Pari suttuista kuvaa:

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 10, 2018, 12:53:37 ip
 Siistin pelin oot saanu aikaseks ja vois sanoa, että palasen suomalaista moottoripyöräilyhistoriaa oot  pelastanu samalla.

 Lisää tällaista, kiitos.

   ...

 Bai te veissons, tuolla classikki piireissä korostetaan sitä, että kavereiden ajomittelöt eivät ole kilpailuja, vaan ajotapahtumia.
 Tällä vältetään liitonmiesten puuttuminen hauskaan harrastukseen, mm. kerho- yms. kisoissa vaadittavan kalliin lisenssin muodossa.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Tammikuu 10, 2018, 13:33:54 ip
Jyväskylässä toimii katupyöräilijöiden yhteenliittymänä Jyväskylän Moottoriklubi - toiminut jo kait pitkältä viime vuostuhannelta.  Järjestävät ajokauden päättäjäiset lokakuun loppupuolen tienoilla.  Yhtenä tapahtumana tuohon liittyen on ollut trial, jonka järjestelyistä pääasiassa on vastannut paikallinen trialharrastaja, ja jossa siis katupyöräporukat ovat päässeet ajamaan trialpyörällä maastoon merkittyjä, tälle porukalle sopivia jaksoja.  Tämän harrastajan tallissa majailee classic-trialeita useita kappaleita, mm. noita TY-jammuja pari piikkistä ja yksi kakspuolikas, sekä joku Montesa ja taitaa yksi SWM:kin olla.  Tuo TY-250 on 80-luvun loppupuolen mallia, eli ilmajäähdytys, rumpujarrut, mutta jo monoperä.  Nuo TY:t on ollu ajokkeina siinä klubin tapahtumassa.  Tuolla 250-TY:llä ja mainitussa tapahtumassa syntyi minun ensikosketukseni trialpyörään ja trialiin.  Vuosi taisi olla 2001 eli viiskymppinen suunnilleen silloin olin.  Kipinä syntyi kerralla, ja kohta oli lajin laite omassa tallissa; ensin 50-kuutioinen Beta - nimellisesti pojalle ostettu mutta ei se siihen syttynyt, ja sitten 99-mallin Beta Techno.  Viiminen poistui tallista toissa keväänä, eli aika pitkä suhde syntyi tuosta ensitapaamisesta lajiin.  60-vuotiaaksi asti kiertelin jokkiskisoja aika säännöllisesti, sen jälkeen vielä muutaman vuoden kuntoilun ja ulkoilun merkeissä.  Kaksi pyörää ehdin ostaa ihan uutena, yhden melkein uutena ja sen Betan reilummin käytettynä.  Tuon kymmenen vuoden kisa-ajamiset olisi voinut ajaa sillä Beta Technolla (ehkä jopa sellaisella monoperä-Yamahalla), ja tuskin tuloksetkaan uusilla pyörillä paranivat, mutta olihan siinä jotain hohtoa vaihtaa välillä pyörä tuliterään... Tuollaisella 80-luvun monoperäsellä kakspuolikkaalla voisi minun mielestäni ihan hyvin mennä jokamies-kisojen helpoimpiin eli vapaaseen tai yleiseen kisoihin edelleen, isompien kynnysten luokat ovat sitten oma lukunsa.

Nuo 70-luvun TY-Yamahat ovat vielä stereoperäisiä, ja niitä luullakseni tehtiin 125-175-250 kuution koneilla, erosikohan piikki ja seiskavitonen vain sylinteriltään, mutta puolikas oli eri laite myös raamiltaan?  Oiskohan niin, että tuota myöhempää monoperää tuli vain kakspuolikkaana?  Ranskalainen Scorpa oli sitten vuosituhannen vaihteesta eteenpäin Yamahan moottorien käyttäjä, ja esimerkiksi Japanissa pyörät markkinoitiinkin Yamahan nimellä, kunnes Scorpa siirtyi Shercon leiriin ja moottoreihin tällä vuosikymmenellä.

innostui muistelemaan jv taas
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: kai lahtinen - Tammikuu 10, 2018, 16:18:50 ip
No joo. Tämä on nyt vähän sinnepäin rakennettu ja sitä vois joskus vielä fixailla hienommaksi jos siltä tuntuu. Juu näitä on myös kasikymppisiä ja tämä 175 on tosiaan käsittääkseni sama pyörä kuin 125 mutta isommalla porauksella.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Tammikuu 10, 2018, 18:00:24 ip
Viime kesänä tuli luvattua Hyvinkään Scramblessa että rakennan Classic Trial pyörän,kun sanoivat leikillään,ettei täällä katseluväkeä tarvita,vaan ajajia.
Tähän asti on ollut suunnitteluasteella,mutta viimeviikolla hain rungon varastosta,kone on ollut tehtynä jo muutaman kuukauden.
Pikkaisen olen jo runkoa siistinyt ja leikellyt ylimääräisiä osia pois.
Saa nähdä mitä siitä tulee,pistän vasta sitten kuvia kun on valmis tai ainakin lähes valmis.
Hyvin vähän olen trialilla ajanut,pitäis päästä heti keväällä harjoittelemaan.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 10, 2018, 18:31:33 ip
 Takarengashan sulla jo on.   ;)

 Jottei jää ihan höpinäksi, niin haastan Martin jossain tapahtumassa, mihin nyt kumpikin pääsee yhtäaikaa.
 Mulla on näitä muuttujia melko määrä, mutta jos planeetat ovat sopivassa rivissä, niin ehkäpä sitten Hyvinkää.

 Sama ryhmä, samat jaksot.  Voittajalle pullakahvit/ makkarat, mitä nyt kioski tarjoaa.

 Otetaanko haaste vastaan ?       Haasteen toki voinee heittää muillekin lajista kiinnostuneille palstalaisille.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Tammikuu 10, 2018, 19:41:33 ip
Täytyy ottaa haaste vastaan,minkäänlaista kilvanajon kokemusta ei ole mistään lajista,lukuunottamatta mikroautoilla sisällä ja ulkona muutaman kerran.
Minitrialkisoja olin järjestämässä 80-luvun puolivälin paikkeilla parina kolmena vuonna, Stenbergin Eskon,Hiltusen Supin,velipoikien ja muutaman muun kanssa,sen jälkeen kun Lintukankaan motocrossrata suljettiin.
Ainoa kilpailija jonka siltä ajalta muistan on muuan Tommi Ahvala. Ahvalan isoveli? oli melkoinen mestari,hänelle ei kelvannut meidän tekemät jaksot.Talkooväestä kun oli pulaa,hän lupautui yhden jakson pistelaskuriksi,kun ehdin kahvinvientikierroksellani hänen jaksolleen,oli siimat vallan muualla ja jakso paljon helpompi.Tarjoilin silti kahvia. ;D
Nyt senaikaisessa trialmaastossa on Porttikallion hiihtokeskus jossa ampumahiihto taitaa olla päälaji.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 12, 2018, 20:21:32 ip
 13.1 Alla oleva kommenttini saattaa lukijasta tuntua hieman "pohjattomalta", mutta se johtuu siitä, että edellä ollut kommentti, johon tämä pohjautuu, on kirjoittajansa toimesta poistettu.          Pahoittelen.
 Tänään juttelin aiheesta erään lajiryhmän edustajan kanssa, eikä hän pitänyt classic-tapahtumia millään tavalla ongelmallisena. Päin vastoin.

...


Kiitos vaan Paavo kaikenlaisesta avusta tähän asti. Osaan arvostaa sitä.

 Tämä VMPK;n palsta taitaa vaan olla ainoa maailmassa, jolla keskustellaan aiheesta.
 En pidä keskustelua ja sen herättelemistä pahana. Päinvastoin.

 Kunnioitan myös harrastajien tapaa harrastaa. Harrastaa harrastuspohjalta, ei kilpailumielessä.
 Se, että nyt kirjoitellaan veteraanimoottoripyörä kilvanajosta- aiheen alla, ei tee harrastuksesta liitonkaan mielestä kilpailua.
 Toisaalta classic trial on niiin vanha juttu, että kyllä se jo liitossakin on hiljaa hyväksytty.

 Tämä on asia, joka ei ehkä aukea asiaa tuntemattomalle. Pitää se jonkun selventää vielä.
 Idea kuitenkin on se, että kaikenlainen moottoripyörä-urheilu tapahtuma pitää olla ylemmältä taholta hyväksytty.
 Osallistujilla pitää olla lisenssi (100e + vakuutusosuus) ja jokaisella tapahtumalla pitää olla lupa, jonka liitto myöntää, josta pitää olla x-määrä bumaskoita ja josta pitää maksaa lupamaksu. Rahastuksen makua...
 Jos lisenssillinen osallistuu kilpailuun ajajana, tai toimitsijana, seuraa siitä lisenssin menetys ja syvää liittokohtaista halveksuntaa.
 Tämä ei välttämättä koske kaikkia, lue "paimion peltopöräys kestävyys peltoajo", johon oikealla sukunimellä voidaan osallistua myös ilman lupaa.

 Enduroporukat ovat asian kanssa taistelleet ja kerhokilpailut ovatkin tasonmittauksia, tai yhteisharjoituksia.
 Crossi on ehkä jo siinä rajoilla, koska puhutaan selvästi nopeuslajista, jossa myös vahinkoja tapahtuu.
 Muissa maastolajeissa on pyörän liikennevakuutus sekä "pakollinen", että erittäin suotava.
 Kaikenlainen itsensä ja muiden kolhiminen korvataan tästä vakuutusmuodosta, ei lisenssivakuutuksesta !
 Vakuutuksen olemassaoloa ei millään tavalla kontroloida, vaan se on jokaisen kuskin harkinnan varassa, ottaako vai ei.  Kallis sekin on.

 Ei tähän herranpelkoon kannata tosiaankaan lähteä suomalaisluonteen mukaan, jossa kaikki ylhäältä pudotettu kakka niellään nöyrästi ja korkeintaan ehkä urputetaan selän takana.

 Classic-trial tapahtumat, samoin kuin enduron "ajelut" ovat hienoja tapahtumia suoraan harrastajille, ilman välistä vetäviä välikäsiä.

 Tästä kaiketi voisi kirjoittaa loputtomasti, mutta viisaampi lopettaa.
 Harrastajia kuitenkin kehoitan selkä suorana, rinta rottingilla pitämään hienoa harrastusta esillä sen kaikissa positiivisissa muodoissa.
 Keskustelu on kehittävää ja vie osaltaan lajeja eteenpäin. Hyssyttelyllä ei saada mitään aikaiseksi.

 Tähän jatkoksi toivon kommentteja lajiin osallistuneille ja kaikilta muilta, joita laji kiinnostaa, on pyörä tallissa, tai rakenteilla.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Tammikuu 20, 2018, 20:23:24 ip
Tuohon " kaikenlainen moottoripyörä-urheilu tapahtuma pitää olla ylemmältä taholta hyväksytty".

Näin on.  Kilpailutapahtumalle pitää olla lupa.  Viranomaisilta, ei Suomen Moottoriliitolta.  Moottoriliitto ei ole eduskunta, eikä hallitus.  Se voi tehdä sääntöjä ja määräyksiä omiin tapahtumiinsa, ei muihin.  Moottoriliitto voi rajoittaa osallistumista omiin tapahtumiinsa.  Aiemmin oli selvä, että jos osallistuit jonkin muun tahon tai siis ilman Moottoriliiton lupaa järjestettyyn moottoripyöräkilpailuun, voi Moottoriliitto evätä osallistumisesi Moottoriliiton luvalla järjestettyihin tapahtumiin.  Tähänkin on autourheilun puolella taidettu saada Kilpailuvirastolta lausunto, että ei voi mikään lajiliitto toimia lainlaatijana eikä rajoittajana... Liitot itse eivät tätä taida vieläkään ymmärtää, siis omaa asemaansa ja valtaansa tai sen puutetta.

Tämä juridiselta puolelta, sitten käytäntöön.

Moottoripyöräurheilu on kuitenkin melko pienen joukon toimintaa.  Missään tapauksessa ei kannata jakautua useaan eri kuppikuntaan.  Kannattaa rakentaa, ei repiä; vastustajia harrastuksella on varmasti riittävästi ulkopuolella.  Nämä muutamat harrastetapahtumat, esimerkiksi juuri classic-trial, ovat löytäneet uomansa, ja hiljaisesti hyväksytty tai suljettu silmät siltä osin.  Kun asiat ovat käytännössä mallillaan, kannattaa toimia näissä puitteissa, kaikki hyötyvät.

Sitten ihan omia ajatuksia.  Maastopyörien liikennevakuutukset - sellaisenhan saa myös rekisteröimättömään laitteeseen - ovat melko suolaisia hinnaltaan.  Sellainen pitää kuitenkin olla jokaisessa moottoriajoneuvossa, jota käytetään muualla kuin täysin suljetulla alueella.  Valvontavastuuta tästä ei ole muilla kuin poliisiviranomaisilla, eli käytännössä ei oikeastaan ollenkaan.  Tuo täysin suljetun alueen määrittely ei ole aivan selvä, mutta minkään trialtapahtuman paikka ei ainakaan ole suljettu alue.  Eli jokaisessa tuollaiseen yhteistapahtumaan osallistuvassa moottoriajoneuvossa pitää olla liikennevakuutus.

Eerokin tuossa kirjoitti, että vauhtilajeissa, joissa sattuu... Tätä asennetta kehotan aika vakavasti välttämään.  Trialpyörilläkin sattuu.  Onneksi enimmäkseen aika pieniä, mutta sattuu kuitenkin.  Vakuutusasia ei kiinnosta ketään, paitsi sitten, kun sattuu.  Kun itse tulin reilu 15 vuotta sitten mukaan trialtoimintaan, tuo maastoajoneuvon liikennevakuutus oli hinnaltaan niin naurettavan halpa, että oli helppo arvata sen lystin olevan aika väliaikaista.  Niinkuin sitten kävikin.  Heiluri heilahti toiseen äärilaitaan; IF taisi huippuaikana pyytää rekisteröimättömän trialpyörän liikennevakuutuksesta noin 5000 euroa vuodessa!  Ja pääsi minusta eroon asiakkaanaan, myös kaikkien muiden vakuutusten osalta... Tämän päivän tilannetta en tunne, kun ei ole enää itselle ajankohtainen.  Kauhuskenaario trialissa on jonkun paikalla olevan ulkopuolisen päälle tippuva tai karkaava trialpyörä. Siitäkin on vastaavanlaisessa hupitapahtumassa kokemuksia - ei tosin ollut trialtapahtuma - että osallistuja, asiat tunteva ja tiedostava, joka on itse ajanut vakuuttamattomalla ja omistamallaan pyörällä, on alkanut etsiä maksajia ja syyllisiä, kun kaatuessaan omia aikojaan on tullut kipeätä...

Pyysit mielipiteitä, nyt niitä sait!

jaakkovaakko
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Tammikuu 21, 2018, 12:39:30 ip
Kun Jaakko tuossa edellisessä viestissä sivusi tuota vakuutusasiaa, niin onko kenelläkään asiasta tuoretta tietoa, missä hinnoissa nykyiset maastoliikennevakuutukset pyörivät. Vaikuttaako pyörän tyyppi ja käyttötarkoitus mitään?

Sitten toinen juttu. Ainakin Ifin esitteissä kerrotaan, että "Liikennevakuutus vaaditaan myös silloin, kun ajoneuvoa käytetään ainoasta​an yksityisellä tiellä, pihalla, maastossa tai jäällä. Liikennevakuutus korvaa vahinkotilanteessa kaikki henkilövahingot sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahingot."

Mutta mites sitten kun kolaroidaan rekisterissä olevalla ja tieliikenteeseen rekisteröidyllä ja vakuutetulla ajoneuvolla maastossa. Maanomistajan luvalla tietty, koska ilman sitä maastossa ei saa edes ajaa. Löytyykö jostakin pienellä präntillä painettu vakuutussopimuksen osa, jossa mainitaan vakuutuksen pätevän ainoastaan tieliikenteessä. Tähän viittaisi ainakin POP-vakuutuksella rekisterinumerolla vakuutusta ostettaessa lisäkysymys, että käytetäänkö ajoneuvoa  edes osittain maastossa. Jos tuohon vastaa kyllä, vakuutusta ei voi ostaa, vaan on otettava yhteys konttoriin. Vakuutuksen ostaja siis rajoittaa jo vakuutusta ostaessaan maastokäytön pois.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Tapio Hatanpää - Tammikuu 21, 2018, 13:23:10 ip
Liikennevakuutus pätee myös maastossa. Oikeisiin kilpailuihin se ei taida auttaa mutta normi jäsentenväliset sänkipellolla ok.

muoks. lähivakuutuksessa ei kyselty ajosuunnitelmia
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Tammikuu 21, 2018, 13:28:07 ip
Maastoliikennevakuutuksen härdellin syy, kiitos  EU:
https://www.moottoriurheilu.tv/sloveniassa-tapahtunut-traktorionnettomuus-vaikuttaa-rekisteroimattomien-moottoripyorien-vakuutusmaksuihin-suomessa/ (https://www.moottoriurheilu.tv/sloveniassa-tapahtunut-traktorionnettomuus-vaikuttaa-rekisteroimattomien-moottoripyorien-vakuutusmaksuihin-suomessa/)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 21, 2018, 15:06:10 ip
 Vähän offtopickia, jos sallitaan....

 2004 tehtiin poikain kanssa reittiä TuMK;n enskakisaan.

 Muuan pätkä oli merkattu ja siihen ajettiin jälkeä.
 Tässä hieman herpaantui ja tuli suoritettua erilainen ilmakuvio, sekä hallitsematon alstulo vasemmalle jalalle.
 En kaatunut ja polvikin jousti sopivasti sen 45 astetta, kuten on suunniteltu, joskin ei toivottuun suuntaan.  :'(

 Eipä mittää, se tieisi yrittäjälle hyvinkin toivottua ja kaivattua lomaa lähes puoli vuotta.

 Lisenssivakuutukseen laitoin hakemuksen, kuten itselleni rakkaan liiton suositus oli.
 Juuri koskaan ei asia ole edennyt niin nopeasti, kuin Pohjolalta silloin onnistui.
 Oiskos mennyt kolme-neljä päivää, kun vastaus kopsahti postlooraan.
 Vastauksen ydin oli suunnilleen tämä: "Moottoripyörällä kaatuminen on aina ensisijaisesti liikennevahinko, jonka johdosta sanoudumme korvausvaateista irti. Tehkää anomus liikennevakuutusyhtiöllenne ... blaa blaa... "

 Tämäisen vastauksen postitin myös, rakkaan liittomme, puheenjohtaja Kurt Ljunqwistille, saatekysymyksellä; mihin tarvitsen kilpailulisenssin vakuutusta, jos se ei kuitenkaan ole MP-urheiluissa korvausvelvollinen ?
 Hyvää, asiallista vastausta en saanut. Vastauksen kylläkin, jossa välteltiin lisenssivakuutuksen tarpeellisuutta.

 Erilaisten salaiittopteorioiden mukaan edellinen liiton johtaja on edellisessä elämässään ollut ns. "pohjolan mies" ja vakuutus on ikuisesti koplattu lisenssiin Pohjolan kautta. tarvitaan sitä, eli ei.

 Loppuviimein liikennevakuutus korvasi kaikki kulut päivä- ja kipurahoja myöten, eli vakuutus oli olemassa ja se oli tarpeellinen.

 Edelleenkään kukaan maailmassa ei ole minulle osannut selittää, mihin lisenssivakuutusta maastolajeissa tarvitaan, kun kaikissa tapauksissa liikennevakuutus on se korvaaja.
 Edelleen salaliittoteorioiden mukaan liiton ja Pohjolan välinen sopimus, josta jokin muu kuin harrastaja hyötyy enemmän.
 En minä korruptiosta uskalla puhua, saati syyttää, mutta sellainen hyväveli linkki tässä kieltämättä tuntuu olevan...

 anteeksi...  :-X
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Tammikuu 21, 2018, 16:00:35 ip
Eri juttu nämä lisenssihommat, mutta tiedän vakuutusyhtiöllä olevan erittäin pätevät ja yhtiön etua valvovat lakimiehet, jotka mielellään tulkitsevat tätä liikennevakuutuslain kohtaa omaksi edukseen.

Liikennevakuutuslaki 1 §

Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä, kun:

1) sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Tammikuu 21, 2018, 16:08:47 ip
Ainakin vielä silloin, kun itse lisenssejä maksoin, se vakuutus oli rajattu ja laajennettu vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Oli voimassa, kun läksit kotoasi treeniin, kunnes palasit kotiin. Ja myös moottorikerhon järjestetyssä treeni-illassa, esim. lentopalloa pelattaessa. Liikennevakuutus on voimassa vain ajoneuvoa ajettaessa. Eli jos laitat treenitauolla ketjuja rasvatessa sormen rattaan väliin, tai tiput kalliolta tutustuessasi jalkaisin jaksoon trialkisassa tai -treenissä, liikennevakuutus ei korvaa, lisenssivakuutus korvaa. No nyt onkin helppo ajatella tuon vakuutuksen hintaa suhteessa riskeihin...

Tuosta traktorista ja EU:sta. Jaksan ihmetellä ainaista ruikutusta tästä asiasta. Liikennevakuutus ja minimaalinen tapaturmavakuutus eivät ole millään mittapuulla toisiinsa rinnastettavia asioita. Toinen korvaa hoitokuluja, ja niissäkin on katto muutamassa tuhannessa eurossa, korvaus pysyvästä vammautumisesta joku tonni. Toinen korvaa ansionmenetyksen, myös pysyvän vammautumisen kohdalla. Oiskohan Nikkanen ollut kovasti onnellinen, jos korvaus olisi ollut muutaman satasen sairaalakulut, eikä senttiäkään puolen vuoden työkyvyttömyydestä?  Kuten Eero kirjoittikin, kysymys on siitä, että miksi se lisenssivakuutus pitää maksaa, kun sillä ei ole oikein mitään katetta.

Liikennevakuutusyhtiöt eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia. Kysymys on jaetusta vastuusta. Maastomoottoripyörillä sattuu valtavasti vahinkoja, valitettavasti myös vakavia. Jos näiden järkyttävän suuret kustannukset jaetaan myös mamman kauppakassin vakuutukselle, niin eihän vain samat ruikuttajat ole taas EU:sta eroamassa?

Näistä asioista pitää voida keskustella, enkä mitenkään ole vakuutusyhtiöitä puolustamassa; kyllä niille raha kelpaa. Mutta eivät nuo asiat ihan mustavalkoisia ole.

jaakkovaakko

Edit: Tuosta Pentin edelle kopioimasta lainkohdasta on juuri kysymys Paavon linkkaamassa EU-tapauksessa. Siinä EU käveli yli tuollaisesta, meidänkin lainsäädännössämme olevasta rajoituksesta moottoriajoneuvon liikennevakuutuksen voimassaoloon. Minun mielestäni vain maastomoottoripyöräilijät ryhmänä ovat olleet suurin hyötyjä tuon tulkinnan johdosta, eikä suinkaan maksaja.

EDIT 2: Pari vuotta sitten olen viimeksi maksanut trialpyörälle maastoajoneuvon liikennevakuutusta, muistaakseni silloin luokkaa alle kolmesataa euroa vuosi. Pidin vielä aika kohtuullisena sitä, tappiola oli yhtiö. Aika monta vuotta sitä vakuutusta maksoin, saamapuolelle jäi kaksi 11 euron terveyskeskuskäyntiä. Silti mielestäni minun kannatti maksaa, riskejä lajissa kuitenkin on.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Tapio Hatanpää - Tammikuu 22, 2018, 14:42:48 ip
Kun Jaakko tuossa edellisessä viestissä sivusi tuota vakuutusasiaa, niin onko kenelläkään asiasta tuoretta tietoa, missä hinnoissa nykyiset maastoliikennevakuutukset pyörivät. Vaikuttaako pyörän tyyppi ja käyttötarkoitus mitään?

Kysyin lähivakuutuksesta niin 180€/vuosi oletusarvoilla 250cc, 80kg, 15kW ja käyttötarkotus trial.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Tammikuu 22, 2018, 16:19:52 ip
Tuossa eellä heitin muistista tuon arvion kahensaan ja kolmensaan välliin.  Miulla on aina ollu noissa myös se osakasko, eli palo-varkaus-hirviturva(?).  Saatto olla tuossa muistin tarjoomassa summassa se mukana, sillo olis samassa linjassa.  Noilla hinnoilla kuitenkin miun mielestä kannattaa maksaa vakuutus, on liikennevakuutus niin paljon vahvempi korvaaja verrattuna mihinkään vapaa-ajan tapaturmaan tai urheiluvakuutukseen.  Mutta jokkaine arvioip ite omat riskisä.

Näissähän on se ongelma totisilla harrastajilla, että jos pyöriä on viistoista ja jokkaisella käyp kerran kesässä ajelemassa, ni ei oikein järkevää ratkasua taija löytyä?

jaakkovaakko
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 22, 2018, 17:30:12 ip
 Tuosta lisenssivakuutuksen vakuutuksesta vielä tippa.
 Jos treenatessa työntää sormet ketjujen väliin, tai liukastuu jaksolla, korvaa ihan normaali tapaturmavakuutus vaivat.
 Tämä liiton pakkovakuutus on ostettava ja hyväksyttävä liitolla edellisenä vuonna (31.12 mennessä) ja siihen pitää sisältyä ominaisuus, joka vakavan loukkaantumisen sattuessa, maksaa myös lääkärihelikopterikyydit "Kapkaupungista omaan sotepisteeseesi.
 Tätä ei nyt taas pidä vääntää asentoon, että on se sitten kiva kun oikeasti sattuu siellä Kapkaupungissa.   :-X
 Omat, kuten useimpien treenipaikat vaan on siinä 100 km säteellä, julkisen sairaanhoidon alueella.

  Vaan trialin kuljetukseen vaaditaan auto ja myös siihen vakuutus.
 Mulla on auto henkilöyrityksen nimissä, joka lähikuukausina siirtyy henkilön nimiin.
 Myyn sen siis itseltä itselleni.
 Tänään kysyin tappiolan mielipidettä ja tarjousta vakuutuksesta. Ensin virkailija sanoi että nou hätä, bonukset siirtyy.
 Hetken päästä hän jo sanoikin ettei siirrykkään, kun joku laki on muuttunut.   %&&¤;n trumppi !
 Laittoi tarjouksen, jossa n. 700e arvoinen vakuutus muuttuu nimenvaihdon jälkeen 24oo e vakuutukseksi.  :P

 Samalla kysyin kahteen trialiin vakuutusta ja maksaa n. 195e/ kpl ja seisontaankin saa, mutta 100e vähimmäismaksu veloitetaan.
 Ei tuo ylipääsemätön ole, joten....
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: erkki kuparinen - Tammikuu 22, 2018, 17:39:07 ip
       Onko kukaan koskaan mahtanut seurustella vakuutusihmisten kanssa henkilökohtaisesta vakuutuksesta, eli vakuutus kuskille ja luettelo pyöristä mitkä kuuluvat tämän reviiriin siis yksi vakuutus eikä viitätoista koska eihän yksi mies voi ajaa kuin yhdellä laitteella kerrallaan. Eihän lätkässäkään potkita kokojoukkuetta vaan yksi eli se valmentajaä retale.  Olisko Westy laitettava asialle ?    Erkki ,   kun minä synnyin oli ruuti jo keksitty.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Tammikuu 22, 2018, 18:05:10 ip
Ei taida Suomen liikennevakuutuslaki tuntea henkilökohtaista liikennevakuutusta. Mutta voisiko perustaa moottoriurheiluyrityksen? Y-tunnuksella saisi ryhmäliikennevakuutuksen.

Ja jos liukastuu jaksolla, siis jaksoon kävellen tutustuessa, niin korvaa ihan normaali tapaturmavakuutus vaivat. Pyörän päällä ollessaan jos liukastuu, niin se onkin jo liikennevakuutusasia.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Heikki Salmén - Tammikuu 22, 2018, 20:15:33 ip
Sanotaan nyt aluksi, että olen vähän jäävi vastaamaan, koska olin parikymmentä vuotta vahinkovakuutusyhtiön palkkalistoilla...

Mutta, keskustelu vakuutusyhtiön edustajan kanssa on aina neuvottelutilanne ostajan ja myyjän välillä. Nettikyselyihin vastaava automaatti ei paljon jousta. Ja sillä puhelimeen vastaavalla henkilöllä on tulostavoite, johon päästään myymällä vakuutuksia. Jos asiakas ostaa listahinnalla niin hyvä. Muitakin vaihtoehtoja on.

Kilpailutilanne on tällä hetkellä sen verran kova, että asiakas voi (tuloksellisesti) neuvotella muunkin hinnan. Ei saa antaa tunteille valtaa, vaan harkitusti tuoda omia ajatuksiaan hinnasta, kattavuudesta, omavastuun suuruudesta ym. esille. Toimii aika usein.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: juha p salonen - Tammikuu 23, 2018, 09:36:53 ap
http://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1252/moottoriliitto_012018_06-21632_450820f.pdf (http://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1252/moottoriliitto_012018_06-21632_450820f.pdf)
http://www.moottoriliitto.fi/ajajille/ajajalisenssit/ (http://www.moottoriliitto.fi/ajajille/ajajalisenssit/)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Tammikuu 23, 2018, 21:57:32 ip
Liikennevakuutus pätee myös maastossa. Oikeisiin kilpailuihin se ei taida auttaa mutta normi jäsentenväliset sänkipellolla ok.

muoks. lähivakuutuksessa ei kyselty ajosuunnitelmia

POP-vakuutuksen liikennevakuutus rekisterissä olevaan ei kata maastokäyttöä. Miten lie muissa yhtiöissä? Olisi hyvä saada etukäteen tietoa, eikä vasta sitten, kun vahinko on tapahtunut. 

"Satunnainen tieliikennekäytössä olevan ajoneuvon kilpailu tai maastokäyttö on rajattu vakuutuksen ulkopuolelle. Kaikki vahingot, jotka ovat rajamailla, käsitellään tapauskohtaisesti, mutta metsäpolulla ajo voidaan katsoa maastokäytöksi, joka on ehtojemme vastaista".
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Helmikuu 14, 2018, 12:43:07 ip
 Eilis-iltana me huru-ukot istuimme iltaa aiheen äärellä Keimolan Nesteellä.

 Tulevan kesän toiminta näyttää hyvältä ja aktiiviselta.  Saap nähdä mihin kerkee mukaan.

 Hyvä että on ihmisiä, jotka jaksavat puurtaa muiden harrastajien hyväksi, kiitokset siitä.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Huhtikuu 12, 2018, 12:59:27 ip
Tuollainen siitä Classic-trialista sitten tuli.
Kawasaki MKT125 eli Martin Kawasaki Trial tai Martti Kalevi Törmä,kuinka vaan.
Satula on lyhennetty ja madallettu Kawan omasta penkistä,päällisen teki Riitta Saarikko.
Montesa tyyliset lokasuojat tulivat Ranskasta.

Tankki on luikkutankki Soliferin,itse maalattu ja tarroitettu (sen kyllä näkee),lakkauksen teki tuttu automaalari.
Sivuposket on MDF levyä,itsemaalatut ja tarroitetut,lakka puuttuu vielä.
Tarrat on teetetty Urjalassa.
Pakoputki on alkuperäinen etuosa yhdistettynä Derbin teharista otettuun takaosaan jota vasaroitu kaposemmaksi isolla vasaralla.
Loppuosan putken taivutteli eräs metallimies joka sorvaa lisäpainon vauhtipyörään ja mahdollisesti 10-hampaisen eturattaankin,perässä äänet vaimentaa pienin vaimentaja mitä Mopo-Sportista löytyi.

Vannekehät on rompetoreilta,ohjaustanko muistaakseni Mika Törnen crossijammun etupäästä,hallintalaitteet runko ja tekniikka "vanhaa varastoa".
Nimeltä mainitsematon pääkaupunkiseutulainen korjasi täristävän koneen,häneltä on myös eturengas.
Takagummi on Eerolta.
Risto Ukkonen pinnasi vannekehät keskiöihin,pinnat ja muut osat sinkattiin Loimaalla.
Takaiskarit on muutama vuosi sitten ostettu Karri Tuoviselta,aitoa MZ-laatua suoraan Vietnamista tai muusta MZ-osien valmistusmaasta,mutta ovat sopivan pehmoiset trialiin.
Hifistelyä vaatii vielä,mutta koeajoa on jo tehty.
Niin ja imupuolella vaikeasti löytyvä kumikurkku ei ole KE.stä vaan puolta pienempi KH.sta jatkettuna Stala tiskialtaan viemäriputkella ja tarvike vaahtomuovisuodattimella.
Etupää on kootut teokset erikuntoisista KE etupäistä.Liukuputkissakin pientä pituuseroa.

Kuvia ohessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Huhtikuu 12, 2018, 13:26:30 ip
 Siisti !     :)

 ...

 Ei mulla ole kanttia neuvoa tms., mutta omassa jammussa on sama tilanne ku tossa, eli rattaista puuttuu suojat.
 Näkemys toteutuksesta sentään jo on päässä.   Virittelyä.

 Ei siksi, että suojattaisiin ketjuja, tai rattaita, vaan siksi, että kun kumminkin niitä nurinmenoja tulee (puhun itsestäni), niin ei villeimmässä skenaariossakaan kaasu hirtä, mies kaadu pyöränsä päälle, tai päinvastoin ja joku raajanosa ajaudu avoimeen ketjuratasnieluun.  ???
 Ei tavi kummonen muovikäkkäre olla, kun se pahin vaara on poistettu.

 Tämä siis sellaista seifti-ajattelua, ettei viltin alta sohvalta kannata poistua, ettei tapahdu mitään kamalaa...
 "Oikeissa" trialpyörissä suojat vaaditaan, jopa rattaan reiät on tukittava, eli kai niitä koppaustilanteiden vahinkoja on sattunut.
 Ei sääntöä säännön vuoksi.

 Tämä oli yleistä pohdintaa, joka itseäni, omassa laitteessa kiusaa, ei arvostelua Martin hienoa luomusta kohtaan.   :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Huhtikuu 12, 2018, 16:44:10 ip
Kiitos! Tässä projektissa on menty ulkonäkö edellä,toimivuudesta trialiin ei ole hajuakaan,mutta ei sen niin väliä ole.

Ketjusuojat on suunnitelma-asteella,samoin etulokasuojan kiinnike täytyy tehdä kokonaan uusiksi,on sen verran huono tökötys.
Etupäästä karkasi öljyt,samoin vaihteistossa on vaillinkia.
Edelleen pientä röpötystä,mitenkä säätäisin,vai pitääkö pienentää suutinta?

Virittelyä vaatii vielä.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: kai lahtinen - Huhtikuu 12, 2018, 18:56:14 ip
Ommuutehieno !  :)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Toukokuu 01, 2018, 17:20:09 ip
 Varaa n. tunti katseluun.  Vuohimäki 28.4-18 (https://www.youtube.com/watch?v=jG1yeDIQRSo)

 Ja kuvat päälle.  Tässä linkki (https://ne.kuvat.fi/kuvat/), jossa kuvia classic tapahtumista vuosien varrella, mutta myös tuoreita, kuten 28.4 Vuohimäki.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Toukokuu 05, 2018, 09:48:05 ap
Olin aamutuimaan karsimassa oksia puista,omaan metsään tulossa haastavat trialmaastot,on kiviä,kalliota,ojanpohjaa ja jyrkkiä mäkiä.
Täytyis ehtiä kesällä viikonloppuisin harjoittelemaan.Ensin pitää ostaa kypärä.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Toukokuu 05, 2018, 12:56:53 ip
Omista kokemuksista lähtien joku sana trialin suojavarustuksesta ja turvallisuuvesta.

Kypärä tietysti.  Helposti tullee ajatelluksi, että ei oo vauhtia, ei voi sattua.  Kyllä voip.  Ihan aluks, kun ei olla missään korkeella, ei niin pahasti, mutta voip kuitenkin.  Yritän kertoo:

Ajat ihan juurakossa tai pieniä kiviä on polulla. Nollavauhti, etupyörä luiskahtaa 10 senttiä sivvuun.  Tasapaino hukkuu, sutaset jalan maahan.  Maa sillä puolella vähän alempana, eli jonkun verran mennee sille jalalle painoa heti.  Etkä varmasti ehi kattoo mihin sen jalan laitoit.  No juuren tai kiven päälle, ja nilkka ympäri.  Venähtänneet nivelsitteet, ja usseemman viikon ajan on mettätyöt tekemättä.  Eli laita sellaset kengät, mitkä estää sen nilkan pyörähtämisen.  Mielellään kuitenkin jonkun verran notkeet, ja mukavat kävellä.  Niiko esimerkiks trialsaappaat.  Niitten kanssa tuo kuvattu tapaus, ja jatkat vaan ajamista, mittään ei käyny.  Krossisaappaat antaa vielä paremman suojan, mutta on kolperot ajaa ja varsinkin kävellä. Ja trialsaappaan pohjassa pittää olla mahollisimman hyvä pito, päinvastoin kuin enskassa tai rossissa.

No sitte oot vähän jo eistyny, alkaa olla yritystä pienille kiville.  Vaikka vajjaan metrin korkeille, eikä pystysuorille.  No sitte ei oo ihan kytkimen käyttö ja jalkojen ponkasu synkroonissa tai suunnassa, ja pyörä on pystyssä takiksella siellä kiven reunalla.  Hyppäät taaksepäin maahan metrin korkeudesta, ehkä vielä tangosta pitäen suojellakses pyörää.  No taas ponnistus jääp vajaaks, tuut maahan jaloilles mutta painot auttamatta takana ja vielä liikesuunta taaksepäin.  Kaavut siitä selälles, seisovilta jaloilta suunnilleen paikalleen.  Vaan sattuu alle kivenmurikka, kanto, juuri.  Sattuu selkään.  Vaan jos on kevyt ja ohut panssari, ei satu.  Polvet ja kyynärpäät ja helposti aluks työntää ensimmäisenä osumaan.  Jos on sammalta alla, ei satu, vaan jos on kivi tai kallio, sattuu.  Paikaltaan kaatuissakin jos pää ossuu kiveen, voip sattua pahasti, eli kypärä ilman muuta.

Samoista syistä jääkiekkoilijan tai -palloilijan kevyet polvisuojukset, ja ihan aluks rullaluistelijan kyynärsuojukset.

Vakavien loukkaantumisten mahollisuus on trialissa aika pieni.  Pieniä, ikäviä muutaman päivän töistä pois pitäviä iskuja, kolhuja ja nirhaantumia on helppo hankkia.   Ja just niitä vastaan nuo asialliset suojukset antaa melkein sataprosenttisen suojan. 
Eikä niihin montaa sattaa mee, vaikka hankkii ihan oikiat lajiin suunnitellutkin.

Korostan vielä, että vaikka vauhtia ei oo, se ympäristö on aika vihamielinen, kun ollaan kivillä ja kallioilla.

Oikeitten kuskien ajopaikat on sitte luku sinänsä.  Ko puotaan neljästä tai kuuvesta metristä kalliolta, on iso riski sattua pahasti.  Lajin turvallisuus sillä tasolla perustuu siihen, että vaikka kuski ois täysin holtiton tai ilman itsesuojeluvaistoa, ei hän pääse sinne kuuven metrin seinälle ilman kuuden vuoden lajiharjottelua, ja sitte on jo opittu selkäytimeen sekin, mitä sillon tehhään kun ei ihan päästä ylös jostain, paljon matalemmilla kivillä opeteltuna.

jaakkovaakko

PS. Vielä yks mahollinen kustannuksia säästävä asia piti mainita.  Kun ajat jyrkkää mäkeä ylös, ja pyörä lakkaa menemästä etteenpäin, se saattaa alkaa mennä taaksepäin, jos mäki on tarpeeks jyrkkä.  Ko siinä hylkäät pyörän tahtomattas, ja se kaatuu oikeelle kyljelleen, kaasukahva maata vasten.  Liukuu taaksepäin, ja maa rullaa kaasun selälleen.  Sen ei tarvi montaa sekuntia kylellään laihoilla seoksilla huutaa, kun ei ennää sammuttimesta sammu.  On tullu vauhtipyöriä kopasta läpi sitte siinä vaiheessa, ko se leikkaa kiinni...  Vaan jos jaksaa väsätä rannelenkkisammuttimen, mikä nykäsee koneesta syttyvirrat poikki heti, kun mies ja pyörä erkanee toisistaan, säästy konerempparahat.  Se sammutin on pakollinen varuste kisoissa muuten, ja sen historiasta ois joku sana, mutta jätetään toiseen kertaan.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Elokuu 27, 2018, 12:03:03 ip
 No niin, Martin ja monen muun kanssa oltiin Hyvinkäällä ajoreissulla ja kivaa oli.
 Aiemmissa teksteissä ilmennyt "veto" päästiin myös kuittaamaan ja munkkikaffeet juotiin. Hyvät oli.
 Riali on hiano laji ja tommonen hupitriali erityisen hiano !
 Osallistujat saivat muistoesineen, jotka juhlallisetsi luovutti maailmanmestari Ykä Vesterinen, joka itsekin ajeli tapahtuman läpi.
 Hienoa oli puristaa maailmanmestarin kättä !

 Perässä linkki Scramblen kuviin, kohdasta -Hyvinkää-.    https://ne.kuvat.fi/kuvat/
Otsikko: Tunnistatko motoristin?
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Lokakuu 02, 2018, 17:27:10 ip
Kymiksen sivuilta (www.finntrial.fi) löysin tälläisen kuvan.  Kuvan ottajaksi mainitaan joku Matti; ilmeisesti sama, kenen mailla kuvassa päristellään.  Mutta tunnistaako kukaan motoristia, joka kauniin aurinkoisessa syyssäässä nautiskelee moottoripyöräilystä?

Tässä linkki kuvaan:  https://drive.google.com/open?id=1ndwcvXA83ta6NQe1uQEZ18Fr5YnboCmy

- kyseleepi jv
Otsikko: Vs: Tunnistatko motoristin?
Kirjoitti: Martti Hänninen - Lokakuu 03, 2018, 06:49:51 ap
Heh, tekis mieli sanoa Jukka Virtanen, mutta tuskin ;)
Otsikko: Vs: Tunnistatko motoristin?
Kirjoitti: Kari Korpelainen - Lokakuu 03, 2018, 07:44:07 ap
Eero N:ltä näyttää :) .

Otsikko: Vs: Tunnistatko motoristin?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Lokakuu 03, 2018, 09:55:21 ap
 Eip täällä useiden vuosien kirjoittelun jälkeen ole kuin muutama kasvotusten tuttu, joten kuvan perusteella tunnettuvuus on huono.
 Henkilön suhteen olisin kyllä Kapan kanssa samoilla linjoilla...

 Emäntä on joskus sanonut, että rumahan se on, mutta oma... :-\

 Sama mies Hyvinkäällä:

  https://ne.kuvat.fi/kuvat/Hyvinkää+Scramble+ClassicTrial+25082018/IMG_0516.JPG


 Pappatriali on hiano laji !     :)
Otsikko: Vs: Tunnistatko motoristin?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Lokakuu 03, 2018, 10:19:53 ap
 Jostain syystä nyt ei linkitä suoraan noiden ää-kirjainten jälkeen, joten pitää kopioida osoite yläpalkkiin ja avata sieltä, jos nähdä haluaa.

 Mistähän tuo muuten johtuu ?

 Ps. Kuvan paidassa ei ole hihatoppauksia.    ::)
psps. toppauksia ei myöskään vatsan kohdalla.     :P
Otsikko: Vs: Tunnistatko motoristin?
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Lokakuu 03, 2018, 10:44:22 ap
Sanokoon vaimo mitä hyvänsä, kyllä se melko hyvältä näyttää!  Vähän enemmän jalkoja auki ja koukkuun, hartiat ohjaustangon suuntaisiksi, ulkokurvin puoleinen kyynärpää ylös, ja painoa hieman enemmän ulkopuolen tapille, eikä ainakaan taaksepäin, ehkä aavistus eteenpäin, niin alkaa näyttää oppikirjasuoritukselta.  Kirkkonummen kuvassa näyttäis jarrrujalkakin sitovan menoa, näin pitää olla aina epätasaisella alustalla, ettei karkaile pyörä, kun sitten mennee helposti jalka maahan...  Myös taiteellinen vaikutelma on tuossa Kirkkonummen kuvassa parempi, mutta se saattaa olla kuvaajan ansiota?  Pihassa kun käyt pari kertaa päivässä varttitunnin ajamassa tanko-toppari-kaheksikkoa, niin siitä se lähtee... Talvella sen voi korvata osin talli-tasapaino-treenillä, siinä ei kulu yhtään ees pensaa.

jv, vanha valmentaja.  Tai ainakin vanha.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Lokakuu 27, 2018, 19:59:26 ip
 Kyllä se tais olla nyt meikäläisen classic-trial kausi siinä. Ellei sitten vielä isäinpäivä-ajoon ?

 Ei ollu pyörä hukkahankinta, vaikka ekat ajokerrat olikin vaikeita.
 Taito ja itseluottamus kehittyivät roimasti, mutta paljon, isolla peellä, on vielä opeteltavaa.
 Toisaalta ihan sama. Tärkeintä on ollut hauskanpito ja kunnon kohotus ja siinä onnistuin.
 Useampaan tapahtumaan olen päässyt mukaan ja siinä helpoimmassa luokassa kompuroinut.
 Ylemmissä luokissa ja miksei alemmissakin, on todella lahjakkaita sällejä. Tulevaisuus on joskin useimmilla takanapäin, kun porukan partojen väriä katsoo.
 Harmaata on, kuin arvuutellulla jukkavirtasella. Heko !

  Tänään Seutulassa oli kolmisenkymmentä kuskia ja muuan maailmanmestarikin jaksoilla näkyili.  Ykä Vesterinen. Kiitokset tätä kautta tapahtuman järjestäjille ja maanomistajille.
 Liukasta oli ja ratamestari oli loihtinut erittäin haastavat, mutta ajettavat ja palkitsevat jaksot.

 Ei se täysin turhaa hommaa ole, kun näinkin iso joukko sitä pakkas-aamuna lähtee harrastamaan.
 Suosittelen.

 Jammu jonka keväällä hankin oli raakile ja riekale, mutta kyllä se kauden mittaan parani, kun osia hankki, vikoja korjaili ja asetuksia muutti mieleisekseen. Nyt se tuntuu jo omalta.
 Paljon on vielä tehtävää ja kunhan tallin nostopöydillä tilaa vapautuu, niin jotain on tehtävä.
 Koneessa pari hitsattavaa korvaketta, rungon muutostyö iskareiden kiinnikkeiden suhteen.
 Rungon ja palikoiden hiekkapuhallus ja maalaus. Loppuja osia fiksaillen ja siistien ja jos sopeva mäntä löytyy, niin kalkatus pois porauksella ja osien uusimisella.
 Jammuja näkyi muutamia, mutta päämerkki on ehdottomasti Honda ja TLR 200.
 BSA;t ja TRUMPAT pre 65 luokassa. Muita merkkejä sitten yksitellen, tai harvakseltaan.
 Törmän Martti onneksi näytti Hyvinkäällä Kawaansa, joka piristävä poikkeus.

 Hyvä kausi kaikenkaikkiaan ! Mukavaa, samanhenkistä porukkaa ajomestoilla ja ennenkaikkea itsensä haastamista. Fysiikka on parantunut, mikä olikin itselläni se päätarkoitus, vaikkakin kävely on just nyt rankan päivän jäljiltä vaikeaa. Nivelet ja lihaksisto kipeät, mutta päässä on valoisaa, ei valopäistä kuitenkaan.
 Kivuliaat krampit sormissa onneksi jäivät tulematta, vaikka päivänmittaan niitä pelkäsin.
 Näitä varten olen onneksi löytänyt lääkkeen, joka viiveellä auttaa. Sirdalud. Nyt ei tarvi.
 Viikolla vettä ja suolakurkkua saavillinen ja banaaneja, sekä magnesiumia täsmähoitoon.
 Auttaa kellä auttaa, mutta joka sormikrampeista kärsii, tietää, että kannattaa ainakin yrittää.
 
Etelän reissulta tuodusta single malt botelista otan kohdakkoin hörpyn (kaksi) ja naatiskelen olosta.
 Sauna on jo takana ja hirvaksesta muokatut jauhelihapihvit aurajuustoperunoilla tukevasti vatsassa.
 Saatto siinä mennä joku punkkulasillinenkin.
 Harrastuksen jälkeinen elämä voittaa....

 Jos olet harkinnut tällaisen harrastepyörän hankintaa, niin toteuta unelmasi, kun se vielä on mahdollista itsesi kanssa, tai jos sellainen tallissa lojuu, niin mukaan vaan rohkeesti.
 Uudet tulokkaat otetaan hyvin vastaan, sen tiedän nyt kesän kokemuksella.

ps. muuan palstalainen kävi tuossa ovella neuvoa kysymässä, jota en oikein osannut antaa, enkä palelevana oikein innostunut koko jutusta siinä hetkessä. Olen pahoillani ”ynseydestä”.
 Nuutisen Taitolle ohjasin.    Anteex ….
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Marraskuu 12, 2018, 12:08:03 ip
Ja niinhän siinä kävi, että myös Jorviin tuli lähdettyä, epäilyksestä huolimatta.

 Aamu-usvassa hieman nihkeä olo, eikä fiilistä löytynyt, mutta lähdettyä tuli.
”Tärkeintä on lähteminen”, sanovat vielä viisaammat, eikä niiden suhteutettuna lähtökohtaan tarvitse mitään älyköitä olla. Pöh.
 Tussubystä kehä 3 päähän ja siitä kohti ”Ericsonin liittymää”, jota ei koskaan löydetty.
 Navigaattorikin oli rouvan kännykässä, mutta ilmeisen lukuvirheen tapahduttua sen neuvoihin herättiin vasta Degerbyn kirkolla, jossa ”se” kehoitti palaamaan takaisin ja matkaa 22 km.
 Kiirekin siinä tuli, kun oltiin hieman myöhässä jo lähtiessä.

 Paikka löytyi ja kerittiin ajoissa. Kvisin kartano ja takametsä kallioineen, jonne loihdittu varsin viekoittelevia jaksoja.  Päivän mittaan pisteitä ropisi, josta syystä haukuin pyörän, ajokaverit, sekä kelin ja ratamestarin. Vaimo tuota hieman ihmetteli ja mainitsi vaihtoehdon, että kuskissakin saattaa se vika olla. Katsoin peiliin ja totesin, että ei kai sentään....

 Todellisuudessa paikka on makea, juuri kuin classicciin tehty !
 Kiitokset vielä kartanon omistajille, että saatiin tulla.
 Porukkaa oli ihan mukavasti ja pistehajonta kuskeilla loogista, joka kertoo hyvin suunnitelluista ja toteutetuista jaksoista. Kiitokset myös talkooporukalle, kokoonkutsujalle ja mukaville ajokavereille.
 Oma ajokin kulki lähes moitteetta, yhtä reittipummia lukuunottamatta.
 Jokunen piste pitää tulla, muuten on väärässä luokassa.

 Sunnuntain yö ja herääminen olikin tuskalliset, vaikkei kaatumista tapahtunut.
 Vasemman lonkan ”ronkka” kiusasi. Käytännössä särkee kipulääkkeistä huolimatta ja varomaton askel, kierto-, tai sivuttaisliike tiputtaa jalan alta ja vihlaisee vedet silmiin.
 Nyt jo helpottaa, mutta jäi koiran lenkitys tekemättä.... Ehkä huomenna.

 Ens keväänä sitten toivottavasti uudestaan, sen verran hauskaa tuo on ollut.

 Mukaan vaan, jos kalustoa löytyy !
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 07, 2019, 14:40:59 ip
 Tallissa on oudosti kalusto lisääntynyt.  :-\

 Parempi se on olla -moottoripyörähullu-, kuin ihan tavallinen yleishullu.  :P
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Tammikuu 08, 2019, 12:48:47 ip
Onpas Pro meininkiä,ei taida ens kesänä pärjätä omatekoisella pyörällä. :(
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 08, 2019, 16:36:45 ip
”Onpas Pro meininkiä,ei taida ens kesänä pärjätä omatekoisella pyörällä.”

 Elähän Martti. Kyllä noi on ihan niitä perinteisiä ”mulkunjatkeita” ja oman egon pönkittäjiä, joilla ei ajotaidon, tai menestyksen kannalta ole mitään merkitystä.
 Suurin merkitys suorituksen kannalta heiluu siinä lipan ja jalkatappien välissä.
 Noilta osin vaimo lupas ens joulun lahjaks muutaman session jonkun terapeutin luokse.
 Saa nähdä auttaako kallon kutistus nöyryyteen ja vaatimattomuuteen.
 Voi sitten lakata sitä kuuta kurkottelemasta ja tyytyä vallan näihin keinovaloihin...

 Ei toi kyllä ihan tallintäytteeks tullu, kyllä sille pitäs kuskikin löytyä ihan omasta takaa, ainakin joihinkin tapahtumiin.  Toisaalta sitten sain kättä pidempää ajokokemusten jakoon.
 Varsin usein olen osannut olla hiljaa keskusteltaessa moottoriurheilun mielekkyydestä ja vaikeustasosta. Yleinen mielipide kun on, että se voittaa kuka eniten vääntää kaasua.
 Nyt voi reilusti tarjota mielipiteitä muuttavaa ajokokemusta.

 Tusinapyöriähän nuo on, kun vertaa hyvin itsetehtyyn laitteseen, kuten Kawaan, joka ainakin Hyvinkäällä sai ansaitsemaansa huomiota.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Toukokuu 25, 2019, 19:51:25 ip
  Pian 14ooo lukukertaa, mutta kirjoituspuolella on hiljaista.  :-\

 Ei se mitään, koitetaan korjata tilannetta.  :)

 Tänään Inter-Nordic osakilpailu, öh. osa-tapahtuma Tervakoskella ja varsin haastavissa olosuhteissa. Oma ryhmäni mm. kyykkäs kuusen alla raekuuron ajan.
 Maa ja erityisesti paljon ajetut juurakot ja kivikot liukkaita, etenkin kaltaiselleni nuukailijalle, joka ajaa vanhoilla kovilla renkailla.
 Sama se on kalastuksessakin. Tylsät koukut ja reikäiset verkot mulla on ja ajatuksena se, että ihminen on niiin ylivertainen otus, että saakoot tasoitusta.
 Trialissa ei tarvis tasotusta antaa, kun ajavat mokomat muutenkin paremmin.  :(

 12 hienoa jaksoa, joissa muutama oikeesti vaikea. Oli sitten pari helppoakin, mutta niin kuuluu myös olla.
 Ekalla rundilla kolme huonoa suoritusta, joista ansaitut 6 virhepistettä.
 Rundin jälkeen olin märkä ja väsynyt, kierros kesti kuitenkin n. 3 h, eikä oikein huilia saanut siirtymilläkään.
 Kaikille se oli sama, mutta minulta loppui kunto ja ajattelin olla lähtemättä kipeää kinumaan väsyneenä vaikealle reitille.
 Huomenna pitää vielä jaksaa Vuohimäen rinteitä poitsun psyykkarina.

 Kiitokset Murtolan Esalle ja muulle järjestelykoneistolle. Kivaa oli ja haastavaa.  :)

ps. kisat jatkuu huomenna 26 pv klo 10.oo, joten jos kiinnostaa, niin eikun paikanpäälle.

 Kuvassa rautavaari Lasse Jahn 79 v, sekä se kuuluisa, kauan kateissa ollut "välikäsi".

Annen loistava kuvakavalkadi löytyy täältä.



 (https://ne.kuvat.fi/kuvat/Tervakoski+25.05.2019/)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Kesäkuu 09, 2019, 17:09:06 ip
Hellepäivä classicin merkeissä Vuohimäessä Kirkkonummella 8.6.
 Mukavia jaksoja, mukavan porukan kanssa ja keli suosi, joskin enemmän rantaleijonia, kuin kallioilla tasapainoilevia, osittain huonojalkaisiakin ukkoja.  Nuoremmat kyllä jakso.
 Kiirettä ei ollut, eivätkä siirtymät vaikeita, joten ei ottanut ihan niin koville kuin alussa pelkäsin.
 Kolme päivää tuli viisaasti tankattua, ihan puhdasta vettä, joten sekin onnistui.
 Johonkin hukkasin päivän mittaan 3 kg painostani, mutta voin sanoa; varaa on.
 Jammu toimi ja totteli kuskiaan ihan kiitettävästi, eikä kuskikaan ihan katastrofaalisesti ajanut.
 Poitsukin oli mukana ja osoitti jälleen, että osaa ajaa laitteella kuin laitteella. Hyvä !

 Petteri organiseeras homman hienosti pakettiin vanhalla rutiinilla ja Lasse, Tusse ja Hanski olivat loihtineet kolmeen luokkaan haastavat, palkitsevat jaksot, jotka pääosin kunniallisesti selvitettiin.
 Vuohimäki on hieno ajopaikka, etenkin kuivalla kelillä.

 Uusia tulokkaitakin oli pari, joten homma elää ja voi hyvin. Welcome !

 Kiitokset mun puolelta kaikille jotka edesauttoi tapahtuman järjestelyä, kiitokset lehdistön edustajalle P.T Rapakivelle ja kioskin hengettärelle, sekä tytöille kameroineen metsikössä.
 Myös katsoja ”Pulla” on oikeutettu saamaan kunniamaininnan paikalla olosta ja kannustuksesta.
 Anteeksi lempinimen käyttö jos se on loukkaava, oikeaa nimeä en tiedä. Olipa kanervikossa toinenkin turisti, ihan ulkomaita myöden, kun Saksa ja Englanti olivat kuulemani puhekielet ja koitinpa itsekin hieman tankeroida ystävällis sävyisesti. Smooltoolk junouu.
 ps. NE.kuvia odotellessa.

 Lisäksi onnittelut MR. Trialille; LASSE JAHNnille syntymäpäivän johdosta.
 Kunnioitettavat lukemat mittarissa ja meno on kepeämpää kuin monella paljonkin nuoremmalla.
 Kaltaisiasi esikuvia tarvitaan.  Olen positiivisessa mielessä kateellinen. Respect !

 Rohkaisen vielä kaikkia lajiin sopivan laitteen haltijoita lähtemään mukaan koettelemaan taitojaan.
 Helpohko aloitusluokka löytyy, porukka neuvoo ja kannustaa ja yleensä kaikilla on mukavaa.
 Lisää tietoa classictrialin sivuilta, jonka osoite tästä topicista aiemmista löytyy.


 Lisätty Annen kuvat. (https://ne.kuvat.fi/kuvat/Kirkkonummi+08.06.2019+Classic+Trial/) Kiitos.  :)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Kesäkuu 10, 2019, 20:53:09 ip
Hyvin Eero olet classic-trialin sisäistänyt. Keräsit vain1 (yhden) pisteen kahdelta kierrokselta. Näytti kuitenkin noin yleisesti  ottaen olevan aika hikistä hommaa.
http://kymalainen.net/sm_lokakuu_2/manitzer/cup_3x/classic/IMG_3122.html
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Kesäkuu 10, 2019, 22:50:06 ip
Tarkotitko Paavo että niiko Ievanpolokan tahissa menivät; "peä oli märkänä jokkaisella, ja ihmiset onnea toevotti..."?
jv
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Kesäkuu 11, 2019, 11:06:06 ap
 Piste tuli ihan vahingossa, mutta yritän enskerralla välttää. Anteeks.   ;)
 Rataryhmä oli viisaasti ajatellut, kun mukana oli 2 ensikertalaista, ettei vallan heti pelästytetä poikia pois liian vaikeilla C-jaksoilla.
 Hyvin ajoivat molemmat ja uskon ettei kammoa jäänyt, päin vastoin. Heidät vielä nähdään, etenkin kun sopeutuivat porukkaan hyvin ja hauskaa oli.
 Hessu ja Eki taas "jäivät taakse", kun sekä eksyivät reitiltä  ::), että stumppauttivat ilmeisesti kuumasta johtuen vanhoja nelariratsujaan. Hyvin ajoivat myös.

 Vaan tuon se tekee, kun sydänvikainen diabeetikko, risoilla polvilla ja lonkilla, sekä ennen kaikkea yli 30 huitelevalla BMI;llä yrittää suoriutua.
 Vaikka siltä näytti, niin ei ollut kohdallani yhtä rankka, kuin edellinen Tervakosken häppeningi, jonka jätin 6;n virheen ja ekan kiekan jälkeen kesken.
 Se on se "päivän kunto" joka ratkaisee. Tervakoski oli edellinen ajo- ja kuntoharjoituskin.   :P   Olen porukan huonokuntoisin kusk.. eikun potilas.  :(

 Jotain tarttis teherä…
 Ehkä mä hommaan aurinkotuolin ja putsaan kameran linssin ja tuun siihen Paavon viereen törisemään mukavia.  Ei se pöllömpää sekään ole.  :)
 Sinusta poiketen otan kyllä mukaan myös sixpäkin lonkeroa ja tarjoan myös yhden, jos kelpaa....
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Kesäkuu 11, 2019, 17:26:59 ip
Jos et kerro kenellekään, niin oli mulla muutama lonkero mukana, mutta johtuen kuljetusongelmista (Aila oli Pennin koiranäyttelyssä) join vain yhden. Mutta hyvä ajatus tuo sixpack ja tuolit hienon toiminnan katselussa.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Heinäkuu 12, 2019, 19:59:59 ip
 7.7 Askola city / atv-puisto.
 Ensittäinkin kiitokset tapahtuman toteuttamisesta kaikille asian osaisille.
 Erityiskiitos Annelle loistavista otoksista: löytyy täältä (https://ne.kuvat.fi/kuvat/Askola+07.07.2019+Classic+Trial+/IMG_1838.JPG)
 Paavolta pitänee pyytää anteeksi kun en vieläkään osaa pitää jalkojani tapeilla.  :(  1 vp.  :) Pitää olla todella tyytyväinen tuohon, koska edes C;n reitti ei ollut helppo.  Yritän Hyvinkäällä B,ssä ja palaan sitten pää painuksissa ja häntä koipien välissä takaisin helpompaan.

 Porukkaa oli hyvin paikalla. 34 kuskia
 Keli suosi ja reitti oli mukavan ajettava. Tie siirtymällä taisin ensikertaa ajaa jammulla kutosvaihteella.  Tuli ihan vanhat enska-ajat mieleen ja siitä kai seurasi se, että kävin Rantasalmelta hakemassa uudenkarhean kotarin -81 mallin piikin rakennettavaksi.    Kaikkea se hulluus teettää....

   …

 Jatkuu.   Jäi hieman kaivelemaan tapahtuma muistaakseni 4;llä jaksolla, jossa Jyrki ryhmän viimeisenä lähti ajamaan pätkää läpi.
 Porukkaa oli parikin ryhmällistä paikalla, joista kukaan ei reagoinut Jyrkin viipymiseen alarinteessä, jonne hän omien sanojensa mukaan oli tehnyt näyttävän sukelluksen ja saanut vielä montesan mukaansa. Ainoan kaverinsa sillä hetkellä.  Onneksi ei sattunut pahemmin.
 
Anteeksi pitää pyytää itseni ja muiden puolesta, jotka eivät sen vertaa seuranneet kaverin ajoa ja tapahtunutta muksahdusta.     Oikein nolottaa.  :-\
 Tällainen ei saa toistua ja ainakin omalta kohdaltani lupaan vastedes olla kaverin ajamisesta kiinnostunut ja ennenkaikkea turvallisesta selviytymisestä paikasta kuin paikasta. Uskon että muut paikalla olijat yhtyvät ajatukseeni.
  Sorry Jyrki !  "Ketään ei kiinnostanut", kuten sanoit maalissa hieman allapäin.   Parannamme tapamme !
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Heinäkuu 20, 2019, 11:15:44 ap
  Nuubi (http://www.nbuu.com/) on kuollut.                     Surisisijoita ei jäänyt.                 



                    H il j a i s u u s   j a t k u u
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Elokuu 06, 2019, 17:45:22 ip
Koska on ilmoittautuminen Hyvinkään Trialiin ja kenelle ilmoittaudutaan?
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Hannu Ikäläinen - Elokuu 07, 2019, 20:39:01 ip
Täältä löytyvät Hyvinkään Scramblen 2019 ilmoittautumistiedot kaikkien lajien osalta: https://hyvinkaanmoottorikerho.fi/kutsu-scramble-trial-2019/
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Kimmo Puolakka - Elokuu 08, 2019, 22:58:33 ip
Laitoin muutaman Montesan myyntiin jos jotain semmoset kiinnostavat.
Löytyvät myydään-osastolta

-Kimmo
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Elokuu 12, 2019, 11:58:20 ap
 Eilen 11.8 kokoontui pieni, mutta pippurinen porukka hieman vanhempia ”nuorukaisia” Espoon Siikajärvelle vanhoilla trialeilla tasapainoilemaan ja kisaamaan itsensä kanssa.
 Sääennuste karsi jonkin verran osallistujista, mutta lähes 20 innokasta oli paikalla.
 Perus-turistit ja kannustajajoukot myös ja hatunnosto heille. Jälleen kerran.
 Paikka on loistava sopivan vaativine maastoineen, kuskikaartin taitotasoon suhteutettuna.
 Rataryhmä oli loihtinut mielenkiintoisen 10;n jakson kiepin, joka ajettiin kahdesti.
 Kuljettajakokous pidettiin hieman ennen kymmentä ja sade alkoi kymmeneltä.
 Lähes koko päivän tihutteli milloin enemmän, milloin vähemmän, mutta hetkittäin jopa rankasti.
 Kuskit eivät tästä pelästyneet, etenkään kun satanut vesi oli lämmintä, kuten ilmakin.
 Ongelmaksi muodostui pahvisten tuloskorttien sulaminen märkyyteen. Selvyys saatiin ja kaikille oikeat pistemäärät. Taitavimmilla ei juuri ongelmaa ollut, koska nollat muistaa ilman korttiakin.
 Itse ajelin ekan kerran siinä ”keskiluokassa”, joka siis ei ole yhtä vaikea kuin A, eikä yhtä helppo kuin C. Tiukempia mutkia hieman hankalammissa paikoissa, ei mitään huimistelua.
 Nöyryyttä opettaa ja turhat luulot omista taidoista rapisee hyvinkin pian.
 Toisaalta sitten myös palkitsee ja jonkinasteinen euforia valtaa onnistumisten jälkeen.
 Kiitos Jahis ja monilukuinen rataryhmä, sekä erityisesti Matti, jonka mailla ajeltiin.
 Homma toimi ja kaikilla oli mukavaa !

 Seuraava koitos 24-25.8 Hyvinkään Erkylässä SCRAMBLE nimellä.
 La trial sekä enduro ja sunnuntaina scramble.

 On jo hieman isompi tapahtuma ja paikanpäälle kannattaa vaivautua, jos vanhan kaluston ulkoilutusnäytös hiemankaan kiinnostaa. Nähtävää riittää, eikä maksa mitään.
 Valitettavasti lauantaille osuu myös Salon PM-trial, jonne ainakin meikäläinen tälläkertaa lähtee.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Elokuu 13, 2019, 14:17:48 ip
 On se vaan kumma paikka tämä intteernetti, kun täältä löytyy kaikki.

 Kymikseltä lupaa kysymättä laitan kuvat linkin taakse, mutta samalla totean, että kuvien käyttötarkoitus on moottoriurheilumyönteinen.  ;)
 Laita nootti jos ei hyvä.   Kiitos.

 Kymiksen sivut / Matin kuvat. (http://www.finntrial.fi/sm_lokakuu_2/sm_vuohim/sj_2019/matti.html)


 Kymiksen omat sivut. (http://www.finntrial.fi/)   Kannattaa vierailla.     
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Syyskuu 15, 2019, 11:50:17 ap
 14.9 lauantai, 13. perjantain jälkeinen päivä osoittautui onnelliseksi päiväksi, tai jos ei niin, niin ainakin päiväksi ilman epäonnea, kuten onneksi tuo edeltävä perjantaikin, ainakin omalta kohdaltani. Toivottavasti myös muilla. En ole taika-uskoinen, mutten mielelläni kaatele suolapurkkeja, riko peilejä, enkä pyyhi mustalla kissalla pöytää, saati kävele tikkaiden alta.

 Classic-trial yhteisö oli pyydetty Sammattiin Juha Helstenin maille tapailemaan tuttuja, sekä tietysti ajamaan vanhoilla trial-pyörillä loistavissa olosuhteissa.                                                           
 Paikalle löydettiin hyvien opasteiden mukaan ja myös ns. varikolle, joka oli metsän siimeksessä hulppeiden maastojen syleilyssä.
  Upea paikka on Helstenin pariskunnalla asuttavana ja elettävänä.   
 Kun paikalle asettauduttiin herra ja rouva myös kättelivät ja toivottivat tervetulleiksi jokaisen paikalle saapujan. Lämmin vastaanotto.
 Eihän tällaiseen olla totuttu, eikä se tähän jäänyt, vaan hra Pantsu oli vedellyt paikalle soppatykin ja päivän mittaan oli luvassa lämmin ateria, joka hyväksi osoittautuikin.  Kaffeet vielä päälle.   Kevyttä rankempi kenttälounas jauhelihasopan muodossa.       
 Kyllä kelpasi ja monien jo toteutuneiden kiitosteen jatkoksi vielä yhdet.
                                             
 Unohtaa ei sovi myöskään Petteriä organiseeraajana, eikä rataryhmää Jesa, Hannu ja Terho + kenties joku muukin.
 Kiitokset haastavista ja hyvin toteutetuista jaksoista. Pisteitä tuli ja niin pitää ollakin. Reitti oli mielestäni ehkäpä kauden vaikein tähän mennessä, johon vaikutti märkä maasto liukkaine sammalikkoineen ja sopivine korkeuseroineen. Kieli keskellä suuta kundit lienevät näitä suunnitelleet ja toteuttaneet ja kieli keskellä suuta niitä saatiin ajella.
 Hyvä tuli, sen sanon.                       
 Hattua nostan näille jätkille, jotka jaksavat ja viitsivät toisten eteen puurtaa ja touhuta.       Kiitos.               
                                                                                                                                                                 
 Myös Stadin Pärtsärit olivat saaneet kutsun tulla tutustumaan touhuun ja kyllä heitä jokusia olikin ja hyvä niin.   
 Ei mitään ryntäystä, mutta iso osa n. 35 trial-kuskista jotka ajamassa olivat, kuuluvat myös tähän VMPK;n aluekerhoon, joten oli meitä siellä ihan mukavasti.
 Oikeastaan pitää sanoa, että ennennäkemättömästi. Yleensä ei yleisöä maastoihin erehdy, Hyvinkäätä lukuun ottamatta.
                                                                                       
 Hyvä päivä, hyvän harrastuksen parissa.   Kehoitan edelleen kaikkia sopivan laitteen ja asenteen omaavia tutustumaan toimintaan ja tulemaan mukaan. Kynnys on matala ja teidät ajetaan sisään hyvällä asiantuntemuksella Jaakon opastuksella.
                                                                             
 Annekin näytti kameroineen olevan paikalla, joten kiitos jo etukäteen kuvista, joten niitä odotellessa....  jos ne sopii tähän jatkoksi linkata ?
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Syyskuu 17, 2019, 13:13:42 ip

 Odotetut Annen kuvat löytyvät täältä. (https://ne.kuvat.fi/kuvat/Lohja,+Karstu+14.09.2019Classic+Trial/)   Kiitokset niistä.  :)
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Syyskuu 17, 2019, 20:50:58 ip
Hienoja kuvia Annelta, hyvä että Eero laittoi linkin. Itse kävi tuolla lähtöalueella lauantaina, jo tie sinne oli aivan huima. Varmasti myös jaksot olivat hienoja ja iso kiitos Juha ja Marjatta Hellstenille ja myös Petri Pantsulle soppatarjoilusta.
Maastohan olisi sopiva SM-tasolle, ainoastaan parkkialue voisi tuottaa vaikeuksia.
Iso kiitos kuitenkin kaikille järjestelijöille.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Petri Pantsu - Syyskuu 22, 2019, 08:56:00 ap
Lohjan ajotapahtuma oli viihtyisä ja aika ei käynyt pitkäksi ! Kiitos kaikille tapahtumaan osallistujille,olittepa mukana sitten tavalla tai toisella...!  Marjatta ja Juha Helstenin sekä omasta puolestanikin ! Hyvää syksyn jatkoa...!


t. Petri Pantsu
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Syyskuu 28, 2019, 18:40:57 ip
 A voot nyt se selvis miulekkii mitä triali on.
 Se on sitä, että ajetaan moottoripyörällä kivikoissa, kallioilla, rinteillä, juurakoissa, rotkaleissa, tösäreillä ja kannikossa laittamatta jalkaa maahan.
 Oppitunnit annettiin tänään Vuohimäen rinteillä ja sen ainakin opin, ettei itseään ja kalustoa kannata rikkoa.
 Kalustoa sentähden, että tulee kuluja, eikä itseään tämän ikäisenä, koska mahdollisesta vammasta huolimatta sairauslomaa ei saa.
 Ajelin toisen kierroksen puoliväliin ja merkkailin ajamatta vitosia ja ryhmyri "armosta" leimasi loput, joten säästyin siirtymien vaikeuksilta.

 Olen joskus nuorna miesnä, taipuisana ja jäntevänä pelaillut golfia ja tiedän ettei se ole keppihomojen juppailua ruutuhusuissa, vaan jotain aivan muuta.
 Sen opettavampaa lajia ei ole, paitsi ehkä trial, noin koppavuuden ja oman arvontuntoon suhteutettuna.  Nöyräksi oppii ja suuret luulot karisee.
 Tänäänkin oikein nolottamalla nolotti, mutta oma taitotaso vaan pitää hyväksyä ja ehkäpä jopa maitojunailla itsensä takaisin aloittelijoiden luokkaan.

 Syyspäivä helli, porukka oli yhtä mukavaa kuin aina aiemminkin, reitti oli hieno ja hyvin tehty, mutta itselleni ar-mot-to-man vaikea.
 Meidän porukasta tais jokainen käydä nutullaan ja minä jopa maistelin sammalta ja puolukanvarpuja. Tahtomattani.
 Jonkinlainen masokistin siemen kai on joihinkin laitettu, koska itse ainakin tykkäsin päivästä, vastoinkäymisistä huolimatta.
 Nälkää jäi ja tervettä uhoa. Ens kerralla tuun ja näytän miten ajetaan ! Jos ei hyvin, niin ainakin huonosti, pääasia että on hauskaa.  ;)

 Kiitokset Petterille, neitokaiselle keittämöön, Lasselle ja ratamestareille, mukaville ajokavereille, sekä Terholle hyvästä -jammu tietopaketista-.

ps. ans olla ku ois ollu märkää...  :o
psps. oishan se kiva kun joku muukin kirjoittelisi...
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Syyskuu 28, 2019, 22:07:00 ip
Mukava lukea Eeron kokemuksia trialista.  Oonkohan muistanu mainita, että itekii jonkun vuoden yrittelin, tosin ihan nykyvehetapahtumissa.  Kattomassa oon muutamaa lassikkia ollu, mutta ei niistä sen enempää kokemusta.  Nyt on uskottava, että se on ohi se laji; jos jouvun yöllä pimmeessä könyämään vessaan, on piettävä seinästä kiinni koko matka... tosin fillarilla edelleen kestän paikallaan pystyssä laittamatta jalkaa maahan, mutta katse on naulattava yhteen kiveen tai keppiin, päätä jos kääntää, pittää laittaa jalkakin maahan.  Elämä on...

Noista jaksojen vaikeuksista on aina keskustelua riittänyt.  Taisit ite ottaa jossain kantaa siihen, että vähemmät vaihtoehot riittäisi.  On tietysti eri asia, että on vaikeita, tai että on vaarallisia.  Muistan ite joskus vähän sellasta arvostelleeni, jos vaaraa on enemmän kuin vaikeutta; siis jos esimerkiks pitäs ajaa puol metriä leveetä lankkua pitkin, jokainen pysyy.  Mutta jos se lankku viedään 10 metrin korkeuteen, se on edelleen yhtä helppo kuin maassa, mutta jos tippuu niin sattuu; vaaraa on enemmän kuin vaikeutta, mikä miun mielestä on ainakin harrasteluluokissa tai lassikissa tarpeetonta.  Silti jokaiselle ratamestarille ja jokaiselle oikeissa kisoissa tuomariksi uhrautuvalle kuuluu suuri kunnia ja hatun nosto korkealle, jos yleensä halutaan lajia hengissä pitää.

Kävin tännää Kawalla vielä yhen 130 km reissun.  Yhen pienen pätkän ajoin, mistä oon menny tänä kesänäkin pari kertaa.  Traktoriura, missä yhteen rinteeseen on märän kelin aikana pistettu sellasta ranteen paksuisesta vähän ylöspäin olevaa riukua estämään rattorin uppoominen.  Keväällä taisin ajaa sen alamäen suuntaan laittamatta ees jalkaa maahan kertaakaan.  No nyt siihen oli kesän aikana kasvanu vähän yli ohjaustangon korkee horsma tai joku muu; ei minkäänlaista näköyhteyttä maahan.  Eikä ne puut oo kaikki, jos ykskään, tarkasti poikittain menosuuntaan nähen.  Ja märkiä sen verran että liukkaita.  Meni vähän temuamisen puolelle, vaan en kaatunu kertaakaan.  Muutaman kerran piti vähän neuvotella Kawan kanssa siitä, mihin suuntaan jatketaan.  Ja muutaman rungon ylitys vaati kanssa pientä neuvonpitoa.  Pääsin läpi, vähän piti huoahtaa välillä, ettei ois hikimäräks kastellu ittiään, isolla tiellä oli välillä mentävä ja siellä ois helposti napannu vilu.  Moottoripyöräily on...

Kävin sillä reissulla kattomassa maalaustaidetta, arviolta 5000...6000 vuotta vanhaa.  Kuvat on vielä kamerassa.  En tunnistanu double-deckereitä, ei tainnu olla Davidin tekemiä?

innostusis jaakkovaakko
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Syyskuu 29, 2019, 11:19:20 ap
Noista jaksojen vaikeuksista on aina keskustelua riittänyt.  Taisit ite ottaa jossain kantaa siihen, että vähemmät vaihtoehot riittäisi.  On tietysti eri asia, että on vaikeita, tai että on vaarallisia.  Muistan ite joskus vähän sellasta arvostelleeni, jos vaaraa on enemmän kuin vaikeutta; siis jos esimerkiks pitäs ajaa puol metriä leveetä lankkua pitkin, jokainen pysyy.  Mutta jos se lankku viedään 10 metrin korkeuteen, se on edelleen yhtä helppo kuin maassa, mutta jos tippuu niin sattuu; vaaraa on enemmän kuin vaikeutta, mikä miun mielestä on ainakin harrasteluluokissa tai lassikissa tarpeetonta.  Silti jokaiselle ratamestarille ja jokaiselle oikeissa kisoissa tuomariksi uhrautuvalle kuuluu suuri kunnia ja hatun nosto korkealle, jos yleensä halutaan lajia hengissä pitää.

innostusis jaakkovaakko

 Classicissa ajetaan kolmessa eri tasoryhmässä, tyyliin: helppo, vaikea ja siltä väliltä.
 Kantaa olen ottanut trialin luokkiin joita on 12 ! Se on liikaa.

 Täytyy vielä oikaista, että EN sanonut eilen olleen vaarallisia paikkoja, vaan omille ajotaidoilleni hankalia.
 Muhkurakiviä ja niiden välissä seikkailua. Etenkin jos kuski, kuten minä, lähdin liikkeelle huonolla vireystilalla, niin silloin hommasta ei tahdo tulla mitään ja kivikkoon kaatuileminen paikoiltaankin ei ole terveellistä. Tämän tiesin ja tein omat ratkaisuni.

 Jaksoista jäi mieleen muuan, oisko ollu kutonen, jossa käytiin hieman korkeammalla ja se oli kyllä yks makeimmista joita on vastaan tullut.
 Selvitin sen yläosan kunniallisesti, mutta alastulossa tilttasin jammun kivien väliin ja vauhti loppu siihen.  :( 5 vp kiitos.
 Oikeinkin hyvät fiilikset eilisestä jäi, eikä kipeetä ole ku vasemman jalan varpaissa ja samanpuolen kämmenselässä.
 Mihin väliin lienevät muksahduksissa jääneet, ei niitä tapahtumahetkillä huomannut.

 Mitenkäs se entisen kelkkalehden savolainen toimittaja sanoikaan; hupsakkata hommoo.  Pätee kaikkiin classic- :) lajeihin.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Johan Kosunen - Lokakuu 05, 2019, 16:20:58 ip
Joko lie ollut mainintaa täällä, mutta laitetaan. Mobilisti nro 5/2019 on juttua Classic trialista, 6 sivun juttu. Ajetaan 125 Fanticilla ja 1979 Montesa Cota 349.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Jarmo Hollo - Lokakuu 09, 2019, 19:29:34 ip
Hei,
Juuri liityin. Retroilla leikin monella tapaa, mutta kysymys kuuluu, oisko Fantic Motor trial 50 progress 1  mallisella asia retroajoihin? Vm siellä 80 luvun loppupuolella, mutga jostain kummasta syystä monoiskari ja etulevyllä jo. Kiitos
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: juha p salonen - Lokakuu 09, 2019, 21:15:19 ip
http://fanticmotor.free.fr/IDENT-TRIAL/Modeles-trials.html    malleja löytyy tuokin
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Martti Törmä - Lokakuu 09, 2019, 21:50:02 ip
Hei,
Juuri liityin. Retroilla leikin monella tapaa, mutta kysymys kuuluu, oisko Fantic Motor trial 50 progress 1  mallisella asia retroajoihin? Vm siellä 80 luvun loppupuolella, mutga jostain kummasta syystä monoiskari ja etulevyllä jo. Kiitos

Eikös kisoihin päässyt ainakin tutustumaan melkein millä vaan härpäkkeellä.Sitäpaitsi mikä tahansa 50-kuutioinen on kuitenkin niin mopo,ettei luulisi pahimmallakaan pussihousulla olevan mitään valittamista jos haluat ajaa.Mukaan vaan.
Otsikko: Vs: Classic trial
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Lokakuu 13, 2019, 19:39:13 ip
 Ei näkyny pikku Fantickia Tervakoskella, mutta muita sitten jopa normaalia enemmän, sääennusteista huolimatta. Paikalla listan mukaan 41 kuskia !

 Torstaina mietin viitsinkö ilmoittautua etenkin kun muutakin tekemistä rouva oli järjestänyt.  ::)
 Ajattelin että menköön, luistan jos näyttää pahalta.  Lauantaina illalla autoa pakatessa kyllä jo hieman kutitteli, etenkin kun viikolla kaksikin ajokertaa alla ja "hyvin oli menneet".
 Illalla kismitti laittaa kelloa soimaan ja aamulla tuplasti enemmän, kun se soi. Mihin tuli taas luvattua. Aamupala ja liikkeelle. Keli harmaa ja harmitti.
 Motarilla Hyvinkään kohdalla vettä tuli kuin sen kuuluisan Esterin per..helästä saamasta ilmaisesta ämpäristä, mutta loppuu se vesi ämpäristäkin, niin miksei muuten.
 Riksussa enää ripotteli ja ennen Tervakoskea näkyi jo vilauksittain vanhaa taivasta. Sitä sinistä.
 Ampumaradalle auto parkkiin ja paljon oli iloisia pikkupoikia jo paikalla. Moikkailtiin, tervehdittiin ja juteltiin niitänäitä, ilmoittauduttiin ja vedettiin ajovermeitä päälle.
 Fiilis parani monta piirua ja kun pyörät saatiin käyntiin ja metsäpoluille olikin jo perinteisen mukavaa.

 Murtolan Esalle suuret kiitokset asian ja varmaan reitinkin junailusta. Jaksot olivat ajettavia ja mukavia, eivät liian vaikeita, eivätkä helppoja. Puhun C;n reitistä, jonka ajoin.
 Meidän ryhmämme kilkutteli jaksoja nollan pintaan ja kaikki olivat tyytyväisiä tapahtumaan.
 Kotiin lähtiessä eufoorinen olo, kun alkujännityksen jälkeinen ajovimma päättyy onnistumisiin.  Hieno fiilis.

 Nyt on syöty ja juotu ja otettu jo pikku nokosetkin ja ajatus alkanee tästä selkiytyä.
 Pitäs aina kirjottaa selkeellä ajatuksella, ni ei tarvi selitellä, korjailla, saati poistella laukomiaan älyttömyyksiä.  Näillä nyt mennään.

 Kiitokset kaikille asianosaisille hienosta ajopäivästä !              ps. Aurinkokin paistoi hetkittäin.   :)