VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Entisöinti => Aiheen aloitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 21, 2018, 12:33:03 ip

Otsikko: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 21, 2018, 12:33:03 ip
 Jos -80 luvun laitteen siistiminen sallitaan -entisöinti- nimikkeen alle, niin tässä.

 Muovitankkiin saisi tilattua tarrasarjan, mutta valmistaja varoittaa liimaamasta sitä muoviin, kun ei kestä.
 Suositus alumiini, tai lasikuitu-alusta.

 Onko jotain filleriä tms. jolla bensahöyryt saataisiin pysymään tankin sisällä.
 Sama ongelma kaiketi lienee maalauksessakin.
 Voiko tankin pinnoittaa jollain epoksimaalilla sisäpuolelta ja estäisikö se mahdollisen tarran kuplimisen ja irtoamisen ?

 Oisko kokemuksia/ neuvoja ?
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Tammikuu 21, 2018, 19:28:11 ip
Nyt rauhallisesti. Eero kysyy ihan oikeaa asiaa. 80-luvun etenkin japsien muovitankit "hikoilivat" läpi. Tarrat alkoivat hyvin nopeasti irvistelemään ja lopulta irti kokonaan. On muuten kokemusta asiasta ja myös varmaa tietoa. (Eero taitaa tässä kysellä Jammun 80-luvun trialista)
Itse aikanaan hyväksyin tilanteen ja vasta pelin mennessä myyntiin laitettiin uudet tarrat näönvuoksi.
Muistan silloin puhutuista ihmeaineista, joiden piti tuo estää, mutta...................
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Martti Törmä - Tammikuu 21, 2018, 19:34:02 ip
Reiitetyt tarrat pysyy hieman paremmin,niitä vaan ei saa mistään.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: kai lahtinen - Tammikuu 21, 2018, 20:33:13 ip
Minulla on pari 84-mallin Kotaria ja sama ilmiö on niissäkin. Jotain kaasuja tulee muovitankin läpi ja tarra tai maali "kuplii" irti.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Tammikuu 21, 2018, 23:17:57 ip
Lainaus
Eero kysyy ihan oikeaa asiaa. 80-luvun etenkin japsien muovitankit "hikoilivat" läpi. Tarrat alkoivat hyvin nopeasti irvistelemään ja lopulta irti kokonaan.

Soppiihan tuota eppäillä että tankki vuotaa höyryjä, ja hyvä onkin.

Mulla on myös kokemusta tuollaisesta.
Tytölleni ostettiin Solifer Suzuki maastomopo, sellainen keltainen -80 luvulla.
Heti eka kesänä alkoi muovitankin tarra irvistelemään.

Sattui löytymään tallista SUZUKI tarra ja laitoin sen tankkiin.
Se pysyi niin kauan kuin mopo meillä oli, ainakin 15 vuotta.

Vika ei siis ollut tankin höyryissä vaan tarran laadussa, tai tarran liimassa.

Se on vissiin helppo uskotella itselle että tankki päästää läpi bensahöyryjä.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: sakari vesa - Tammikuu 22, 2018, 09:24:22 ap
Ei ne kaikki muovit tiiviitä ole. Varhaiset PE putket  käytettäessä suljetussa lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmissä päästivät happimolekyylit lävitseen ja oli ilmausongelmia jatkuvasti. Kehitettiin ristisilloitus ja nämä PEX putket ovat tiiviitä, eikä moisia ongelmia enään ole.
Tankeista en tiedä, millaisilla prosesseilla ne on tehty.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Jouko mäenpää - Tammikuu 22, 2018, 10:36:56 ap
juu ite lakannu ennen tankin ennen tarroja  ja myös sen jälkeen ei omgelmia
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 22, 2018, 10:52:27 ap
 No niin. Aivan selkeästi kahta mieltä ollaan.  :)
 Joskus on itsellä PE (ei putki) Suzuki ollut ja siinähän orkkiksena tarrat kestäneet hyvin, mutta jälkiliimatut ei.
 Todennäköisesti joku työvirhe siinä on tapahtunut ja varmaan niitä tarrojakin on erilaisia.

 Kenellä on ollut joskus IT jammu, niin tietävät miten se sininen väri haalistuu jossain vaiheessa ja siinä harmaantuneessa ei pysy maali, eikä tarra.
 Selitystä tälle en tiedä...

 Tuo lakkaus on kiintoisa. Ei ole itsellä maalarin vikaa, joten saakohan kelpoista lakkaa paukkupullossa ja voiko peräti jotain merkkiä suositella ?

 Tuon yhden englantilaisen tarrakauppiaan ohjetta kuitenkin kunnioitan, kun itse kertoo, ettei tule muovissa pysymään.
 Pitänee vielä kysyä herra Rintamäeltä neuvoa. Jos Harri luet, niin vastaa.    Kiitos.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: sakari vesa - Tammikuu 22, 2018, 11:56:11 ap
Mulla työnalla Suzuki PE 175 -84 ja uudet tarrat tulossa Motodurolta Briteistä. Kokeillaan, miten pysyy vanhassa tankissa Suzuki ja uusissa sivumuoveissa 175 tarrat.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Tammikuu 22, 2018, 12:04:26 ip
Asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta voisitko Pekka kertoa mistä moiset ihmeelliset Suzuki tarrat hankit ja niitä on varmasti saatavana 2018? Tuossa paikallisessa "Esson baarissa" asiasta keskusteltiin ja eräs kommentti oli: "Eivät siis
laittaneet koskaan bensaa tuohon tankkiin.
Toinen juttu on, että vaikka kaikki mitä DDR:ssä aikanaan tehtiinkin oli eräiden piirien mukaan maailman parasta , niin japsimuovitankin vertaaminen Simsonin peltitankkiin on aika turhaa. itse en koskisi edes pitkällä tikulla DDR:läisiin.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 22, 2018, 12:05:01 ip
 Pikku etsinnällä löytyi tarrasarja, jonka "pitäisi kestää myös muovitankissa".

 Ilmeisesti se on, kuten Pekka sanoi, tarrojen materiaalista, laadusta ja liimaustavoista riippuvainen, miten se kestää ja pysyy.
 Voihan olla, että vuosien mittaan on keksitty jotain uutta.

 Poitsu tän tilauksen lupas hoitaa, joten katotaan mihin se päätyy. Se toinen ois vaan ollut n. puolet edullisempi.  ::)  ...vilenismi....

 Lakkaus pitää vielä selvittää.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 22, 2018, 12:17:15 ip
 Sekotetaas vielä vähän, kun löytyi vanha aihe. (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=70608.0) Mahtoiko Jere löytää ratkaisua ?
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Mika Komulainen - Tammikuu 22, 2018, 21:56:40 ip
Onhan tuo ihan yleisesti tiedossa oleva asia että ainakaan alkuperäistarrat ja kovin monet tarvikkeina hankitut eivät noissa tankeissa pysy pitkään kiinni ja maalaamisen kanssakin voi tulla ongelmia. Ainakin -80 lukuisten valkeat tankit (Yamaha) muuttuivat aika nopeasti kellertäviksi ja originaalit tarrat tippuivat pois. Sivuposkissa minullakin on vielä alkuperäiset paikoillaan, pyörä on 1982 YZ 490. Se on samanlainen asia kuin tinneri muovikanisterissa, ostin 4-5 vuotta sitten maalaushommia varten 4 litran tinneripöntön josta käytin kerran, nyt siitä on jäljellä ehkä tuuma pohjalla. Se vain katoaa itsekseen törpöstä jota ei auota.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Tammikuu 23, 2018, 07:36:04 ap
Aloittajan ongelma ei taida kuitenkaan olla tarroissa, vaan tankissa. Melkein mikä vaan tarra pysyy lakan alla maalin päällä.
Noissa vanhoissa krosseissa ja enskoissa oli läpivärjätyt tankit ja niihin on turha maalia yrittää, jos pensaa meinaa tankkiin laittaa.
Tarrafirma varmaan antaa tuotteelleen tarvittaessa pysyvyystakuun 8)
Jotakin motokaupan 25e tarra-arkin tarroja en edes kokeilisi tuollaiseen läpivärjättyyn
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Tammikuu 23, 2018, 11:57:31 ap
Tyypillinen suomalainen keskusteluketju
Eero kysyy muovitankintarrojen pysyvyydestä 80-luvun motukkaan.
Vastauksia tulee ja lakkausohjeita kuin myös maalausohjeita peltitankeille.
Vastaus, etä muovitankki tihkuu läpi.
Todella tiukka vastaus, että muovitankki ei tihku läpi.
Vastauksia, että varmasti tihkuu.
Tarina tarrojen pysyvyydestä kymmeniä vuosia muovitankissa? Vaan oliko siellä myös bensaa?
Kuvia peltitankkisesta motukasta.
Linkki toiseen ketjuun, jossa ehkä kovin ammattimies Suomessa sanoo, että ongelma jne.
jne.
Onko meidän nykysuomalaisten sisälukutaidossa jokin ongelma?
Emmekö tosiaankaan osaa keskittyä kysyttyyn asiaan?
Jos ei ymmärrä, niin kannattaisiko ehkä jättää vastaamatta?
En tiedä, mutta ihmettelen suuresti
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 24, 2018, 14:35:36 ip
 Taidan päätyä sellaiseen testiin, että laitan tankkiin "posket" siitä paksusta numerokilven pohjasta ja sen varsinaisen merkkitarran siihen paksuun tarraan kiinni.   Kestää jos kestää ja jollei, niin sitten vaan ei.

ps. jos jotkut kommentit tuntuvat oudoilta, johtuu se siitä, että jokunen niistä on poistettu väliltä.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Petri J Kokko - Tammikuu 24, 2018, 15:26:50 ip
Jos kerta tarravalmistaja kieltää tarrojensa asentamisen muovitankkiin niin silloin on tietysti varminta olla tekemättä niin ellei mitään kokemuksia tai vinkkejäkään passaa kertoa jolloin oletan että tämä olikin enempi toteamus eikä siihen vastauksia edes haluttu..?

Pahoittelen että vastasin yhtikäs mitään,en näköjään ymmärtänyt silloin enkä vielä nytkään mitä tässä haetaan joten poistin viestini :embarassed:
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Kymäläinen_Paavo - Tammikuu 24, 2018, 22:24:43 ip
80-luvusta on nyt kulunut n. 35 vuotta. Silloin me, joilla oli ajan mukaisia japsi enduroja/crosseja, aika nopeasti opimme, että tarrat eivät pysy bensatankin kyljissä. Sanokoon kuka mitä tahansa nyt niin, se tarrojen irtoaminen, oli täyttä totta.
Ainakin minä ja kaverimme ymmärsimme syyn; bensa tuli muovista läpi. Myyjän esittelyssä olevassa uudessa motukassa ei välttämättä ollut bensaa. Jatkossa sata varmasti tarrat lähtivät.
Nyt voidaan tietenkin viisastella, että maalataan, lakataan, loitsutaan, käydään Kanarialla, tiedetään sata varmasti, että peltitankissa nuo tarrat kyllä pysyvät, mutta alkuperäisessä japsi tankissa ei.
Olisin tosi iloinen jos joku kertoisi ratkaisun tuohon alkuperäiseen ongelmaan. Toistaiseksi en ole sellaista nähnyt.
Se, että asiantuntijat kuten Harri tietävät ongelman ei mielestäni vähennä hänen tai muidenkaan ammattitaitoa, kyse on kuitenkin edelleen siitä, millä 80-lukuisen japsimotukan bensatankin kyljessä tarrat pysyisivät.
Saa kertoa ja saa  varmasti mahtavasti arvostusta.
Mutta ei sekoiteta esim DDR Simson peltitankkeja tähän.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Markku Lahtinen - Tammikuu 25, 2018, 10:44:06 ap
Vanhempiin valkoisiin KTM tankkeihin on saatavana suojakuoria.
Ne pysyvät valkoisina ja tarratkaan eivät irtoa.
Istuu aika hyvin tankin päälle.

Vanhemmista lasikuitutankeista tulee kanssa nykybensa läpi.
Niiden sisäpuolinen käsittely kuitenkin helpompaa.
Ja aina ajon jälkeen tankki tyhjäksi.
Otsikko: Vs: Tankin tarrat ?
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 25, 2018, 12:04:02 ip
 Tohon jamppiinkin saa sellasen tarroitetun pussin, johon tankki sujautetaan, mutta enpä oikeen tiedä...