VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: Juha Pohjamo - Toukokuu 15, 2018, 07:17:34 ap

Otsikko: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Toukokuu 15, 2018, 07:17:34 ap
Karmeassa kunnossahan nuo ovat. Hirveitä reikiä jopa pääväylillä puhumattakaan sivuteistä.
Ja vahinkoja sattuu: https://www.aamulehti.fi/uutiset/tarja-plihtari-ajoi-moottoripyorallaan-roudan-aiheuttamaan-monttuun-orivedella-ja-tormasi-autoon-neljasta-raajasta-vain-yksi-jai-ehjaksi-200941183/ (https://www.aamulehti.fi/uutiset/tarja-plihtari-ajoi-moottoripyorallaan-roudan-aiheuttamaan-monttuun-orivedella-ja-tormasi-autoon-neljasta-raajasta-vain-yksi-jai-ehjaksi-200941183/)

Itse pelästyin Lempäälän ideaparkilta lähtiessäni. Kun lähtee Tampereelle päin ja kurvaa rampilta moottoritien ylittävälle sillalle niin kaistojen välissä on 10-15 leveä railo useamman kummenen metrin matkalla. Sellainen railo, että sinne kun ajaa etupyörän niin mukku on varma. Onneksi oli sen verran jyrkkä lähestymiskulma, että menin ryminällä yli.
Joo, pitäähän motoristin lukea tietä mutta kyseisessä tilanteessa päähuomio kiinnittyi kaistanvaihtoon soveltuvan välin etsimiseen liikenneruuhkassa.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: markkukovasin - Toukokuu 15, 2018, 07:27:23 ap
Alemman numeron tiet ovat jossain
paikoin ihan kamalia-jos ajatte Koskenkyästä Orimattilaan-
varokaapas Myrskylä-Orimattilaväliä...tie
alkaa purkautua nopeutuvalla vauhdilla ja on
motoristille jo vaarallinen. Eikä se autoilijaakaan enää
naurata.

t. Markku
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Petri Behm - Toukokuu 15, 2018, 08:40:01 ap
Alakaa kyykkypyörätiet olla vähissä...

Teiden "korjaus" tapahtuu nykyään routavaaramerkillä ja nopeusrajoituksen laskulla.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Kai Vuori - Toukokuu 15, 2018, 08:59:46 ap
Jep, sama huomattu. Huonossa kunnossa ovat. Ajoin routamonttuun Treella, huomasin seuraavana päivänä että takarengas on tyhjä, puhkihan se oli.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Kari Sillanpää - Toukokuu 15, 2018, 10:55:35 ap
Joopa, omallakin maisemareitillä on riittävästi heittoja, välillä pitää melkein nousta tapeille kun ei alustan ominaisuudet ihan meinaa riittää. Eilen huomasin kans semmoisen pitkittäissuuntaisen 10cm syvän ja hyvinkin etupyörän kokoisen railon mutkassa että kohtuuvarmat lipat jos siihen ajaa. Ajoin vielä matkailuauton perässä joten reagointiaikaa ei juuri jäänyt, ajolinja kuitenkin meni jo valmiiksi ohi, eli tuurilla taas mentiin. Lisäksi tietysti paikkaa paikan päällä, pikipaikat kohtuu liukkaita, ja korkeimmilla kohdilla lumiauran kynsien jälkiä jotka tuovat oman "hauskuutensa" ajamiseen. No, se tilannenopeus... Onneksi on sellainen pyörä että vauhdin hurmaan pääsee jo alle 80km/h nopeuksissa :)

Aamulehden jutun onnettomuus on valitettava tietysti mutta osasyyksi väittäisin letkassa ajon. En nyt tiedä kuinka tiukassa nipussa ajoivat mutta jos letkassa on 40 pyörää niin siinä väkisinkin kiinnittää huomiota muuhun kuin tien pintaan. Samoin jos ajetaan "näyttävästi" parijonossa, vaikka limittäinkin, niin väistöliikkeille ei juuri ole tilaa. Edellä menevä pyörä peittää tehokkaasti näkyvyyden tien pintaan. Pikkuteillä puljassa ajo on aikas riskaabelia, letkan johtajalla on suuri vastuu, ja pitkässä letkassa ei johtajan merkit näy taakse asti joten niitä pitää välissä olevien toistaa että menisi perille. Vähä niinku armeijassa. No, nämä nyt vain minun mielipiteitäni vähäisen pulja-ajokokemukseni perusteella.

Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Reijo Huhtakangas - Toukokuu 15, 2018, 13:20:23 ip
Joopa, omallakin maisemareitillä on riittävästi heittoja, välillä pitää melkein nousta tapeille kun ei alustan ominaisuudet ihan meinaa riittää. Eilen huomasin kans semmoisen pitkittäissuuntaisen 10cm syvän ja hyvinkin etupyörän kokoisen railon mutkassa että kohtuuvarmat lipat jos siihen ajaa. Ajoin vielä matkailuauton perässä joten reagointiaikaa ei juuri jäänyt, ajolinja kuitenkin meni jo valmiiksi ohi, eli tuurilla taas mentiin. Lisäksi tietysti paikkaa paikan päällä, pikipaikat kohtuu liukkaita, ja korkeimmilla kohdilla lumiauran kynsien jälkiä jotka tuovat oman "hauskuutensa" ajamiseen. No, se tilannenopeus... Onneksi on sellainen pyörä että vauhdin hurmaan pääsee jo alle 80km/h nopeuksissa :)

Aamulehden jutun onnettomuus on valitettava tietysti mutta osasyyksi väittäisin letkassa ajon. En nyt tiedä kuinka tiukassa nipussa ajoivat mutta jos letkassa on 40 pyörää niin siinä väkisinkin kiinnittää huomiota muuhun kuin tien pintaan. Samoin jos ajetaan "näyttävästi" parijonossa, vaikka limittäinkin, niin väistöliikkeille ei juuri ole tilaa. Edellä menevä pyörä peittää tehokkaasti näkyvyyden tien pintaan. Pikkuteillä puljassa ajo on aikas riskaabelia, letkan johtajalla on suuri vastuu, ja pitkässä letkassa ei johtajan merkit näy taakse asti joten niitä pitää välissä olevien toistaa että menisi perille. Vähä niinku armeijassa. No, nämä nyt vain minun mielipiteitäni vähäisen pulja-ajokokemukseni perusteella.

Kuski sen onnettomuuden aina aiheuttaa, eikä maantie tai keli, pimeys, sade tms, tiellähän voi olla vaikka mitä joka tappaa/vammauttaa motoristin jos siihen törmää, kuoppia, halkeamia, peräkärrystä tippuneita lautoja, irronneita pakoputkia, mutkassa soraa/hiekkaa/öljyä/Naftaa..jne. Mutta ne kyllä pitää ensin nähdä jotta niihin voi reagoida, siksi riittävän välimatkan pitäminen muihin tielläliikkujiin on motoristin paras henkivakuutus.

Tuo laumassa ajaminen on enempikin aloittelevien ( tai tyhmien) motoristien hommaa, eivät ole vielä hiffanneet kuinka vaarallista touhua se on, kun taidoiltaan eritasoisia kuskeja laitetaan ajamaan aivan liian lähellä toisiaan yleisessä liikenteessä.

Saksassa Autobahn 1,llä Stillhornissa, Hampurin lähellä näin kun italialaisesta harrikkaporukasta yksi jäi rekka-auton alle, nämä "Easyriderit" ajoivat "jammaillen" ja paikkaa vaihtaen tiiviissä rykelmässä, asiaankuuluvasti porukan edellä mennä touhotti "Road Captain" jonka pää pyöri kuin puolukka **llussa ja kädet viuhtoivat tuulimyllyn lailla, sen "kapteenin" ohjeita kai se sportsterikuski seurasi kun ajautui rekan alle pyörällään, paikalle tuli helikopteri ja ambulanssi sekä poliisit, liikenne pysäytettin ja ohjattiin paikan ohi kun yksi kaista oli saatu siivottua, näin tuon kaiken kun ajelin ko retkueen perässä jonkin matkaa ennen tapahtumaa.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Jussi Kumpu - Toukokuu 15, 2018, 14:13:04 ip
Samanlaiseen pitkittäisuraan meinasi meikäpojankin uutisajelu katketa.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Toukokuu 18, 2018, 20:54:05 ip
Itse pelästyin Lempäälän ideaparkilta lähtiessäni. Kun lähtee Tampereelle päin ja kurvaa rampilta moottoritien ylittävälle sillalle niin kaistojen välissä on 10-15 leveä railo useamman kummenen metrin matkalla. Sellainen railo, että sinne kun ajaa etupyörän niin mukku on varma.

Kannattaa näköjään ottaa puheeksi. Nyt siinä on asfalttikone odottamassa railon vieressä.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: markkukovasin - Toukokuu 19, 2018, 05:36:48 ap
On onneksi tuo mainitsemani Myrskylä-Orimattila -väli
kesän kunnostettavien teiden ohjelmassa..

t. Markku
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Markku Juusela - Toukokuu 19, 2018, 08:01:42 ap
Moro

Tämän päivän Aamulehdessä on juttu rouvasta joka kaatui pahasti asfaltissa olleen reijän vuoksi,oli onnellinen kun yksi raaja jäi ehjäksi.

Itse pelästytin vastaantulija naisen auton ratissa keskiviikkona kun väistin reikää,ei siinä vaaratilannetta ollut mutta ymmärrän että sitä pelästyy kun vastaantulija tekee sellaisen äkkiliikkeen pyörällä.En mä sillä kolmipyöräsellä kovinkaan helposti kaadu mutta ne etufillarit on aika pienet ja matalat renkaat voivat luultavasti rikkua teräväreunaisessa asfalttireiässä helposti.

Ajelin Näsijärven ympäri toissa sunnuntaina ja se tie nässyn itäpuolella tie no. 338 se vasta varsinaista reikäjuustoa on,toi kolmipyöräinen on siitä hankala kun sen kanssa pitäisi löytää tiestä kolme ehjää kohtaa kaksipyöräisellä riittää se yksi ehjä "raita".
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 19, 2018, 09:01:41 ap
Minkälainen kolmipyörä Markulla on?Morgan?Messerscmitt?Servicar?
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Markku Juusela - Toukokuu 19, 2018, 10:36:22 ap
Moro

Markulla on CanAm Spyder RT,viime kesänä mm teimme reissun Saksan MM ralliin ei motareita ainakaan paljoa ja takasin päin vähän kiertoteitä,yht. 4650 km,hyvä reissu Ruotsissa sato mennessä pari sataa kilsaa muuten kelit OK.

Tosa kuva tulomatkalla Anderstorpissa jossa myös yövyimme siinä kylillä.
(https://lh3.googleusercontent.com/w1FGuqh3jIqMDo-2DBEJe3Lr36fRYE-6vskO-bdeHg8xN6Hd-InPbuCT_3qTFYxshuIxNLpfe414fMSLUI58HBJ-dtYlaQCxlollddaMX9iUP8CMlUAs_qAEVzP2_w3CiyhVKuVScn8wDvENHrqRoKRDsR1MY_sl_kNUNGt26W8kr16Kax7kDH0F6_DzX-MPmdorjyayq8uKJyjmJOPcFfcAyCogU5zzX44uh2rdg7EMBMkgpMk7KWIFMon1Z0E5Dah5Tnq2Rwl6fUPxh3gJNXJQIrBO7nDQ7-2_X7XIhSvjobH42anNRRMSihoK7bOPswSSnnRy4nStLv8jb7VJBqohVp91Xo4QIOzppBi2eO91efUBTakEwRnR2XYePGXeTaAaKzhEIDj-3EgOEad03mmOqy7BiV7S1mni64cnyvABIqSl735RtdunQ8zj7j6Nxol9ZlbK-RiYD2x8Hh8XEijAwVnGoOpF0fdWzcRIZQLYIn0US-e8HG7n-BbqoVqItXxMXCctQnFT08jdqp8Y-VY6WK1HgoO96Dv3EQD6rxV9sU2WdHWpjzKg6pvmq-iO4CIXPSoaFQfisb7U22Vz1Q882e2CDpd7PJwldWjMJW-oz4OQCOQZtaVqEAEyjg-Tp2FJTZTG_T1_DabzIUGqK6BjGnEyEobRjA=w1140-h855-no)
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 19, 2018, 12:16:41 ip
Ai tuollainen,varmaan mielenkiintoinen ajettava.Jostain luin senverran koeajoa että väittivät liukkaalla olevan hankala,liikaa tietokonetta mukana?
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Markku Juusela - Toukokuu 19, 2018, 13:46:24 ip
Moro

On ajella kuin kelkka kesällä eli ei kallistella muuta kun itse sen verran että pysyy selässä,liukkaalla en ole ajellut mutta on ihan hyvä ajaa soratiellä paitsi että takapyörä on vähän liukas irtosoralla kun on 225 leveä suorapintainen mutta varmasti mukavampi kun tavallinen matkapyörä soralla.Ajonvakautusta ei saa tässä mallissa pois päältä eli se puuttuu kyllä siellä soratiellä helposti peliin mukaan.Kulutus on isohko n. 8 l/100 km ja tankki pienehkö alle 300 kilsaa kun on tankattava mutta onhan pyörällä omaa painoa n. 450 kg.Tämä on sellainen malli jossa on kaikki hienoudet ollut jo uutena ja itse olen vähän vielä parannellut varustusta.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 20, 2018, 08:37:31 ap
Moottoripyörässä kulutus on toisarvoinen asia,kunhan kuljettaja muistaa huolehtia että tankissa on litkua...
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: esko m järvinen - Toukokuu 20, 2018, 10:05:17 ap
Tervehdys. Otsikossa on ”motoristin vinkkelistä”, mutta motoristina tein havaintoja muutoksesta, jonka olen vuosien kokemuksella todennut eteläisen naapurimaan tiestön kunnon kehityksestä vs. kotimaan vastaavan.
Ajoimme, vapun jälkeisenä viikonloppuna, tosin autolla, muutamin koukkauksin reitin Tallinna-Tartto-Valga (Latvia)-Pärnu-Tallinna.  Havaintona oli, ettei reitille sattunut ainuttakaan varsinaista vaarallista reikää asfalttipinnassa, muutamassa kohdin lähinnä kaupunkien liittymien kohdissa oli näkyvissä raskaiden ajoneuvojen aiheuttamat ajourapainanteet, näissäkin pinta oli muuten ehjä. On ne maailman kirjat tältäkin osin sekaisin!
Etenemistämme ei häirinnyt muu kuin NATO-Saksan armeijan ajoneuvo saattueet ja kolme tarkastuspistettä, nämä ilmeisesti johtuen käynnissä olleista varsi massiivisista harjoituksista.
Suomessa vikaa haetaan olosuhteista, mutta johtuneekohan ongelmat ”säästö materiaaleista” tai taitamattomuudesta (pinnoitteen irtoaminen alla olevasta, tai kaistojen välin pitkittäiset vauriot) tai yleensä urakoiden voitonmaksimoinnista tai laatuvaatimusten puutteesta tai tilaajan puolen valvonnan lepsuudesta???
Voi tietysti miettiä ylläpitohuollon urakoituja tehtäviä, onko olemassa speksit reiän koolle, (esim. suurin läpimitta 30cm ja syvyys 5cm) jonka jälkeen vasta urakoitsijan kuuluu korjata vaurio. Tiedä häntä.   
Esko J
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Toukokuu 20, 2018, 11:13:58 ap
Itse olen myös ihmetellyt, missä menee raja mikä paikataan ja mikä ei.
Urapaikkaus saattaa loppua, vaikka reikäjono jatkuu. Ei ole mitään järkeä jättää valmiita reikiä auki, kun ne murenevat suuremmiksi koko ajan.
Kai niillä tosiaan on joku mitta mikä jätetään ja mitkä lie ulkomaalaiset hoitaa työn.
Ennen paikattiin kaikki kärmeenjäljetkin, ettei vesi pääse kerroksiin.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Kari Sillanpää - Toukokuu 20, 2018, 11:17:19 ap
Moottoripyörässä kulutus on toisarvoinen asia,kunhan kuljettaja muistaa huolehtia että tankissa on litkua...

Joo, kulutus sinänsä aika lailla toisarvoinen, ongelmahan on lähinnä siinä että tankki on pieni. Oma Honda alkaa pyytämään varatankkia noin 150km ajon jälkeen, jolloin tankissa on tilaa n 8 litralle. Harvoin sitä tulee yhtäsoittoa noinkaan pitkästi ajeltua mutta jos haluaa vaikka  tankata Shellin 99 plussaa niin täytyy miettiä reitit tarkkaan :)
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: esko m järvinen - Toukokuu 21, 2018, 20:11:54 ip
Tevehdys.
Taasen mietteitä helteiseltä maantieltä palanneena. Reissulla tuli pintareikiä väistellessä mietittyä, jotta mistä johtuvat, mikä on aiheuttanut ajourissa olevat pitkittäiset halkeamat? Halkeamien kautta vesi syyssateiden aikana tunkeutuu tien runkoon aiheuttaen todennäköisesti entisestään pahempia vaurioita jäätymisen ja jäätyvän veden laajenemisen seurauksena.
Onkohan halkeamien perussyynä tien rungon pettäminen akseli/ajoneuvopainojen ja raskaan liikenteen määrän kasvaessa. Monet kulkemani tiet on rakennettu 5-60-lukujen vaiheessa, silloin suurin sallittu ajoneuvon paino oli 30T. Tänä päivänä se lähenee 80T.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/88541/Ahonen_Joel.pdf?sequence=1 (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/88541/Ahonen_Joel.pdf?sequence=1)

Monia näitä teitä ei siis ole edes mitoitettu nykyliikenteelle liikenteelle. ei silloinkaan todennäköisesti taloudellisista syistä johtuen köyhällä Suomella ollut varaa parempaan ja kantavampaan tiestöön.
T Esko J
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Toukokuu 21, 2018, 22:49:45 ip
Joku jossain joskus sanoi, että uutta ainesta laitetaan vain noin 30% päällysteeseen.
Vanha käytetään hyväksi, mutta lopullisesta päällysteestä tulee heikompi, kuin kokonaan teräväsärmäisestä uudesta murskeesta tehty.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Markku Juusela - Toukokuu 22, 2018, 07:14:03 ap
Moro

Koitin netistä tutkia mutta kun on noita kielivaikeuksia että kuinka esim. Saksassa missä teitä todella käytetään juttua teiden rakentamisesta mutten löytänyt.Olen siellä ajellut ja nähnyt sen rakennustouhun muttei ole koskaan tullut otettua kuvia tai eihän siihen voi oiken kuvaamaankaan pysähtyä kun perässä täytyis noin miljoonan muunkin pysähtyä ja voi olla ettei ne ymmärtäisi että miks se Juusela siellä nyt toppailee.Niin siellä teitä todella käytetään kun kansaa on yli kymmen kertaisesti ja olen varma että meillä niin pintamateriaalissa kuin tien pohjustuksessa on puutteita.Sellainen läpileikkauskuva olisi sikäläisestä tiestä mukava saada kun siinä näkyisi se uskomaton raudoitettu betoni kansi siellä asfaltin alla.Pitäisikö tienkäyttäjiä vielä rokottaa joillain maksuilla että jäisi niihin teihinkin vähän rahnaa käytettäväksi,kyllä voisi meinaan vinjetti maksu ulkomaisille autoille ainakin raskaalle liikenteelle.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: markkukovasin - Kesäkuu 30, 2018, 08:45:22 ap
Nyt voi ajella tien kunnon puolesta Lahdesta Myrskylän kautta Koskenkylään.Pinta
on kunnossa. Mutta rekkoja kulkee paljon ja ovat hanakoita
kurveissa leikkaamaan-se kannattaa pitää mielen sopukassa jos
näille teille joutuu.

t. Markku
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Pekka Puoskari - Heinäkuu 20, 2018, 14:20:14 ip
Käykääpä Puolassa ajelemassa.  Päätiet ovat hyvässä kunnossa,
Mutta ajakaapa ulos pääväylältä niin alkaa Rodeo.
Strassenrodeo, sana jonka keksin.


Onhan Suomessakin oikeita Rodeo teitä.
Puolassa niitä riittää, niitä joita ajellaan kakkosella kolmeakymppiä.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Peter Rumjantzeff - Heinäkuu 20, 2018, 16:06:50 ip
Jos haluatte jännitystä elämäänne, niin käykää ajamassa tämä Hyvikkäläntie.
Surkeakuntoisin tienpätkä Suomessa. Ainoastaan Savonrannasta pohjoiseen yksi toinen pätkä pääsee lähelle.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Petri Behm - Heinäkuu 21, 2018, 12:11:28 ip
Jos haluatte jännitystä elämäänne, niin käykää ajamassa tämä Hyvikkäläntie.
Surkeakuntoisin tienpätkä Suomessa. Ainoastaan Savonrannasta pohjoiseen yksi toinen pätkä pääsee lähelle.


Sen pitää olla todellinen enskaspoori, jos on huonommassa kunnossa kuin tie 4741 (Savonranta-Enonkoski).

Semmoinen juttu vielä, että kun ohitatte autoa kolminumeroisella tiellä, niin pitäkää huoli, että se autoilija on tietoinen motoristista.
Sen verran on tiet huonossa kunnossa, että se auto saattaa ylittää keskiviivan usein ja ilmoittamatta.
Otsikko: Vs: Teiden kunto motoristin vinkkelistä
Kirjoitti: Peter Rumjantzeff - Heinäkuu 21, 2018, 14:02:39 ip
Sen pitää olla todellinen enskaspoori, jos on huonommassa kunnossa kuin tie 4741 (Savonranta-Enonkoski).

Se on. Se ei ole enskaspoori-tyyppinen huono hiekkatie, vaan asfalttitie josta asfaltti on poistettu osittain. Tiellä on muistaakseni kylttikin:"asfaltti osittain poistettu".
Asfaltti on poistettu niin, että tiellä on aina asfalttia ja karkeaa soraa vuorotellen 50 metrin pätkissä, eikä liitoskohtia ole viistottu. Asfaltilta tiput aina joku 10cm pohjasoralle, ja päinvastoin.
Syy asfaltin poistoon niitä jäljellä olevia pätkiä ajaessa on täysin ilmeinen, ne ovat hirvittävässä kunnossa. Valtavia vedensyömiä monttuja ja railoja. Näin oli keväällä 2018.
Se tie Savonrannasta pohjoiseen oli myös aika melkoinen keväällä. Edellä oleva maasturi ajeli joku 70-80 km/h. En vain pystynyt samaan pyörällä, jäin kuin nalli kalliolle pujottelemaan tien laidasta laitaan.