VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 01, 2019, 19:30:41 ip

Otsikko: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Tammikuu 01, 2019, 19:30:41 ip
 Paluu juurille ja siirtyminen 3- 4-numeroisille teille.
 Ikä painaa ja ajovuodet vähenee, joten aion nauttia pikkuteiden tuoksuista ja näkymistä heti kun kevät kohdakkoin antaa myöden.
 Piikkejä mulla ei montaa ole ollutkaan, joten otetaanpa ajoon AVK;lta lunastettu, kevyesti lipattu ja naarmutettu, syksyn mittaan entrattu yyberi jammu.
 1400 suzukin jälkeen tämä 7 kw saattaa aiheuttaa komplikaatioita, mutta niihin tottunee.

 Vikaahan tuossa oli kieron keulaputken verran, mittariteline vinkkeli ja hauska korjattava, -irronnut kiekkamittarin neula- tais teettää eniten töitä. Mittari ei ole ehjänä purettavissa, tai ainakaan en konstia siihen keksinyt.
 Porasin siis lasiin 8 mm reiän ja parilla rautalankakoukulla pyydystin neulan ja painoin rihloihinsa.
 Reiän päälle pyöreä musta tarra. Tuntus toimivankin.
 Keulan ja vilkun löysin nettimotosta ja vääntynyt jalkatappi piti hehkuttaa ja oikaista.
 Kaasarin putsailin ja seosruuvia ruuvailin ja sain kohtuudella käymään. Aika näyttää.
 Oikea peili ja sivujalka vielä löydettävä, katsastettava ja kevättä kuumeisesti odottelemaan...

 Taitaa ne piikkeistä kiinnostuneet olla vähissä näillä sivuilla ?
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Juha Ojanperä - Tammikuu 01, 2019, 20:51:53 ip
Pikkupyörät on hienoja, kevyitä, helppoja ajettavia keppanan hakuun lähikaupasta tai muuten vaan nurkilla pyörimiseen...

Mulla on 200cc F-B Falcon, sillä pääsee melkein 70km/h alamäkeen ja sauhu on jäävuoria sulattavaa, ajelen sillä talvellakin(nastarenkain).

jussi
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Anssi Tötterström - Tammikuu 01, 2019, 21:11:32 ip
Tässä meikä lähdössä veteraaniralliin Jämsään.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Tammikuu 02, 2019, 10:09:34 ap
Tuo Twinihän onkin raketti noihin edellisiin verrattuna
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: jussi koskinen - Tammikuu 02, 2019, 12:07:56 ip
Nyt seitsemän astetta pakkasta ja jäätävä pohjoistuuli piiskaa, on mukava sisällä lämpimässä muistella kesän ajeluita.  :)
https://youtu.be/66LzOLHswWE (https://www.youtube.com/watch?v=66LzOLHswWE)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Petri Behm - Tammikuu 03, 2019, 10:41:47 ap
Piikki on liian pieni, mutta miula on tämmönen.

Paino 160kg ja tehoa 34hv.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/cagiva/cagiva_500_river%2000.htm (https://www.motorcyclespecs.co.za/model/cagiva/cagiva_500_river%2000.htm)
(http://bikes-media2.bestcarmag.com/sites/default/files/cagiva/river-500/2006/2006-cagiva-river-500-89171-321.jpg)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Timo Salonen - Tammikuu 03, 2019, 21:42:18 ip
Moro,


tuohon piikki on liian pieni sen verran kommenttia, että YBR oli meidän kalustosta ainoa jolla pystyin ajamaan ilman fyysisiä tuskia viimeisen ajoauden aikana ennen alapalloremonttia. Ajoasento on siis hyvin varttuneemmalle sopiva ja kyllä sillä 80 km/h ehtii jos sielu sietää antaa koneen kiertää.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Petri Behm - Tammikuu 03, 2019, 22:22:13 ip
Piikki on liian pieni
Laitetaan sen verran tarkennusta, että ajattelin vain moottorin kokoa, mutta en kirjoittanut sitä ;)
Nykypiikit on fyysiseltä kooltaan riittäviä.

Olen ajanut nykyisen ajokorttilain mukaisilla "piikeillä", niin kaksi- kuin nelitahti ja häiritsevä tekijä on se moottorin asettama rajoite.
Ajaminen maantienopeuksissa oli semmoista väkisin puristamista ja se vei liikaa huomiota muusta ajamisesta, kun nopeuden ylläpito muistutti kaahaamista ilman vauhtia.
Ehkä huonoin moottoripyörä mitä olen ajanut oli muutaman kuukauden ikäinen joku Husqvarnan  supermoto. Olihan se rungolta ja alustaltaan hieno, mutta se kuristettu 2T-kone vei ilon koko hommasta.

Tuommoinen reilu 30 heppanen on miun mielestä oikein näppärä ja kuitenkin koneestä löytyy sen verran paukkua, ettei tarvitse koko aikaa vinguttaa.

Kerran oli ulkomailla vuokralla Honda CBF250 jossa on 20 hevosvoimaa (130kg) ja se oli oikein oiva peli pikkuteille. Niin oiva, ettei isompaa edes toivonut.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Tammikuu 04, 2019, 17:12:00 ip
Vielä ovat piikeistä kiinnostuneet vähissä, mutta tilanteet muuttuu. Saas nähdä, millä ajetaan ensi vuosikymmenellä, ja mihin hintaan. Tollasen YBR:n päästöt ovat pienimmästä päästä.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Petri Behm - Tammikuu 04, 2019, 17:49:57 ip
Vielä ovat piikeistä kiinnostuneet vähissä, mutta tilanteet muuttuu. Saas nähdä, millä ajetaan ensi vuosikymmenellä, ja mihin hintaan. Tollasen YBR:n päästöt ovat pienimmästä päästä.

Jos viittaatte mahdollisesti tulevaan ajoneuvoverotukseen moottoripyörien kohdalla, niin tällä hetkellä autovero määräytyy ajoneuvon moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman perusteella.
Joten prätkissä ei ole vielä otettu käyttään CO2-pohjaista autoveroa.
Kun se CO2-päästöpohjainen verotus joskus tulee, niin vanha kalusto lasketaan edellä mainitulla kaavalla ja silloin kuutiotilavuus (ei teho) on määrävä tekijä, eli 35 heppainen 90-luvun kaks'tahtipiikki on verottajan silmissä sama kuin 10 heppainen nelari...   
Autoveroprosentti
enintään 130 cm3            9,8 %
             131–255 cm3    12,2 %
             256–355 cm3    15,9 %
             356–505 cm3    19,5 %
             506–755 cm3    22,0 %
vähintään 756 cm3            24,4 %
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo    9,8 %
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Tammikuu 04, 2019, 21:59:43 ip
Jos vero onkin piikillä pienempi, niin vakuutusyhtiö kyllä rankaiseen :police:
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Anssi Tötterström - Tammikuu 04, 2019, 22:26:39 ip
Tämmösellä ollaan käyty useassa veteraanirallissa nelinumeroisia teitä ajellen ja nauttien. En oikein ymmärrä tota Petrin kommenttia väkisin puristamisesta, ei oo mun kohdalle sattunu. Jammulla huiput tällä elopainolla 80 km/h, matkanopeus siinä viidenkympin tienoilla.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Petri Behm - Tammikuu 04, 2019, 22:33:18 ip
En oikein ymmärrä tota Petrin kommenttia väkisin puristamisesta, ei oo mun kohdalle sattunu.

Me olemme erilaisia ja kiinnitämme huomiota eri ominaisuuksiin.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Anssi Tötterström - Tammikuu 04, 2019, 22:38:04 ip
Juu ja ollaan eri ikäisiä.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Tammikuu 06, 2019, 19:17:42 ip
 :-[
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Risto Sollo - Tammikuu 07, 2019, 15:24:21 ip
Musti saa sitten parin vuoden kuluttua isomman vehk... eiku ajopelin... ;)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: markkukovasin - Tammikuu 07, 2019, 16:49:36 ip
Voi voi...mie en pysty palaamaan juurilleni tässä
satapiikkiasiassa-kun en koskaan ole edes ollut "piikki-iässä".

Silloin kun teoriassa muka olin- saatiin 16 vuotiaina suoraan  kortti vaikka
1200-kuutioiseen.

t. Markku
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Risto Sollo - Tammikuu 07, 2019, 16:58:43 ip
Ikä sattui piikki-ikään mutta varallisuus ei...Eka piikki joskus yli kaks'kymppisenä,kortin ajoin 350:llä 18-vuotiaana.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Peter Rumjantzeff - Tammikuu 07, 2019, 17:04:48 ip
Kaahaamista ilman vauhtia on mahtava ilmaisu kuvaamaan satapiikillä ajoa liikenteen mukana :D Just sitähän se tuppaa niillä olemaan, mutta siinä on myös kiva puolensa. Sitä on tavallaan enemmän pyörän ja liikenteen kanssa yhtä kun moottorista joutuu repimään vähän väliä kaiken irti. Ilmaisu kuvaa erinomaisesti etenkin CB-twinillä ajoa, jolla nuorena sahasin Helsinki-Joensuu väliä tiuhaan kaikissa säissä. Se oli niitä loppusarjan 17,5hv TDC-tykkejä. 135km/h tankilla maaten nuorena ja kevyenä, ei huono. Matka-ajossa kierrokset olivat koko ajan kahdeksan tonnin yläpuolella, kymppitonnista se alkoi vetää täysillä. Kestäviä pyöriä. Jollain kaksipuolikkaalla on pirun kiva ajaa. Nyt viisikymppisenä ja 30kg painavampana kaksipuolikas kulkee alla suunnilleen samat, kuin piikkinen CB-twini teininä. Bensaahan kaksipuolikas vie samat kuin tonninen jos sillä ajaa koko ajan kahva pohjassa.

Joku CB250N tai vastaava kierroskone olisi vielä tosi kiva, jos löytyis oikein hyvä yksilö. Twini sen olla pitää, jos se on pieni. Toisaalta on tonnisessakin puolensa. Se vahva voiman tunne ja painon tuoma vakaus. Satapiikillä on aukealla tiellä kovassa tuulessa kuin Mikki-hiiri merihädässä :) Mitä sivuteihin tulee, niin jep, olen samaa mieltä. Jo viime kesänä yritin ajaa Helsingistä Joensuuhun käymättä päätiellä kertaakaan, mutta reissu jäi vielä vähän vajaaksi, käännyin Mäntyhärjulla takaisin kun alkoi olla jo ilta ja oltiin vasta puolimatkassa. Pysähtelin aina välillä katselemaan kulttuurijuttuja. Nurmaalla oli sellainen hieno historiallinen maatila tai joku. Ensi kesänä toteutan. Pääteillä joutuu piipahtamaan muutaman kilometrin siirtymän välillä, mutta periaatteena että niin vähän kuin mahdollista. Sellainen reissaaminen on hienoa. Pelkkää päätietä posottaminen on niin nähty.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: markkukovasin - Tammikuu 07, 2019, 17:31:24 ip
Ikä sattui piikki-ikään mutta varallisuus ei...Eka piikki joskus yli kaks'kymppisenä,kortin ajoin 350:llä 18-vuotiaana.

No ei riittänyt mullakaan-mutta puulatikoissa osina lojuvaan
ja kannanpasken peittämään 250cc Royal Enfieldiin sentään
riitti-ja kyllä sen kanssakin lystiä piisasi.

Jos toki joskus vi**ikin,
kun sitä aamuyöllä jostain  kaukaisuudesta sähköjen pimennyttyä työnteli.

t. Markku
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Tammikuu 07, 2019, 21:57:20 ip
Mie oon muutaman vuoden (kohta viis?) ajellu pelkästään tuolla 250 KLX Kawalla.  Siis leikkienduro, ykspyttynen nelari, 23 hevosvoimaa.  138 kiloa ilmotettu massaks.  Muutaman kerran kokkeillu, että saap sen itekseen takas jaloilleen kyleltään...  Reittisuunnitelmat aina niin, että asfaltti on myrkkyä, ja isommat hiekkatietkin on myrkkyä.  Toissakesänä reissu Anttolasta Taivalkoskelle ja takasin, Haminan ja Punkaharjun veteraaniralleissa vierailin, jälkimmäisestä Kolin kautta kurvaten kotiin.  Sillon ko vielä oli TDM Yamaha toisena, piti muistaa jos sattu vielä hitaampi menijä eteen isommilla teillä, että ohittaminen ei oo ihan yhtä kivuton juttu KLX:llä ko TDM:llä.

Mutta kaiken kaikkiaan tuo teho on asennekysymys.  Sopivat reitit ja oikea asenne, niin matkailusta tai jopa ajamisesta on mahollista nauttia monenlaisella pelillä.  Mopokin vois olla sellanen vehjes, minkä kanssa reissussa näkis asioita, mitä ei isommalla liikkuissa tiijä olevankaan.  Nyt tuntus, että jos ois tarjolla tuon leikkienduron tapanen, yhtä värinätön ja huoleton, mutta joku 35-40 hevosvoimanen kulkija, ni jo vain maistuis?  Painoa ei tarviais yhtään enempää... nuo endurot, jopa leikkisellaiset, omaavat taipumuksen etsiä suonsilmiä, mihin upota.  Noihin isoihin matkaenduroihin ei oo ollu minkäänlaista hinkua.  Toki mukavia ajoasennoltaan, mutta miun 170-senttisen varren kanssa hankalia käsiteltäviä heti ko vauhti menee alle kävelyvauhin.  Eikä niillä missään maastossa mihinkään kuitenkaan pääse.  Oikeissa kisaenskoissa taas tullee värinöitä, vielä pienempi paino ois joskus tosin etu, mutta huolto-ohjelmat taas melko hankalan työläitä.  Kisaenskat on ja melko korkeita vakioina, mutta kevyellä pyörällä pärjää korkeemmaltakin.  Toisaalta niistä kisamittasista joustoista ei oo ennää hyötyä, kun maisemien katteluun sopivaa vauhtia ajelee.  Kawaakin oon vähän puottanu matalammaks pidemmillä linkun koiranluilla.

Tää oli miun omaa pohdintaa juurille paluusta.  Piikin GS-MZ:llä oon kortin ajanu 16-vuotiaana, ja rekisteripyöriä ei aikuisiällä ollu enneko lähes viiskymppisenä museo-jawa ja sen jälkeen muutama katupyörä, eli juuret on noissa enempi tai vähempi maastomallisissa.  Niiko taitaa olla Nikkasellakii, vaikka se nyt on tuollaseen ihme-härpäkkeeseen sotkeentunu?

kirjoitti muistiin tajunnanvirtaa jaakkovaakko
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Tammikuu 08, 2019, 10:03:07 ap
Eikä lainkaan huono juttu ole sekään, että pienen ja kevyen pyörän (Suzuki T250) kanssa on huomattavasti helpompi pysähtyä ottamaan valokuvia! Osin tietysti siksi, että tulee ajeltua pienempiä teitä, jolloin nopeus on aina hiljaisempi, mutta myös siksi, ettei tarvitse etsiä asfaltoitua levikettä tai lentokenttää pysähtymistä varten. Niinkuin matkamallin Harrikalla ajellessa!  8)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Tammikuu 08, 2019, 11:01:44 ap
Eikä lainkaan huono juttu ole sekään, että pienen ja kevyen pyörän (Suzuki T250) kanssa on huomattavasti helpompi pysähtyä ottamaan valokuvia! Osin tietysti siksi, että tulee ajeltua pienempiä teitä, jolloin nopeus on aina hiljaisempi, mutta myös siksi, ettei tarvitse etsiä asfaltoitua levikettä tai lentokenttää pysähtymistä varten. Niinkuin matkamallin Harrikalla ajellessa!  8)
Mulla on tapana parkkeerata tien suuntaisesti.
Olen huomannut Harrikkani tarvitsevan tuolla tavalla vähemmän tilaa.
Valokuvia en juuri ota, mutta kusella pitää välillä käydä.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Tammikuu 08, 2019, 11:14:31 ap
https://www.youtube.com/watch?v=19qOlNqbjXs

 ::)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: vesa vuorela - Tammikuu 08, 2019, 21:44:48 ip
Mie taas aattelin silleen että kun en enää saa isoa-Pantteria keskituelle,nikkaroin siihen sivujalan,sitten kun sekään ei auta siirrytään M75'seen,se on kevyt kuin mopo mutta kulkee kuin piikit ja vähän päällekkin! ;D
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Viljo Lahma - Tammikuu 10, 2019, 22:09:56 ip
Satapiikki se on minullakin, 12,5 kW vm. -74, saksalainen. Sama, jolla uutena ajelin vuonna 1975. :)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Tatu Virtanen - Tammikuu 11, 2019, 18:22:16 ip
Itsekin ajellut koko aikuisiän oikeilla pyörillä. Omat olleet 650-1100cc. Alkoi sitten reilu kymmenen vuotta sitten rata-ajelu kiinnostamaan. Ei niinkään kellon kanssa, vaan harrastamisen ja kehittymisen takia. Kuitenkin siinä on kilpipyörällä oma rahallinenkin riski olemassa ja alitajunnasta tulee käsky säästellä. Ja kun budjetti ei satunnaisratailevalla perheenisällä riitä kilvettömään isoon pyörään, jotain oli keksittävä.
Paperillinen, motarinopeuteen yltävä, kokonainen I ja rautarunkoinen  (voi migillä parsia) pyörä oli saatava. Nettimotoa ja Toria ahkerasti selaten, löytyi lähes paikallisesti riittävä aihio. Yli kymmenen vuotta talon seinustalla seissyt Honda NS 125 F, tingittynä muistaakseni 140€ hintaan. Kunto oli sen verran karu, ettei tarvinut tuntea sääliä rälläkällä osumisesta. Sama talvi ja koko vuosi sitten kerättiinkin osia. Kavereiden varastoista, romppareilta, omista varastoista, Kemoran roskiksesta. Tavoite oli tehdä lähelle nollabudjetilla. Renkaat kaivoin netistä jostain Hollannista, sittemmin konkkaan menneeltä firmalta, keulan ja etuvanteen sain kaverilta, katteet toiselta, teräsputkea työpaikan vanhoista toimistopöydistä jne.
Parin vuoden nikkaroinnilla se sitten valmistui. Aivan omilla kokemuksilla ja taidoilla rakennettu, oikea ratapyörä! Ensimmäisen kesän ratapäivät menivät testeissä, seuraava talvi parannellessa havaittuja virheitä. Seuraava kesä aiheuttikin jo pelkkää hyvää mieltä ratailussa. Nyt pyörää on vain hienosäädetty ja sovitettu enemmän kuskin mukaiseksi. Uusi konekin on työn alla.
Osalistaa:
-runko ja kone Honda NS125F
-keula Cagiva Mito
-etuvanne Suzuki RGF125
-Etujarrulevy Biltema, Satula katupyöräni vanha Brembo, teräspunosletku Kiinasta
-Katteet kavennettu Kawan ZX7RR:n kuituiset
-hirvittävä määrä omavalmisteita
-maalaus Caterpillarin paikkamaalipurkeilla
Jne jne.

Uusi kone, joka siis vielä kesken, NS:n alakertaan istutettu CR:n sylinteri, DT:n mäntä, RD250:n kiertokanki, NSR:n läpät ja mitähän vielä.

Mutta, voin sanoa ajaneeni oikealla moottoriradalla, itse rakentamallani "kilpamoottoripyörällä". Ja hauskaa on ollut, joka reissulla, vaikka kevyitä vastoinkäymisiä välillä matkaan sattuu.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: kai lahtinen - Tammikuu 27, 2019, 14:33:50 ip
Hienon kilpurin oot rakentanut. Kierrätystä parhaimmillaan👍
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: tuomo jylha - Helmikuu 19, 2019, 12:56:33 ip

Itse en ole suunnitellut paluuta juurille, mutta poika täytti juuri 16 v., ja nyt olis tietenkin se kevari mielessä.
 Onko kenelläkään kokemusta noista custom kevareista, ja onko ne kuinka rimpuloita ajettavia? Itse en ole koskaan ajanut 400 cm pienemmällä customilla, eli kevari on niiltä osin tuntematon kapistus, ja poikakin on ajellut vain moposkoottereilla. Katselin alustavasti noita 125 viragoja ja kymcoja. Mutta nyt kun on lumet vielä maassa, niin ne koeajotkin jää tekemättä.
 Tyrkytin pojalle lähinnä just siksi customia, kun ne ajelut tulee kumminkin olemaan sekalaista ajoa, asfaltti teillä. Ja niissä customeissa on edes jonkinlainen kuljetus kapasiteetti laukkujen ja tarakan avulla.
 Merkistä, mallista yms... tyyppivioista, yms... jos löytyy kokemuksia?
 ja saa toki tarjotakin, jos ylimääräisiä lojuu tallissa.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Huhtikuu 05, 2019, 14:47:10 ip
 Jovain sain yyperin leimaan ja koeajokin jo suoritettu.
 Nopeutta sain narutettua melkeen 85 ja reilussa kuudessakympissä jonon mukana saa ajaa ihan tosissaan.

 Kevyt on nakella, eikä jarruja juuri tarvita. Pientä sisään ja kone hoitaa...

 ps. lähtee myyntiin...  ;)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Huhtikuu 05, 2019, 22:39:59 ip
Jovain sain yyperin leimaan ja koeajokin jo suoritettu.
 Nopeutta sain narutettua melkeen 85 ja reilussa kuudessakympissä jonon mukana saa ajaa ihan tosissaan.

 Kevyt on nakella, eikä jarruja juuri tarvita. Pientä sisään ja kone hoitaa...

 ps. lähtee myyntiin...  ;)
Samat huomiot, vaikka koneen laitoin piikkiharrikkaan.....
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Tatu Virtanen - Huhtikuu 06, 2019, 20:17:32 ip
Ei sitten ole ihan kunnossa Yyberi. Kaverin avokki aloitti aikanaan aikuisiällä moottoripyöräilyn Ybr:llä. Se meni kyllä minunkin allani satasen verran, aavistuksen yli. Omapainoa on kuitenkin enemmän kuin pyörällä.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Huhtikuu 07, 2019, 09:23:17 ap
 Jos mun tarkotit, niin kyllä se on.  Ton 85 sain 60 rajotuksella aikaseks autojonon välissä, kunnes Volvo oli tulppana.  ;)
 Ajattelin juuri niin, että satku saattas oikeissa olosuhteissa mennä.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Peter Rumjantzeff - Huhtikuu 08, 2019, 19:30:03 ip
Osta tilalle CB125TD, jos täytyy kevari yhä olla. Kulkee ja ajofiilis on kuin vormulassa kun täytyy koko ajan käskeä kuin villihevosta. Ei mikään tylsä papattaja. Siinä on vähän vajaa tuplasti enemmän tehoa kuin tuossa Jammussa. Yli 20 000 ajoin sellaisella 80-luvulla.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Huhtikuu 09, 2019, 12:58:06 ip
 Ei tarvi. Tallissa odottaa vielä pari muutakin piikkiä, jotka kaikki vähän vahingossa tupsahdelleet omiksi. Mutta kiva on ajaa niilläkin.

 YBR on myynnissä, palstalaiselle tyyliin "känni toteen".
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Huhtikuu 10, 2019, 08:26:04 ap
Vaikka tuolla edellä huomioita kerroinkin..... niin ehjänä, ennen moottorin siirtoa sillä koeajoja ajelin ja kyllä mittariin sai 110 tasaisella.
Jotakin vikaa tai säätötarvetta varmaan on, jos mittarihuiput jää alle sadan.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Huhtikuu 23, 2019, 14:17:18 ip
 Parisataa kilsaa ajettu ja onhan se helppo vietävä.   Suosittelen muillekin pikkupyörillä ajoa ja niiden tuomista esille.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Anssi Tötterström - Huhtikuu 26, 2019, 22:41:57 ip
Parisataa kilsaa ajettu ja onhan se helppo vietävä.   Suosittelen muillekin pikkupyörillä ajoa ja niiden tuomista esille.

 :) :) :)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Toukokuu 19, 2019, 10:25:32 ap
 Eilen Ben´in muistoajossa ainoa piikkikuski.  :)
 Aiheuttaahan se kanssamotoristeissä hieman hilpeyttä ja vaatii kuskilta ainakin tietyn asteista itsetuntoa.
 Vaan mitäpä sitä ei tekisi yleisen edun nimissä.   ;)
 Kalustoa oli laidasta laitaan, ainakin -50 luvulta nykypäivään ja kuutioita 125-13oo. Pyöriä 28 ja muutama surinasussukin mukana.

 Kiva reissu ja matkavauhdit osu piikille justiinsa.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Kesäkuu 07, 2019, 18:31:22 ip
 No jo on ihan kohta tonni ajettu ja kivaa on ollut, mutta on se nyt myös nähty.
 Pikku reissunkin tein ja sellasta 75-85 kmh kestää ajella maastosta ja tuulen suunnasta riippuen.
 Isoja teitä pitää karttaa ja kiertää, mieluummin vaikka viisinumeroisille, asfaltittomille.
 Vastaantulijat pääsääntöisesti eivät tervehdi, on piikki sen verran aliarvostettu.
 Ei se mitään. Pokka kestää kyllä, tehoja hieman kaipaa ja siksipä seuraavaksi leluksi alan etsiskellä Hondan 250 RS:ä, CB 350-400 N jotain, tai Suzukin GS 450. SR, FT jne.
 Joku -80 lukulainen pikkupyörä, jolla ei jää jalkoihin...
 Juhannuksen pidän ajotaukoa, paitsi noista trial-leluista ja loppukesäksi tallista iso Suzuki esille.

 Jos ei yyberiä kukaan osta, saa se tallissa arvokkaan paikan ja pääsee kiillottelun kohteeksi.
 On se kuitenkin omalla tavallaan ihan hieno perusprätkä.

 Kirjoittelusta päätellen pikkupyöriä on vähän käytössä.
 Näiden aika vielä tulee, uskallan väittää, jos ei muuten, niin pelkkien kulutuslukemiensa takia.
 Sen verran oon tota omaani mittaillu, että nurkissa menee alle 2 l/100km, mutta tienpäällä lähemmäs 3 l, kun joutuu aika äärirajoilla viemään.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: tuomo jylha - Kesäkuu 25, 2019, 20:01:17 ip
Veljellä oli Suzukin Savage, ja se oli yllättävän hauska ajaa. Onhan siinä toki jonniin verran kuutioita, mutta ei ole tehoja, ja on muutenkin ns. pikkupyörä.  Ensi oletus oli pelkällä näkemisellä: mikähän lie vispilä?
 Mutta Savage yllätti positiivisesti kun sillä lähti ajamaan, kaikista ns puutteistaan huolimatta.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Tatu Virtanen - Kesäkuu 26, 2019, 20:59:43 ip
Tuosta kulutuksesta, oma ratatykki hörppäsi kuun alussa Kemorassa 11-12l/100km. Tämä siis täydessä tykityksessä. Mielestäni ihan terve jano piikkiselle! Taitaa olla osin bensajäähdytteinen.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Kesäkuu 26, 2019, 22:16:26 ip
Janosimmat mistä kokemusta on olleet 280 - 300 kuutioiset kakstahtikonneet.  Ensimmäisessä Gas Gassissa oli uutuuttaan mittari paikallaan; tankkiin mahtu muistaaksein suunnilleen kaks ja puol litraa bensaa, ihan kuntohuipun kohalleen ossuissa sen saatto saaha yhtenä reeni-iltana tyhjäks.  Mutta kun kilometrejä ei tullu siinä reenissä mittariin justkaan viittä enempää, ni hivauttaa keskikulutuksen yli viiteenkymmeneen litraan sattaa kilometriä kohti.  Viimeeks ollu Jotagas oli 300 kuution tykki, missä oli vielä pienempi tankki, mutta sillo ei enää sattunu kuntohuiput yhtä hyvin kohilleen, ni pääs aina kaks reeniä sillä tankillisella; litra per retki.  Siinä ei ollu kilometrimittaria.

Saatto tuohon kulutuksen pienenemisseen vaikuttaa kyllä se, että harrastuksen loppuvaiheessa oli joko taito karttunu - tai järki.  Sen seurauksena pyörä ei ennää ollu niin usseesti katollaan, ja pensaa valu vähemmän maahan...

Tuntikulutus ei ollu noissa paha; siellä kalliolla meni usseesti ainakin neljä tuntia yhtenä reeni-iltana.  Tarinoijessa.

- intoutu taas jv muistelemmaan -
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Rauno Härkönen - Kesäkuu 29, 2019, 07:12:06 ap
Menin ja ostin Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm.-98 moottoripyörän.  (https://www.autostadium.fi/Smileys/default/cool.gif)
(https://cdn.nettimoto.com/live/2395976/Honda-CB-2d19905f0cbfe242-large.jpg)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Elokuu 10, 2019, 12:37:25 ip

 Nyt on hieman päästy Mitsin makuun, vaikka yleensä aina kiukutellut, muttei vielä jättänyt.
 Sillä on oma luonteensa ja omat erityispiirteensä, joille oppii ajamalla.
 Jammun yyberi oli helppo, senkun laitto pyörän käyntiin ja oli kuin ois aina ajanu sellasella.

 Kivaa touhua tää "mopoilu" on, joten taidan jättää ison suzukin tälle kesälle huilivuoroon.

 Kaunis.                     noh                       Kauneus on katsojan silmissä, sanovat...    epäilyttää....
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Elokuu 10, 2019, 13:42:14 ip
Kaunis on  :) . Jos maailmasta pitäisi jotakin vielä kauniinpaa löytää, niin kenties tämä isoveli TS250 pystyripaisella kannella.
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Markku Juusela - Elokuu 10, 2019, 14:14:51 ip
Moro

Tuli tossa mieleen ja oikein piti tarkistaa että onko Mitsillä jotai yhtäläistä näköä vanhaan Hondaan ja ainakin mun silmää sitä on.

(https://moneyinc.com/wp-content/uploads/2018/09/1960-CB92-Benly-Super-Short.jpg)
(https://cdn.gearpatrol.com/wp-content/uploads/2016/03/vintage-motorcycles-gear-patrol-honda-superhawk.jpg)
Otsikko: Vs: Paluu juurille.
Kirjoitti: Risto Sollo - Elokuu 10, 2019, 14:43:39 ip
Kyllä Mitzilläkin pärjää,kun ei hommaa itselleen tehtyä kiirettä...