VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 09, 2019, 17:52:37 ip

Otsikko: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 09, 2019, 17:52:37 ip
Terve ! Ostin tuossa kuukausi sitten itselleni projektiksi 2 kpl Tunturi Tiger S mopoa jotka on Puch VZ 50 N4 koneella. Toinen oli melkeen kokonainen mopo muutamia pikku asioita lukuunottamatta ja toisessa oli runko jossa on kaikki tarpeellinen mutta tekniikasta on tallella vain alakerta ja sekin osittain osina.


 No sitten itse asiaan  ;D elikkä tarkotus olisi kasata ainaki yksi toimiva mopo ja ehkä jopa rekisteröidä se, tuosta kokonaisesta moposta purin ensimmäiseksi kaasarin ja kävin sen läpi ja puhdistelin, onneksi joka paikka oli kuivunut kun mopot olivat kuulemma seisseet viimeiset 10v varastossa. Kaasarin puhdistuksen jälkeen putsasin tankin ja bensahanan ja hommasin uuden polttoaine suodattimen, tämän jälkeen vaihdoin koneeseen myös vaihteistoöljyt. Öljyhen vaihdon jälkeen tarkistin sylinterin ja männän kunnon ja niissä oli joitakin naarmuja mutta ei mitään järkyttävää ainakaan omasta mielestä ;D , lopuksi tarkistin vielä että tuleeko mopossa kipinää ja tulihan se, rupesin jo haaveilemaan että saisin tässä vaiheessa mopon käyntiin ja kävinkin hakemassa 2 tahtiöljyä ja bensaa ja tein vähä reilumman seoksen kun mopo oli kumminkin kauan seissyt käynnistämättömänä, aloin polkemaan mopoa mutta mopo ei inahtanutkaan ei minkäänlaista elonmerkkiä. No tässä vaiheessa en vielä sen kummempia ajatellut ja purin kaasarin uudelleen ja kävin kaikki vielä kahteen kertaan läpi ettei mikään olisi tukossa ja bensa pääsisi kohokammiosta varmasti eteenpäin, huomasin vielä kaasari takaisin laittaessa että imukurkku oli märkä ja bensaa oli siis mennyt sylinteriin. Laitoin mopon kasaan ja otin varmuudenvuoksi pakoputken irti jos se olisi tukossa ja olisi syy siihen miksei mopo käynnisty, kokeilin uudelleen mutta ei mitään kokeilin jopa laittaa tulpanreiästä bensaa mutta ei edes luvannut.


 Lueskelin netistä että mistä voisi johtua että mopo ei käynnisty ja vastaan tuli että sytytysennakko voisi olla pielessä, löysin netistä hyvät ja selkeät ohjeen sen säätämiseen ja menin taas mopon kimppuun mutta huomasin että sytytys oli mielestäni kohdallaan kun kärjet olivan kokonaan auki 2mm eykk ja kärkivälikin oli 0,4mm, ei muutakuin uudelleen netin ääreen ja löytyi seuraava aihe puristukset.


Kävin kaupasta ostamassa puristus mittarin ja mittari näytti vain 4,5bar ja netistä lukiessani puristus suhde pitäisi olla 8,5:1 mutta jossain myös luki että jos mittari näyttää 6bar on puristukset ok. Tässä vaiheessa tilasin pykälää isomman männän ja sen saapuessa vein sylinterin porautettavaksi (sylinteri oli siis vakio 38mm ja porautin sen 38,5mm), kun sylinteri oli valmis kasasin sen mopoon uuden mäntäsarjan kanssa ja mittasin puristukset uudelleen ja mittari näytti tälläkertaa n. 7bar :) , ei muutakuin tulppa kiinni ja kokeilemaan onnea mutta ei mitään, taaskaan ei minkäänlaisia elon merkkejä otin vielä tulpan irti ja se oli vähän märkä ja haisi bensalle jossain syvällä mielessä kävi että jos kaasari olisikin entinen ja mopo ei kumminkaan saisi tarpeeksi bensaa ja siinä oisi ongelma mutta en tiedä miksi sivutin sen ja jatkoin netin selaamista ja muutaman tunnin selailun jälkeen löysin että jos lohkojen välistä vuotaisi polttoaineet vaihteistoöljyjen sekaan, valutin moposta öljyt pihalle ja ne olikin semmoiset kerman väriset heti ajattelin että noniin tässä se ongelman on ei muutakuin moottorin purkuun.


 Innokkaana purin moottorin magneeton puolelta ja sieltähän näkyi palasina oleva vanha paperi tiiviste, tein uuden tiivisteen ja rasvasin vielä (neulalaakerit?) että pysyivät paikallaan ja sain lohkot takaisin kiinni. Onnessaan kasasin moottorin vauhdilla kasaan ja aloin polkemaan mopoa mutta poljin löi tyhjää, poljin vielä muutaman kerran ja tietyssä vaiheessa moottori pyörähti vähäsen kokeilin laittaa myös vaihteen päälle ja lykätä mopoa mutta sama ongelma kone ei pyörinyt muutakuin tietyssä kohdassa ja silloinkin vain vähäsen ihan niinku kytkin ottaisi vähän tjms. vaihde päällä kun polkasi nii moottori pyöri. Tähän vaiheeseen olen nyt kuukaudessa pääsyt ja ajattelin seuraavaksi purkaa koneen vielä osiin myös kytkimenpuoleltakin kunhan vain töiden puolesta kerkeän..


 Olen varmaan tehnyt paljon ylimääräistäkin ja vika olisikin ollut jossain pienessä esim. siinä kaasarissa ;D no mutta virheistä oppii, ja oppimis projektina tämä minulla on ollutkin, en siis ole koskaan aikasemmin mopoihin tai moottoreihin koskenut ainoat "likaiset" työt ovat olleet pieniä auton huolto töitä  ;D Vinkkejä otetaan vastaan kaikkeen liittyen etenki tuohon että miksi poljin lyö tyhjää ja myös käynnistys ongelmaan.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 10, 2019, 08:55:27 ap
Olisikohan kytkimen kasauksessa käynyt källi ja kytkin jäi "kantamaan"?Otappas kytkimen säätömutteri,siitä ison muovisen mutterin alta löysälle/irti,palautuuko pito?
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 08:59:02 ap
En kerenny vielä kytkimen puolta purkamaan, mutta täytyypä testata. Kiitos vinkistä
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 10:07:11 ap
Noniin, kävin avaamassa moposta kytkimen säätö mutterin ja otin sokan irti ja huomasin että koko säätömutteri oli aivan löysällä ja pienen pyöräytyksen jälkeen katosi tuntuma koko kytkimestä. Mutta kone rupesi pyörimään taas normaalisti ja jopa KÄYNNISTYI !! ;D oi tätä ilon ja onnen päivää, nyt sain taas todella paljon motivaatiota tämän projektin jatkamiseksi :) ei muutakuin seuraavaksi kytkimen kimppuun. Voisin jopa muutaman kuvan päivittää projektista tänne kunhan tietokoneelle kerkeän :)
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 10, 2019, 11:27:13 ap
Nyt tiukkaat sitä mutteria sen verran että koneen päällä olevassa kytkinkengässä on pari milliä löysää ennenkuin alkaa tuntumaan vastusta...Se kytkimen painelaakerille menevä käyttötanko on sellainen "puolikas"eli tarkka asennostaan.Ja minnes kaikki Pappakuolaajat on hävinneet kun Solikkamies joutuu täällä neuvomaan?
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 12:22:54 ip
Sain säädettyä kytkimen kohdalleen mutta se "käyttötanko" jäi koko säätöreiän vasempaan laitaan ja kun laittaa muovimutterin paikalleen niin käyttötanko vääntyy keskelle jolloin vetää kytkintä päälle. En vielä tarkemmin kerennyt tutkia, täytyy viikonlopun aikana purkaa vielä kytkimen puolisko ja katsoa tarkemmin.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 12:30:42 ip
Tässä muutama kuva potilaista ;D  Tarkoitus olisi siis kasata tuosta keltaisesta kokonainen mopo ja tuo vihreä on tähän asti toiminut vain "testipenkkinä" kun se oli jo valmiiksi kasassa mopot saatuani.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 10, 2019, 13:24:03 ip
Jep,Puch-moottorin Nebukadnessarin aikaisen suunnittelun tulos...Elikkä muovimutteri keskittää sen käyttötangon...Ja säätö sitä myöten pielessä.Elikkä Tunturin moottorin kytkimen säätö perustuu yritys/erehdys-menetelmään,laitetaan se akseli silmämääräisesti keskelle ja pyöritetään säätömutteria.ja pidetään ruuvarilla sitä säätötappia paikallaan ettei se pyöri mukana,yhtä helppoa kuin karhu panisi oravaa,kolmas käsi naplaa kykinkahvaa että alkaako vastusta tuntua...Ei sokkaa vielä tässä vaiheessa...Muovimutteri paikalleen,joka samalla pyörittää kohdallaan olleet säädöt v*tuiksi.Sitten rautalangasta tms hakaneulasta väännetty tilapäissokka paikalle,ja uusitaan säätö.Tätä tehden niin kauan että säädöstä tulee mieleinen.Ja säätöä ei tosiaankaan jätetä niin että kytkin jää "kantamaan",se painelaakeri menee aika äkkiä ja taitaa nykyään maksaa kuutisen kymppiä...Ja lopuksi se haarasokka.Joskus otin selvää missä tuollainen kötys on suunniteltu ja paljastui että suunnittelutoimiston nimi oli Beelsebub...Ennemmin vaihtaisin kapean Corollan kytkinvaijerin kuin Tunturin...Aistitteko katkeruutta vuodatuksessani :D :D :D































Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 13:34:25 ip
Ahaa :D tuo selittääkin jo paljon, kävi kyllä tuossa töihin ajaessa mielessäki että varmaanki säädin liian tiukalle sen säädön ;D no tässä on viikonloppu aikaa taistella tuon kanssa. ;D Varmaan vielä säädöt mitä sattuun kun sain mopon käyntiin nii kierrokset oli aika kovat ja kun väänsi kaasua niin ei kierrokset noussu ollenkaan ja mopo alkoi vain "booaamaan", kokeilen ilmaruuviakin säätää mutta ei mitään vaikutusta vaikka laittoi kiinni asti.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 10, 2019, 13:49:54 ip
Ei taida Tunturin Bingissä olla ilmaruuvia,ainoa ruuvattava ruuvi on tyhjäkäynti...Jos siellä on iso messinginvärinen ruuvi niin se on sitten säätösuutin...
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 13:56:21 ip
Aijaa, luulin siis väärin kun siinä "ryyppypainikkeen" (mikä painaa kohot alas) nii sen vieressä oli ruuvi jossa on jousi ympärillä oletin että se olisi ollut seos ruuvi ja sitte kaasarin päällä mistä menee kaasuvaijeri olisi tyhjäkäynti säätö kun siinä oli kans paljon säätövaraa :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 14:02:18 ip
Tuossa kuvassa siis tuo osanumero 20 :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 10, 2019, 14:21:27 ip
Numero 20 näyttäisi olevan tyhjäkäyntiruuvi,tämä Bing taitaa olla semmoinen mihin ei saa säätösuutinta.Booaamisen syitä:liian laiha seos.Elikkä ilmanputsari puuttuu,suutin on liian pieni,luistin neula liian alhaalla,ja sokerina pohjalla hankalin:ilmavuoto,ns.sivuilma.Katoppas se ilmanputsari niin jatketaan taiknoosia ;) Ja siinä luistikammion päällä,elikkä kaasuvaijerin alapäässä olevalla säädöllä säädetään vain vaijerin "välys"
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 14:24:54 ip
Nojoo hyvä tietää  :laugh: :laugh:  täytyypä kokeilla. Ilmanputsari ja ilmanputsarin kotelo on kyllä ihan uusia :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 10, 2019, 14:29:36 ip
Soppaa puuttuu.Bensakorkin ilmareikä,bensatankin hana/suodatin ,seuraavaksi pääsuutin...Kotiläksyä annetaan.

Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 10, 2019, 14:31:57 ip
Se on hyvä  :D  kiitos todella paljon vikeistä !  :) :) ::)
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 11, 2019, 11:54:14 ap
Noniin, sain mopon käymään ja pysymään jopa tyhjäkäynnillä käynnissä. Mutta jotain hämärää tuossa vielä on kun painaa kytkimen pohjaan ja laittaa vaihteen päälle niin mopo sammuu ja vaikka mopo on pukilla ja silloin laittaa vaihteen päälle niin silti sammuu. Mites näissä puchin koneissa menee nuo vaihteet kun vaihdepoljinta painaa alaspäin niin löytyy vain vapaa ja kun taas ylöspäin niin menee vaihde päälle mutta tuntuu että se olisi isompi kuin 1 vaide :D 
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Risto Sollo - Toukokuu 11, 2019, 12:02:22 ip
Puchissa taisi olla niinkuin oikeissakin mopoissa ja moottoripyörissä,ykkönen alas ja loput ylös...Tuo sammuminen onkin vähän mystisempää,sammuuko ylöspäin vaihdettaessa?
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 11, 2019, 12:08:17 ip
Kyllä sammuu kun alaspäin polkiessa ei edes tapahdu mitään :D sain kerran mopon pysymään vaihde päällä pukin päällä, mutta kun taas laskin pukin päältä oli moottori mennyt vappaalle ? Täytyy vielä tarkistaa tuo sytytys että onko se aivan pielessä ja sen jälkeen varmaan kone taas auki ja tarkistaa että kaikki rattaat on oikein :D mutta yritän kyllä ainakin vielä välttää koneen aukomista ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 11, 2019, 19:26:05 ip
Noniin taas päivä vierähti tallissa mopon kytkintä säädellessä ja väännellessä ja tulin siihen tulokseen että tuo kytkin taitaa olla entinen kun se oli joko kokoajan päällä tai sitten ei irroittanut ollenkaan. Kun avasi sitä säätö "mutteria" tietyssä kohtaa puolikierrosta niin kytkin ei irroittanut ja kun taas laittoit puolikierrosta kiinni niin kytkin oli kokoajan päällä, ja jos tuosta kohtaa löysäsi enemmän niin kytkin ei irroittanut ja taas kun kiristi vielä lisää niin kytkin pysyi vain päällä. Tämän jälkeen purin koko kytkin paketin ja kytkimen välilevyt olivat ruosteessa ja reunoissa oli aika isoja kolhuja sekä jousikotelokin oli ottanut osumaa jostain ja näytti kuin siitä olisi joka hampaan kohdalta lohennut pala pois. Tuossa vielä kuva jousikotelosta ja välivelyistä. Kerkesin jo välilevyistä putsaamaan pahimmat ruosteet ja jäljet pois ennen kuvien ottamista :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 13, 2019, 19:23:24 ip
Taas on mopoa saatu eteen päin ja vihdoin sain kytkimen pelittämään !  :D :D :D  vika ei ollut siis itse kytkimessä vaan sen kytkin vivun jousessa, se oli jo niin löystynyt ettei jaksanut palauttaa vipua loppuun saakka jolloin kytkin jäi "päälle"  ;D . Mutta heti kun saa yhden asian kuntoon nii löytyy toinen vika eli koneessa ei mene kuin joko 3 tai 4 vaihde päälle eikä mikään muu eli vielä joutuu toisen puolen koneesta avaamaan ja selvittämään mikä voisi olla vikana ??? ::)  toivotaan ettei mitään suurta  :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Henri Riekki - Toukokuu 14, 2019, 15:00:49 ip
Ennen kuin räjäytät vaihteistolohkon ja siellä olevat itse pirun suunnittelemat neulalaakerit lattialle, katso ettei kytkinkopan puolella ole yksi vaihdevivun palautusjousi(?) irti. Hakasjousi koneen takaosassa ylhäällä. Se jousi ottaa vaihderummusta törröttävään tappiin muistaakseni. Kerran se oli minulla unohtunut pois, ja vaihteita ei saanut päälle kuin edestakaisin ronklaamalla. Jos konetta on auottu, niin vaihderumpu voi olla kasatessa muistaakseni jotenkin väärässä asennossa, että joitain vaihteita jää pois. Joskus sai kasata summassa 3 kertaa ennenkuin löytyi kaikki vaihteet.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 14, 2019, 17:20:09 ip
Jousi oli kyllä paikallaan tarkistin sen ensiksi, mutta nyt on kasauksen kanssa semmonen ongelma kun tuo vaihderumpu jää 3mm liian ylös että saisi nuo vaiteensiirtäjän tapin noihin uriin. Olen yrittänyt nyt monta kertaa purkaa ja kasata uudelleen mutta aina sama ongelma :(
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 14, 2019, 21:35:25 ip
Noniin eihän siinä mennykkään kun taas kokopäivä  ;D  mutta nyt on mopo kasassa ja vaihteet pelaa 8) en tiedä mistä johtui kun ei mennyt vaihteensiirtäjät kohdalleen muutaman kerran vielä pyörittelin osia nii johan loksahti paikalleen :D  Arvelen että vaihderumpu on ollu väärässä asennossa kun viimekerralla koneen kasasin  ;D  no virheitä oppii. Seuraavaksi saa sitte alkaa laittaa konetta oikealle rungolle ja alkaa kasaamaan konttori setää/tätiä varten  :D :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 15, 2019, 19:41:50 ip
Nyt on alkanu mopo projektissa mukavat vaiheet eli sähköjen ja jarrujen laitto :D etujarrun sain pelaamaan hyvin ja takajarrupoljin pitää vielä saada kiinnitettyä mutta tänä iltana sitä ei vielä kerennyt ;D ja tulihan taas yksi ongelma eteen eli mittarinpyöritin, kun etupyörän akselin molemmissa päissä on holkit niin jos laittaa pyörittimen ilman sen puolen holkkia ja kiristää niin ei rengas pyöri ja kun taas laittaa holkin kanssa niin ei pyörittimen "hakaset" osu kohdalleen eli pitäisi holkkia saaha jollain vähän jyrsittyä, tai keksiä jokin muu ratkasu. Onko kellään ollut samaa ongelmaa ja jos on niin millä ootte saanu ratkastua ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 16, 2019, 17:58:11 ip
Noniin nyt on saatu kaikki melkein valmiiksi katsastusta varten yhtä "pientä" juttua vaille :D nimittäin ei tule virtaa muutakuin takavalo puolaan ja siihenkin vain 0,3 - 1,1 V välillä hyppii, voisko olla mahollista että molemmat puolat ois sököjä kipinää kyllä tulee ja mopo käy hyvin mutta virtaa ei tule testasin jo toisellakin pohjalevyllä missä eri puolat mutta ei vaikutusta onko mulla vaan sitte niin huono tuuri vai teenkö jotain väärin? ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: MarkkuRyhänen - Toukokuu 16, 2019, 19:36:33 ip
Ihmettelisin jos kahden eri pohjalevyn valopuolat molemmista rikki. Miten mittasit valopulien jännitettä? Onhan moottorin ja rungon välinen maadoitus-yhteys kunnossa? Markku
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Janne Ahonen - Toukokuu 16, 2019, 20:29:23 ip
Mittasithan varmasti AC-jännitettä, mittari DC:llä (eli millä mitataan akkuja tjsp.) ei varmasti  näytä mitään?

t. Janne
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 16, 2019, 21:00:53 ip
Joo mittari oli tasavirran kohalla. Täytyy vielä huomenna mittailla uudelleen kokeilin kyllä 6v äänimerkin kans mutta ei sanonu mitään mutta seki voi johtua kytkimestä tai jostain muustakin. Juu mittailin sillä piippaus kohdalla nii kyllä maata sai jokapaikasta ainakin sen mukaan :) ja toisessa pohjalevyssä oli valopuola mistä lähti 2 johtoa ja takavalo puola oli siinä päällä missä 1 johto ja toisessa mikä nyt paikallaan lähti 1 johto valopuolasta ja sen päällä takavalopuola mistä kans lähti 1 johto.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Toukokuu 16, 2019, 21:18:31 ip
Olikohan niin, että se ohut puola oli jarruvalolle, ettei jarrua poljettaessa etuvalo himmene.
Takavalo tulee samasta kuin etuvalokin.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 16, 2019, 21:19:49 ip
Okei, tuossa ei oo ollenkaa jarruvaloa eli siellä varmaa oli sitte väärä pohjalevy aikasemmin
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Toukokuu 17, 2019, 08:27:14 ap
Epäilen, että Tiger-aikana on jarruvalo jo ollut mopoissakin pakollinen.
Moottorissa on tainnut tuo puola olla jostakin vuodesta lähtien kaikissa.
Takalampussa pitäisi olla paikka toisellekin sukkulalampulle ja jarruvalokytkin oli sellainen, joka ei ole tarvinnut erillistä lenkkikiinnikettä runkoon.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 17, 2019, 08:35:07 ap
Ainakaan 2 eri takavalossa ei ole paikkaa ollut jarruvalolle ja kummassakaan rungossa ei ollu jarrukytkimiäkään
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Toukokuu 17, 2019, 08:42:34 ap
Epäilykseni pakollisuudesta taisi olla väärä mopon osalta...
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 17, 2019, 08:44:45 ap
En kyllä sitten tiedä joissakin tiger s oon nähny kyllä jarruvalon ja kytkimen mutta taas jossain ei ole ja en nyt nopeella googlettelulla löytäny takavalon pohjaa missä olisi jarruvalolle paikka joka sopisi tiger s:sään :) tiedä sitte onko ne tullu uuemmissa malleissa vakiona vai onko jälkiasennettu  :D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Tommi Tammisto - Toukokuu 17, 2019, 09:16:32 ap
Muistaakseni Puch-koneisissa tuntureissa ainoastaan joissain SuperSporteissa oli jarruvalo ja sekin kytkettynä ainoastaan takajarrulle. Erillinen takavalopuola tuli 1968 tuntureihin, jotta takavalon kestoa saatiin pidennettyä. Johtojen väreistä voi päätellä, et mikä puola kyseessä:


Valopuola - Keltainen
Takavalopuola - Harmaa
Jarruvalopuola - Vihreä


Tässä vielä kaavio [size=78%]http://pyoraprojekti.blogspot.com/2008/12/shkjen-vetmist.html (http://pyoraprojekti.blogspot.com/2008/12/shkjen-vetmist.html)[/size]
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 17, 2019, 09:23:30 ap
Okei, en tiedä mitä sitten entinen omistaja on tehnyt kun keltainen ja vihreä johto oli vedetty valokytkimelle josta oli valkonen johto katkastu ja sen valkosen tilalle siis laitettu se vihreä ja harmaa oli vedetty takavalolle :D ja ihmettelinki sitä vihreää kun netistä löysin kans tuon sähkökaavion ja siellä ei näkynyt muutakuin musta menevän sammutusnapille ja keltainen josta meni virta etuvalolle ja äänimerkille ;D täytyy kyllä tehä sähköt kokonaam uusiksi tuohon :D  Kiitos paljon selvennyksestä !  :) :)
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 17, 2019, 20:59:25 ip
Noniin nyt sain mopossa toiminaan ainaki äänimerkin ja etuvalon mutta takavalo ei vielä pelannut  :D  virtaa kyllä tuli takavalo johtoon mutta kun kytki sen sokerinpalaan josta lähti johto takavalolle niin mittari ei näyttänyt enään mitään ja vaikka vain pyöritti johdot yhteen niin silti virta katosi kokonaan ???  en sen koomin kerenny asiaa tutkia täytyy huomenna vielä jatkaa  ;D  ja ei pitäisi olla lamppu rikki kun juuri 2 uutta ostin ja molempia kokeillu  ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Toukokuu 21, 2019, 15:02:18 ip
Noin se vaan melkeen viikko vierähti :D Noh viikonlopun aikana sai paljon aikaan kun sain rungon maalattua vihreästä mustaksi ja mopon takasin kasaan.

Kokeilin kaikilla keinoilla saada tuota takavaloa toimimaan mutta päädyin siihen tulokseen että tuo takavalo puolan täytyy olla hajalla joten sitä ootellessa kerkesin vielä jopa tuon ohjauslukon saada paikalleen.

Mutta en oikeen ymmärrä miten sen pitäisi pelittää kun avaimella vääntää lukon ns. kiinni että koko lukko uppoaa sen tapin verran tankoon päin siihen hahloon mihin sen pitäisi jäädä lukkoon mutta kun avainta ottaa pois päin tulee lukko mukana takaisin siihen niittiin asti mikä pitää lukon siellä poterossa tuntuu kuin sieltä puuttuisi joku hahlo mihin se lukko jää sitte kun sen vääntää kiinni ja taas kun vääntää auki se pomppaisi pois sen tapin ympärillä olevan jousen avulla.

Ja sitten kävi toinen kämmi nimittäin pudotin etuvalon pöydältä ja sen lasi hajosi palasiksi  >:( ja olin jo suunnitellu kuinka pääsen viimeistään ensi viikonlopun aikana jo ensimmäisille ajoillekkin  ;D ;D  no nyt varmaan menee ensiviikkoon katsastuksen osalta kun täytyy odotella uutta etuvaloa  :D


EDIT: No nyt löysyinkin jo netistä että sen lukon jousi tulee olla oikeinpäin asennettu muuten ei lukkiudun ;D ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Kesäkuu 04, 2019, 12:34:40 ip
Nyt en enää tiiä mikä mopossa vois olla yhtäkkiä ajosta sammui kun päästi kaasun ei pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä ja sen jälkeen ei käyntiin lähtenyt.


Purin kaasarin ja putsasin joka paikan ja sain mopon käyntiin mutta 100m ajon jälkeen mopo sammui ihan kuin bensa olisi loppunut.


Purin koko moottorin ja vaihdoin lohkojen tiivisteen ja laitoin vielä tiivisteliimaa väliin mutta ei mitään vaikutusta ei muutakuin kerran yskäsi tarkistin kaasarin vielä uudelleen ja putsasin jokapaikan mutta eiei vaikutusta.


Purin vielä kerran moottorin ja vaihdoin "laadukkaamaan" liiman lohkojen väliin mutta ei taaskaan vaikutusta, sitte aloin epäilemään että tankki olisi ruosteessa ja sieltä pääsisi likaa kaasariin joka tukkisi sen.


No putsasin tankin sitruunahapolla ja vedellä jonka jälkeen vielä laitoin dieseliä ja muttereita + pultteja tankkiin ja ravistelin kunnolla useempaan kertaan ja sen jälkeen huuhtelin kunnolla ja kuivasin tankin ihan kuivaksi ja laitoin takasin paikoilleen mutta ei vieläkään mitään muutakuin mopo yskäsi kerran.


Kokeilin jopa kokonaan toisella moottorilla mutta ei silläkään ollu mitään vaikutusta ja nyt en enään osaa keksiä että mikähän tuota mopoa oikein vaikaa mittasin jopa puristukset ja neki oli ok ja kipinäkin tulee hienosti.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: MarkkuRyhänen - Kesäkuu 04, 2019, 13:05:18 ip
Moi,

Jos puristukset kunnossa!
Haarukoidaan hieman onko vikaa sytytyksessä vai bensan saannissa?
- Oletko antanut bensaa koneelle vaikka tulpanreiästä hieman...jos sytytys kunnossa pitäisi pärähtää hetkeksi käyntiin?
Jos ei pärähdä ->
- Oletko kokeillut toisella tulpalla? -> jos ei pärähdä toisellakaan tulpalla pienellä bensahuikalla ->onko metallikuorinen tulpanhattu ->kokeile ilman tulpanhattua koska tulpanhattu voi lyödä kipinän läpi sylinterin kanteen.
Näillä pääset alustavasti haarukoimaan vikaa sytytys vai bensansaanti.

t, Markku
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Kesäkuu 04, 2019, 13:21:51 ip
Huomasin äsken kun vielä tallissa olin että kaasari ainakin tulvii yli täytyy vielä kerran avata se ja puhdistaa jos kuudes kerta toden sanoo.


Voisin kyllä samalla hakea uuden tulpanhatun ja tulpan ja kokeilla niillä.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Kesäkuu 04, 2019, 16:52:37 ip
Noniin tulpanhatun vaihdoin niin taas hörähti käyntiin. Kiitos paljon avusta  :)  Noh ainaki on kahdessa alakerrassa uudet tiivisteet ja tankki on puhdas  ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Kesäkuu 11, 2019, 16:17:35 ip
Ongelmat senkuin jatkuu  :'(  mopo lähtee minuutin polkemisen jälkeen käyntiin käy 10 sekuntia ja sammuu mutta lähtee taas parin seuraavan polkasun aikana joka polkasulla käyntiin mutta sammu heti uudelleen jonka jälkeen joutuu taas sen minuutin verran polkea :-\


Kaasari ei vuoda ainakaan yli kun siinä on kumitiiviste mutta kumminkin vähän epäilyttää kun kaasarista avaa ensimmäistä kohokammion ruuvia niin se vuotaa heti bensaa sieltä välistä mutta voiko kaasarin tulviminen aiheuttaa tuota?


Muutamilla kerroilla ku oon avannu kaasarin nii kohokammion pohjalla on todella pientä roskaa jotka vaan näkee kun varovasti heiluttaa bensaa kohokammiossa.


Olen kokeillut jo 2 eri tulpalla ja vaihdoin uuden tulpanhatunkin mutta ei vaikutusta kokeilin myös ilman ilmanputsariaki mutta sekään ei vaikuttanu.


Tuota tankkia vielä epäilen että ois jääny puhdistuksen jälkeen vielä vähä ruostetta sinne ja se ruoste tukkisi kaasarin vaikka välissä on 3 suodatinta  :D  sillä ajattelin kysyä viisaamilta että voisko tuo ongelma johtua siitä että kaasari "tulvii"
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Jussi Kumpu - Kesäkuu 12, 2019, 09:45:48 ap
3 suodatinta :P, taitanee potea pentsiinin puutetta, koitas ihan suoralla letkulla ilma suodattimia.
Otsikko: Vs: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu
Kirjoitti: Niko Hietamäki - Kesäkuu 12, 2019, 09:49:48 ap
Oisin voinu tieten tarkentaa siis suoraan letkussa ei ole yhtään suodatinta mutta bensahanassa tankin sisällä on suodatin ja sitten itse hanan alla ja vielä kohokammiossa suuttimen ympärillä on suodatin ja ainakin aikaisemmin toimi normaalisti kunnes laitoin tankin täyteen nii semn älkeen on ruvennut oireilemaan mutta täytyy kokeilla irrottaa suodattimet  :)


Edit: ja siis kaasarissa on ainakin bensaa kun pelkästään näpäyttää nopeasti ryyppypainiketta mikä työntää kohon alas niin sieltä tulee heti bensaa nii en usko että oisi bensan saannista kiinni