VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: jussi koskinen - Heinäkuu 28, 2019, 10:17:10 ap

Otsikko: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: jussi koskinen - Heinäkuu 28, 2019, 10:17:10 ap
Lonkalta kiireessä kuvattu pätkä kiertoajeluun lähtijöistä, ensimmäiset valitettavasti ehtivät jo mennä.

https://youtu.be/b0qlM6rN56o (https://youtu.be/b0qlM6rN56o)
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Rauno Härkönen - Heinäkuu 31, 2019, 03:37:49 ap
Näytti siellä veteraanien joukossa olevan uudempaakin kalustoa....?  ;)
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Heinäkuu 31, 2019, 08:30:50 ap
Näytti siellä veteraanien joukossa olevan uudempaakin kalustoa....?  ;)
Onneksi kuskit pääsääntöisesti vanhoja ;D
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Marko Mauriala 2 - Heinäkuu 31, 2019, 12:49:57 ip
Mitäs porukat pitää veteraani-ikäisenä?
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Markku Juusela - Heinäkuu 31, 2019, 15:14:50 ip
Moro


Sodassa olleet.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Hannu Boman - Heinäkuu 31, 2019, 18:53:37 ip
Moro


Sodassa olleet.

Missä sodassa? minäkin tunnen veteraaneja jotka ei ole edes eläkkeellä sielä mutta ovat olleet sodassa.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Matti Kivistö - Heinäkuu 31, 2019, 21:23:05 ip
Onneksi kuskit pääsääntöisesti vanhoja ;D
VMPK:n tavoite kai on että kuskit olisivat nuoria ja pyörät vanhoja. Ukkoontuu tämä niin kuin muutkin harrastekerhot.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Petri Behm - Heinäkuu 31, 2019, 22:34:34 ip
Onneksi kuskit pääsääntöisesti vanhoja ;D
VMPK:n tavoite kai on että kuskit olisivat nuoria ja pyörät vanhoja. Ukkoontuu tämä niin kuin muutkin harrastekerhot.

    
Huimapyörä 3/2019
VMPK:n alueparlamentti pohti "ukkoontumista" lainaus: Noin 65% jäsenistöstä sijoittuu ikäluokkaan 50-70 vuotta.
Puheenjohtaja nosti aiheellisesti esille kerhon tulevaisuuden, joista ehkä suurin ongelma on jäsenet, tai paremminkin niiden ikä.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Jori Alatalo - Elokuu 01, 2019, 07:53:53 ap
Niin pitkään kun näiden ukkojen ajo/harrastekalusto pysyy veteraani-ikäisenä, ainakin KLUBIN TAPAHTUMISSA, voidaan puhua Veteraanimoottoripyöräklubista, eikä tarvitse alkaa pohtimaan nimenmuutosta  Veteraanimotoristiklubiksi.
Sama logo ja lyhenne sopisivat kyllä siihenkin :laugh: [size=78%].[/size]
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Peter Rumjantzeff - Elokuu 01, 2019, 08:51:21 ap
   Huimapyörä 3/2019
VMPK:n alueparlamentti pohti "ukkoontumista" lainaus: Noin 65% jäsenistöstä sijoittuu ikäluokkaan 50-70 vuotta.
Puheenjohtaja nosti aiheellisesti esille kerhon tulevaisuuden, joista ehkä suurin ongelma on jäsenet, tai paremminkin niiden ikä.

Porukan ikäkehitys seurannee yleistä trendiä. Just luin, että moottoripyöräilijöiden keski-ikä on tällä hetkellä 52 vuotta, ja nousee koko ajan. 48-vuotiaana olen käsittänyt siitä sen, etten koskaan eläessäni tule saavuttamaan moottoripyöräilijöiden keski-ikää, mikä hieman naurattaa. Se pakenee minua jatkuvasti sitä mukaa kun vanhenen. Oma, täysin subjektiivinen mielipiteeni on että vuosina 1960-1985 valmistetut pyörät ovat museomoottoripyöriä, ja ennen vuotta 1960 valmistetut veteraanimoottoripyöriä. Tämä on siis mielipide eikä virallinen totuus, jonka muodostumiseen vaikuttaa varmasti oma ikä. Museopyörinä pitää niitä pyöriä joita valmistettiin ennen kuin sai itse kortin. Itselle rakkain ajanjakso on 1980-1985. Ne olivat just niitä, joita silmät hehkuen katseltiin isän kotiin tuomasta Otto Brandtin esitteestä aina kerran vuodessa.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Pentti Vaherkoski - Elokuu 01, 2019, 10:00:20 ap
Toinen huolenaihe, mikä tästä ukkoontumisesta seuraa, on kaluston kohtalo. Häviääkö se vähitellen ulkomaille, kun kotimaasta ei löydy enää kiinnostusta. Jos ja todennäköisesti kun moottoroiduille kaksipyöräisille lätkäistään haittaveroja, ja vaikka museopyörät niiltä säästyisivätkin, tietää myös se vähennystä harrastajamääriin.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 01, 2019, 10:25:28 ap
Tere!

Kyllä tuo kaluston maastapako on jo alkanut-
syitä on monia.Myyminen täällä edes kohtuurahalla
ei vaan onnistu.Eikä noita ole monellakaan
mahdollisuutta pelkkänä koristeena pitää-ainakaan kovin
montaa kerrallaan.

Jos noiden käyttöä vielä piipertämiseen vedoten
vaikeutetaan-myyntiinhän ne menevät -ja ostajat rahoineen ovat
muualta.

t. Markku
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Martti Korhonen - Elokuu 01, 2019, 13:29:36 ip
Se on vähän siitä kiinni mistä suunnasta asiaa katsoo. Täältä pers'aukisen harrastajan suunnasta katsottuna ne mieluisimmat eli 1920- ja 1930-luvun pyörät ovat hinnoiltaan aivan muuta kuin kohtuullisia. Ostaisin jos kohtuuhinnalla saisin.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Martti Korhonen - Elokuu 01, 2019, 17:37:15 ip
Mutta niin, vielä tuohon harrastajien keski-ikään, ralleihin sun muihin.

Homman isollaan olemista pidetään usein itseisarvona. Toki sillä oma arvonsa onkin, mutta minusta harrastepiirien suuruus ei ole sinänsä mikään välttämättömyys. Totta puhuen suuruus voi minusta olla myös negatiivinen asia. En itse viihdy isoissa joukoissa ja porukoissa. Siksi olen jättänyt pääosin rallit ja paikalliskerhotoiminnankin väliin. Isosta toiminnasta tuntuu puuttuvan tietty inhimillinen mittakaava. Kerhoillat, rallit sun muut tuntuvat häsläämiseltä, josta on vaikea löytää omaa sijaansa. Tästä verkkovoorumista olen kyllä saanut iloa ja hyötyä irti. Intternet-sukupolveen kun kuulun.

Meillä on nyt muutaman kaverin kanssa yhteinen talli, jossa on aktiivisena semmoinen 3-4 tyyppiä minun lisäksi. Ovat enemmän omaa ikäluokkaani ja tallihommassa on vanhojen prätkien lisäksi muutakin puuhasteluja. Ehkäpä jokseenkin sen tyylistä, mistä VMPK:kin on joskus saanut alkunsa. Sopii minulle paremmin.

Kerhotoiminnan arvo on siinä, että kerho ja harrastus antaa harrastajiensa elämään jotain lisää. Jos harrastajia on vähemmän niin homma pienenee, mutta se ei välttämättä huononna toiminnan laatua. Periaatteessa väkimäärä on täysin toissijainen asia ja tärkeintä on se, miten toiminta istuu jäsentensä tarpeisiin ja haluihin. Tietyissä asioissa suuri toimija voi tietenkin vaikuttaa paremmin. Esimerkiksi lainsäädännölliset asiat, kerhon jäsenilleen neuvottelemat edut, tietynluonteiset tapahtumat ja niin edespäin. Kukin punnitsee itse sen, minkä katsoo tärkeäksi. VMPK tarjoaa epäilemättä suurelle osalle jäsenistöstä sen, mitä he hakevat.

Tulevaisuus sen sitten näyttää mihin suuntaan asiat menevät. Ihmisten juttuja nämä on ja tulevat harrastajat tekevät toiminnasta omansa näköistä, oli heitä paljon tai vähän. Mitenkään muuten ei asian voi olettaa olevan.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Markku Juusela - Elokuu 01, 2019, 18:05:14 ip
Moro

Vanhan pyörän hinta on aika vaikea asia varsinkin kohtuullinen hinta.Suomessa siitä -20-30 lukusesta pyörästä kun yrittää saada 4-5000 € ei myynti-ilmoituksen perusteella tule yhtään soittoa eli hinnan pitäisi olla huomattavasti alempi eli kohtuullisempi jotta tulisi edes kontakteja mutta nehän eivät välttämättä johda kuin jutteluun puhelimessa.Tämä kohtuullinen hinta jota yrität saada ei kata lähestulkoonkaan harrastusvälineeseen menneitä rahoja saatikka että siitä saisi jotain tekopalkkoja.
Jos näkee vähän vaivaa ja selvittää paljonko Euroopassa esim. Saksassa pyydetään vastaavasta ja ilmoittaa pyöräänsä siellä esim. 12000 €:n hintaan ja saa yhteydenottoja ja vieläpä kaupat tehtyä ja heillähän ei ole tapana tinkiä hinnasta niin mikä on se kohtuullinen hinta.
Tämä esimerkki myyjän kannalta.
Kaiman kommentti pyörien maastapako ei ole mikään ihme kun kotomaassa ei ole sellaista sakkia ja löysää rahaa jotta ne kalleudet saataisiin pysymään kotomaassa tulevien polvien ihailtavana ja hämmästeltävänä.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Petri Behm - Elokuu 01, 2019, 18:12:08 ip

Kaiman kommentti pyörien maastapako ei ole mikään ihme kun kotomaassa ei ole sellaista sakkia ja löysää rahaa jotta ne kalleudet saataisiin pysymään kotomaassa tulevien polvien ihailtavana ja hämmästeltävänä.

On niitä, mutta aivan liian vähän.
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Elokuu 01, 2019, 21:35:22 ip
Moro

Vanhan pyörän hinta on aika vaikea asia varsinkin kohtuullinen hinta....Tämä kohtuullinen hinta jota yrität saada ei kata lähestulkoonkaan harrastusvälineeseen menneitä rahoja saatikka että siitä saisi jotain tekopalkkoja.
Jos näkee vähän vaivaa ja selvittää paljonko Euroopassa esim. Saksassa pyydetään vastaavasta ja ilmoittaa pyöräänsä siellä esim. 12000 €:n hintaan ja saa yhteydenottoja ja vieläpä kaupat tehtyä ja heillähän ei ole tapana tinkiä hinnasta niin mikä on se kohtuullinen hinta.
Tämä esimerkki myyjän kannalta.
Kaiman kommentti pyörien maastapako ei ole mikään ihme kun kotomaassa ei ole sellaista sakkia ja löysää rahaa jotta ne kalleudet saataisiin pysymään kotomaassa tulevien polvien ihailtavana ja hämmästeltävänä.


 Jepjep.  https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Honda__Tuutti__CB750_58626265.htm?ca=18&w=3
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Rauno Härkönen - Elokuu 02, 2019, 05:35:02 ap
Kun tälläiset vanhat ukot kuten minä, aloittaa uudelleen prätkällä ajelut, niin nostaahan se harrastajien keski-ikää....  ;)
Saman olen huomannut vanhojen Jenkkiautojen harrastuksen parissa....  8)
-Eläkkeellä on aikaa (muka?) alkaa harrastaa, mitä aiemmin ei kerinnyt tai voinut taloudellisesti tehdä....  :P
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Petri Behm - Elokuu 02, 2019, 06:22:20 ap
Moro

Vanhan pyörän hinta on aika vaikea asia varsinkin kohtuullinen hinta....Tämä kohtuullinen hinta jota yrität saada ei kata lähestulkoonkaan harrastusvälineeseen menneitä rahoja saatikka että siitä saisi jotain tekopalkkoja.
Jos näkee vähän vaivaa ja selvittää paljonko Euroopassa esim. Saksassa pyydetään vastaavasta ja ilmoittaa pyöräänsä siellä esim. 12000 €:n hintaan ja saa yhteydenottoja ja vieläpä kaupat tehtyä ja heillähän ei ole tapana tinkiä hinnasta niin mikä on se kohtuullinen hinta.
Tämä esimerkki myyjän kannalta.
Kaiman kommentti pyörien maastapako ei ole mikään ihme kun kotomaassa ei ole sellaista sakkia ja löysää rahaa jotta ne kalleudet saataisiin pysymään kotomaassa tulevien polvien ihailtavana ja hämmästeltävänä.


 Jepjep.  https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Honda__Tuutti__CB750_58626265.htm?ca=18&w=3

Niin
https://www.autoscout24.com/offers/honda-cb-750-gasoline-gold-1fe9b385-c8b1-2b02-e053-e250040a5343?cldtidx=10
Otsikko: Vs: Veteraaniralli 19
Kirjoitti: Jorma Leppänen - Elokuu 03, 2019, 08:51:51 ap
- Taisin ajella rallin pienimmällä pyörällä 63 cc Honda S 65 .lla kiertoajelun Panssarimuseolle ja takaisin. Vähän oli haastavaa ajella näiden isojen pyörien joukossa  mutta selvittiin . Ehkä kannattaisi jatkossa laittaa vanhemmatja nykypyörät erikseen lähtöviivalle.