VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Entisöinti => Aiheen aloitti: veli-pekka virta - Elokuu 22, 2019, 20:45:01 ip

Otsikko: imukurkku
Kirjoitti: veli-pekka virta - Elokuu 22, 2019, 20:45:01 ip
Voiko imukurkun tehdä itse
esim kumista tai silikonista tai jostain muusta
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Kari Tirkkonen - Elokuu 22, 2019, 21:35:40 ip
aika laaja käsite jos vähän vaikka tarkentaa että vaikka mikä härveli ja kannen kaasarin väli vai kaasarin suodattimen väli jne
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Arto Ahonkivi - Elokuu 23, 2019, 08:46:50 ap
Onhan noita kumikurkkuja, kattoo vaan bensankestävää kumia. Onhan mullakin kaasarissa kumikurkku, vaikka on -50 luvun laite.
Yleensähän ne vaan yhristää metalliset osat toisiinsa, mulla kaks alumiinista kurkkua toistensa jatkoks.
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 23, 2019, 08:50:09 ap
Joo-onnistuu kyllä-vaan tuleeko hyvä?

Oli mullakin mopossa kumiletkun pätkä kurkkuna+klemmarit-kun piti
sovitella eri mallin kaasaria siihen Pappikseen.

Kävihän se kyllä-vaan en muista,kävikö hyvin.. :laugh:

t. Markku
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Arto Ahonkivi - Elokuu 23, 2019, 08:52:11 ap
Joo-onnistuu kyllä-vaan tuleeko hyvä?

Oli mullakin mopossa kumiletkun pätkä kurkkuna+klemmarit-kun piti
sovitella eri mallin kaasaria siihen Pappikseen.

Kävihän se kyllä-vaan en muista,kävikö hyvin.. :laugh:

t. Markku
Riittäkö 4:ssä vuaressa 19000km, eiköhän se ihan hyvin toimi.
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 23, 2019, 08:57:04 ap
Kyl maar riittää-vaan
en itte moiseen kyennyt. Kun se pappis kypsyi jo alkuunsa-
ei tosin imukurkun takia-vaan siksi,että
pari broidiani oli jo sen Tuntsan pariin kertaan "loppukäyttäneet".

Tai no-vanhin broidi,jonka rippilahja se oli-oli tarkkana siitä
moposta.Oikeastaan taisin itse olla se loppukäyttäjä...

Mutta toki tuon kysymyksen kurkun koko ei ole vielä selvillä-
löytyykö semmoista kumiputkiloa edes helpolla?

t. Markku
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Elokuu 23, 2019, 10:49:50 ap
Lähestytääs teorioista.

Jos rakennat kumikurkkua ilmansuodattimen ja kaasuttimen väliin, ja se ratkeaa, menee pölyä moottoriin, moottorin kesto ei ainakaan parane.  Vaikutus ei kuitenkaan ole hetkellinen, jos ei nyt kurkku häviä kokonaan välistä ja olet hiekkamyrskyssä.  Käynnin voit sotkea, jos kurkku menee mutkalle ja tukkeutuu osittain, ja siihen kohtaan muodostuu pienempi virtausala eli suurempi imuvastus kuin kaasuttimen kurkussa; silloin kaasuttimen säädöt sotkeentuvat totaalisesti.

Jos rakennat kurkkua kaasuttimen ja sylinterin väliin, on kysymys kinkkisempi.  Siinä välissä nimenomaan pieni vuoto on vaarallisin.  Iso vuoto muuttaa niin paljon käyntiä, että sen huomaa.  Pieni vuoto voi jäädä huomaamatta, mutta seos laihenee sen verran, että moottori leikkaa kiinni tai detonaatiorotta alkaa nakertaa mäntään reikää.  Jos rakenteeseen jää ylimääräisiä kynnyksiä, voi täyttöaste jäädä luukku auki ajettaessa pienemmäksi, eli maksimitehoa hukkaantuu.

Moottorin teho riippuu männän päälle saatavan seoksen kokonaismäärästä.  Siksi se seos olisi myös saatava mahdollisimman kylmänä sinne sisään.  Kaasuttimen lämpeneminen myös voi moottorin ollessa sammuksissa aiheuttaa bensiinin höyrystymistä kaasuttimessa, ja se taas vaikeaa käynnistymistä pienen pysähdyksen jälkeen.  Siksi kurkun yksi tehtävä on olla lämpöeristeenä kaasuttimen ja sylinterin välissä.  Jos tässä suhteessa tapahtuu omalla valmisteella huonontumista alkuperäiseen nähden, voi tulla jotain ongelmaa käynnistymisessä, siis lyhyen sammuksissa olon jälkeen.  Ja tästä syystä on käytetty myös esimerkiksi bakeliittista eristelevyä kurkun metallilaipan ja sylinterin välissä.

Esimerkiksi kohokammion neulaventtiilin toiminta voi olla värinöistä nokkiinsa ottava; jos kaikki moottorin värinä välitetään liian "kovan" kiinnityksen kautta kaasuttimeen, voi bensan pinnan korkeus vaihdella ja sotkea käyntiä.  Tämä on yksi syy käyttää kumikurkkua.  Kotioloissa rakenteen värähtelytaajuuden mittaaminen voi olla haastavaa, ja itse tehty rakenne voi - teoriassa ainakin - aiheuttaa käyntiongelman jollekin kierrosluvulle siksi, että kohokammion neulaventtiili vuotaa jollakin kierrosluvulla värinän takia, ja päästää pinnan liian ylös.

Tehdastekoiset kurkut ovat yleensä metallisella laipalla sylinterin puolelta, ja kumikurkku vulkanisoituna siihen metalliin.  Tuo valmistustekniikka kotioloissa kuulostaa ainakin minun - tumpelon - nupissa haastavalta.

Silti kaikkea voi tehdä itse; ihmiset niitä tehtaassakin ovat ainakin ennen tehneet, ja ihmiset niitä suunnittelevat!  Oleellisin vahdittava on, että rakenne kaasuttimen ja sylinterin välissä ei vuoda, siis vuoda ilmaa sisäänpäin.

jaakkovaakko
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 23, 2019, 10:52:26 ap
...Parhaimmat tuotteet ovat jopa insinöörin suunnittelemia...

t. Markku
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: veli-pekka virta - Elokuu 23, 2019, 19:23:47 ip
 Sillä kyselen kun tehdastekoinen maksaa liki 300 euroa,  kun on käyrä
toinen ei pajon mitään kun on suora =takapytty
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 23, 2019, 19:58:52 ip
Nythän jo alkaa kiinnostaa-millainen on
se putken mitta-ja onko tiukkakin mutka?

Syntyisikö vaikka auton vesiletkuista?
Tai muista konehuoneen letkuista?

t. Markku
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: veli-pekka virta - Elokuu 23, 2019, 20:08:19 ip
Aika lyhyt ja jotain 60 astetta mutkaa 40mm sisähalkaisija
Olen vulkanisoituvalla teipillä yrittänyt mutta on vähän rautalankaviritysmäinen

Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: veli-pekka virta - Elokuu 23, 2019, 20:11:55 ip
Vielä että jos metallin päälle pistää letkua niin eikö kynnys kurkussa ole pahasta
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 23, 2019, 20:16:05 ip
No-ei se hyvääkään toki meinaa-
mutta onko nyt kyseessä kovinkin
viritetty moottori??

Jos sen kiristyksen laittaa ihan siihen putken ja kumiputken rajaan-
kumihan hieman supistuu...ja kynnys silloin myös pienenee.

Kisakoneessa tuo varmaan vaikuttaa-normaalissa veteraanikäytössä
ei ehkä niinkään?

t, Markku
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: veli-pekka virta - Elokuu 23, 2019, 20:20:47 ip
En ole mansaarille menossa
Meinasin että ei tee koneelle vahinkoa
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Mika Malinen - Elokuu 23, 2019, 20:27:44 ip
Tunturi supra sportissa on tämmöne:

https://images.app.goo.gl/RV8AQdAvLofJYCFP8

Oli niitä kai muitakin joissa vastaava. Ni että kai ne kymmeniä vuosia kesti ainakin kun kumen uusi välillä.
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: markkukovasin - Elokuu 23, 2019, 20:43:17 ip
Ei se kone hajoa,jos ei letkusta paloja irtoile.

Pensa on kauhea aine-ja tämä etanolipensa erityisesti.
Siihen jotkut kumit liukenevat kyllä. Noista vesiletkujen kumista
on hankalaa tietää,mitä laatua ovat.

Jos saisi metallisen mutkaosan tehtyä-vaikkapa meijeriputkikäyrästä?

Kiinnitys vaikka Loctitella sen koneen kurkkutumpin päälle.
Ehkä pikkuisen halki ja klemmari varmistamaan...

Suora kurkunpätkä kumista löytynee jostain nykypyörästäkin
ehkä.

t. Markku
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Risto Saastamoinen - Elokuu 23, 2019, 21:23:22 ip
Nuoriso värkkää koulussa vaikka minkälaista kurkkuja mopoihin, ja jotkut onnistuu sitten pääsemään ihan polliisiakin pakoon. Olisipa täälläkin joku viistoistakesäinen niin onkelma ratkiais nopsaan...
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Elokuu 23, 2019, 22:14:25 ip
Mä jouduin jatkamaan ja tein sen laittamalla väliin silikoniletkun. Ei käynyt hyvin.
Huomasin sitten säädellessäni, että letku olikin liian joustava ja "lutkutti" selvästi tyhjäkäynnillä.
Tein sitten "raudasta" uuden imuputken ja alkoi pelittää...
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Elokuu 23, 2019, 22:54:22 ip
Toisaalta eikös noissa kilvanajoon tarkotetuissa nykyvehkeissä oo jossain ihan tehastekosena sellanen "lutkutuskammio" kaasarin ja pytyn välissä?
jv
Otsikko: Vs: imukurkku
Kirjoitti: Kari Tirkkonen - Elokuu 24, 2019, 07:29:00 ap
vanhassaa guzzissa kun on hyvästi näkyvillä suora kumikurkku kaasarin ja pytyn imutötsän välissä niin itse asiassa sekin lutkuttaa esim tyhjäkäynnillä vaikka siinä ei ole kun sentti väliä alumiinista alumiiniin