VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Pekka Karjalainen - Tammikuu 14, 2021, 10:41:53 ap
-
Hei. Pyytäisin nyt kokeneemmilta apua, neuvoja, ohjeita ja vinkkejä monark ilo piano koneen kasaamiseen. Miten vetohihnan asennus, onko huomioitava sytytykseen liittyen jotain ja yleensä kaikki tieto tulee tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen!!!
-
Konehan on aika yksinkertainen rakenteeltaan, laakerit on kuulalaakereita joten mitään shimmauksiakaan ei esim. kampiakselilla tarvi tehdä. Vetohihnan asennuksessa ei tarvitse huomioida sytytyksen suhteen mitään, sillä hihnapyörien asento ei siihen vaikuta mitään.Laakereiden asennuksessa olisi hyvä käyttää lämpöä/kylmää, lohkoja lämmittää ja laakereita "kylmettää".
JuuTuubissa tuollainen kasausvideo, tosin vähän nopeutettuun tahtiin..... :P
https://www.youtube.com/watch?v=9_h6M6E_cWI
-
Kiitoksia, ei varmaan ihan videon tahtiin onnistu mut katotaan useamman kerran.
T. Pekka
-
Olipa hyvä asennuspätkä, ei turhaa höpötetty.
Yleensä noissa menee selostamiseen ja muuhun kehumiseen 95% ajasta.
-
Moi
Se loppu koneen kasaaminen lyhyeen. Ruotsista tilaamani vetohihna ei sitten käynytkään. Selvästi sen kyllä piti ilo piano koneen Hihna olla, 44 hammasta ja leveys 23mm ,kuitenkin hihnan pykälät ei hihnapyörille asetu ja onpa hihna liian lyhytkin. Montakohan erilaista hihnaa noihin mahtaa olla? Minun koneen hihnapyörissä on pienemmässä 19 ja isommassa 42 pykälää. Tuossa videolla näkyvässä koneessa on 15 pykälää pienemmässä. Mitähän hihnaa seuraavaksi kokeilisi?
-
44 hampainen on ainut mitä löytyy,,täytyis löytää se 15 hampainen siihen kampiakselin päähän !!!
-
Siihen löytyy myös uustuotantona ketjuveto remmin tilalle ja hinta =150-160e +rahti
-
Tuossa hihnassa on myös se ongelma ettei se asetu myöskään isomman hihnapyörän hampaille, eli molemmat pyörät pitäisi vaihtaa.
-
Jos tuo 44 hampainen ei hammastukseltaan käy siihen kytkimen rattaalle, niin moottori on uudempi ILO:n tyyppi. Siinä on 53 hampainen hihna joka on hammastukseltaan tiheämpi. Tuollaiselta ruottinkieliseltä sivulta löytyy jotain valaistusta. Aika hyvin selaimen kääntäjälläkin saa tolkkua jos ei ruotti luonnostaan taivu......Martti aiemmin ehdotti korjaussarjaa jolla voi muuntaa ensiövedon ketjukäyttöiseksi, joka olisi hyvä vaihtoehto, mutta kannattaa varmistaa sopivuus moottorityyppiin.
http://www.classicmotor.se/forum/artikelkommentarer/byta-till-annan-rem-pa-ilo-piano-398859 (http://www.classicmotor.se/forum/artikelkommentarer/byta-till-annan-rem-pa-ilo-piano-398859)
Tuolla näyttäisi olevan 53 hampainenkin remmi tarjolla. En tiedä onko oikea?
https://www.mopeddelar.se/p/ilo/kedjarem-24558/tandrem-ilo-g50-25mm-53t.html (https://www.mopeddelar.se/p/ilo/kedjarem-24558/tandrem-ilo-g50-25mm-53t.html)
p.s Olisiko mahdollista laittaa kuvaa moottorista?
-
Näköjään löytyy siis yhdestä paikkaa vielä tuo pitempi remmi. Niitä on olemassakaan vain 2 erilaista !!
-
En onnistu kuvaa laittamaan, kun yritän liittää sen ja lähettää niin väittää että tiedosto on liian iso. Oon hemmetin tyhmä näiden koneiden kanssa.
-
Kuvassa on 15 hampaisella rattaalla oleva moottori johon se 44 hampainen hihna käy. Tämä lienee yleisin rakenne. On olemassa 19 hampaisella tehty, joka on harvinaisempi versio ja jossa tuo hammastus on tiheämpi ja remmin hammasluku siten 53. Varaosien saanti tiheähampaiseen saattaa olla vaikeampaa.Jos sinun moottorisi rattaat poikkeaa tuon kuvan rattaista, niin melko varmasti se on eri versio.
Tuo edellä mainittu ketjumuutossarjahan voisi olla ratkaisu ongelmaan, jos se passaa mitoiltaan tuohon tyyppiin.
https://www.mopedrenovering.se/veteranmopeddelar/ilo-1/koppling/kedjedrift-ilo-piano-byt-ut-din-tandrem-mot-kedjedrift-med-vart.html
-
Hei
Sitten täytynee alkaa ettiä tuota 53 hampaista hihnaa, harmi kun se on loppu myös tuolta ruotsin maalta. Kuvien perusteella on melkein mahdotonta selvittää tuon ketjuveto systeemin soveltuvuutta koneeseen.
Finmopolla on 49 hampaista hihnaa, se lienee pelkästään huskun koneeseen.
-
Moi. Onko vaihtoehtona etsiä hankittuun hihnaan sopivat hihnapyörät jos oikeaa hihnaa ei löydy? t.Markku
-
Heip
Toki se on myös hyvä vaihtoehto, niitä ei vaan molempia oo ollu myynnissä. Pienempää oon jossai nähnyt.
Pekka
-
Ei ole itselläni tietoa, että käykö 15-hampaisen "hilppeet" tuohon 19-hampaiseen malliin. Tuossa uudemmassa moottorissa on hivenen erillainen välitys vaihdelaatikossa ja sen takia tuo hammasmäärä on hieman isompi jotta välityssuhde takarattaalle pysyisi oikeana. Jos pienempi 15-hampainen vaihdetaan tilalle, niin vauhti pienenee ja vääntö kasvaa. Tätä voi tietenki kompensoida muuttamalla toisiovedon hammasrattaiden kokoa. Tuolta ruotsin firmalta (Mopedrenovering) joka tuota ketjuveto-muutoskittiä myy, voi varmaankin kysyä, sopiiko se tuon 19-hampaisen tilalle.
Mahtasko jollain palstanlukijalla olla irtonaisena 15-hampaisen kytkin/kampiakselin rattaat irrallaan, jotta vois vertailla mittoja?
-
Ja jos jollain olisi ylimääräisenä nuo hihnapyörät voisin ne kyllä ostaa. Sitten voisi kokeilla niiden soveltuvuutta.
T. Pekka
-
Löytyiskl tuohon teollisuushihnaa? Niitähän saa millä hammasluvulla vain ja profiileja on paljon
-
Rembutiken.se ,kannattaa tutkia,tavaraa piisaa ja tuolta Crescentin Flinta koneeseen moisen hihnan ostin ja puolet halvemmalla kuluineen kuin siitä suositusta suomalaisesta museomopojen osafirmasta...
-
Rembutikkenissakaan ei näyttänyt olevan I(J)LO:n koneeseen kuin tuota 44 hampaista hihnaa tarjolla. Mitenkähän lie olis tuolla saksanmaan putiikeissa tarjolla?
Tällainen linkki......
https://www.ebay.at/itm/ILO-Piano-Zahnriemen-G-50-G50-Motor-Moped-53-Zaehne-Antriebsrad-19-Z-Treibriemen-/153133252260
-
http://www.50cc.eu/en/parts_3.asp?Hg=All&Km=&M=ilo&T=g50%20piano&TA=IloG50&I=1365&GR=Aandr&an=28738,28739,28740 :::::: Vilkaiseppa tuota !!
-
Moi
Tuo ebayn tarjous on päättynyt jo 2018 ja tuo toinen firma myy vaan dealereille. Kyllä on vaikeata.
-
Vaikeusaste kasvaa siltäkin osin, että tuo Mopedrenovering-firman myymä muutossarja (ketju) käy ainoastaan 44-hampaisen remmisysteemin tilalle.Näin vastasivat, kun kysyin heiltä sopivuudesta.
Onko kysymyksessä minkä vuosimallin/tyypin Monarkin kunnostuksesta kyse ja onko tarkoitus museotasoiseksi saattaa? Jos ei museokunnostuksesta kyse, niin voisihan ajatella, että vaihtaa vanhemman mallin ILO:n moottorin tilalle. Moottori ja siihen käyvät osat olisi ehkä helpommin saatavissa.
-
Löytyiskl tuohon teollisuushihnaa? Niitähän saa millä hammasluvulla vain ja profiileja on paljon
Ootko tätä miettinyt? Ei se maksa mitään mennä Etraan tms kysymään
-
Hei
Mopon vuosimallista ei ole mitään tietoa. Ostin sen kaverilta joitakin vuosia sitten. Näkyvin merkki ulospäin on se että tää on malli jossa ei ole takana iskunvaimennusta ollenkaan, antaako se viitteitä vuosimallista???. En ole tätä museokuntoon laittamassa, ihan vaan kesäpäivien iloksi. Moottorin vaihto tuohon yleisempään malliin toki hyvä vaihtoehto, tarjouksia voi laittaa.
Kävin tuota hihnaa vielä paikallisesta hihnoja myyvästä liikkeestä kysymässä, voisi jopa löytyä sieltä jos vain olisi hihnan tuotetiedot kertoa heille. Mistähän niitä löytyy, siis kyseessä joku numerosarja jolla se katalogeissa löytyy.
Kiitoksia taas avusta, hyvä tietää ettei ketjua ainakaan kannata tilata. Käymätön hihna löytyy jo tallista :-[ .
-
Jos vaihtaisit suoraan ihan eri merkin koneen-
vaikkapa Sachsin? Ei ole suurikaan synti käsittääkseni.
Pientä puuhaa se teettää-mutta ei yletöntä. Eikä ole edes
lailla kielletty-mainitset katsastuksessa,jos kilpiin laitat.
Jos on jo kilvissä-mitäpä sitä sitten ketään asialla vaivaamaan...
Niitä Sassilaisia löytyy varmaan helpommin kuin ehjiä Muna-Arkun myllyjä..
t. Markku