VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Heikki Sola - Lokakuu 29, 2011, 11:28:42 ap

Otsikko: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Heikki Sola - Lokakuu 29, 2011, 11:28:42 ap
Olen koittanut selvittää seuraavaa aihetta, mutta en ole varmaa tietoa löytänyt:

Mitä menestystä on asfalttiradoilla saavutettu Suomi-pyörillä?

Mitkä ovat vaikkapa parhaat MM-sijoitukset?

Tarkoitan nimenomaan pyörien menestyksiä. Kuljettajan kansallisuudella ei väliä.

Varmasti kaikissa kisapyörissä on ollut pääsääntöisesti ulkomaalainen tekniikka monin osin (moottori, jousitus, jarrut jne.), mutta tarkoitan niitä laitteita, joista osa (esim. runko, katteet, 'pikkuosat' yms.) on Made in Finland.

Pyrkijä? Kuparisen Magnum Turusta tai Kuparisen Kain Turenki-valmisteet? Onko tehtailla (Solifer, Helkama, jne) ollut kisatoimintaa asfaltilla? Löytyykö yksittäisvalmisteita, joilla on pärjätty?

On hienoa, että täältä on aina löytynyt kunnollista kuljettaja-ainesta. Totta myös on, että täällä on osattu rakentaminenkin. Nykyään vaan taitaa olla niin, että 'pienvalmistajien' mahdollisuudet ja ylipäätään rakentamisen järkevyys taitaa olla kyseenalaista... 

Terveisin Heikki Sola
 



Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Lokakuu 29, 2011, 11:54:57 ap
Mevi Rotax 250/Liitiä
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 12:07:21 ip
Hyvä aihe, kiitos Heikki.  Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen suomalainen sivuvaunurakentaminen ja onhan kotimaista valmistetta
olevalla Finn-Hondalla voitettu jopa MM-osakilpailu, tosin hiukan kyseenalaisesti kuitenkin.
Koo niinkuin Kupariset on kunnostautuneet soolopyörän rakentelijoina. Muistikuvieni mukaan Magnum Suzukeilla ei ole juuri niitetty
kultaa tai kunniaa, mutta veljessarjan Artsi rakenteli nopeita Motari-Yamahoita, jollaisella mm. turkulainen Pekka Nurmi tyrkkäsi
9. Imatran MM-osakilpailussa 1976 ja huom. alimittaisella 352cc 500 luokassa.  Se oli mielestäni huippusaavutus, sillä kaikki edellä
ajaneet ajoivat täysmittaisilla RG 500 pyörillä!
Kuparisen Hannu rakensi pojalleen Eskolle 500 RG:n kotitekoisesti vain kone oli olemassa. Ei mitään merkittävää, mutta näyte kuitenkin osaamisesta + valtiovallan rokotus valmisteverolla kun menivät itse tekemään - voi luoja sentäs.
Nurmen Tane väänteli hämärissä V-8:n, jota vaivasti ilmeinen pula luotettavuudessa, ajo-ominaisuuksista kai puhumattakaan.
Unohtaa ei missään tapauksessa sovi Salosten tekemisiä Turussa.  Pentti Salonen ajoi itsetehdyllä Tunturi Puchilla 50cc mopoluo-
kassa MM-sarjassa, tosin mitään ihme suorituksia ei sillä kuitenkaan saatu aikaiseksi. Pertti ja Matti Salosen rakentamat Yamahat
olivat myös aika pitkälle oman käden työnäytteitä ja kotimaan radoilla niillä voitettiin lähes kaikki, mitä voitettavissa oli.
Turun Tunturilla työskennellyt nuori Jarno Saarinen ajoi Tunturin 125 kuutioisella, kuin myös 250 kuutioisella uransa alkutaipaleella.
Näissäkin vehkeissä oli Salosen Pertillä osuutensa.
Pyrkijällä tuuppasi mm. Salosen Matti uransa alkuvaiheessa, voittaen mm. Imatran kv.kilpailun 50cc luokassa -63.  Kotimainen
Vasama osalllistui myös samassa kilpailussa Seppo Näpin ajamana.
Tamperelainen Matti Aalto oli nimennyt oman kilpurinsa Eigenbauksi ja osallistui sillä joskus kauan sitten 125 luokkaan Imatralla
ja kotimaan muissa koitoksissa.
Tarkkaan ottaen lähes kaikki kotimaan kilpailijat ajoivat ainakin jossain vaiheessa hyvin pitkälle itsevärkätyillä laitteilla, ihan jo siksikin
ettei oikeita kilpureita ollut saatavillakaan, olkoonkin että Suomeen tuli mahtimäärä Yamahan tuotantokilpureita väkilukuun
nähden -70 luvun alkuvuosina.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Lokakuu 29, 2011, 12:09:37 ip
Kartialan Karin KJR rungoilla ajettu MM pisteille ,kuten myös Hilpisen Eeron rungoilla :D
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 14:57:44 ip
Mevi Rotax 250/Liitiä

Liitiä sijoittui Imatran EM.ssä sijalle 13 Mevillä 1985 kun taas Rotilla oli sijoitukset aiempina vuosina 3. ja 7.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Heikki Sola - Lokakuu 29, 2011, 18:15:11 ip
...sorry, Harri R. En tunne historic-alaa oikeastaan yhtään. Olisi kiva, jos selvität viime postiasi hieman tarkemmin.  Oliko Rotatkin suomesta? Rotax?  ..ko? Millä valmisteilla?

Liitiän Jamppeen tutustuin kolme- vuosikymmentä sitten kun hän lähti EU- keikalle naapurini Pennan Juhan kanssa. Ei muuta.

Penna voi hyvin. Pyöriäkin löytyy, joka lähtöön. Lähinnä  jäärata-Suzukit ovat hänen mielessä. Tiedättekö Jarmo L:stä?

t. Sola H
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 20:01:27 ip
Jep, siis Rotta on Rotax ja silllä ei oikeastaan edes ole mitään tekemistä kotimaisen "rr-teollisuuden" kanssa.  Rotax, tuo itävaltalainen
moottori oli oiva kapine monen yksityiskuljettajan kulkimena ja sitä moottoria käytti moni runkopaja mm. Espanjassa, Englannissa ja
Saksassa.  Etelänaapurissamme Virossa oli paja, Vihur, joka käytti itserakentamissaan kilpureissa Rotaxin moottoreita niin 250- kuin
125 luokassakin ja ne hallitsivat Viron kilparatoja -80 luvulla.
Tuon Rotaxin otti puheeksi oikeastaan Hakamäen Ismo mainitessaan Mevin, Mevi tais olla riihimäkeläinen konepaja joka rakensi
myös menestyksekkäitä mikroautoja.
Tuosta Pennan Jussissta hiukan.  Mielestäni uskallan sanoa että siinä olisi ollut Mäntsälän miehellä eväitä pitemmällekin kuin
Suiomen Mestaruuteen 250 luokassa.  Penna tuli jostain ja jonkin vuoden jälkeen katosi jonnekin, jäärataa todellakin Juha
taisi harrastaa kauemmin.
Liitiän Jampe vaikuttaa Tampereella ja kaiketi voi tänäpäivänä kohtuullisen hyvin vaikean sairauden jälkeen.  Pitkäksi kuskiksi
joutui antamaan tasoituista muille roimasti, mutta eleettömästi Jampe pisti matkan varrella lättyyn monia nimimiehiäkin.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: erkki kuparinen - Lokakuu 29, 2011, 20:03:47 ip
 :o Ismo tarkenna Mevi Rotax  onko Metalli Virtanen R: mäki  oliko Jarmolla ennen vai jälkeen Amstrong Rotaxin 
      Vihur Rotax oli virolainen kopio tehtiin käsitääkseni 5 moottoria kaik hajosivat käytös.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 20:40:22 ip
tarkennappa sinä Kuparinen tuo viimeinen virkkeesi ja mitä tarkoittaa käsittääksesi, onko sillä tiedon kanssa mitään tekemistä.
Montako vanhaa kilpuria tiedät merkkiin katsomatta jotka ei olis poikinut matkan varrella ja usein?
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 20:46:36 ip
edelleen kupariselle tiedoksi.  Mevi-Rotax oli viimeinen Rotaxin vauhdittama kilpuri Jarmo Liitiällä.  Kuten tuossa aiemmin jo mainitsin
ennen Meviä Jampe ajoi mm. nuo Imatran 3. ja 7. sijat ARmstrongilla ja saattaapa olla että alla oli jopa sama laite kaudella
-85 mutta vain Mevi-Rotax nimellä, kuka tietää? Kaudelle -86 Liitiälle tuli kaksi uutta, ylivuotista Yamaha TZ 250 N-mallia ja näitä
kutsuttiin nimillä Tiku ja Taku.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Matti Hellsten - Lokakuu 29, 2011, 20:48:12 ip
Jarmolla ei ole ollut yhtään Armstrong Rotaxia,ensimmäinen oli Spondon Rotax vm.1980,tämän jälkeen muistaakseni 2kpl.Harris Rotaxeja vm.1985.Harris Rotaxeissa oli Mevi Virtanen mukana omine kikkoineen joita oli käyttänyt mikroautoissa mutta käsittääkseni yhteistyö oli aika Jampen kanssa oli aika pientä,kyllä ne ihan samoja Rotaxeja olivat mitä muillakin,joka kuskihan siihen aikaan moottoreitaan viilasi,enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 21:38:49 ip
kiitos Matti tarkennuksestasi.  Vanhana Rotax miehenä tunnet nuo jutut ja minäkin menin vipuun kun tuo Kuparinen niin varman tuntusesti heitti tuon Armstrongin.  Armstrongeja ei kai Suomessa ollut kellään tuolloin?????
Mikäli olin oikein näkeväni niin armstrongin olin näkevinäni ihan viime vuosina suomeen tuotuna jossain tapahtumassa jonkun
harrastajan alla?
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: erkki kuparinen - Lokakuu 29, 2011, 22:03:07 ip
 :( Hartsalle tarkennus kun Viron rotax poiki niin ei ollut varaosia vaan ruvettiin valamaan tai jyrsimään  Ystävälläni on tämmöinen Tandem Rotax raaseri rungosta en tiedä väri sininen mutta sen mukana tuli puulaatikko jossa on useampi täyd. kasettivaihteisto eri välityksiksi.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Heikki Sola - Lokakuu 29, 2011, 22:17:38 ip
Vaatimaton  Juha Penna Kärkölästä (MäntMK) nauti  (ja nauttii)  vain ajamisesta. Omalla 'kassalla'  voitettu Suomen Mestaruus 250 cm3,  Nurmen vanhalla Yamahalla oli  hyvä saavutus. Tekniikka-taitajan yksilösuoritus, sanoisin. Se riitti hänelle, ja kisakentät jäi sitten taakse vakavassa mielessä tämän jälkeen. Ainoa poikkeus muistaakseni oli Super-Bike luokka Imatran viimeisenä arvokisavuonna. Suzuki GSX 1100 EF: oli se aika möhkäle lyhytraajaiselle miehelle. Lauslehdon Jukkis /Tuusmotor oli tässä takana.

Ennen RR harrastustaan, Juha P. voitti montakin jääradan suomenmestaruutta. Bensow- tiimissä kaksipyöräisillä Suzukeilla sydäntalvisin 1970- 1980 lukujen taitteessa ajoivat Heinä-aho ja Penna, voitot tulivat pääsääntöisesti kotiin.

Suomi-valmisteet ovat mielessäni mm. siksi, että tuohon aikaan oli ns. 'Single-Cup' , jossa oli useita asfaltille  itserakennettuja RM-Suzukeja. Silloin sitä sanottiin mm. 'ratojen Jokkis-luokaksi' (katso Tapiom Sippolan sivut).  Pääsit edullisesti mukaan meininkiin!


 







Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 22:33:27 ip
No kaikki minun tietämäni puolikkaat olivat tandemtwinejä, siis rotaxit ja se nyt ei ole mikään uutinen että neukkulassa oli pulaa
kaikesta, paitsi viinasta ja huolista.  henkilökohtaisesti sain kokea tuon siellä vallinneen pulan ostaessani Juri Preobrazenskiltä ihka
uuden Yamaha TZ 250 moottorin, josta oli viety männät kuulemma Rotaxiin.  Se pula näkyi muuten siinäki kaupassa, Juri vaihtoi
ajamattoman, ilman mäntiä olevan moottorin, uuteen arai kypärään, joka oli sillä hetkellä malliston halvin, maksaen jotain 900mk.
Niin ne ajat muuttuu, toisaalta eihän uudellakaan -70 luvun tz mosalla enää mitään tehny 80 luvun neuvosto-virossa kun noita rotaxeja
oli jo liikkeellä.  joskus 90 luvun alkuvuosina ollessani Pärnussa ajamassa oli tuollainen Rotax vielä ihan kulkevanakin Latvian
Bruno Rozkalnisilla samoinkuin eestiläisellä, mikä oikosulku nyt tulikaan sen nimessä, hän kuitenkin voitti eestin mestaruuden
Vihurilla, minä oli Hondalla toinen ja Rozkalns muistaakseni 3. ja vuosi oli 1993.
Näillä Rotaxeilla ajoivat Virossa mm. Lembit Teesalu, Juri Preobrazenkij, Ando Aaron, Juri Randla, em. eestin mestari -93 viljandista
kotoisin,
Juri Brauer, Jaanus Kaska, Peeter Koval, Sulev Mets ja olihan niitä...
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 29, 2011, 22:40:25 ip
Vaatimaton  Juha Penna Kärkölästä (MäntMK) nauti  (ja nauttii)  vain ajamisesta. Omalla 'kassalla'  voitettu Suomen Mestaruus 250 cm3,  Nurmen vanhalla Yamahalla oli  hyvä saavutus. Tekniikka-taitajan yksilösuoritus, sanoisin. Se riitti hänelle, ja kisakentät jäi sitten taakse vakavassa mielessä tämän jälkeen. Ainoa poikkeus muistaakseni oli Super-Bike luokka Imatran viimeisenä arvokisavuonna. Suzuki GSX 1100 EF: oli se aika möhkäle lyhytraajaiselle miehelle. Lauslehdon Jukkis /Tuusmotor oli tässä takana.

Ennen RR harrastustaan, Juha P. voitti montakin jääradan suomenmestaruutta. Bensow- tiimissä kaksipyöräisillä Suzukeilla sydäntalvisin 1970- 1980 lukujen taitteessa ajoivat Heinä-aho ja Penna, voitot tulivat pääsääntöisesti kotiin.

Suomi-valmisteet ovat mielessäni mm. siksi, että tuohon aikaan oli ns. 'Single-Cup' , jossa oli useita asfaltille  itserakennettuja RM-Suzukeja. Silloin sitä sanottiin mm. 'ratojen Jokkis-luokaksi' (katso Tapiom Sippolan sivut).  Pääsit edullisesti mukaan meininkiin!

Heikki, alkuperäinen kysymyksesi oli, miten näillä Suomi peleillä on menestytty esim. Maailmalla ja siihen pyrin antamaan vastauksen, eipä tulllut mieleenikään mikään single cup, jossa ei tietääkseni oli kisattu MM:ssä, heh.  Näin ne jutut yleensä
alkaa rönsyillä ja ihan hyvä niin - ketä kiinnostaa mikäkin.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Heikki Sola - Lokakuu 29, 2011, 23:09:13 ip
...näin helposti käy.

Parasta tietoa sain heti ensimmäisessä vastineessa, kiitos.




 





Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Heikki Sola - Lokakuu 30, 2011, 19:31:41 ip
Vasama ja Pyrkijä.

Jos asiakkaiden kysyntä tuotteisiin hiipuu syystä tai toisesta, helposti myös näkyvyys-taistelu esim kilpatoiminnassa ym.vähenee. Markkinointi-budjetti kun seuraa tosi pienellä viiveellä myynnin toteutumaa firmassa kuin firmassa.

Miten näille tuotemerkeille  sitten loppujenlopuksi kävi? Kuka omistaa esim. Pyrkijä- oikeudet?

Kuka aikoinan osti heidän liiketoimintansa, vaiko kukaan?

Missä  valmistavat tehtaat sijaitsivat?

Mitä näissä tehtaissa tänään  valmistetaan?

Vaiko mitään?






Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Markku Taurama - Lokakuu 30, 2011, 21:46:56 ip
Mikäli olin oikein näkeväni niin armstrongin olin näkevinäni ihan viime vuosina suomeen tuotuna jossain tapahtumassa jonkun
harrastajan alla?
Syrjäsen Arilla on kilpurina Honda 450:n lisäksi Armstrong Rotax ja hän ajoi sillä classic-kisoissa parisen vuotta sitten.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Lokakuu 30, 2011, 22:37:22 ip
Niin se Markku varmaankin oli.
Heikille.  Luulen että täällä ollaan hiukan huonoja vastaamaan noihin mopotehdasta koskeviin kysymyksiin, mutta, mikäli oikein
muistan tuo pyrkijä tehdas teki aikanaan polkupyöriä pääasiassa ja sitten se erikoistui muovituotteisiin.  pyrkijä mopot eivät
mielestäni koskaan olleet mitenkään huippusuosittuja, ne tehtiin turussa ja siellä niitä ehkä oli enemmän kuin muualla.
En tiedä kuka kopioi ketä, mutta mun mielestä pyrkijä luxus oli kamala kopio solifer exportista tai jos se meni toisinpäin niin
soliferin tehtailla onnistuttiin asiassa upeasti.
Pyrkijällä toimi aikoinaan Laverin kaima Harri, jolla oli näppinsä pelissä 50 kuutioisessa kilpurissa jolla Salosen Matti ajoi ja mikä
hienointa, Masalla on tuo pyrkijä taaas tallissaan.
Jos haluat Pyrkijästä enemmän tietoa, kysy tuolla mopopoikien palstalla, siellä tietänevät lisää.

harri
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Tapsa Leskinen - Lokakuu 31, 2011, 09:30:39 ap
Lainaus
              Jos haluat Pyrkijästä enemmän tietoa, kysy tuolla mopopoikien palstalla, siellä tietänevät lisää.

           


Retro-lehti nro: 4/1999 on hyvä juttu Matti S:n kilpa 50cc TT- Pyrkijästä. Samoin oli juttua hra. Laverista, Pyrkijän muoviosista ja yleensä Pyrkijä mopoista.



edit. lisätty Retro-lehden nro.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Heikki Sola - Lokakuu 31, 2011, 19:25:32 ip
Kaikki kuutiotilavuusluokat ovat arvostettavia.

Jopa niin, että pienissä luokissa menestyminen vaatii huomiota enemmän kuin ylemmissä sarjoissa. Ja eri asioissa.

Kaikki 'fiilaus' , mm  ilmanvastuksessa, pyörän ja kuljettajan painossa jne. oli tarkempaa. Prosentuaalinen parantaminen kaikessa vaikuttaa suhteessa enemmän. 50 cc luokkamenestyjät (myös Pyrkijä-kuljettajat) olivat minusta yhtä kovia jätkiä, kuten muutkin luokkamestarit.

 







Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Matti Hellsten - Marraskuu 01, 2011, 18:35:46 ip
Juttelin sunnuntaina pitkän tovin Liitiän Jarmon kanssa ja kysyin tästä Mevi Rotax kuviosta ,Jarmon kertoman mukaan pyörässä ei ollut muuta Meviä kuin spesiaali männänrenkaat joita sitä kautta sai hankituksi , kaksi näitä Harris Rotaxeja Jampella oli , vuosimallit 85 ja 86 , toinen niistä meni Elon Penalle ja toinen Järvisen Sepolle , Penalla pyörä on vieläkin mutta mihinkähän on toinen kulkeutunut . Onkohan tämä Syrjäsen Arin Armstong Rotax kulkeutunut Ruotsista tänne ,ainakin 80 luvulla svenski Hasse Gustaffson ajoi tällaisella laitteella muutaman kauden.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Marraskuu 01, 2011, 20:00:47 ip
Joo tuossa olen ihan samaa mieltä, ilmeisesti odotukset olivat hivnen kovemmat meviä kohtaan, mutta pelkillä männänrenkailla
ei ihme temppuihin ylletä, saatika että voidaan kutsua kotimaiseksi kilpurirakentamiseksi.
Et Matti huomaanut kysyä milloin Jampella oli nuo Tiku ja Taku Yamahat, tässä voi vuosiluvut hiukan heitellä, mutta ei monella
vuodella.  Olisiko Jampen Yamahat olleet niinkin myöhään kuin -87 vaikkakin olivat punarunkoisia -85 mallisia???
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Marraskuu 02, 2011, 10:46:43 ap
No nyt se sitten valkeni.  Hellsten olit ihan oikeassa noissa vuosissa, Yamahat tuli Liitiälle todellakin vasta -87 ja niitä oli ne
kaksi kappaletta ja kolmaskin tuli vielä -88. Toinen noista Harriseista meni Auto-Bikelle ja sitä kautta Elolle.  Toinen taas löysi
tiensä Gran Motorille ja sillä samalla Cecottokin ajoi jossain vaiheessa.  Tämä samainen yksilö saattoi olla se jonka näin
joskus vuonna ehkä 1990 tai -91 avolavalla, hytissä istuivat muistamani mukaan Loponen ja Kivelä, tai sit Juha-Matti Toivanen
oli niistä toinen.  Uuteenkaupunkiin oli juuri perustettu uusi moottoripyöräliike ja sinne oli tietysti kaikki veijarit upottamassa vaihdossa epäkuranttia tavaraa, minäkin. Oli se aikaa, tuollainen Rotax oli sillä hetkellä täysin arvoton kysyjästä riippuen hintaluokassa 5-10.000 markkaa. Niin ja se ensimmäinen Jampen Rotta, eikös se ole sulla edelleenkin?
Olisiko jo aika siirtyä näissä keskusteluissa tuohon meille ehkä tutuimpaan aiheeseen, väliluokat 250-350 kuutioiset kun piikit ei oikein
tuntuneet kiinnostavan juuri ketään???
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Matti Hellsten - Marraskuu 02, 2011, 17:27:57 ip
Kyllä se oli -87 kun Jampelle ne Yamahat tuli ja -85 malleja ne olivat,molemmat pyörät on täällä Pirkanmaalla eräällä aktiivisella  harrastajalla ja se Spondon Rotax on ollut mulla vuodesta 85 ja toinen sen moottoreista on Mevin entisiä jolla Risto Laine voitti kartingin ison luokan EM:n , vuosi taisi olla 81.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Marraskuu 02, 2011, 17:33:13 ip
Eipä ole tämä Pirkkalan aktiivinen harrastaja paljon näitä Yamahoita käynyt tuulettelemassa, siellä ne tiku ja taku viettää
leppoisia eläkepäiviään tallin perimmäisinä. Oliskohan se kolmikon tuorein TZ Periahon Anatolilla?
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Matti Hellsten - Marraskuu 02, 2011, 21:42:18 ip
Oman muistikuvani mukaan nämä Tiku ja Taku olisivat olleet Jarmon viimeiset pyörät ja ettei kolmatta pyörää olisikaan ,nämä molemmat menivät ensin Salosen Vesalle ja senjälkeen toinen Periaholle ,toisesta ei tietoa mihin meni Saloselta ,voi olla että muistan väärinkin.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: matti.j.tarvainen - Marraskuu 07, 2011, 23:00:18 ip
Hyvä aihe, kiitos Heikki.  Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen suomalainen sivuvaunurakentaminen ja onhan kotimaista valmistetta
olevalla Finn-Hondalla voitettu jopa MM-osakilpailu, tosin hiukan kyseenalaisesti kuitenkin.
Koo niinkuin Kupariset on kunnostautuneet soolopyörän rakentelijoina. Muistikuvieni mukaan Magnum Suzukeilla ei ole juuri niitetty
kultaa tai kunniaa, mutta veljessarjan Artsi rakenteli nopeita Motari-Yamahoita, jollaisella mm. turkulainen Pekka Nurmi tyrkkäsi
9. Imatran MM-osakilpailussa 1976 ja huom. alimittaisella 352cc 500 luokassa.  Se oli mielestäni huippusaavutus, sillä kaikki edellä
ajaneet ajoivat täysmittaisilla RG 500 pyörillä!
Kuparisen Hannu rakensi pojalleen Eskolle 500 RG:n kotitekoisesti vain kone oli olemassa. Ei mitään merkittävää, mutta näyte kuitenkin osaamisesta + valtiovallan rokotus valmisteverolla kun menivät itse tekemään - voi luoja sentäs.
Nurmen Tane väänteli hämärissä V-8:n, jota vaivasti ilmeinen pula luotettavuudessa, ajo-ominaisuuksista kai puhumattakaan.
Unohtaa ei missään tapauksessa sovi Salosten tekemisiä Turussa.  Pentti Salonen ajoi itsetehdyllä Tunturi Puchilla 50cc mopoluo-
kassa MM-sarjassa, tosin mitään ihme suorituksia ei sillä kuitenkaan saatu aikaiseksi. Pertti ja Matti Salosen rakentamat Yamahat
olivat myös aika pitkälle oman käden työnäytteitä ja kotimaan radoilla niillä voitettiin lähes kaikki, mitä voitettavissa oli.
Turun Tunturilla työskennellyt nuori Jarno Saarinen ajoi Tunturin 125 kuutioisella, kuin myös 250 kuutioisella uransa alkutaipaleella.
Näissäkin vehkeissä oli Salosen Pertillä osuutensa.
Pyrkijällä tuuppasi mm. Salosen Matti uransa alkuvaiheessa, voittaen mm. Imatran kv.kilpailun 50cc luokassa -63.  Kotimainen
Vasama osalllistui myös samassa kilpailussa Seppo Näpin ajamana.
Tamperelainen Matti Aalto oli nimennyt oman kilpurinsa Eigenbauksi ja osallistui sillä joskus kauan sitten 125 luokkaan Imatralla
ja kotimaan muissa koitoksissa.
Tarkkaan ottaen lähes kaikki kotimaan kilpailijat ajoivat ainakin jossain vaiheessa hyvin pitkälle itsevärkätyillä laitteilla, ihan jo siksikin
ettei oikeita kilpureita ollut saatavillakaan, olkoonkin että Suomeen tuli mahtimäärä Yamahan tuotantokilpureita väkilukuun
nähden -70 luvun alkuvuosina.

Laaksosen Pena  teki Finn Hondia  muistaakseni vain 3 kpl. 2 suomeen ja yksi ruåtsiin.  Rahkon Kale voitti Imatralla sv-luokan MM-osakisan mutta kyseessä ei ollut suoranainen Finn Honda. Toki Pena oli antanut rungon tekoon kaiken tiedon mutta Kale rakensi sen kyllä itse. Ehkä voidaan sanoa että se oli Replica Finn Honda
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: jorma vilppolainen - Huhtikuu 10, 2012, 11:23:06 ap
Noista Rotaxeista puheen ollen nopeimmat Suomessa tehdyt oli liitteellä TL Rotax  moottorin tekijän nimikirjainten mukaan.
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Huhtikuu 10, 2012, 21:10:04 ip
puhutsä jorma nyt kartingista vai rr:stä?
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: jorma vilppolainen - Huhtikuu 10, 2012, 23:03:52 ip
En nyt löydä käsiohjelmaa tähän hätään, mutta mun muistin mukaan Imatran ajoissa silloin EM aikaan kakspuolikkaissa jonkun Suomalaisen kaluston kohdalla luki TL Rotax.

Mutta enempi Laineen Taisto teki tonne mikroautopuolelle niitä piikkisiä Rotaxeja ja joskus vuosina 1982 - 85 koko kärkikymmenikkö taisi ajaa TL Rotaxeilla, mikä kuvaa hyvin Taiston ammattitaitoa.

Puolikkaissahan sitävastoin oli Suomessa vielä ilmapytty sääntö karting puolella, joten kuivakytkiminen Yamaha TZ vanhoilla ilmapytyillä oli kova juttu aina siihen asti, kunnes joku keksi että meneehän siihen 250 Rotaxiinkin kaksi piikkisen ilmapyttyä peräkkäin, kun sahaa vaan ne väliin jäävät jäähdytysrivat poikki.

Sen jälkeen se vanha TZ ei tuntunutkaan enää kovin nopealle...

   
Otsikko: Vs: TT/RR menestykset 'Suomi-valmisteisilla'
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Huhtikuu 10, 2012, 23:56:15 ip
Ohhoh, nyt pitää kyllä tunnustaa että jotain on multa ainakin mennyt ohi, en saa kyllä päähäni ketään kuka olis ilmoittautunut
TL-Rotaxilla Imatralle.  Koitas kaivella muistiasi tai sitten sitä käsiohjelmaa, täähän on vallan mielenkiintoinen tieto.
Toki tiedän Taiston kyvyt karting maailmassa mutta että RR:ssäkin hän olisi ollut jotain kautta mukana....