VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: tani muhonen - Helmikuu 08, 2012, 22:45:27 ip

Otsikko: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: tani muhonen - Helmikuu 08, 2012, 22:45:27 ip
...Pyynikillä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Helmikuu 08, 2012, 23:46:40 ip
Olisiko ollut kaksinkertainen SM-hopea mies 350 luokassa Paul Dromberg? Dromberg otti hopeat kausina -58 ja -59.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 09, 2012, 00:11:16 ap
4.9.1960 ?

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 09, 2012, 07:01:09 ap
Olisiko ollut kaksinkertainen SM-hopea mies 350 luokassa Paul Dromberg? Dromberg otti hopeat kausina -58 ja -59.
4.9.1960 ?

Lennu Jr.

Kyllä todellakin, Harri Rintamäki oikeassa. Näyttää Paul Drombergin sähköpylvään katkaisulta 2. syyskuuta 1956 Pyynikinajoissa. Mies säilyi onneksi hengissä. (Sulake katkesi ja ruhjevammoja)
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: tani muhonen - Helmikuu 09, 2012, 14:29:44 ip
Tietojeni mukaan kuski on Keith Bryen Australia (myöhemmin Guzzin tehdaskuski), ja vuosi olis joko 57 tai 58.
Löytyisköhän metallinpaljastimella hyviä pisteosia mannyn juurelta...?

Manx faneille linkki huikeisiin värikuviin ko ajalta:

http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html (http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html)

Ps aika värikästä touhua oli TT jo tuolloin.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 09, 2012, 14:59:03 ip
Tani pisti huikeen...

tarina jatkuu:
... Australian Keith Bryen tuli viidellä kierrokselle ja yritti väistää Lahtelaista Olavi Hurmaa, joka oli pysähtynyt radan reunaan konerikon takia... yritti väistää, mutta ajautui radan reunalle ja sinkoutui päin mäntyä. Mies oli saanut rysäyksessä ruhjevammoja. Hänen Nortoninsa hajosi kahdeksi kappaleeksi... katsoja mursi myös jalkansa rytäkässä, kertoo Tinke Katajamäki kirjassaan "Pyynikinajot". (ei tosin sanasta sanaan) Mutta vuosi oli 1956!
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Helmikuu 09, 2012, 16:52:37 ip
Tietojeni mukaan kuski on Keith Bryen Australia (myöhemmin Guzzin tehdaskuski), ja vuosi olis joko 57 tai 58.
Löytyisköhän metallinpaljastimella hyviä pisteosia mannyn juurelta...?

Manx faneille linkki huikeisiin värikuviin ko ajalta:

http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html (http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html)

Ps aika värikästä touhua oli TT jo tuolloin.

Velocette fanit saavat myös osansa, hemmetin upeat sivut, kiitos tani.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 10, 2012, 00:58:58 ap
Lehtileikkestä näkyvät asiasanat Drombe ja pylvääseen, joten lehtileikkeen perusteella tästä asiasta on turhahkoa väitellä. Onneksi Paulin kilpailu-ura ei tähän mälliin katkennut. 1961 oli mukana C-luokan Nortonilla, mutta sitten taisi siirtyä Shell-huoltoaseman pitäjäksi Lahteen Jalkarannantielle. Tuo Harrin mainitsema SM-hopea 1959 oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että hopeamitalin sai kolme miestä: Dromberg, Per Lindholm ja Veikko Sulasaari.

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: kari lampinen - Helmikuu 10, 2012, 15:16:02 ip
Tietojeni mukaan kuski on Keith Bryen Australia (myöhemmin Guzzin tehdaskuski), ja vuosi olis joko 57 tai 58.
Löytyisköhän metallinpaljastimella hyviä pisteosia mannyn juurelta...?

Manx faneille linkki huikeisiin värikuviin ko ajalta:

http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html (http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html)

Ps aika värikästä touhua oli TT jo tuolloin.
Olisiko tuo sieltä männyn juurelta löytynyt :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 10, 2012, 18:42:37 ip
Jos Karin löytämä mäntä on halkaisijaltaan 86mm, mäntä on Bryen Nortista. Jos halk. on 76mm, mäntä on Drombergin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: kari lampinen - Helmikuu 10, 2012, 20:49:29 ip
Mäntä on 71mm alahelmasta rullamitalla mitattu ja päälle joku on kirjoitanut Manx 350 ja on alunperin Veikko Värisen osien mukana tullut mulle .
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 10, 2012, 22:30:14 ip
Mäntä on 71mm alahelmasta rullamitalla mitattu ja päälle joku on kirjoitanut Manx 350 ja on alunperin Veikko Värisen osien mukana tullut mulle .

On siis 1956-58 vuosimallin?


Norton 348cc OHV (Model 50) Year: 1956-58 (bore 71mm +.020"") compression height 1.13/16, piston length 2.27/32...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Helmikuu 22, 2012, 11:44:01 ap
Tani pisti huikeen...

tarina jatkuu:
... Australian Keith Bryen tuli viidellä kierrokselle ja yritti väistää Lahtelaista Olavi Hurmaa, joka oli pysähtynyt radan reunaan konerikon takia... yritti väistää, mutta ajautui radan reunalle ja sinkoutui päin mäntyä. Mies oli saanut rysäyksessä ruhjevammoja. Hänen Nortoninsa hajosi kahdeksi kappaleeksi... katsoja mursi myös jalkansa rytäkässä, kertoo Tinke Katajamäki kirjassaan "Pyynikinajot". (ei tosin sanasta sanaan) Mutta vuosi oli 1956!

Tuon tapahtuman vuoksikohan Hurman Osku muutti sittemmin Australiaan. Tämä sama Hurman Osku osti muuten minulta Jaguar XK 120 Roadsterin vm. 1952. Itse olin ostanut sen jo poismenneeltä Hatakan Aukulta.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Helmikuu 22, 2012, 11:48:28 ap
Lehtileikkestä näkyvät asiasanat Drombe ja pylvääseen, joten lehtileikkeen perusteella tästä asiasta on turhahkoa väitellä. Onneksi Paulin kilpailu-ura ei tähän mälliin katkennut. 1961 oli mukana C-luokan Nortonilla, mutta sitten taisi siirtyä Shell-huoltoaseman pitäjäksi Lahteen Jalkarannantielle. Tuo Harrin mainitsema SM-hopea 1959 oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että hopeamitalin sai kolme miestä: Dromberg, Per Lindholm ja Veikko Sulasaari.

Lennu Jr.

Eihän asialla ole suurtakaan merkitystäole,  mutta Paul Dromberg tuli Lahteen muuttaessaan ensin työhön Pertti Grönroosin rengasliikkeeseen Sopenkorvenkadulle, siihen Jaskan Baarin alapuolelle. Shellin huoltoasemaa Dromberg piti Kivistönmäellä Savon Valtatien varrella. 
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 22, 2012, 14:25:33 ip
Ilkka, historiaa ja muistamistahan nämä vain ovat. Taisivat nuo tiet kulkea vähän eri lailla -60 luvun alussa kuin nyt? Päitsin huoltoon mennessä tultiin tietty nelostietä Lahteen ja sitten paikkaan, jossa tien oikealla puolella oli Paulin Shell-huoltis. Siinä aina tankattiin ja läträttiin 2-T seokset kannuihin. Sitten taas matkaan eli oikealle pitkään alamäkeen, jonka jälkeisessä risteyksessä sitten käännyttiin reitin kulusta riippuen joko nelos- tai viitostielle (Päijänteen itä- tai länsipuolelle). Kysyin joskus "Tomperilta", että onko tällä paikalla joku katuosoitekin? Muistan saaneeni vastaukseksi Jalkarannantie 11, joka on siis muistihäiriöni tai oli lahtelaista huumoria.

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Johan Nyberg - Helmikuu 23, 2012, 07:44:12 ap
Vähän asian vierestä:

Onko tuo v-59 hopeamitalin saannut Per Lindholm sama
kuin Bensowin/Soliferin myyntijohtajana pitkään toiminut Pelle Lindholm?

Lennu jr kai tietää
JN
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 23, 2012, 11:28:46 ap
Enpä todellakaan tiedä, sillä Bensowin/Soliferin porukan kanssa ei ollut paljoakaan tekemistä. No, Vasamahan oli tuttu mies. Per Lindholm oli Loviisan Moottorikerhon miehiä. Diplomi-ekonomi Per-Erik Lindholm oli taas helsinkiläinen, mutta hänen mahdollisesta motskaritaustastaan ei minulla ole tietoa.

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 24, 2012, 12:44:21 ip
Kyka ajoi tällä Manxilla seuraavaksi?

Lennu Jr.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 24, 2012, 14:30:08 ip

 Nils Schröder Eläintarhanajot 1954 C-luokka ?
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 24, 2012, 23:13:01 ip
1954 "Pelle" Schröder Eltsussa joutui C-luokassa keskeyttämään kisan puolivälin jälkeen vaihdepolkimen katkeamisen takia. Kuvan ryppy-Manxissa vaihdepoljinmekanismi näyttää ehjältä. Muuten kyllä tarvittiin pientä remonttia ennen seuraavaa ajokertaa.

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Hannu Kolm - Helmikuu 24, 2012, 23:17:38 ip
Pesu ja silitys?
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 25, 2012, 12:52:00 ip
Pikapesumahdollisuuksien puuttuessa ja sen aikaisten varaosatoimitusten verkkaisuuden takia ei silittelyyn jäänyt pahemmin aikaa. Rypistymispäivä oli 12.5. ja pyörän seuraava kisastartti 14.7. Pyörän omistaja ja kuski olivat tällä välillä vaihtuneet. Samoin kilpailunumerokin eli kakkosesta tuli 62.

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 26, 2012, 11:33:33 ap
19.5.1957 20. Ruisalon ajot

Esko Lahti voitti B- ja C-luokan lähdöt.

Nils Schröder täräytti päin puuta 19.5.1957 Ruissalon ajoissa, loukaten oikean jalkansa. Eli kuvan #2 on "Pellen" pyörä!
Kuka ajoi seuraavaksi sillä, ? ... ei ainakaan Schröder heti olisi pystynytkään jalkansa takia.

-pertsa-
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 26, 2012, 11:54:11 ap
19.5.1957 20. Ruisalon ajot

Esko Lahti voitti B- ja C-luokan lähdöt.

Nils Schröder täräytti päin puuta 19.5.1957 Ruissalon ajoissa, loukaten oikean jalkansa. Eli kuvan #2 on "Pellen" pyörä!
Kuka ajoi seuraavaksi sillä, ? ... ei ainakaan Schröder heti olisi pystynytkään jalkansa takia.

-pertsa-

Hedemora Grand Prix ajettiin 14.7.1957 ja Raine Lampinen ajoi Pohjoismaiden 500-luokan lähdön numerolla #62.

Rauno Aaltonen voitti alle 125 ksm:n

-pertsa-
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 26, 2012, 13:45:03 ip
Kuljettajat ja paikat ovat oikein. Raine oli Hedemorassa Nordic C-luokassa 10. Kyseessä oli lainapyörä Pellen jälkeiseltä omistajalta, joka siis osti kolaripyörän ja tilasi tarvittavat osat. Osat saapuivat (tietysti vaillinaisena toimituksena) maahan parisen viikkoa ennen Hedemoraa ja silloin tuli julki, että Raine halusi ajaa sillä Ruotsissa. Laiva lähtisi Turusta Tukholmaan viikkoa enen kisaa. Yöhommina saatiin etupyörä valmiiksi ja jotain muuta pikkuhommaa tehdysi. Niinpä varaosat, kolaripyörä työkalut lastattiin DKW-pakettiautoon, joka sitten nostettiin Wellamon kannelle. Merimatkan aikana tehtiin niin paljon kuin ehdittiin ja homma viimeisteltiin hotellin pihalla Hedemorassa. Käynnistää sitä ei pihalla saatu, joten perjantaina sitten ennen harjoituksia pyörä taas kävi ensi kerran sitten Ruissalon. Käynnistämisessä oli vaikeuksia, kunnes kiinni jäänyt bensahana avattiin. Isäukon sai hermostumaan vielä parikin vuotta myöhemmin kysymällä: "Onhan bensahana auki?". Kysymystä esitettäessä piti olla varmistunut nopeasta poistumisreitistä.

Lennu Jr.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Maaliskuu 03, 2012, 18:43:40 ip
Kuvaamasi paikka sopii kyllä oikein hyvin Kivistönmäen Shell-asemaan jota Dromberg piti ainakin 1963. Kivistönmäen Shelliltä lähdettiin tosiaan pitkää oikealle kaartuvaa mäkeä alas risteykseen jossa sitten piti Heinolaan lähdettäessä kaartaa oikealle. Tiet ovat kyllä edelleen paikallaan, vaikka uusi 4-tie jo sitten kulkeekin aivan eri paikassa. Päitsin huollon muistan kyllä olleen Hennalan Shellillä, se oli ja on vieläkin vanhan 4-tien (ns.Pikatien)varressa vastapäätä lakkautettavaa Hennalan varuskuntaa. Olin Drombergin kanssa samaan aikaan työssä Pertti Grönroosin autoliikkeessä 1960-luvun alussa. Mäkisen Eero joka oli töissä Drombergin Shellillä osti minulta keväällä 1963 Jawa 350 Sixin. Sen vuoksi kävin jonkun kerran Drombergin huoltiksella. Onhan se Päitsin huolto voinut ihan hyvin olla joskus tai jonain vuonna Kivistönmäellä, mielikuvat muuttuvat vuosien myötä.
Eikä tällä asialla nyt niin kovin suurta merkitystä ole - jos on ollenkaan. Mukava vaan muistella vanhoja.
Terv. Ilkka H.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Maaliskuu 03, 2012, 20:16:48 ip
Terve Ilkka.

Muistan, että Drombergin Shellillä olisi ollut huoltopaikkana vain kerran. Se oli vain tutun miehen pitämä oikean merkkinen huoltis, jossa tankattiin huoltoajoneuvot ja kannut tulevaa yötä varten. Paluureitillä Lahden tarkastusasema oli usein Sairakkalassa, jossa oli huoltis ja (silloin) tilaa huoltoporukoille. Taidettiin Hennalassakin pari kertaa pitää serviisiä.

Olikohan se Jalkarannantie (tai sen jatke) Paulin putiikin osoite koskaan? No, eipä tuolla merkitystä, aina sinne osattiin ilman navigaattoriakin.

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 03, 2012, 21:41:09 ip
minä 56 pipopäässä kannonnokassa Rosendahlissa

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: jarkko väisänen - Maaliskuu 04, 2012, 07:42:56 ap
onko kellään tietoa pyörän myöhemmistä vaiheista?
mikä mahtaa olla vuosimalli?
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Maaliskuu 04, 2012, 11:45:57 ap
Taisi olla tuliterä -57, koska Pelle lopetti kisauransa kauden -55 jälkeen. Oli mm. Eltsussa -56 kilpailun johtotehtävissä, mutta päättikin sitten jatkaa 1957. Kolaripyörän osti viipurilais-lahtelainen, siihen saakka vankka Trumppa-kuski V.K. Hänellä pyörä oli mutaman vuoden, mutta ei twinikuskille oikein istunut käteen. Hänen kyllästyttyään hommaan pyörä lojui Luolassa epämääräisen ajan, josta sen sitten muutaman huomautuksen jälkeen noudettiin pois. Ostajasta ei minulla tietoa eikä ex-omistajakaan sitä enää hänet viimeisen kerran nähdessäni tuntunut itsekään tiedostavan. Tuli 1960-luvun alkupuolella Luolaan kyselemään, että minultahan taisi jäädä Manxi tänne?? Rafu selitti asian, mutta tästä vastauksesta minulla ei ole tietoa. Kaikki mainitut henkilöt ovat poistuneet keskuudestamme-

Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: matti.aarnisalo - Toukokuu 21, 2012, 19:17:18 ip
osaisiko joku kertoa vähän historiaa Esko Lahdesta, häntä kävin ihailemassa Aulangon ajoissa lapsena. Oli minusta "tosi kova ajaja". Oliko hän Turusta vai Salosta, oliko hän töissä moottoripyöräkorjaamossa vai huoltoasemalla ? Oliko hänen kypäränsä vihreä -valkoinen ja pyörä oli Nortonko ? Anteeksi etten ole seulonut koko historiaa, huomasin vasta nyt tämän mahdollisuuden.
Matti
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Toukokuu 22, 2012, 07:41:37 ap
osaisiko joku kertoa vähän historiaa Esko Lahdesta, häntä kävin ihailemassa Aulangon ajoissa lapsena. Oli minusta "tosi kova ajaja". Oliko hän Turusta vai Salosta, oliko hän töissä moottoripyöräkorjaamossa vai huoltoasemalla ? Oliko hänen kypäränsä vihreä -valkoinen ja pyörä oli Nortonko ? Anteeksi etten ole seulonut koko historiaa, huomasin vasta nyt tämän mahdollisuuden.
Matti

Morjes Matti

Aloitetaan historia "Esko Lahdesta", Suomen parhaimmalta Classic TT-sivustolta:
http://riutakuvat.suntuubi.com/?cat=33 (http://riutakuvat.suntuubi.com/?cat=33)
http://riutakuvat.suntuubi.com (http://riutakuvat.suntuubi.com)
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Toukokuu 22, 2012, 08:08:57 ap
osaisiko joku kertoa vähän historiaa Esko Lahdesta, häntä kävin ihailemassa Aulangon ajoissa lapsena. Oli minusta "tosi kova ajaja". Oliko hän Turusta vai Salosta, oliko hän töissä moottoripyöräkorjaamossa vai huoltoasemalla ? Oliko hänen kypäränsä vihreä -valkoinen ja pyörä oli Nortonko ? Anteeksi etten ole seulonut koko historiaa, huomasin vasta nyt tämän mahdollisuuden.
Matti



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Toukokuu 22, 2012, 08:21:50 ap
osaisiko joku kertoa vähän historiaa Esko Lahdesta, häntä kävin ihailemassa Aulangon ajoissa lapsena. Oli minusta "tosi kova ajaja". Oliko hän Turusta vai Salosta, oliko hän töissä moottoripyöräkorjaamossa vai huoltoasemalla ? Oliko hänen kypäränsä vihreä -valkoinen ja pyörä oli Nortonko ? Anteeksi etten ole seulonut koko historiaa, huomasin vasta nyt tämän mahdollisuuden.
Matti


Esko Lahti ja hänen "rautalanka" Triumph numerolla 2.
Pyynikillä Esko L. numerolla 39.




[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Helmikuu 15, 2013, 07:44:32 ap
Palaan Esko Lahdesta vielä Raine Lampiseen, joka kuvassa poseeraa voitonseppele kaulassaan, kilpurihan on Triumph Grand Prix (GP) vm. 1949. Eikös Lennu jr, vuosimalli olekin oikein? Mutta mikä kilpailu on voitettu? Itse en tiedä. :embarassed:

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kuka rypisti manxin...
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Helmikuu 21, 2013, 19:27:55 ip
Kyllähän se on Raine Eltsussa 1950 ja pyöränä hänen edellisvuotinen Triumph GP 1949. Jostain syystä Raine ei ollut saanut hänelle edellisvuoden kakkostilasta kuuluvaa numeroa kaksi. Ylen Elävässä arkistossa on nähtävissä pätkä tästä kisasta.

Lennu Jr.