VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: jorma martikainen - Kesäkuu 12, 2012, 05:16:43 ap

Otsikko: BMW,n kytkimessä outo vika ?
Kirjoitti: jorma martikainen - Kesäkuu 12, 2012, 05:16:43 ap
Kaverin Bemarissa (R80 gs-94 aj 70 ykm) koneen lämmittyä kytkin jää päälle, eli kahva jää heilumaan ja pyörä ei kulje. Kun kone jäähtyy kuluu napsahdus ja kytkin toimii normaalisti kunnes taas jonkunmatkaa lämmettyään kahva jää pohjaan. Uusi kykinlevy ja jousi vaihdettu mutta vika ei poistunut. Onliskohan jollain Bemarikuskilla kokemusta em. häiriöstä ????
Itse en ole ollut ko. laitetta ropaamassa, tää pähkinä vaan on heitetty mulle pähkäiltäväksi....., enkä oikein osaa sanoa mikä vois olla vikana .
Kiitos hyvistä neuvoista , ajamaan pitempiä matkoja olis varmaan kiva päästä.
Terv. Jora
Otsikko: Vs: BMW,n kytkimessä outo vika ?
Kirjoitti: Reijo Huhtakangas - Kesäkuu 12, 2012, 08:01:00 ap
Kaverin Bemarissa (R80 gs-94 aj 70 ykm) koneen lämmittyä kytkin jää päälle, eli kahva jää heilumaan ja pyörä ei kulje. Kun kone jäähtyy kuluu napsahdus ja kytkin toimii normaalisti kunnes taas jonkunmatkaa lämmettyään kahva jää pohjaan. Uusi kykinlevy ja jousi vaihdettu mutta vika ei poistunut. Onliskohan jollain Bemarikuskilla kokemusta em. häiriöstä ????
Itse en ole ollut ko. laitetta ropaamassa, tää pähkinä vaan on heitetty mulle pähkäiltäväksi....., enkä oikein osaa sanoa mikä vois olla vikana .
Kiitos hyvistä neuvoista , ajamaan pitempiä matkoja olis varmaan kiva päästä.
Terv. Jora

Jos kytkinvaijeri on ok ( tarkastettu ?) kiinniittäisin huomion kytkimen painelaakeriin ja siitä lähtevään työntötankoon joka työntää kytkimen auki, sekä kytkimen avaajavipuun, se painelaakeri ja avaajavipu ovat vaihdelaatikon takaosassa, painelaakerin kun vetää  pois ( avaajavipu on irroitettava ensin) niin pääsee käsiksi em, työntötankoon jonka suoruus kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, myös itse painelaakeri ( tai paremminkin sen "mäntä" ) saattaa takerrella vaihteiston takosassa olevaan pesäänsä, nämä nyt tulivat ekaks mieleen...

Kuvassa näkyvät bemun kytkimen avausmekanismin osat (avaajavipua lukuunottamatta) eli painelaakeri, sen "mäntä" ja työntötanko:

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: BMW,n kytkimessä outo vika ?
Kirjoitti: Vesa Salmu - Kesäkuu 12, 2012, 17:19:08 ip
Vastaavan sorttisen kytkimen kans joskus touhunneena tuli mieleen, että onko tuo painintanko moottorinpuolipäästään mahdollisesti porautunut kytkimen paineasetelmasta läpi?

Vaikka toisaalta kytkinkahva ei silloin todennäköisesti palautuisi, öööööö....