VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: BENGT HIKO HAIKOLA - Heinäkuu 25, 2012, 18:09:34 ip

Otsikko: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: BENGT HIKO HAIKOLA - Heinäkuu 25, 2012, 18:09:34 ip
Mistakohan moottorista olisi tallainen manta kotoisin?

(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/OVALPISTONBEST-1.jpg)


MP-Terveisin HIKO
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Timo Eronen - Heinäkuu 25, 2012, 18:34:49 ip
Never Ready Honda
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: BENGT HIKO HAIKOLA - Heinäkuu 25, 2012, 18:53:30 ip
NOPEA JA OIKEA VASTAUS.

Kylla on komea manta eiko's olekin.

MP-Terveisin HIKO
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Markku Juusela - Heinäkuu 26, 2012, 19:27:56 ip
Mikskä ton männänrenkaita sanotaan kun yleensä rengashan on pyöreä.
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: jari saarela - Heinäkuu 26, 2012, 20:39:24 ip
 Eikö Saksan Triumphilla ollut kaksi pyöreetä mäntää yhdessä y:n muotoisessa kiertokangessa. minua vaivaa lähinnä, että miksi?
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: jari saarela - Heinäkuu 26, 2012, 20:42:13 ip
Tollainen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Jouko Kuisma - Heinäkuu 28, 2012, 08:23:24 ap
Mahtaisiko tuo liittyä kaasujen läpivirtaukseen ja tehokkaampaan palamiseen?  :-\
Vertaa Puchin kaksoismäntäratkaisu.
Sittemmin nämä keksinnöt jäivät tarpeettomaksi, kun "keksittiin" pakoputkesse tapahtuva kaasujen painevärähtelyn hyödyntäminen.
Asiasta en juuri tämän enempää tiedä, joten odotan mielenkiinnolla asiantuntijoiden kertomuksia.
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Risto Sollo - Heinäkuu 28, 2012, 09:24:59 ap
Männänrengas/männänovaali...
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: BENGT HIKO HAIKOLA - Heinäkuu 29, 2012, 13:52:54 ip
MOI TAAS.

Niistä ovaalimannan renkaista ensin niin virallinen Englanninkielinen nimi taitaa olla Non-circular piston rings.

Näitten ovaali mantien ja niihin kuuluvien mannanrenkaitten valmistus on teknillisesti vaikeaa puuhaa, kuten on ihan tavallisen mannanrenkaitten valmistusta myos. Mannanrenkaan valmistuksessa on kaksi perusongelmaa:

1.   Lammon noustessa nannanrengas laajenee. Tama laajeneminen tapahtuu eri mittakaavassa kuin mannassa ja sylinteriputkessa ja jos mannanrengas ei ole ”modifioitu” ottamaan nama muutokset huomioon niin moottorista tulee valja ja ”tehoton” lammetessa. Toinen vaihtoehto on etta moottorista tulee liian ”tiukka” ja manta/mannanrenkaat leikaavat kiinni.

2.   Mannanrengas ei voi olla edes tavallisissa mannissa taysin ympyrämuotoinen seka ”lepotilassa” erillaan mannasta/sylinterista seka ”tyotilassa” mannan paalla sylinterireiassa. Mannanrengashan on vakisin eri muotoinen kun se puristetaan kasaan ja laitetaan sylinterin sisaan. Tata ongelmaa on ratkaistu silla etta mannarengas esimerkiksi on alun perin tehty hieman soikeaksi/ovaaliksi silloin kun se on lepotilassa ja sitten kun se painetaan kasaan sylinterin sisaan niin se ehka on ihan ympyrän muotoinen. Naita juttuja otetaan huomioon ihan sen takia etta mannasta/sylinterista tulisi mahdollisimman tiivis yhdistelmä ja siten tehokas. Taman yhteydessä on ongelmana etta pitaa samalla saada mahdollisimman tasainen puristusvoima mannanrenkaasta sylinteriseinämaan koko mannarenkaan ympäri, eli ei siten etta jossain kohdassa mannanrengas puristaa enemmän ja jossain toisessa vahemman. Siellä missa se puristaa enemmän se voi leikata kiinni ja sielta missa se puristaa vahemman se voi vuotaa lapi. Lisaksi tällainen epätasainen puristusvoima kuluttaa mannanrengasta ja sylinteriä epätasaisesti. Ongelmaa voidaan myös osittain ratkaista kaytamalla erilaisia metallisekoituksia renkaissa ja sylinteriputkessa seka laitamalla mannanrenkaan sisäympyrä erimuotoiseksi kun ulkoympyrä.

Ensimmäinen patentti milla tata ongelmaa yritettiin ratkaista ja samalla vahan keksittiin non circular mannanrenkaan on tassa vuodesta 1922:
http://www.freepatentsonline.com/4957212.pdf (http://www.freepatentsonline.com/4957212.pdf)

ja toinen samoihin aikoihin:

http://www.google.com/patents/US1406475 (http://www.google.com/patents/US1406475)

Lisaksi sita mannan rengas ongelmaa yleisesti yritettiin talla patentilla 1930 luvulla ratkaista:

http://www.freepatentsonline.com/1749894.pdf (http://www.freepatentsonline.com/1749894.pdf)

Ja vahan myöhemmin 1930-1950  luvulla m.m.  nailla patenteilla

http://www.freepatentsonline.com/2120033.pdf (http://www.freepatentsonline.com/2120033.pdf)
http://www.freepatentsonline.com/2130923.pdf (http://www.freepatentsonline.com/2130923.pdf)
http://www.freepatentsonline.com/2302970.pdf (http://www.freepatentsonline.com/2302970.pdf)
http://www.freepatentsonline.com/2766085.pdf (http://www.freepatentsonline.com/2766085.pdf)
http://www.freepatentsonline.com/1446658.pdf (http://www.freepatentsonline.com/1446658.pdf)

Sita mannanrenkaan tiivistämisongelma ja mannarenkaan valmistusteknologia kehittyy vieläkin tana paivana ja on kymmeniä uusia patentteja vireillä.

Ensimmainen varsinainen ovaali manta patentti lienee tama vuodesta 1922:
http://www.freepatentsonline.com/1436177.pdf (http://www.freepatentsonline.com/1436177.pdf)
Erikoinen patentti mutta epäilen etta mannanrenkailla on tekemistä tiivistaessa teravat reunat.

Amerikoissa keksittiin jo 1940-luvun alussa ovaalimanta moottorin:

http://www.freepatentsonline.com/2257417.pdf (http://www.freepatentsonline.com/2257417.pdf)

Ranskassa yritettiin myos 1940-luvulla taman patentin mukaan vahan kulkea samoilla linjoilla kuin Honda:
http://www.freepatentsonline.com/2409555.pdf (http://www.freepatentsonline.com/2409555.pdf)

Lisaksi olen muistavani etta Triumph joskus 1920-1930 yritti tehdä ovaali manta moottorin. Olen mielestäni kuvan siita joskus nähnyt mutta nyt siita ei löydy mistaan tietoa.

HONDAN ovaali manta mannanrengas projekti käytti kai ainakin nama heidän oma patenttinsa:

http://www.freepatentsonline.com/4306730.pdf (http://www.freepatentsonline.com/4306730.pdf)
http://www.freepatentsonline.com/4198065.html (http://www.freepatentsonline.com/4198065.html)
http://www.freepatentsonline.com/4256067.pdf (http://www.freepatentsonline.com/4256067.pdf)

Pyora oli muuten taman nakoinen:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/hondanr750kokokuva.jpg)

Ja aanet tallaiset:
Honda NR750 sound (http://www.youtube.com/watch?v=UNFmCnlXhPk#)

Kampiakseli oli taman nakoinen:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/HONDANR750engine.jpg)

Ja moottori tällaiselta sisalta:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/HONDANR750lapikatsauskoneesta.jpg)

Ja naita pikkukamoja siella koneessa pyorii:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/HONDANR750sisakamat.jpg)

Ja kone kasattuna oli tamannakoinen:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/HONDANR750KONEKASATTUNA.jpg)


Yritin joskus ostaa sellaisen  itselleni käytettynä, niita on myynnissä kohtalaisen paljon. Euroopassa ne maksoi silloin noin 50.000 Euroa mutta Japanista niita sai puolet halvemmalla, mutta….Keke Rosberg osti sellaisen uuden kuulemma, en tieda onko se enaa jaljella hanen autotallissaan.
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/HONDANR750FORSALE.jpg)



Volkkari yritti myos 1990-luvulla tehda ovaalimantamoottorin, 2,4 litrasen dieselin. Moottori oli tämännäköinen:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/VOLKKARINOVAALMOOTTORI.jpg)

Ja lohkot tämännäköiset:
(http://i164.photobucket.com/albums/u8/hikobengt/VOLKKARINovaalilohkot.jpg)
Luulen etta he yrittivat kayttaa taman saksalaisen patentin koska Hondalla oli ennestaan aika montakin patenttia ovaalimanta moottoriin liityen.

http://www.freepatentsonline.com/4957212.pdf (http://www.freepatentsonline.com/4957212.pdf)

Volkkarin moottori ei mennyt kaupalliseen tuotantoon.

No se oli kai kaikki siita ovaalimanta moottorista mita muistan. Huhujen mukaan Honda ei vielä ole unohtanut ovaalimanta moottorin. Noita patentteja ei ole pakko lukea, mutta jos on kiinnostunut moottoritekniikasta niin ne ovat ihan hauskoja, varsinkin ne vanhat patentit.

Jos ei kukaan joka tietaa jotain, kirjoittaa niista TWN/Puch/DKW/Garelli moottoripyorista joissa pyorii useampi manta samalla palotilalla, niin uhkaan siitakin kirjoitella. Muistaakseni mina tiedan minka takia ne kayttivat tata konstruktiota.

Kevennykseksi kaykaa katsomassa tata PIvotal koneen toimintaperiaatteet. Onkohan siina kayra sylinteri moottori?
http://www.pivotalengine.com/solutions.html (http://www.pivotalengine.com/solutions.html)

MP-TERVEISIN HIKO
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: BENGT HIKO HAIKOLA - Heinäkuu 30, 2012, 18:16:18 ip
Pieni korjaus vaan.

Se ensimmäinen patentti ei pyöreästä männänrenkaista on kai seuraava. Taisin kopioida väärä patentti numero viimeksi:
http://www.freepatentsonline.com/1406475.pdf (http://www.freepatentsonline.com/1406475.pdf)

Jos joku on kiinnostunut männänrenkaista, männistä etc. niin VTT on 2000-luvun alussa tehnyt kirjoituspöytä tutkimuksen nykyteknologiasta. Se löytyy tästä:
http://vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2002/T2178.pdf (http://vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2002/T2178.pdf)

Lisäksi voitte käyda Rikenin männänrengas museossa Japanissa tutustumassa aiheeseen:

http://www.riken.co.jp/e/piston/index.html (http://www.riken.co.jp/e/piston/index.html)

Tai sitten hankia jostain ”männänrengas raamatun” Goetzelta. Goetze AG on tehnyt männänrenkaita yli sata vuotta ja silla on halussa kai jotain 200 patenttia liittyen männänrengas teknologiaan.
http://www.federalmogul.com/korihandbook/en/index.htm (http://www.federalmogul.com/korihandbook/en/index.htm)

MP-TERVEISIN HIKO
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Erkka Virtanen - Elokuu 24, 2016, 22:53:07 ip
Eikö Saksan Triumphilla ollut kaksi pyöreetä mäntää yhdessä y:n muotoisessa kiertokangessa. minua vaivaa lähinnä, että miksi?

Tällä rakenteella haettiin 2t koneeseen 4t kaasunvaihdon piirteitä.
Vasen mäntä sulkee imukanavaa ja oikea pakokanavaa. Imu- ja pakokanava eivät ole yhtä aikaa auki, sillä imukanava pysyy kiinni kun mäntä on akk:ssa. Seos kulkee kokonaisuudessaan palotilaan kampikammion kautta.
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Erkka Virtanen - Elokuu 27, 2016, 06:18:22 ap
Eikö Saksan Triumphilla ollut kaksi pyöreetä mäntää yhdessä y:n muotoisessa kiertokangessa. minua vaivaa lähinnä, että miksi?

Tällä rakenteella haettiin 2t koneeseen 4t kaasunvaihdon piirteitä.
(Korjattu omaa asiavirhettä)
Vasen mäntä sulkee ja avaa huutelukanavia ja oikea imu- ja pakokanavaa. Imu- ja pakokanava eivät ole yhtä aikaa auki, sillä ne ovat erikorkeudella ja imukanava pysyy kiinni kun mäntä on akk:ssa. Seos kulkee kokonaisuudessaan palotilaan kampikammion kautta.
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Lauri Puirola - Elokuu 27, 2016, 09:02:07 ap
Puch moottorissa männät ovat peräkkäin kahdessa kiertokangessa yhdellä kammentapilla.
Mäntäpari tekee jonkunlaisen keikautuksen yläkuolokohdassa, vaikuttaa jotenkin virtauksiin.
Röklän Palilla taitaa olla joku havainnekuva toiminnasta.


L&K.
Otsikko: Vs: Mista moottortista manta_
Kirjoitti: Timo Junno - Elokuu 31, 2016, 18:50:10 ip
Pieni se on tuo mäntien liikkeen ero Pukissa

https://www.youtube.com/watch?v=18KLEnO9tTE (https://www.youtube.com/watch?v=18KLEnO9tTE)