VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Japsipyörät => Aiheen aloitti: matti heino - Tammikuu 24, 2013, 19:55:33 ip

Otsikko: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 24, 2013, 19:55:33 ip
morot, rojekti seisonu 6v. ja kaivoin nyt esiin. muistikuva olis että on 6v. sähköt mutta työntää 4-5 tonnin kierroksilla yli 18volttia akulle tuleviin johtoihin. mikähän rikki / pielessä. en aukassu vielä koppaa mutta lukeeko jossain virtavehkeissä onko 6v vai 12v. autakua hölömövä.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Kari Sillanpää - Tammikuu 24, 2013, 21:51:33 ip
Onko akkumalaattori paikallaan? Ainakin samanikäisissä 125cc Hondissa akku toimii ikäänkuin "puskurina", varsinaista lataussäädintä ei ole, ainoastaan tasasuuntaaja. Jos akku on paikallaan, sen nimellisjännite antaa osviittaa, kuten mahdolliset polttimotkin... Jännite voi myös olla koholla jos akku on mennyt sellaiseksi ettei se ota latausta vastaan.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 25, 2013, 07:02:14 ap
Ei oo akku paikallaan kun en uskaltanu laittaa, pelkäsin että kiehahtaa heti. 6v polttimot kärähtää heti kun antaa pikkusen kaasua.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Hannu Säkkinen - Tammikuu 25, 2013, 08:35:19 ap
    12N-73BY0-00-00    12N73BY YUASA BATTER  eikös tuo ole sen akku eli 12v systeemi...
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 25, 2013, 08:39:02 ap
mistä löysit ton tiedon? siinä oli paikallaan sellanen kun 6N4B-2A. Jossakin oli aikoinaan että näitä olis ollu sekä 6 että 12volttisia. Runko numero on AT2-103164.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Hannu Säkkinen - Tammikuu 25, 2013, 08:43:37 ap
http://www.yamaha-motor.com/partviewer/?ls=sport#/Yamaha/DT125A_-_1974/ELECTRICAL/DT125A_%281974_MOTORCYCLE%29/ELECTRICAL_%28DT125A_-_1974%29 (http://www.yamaha-motor.com/partviewer/?ls=sport#/Yamaha/DT125A_-_1974/ELECTRICAL/DT125A_%281974_MOTORCYCLE%29/ELECTRICAL_%28DT125A_-_1974%29)

Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Kari Sillanpää - Tammikuu 25, 2013, 09:24:39 ap
Ei oo akku paikallaan kun en uskaltanu laittaa, pelkäsin että kiehahtaa heti. 6v polttimot kärähtää heti kun antaa pikkusen kaasua.

Jälleen Honda-juttua paremman tiedon puutteessa :-[  Aikaisemmassa viestissäni jäi kertomatta että akun puuttuminen ainakin Hondissa aiheuttaa jännitteen karkaamisen ja yleensä (seleeni)tasasuuntaajan läpilyönnin ja vioittumisen. Laturihan Hondassa pukkaa useita kymmeniä voltteja jos akku puuttuu eikä virta kulje. Kun systeemissä on akku kiinni ja joitain kulutuskohteita, virtaa kulkee ja sen seurauksena jännitekin putoaa.

"Normaali" akulta mitattu latausjännite CB125:ssä on muistaakseni jotain 8-9 volttia yläkierroksilla valot sammuksissa, 6V akku todennäköisesti pulputtaa jo aika iloisesti sellaisessa tilanteessa. Eli siinä mielessä voi tuo 18 volttia olla kohtuu"normaali" latausjännite 12V systeemille. Kannattaa ehkä harkita nykyaikaisen tasasuuntaaja-jännitteensäätimen hankkimista, sen verran voinee veteraaniakin ajanmukaistaa :)

Sorry kun tässä nyt bamlaan hondajuttuja jammukeskustelussa, mutta jos sulla on yhtään samanlainen systeemi niin kannattaa pitää taukoa testailussa ja varmistaa nämä muutamat jutut, mm akun tyyppi ja mahdollinen tarve, niin ei tule lisää vaurioita.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Pentti J Anttila - Tammikuu 25, 2013, 10:34:35 ap
-74 - mallin DT125:ssä on 6V akku.
Jossain päin maailmaa on myyty myös DT125 - mallia, jossa on 12V sähköjärjestelmä, mutta nämä erottaa siitä, että niissä on ns. dynastartti.
Runkonumeron perusteella tuo on juurikin -74 DT125 Trail, jossa on Mitsubishin 6V vauhtipyörämagneetto. Akku pitää olla, muuten palaa polttimot.
Hannun linkin USA-mallin DT125A on juurikin tuollainen dynastartillinen. Muistuttaa ulkonäöltäänkin enemmän vanhaa AT kakkosta. Suomeen tuotua satapiikkiä noista muistuttaa lähinnä DT175A, jossa siinäkin näkyy vauhtipyörämagneetto olevan erilainen, joko Hitachi tai Kokusan. Akku on kuitenkin sama, eli 6N4B-2A
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 25, 2013, 11:04:02 ap
juu nuo amerikan -74 mallit on vissii sekotus -73 ja -74 mallista, ihan erilainen kun suomeen tuotu, lähempänä -73:sta. Sähkökaaviokaan ei täsmää lähellekään. Sitten tuo mitä Kari kirjoitti niin onkohan dt jammun systeemi vähän erilainen kun hondassa. Tässähän ei valot toimi akun kautta vaan vain käynnissä ollessa, virtalukon viimesessä asennossa parkit kyllä palaa akun kautta. Käsittääkeseni AS3:ssa toimii kuten hondassa. No sou not mutta onkohan sillä mutikalla mikä on etukolmiossa lampun alla,  johon tulee kaksi johtoa niin mitään tekemistä valojen kanssa? Muistelen että olis etuvastus. Tilasin uuden akun mutta en löytänyt juuri tuota akkua, tulee 6N4A. Pitäs olla kooltaan sama kun alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Pentti J Anttila - Tammikuu 25, 2013, 12:38:47 ip
 Muistaakseni vastus on on kytkettynä siten, että silloin,kun valot (pitkät/lyhyet) ei ole päällä, valojen virta kulkee vastuksen kautta maihin.
Se, että myös valojen jännite nousee liikaa, jos akku puuttuu johtuu siitä, että akulle tasasuuntaajan kautta menevä jännite on muistaaksen otettu väilotolla samasta käämistä kuin päävalot.
 6N4A on ulkomitoiltaan 57x61x131 kun taas 6N4B on  102x48x96 eli korkeutensa puolesta tuo ei kyllä mahdu satulan alle. Seillä kun ei ole liikaa tilaa.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 25, 2013, 14:16:26 ip
Kiitos Pentille, perun akkutilauksen. Eli kun saan akun paikalleen niin valot saattaa pelata. Ymmärsinkö oikein?
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Pentti J Anttila - Tammikuu 25, 2013, 14:49:52 ip
Saattaa pelata, mikäli johtosarjaa ei ole ihmeemmin räpelletty ja myös tasasuuntaaja (tankin alla) on ehjä.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 25, 2013, 14:58:21 ip
Johtosarja on ihan alkuperäinen ja ehjä. Onko se pieni salmiakkiaakkosen kokonen palikka tasasuuntaaja mihin tulee 2 johtoa?
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Kari Korpelainen - Tammikuu 25, 2013, 15:49:20 ip
Lainaan vähän Masa sun aloittamaa ketjua, onhan tuo mun mantsajammuprojekti sulta lähtöisin ;).
Eli otsikon mukainen pyörä. Saako valot toimimaan alkuperäisellä magneetolla esim. PV-Suzukin jännitteensäätimellä ilman akkua?   
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: matti heino - Tammikuu 25, 2013, 16:41:57 ip
moro kapa. tuota mietittii täälläkin poikien kanssa että miten saatiin kisoissa katsastettua pyörä noiden valojen puolesta ja muistikuvat on että käytettiin 24v polttimoita, oli ainoot jotka kesti. pienillä kierroksilla pikkusen vaan hehkuivat. 39 vuotta aikaa niin ei muista:) minä en ymmärrä sähköistä paljon mitään mutta eiköhän pojat osaa vastata sulle.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: seppo nyst - Tammikuu 26, 2013, 12:08:53 ip
Ajovalot pitäisi toimia ilman akkuakin  oikein kunhan oikea W polttimo...oma kela magneetossa.Myös akulle oma kela jossa tasasuuntain.Akku syöttää mittari,jarru,takavaloja.Ilman akkua ylijännite.Akun tilalle esim. PV n 2 johtoinen säädin pitäisi rauhoittaa . E bayssä myydään akun korvaavia kondensaattoreita.Ei kokemuksia.
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Hannu Lepistö - Maaliskuu 21, 2019, 09:28:03 ap
Onneksi löysin tämän vanhan aiheen Yamaha DT 125/175 / AT2 vm. 1974 sähköistä, kun lupasin auttaa kaveria piuhojen parantamisessa. Uutta johtosarjaa ei enää/ vielä saa Englannista tai mistään tällä hetkellä ainakaan netin kautta. Tässä mallissa on vaihtojännitteen tasausvastus (n.2,5 ohmia) ja tietysti vielä akku, jota ladataan sen diodin kautta.
Ihmettelin, oliko se toinen diodi sytytysjohdossa, joka menee puolalle, jonkun viritys täällä Suomessa, vai onko alkuperäinen asennus - siis magneetosta ja kärjiltä puolalle menevä valkoraitainen musta tasasuunnattu - miksi ? - antaako tasasähkö paremman kipinän puolalle, vai mitä siinä on ajateltu?? -siinähän kokonaisjännite kuitenkin  alenee puoleen - oisko kannattanut myös konkka laittaa jotta jännite pysyisi korkeampana??
Onko kellään ko. mallin oikeaa kytkentäkaaviota saamatteilla, kun netissäkin pitäisi kirjautua ja antaa kaikki tietonsa kyseiselle toimijalle - enpä uskalla - ja mitä löytyy ovat USA-mallin kaaviota dyno-startilla.

Tiedoista kiitollinen "Topille pyörä kesäksi ajoon"
Otsikko: Vs: Jammu dt 125 -74 sähköt
Kirjoitti: Pentti J Anttila - Maaliskuu 29, 2019, 12:59:42 ip
Ei ole diodia sytytysvirtajohdossa. Muistaakseni Haynesin korjausoppaassa on kytkentäkaavio. Tosin taisi olla DT175:lle mutta sama kaavio kuitenkin.
Täytyy tarkistaa.