VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 19, 2013, 09:36:09 ap

Otsikko: Tunturi SS 82-83 kunnostusta
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 19, 2013, 09:36:09 ap
(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/image-1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/image-1.jpg.html)

Terve!

Ostin juuri Super Sportin jossa on monia asia muuten kunnossa mutta siinä on yläpakoputki. Tarkoitus olisi monestakin syystä vaihtaa alaputkistoon. Onko joku täällä jo tehnyt samantapaista projektia omalleen ja osaisi neuvoa mitkä osat kannattaa Voimakoneesta tilata?

Jos jollakulla pyörii ylimääräisenä tuohon sopivat sivulaukut niin ostan mielelläni pois!

Yst. terv,
Mikael Gustafsson
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Anssi Lindahl - Heinäkuu 19, 2013, 23:19:29 ip
jos tarvike putki käy niin kannattaa vähän vertaila kuka myy halvimmalla uiomonen, mopos sport, scatter .Saahan sitte sellasenki mikä niihin on kuulunut mutta hinta vähän korkia  koska tehdään käsityönä ,tekijän nimiä en nyt muista mutta löytyy kyllä kun selaa vanhoja topikkeja.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: harri ojala - Heinäkuu 20, 2013, 09:05:58 ap
onhan tuo yläputki paljon komiee,kun ala putki,mutta jos välttämättä tahdot,niin mulla on huutonetissä sellainen myynnis
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Heinäkuu 20, 2013, 09:09:04 ap
paavo järvenpää tai jotakin sinnepäin ;) ;)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 20, 2013, 09:43:50 ap
Paavo Järvenpäästä en tiedä mitään, mutta kiitos kun herätitte siihen että osiaa saa muualtakin :)

Pääasialliset syyt alaputken hommaamiseen ovat tällä hetkellä sivulaukkujen tarve, ja väittämien mukaan äänentaso laskisi alaputkella melko paljonkin? En toisaalta tiedä uskaltaako tuon tämänhetkisen pakoputken päälle laittaa laukkua, pitääkin tarkkailla paljonko se taaempi kaartio kuumenee.

Toisaalta, ilmeisesti alaputki estää sivutuen käytön ja sitten siihenkin saa keksiä jotain muuta.


Eilen selvisi myös miksi kilometrimittari oli niin pienilukuinen, niinkuin kuvasta näkyy niin vaijeria mittarin ja etupyörän välissä ei ollut olemassakaan. Tilasin jo uuden vaijerin ja toivottavasti asia on sillä selvä.

Mitä te tuntijat olette muuten tuosta yksilöstä mieltä, tiedän ettei maali ole alkuperäinen mutta osat näyttävät muuten olevan aika kohdallaan ollakseen -83 tuo vehje, vai olenko täysin väärässä?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Henry Siirilä - Heinäkuu 20, 2013, 10:13:10 ap
Ei ainakaan -83 eli on vanhempi koska -83 mallissa ei enää voi olla yläputkea ko runko on kapeampi penkin alta.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 20, 2013, 10:55:03 ap
Ok, Aman kuvissa tosin on 83-siksi merkittyjä kuvia mopoista joissa on tuo sama pakoputki?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: mikko salonen - Heinäkuu 20, 2013, 11:47:31 ap
Asiasta mitään tiedä mutta ideal etupää ja ylöspäin olevat etulampun korvakkeet viittais 81 vm. Jos tyyppikilpi emäputkessa niin 81 ja jos tyyppikilpi satulan alla niin 80 tai 82. Laita runkonumerokysely amalle! T mikko
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 20, 2013, 12:47:20 ip
Onhan tuossa muutama väärä osa (DX:n mittarikotelo, kumilamppu) mutta pääpiirteittäin näyttäisi olevan loppuvuoden 81 mallia (Paiolin takaiskarit). Voinut lähteä tehtaalta 82 vuoden puolella.

Sivulaukkuja halajat? Onko sinulla tarakka ja laukkuraudat valmiina? Jos ei niin ne täytyy myös hankkia. Laukkuja voi käyttää yläpakoputkenkin kanssa, jos pelkää että vasen laukku palaa tai muuten kärsii niin laukun taakse voi tarakkaan ja laukkurautaan kiinnittää esim alumiinilevyn lämpösuojaksi. Samantein voisi alumiinilevyn tehdä oikeallekin puolelle, laukut pysyisivät paremmin ryhdissään kun olisi tasainen pinta mitä vasten nojaisivat.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 20, 2013, 15:05:42 ip
Kyllä se siinä tapauksessa menee tuonne -82 puolelle. Liitän mukaan kuvia mistä löysin tyyppikilven(siellä satulan alla se oli) ja ilmeisesti runkonumeron/merkinnän? Laitan vielä kuvan siitä etupyörän mittarin "laskurista", puuttuuko tuosta selkeästi jotain? Ihmettelen tuota vaaleaa kuminipaa lähinnä.

Pistän Amalle tiedustelut, onko se tuo TP numero mikä pitää lähettää?


Sivulaukut olisivat melkein pakolliset käyttötarkoitukseen nähden, mutta se että onko ne alkuperäiset ei ole niin kovin tärkeää. Miten luulette että meneekö tuohon tuollaiset geneeriset satulalaukkumalliset á la Hanx? Tarviinko niiden kanssa tarakkaa kuitenkin (oletettavasti?).
http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=1239]
[url]http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=1239 (http://[url)[/url]

Mutta nyt noita kuvia:

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1729.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1729.jpg.html)

Pesty ja puunattu.

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1731.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1731.jpg.html)

Runkonumero?

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1733.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1733.jpg.html)

Tämän pyörittimen nimeä en tarkemmin tiedä, laskuri?

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1732.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1732.jpg.html)

Tyyppikilpi, kärsinyt.


Osaatko Kari Vähäkainu kertoa minkälainen lamppu tuohon kuuluisi? Kumilampusta voisin hankkiutua eroon, ja miksei myös mittarikotelosta jos löytyy jostain?

Kiitos paljon avusta, nyt käyn tankkaamassa tuon ja käyn päristämässä metsäteillä.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Heinäkuu 20, 2013, 15:27:45 ip
mittari koteloa saa henkilöltä nimeltä rainer grandel ideal keulaan vuosimalliin 81
etuvalo on kromikehyksellä ja lasi umpiolla jossa lukee muistaakseni sae 67
mainittakoon että runko muuttui kapeaksi 83 jolloin iskarit siirtyi ulkopuolelle
itselläni dx (aina kapearunkoinen) on samalla runkonumerolla (heittää alle satasella sinun omasta) ja lähtenyt maaliskuussa 83
toisaalta mainittakoon että kaksi trial spesiaalia tuhansia isompi runkonumero oli lähtenyt vuosia aiemmin tehtaalta kuin pienempi numero :laugh: :laugh:

aman paperilla saa varmuuden noin 95% tuntureista (tapauksia joista ei ole tietoja)

ja putsaa ihmeessä magneeton koppa maalista :P
kuuluu olla alumiinia ja mustalla muovi lätkällä
sylinteriin halpahallista lämpömustaa spray maalia

yläputki vain leveä runkoisissa super sporteissa mahdollinen ja kuuluu 80-82 vuosimalliiin
lisävarusteena saanut alaputkea, L mallissa vakiona (valuvanteinen versio)

ketjusuojaa on saanut karilta, jos sitä kaipaat
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: matti perätalo - Heinäkuu 20, 2013, 16:32:37 ip
mittari koteloa saa henkilöltä nimeltä rainer grandel ideal keulaan vuosimalliin 81
etuvalo on kromikehyksellä ja lasi umpiolla jossa lukee muistaakseni sae 67
mainittakoon että runko muuttui kapeaksi 83 jolloin iskarit siirtyi ulkopuolelle
itselläni dx (aina kapearunkoinen) on samalla runkonumerolla (heittää alle satasella sinun omasta) ja lähtenyt maaliskuussa 83
toisaalta mainittakoon että kaksi trial spesiaalia tuhansia isompi runkonumero oli lähtenyt vuosia aiemmin tehtaalta kuin pienempi numero :laugh: :laugh:

aman paperilla saa varmuuden noin 95% tuntureista (tapauksia joista ei ole tietoja)

ja putsaa ihmeessä magneeton koppa maalista :P
kuuluu olla alumiinia ja mustalla muovi lätkällä
sylinteriin halpahallista lämpömustaa spray maalia

yläputki vain leveä runkoisissa super sporteissa mahdollinen ja kuuluu 80-82 vuosimalliiin
lisävarusteena saanut alaputkea, L mallissa vakiona (valuvanteinen versio)

ketjusuojaa on saanut karilta, jos sitä kaipaat

ja rainerilla on myös sitä etuvalon koppaa myös myynnissä http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-1971-87--sport---supersport-etuvalonkuori/260386941 (http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-1971-87--sport---supersport-etuvalonkuori/260386941) ja huuto.netissä näytti olevan lasiumpio kehyksellä myynnissä http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-super-sport-etuvaloumpio-cev-120/274252032 (http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-super-sport-etuvaloumpio-cev-120/274252032)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: anttikmäki - Heinäkuu 20, 2013, 17:23:33 ip
Näyttäisi aivan normi HURET -pyörittimeltä. Papassa tuon vaalean suojakorkin tilalla on rasvanippa, taitaa kierteet nipalle löytyä tuostakin jos poistaa tuon korkin. Sen kautta rasvataan pyörittimen koneistoa. Vaijerihan tulee tuohon päähän missä ei ole mustaa suojusta paikallaan.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Heinäkuu 20, 2013, 17:38:09 ip
Näyttäisi aivan normi HURET -pyörittimeltä. Papassa tuon vaalean suojakorkin tilalla on rasvanippa, taitaa kierteet nipalle löytyä tuostakin jos poistaa tuon korkin. Sen kautta rasvataan pyörittimen koneistoa. Vaijerihan tulee tuohon päähän missä ei ole mustaa suojusta paikallaan.

myöhemmin löytyy samaa pyöritintä transval merkkisenä
molemmista löytyy iso 23 merkintä

ite oon aina kesä / talvipyörien vaihdon yhteydessä heittäny jotain öljy pohjasta tököttiä pyörittimelle ::)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 20, 2013, 19:26:14 ip
81 mallisissa tyyppikilpi on emäputkessa runkonumeron seurana, 82 ja eteenpäin tankin alla joten moposi taitaa olla mallia 82. Onhan sillä ikääkin jo rapiat 30 vuotta joten etuhaarukka voi olla vuosien saatossa vaihtunut vanhempaan Idealin keulaan. Tai sitten tehdas roiskinut kiinni vanhanmallisia osia, eipä olisi eka kerta...

Kuten tuolla aiemmin mainittiin löytyy Rainer Grandellilta esim tankintarroja, tyyppikilpiä (tarraversioina kuten muiltakin, alumiinisia ei näihin uudempiin mopoihin taida mistään saadakaan), mittarikoteloja ja niiden kiinnitysrautoja (Ideal-keula tarvitsee kiinnikkeen) sekä etulampun muovikoppaa, kehys ja umpio täytyy itse metsästää muualta.

Käypä katsomassa AMA ry:n sivuilta Super Sport kuvagalleria, sieltä löydät paljon tietoa ja vinkkejä mopoasi varten. Jotkut entisöidyt tosin saattavat olla "entisöityjä" joten aivan kaikki mopot eivät ole tehtaalta lähteneiden näköisiä vaikka yleensä kuvateksteissä lukee jos on vääriä osia tmv. Tehtaan kuviinkaan ei kannata satavarmasti luottaa kun usein kuvat ovat prototyypeistä joissa voi olla eroja tuotantomalleihin.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 20, 2013, 21:39:26 ip
Mahtavaa tietoa kaikilta, suurkiitos!

Hyvä vain että pääsen eroon tuosta muovipurkista jossa mittari nyt kolisee. Sopiiko siihen toiseen mittarikoteloon tuo sama mittari? Magneeton värin poistaminen voi olla hankalaa, se on maalattu jollain todella kovalla tavaralla. Tutkin asiaa. Onko sylinteriosan irroittaminen maalausta varten iso urakka?

Pitää lähettää Rainerille viestiä ja harkita vielä tuota alapakoputkijuttua. Joudunko tekemään säätöjä kaasariin jos vaihdan putket?

Mahtavaa että apua ja vastauksia saa tällä tavalla! Kiitos vielä.

Tänään ajelin niin paljon kuin kehtasin kypärättä päristellä metsäteillä. Kone toimii muuten ihan ok ja lähtee hyvin käyntiin, mutta ylämäissä tulee outoja hidastumisia joista en oikein ota selvää. Kone hyytyy hiukan pienessäkin ylämäessä ja kaasua pumppaamalla saa taas vauhtia lisää, yleensä mäen lopussa. Vaihteiden löytäminenkään ei ole ihan helppoa, kakkonen luistaa välillä vapaalle ja useimmiten hyppään suoraan kolmoseen vaikka yritän kakkosta. Tottumiskysymys ehkäpä.

Miten puhdistaisitte tuon pyörittimen(Huret se on muuten), tuo vaalea nipa on vain suora reikä sisään, korkki lienee kadonnut tai murtunut?

-Mikael Gustafsson

Liitteenä vielä kuva mittaristosta, onko tämä se oikea minkä Rainerilta voi ostaa?


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 20, 2013, 22:42:12 ip
Väärä mittaristo, tuo ns kukkapurkkimittaristo oli viimeisissä Sporteissa ja 77-79 SuperSporteissa.

Katso täältä mopopuolen myyntipalstalta mittarikotelosta kuvat tai AMAn sivuilta millainen kuuluu olla.

Nostin myynti-ilmoituksen ensimmäiseksi niin ei tarvitse etsiä.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Henry Siirilä - Heinäkuu 20, 2013, 23:26:38 ip
Noista AMA:n kuvista ja muistakin kuvista niin olisi mukava jos niissä olis kuvatun mopon runkonumero niin se helpottaisi osien täsmentämistä omiin mopoihin ko vois vertailla lähellä oleviin runkonumeroihin.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 21, 2013, 00:23:49 ap
Noista AMA:n kuvista ja muistakin kuvista niin olisi mukava jos niissä olis kuvatun mopon runkonumero niin se helpottaisi osien täsmentämistä omiin mopoihin ko vois vertailla lähellä oleviin runkonumeroihin.

Kaikki eivät syystä tai toisesta halua levitellä omien mopojensa runkonumeroita yleiseen tietoon.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 22, 2013, 00:29:47 ap
Tänään poltin pakoputkesta karstat ja puhdistin kaasarin, käyntiongelmat katosivat ja nyt käy todella nätisti ja paljon ärhäkämmin. Samalla sain takavalon korjattua kun oli maadoituksen kanssa ongelmia, nyt toimii taas. Huomasin tosin samalla että jarruvalon johto oli vain poikki kuvun alla, nyt pitää metsästää toista lampunkantaa jostain.

Vaihteistoöljyn tulppa pitää vaihtaa, öljyäkin pitää lisätä. Sain Rainerilta tilattua mittarilaatikon ja Scatterista vähän muita pikkujuttuja. Huomenna teen tilauksen Voimakoneelle. Foorumin kautta löytyi myös tarakka ja laukkuraudat ja uusi ohjaustanko. Homma edistyy hyvää tahtia, kiitos teidän!



Tiedättekö mitä varten allaolevassa kuvassa oleva metallikanta on tuossa? Otin nyt pois kun en nähnyt sille mitään käyttöä?

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/photo-27-1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/photo-27-1.jpg.html)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: matti perätalo - Heinäkuu 22, 2013, 01:56:57 ap
Tänään poltin pakoputkesta karstat ja puhdistin kaasarin, käyntiongelmat katosivat ja nyt käy todella nätisti ja paljon ärhäkämmin. Samalla sain takavalon korjattua kun oli maadoituksen kanssa ongelmia, nyt toimii taas. Huomasin tosin samalla että jarruvalon johto oli vain poikki kuvun alla, nyt pitää metsästää toista lampunkantaa jostain.

Vaihteistoöljyn tulppa pitää vaihtaa, öljyäkin pitää lisätä. Sain Rainerilta tilattua mittarilaatikon ja Scatterista vähän muita pikkujuttuja. Huomenna teen tilauksen Voimakoneelle. Foorumin kautta löytyi myös tarakka ja laukkuraudat ja uusi ohjaustanko. Homma edistyy hyvää tahtia, kiitos teidän!



Tiedättekö mitä varten allaolevassa kuvassa oleva metallikanta on tuossa? Otin nyt pois kun en nähnyt sille mitään käyttöä?

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/photo-27-1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/photo-27-1.jpg.html)
   etuheijastimen kiinnike tuo pelti lätyskä http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-super-sport-etuheijastin/263085738 (http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-super-sport-etuheijastin/263085738)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 00:24:24 ap
Tänään tuli maalattua pakoputki ja lampunkannattimet. Säädin kaasutinta mutta en mielestäni löytänyt ihan oikeaa kohtaa. Vaihdoin vaihteistoöljyt (SAE 30 mineraalipienkoneöljyä, ei muuta ollut). Hienosti toimii kaikki.

Yksi kysymys heräsi, miten tuohon jarruvalon kytkimeen/katkaisijaan kytketään nuo johdot (tällä hetkellä kaksi vihreää kaapelia omaava harmaa johto on solmussa penkin alla). Yritin tutkia katkaisijaa mutta en oikein tullut viisaammaksi.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: harri ojala - Heinäkuu 23, 2013, 07:09:09 ap
johdot ruuvien alle
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 09:20:54 ap
Juuri niin itsestäänselväähän se oli :)

Tällä hetkellä kytkin on koko ajan "päällä" asennossa, en tiedä onko palautusjousi kytkimen sisällä poikki vai mikä on, avaan sen tänään ja tutkin asiaa enemmän.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 13:00:45 ip
Pitää hiukan puolustella. Edellinen omistaja oli peittänyt kytkimen hopeamaaliin(?) ja pultit johtojen kiinnittämistä varten puuttuivat. Jengatkin tulivat hyvin esiin tinnerikäsittelyn jälkeen ja rakenne selkiytyi huomattavasti. Tilasin turhaan korvaavan kytkimen kun luulin että toi on kaputt, hyvin se toimii. Oli vain jarrun jousi liian kireällä.

Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 21:51:42 ip
Nyt tuli oikeita ongelmia. Jarruvalon sain korjattua aiemmin, siinä hötäkässä tulppa kastui ja sain vaihtaa perämoottorin tulpan tilalle. Siitä lähdin sitten pidemmälle reissulle kirkonkylälle. Reissun puolivälissä sähläsin jotain kytkimen kanssa ja koneesta kuului sarja klonk klonk-ääniä. Tämän jälkeen kone alkoi vinkumaan, kuulostaa aivan hihnalta joka hinkkaa autossa. Korkea vinkuna.

Osaako kukaan edes arvata mistä on kyse? Olin aiemmin vaihtanut kytkimen öljyt, voiko tämä liittyä siihen vaikka vinkuna tulee kaasuttaessa?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 23, 2013, 21:56:54 ip
Onko kytkimen puoli ollut purettuna äskettäin? Jos on niin sieltä kytkinkellon alta saattaa olla unohtunut prikka ja/tai sokka pois, tai sokka hypännyt urastaan. Aiheuttaa pirunmoista ulinaa kun kytkinkello ylettyy hiestämään ison hammaspyörän kylkeen.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 22:04:11 ip
En ole itse kajonnut koko moottorin sisäosiin. Olen aloitellut tätä moponkorjausuraa varovasti jarrukytkimillä ja kaasarirempalla.

Jos ei kytkinpuolen avaaminen ole astrofysiikkaa niin pitää kai opetella sekin. Otan kuvia kun saan avattua.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 22:06:33 ip
Löytyykö tällaisesta avaamisesta sattumoisin jotain havainnollistavaa räjäytyskuvaa tai vastaavaa jos tiedätte? Hiukan hermostuttaa mennä mututuntumalla räveltämään.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 23, 2013, 22:56:11 ip
Yritä nyt kuitenkin ensin etsiä vikaa muualta ennenkuin alat purkamaan kytkinpuolta.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Henry Siirilä - Heinäkuu 23, 2013, 23:03:03 ip
Olisko ketjut hypänny ja lyöny magneeton koppaan joka vastais nyt vauhtipyörään? Sekin kihisee aika mukavasti.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 23, 2013, 23:13:09 ip
Tarkistan tuon Henryn teorian heti aamulla, avasin kyllä vauhtipyörän suojan/pellin enkä heti nähnyt mitään selkeää vikaa.

Kari, mainitsemasi sokan hyppääminen, vaatiiko se koko rakennelman purkamista jotta sen voi korjata?

Toinen vaihtoehto on löytää joku korjaustaitoinen, on täällä Kemiössä ilmeisesti yksi huoltamokin joka noita tekee. Luulen vain että kestää piitkään.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Henry Siirilä - Heinäkuu 23, 2013, 23:21:08 ip
Jos se sokka on  irronnut kytkinpuolelta niin silloin joutuu kytkin kopan irroittamaan ja kampiakselin päästä koko kytkin paketti irti eli vetotappi irti kykinpaketti auki ja levyt ja kruunu pois. Mutta diagnoosin voi tehdä pelkällä kytkinkopan irrotuksella niin sillon jo näkee onko sokka irti ja hiestääkö kruunu hammaspyörään.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 23, 2013, 23:48:11 ip
Muistui mieleeni yksi mahdollinen vika lisää. Kytkinkopan harmaan muovimutterin alla on kytkimen vetolaakeri, sen alumiininen runko-osa saattaa murtua jos möhlii kytkimen kanssa.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 24, 2013, 00:18:49 ap
Tämä selvä. Nyt on ainakin kolme teoriaa siitä mikä voi olla kyseessä. Toivottavasti Henryn teoria pitää paikkansa, se kuulostaa ainakin osittain siltä että onnistuisin sille jotain tekemään.

1. Kytkimen vetolaakeri murtunut
2. Kytkinpuolen sokka
3. Magneeton koppa hinkkaa vauhtipyörään

Näistä saan tarkistettua muut paitsi sokan huomenna, palaan asiaan kun jokin selviää.

Kiitos paljon avusta. Tämä nyt oli ensimmäinen ongelma joka oikeasti sai huolestumaan, pitää toivoa ettei ole mitään liian vakavaa. Olen riippuvainen mopon toimivuudesta koko elokuun, jos ei vehje toimi niin ei tule kaupasta ruokaakaan :) Toisaalta, saa motivaatiota uuden oppimiseen.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 24, 2013, 00:28:50 ap
Räjäytyskuvat olisivat hyvä olla apuna jos joudut kytkimenpuolta avaamaan. Jossain netissä olen niitä nähnyt, AMAn sivuilla, Rapapapat?

Tarkista nyt ensin magneetonkoppa ettei hiestä vauhtipyörään. Jos se on ok niin sitten saatat joutua perehtymään kytkinpuolen saloihin.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 24, 2013, 09:48:25 ap
(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/image-2.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/image-2.jpg.html)

Vauhtipyörän alue näyttää omiin silmiin ihan asialliselta. Ellei se sitten ajossa hypi todella paljon jostain järjettömästä syystä. Ketjusta kyllä kuuluu hankausääntä mutta en oikein tajua mistä se tulee. Saattaa olla ketjut liian tiukalla, ketju liikkuu noin 1.5cm painettaessa.


(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/image-3.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/image-3.jpg.html)

Ainoa muovimutteri jonka löysin, ja sen alta löytyi tällainen viritelmä?


(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/image-4.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/image-4.jpg.html)



Eli ilmeisesti pitää henkisesti valmistautua että reissun jälkeen alkaa kytkinremppa. Tulenko tarvitsemaan jotain erikoistyökaluja tai osia jotka voisin tilata jo ennakkoon (mielummin turhia osia kuin ilman kauppamahdollisuutta elokuussa)? Muutenkin otan mielelläni vastaan ehdotuksia hyvistä varaosista joita kannattaisi pitää hyllyssä.

Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 24, 2013, 09:53:33 ap
Niin, pitääkö tuon harmaan mutterin alla oleva sekamelska avata jotta laakeria pääsee tutkailemaan, vai elänkö taas jossain kuvitelmissa ja tämä on väärä muovimutteri?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Henry Siirilä - Heinäkuu 24, 2013, 10:13:08 ap
Ota tuo magneeton koppa vielä irti ja laita käyntiin kuuntele kuuluko ääni silloin. Ja katso näkyykä kopan sisällä hankausjälkiä ja kato samalla hiestääkö vauhtipyörä mihinkään jos sielä kaikki kunnosa niin sillon se vika on kytkinpuolella.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 24, 2013, 10:31:43 ap
Haha. Huomaa kuinka pihalla olen termistön suhteen. No, oppimaanhan tänne on tultu.

Tein niin kuin sanoit, ja edelleen ulvoo kuin kaukainen susilauma.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 24, 2013, 10:46:12 ap
Eli kytkintä sitten. Räjäytyskuva löytyikin, 26 osaa näyttäisi olevan. Eiköhän se tuon avulla onnistu. Perustyökalut löytyy, mutta jos jotain erikoisempaa tarvii osien/työkalujen suhteen niin olen erittäin kiitollinen avusta. Kannattaako tuossa samalla tarkistaa muutakin?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Heinäkuu 24, 2013, 11:11:08 ap
hommaa KUNNOLLISET sokkapihdit jos kytkinremonttiin rupeat, kytkin on kaksilevyinen tässä vanhemmassa harmaakylkisessä myllyssä ::)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 24, 2013, 15:51:41 ip
Löytyi kylältä moponkorjaaja joka sanoi alottaneensa ammattiuransa uusilla Super Sporteilla. Taidan nyt kuitenkin viedä tuon sinne läpikäytäväksi, pitää yrittää onkia tietoa minkä ehtii nyt samalla. Ilmoittelen sitten kun tiedän mikä oli ongelma.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 24, 2013, 22:44:45 ip
Ketjujen hankausäänestä: sinun mopossa saattaa takarengas olla vähän kierossa jolloin ketjut hankaavat takahammasrattaan hampaiden sivuihin. Tarkistapa onko takarenkaan kylki lähellä ketjusuojan sivua, väliä ei yleensä ole kuin vajaa sentti. Voit nostaa mopon jalkatappien varaan esim pöllien päälle, vaihde vapaalle ja käsin pyörität takarengasta. Säätele toisenpuolen ketjunkiristimestä niin että pyöritettäessä rengasta kuuluu vähiten rahinaa, silloin rengas on parhaassa asennossa.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Rainer Grandell - Heinäkuu 24, 2013, 23:47:25 ip
Nyt tuli oikeita ongelmia. Jarruvalon sain korjattua aiemmin, siinä hötäkässä tulppa kastui ja sain vaihtaa perämoottorin tulpan tilalle. Siitä lähdin sitten pidemmälle reissulle kirkonkylälle. Reissun puolivälissä sähläsin jotain kytkimen kanssa ja koneesta kuului sarja klonk klonk-ääniä. Tämän jälkeen kone alkoi vinkumaan, kuulostaa aivan hihnalta joka hinkkaa autossa. Korkea vinkuna.

Osaako kukaan edes arvata mistä on kyse? Olin aiemmin vaihtanut kytkimen öljyt, voiko tämä liittyä siihen vaikka vinkuna tulee kaasuttaessa?

kytkinkopan kun aukaiset niin löydät vaihtoehtoisesti 2 eri vikaa. Painelaakerin takaa (lukkosokkapihdeillä pois) löytyy mutteri joka pitää kytkinasetelmaa kampuran päässä, se on irti.

Vaihtoehtoisesti toisiorattaan mutteri irti. Eli iso rautainen hammaspyörä ja sitä pitävä mutteri, siinä pitää olla korvallinen pläkkiprikka joka väännetään asentaessa mutterinkylkeen kiinni ettei lähde lentoon vaikka löystyisikin.

Kuulostaa siltä että koneen on kasannut asioita tuntematta oleva paja, tai sitten ekspertti joka vuosien saatossa on unohtanut mitä teki mihinkin koneeseen, ostaja toimii silloin koekaniinina. Itse olen kuten Top Fuel - harrastajat purkanut koneita uudestaan vaikkei vikaa, ihan vaan tarkistamaan että "no mitä sulle kuuluu"  8) En myy konetta jos en tiedä mitä sisällä. ja jos myyn, niin rojektihintaan.

Ja jos viet masiinan sinne Sporttimiehelle korjattavaksi niin ota vanhat öljyt mukaan, hän haluaa nähdä että onko siellä alumiini, teräs vai valuraudan hiukkasia (ja/tai) kytkinlevyn tassuja.

Pyydä tarjous, yksi jossa hän värkkää itsekseen ja kertoo sitten jälkeenpäin kun noudat mitä löysi ja mitä korjasi, ja toinen (kalliimpi) jolloin olet mukana itse, kuvaat, teet muistiinpanoja olet tiellä jne. Et ikinä kadu sitä kalliimpaa versiota. Talliisi tulee vain lisää Tuntureita  8)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 25, 2013, 17:27:58 ip
Kiitos kaikista vihjeistä. Yritän hoitamaan huollon niin että pääsen paikalle seuraamaan. Erittäin hyvä idea. Pitää myös se rengas rihdata oikein, se tosiaan on todennäköisin syy.

Yksi juttu kävi mieleen. Onko Super Sportissa alunperin kuulalaakereita ohjaustangon keskiön yläpäässä sen mutterin alapuolella? Vai pelkkiä prikkoja? Tuossa omassa on kolme prikkaa ja mutteri, onko se tosiaan niin että vain alhaalla on laakerit?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Timo Heikkinen - Heinäkuu 25, 2013, 17:54:31 ip
Kiitos kaikista vihjeistä. Yritän hoitamaan huollon niin että pääsen paikalle seuraamaan. Erittäin hyvä idea. Pitää myös se rengas rihdata oikein, se tosiaan on todennäköisin syy.

Yksi juttu kävi mieleen. Onko Super Sportissa alunperin kuulalaakereita ohjaustangon keskiön yläpäässä sen mutterin alapuolella? Vai pelkkiä prikkoja? Tuossa omassa on kolme prikkaa ja mutteri, onko se tosiaan niin että vain alhaalla on laakerit?

kyllä siellä laakerit kuuluu olla...
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 26, 2013, 00:58:46 ap
Niin epäilin että sen on oltava. Aika heiluvaa toi ohjaaminen. Pistän tilaukseen. Kiitos!
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Heinäkuu 26, 2013, 03:47:41 ap
Niin epäilin että sen on oltava. Aika heiluvaa toi ohjaaminen. Pistän tilaukseen. Kiitos!

Lycka till niiden kiinalaisten ohjainlaakereiden kanssa... Varaudu kiroiluun, v***tukseen ja osien työstämiseen. Ai niin, ne kiinalaakerit ei kestä ajamista mutta toimivat erittäin hyvin sellaisissa mopoissa joilla ei ajeta.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Timo Heikkinen - Heinäkuu 26, 2013, 07:26:40 ap
Niin epäilin että sen on oltava. Aika heiluvaa toi ohjaaminen. Pistän tilaukseen. Kiitos!

Lycka till niiden kiinalaisten ohjainlaakereiden kanssa... Varaudu kiroiluun, v***tukseen ja osien työstämiseen. Ai niin, ne kiinalaakerit ei kestä ajamista mutta toimivat erittäin hyvin sellaisissa mopoissa joilla ei ajeta.

ostin joku vuosi sit kiinalaiset ja oli ihmeen hyvälaatuset ja toimii... Toki ne nykyjään voi olla paskoja.

Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Heinäkuu 26, 2013, 09:23:59 ap
Pitää toivoa että olisi hyvät kappaleet tulossa, jos ei niin pitää soitella fillariliikkeen omistajille ja etsiä korvaavia? Luulisi että löytyy parempilaatuisina?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Heinäkuu 26, 2013, 11:49:29 ap
KIINA/TAIWAN LAAKERIT KIROAN SYVIMPÄÄN HELVETTIIN!!!!!!!!!!!
reilu 8000km kesti,  neljästi piti kiristää kun alkoi keula kolisemaan, sitten halkesi alin kooli, eikä pystynyt ajamaan kahteen viikkoon ennenkuin löytyi sopiva helkaman fillari

hintaan 19,90 saat vitutusta, rakkoja ja todennäköisesti menetät henkesi jos kooli halkeaa vauhdista, itellä halkes pihaan jarruttaessa alle 20 vauhdissa,
niin laakerit kolmiopalojen välissä ::)

kuva ei ole enää tallessa joten kaivan sen yleistä keskustelua aiheesta esille
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Viitanen - Heinäkuu 26, 2013, 18:54:48 ip
No mene ja tiedä, kyllä niitä alkuperäislaakereitakin piti melkein joka huollon yhteydessä vähän kiristää aikoinaan, kulutusosa kun kuitenkin on.
Mutta nyt kun tiedetään ohjainlaakerin kestoikä niin kannattaa lisätä 5000km määräaikaishuoltoon ohjainlaakerin vaihto uuteen. :)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Rainer Grandell - Heinäkuu 26, 2013, 22:23:03 ip
Forte-ohjainlaakeristoa ei pidä ostaa, myyjä kyllä tietää niitten kierteen, muttei tiedä tunturimopon kierteitä, eli hajotat moposi. Hae romukeräyksestä vanha tunturi-polkupyörä ja ota siitä vähästä ajosta hyvät ohjainlaakeriston KAIKKI osat.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: matti perätalo - Heinäkuu 27, 2013, 18:54:15 ip
Forte-ohjainlaakeristoa ei pidä ostaa, myyjä kyllä tietää niitten kierteen, muttei tiedä tunturimopon kierteitä, eli hajotat moposi. Hae romukeräyksestä vanha tunturi-polkupyörä ja ota siitä vähästä ajosta hyvät ohjainlaakeriston KAIKKI osat.
itellä sitten kävi hyvä tuuri tuon forten ohjauslaakerin kanssa minkä ostin keväällä koska siinä mukana tulleessa mutterissa passasi kierteet t-palan putkeen, mutta sitten tilasin toisen ohjauslaakerisarjan mopo sportista toiseen keulaan niin se ei ollut forte vaan joku toisen merkkinen sarja niin siitä se mutteri ei passannut kumpaankaan keulaan kierteille
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 05, 2013, 14:20:34 ip
No niin, nyt on ulkomaanmatkat tehty ja vihdoin pääsi mopoa ruuvaamaan. Hain postista ison läjän tavaraa joista sain osan jo asennettuakin. Foorumin kautta oikea mittarilaatikko, tarakka ja laukkuraudat ja uusi ohjaintanko, kiitos lähettäjille!

Avasin etunavan ja puhdistin pyörittimen ja vaihdoin laakerirasvat, en saanut pyöritintä sopimaan keskiötä vasten, ihan kuin akselin lukkomutteri olisi liian paksu, tai sitten itse pyöritin on kärsinyt ja vääntynyt muodottomaksi. Samassa korjasin mittarin joka näytti muuten pakasta vedetyltä, mutta yksi muovihaka oli irronnut tärinästä ja mittaritaulu oli vinossa lasin alla. Nyt toimii niin kuin pitää.

Mittarikotelosta olisi vielä ihmeteltävää, eikö tuohon koteloon kuulu minkäänlaista alalevyä mihin mittari kiinnitetään? Ymmärsin Rainerin lähettämän kopan kiinnityksen, mutta miten mittari pysyy paikallaan kopassa?

Ajoin illalla pienen kierroksen, onko normaalia että valot himnenevät matalilla kierroksilla?

Vein mopon asiantuntijalle tänään. Poraavat sylinterin ja vaihtavat männän, huoltavat takapyörän ja navan, ohjauslaakerit ja etupyörän. Väittivät ettei kannata avata kytkintä kun ääntä ei kuulu kytkintä vetäessä, vaan vain kaasuttaessa. Eivät tienneet mikä voisi olla, ehdottivat että ajan sillä noin toistaiseksi? Ehkä avaan sen sitten itse kuitenkin.

Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Elokuu 05, 2013, 14:52:40 ip
sinne tulee 2mm pellistä väännetty rauta jossa on reikä nopeusmittarin alapuolella jonka läpi menee osa mittarista+ siihen mutteri jolla rauta kiristetään koteloa vasten,
jos joku kuvan laittaisi ;)

päinvastoin on normaalia että valot KIRKASTUU korkeilla kierroksilla,
mikäli piuhoissa hapettumaa eli vastusta ilmiö tehostuu,
ei kannata tehdä mitään, tyhjäkäynnillä ei juuri valoja ole vaikka olisi uusi johtosarja ja etuvalo kuten mun dxl, sama valoteho kuin vanhoilla osilla ::)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 05, 2013, 21:10:19 ip
Kiitos tästä, jotain sen suuntaista ajattelinkin. Jos jollain tosiaan on tuosta kuva niin se auttaisi paljon. Voi siihen helposti jotain kehittää muutenkin, mutta parempi että menee oikein.

Ama Ry lähetti todistuksen, oli lähtenyt tammikuussa 1983 tehtaalta Kuopioon. Hyvä niin, on hyvää vuosikertaa kun oma runko lähti Jorvin sairaalasta samana vuonna :)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: matti perätalo - Elokuu 06, 2013, 02:08:00 ap
http://www.freewebs.com/pappamopedit/photos/Muuta/HPIM0951.JPG (http://www.freewebs.com/pappamopedit/photos/Muuta/HPIM0951.JPG) ja http://kuvat2.huuto.net/a/58/23261d271c3972f6d08d9e84afe05-orig.jpg (http://kuvat2.huuto.net/a/58/23261d271c3972f6d08d9e84afe05-orig.jpg) vähän huonoja kuvat mitä netistä löyty, mutta eiköhän niistä selvää jotenki saa.. samaa mittarin kiinnikettä on käytetty joissain muissakin tunturin malleissa, ainakin pappa tunturissa
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 06, 2013, 20:02:41 ip
Selvää sai kiitos. Sain osan tehtyä ja hyvin näyttää mittari pysyvän paikallaan. Nyt vain mopoa odotellessa.

Tehtävää olisi periaatteessa vielä seuraavanlaisesti:

1. Kumisen etuvalon vaihto alkuperäiseen (kallista on, odottelen jos tulee hyvä ehdokas vastaan).
2. Sylinterin maalaus mustaksi
3. Magneeton kopan maalinpoisto.
4. Kytkinmysteerin selvittäminen. Korjaajan mukaan pitäisi ajaa vain. Epäilen hiukan.

Kaikki muut osat ja varusteet ovat jo tilauksessa, nyt vain odottelua edessä.

Kiitos paljon avusta tähän mennessä!
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Elokuu 06, 2013, 21:54:50 ip
http://www.freewebs.com/pappamopedit/photos/Muuta/HPIM0951.JPG (http://www.freewebs.com/pappamopedit/photos/Muuta/HPIM0951.JPG) ja http://kuvat2.huuto.net/a/58/23261d271c3972f6d08d9e84afe05-orig.jpg (http://kuvat2.huuto.net/a/58/23261d271c3972f6d08d9e84afe05-orig.jpg) vähän huonoja kuvat mitä netistä löyty, mutta eiköhän niistä selvää jotenki saa.. samaa mittarin kiinnikettä on käytetty joissain muissakin tunturin malleissa, ainakin pappa tunturissa

Kolmiomittarin kiinnike ei sovi supersporttiin
Kuvassa vasemmalla kolmiomittarin kiinnike ja oikella SS kiinnike

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 10, 2013, 01:25:31 ap
Sen siitä sai kun luuli kaiken olevan melkein loppusuoralla. Mopo tuli takaisin huollosta tänään, pinnoja oli kiristetty ja ohjainlaakeristoa kiristetty, sylinteri porattu ja uusi mäntä laitettu. Kytkimelle ja mittarin pyörittimelle ei ehtinyt ukko mitään tehdä, tai tarkemmin ottaen hän koki ettei vaihde sisällä oleva vinkuna ollut niin vakavaa.

Yritin aiemmin jo tuota pyöritintä korjailla. En vain mitenkään saanut sitä pyöritintä pysymään paikoillaan niin että pyörittimen "hampaat" pysyisivät siinä etunavan urissa. Koko paketti luiskahti aina ulospäin ja lopputulos näyttää nyt tältä:

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1807.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1807.jpg.html)

Yritin moneen kertaan eri tavoilla, mutta aina lopputulos näyttää samalta. Mielessä kävi josko akselin lukkomutteri olisi liian paksu ja se puolestaan estää pyörittimen kiristämistä etunapaa vasten. Osaako joku heittämällä sanoa minkä levyinen teillä on tuo lukkomutteri ollut? Toinen vaihtoehto on että pyöritin on jotenkin kärsinyt ja vääntynyt niin ettei se enää sovi tuohon mitenkään. Tai sitten yritin vain asentaa koko höskää aivan väärin ja tein jotain typerää siinä sählätessäni. Onko kellään ideoita mitä tuolle voisi tehdä? Yritin katsoa uusien pyörittimen kuvia, mutta kyllä ne omaan silmään aika samalta näyttää kuin tuo vanhakin.

Kytkimen aion kyllä rempata, pitää saada tuo vinkuna pois. Seuraavaksi hankin ne sokkapihdit ja alan tutkimaan mitä duuni pitää sisällään.

Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: petrirautio - Elokuu 10, 2013, 01:56:04 ap
Kyllä kait pyörittimen saa pysymään, muttaa vaatii tarkkaa "shimmaamista", tai miksi sitä kampiakselin sovitusta prikoilla sanottiinkaan(?).
Ensin pyöritin puhtaaksi sisältä ja kunnon voitelu, sitten vääntää sakarat oikeaan asentoon. Sitten vaan ottaa rengas syliin ja ohuilla prikoilla ja tarvittaessa useamman paksuisilla muttereilla hakea kohta jossa juuri ja juuri pyörii kevyesti ilman että sakarat painuu liikaan rengasta vasten ahistaen pyörimistä.
Akselin kiinnitysmutterin kiristys etuhaarukan alapäähän hiukan vielä kiristää pyöritintäkin, joka täytyy ottaa huomioon jos oikein tarkaksi menee.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 10, 2013, 02:38:31 ap
(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/etunapa1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/etunapa1.jpg.html)

Melko tarkkaan noin se on tällä hetkellä kasattuna. Mihin niitä shimmejä pitäisi yrittää laittaa jotta tilanne mihinkään muuttuisi? Tämä on varmasti itsestäänselvää mutta nyt ei näytä oikein uppoavan tähän jästipäähän?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Timo Heikkinen - Elokuu 10, 2013, 08:17:57 ap
Sen siitä sai kun luuli kaiken olevan melkein loppusuoralla. Mopo tuli takaisin huollosta tänään, pinnoja oli kiristetty ja ohjainlaakeristoa kiristetty, sylinteri porattu ja uusi mäntä laitettu. Kytkimelle ja mittarin pyörittimelle ei ehtinyt ukko mitään tehdä, tai tarkemmin ottaen hän koki ettei vaihde sisällä oleva vinkuna ollut niin vakavaa.

Yritin aiemmin jo tuota pyöritintä korjailla. En vain mitenkään saanut sitä pyöritintä pysymään paikoillaan niin että pyörittimen "hampaat" pysyisivät siinä etunavan urissa. Koko paketti luiskahti aina ulospäin ja lopputulos näyttää nyt tältä:

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1807.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1807.jpg.html)

Yritin moneen kertaan eri tavoilla, mutta aina lopputulos näyttää samalta. Mielessä kävi josko akselin lukkomutteri olisi liian paksu ja se puolestaan estää pyörittimen kiristämistä etunapaa vasten. Osaako joku heittämällä sanoa minkä levyinen teillä on tuo lukkomutteri ollut? Toinen vaihtoehto on että pyöritin on jotenkin kärsinyt ja vääntynyt niin ettei se enää sovi tuohon mitenkään. Tai sitten yritin vain asentaa koko höskää aivan väärin ja tein jotain typerää siinä sählätessäni. Onko kellään ideoita mitä tuolle voisi tehdä? Yritin katsoa uusien pyörittimen kuvia, mutta kyllä ne omaan silmään aika samalta näyttää kuin tuo vanhakin.

Kytkimen aion kyllä rempata, pitää saada tuo vinkuna pois. Seuraavaksi hankin ne sokkapihdit ja alan tutkimaan mitä duuni pitää sisällään.

eikö tuo ole oikein? Itsella on/ollut useampi tuna ja kaikissa samallalailla... eihän siitä ole kulunut pyörijän käret jo niin lyhyeksi jostain syystä et ei yllä napaan enää?

Ota pyörijä irti ja käännä peltejä hieman.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 10, 2013, 14:34:02 ip
Mittari toimii monen tunnin äheltämisen jälkeen. Jouduin loppujen lopuksi hiomaan lukkomutteria ohuemmaksi. Nyt näyttää vauhditkin oikein gps:ää vasten.  Nyt häärään ohjauslukon kanssa. Ensin meni tunti vanhaa poraillessa ja nyt tuo Forten tarvikelukko jämähti tuohon eikä suostu uppoamaan paikalleen. Yritin jopa varovasti vasaroida ja eihän siinä messingin epämuodostumisen lisäksi mitään käynyt. Nyt ei avainkaan mene lukkoon.

Turhauttavaa, onko tuon asentamisessa joku catch 22 mitä en taas tajunnut?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Elokuu 10, 2013, 15:04:45 ip
se on on, juuri tätä tuttua uusien "tarvike" osien kanssa....,
ite joutui  lukkopesää "sorvaamaan", "tarvike" toimii nytten, mutta orginaali lukkoa ei voi enää laittaa kun jää väljäksi,  :(
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 10, 2013, 19:31:34 ip
Liityn tähän Forte-vihaklubiin. Sain harjoitella lukkopesän porausta toiseen kertaan. Osaako joku sanoa saako alkuperäisiä lukkoja vielä jostain? Kaiken lisäksi katkesi kaksi (!) perkeleen kallista Cobalt poraa Forten roskaa poratessa. 40€ meni siinä harakoille.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 11, 2013, 14:58:14 ip
Löytyi Scatterista alkuperäinen Neiman-lukko. Myyvät Pv:hen sopivana, mutta näyttää samalta vehkeeltä. Tappi vain eri muotoinen. Toivoa sopii että tämä menee paikalleen.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Timo Heikkinen - Elokuu 11, 2013, 15:22:45 ip
Löytyi Scatterista alkuperäinen Neiman-lukko. Myyvät Pv:hen sopivana, mutta näyttää samalta vehkeeltä. Tappi vain eri muotoinen. Toivoa sopii että tämä menee paikalleen.

joo niin kyllä äkkiä näyttäs... infoa tänne kävikö niin tietää omiin touhuta uudet lukot kun kiinan lukko pussissa ollu jo vuosia niin ei tarvii sen kans hermoilla

Timo
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 11, 2013, 22:35:53 ip
Näin kunnon vasta-alkajan elkein ryssin sisäänajon eilen kardinaalisesti. Herkimmässä vaiheessa ajelin surutta miten sattuu ja ihmettelin kaasarin touhuja. Putsasin kaasarin ja tajusin mokani. Nyt sitten tänään ajelin 120km kolmosella vedättelemättä ja loraus lisää öljyä tankissa. Saa nähdä auttaako enää.

Uusi mäntä sirittää niin perkeleesti paitsi kaasuttaessa. Mittarinvaijeri katkesi mittarin päästä, ruiskin crc:tä mittariin ja toivon että auttaa. Pitää uusi vaijeri taas tilata. Huoh. Ilmoittelen miten lukon kanssa käy.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 12, 2013, 07:28:24 ap
Ja kytkimen alkuperäinen vinkunahan johtui siitä että sähläsin vaihteiden kanssa. Nyt tajusin pidempään ajaessani että jokaisen vaihteen välissä on vapaa nimenomaan alaspäin vaihtaessa. Pitää runtata aika tunteella ettei niin käy, ihan eri tuntuma kuin ylöspäin vaihtaessa. Kuulostaa taas uusien asioiden opettelulta? =)
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 13, 2013, 00:15:19 ap
Ei ilmeisesti sovi pv:n Neiman tähän Tunturiin. Pitää kokeilla uudestaan tuon Forten kanssa.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Rainer Grandell - Elokuu 13, 2013, 01:15:31 ap
Näin vastasi kaikkivaltias;

Hei,
On valitettavaa jos näin on käynyt kohdallasi. Reklamaatiot tulee hoitaa heti kun on huomannut tuotteessa olevan virheen ja aina liikkeen kanssa, joka tuotteen on myynyt. Esimerkiksi mainitsemissasi ohjainlaakerisarjoista ei ole meille kantautunut ongelmia, saatika muista osista, joista nyt tämä suuri yleisö puhuu mahdollisesti jopa kahdeksan vuoden hiljaiselon jälkeen. Jos tuotteissamme on ongelmia, niin kyllä niihin reagoimme välittömästi, koska saamme niistä varmasti heti palautteen jälleenmyyjiemme kautta.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 14, 2013, 09:56:28 ap
Kyllähän tässä sitten on pahanlaatuinen informaatiokatkos jossain välissä. Sain taas toisen Forten ohjauslukon jumiutumaan runkoon vaikka pienensin lukkoa ja viilasin lukkopesää.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Heimo Harju - Elokuu 14, 2013, 21:10:32 ip
Kokeilepa saatko ronkittua lukkorunkoa ulospäin emäputken keskireiästä jollain koukkupäisellä raudalla,lukko voi jumittaa keulan kääntyvään osaan jos siinä oleva reikä on ahdas.Olen joutunut poraamaan reikiä isommaksi ja se onnistuu keulaa purkamatta jos lukko on pois pesästään.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: harri ojala - Elokuu 14, 2013, 23:48:36 ip
en ole jaksanut lukea läpi koko ketjua,mutta 10mm poralla lukkorungon läpi aina ennen lukon asennusta.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 22, 2013, 14:52:12 ip
Huoh. Nyt on taas mopo huollossa. Yritin asentaa tarvikeyläkäyrää huonolla menestyksellä ja onnistuin katkaisemaan kiinnikepultin sylinteriin pahimmalla mahdollisella tavalla. Siinä sitten yritin porailla pulttia pois ja vinohan siitä reiästä tuli. Tätä yritin sitten korjata väljentämällä käyrän pultinreikiä ja lopputuloksena tietysti se ettei käyrää saanut enää pulteilla pakotettua tiiviiksi.

Ja tämähän johtui siitä että käyrä on väärän mallinen, yritin kotikonstein sitä mätkiä oikean muotoiseksi ja loppujen lopuksi yritin pulteillta vain pakottaa koko hommaa kohdalleen.

Nyt on mopo huollossa ja omat virheet korjataan.

Lukko on edelleen jumissa, yritän tuota Heimon ehdottamaa tapaa vielä ennenkuin poraan tuonkin pois.

Kiitos avusta kaikille!
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 23, 2013, 22:27:48 ip
(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/image-6.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/image-6.jpg.html)


(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/image-7.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/image-7.jpg.html)

Sylinterin maalaus, seisontatuen korjaus, magneeton maalinpoisto, ohjauslukko, oikea etuvalo ja sivulaukut. Sitten saa olla valmis. Ketjusuoja on tulossa postissa. Ja niin, ohjausstopparin pitää oletettavasti olla symmetrinen? Oion sen huomenna jos vasaroimalla menee.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 26, 2013, 12:44:08 ip
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Timo Heikkinen - Elokuu 26, 2013, 18:34:44 ip
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.

kuuma maali kuuluis oikeaoppisesti lämmittää lopuksi et se ns kovettus. Aika varmasti ei ollu kuivunu kunnolla kun annoit sille bensa kasteen...
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Elokuu 26, 2013, 21:11:30 ip
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.

kuuma maali kuuluis oikeaoppisesti lämmittää lopuksi et se ns kovettus. Aika varmasti ei ollu kuivunu kunnolla kun annoit sille bensa kasteen...

Minä lämmitän sylinterin ja kannen kuumailmapuhaltimella kuumiksi ennen maalausta, vetäisen kuumankestosprayn pintaan ja taas lämmitystä varoen kuitenkin polttamasta maalia pilalle. Hyvin on pysynyt jopa painepesurin pesua.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 26, 2013, 21:26:43 ip
Puhaltelin kuumailmapuhaltimella 20 minuuttia maalauksen jälkeen, mutta siitä huolimatta. Pitää kuumentaa ens kerralla vielä huolellisemmin. Ehkä uunissakin.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Elokuu 26, 2013, 21:46:13 ip
Puhaltelin kuumailmapuhaltimella 20 minuuttia maalauksen jälkeen, mutta siitä huolimatta. Pitää kuumentaa ens kerralla vielä huolellisemmin. Ehkä uunissakin.

Mutta lämmititkö ennen maalausta? Se on tärkeämpää kuin jälkilämmitys, sen teen vaan ihan varuilta.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 26, 2013, 23:54:58 ip
En lämmittänyt ennen, nyt tiedän! Kiitoksia.

Miten tosin tuo maalaaminen, maalaatteko kaiken yli surutta?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Elokuu 27, 2013, 00:26:13 ap
En lämmittänyt ennen, nyt tiedän! Kiitoksia.

Miten tosin tuo maalaaminen, maalaatteko kaiken yli surutta?

Sylinterin reiän peitoksi voi laittaa maalarinteippiä, samoin palotilan mutta itse maalaan ilman teippauksia, onnistuu kyllä kunhan vähän katsoo minne suihkii.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Elokuu 27, 2013, 23:10:23 ip
Ok, kokeilen uudestaan. Mietin lähinnä sitä miten teippi käyttäytyy kuumentamisen jälkeen. Ehkä tiivistepintoja ei sitten tarvitse niin tarkkaan teippailla.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Elokuu 27, 2013, 23:48:33 ip
Ei maalia tarvitse aivan sylinterin juureen saadakaan, ei se näy päällepäin.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: lassi paavola - Elokuu 29, 2013, 17:21:27 ip
itse laitoin pytyn ranskalaisten seuraksi uuniin (pellin alle suojaan rasvalta) ja sitten maalasin heti perään eikä ole irti lähtenyt, ei edes koneistamolla porautuksessa :laugh:
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Syyskuu 08, 2013, 21:30:48 ip
(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1915.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1915.jpg.html)

(http://img.photobucket.com/albums/v159/narri/IMG_1916.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/narri/media/IMG_1916.jpg.html)

Edistystä. Nyt esilämmitin kaikki maalattavat osat, huomasin samalla että maalarinteippi kestää aika hyvin kuumuutta. Suihkin pakoputken ja sylinterit uusiksi. Nyt olisi pesua ja vahaa vailla. Sain foorumin kautta hankittua kelvot sivulaukutkin.
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Syyskuu 08, 2013, 22:08:02 ip
Sinulla Mikael näyttää olevan suppanassa katkaistu pakoputkenpää. En ymmärrä mikä villitys tuokin on ollut. Yhteen äänenvaimentimeeni kaveri teki päätykappaleen suorasta pellistä, vielä pitää sauma hitsata kaasulla kiinni, nyt pisteillä paikoillaan. Samalla laitettiin päätyputkeksi himpunverran isompihalkaisijainen tumppi kuin alkuperäinen pilli.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Syyskuu 08, 2013, 22:50:31 ip
Ehkä sama ilmiö selittää ilmanputsarin ylimääräiset reiät :)

Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Rainer Grandell - Syyskuu 09, 2013, 00:43:27 ap
Magneetonkoppa kiiltää nyt niinkuin pitää. Sylinteritkin maalasin, mutta:

Kun kaikki oli valmista ja sylinterit soodapuhalluksen ja kuumamaalin jälkeen todella siistit ja paikallaan, tankkasin liikaa ja koko paska sai bensakasteen. Siinähän kiehui sitten maalit vähän sieltä sun täältä. Eli koko sylinterihomma uusiksi. Osaatteko sanoa että oliko maali huonosti kovettunut/kiinni kuin näin kävi vai pitääkö tuohon joku suojalakka vielä laittaa? Hyvin se on pakoputkessa pysynyt.

Käytä E98 bensiiniä eikä E95 vesi/etanolisekoitteista pesuainetta niin pysyy tarrat ym maalit. Täältä löytyy muuten tarra-raidat tankkiin jos niitä kaipaat
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Syyskuu 09, 2013, 07:46:17 ap
98:a käytän kyllä, liekö tuo sitten vain sekundamaalia. Samalla bensalla putsasin pois vanhat maalit nyt maalatessani,  ja lähti kyllä todella hyvin (aivan liian hyvin). Raidat kelpaa kyllä kiitos, lähetän vielä yksityisviestin.

Oletettavasti vaha kannattaa poistaa tarrojen alta kun tankkiin noita lätkii?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Mikael Gustafsson - Syyskuu 10, 2013, 08:08:04 ap
Ihan oikeakin ongelma taas tuli vastaan. Huomasin että etuhaarukka lyö pohjaan ajaessa niin että etulokariin tulee lommo keskelle. Todennäköisesti on siis pahasti liian löysä.

Tämän lisäksi edellinen omistaja oli maalannut tarrojen päälle tämänhetkisen maalin.

Onko tuon etuhaarukan huolto/jäykistäminen isokin urakka?
Otsikko: Vs: Tunturi SS ja pakoputket
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Syyskuu 11, 2013, 18:08:35 ip
Ihan oikeakin ongelma taas tuli vastaan. Huomasin että etuhaarukka lyö pohjaan ajaessa niin että etulokariin tulee lommo keskelle. Todennäköisesti on siis pahasti liian löysä.

Tämän lisäksi edellinen omistaja oli maalannut tarrojen päälle tämänhetkisen maalin.

Onko tuon etuhaarukan huolto/jäykistäminen isokin urakka?

Olen nähnyt noiden isojen ylämuttereiden ja jousien välissä holkkeja tai prikkoja, en muuta selitystä niille ole keksinyt kuin jousien jäykistämisen.
Otsikko: Vs: Tunturi SS 82-83 kunnostusta
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Syyskuu 11, 2013, 22:39:13 ip
Jos ideal etuhaarukka ja lyö pohjaan niin puuttuuko kuvassa oleva pieni  alapään jousi
Jos pidempi jousi alkuperäinen niin vaikea saada mahtumaan mitään holkkia ylämutterin alle
Ovatko kaikki kuvassa olevat osat paikallaan (kuva kopsattu aman sivuilta)

Lyhyitä alajousia kuuluu 1 kpl/putki vaikka kuvassa näyttäisi olevan kaksi



[ylläpito on poistanut liitteen]