VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Ari Tiainen - Marraskuu 03, 2013, 19:43:29 ip

Otsikko: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Ari Tiainen - Marraskuu 03, 2013, 19:43:29 ip
Valaiskaa minua jos olen väärässä, mutta kyseisenlaisia huhuja olen kuullut. Eli Jurvan Classic PM kisa olisi siirretty/siirtymässä kesäkuulle viikon päähän Norjan Vålerin PM kilpailusta. Uskoakseni tällä järjestelyllä saadaan loputkin ulkomaiset osallistujat karsittua pois näistä Suomen kisoista. Saadaan siis aikaan kansalliset PM kilpailut. Se minkälaisen riskin se aiheuttaa kilpailunjärjestäjän taloudelliseen onnistumiseen kilpailujen järjestämisestä ja mitä se sitä kautta vaikuttaa halukkuuteen järjestää ehkä jatkossa näitä kisoja lienee järjestäjän tiedossa, tuskin moista riskiä muuten oltaisiin ottamassa.

Toinen pointti on myös se, että osa suomalaisista työssäkäyvistä perhellisistä kuskeista, jotka kiertävät PM sarjaa saattavat tulla kysymyksen eteen että haluaako ajaa Suomessa "kansallisen " PM kisan, josta ehkä saisi helposti pisteitä, vai valitseeko ehkä hiukka haastavamman kisaviikonlopun Vålerissa Pohjoismaisessa seurassa. Sillä ei ole aivan yksinkertaista järjestää kahden peräkkäisen viikonlopun kisasessioita.. Varsinkin kun nämä Classic pyörät saattavat vaatia pientä huoltoakin tuossa kisaviikonloppujen välissä.

Jos tämä aikataulumuutos pitää paikkansa, sille varmaan löytyy joku melko painava peruste. Onhan tämä toki jo edistystä nordic meetingin jälkeiseen aikatauluehdotukseen jossa Våler ja Jurva oli samana päivänä. Tuo entinen kuukauden väli oli varmaan kaikille kuljetajille maasta rippumatta kohtuu helppo järjestää, ihmettelen miksei siinä ole voitu pysyä.

AT
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Timo Talja - Marraskuu 13, 2013, 08:27:39 ap
Onko tähän ajankohta-asiaan tullut mitään päätöstä ?
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Pentti Elo - Marraskuu 13, 2013, 12:56:39 ip
Kyllä on .  Classic Racing Nordic Champion sarjan suomen osakilpailu järjestetään jo aiemmin ilmoitettuna ajankohtana , eli 6-8.6 2014 ja paikkana Botniaring ja lyhyenä versiona. Kilpailun järjestää KuMaMo kuten aiemminkin.

T. Pena
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Timo Talja - Marraskuu 15, 2013, 12:10:57 ip
Onko tuo lyhyellä radalla ajaminen jo lopullinen päätös.... tuntuu vaan meinaan tyhmältä ajaa lyhyttä rataa kun olisi just valmistunut hieno pitkä versiokin.
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Marraskuu 15, 2013, 12:32:32 ip
eiköhän tuossa ole ajateltu lähinnä vanhimman pään classickalustoa ja sen kestävyyttä, olen jopakuullut että eräät vihaavat
pitkiä  suoria, kuten esim. motoparkissa.
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Timo Talja - Marraskuu 15, 2013, 12:34:16 ip
Joo, voi olla just näin
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Jorma Korhonen - Marraskuu 22, 2013, 18:40:11 ip
Morjens

Kyllä minä mielummin ajaisin uutta pitkää rataa kuin tahkoisin vanhaa lyhyttä. Ajetaan sitten vaikka vähemmän kierroksia. Suoratkaan eivät ole pitkiä verrattuna Virtasalmeen tai vaikkapa Anderstorppiin, oikea välitys on vain haettava.
Työntömatkaakaan kauimmaisesta mutkasta ei kannata surra, raatoautoa joutuu vain ehkä odottaamaan hieman kauemmin.

Ainoa este pidemmän radan käyttöön voisi olla se, että järjestäjällä voi olla vaikeuksia saada lippumiehiä pitkän radan tarpeisiin.

 
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Rauno Väisänen - Marraskuu 22, 2013, 20:47:36 ip
Heitto jorman kirjoitukseen lippumiehet on lipunmyynnissä,radan varressa lipun heiluttajat ratatuomareita.Kyllä sulkavalta yksi nainen varmaan tulee lippua heiluttamaan.RV
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Timo Talja - Marraskuu 22, 2013, 21:00:32 ip
Niin, kyllä komppaan Jorman kirjoitusta, mieli tekisi kyllä ajaa pitkää rataa tosiaan vaikka pari kierrosta vähemmänkin jos siitä on kiinni.

Ymmärrän kyllä järjestävän tahon huolen ratatuomareista mutta kyllähän kuskit kuitenkin maksaa varsin kohtuullisesti lystistä, ja toisekseen pitkä rata on hyvää mainosta kisoille  - ja voi edesauttaa markkinointia sekä suomalaisille että muille pohjoismnaisille kuskeille - eli ei välttämättä ole paha asia ja haitta...
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Hannu Saari - Marraskuu 22, 2013, 21:27:48 ip
Moi,

Ratatuomarien puute varmaan suurin ongelma. Uusi pitkärata on kyllä upea ja tekee vanhastakin osasta taas mielenkiintoisen. Suoraa ajettavaa osuutta ei käytännössä laajennus osalla ole, paitsi pienimmillä ja vanhimmilla koneilla. Näilllä laitteilla vois ehkä kisata sitten lyhkäissellä radalla..?

Hannu
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Kari Kulmakorpi - Marraskuu 22, 2013, 21:58:47 ip
Maallikkona ajattelisin näin, mitähän varten rataa on ylipäätänsä pidennetty jos sitä ei haluta käyttää, jos laitteet ei kestä ajaa pitkää rataa, suosittelinsin ettei ajettais lyhyttäkään vaan käyteltäisiin vaan varikolla, ei tarvis kun tönätä autoon jos koneet menee rikki. Palkinnot vois jakaa esim. äänien perusteella. Ps. Ajettu matkahan on sama jos ajat yhden kymmenen km lenkin tai kymmenen yhden kilometrin lenkkiä.
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Vesa J Kaartinen - Marraskuu 24, 2013, 14:59:17 ip
Moi !

Nyt puhuu vanhempi kilvanajaja "Suikka" Kulmakorpi asiaa.

Jos ajetaan niin pitää ajaa sitten komiasti ja kunnon rataa pitkin kuten pohjalaisittain
asia ilmaistaisiin.

Ehdottomasti kisat pitää ajaa pitkällä radalla kun sellainen on olemassa ja jätetään
lyhyt rata vaikka mikroautoilijoiden ja sunnuntai köröttelijöiden käyttöön.

Vesa "Jupi" Kaartinen
Seniori kilvanajaja
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Jouko Seppänen - Marraskuu 24, 2013, 21:35:28 ip
Taitaisi uuden pitkän radan myötä kierrosmäärätkin puoliintua eli luokasta riippuen enää 4-5.  Paikalle vaivautuvan yleisön kannalta ainakin huono juttu. Lyhyellä radalla olisi paljon enemmän nähtävää, mahtaako edes ääni kuulua sieltä perälenkiltä varikon kulmille asti.  Yksi ääni lyhyen radan puolesta!

- Jouko
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Helmikuu 20, 2014, 23:50:26 ip
Nyt kun talvikausi on oltu hiljaa tuosta lyhyt vai pitkärata, niin jatketaan keskustelua, siis miksi tehdään rataa pitenmäksi ja mainostetaan sitä suomen pisimpänä ratana, jos sitä ei käytetä?
Itse olen pitkää rataa ajellut piikin RS Hondalla ja classic Esollani, voin vain todeta että uusi ratapätkä on todella hieno.Ns. takasuoraahan  siinä ei ole lainkaan, vaan kääntyy loivasti vasenpaan, tuntuihan se vauhti yli kuuskymppiselle aika kovalta ensi kierroksilla, mutta kyllä naru kireellä kohta mentiin. No eihän se Eso mikään raketti ole.
J.Seppänen kirjoitti että huono juttu tuo pitkärata yleisön kannalta, kysyn vaan, minkä yleisön? Ei ainakaan ruuhkaksi asti ole kertaakaan classic ajoissa ollut.
Artistit eli kuskit tämän lystin maksaa, joten eiköhän suurin osa ajajista ole pitenmän radan kannalla.
Yksi ääni pitkän radan puolesta!
-Pekka.
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Helmikuu 21, 2014, 05:42:52 ap
Se "yleisö" harrrastaa omia juttujaan siellä takaradanpätkällä samaan aikaan, joten se on käytössä siinä tarkoituksessa kun se on rakennettetukin.
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Kari Kulmakorpi - Helmikuu 21, 2014, 22:53:38 ip
No oikeesti toivoisin että pohjanmaan pojat ja likat sais järjestää semmoset kisat että rata olis nippa nappa tarpeeks pitkä, esim. pm em tai mm tason kisat. Rata on meidän mittakaavassa aivan mahtava, mitta ei ihan mansaaren luokkaa mutta ei mikään mikroautoratakaan. Ikävä kyllä paraskaan ei kaikille kelpaa. Turvallisin tapa tietysti on käytellä koneita kotona ja pihassa pätkä päräyttää. Puitteet on viimesenpäälle Botniaringillä no jos siä ei veteraanit aja niin varmaan muille kelpaa. Vielä kiitos kaikille jotka ovat aikaansaaneet näin hienon moottoriurheilukeskuksen.
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Jouko Seppänen - Helmikuu 22, 2014, 00:04:05 ap
Mitä tuo harrastustoiminta siellä takaradanpätkällä sitten mahtaa tarkoittaakin mutta itse olen kyllä joka kerta herrojen ajosuorituksia ja pyöriä tullut ihailemaan. Ymmärrän kyllä että veri vetää uudelle radalle mutta jos tämä "yleisö" kaikkoaa kokonaan jos näkemistä ei niin paljoa ole niin onko enää järjestävällä instanssillakaan kiinnostusta koko hommaan kun sopat ja makkarat jää syömättä.  Heitä vissiin kuitenkin kiinnostaa pääsylippu- ja myyntituotot etupäässä, tuskin te virtuoosit heille mitään maksatte.  Edellisten kommenttien valossa tuntuu vähän siltä että radan varrella omia juttuja harrasteleva yleisö ei kuskeja kiinnosta, mutta samalla olen ymmärtänyt (joidenkin) kuskien huolen siitä ettei jatkajia nuoremmasta polvesta tule joten koko homma näivettyy ajan kanssa.  Siksi ihmettelen että yleisöä ei radan varteen kaivata. Ehkä mahdollisimman suuri julkisuus olisi lajille kuitenkin hyväksi, muissa maissa jostain syystä porukkaa on radan reunat mustanaan, jatkajia piisaa ja starttirahakin on kuvassa mukana tai sitten ei kuskien ainakaan sitä lystiä itse tarvitsisi maksella.  Jotenkin tuntuu siltä että tietty peiliin katsomisen paikka nyt olisi, petraamisen varaa on SVKMK:lla tässä asiassa varmasti.  On totta että maksavaa yleisöä on liian vähän, mutta ei se lisäänny muulla konstilla kuin ottamalla yleisö huomioon tarjoamalla nähtävää ja ehkä panostamalla hieman ennakkomarkkinointiin. Jos yleisöä ylipäätään paikalle halutaan, sitä en tiedä... tehkää omat ratkaisunne, ne on varmasti hyviä. 

Joka tapauksessa mahtavaa alkavaa kautta kaikille!

T:  Jouko
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Vesa J Kaartinen - Helmikuu 22, 2014, 09:23:29 ap
Moikka !

Täytyy tässä seniorikuljettajan (vasta 41 kilvanajokautta ja lisää tulee) ominaisuudessa oikaista ensiksi hieman
virheellistä tietoa.
Kyllä se on valitettavasti artisti kun maksaa, eli kilpailijoilta peritää osallistumismaksu, joilla järjestäjä turvaa pääosin
selustansa ja mikäli hyvin sattuu ja yleisöäkin saadaan paikalle houkuteltua, niin silloin saattaa järjestäjä päästä
omilleen tai vaikkapa muutaman eurosen plussalle kovasta työstä.
Kaikki kiitos ja kunnia järjestäjille, jotka haluavat tehdä tätä talkootyötä ilmaiseksi haukkumisten palkalla.

Onpahan tuokin asia tullut itse talkootyössä mukana olleena kokeiltua.

Pitkän radan ajaminen lisää kierrosaikaa SM tasolla noin 30 sekuntia per kierros ja kenties Classicin kuluttama lisäaika on
noin 40-50 sekuntia, eli ei siinä kyllä kovin ehdi katsoja pitkästymään, eikä kovin suurta kierros määrän pienennystä ole
tarpeen tehdä.

Tottahan on , että tämän harrastuksen ongelma on puuttuva yleisö, joiden pitäisi ylläpitää sirkusta.
Nyt kaikki jää todella vain aktiivi harrastajien pussin päälle.

Millä saada katsojat radan varteen on se suuri ongelma, mitä ei ole pystytty ratkaisemaan.
Lajimme ei ole "media seksikäs" ja siksi kynnys päästä tiedotusvälineissä näkyville ja kuuluville on todella korkea, minkä
madaltamiseksi kaikkien pitäisi yrittää tehdä voitavansa kaikilla rintamilla. 

Tarvitaan jatkuvaa ja aktiivista tiedottamista ja esillä oloa kaikissa maamme tiedotusvälineissä ympäri maata, minkä
asian jokainen alan haarastaja voi yrittää hoitaa edes omalta tai mahdollisen kerhonsa osalta.

Hyvä esimerkki tiedottamisesta ja homman hoitamisesta oli Aki Ajon organisoima Moto3 luokan esiin tuominen viime kesän
Jurvan SM kilpailun yhteydessä, oli väkeä ja meininkiä.

Kilpailutapahtumista pitää saada juttua näkyviin kaikkiin mahdollisiin kanaviin, ettei homma kutistu vain
jäsenten välisiksi kylätapahtumiksi.

POSITIIVISTA TIEDOTTAMISTA ja puhaltamista yhteen hiileen tarvitaan !

Terveisin
Vesa "Jupi" Kaartinen

Seniorikuski Mansesta, 40+ kilpailukautta ilman taukoa
Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Jouko Seppänen - Helmikuu 22, 2014, 21:06:56 ip
Vai niin se on, kuskin selkänahasta kulut nyhtäistään.  Vaan kyllä se oikeesti pitäisi olla niin että shown esittäjät ei maksa vaan katselijat. 

Vanhemmista kilpapyöristä kiinnostuneita löytyy Suomestakin aika lauma, Imatran muistoajoissakin käy parikymmentä tuhatta joka toinen vuosi.  No, lähtökohta on hieman erilainen kuin Classic PM -kisoissa.  Uskoisin kuitenkin että tehokkaammalla tiedottamisella saataisiin selvästi suurempi osanotto myöskin aidan taakse.  Itse "tuotehan" on hyvä, nostalgiaa, kovaa vääntöä radalla, wanhan ajan kunnon pärinää, varikolle pääsee pyöriä ja kuskeja ihmettelemään ja jos vielä sattuu hyvät kelit niin samaan hintaan saa kunnon rusketuksenkin kesää varten. 

Jupe tiivisti kyllä ongelman, tiedonkulusta se taitaa olla kiinni.  Oma porukka eli veteraanimotoristit voisi olla paremmin edustettuina ja varmasti avainasemassa tiedonkulunkin suhteen.  Mitenkä feisbuukit, twitterit ym. uudet mediajutut, saisiko niistä apua?  Niillä varmaan olisi helppoa ja edullista levittää tietoa kisoista suuremmallekin porukalle.  Ja pahus jos joku tv-kanava innostuisi tekemään jutun kisasta... onko kellään suhteita?

Tämä on ollut minun puolelta tällaista maallikon höpötystä mutta kyllä classicit ansaitsisi enemmän joka suhteessa.  Nostan hattua kuskeille jotka vuodesta toiseen viitsivät kustantaa omat kulunsa mutta myös maksavat siitä että me aidan takana pällistelijät päästään ajoja seuraamaan.

T: Jouko

Otsikko: Vs: Botniaring PM 2014
Kirjoitti: Petri Ravi - Maaliskuu 18, 2014, 17:38:58 ip
Näköjään lyhyellä ajetaan

http://www.svkmk.com/tiedotteet/tiedotteet_14/2014_classic_aikataulu.pdf (http://www.svkmk.com/tiedotteet/tiedotteet_14/2014_classic_aikataulu.pdf)