VMPK ry Foorumi
Moottoripyörät => Motorismi => Aiheen aloitti: Pekka Puoskari - Marraskuu 10, 2013, 11:22:57 ap
-
Tuolla toisella osastolla oli juttua apumoottoreista.
Avasin tänne kokonaan uuden aiheen, sillä mielestäni nämäkin härpättimet ovat sen ansainneet.
Minulle on näitä jo kolme kertynyt.
Velosolex
Rex
Victoria
Hauskoja vehkeitä kaikki.
Nyt on mietinnässä mitä tällaiselle baranohvin pojan moottorin ympärille vois rakentaa.
Nuita Board track racereita olen ihaillut.
http://www.sportsmanflyer.com/ (http://www.sportsmanflyer.com/)
Kun klikkaa "BIKES/PARTS" niin löytyy mukavan näköisiä pirroja.
Tuossa kuva minun KOD moottorista.
Siitä saa varmasti kutiteltua lisätehojakin helposti.
Ei tuo Indian tutkielmakaan huono ole.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Raaserihan se Pekalta puuttuukin! Vauhti ja tyyli on jo.
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/q73/s720x720/562613_552842121419792_713827664_n.jpg)
kuva Lättyrallista (1st international pancake rally), Manamansalo -13
-
Moi!
Taannoin laittelin yhden "Kodinkoneen" SOK-fillariin...Kyll
se enimmäkseen toimi.
No-kunhan KC kone saapuu ja haen mökiltä fillarin,johon
sen sitten laitan-katotaan,mitä siitä tulee...Fillari on
20-luvun sakemanni,kuten tässä pitääkin olla.Näkkyypähän...
t. Markku
-
Joo oon Pekan kanssa samaa mieltä, onhan nämä apumoottorit monen isommankin kaksipyöräisen toukkaste. mulla on näitä pyörissä kaikkiaan parisenkymmentä, vanhin on juuri tuo DKW 118 cc. ja erikoisemmasta päästä LOHMAN 18 cc Diesel. yritän saada kuvia myöhemmin , nyt ei onnistunut, kun kuvat oli liian suuria.
-
Tässä DKW 118cc hiljattain koeajettuna keväällä 2013
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Ja tässä Lohmann 18cc Diesel.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kuinka tuossa Lohmannissa polttoaine annostellaan? Onko siellä ruisku + pumppu vai joku muu systeemi?
-
Tässä myös yksi erikoisimmista merkiltää Nordap vm. 1952. Jatkossa luvassa lisää kuvia pyöristäni.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kuinka tuossa Lohmannissa polttoaine annostellaan? Onko siellä ruisku + pumppu vai joku muu systeemi?
Koneessa on Meco Bielefeld "kaasutin", jossa on joustava neula. Polttoaineen annostelu normaalisti kaasukahvalla ja samassa suhteessa täytyy koneen sylinterin palotilaa säätää toisesta kahvasta ajon aikana.
-
Tallin helmiä. Puch skootteri DS 60 R vm. 1961.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tässä myös yksi erikoisimmista merkiltää Nordap vm. 1952. Jatkossa luvassa lisää kuvia pyöristäni.
(http://www.vmpk.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=88319.0;attach=150354;image)
Nordap moottorin sijoittelusta tulee hyvin paljon mieleen tämä laite. Tuolla tynnyrin sisällä kun kuulemma on joku V8 moottoria pienempi voimakone.
(http://kuvat.kaleva.fi/default/04299588-392e-11e2-9963-12313b053908/xlarge-1989%20Reijo%20Ervastin%20moottorikelkka.jpg)
-
Tässä myös yksi erikoisimmista merkiltää Nordap vm. 1952. Jatkossa luvassa lisää kuvia pyöristäni.
(http://www.vmpk.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=88319.0;attach=150354;image)
Nordap moottorin sijoittelusta tulee hyvin paljon mieleen tämä laite. Tuolla tynnyrin sisällä kun kuulemma on joku V8 moottoria pienempi voimakone.
(http://kuvat.kaleva.fi/default/04299588-392e-11e2-9963-12313b053908/xlarge-1989%20Reijo%20Ervastin%20moottorikelkka.jpg)
Tuallaanen vekotin multa puuttuu, saiskohan tuostakin vähän päätyä auki, notta näkis sisälle.
-
Sanoivat Ummenajokkaaksi...
-
Viälä tästä vehkehestä, kyllä tätä olis 60- 70 luvulla tarvittu turnusmaalla penkkien jyräämiseen. ei kylläkään sukset jalaas, olis tainnu olla nenällänsä.
-
Moi!
Kuukleviisautta:
"
Ummenajokas
Ummenajokas oli Ranualta kotoisin olleen keksijä Matti Lohen vuonna 1926 rakentama moottorikelkan tapainen kulkuneuvo. Ummenajokkaan voimanlähteenä oli noin 1 hevosvoiman tehoinen DKW polkupyörän apumoottori joka hihnan välityksellä pyöritti kelkan aisojen väliin kiinnitettyä puutynnyriä. Tynnyri oli pidon parantamiseksi nastoitettu hevosenkenkänauloilla. Suksilla liikkuva kuljettaja ohjasi häntä vetävää laitetta aisoista.
Ummenajokas painoi noin 50 kiloa ja sillä saavutettiin jopa 30 kilometrin tuntinopeus. Matti Lohi käytti Ummenajokasta liikkumiseen ja tavaroiden kuljetukseen sekä myös ahmojen karkoitukseen. Vuonna 1927 hän rakensi Ummenajokkaasta uuden version jossa ajaja istui reen päällä.
Kemijärven Moottorikelkkamuseossa on Esa Kuhan vuonna 1998 valokuvan perusteella rakentama kopio Ummenajokkaasta.
Veikko Huovisen vuonna 1971 ilmestyneessä kirjassa Veitikka : A. Hitlerin elämä ja toiminta Adolf Hitler suunnittelee Ummenajokkaasta saksalaisten uutta salaista asetta itärintamalla käytävään sotaan"
***** Mutta eikös edellisissä kuvissa tossa pytyssä lue että "UMMENAJOS" ?
t. Markku
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Onkohan ison kuvan "ummenajoksen" voimanlähde piilotettu tynnyrin sisään vai jääkö se tynnyrin taakse piiloon?Lieneekö moottoriton harjoittelumalli??? ;D
-
Onkohan ison kuvan "ummenajoksen" voimanlähde piilotettu tynnyrin sisään vai jääkö se tynnyrin taakse piiloon?Lieneekö moottoriton harjoittelumalli??? ;D
Moottori on piilotettu tynnyrin sisään, eikä sitä ole pahemmin sivullisille esitelty. Tuossa kuvassa olevalta omistajalta kerran kysyin moottorista, niin mainitsi vaan, ettei sinne tynnyrin sisään ainakaan V8 moottoria ole laitettu. Äänestä ja hajusta päätellen siellä joku 2t kone pärisee.
Tämä Ummenajos on nähtävillä Oulun Automuseolla.
-
Moi!
Kuukleviisautta:
"
Ummenajokas
Ummenajokas oli Ranualta kotoisin olleen keksijä Matti Lohen vuonna 1926 rakentama moottorikelkan tapainen kulkuneuvo. Ummenajokkaan voimanlähteenä oli noin 1 hevosvoiman tehoinen DKW polkupyörän apumoottori joka hihnan välityksellä pyöritti kelkan aisojen väliin kiinnitettyä puutynnyriä. Tynnyri oli pidon parantamiseksi nastoitettu hevosenkenkänauloilla. Suksilla liikkuva kuljettaja ohjasi häntä vetävää laitetta aisoista.
Saataaskohan tällä laitteella suomen hiihto uuteen nousuun ?
Ummenajokas painoi noin 50 kiloa ja sillä saavutettiin jopa 30 kilometrin tuntinopeus. Matti Lohi käytti Ummenajokasta liikkumiseen ja tavaroiden kuljetukseen sekä myös ahmojen karkoitukseen. Vuonna 1927 hän rakensi Ummenajokkaasta uuden version jossa ajaja istui reen päällä.
Kemijärven Moottorikelkkamuseossa on Esa Kuhan vuonna 1998 valokuvan perusteella rakentama kopio Ummenajokkaasta.
Veikko Huovisen vuonna 1971 ilmestyneessä kirjassa Veitikka : A. Hitlerin elämä ja toiminta Adolf Hitler suunnittelee Ummenajokkaasta saksalaisten uutta salaista asetta itärintamalla käytävään sotaan"
***** Mutta eikös edellisissä kuvissa tossa pytyssä lue että "UMMENAJOS" ?
t. Markku
-
Tällä vehkeellä voitais saada suomen hiinto uuteen nousuun.
-
Tällainen on rakenteilla Sipoossa. Itselläni on vastavanlainen pieni Jap-moottori jonka ajattelin laittaa fillarirunkoon.
Olis mahtava näky jos saias kasaan tusinan verran näitä ja sitten kävis ajelemassa näytösajon velodromilla 8)
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
No...
Tarttee tunnustaa "synnit"...Tämmöinen on mulla rakenteilla-kuva
lainaa tuolta maailmalta...Eräänlainen apumoottorifillari
tämäkin,vaikka kai lasketaan moottoripyöräksi kumminkin.
Alkaa olla kaikki kasassa kohtsillään.Sitten rakennellaan.
Merkki Terrot, malli Motorette ja vuodelta 1912...13
t. markku
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Hieno!
Nyt pitää kuule Markku suunnitela ens kesäksi jonkinlaista itä-uusmaalaista paraatiajoa, kun tällaisia designhelmiä ilmestyy koko ajan lisää.
(joskin toiset tekee uustutotantoa, sinä taasen entisöintiä)
Kyllä nuo oikein vanhat sirot pyörät ovat kaikkein kauneimpia.
-
Multa ainakin Markku saat synninpäästön. Hieno on menopeli.
-
Moi!
No jo helpotti ahistus...! Löytyi se alkuperäinen tankkikin,jota
taannoin kyselin...Ei ollut ihan mopon tankin hinnoissa se.
Mutta kumminkin saatavilla oli.
Mutta tämä K-C kone tulee olemaan valmiina tämän kaltainen-
valitan kuvan huonoa laatua! ...Vuosimalli koneelle n. 1922 +/-
Tosin saatan sitä konetta naistenfillariinkin sovitella...näkkyypähän..
t. Markku
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Moi!
Tämmöinen se KC-kone sitten on...Mikähän tuo pikkusäiliö
lienee-ei semmoisia ole ulkomaan kuvissa tämmöisessä koneessa-
onkohan 2T-öljysäiliö,josta saa lanttausaineita laittaa pensaan?
t. Markku
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tallin aarteet jatkuu... Kuvassa 1. BFC 43cc vm. 1953, kuvassa 2. Sysy S53 49cc vm. 1953, kuvassa 3. Flink 43cc vm. 1952, kuvassa 4. invamopo REX FM50 vm. 1958 proteesipaja Proteoksen valmistama.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
En ainakaan osaa sanoa tuosta pikkusäiliöstä mitään, kaasari on samantyyppinen kun mun DKW:ssä .
-
Terve!
Kaasari saattaa olla just DKW:stä-ei ole alkuperäinen tässä koneessa.Laipan
kuuluisi olla kolmella ruuvilla "kolmiomaisesti"...Olisiko alkuperäinen hajonnut
tai hävinnyt?
Kuvassa on yhden sakemannin kone-mutta on siinä muutakin eroa-tuo kaasarin
paikka nääs.Sakemannin koneessa se on mankun puolella
kampiakselin keskilinjaa-tässä pytyn puolella...Varmaan jokin vuosimalliero?
Kaasarin varmaan kuuluisi olla mullakin kuten sakemannin myllyssä?
t. Markku
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Moi!
Viimeisimmän kuvan koneen omistaja oli juuri yhteyksissä ja
kertoi omansa olevan 1922.malli...Ja kertoi,että tämä
mun kone on siis 1923...24 malliltaan.Valmistushan lopetettiin
noina aikoina ja tämä voi olla niitä viimeisiä tehtyjä.
Ja pieni säiliö pensatankin sisällä-on ketjun voitelua varten!
t. Markku
-
Ai hitsinvitsi mitä vehkeitä 8)
Onkos tietoa pelaako Briggs&Strattonin jyrsijämoottori ilman puhallinjäähdytystä? Kas kun olisi kaasutinvikainen jyrskytin vähän niinkuin tyhjänpanttina... Semmoinenhan olisi muuten malliltaan kuin tehty johonkin board-tracker-vihvilään, löytyy nääs remmivedon siivat ja kaikki valmiina. Narukerä veks ja työntökäynnistys 8) Siihen vaan ympärille runkoa suunnittelemaan ;)
-
Terve!
Jos jollakulla sattuisi olemaan tuollainen KC-koneen kaasari,olisin
kiinnostunut.Sakemannin kuvassa se näkyy-kiinnitys 3 pultilla.
Tuo kiinnioleva kaasari on käsittääkseni DKW-koneesta ja joutaa
vaihdossa,jos tarvii.
t. Markku
-
Pelaa kait jos härpäke liikkuu, eli ilma vaihtuu – toivottavasti :-\
Mutta miten sen voitelun laita, kun ruohonleikkurissa kone makaa, mutta boardtrackerissa se on pystyssä? Roiskuuko riittävästi ja oikeisiin paikkoihin? Kait noita on käyetty myös pystyasennossa eri generaattoreita ja jyrsimissä, mutta onkos ne ihan samanlaisia motteja?
Nimin "Kolmen B&S-moottoria jo odottamassa"
-
Moi!
No...laittaa vaikka päärsmoottorin kulmavaihteen ja sieltä
sitten veto?
Tai suosiolla vaaka-akselikoneen hankkii...
t. Markku
-
Tässä yks ratkaisu
Briggs motorized board track racer bicycle, how it starts (http://www.youtube.com/watch?v=y8tC1evNNKM#ws)
-
Onkos tietoa pelaako Briggs&Strattonin jyrsijämoottori ilman puhallinjäähdytystä?
Olen muuttanut pystyakselisen ruohonleikkurin Srattonin koneen vaaka-akseliseksi ja samalla poistin kaikki puhallinjäähdytys
vermeet. Hyvin on kone pelannut kovassa käytössä.
Tämä oli vanha ja hyvin sisään ajettu kone.
Ihan uusi kone saattaa kuumua liikaa kovassa käytössä.
Tuossa koneessa käytettiin vielä pikkusen 2T öljyä bensan seassa varmistamaan männän voitelu.
Tässä videossa on periaate miten homman tein.
Tein vielä paremman bensatankin ja öljylingon, koska tuossa videossa mielestäni vähän hutiloitiin.
https://www.youtube.com/watch?v=2mYDqKUqU1g (https://www.youtube.com/watch?v=2mYDqKUqU1g)
Strattonin koneesta saa varmasti kelpo koneen Board Track Raceriin.
Siihen kun laittaa vielä vauhtipyörän niin kone käy todella fiinisti.
https://www.youtube.com/watch?v=zhmZOuK5V4Y (https://www.youtube.com/watch?v=zhmZOuK5V4Y)
-
Kiitos hyvistä videoista. Nyt ei tartte itse keksiä pyörä uudelleen 8)
-
Tuosta videosta vielä että tuo ameriikan mestari oli aika suuorasukainen työssään.
Esimerkiksi tankin muotoilu, ja öljykauhan teko.
Öljynheittolevyä ei kannata oikein ohuesta pellistä tehdä ettei pääse katkeamaan.
Jos se katkeaa, niin kone hajoaa hetkessä.
Jos nuin ohkasesta tavarasta tekee kuin videossa, pitää peltiin tehdä ainakin tukevat pokkaukset.
Strattonin koneita on myös vähän voimakkaampia kuin 3,5 hp.
Niistä suuremmista sivuventtiilikoneista löytäis varmaan parhaan koneen Raceriin.
-
Apumoottori jatkoa. Kuvassa 1. Cyclemaster 32cc vm. 1952, kuva 2. Neuvostoliittolainen Ilon kopio 48cc, kuva 3. KOD 4 45cc vm. 1959 (tyypitetty mopoksi v. 1960), kuva 4. Kuli 50cc vm. 1952
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Kokoelmasta kuva 1. Berini M13 49cc vm. 1952, kuva 2. Mosquito 38,5cc vm. 1952, kuva 3. Fuchs FM 40 S 39cc vm. -50 luku. (museorekisterissä) kuva 4. REX FM 50 49cc vm. -50 luku. (tyypitetty mopoksi v. 1960)
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Jatkoa kuva 1. D 8 Neuvostoliitto 45cc vm. 70-80 luku, kuva 2. Mosquito 49cc vm. 1952, kuva 3. Fuchs FM 40 S 39cc vm. 50-luku (Tandemi), kuva 4. Fuchs FM 40 (vanha malli) 39cc vm. 50-luku.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Vielä Victoria FM 38 38cc vm. 1952 (tyypitetty mopoksi v. 1962)
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Tuommonen pystyakselikone on helppo muuttaa vaakaan. Se lusikka ei ole niin justiinsa, kunhan joku pikkunen on. Jotkut vain lisäävät öljyä sen verran, että kanki hipaisee mennessään rasvaa ilmaan. Sellainenkin minulla on käytössä ollut. Ei tarvitse mitään ylimääräisiä vauhtipyöriä, käydä lupsuttaa ihan sopivaa tyhjää ilmankin. Joku hihnapyörä tai ketjuratashan siihen pitää kuitwnkin punoa, se toimii kyllä riittävästi painona. Kaasarina toimii mukavasti Dellorton 16 millinen sha. Menee suoraan kurkkuun ja koko on just passeli. Kannattaa vaan tukea se kaasari, muuten irroittaa kurkkuputken valuosastaan. Ylikierrokset tuollaisen helpoiten tappaa, kiertokanki yleensä osittuu.
Parhaiten näissä omarakenteissa menestyvät juuri nämä 3-3,5 heppaiset, vanhanmalliset. Niitä saa ilmaiseksi ja lohko on vähän kliinimpi, kuin vaakanen. Korkeahan leikkurin kone on, eli leveyttä rakenteelle tulee vähän varkain. Vitonen on jo vähän kolhon kokoinen, saatikka tuo 18 heppainen bokseri, joka mulla on traktorissa. Kuutioita 700, vai oliko jopa enemmän. 8)
Jos velodromille löhdetään, voin lähteä omalla boardtrackerilla mukaan. Laittelen kuvaa kun kerkeän. On myös yksi suht rajusti muokattu 3,5 kasaamista vailla. Kevennettyä osaa, omaa nokkaa, portattua kanavaa, hitsattua imukanava muutosta jne..
-
No johan alkoi koneita löytymään.
Matilla on upea kokoelma.
Minulla ei ole kuin kolme pirraa:
Victoria Fm 38
Rex FM34
Velosolex
Nyt on rakenteilla kodinkonen KOD.
Jos velodromille löhdetään, voin lähteä omalla boardtrackerilla mukaan.
Tästä saattais tulla hauska ohjelmanumero vaikka veteraaniralliin.
Olisin varmasti myös tulossa viivalle.
-
joo.... kyllä nämä härpättimet kiinnostusta herättää. olin pojan kanssa veteraanirallissa Ikaalisissa 2010. päästiin mansen masinistien cd- levyllekin. mukavaa oli , ja paljon upeita pyöriä.
-
Tälläänen joka poijalle .
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Ei tollasia tarvinnut kalliilla ostaa,kun teki itse paffista.Kestävämmän sai öljypönttömuovista,kellä rikkaalla sattui sellaista olemaan...
-
Tuossakin olisi mielenkiintoisen näköinen apumoottori projekti:
http://www.ebay.de/itm/Fahrradhilfsmotor-Bismarck-20er-Jahre-Berlin-Charlottenburg-/161153064804?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2585789f64 (http://www.ebay.de/itm/Fahrradhilfsmotor-Bismarck-20er-Jahre-Berlin-Charlottenburg-/161153064804?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2585789f64)
-
Juu-
Noita pikkupajoja oli saksassa 20-luvulla kymmeniä. Bismarkki ei ollut
kovinkaan suuri tekijä markkinoilla,joten tuo kone lienee hyvinkin harvinainen.
Ja kun Ebay-kauppa sulkeutuu-hintalappu lienee erilainen kuin nyt on...
t. Markku
PS. Ei semmoista kolmipulttista KC-kaasaria ole kellään vieläkään löytynyt?
-
Juu-Juu
Tatun linkittämä kone on Alba. Bismarckin tyyppikilven takana on Alban valmistenumero.
Alba on yksi yleisimmistä, käytti mm: Teco, Huy, etc
Kipinä lienee Alban kopio- tai päinvastoin.
-
No nyt on Briggsejä millä kokeilla, sain kolme toimivaa leikkuria läheiseltä maatilalta :)
(https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q79/s720x720/1460201_10202192042900467_1984295876_n.jpg)
Öljynheittolevyä ei kannata oikein ohuesta pellistä tehdä ettei pääse katkeamaan.
Jos se katkeaa, niin kone hajoaa hetkessä.
Jos nuin ohkasesta tavarasta tekee kuin videossa, pitää peltiin tehdä ainakin tukevat pokkaukset.
Olet oikeassa, näytti heppoiselta. Aiikamoista vispaamista kun kone on käynnissä. Voisi tehdä yksinkertaisemman.
Olen nähnyt sellaisen vaijeritoimisen öljypumpun (yksinkertainen mäntäpumppu) joka ottaa sen sykäysvoiman pienestä putkesta joka menee pakoputkeen. Vaijerlin ja männän liikket oli tosi lyhyitä, mutta kiivaita, öljyä tuli pienenpieninä purskahduksina (jonka voi johtaa ohuilla putkilla oikeisin kohtiin siellä moottorisssa)
Kuten kuvasta varmaan näkyy, olin lapsena Kylli-täden taideleirillä :D
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Hehe...Pekalla on röntgenlasit!
Vaan varmaan tuo on sitten Alba-en muista Bismarkista edes kuvaa nähneeni,
joten vaikea jäkertää vastaankaan...Eikä tarviikkaan.
Mutta perin samaan muottiin nuo monet aikoinaan tehtiin.
t. Markku
-
Kuten kuvasta varmaan näkyy, olin lapsena Kylli-täden taideleirillä
Kyllä näyttää Stefanilla hyvältä.
Saamme varmaan nähdä ensi kesänä jotain ainutlaatuista.
Jos katsotte tarkkaan tuota minun laittamaa videota jossa ameriikan poika laittaa konetta.
Minusta öljynheittolevy on heikkouden lisäksi vielä väärän muotoinen.
Se heittää öljyn lohkon reunassa olevan tukilevyn alapuolelle.
Koneen yläkerta jää ainakin kylmässä koneessa huonolle voitelulle.
Tilasin eilen saksasta osia raaseriin. Vanteet, renkaat, pinnat, kahvakumit, seisontatuen ym.
Panen kuvia sitten kun saapuvat.
-
Liitteen kuvan mukainen Monark kiinalaisella 1,5TH -moottorilla
nousi Keuruun datshan mäen hyvin mutta SA pp. 0,9hv -koneella tarvitsi
apupolkemista. Toisaalta: sana "apuhan" tarkoittaa että moottori
auttaa ihimistä ja tarvittaessa päin vastoin!
On tuollainen 4T kiinalainen narukäynnisteinen puhallinjäähdytteinen
keskipakokytkiminen apumoottori ollut pitkään koristeena TV:n päällä.
Taulu -TV:n päällä se ei oikein pysy joten ajattelin jottain seuraavaa:
"pisaralla pisimmälle" -ajopeli: kapearenkainen 3-7 -napavaihteinen
fillari. Moottorin eturatas on vasemmalla joten keskiörattaan kääntö
sinne ja oikialta 1/1 -välitys taakse. Vannejarrut koska ei tuohon oikein polkimia saisi.
Onko joku mahdollisesti tehnyt jotain tämäntyyppistä?
Kulutus olisi varmaan niin pieni että Satu H*ssi&Ituhipit taputtaisivat karvaisia
kämmeniään!
-aju-
P.S. Polokupyöriin tulee vilikut ja jarruvalot ja turvavyöpakko v.2020 mennessä!
P.P.S. Jaa niin, kun sovittelin KOD8:aa vanhaan ja uudehkoon runkoon niin
putkien kulma ei käynyt. SA -pyörään meni suoraan eli kyllä siinä Varsovan
-liittoyhteensopivuus YYA -sopimuksen salaisella artiklalla oli kyseessä.
YYA -sopimuksessahan oli myös muita, esim. jääkiekkoon liittyviä artikloita:
piti hävitä neukuille aivan perkeleesti vaikka 70-80 -luvuilla oltaisi ne keposesti
voitettu!
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Arzin lanttu alkaapi pehmeämään lopullisesti...Nytr 2mah
dollisuutta,lisää,Sorpusta tai täysraittius...
-
Arzin lanttu alkaapi pehmeämään lopullisesti...Nytr 2mah
dollisuutta,lisää,Sorpusta tai täysraittius...
*************************************************************************
Hehee...kummatkin vaihtoehdot ovat poissuljettuja. Zorpusta en juo ja täysraittiit ovat
mielestäni kovin usein fundamentalistisia fasisteja - tai oman alkoholikiintiösäiliöautollisensa jo
juoneita. Kyllähän tuolla idässä kun hyvin usein käyn niin on yhden ainoan kerran fasistiksi tituleerattu mutta
fundamentalistiksi en kyllä ikuna rupia!
-aju-
P.S. Toveri Sollo, toivottavasti keltainen Jaffanne ja Vergi -vodkanne riittää huomiseen ettei tarvitse lähteä
taksilla lisää hakemaan...varsinkaan sitä Vergiä kun pittää mennä Tallinnaan asti ;)
-
Tossa kuivanjoen toisella puolen on Mercadona,liuottimet voipi hankkia mukavasti ruokaostosten ohella.Mustekalat näky olevan tarjouxessa,yäk...
-
Tossa kuivanjoen toisella puolen on Mercadona,liuottimet voipi hankkia mukavasti ruokaostosten ohella.Mustekalat näky olevan tarjouxessa,yäk...
**********************************************************************************************************************
Ettei menisi off-topikiksi, laitan tähän sanan: apumoottorit.
Jaa...sitä ollaankin siis ulkomailla.
Raaka mustekalan lonkero on erinomainen krapulalääke; sen kehoa
puhdistava vaikutus perustuu kuona-aineiden välittömään poistumiseen
yläkautta jopa vain muutama sekunti semmoisen syömisen jälkeen!
Ja pienen huilailun jälkeen maistuukin mustekalacoctail eli kahdeksan lonkeroa 8)
-aju-
-
Nojjoo,toinen lonkero menossa jo...
-
Aika sissi olet jos ei laatta lentänyt ensimmäisen jälkeen ???
-aju-
-
Apumoottori :D
Tää on nesteytettyä lonkeroa,käväsin tosta Suomikaupasta...Ei oxuta!
-
...
Ja kun Ebay-kauppa sulkeutuu-hintalappu lienee erilainen kuin nyt on...
t. Markku
400€ jäi näköjään hintalappuun lopulta hintaa. Lieneekö se sitten paljon vai vähän?
-
D8M:stä maksoin 500 Fim,lieneekö olluit kallis eli halpa,hyvin pelitti...
-
Moi!
Sanoisin,että aika kohtuullinen oli hinta-tosin
kapineen kuntoahan ei tiedetä.
t. Markku
-
Tossa kuivanjoen toisella puolen on Mercadona,liuottimet voipi hankkia mukavasti ruokaostosten ohella.Mustekalat näky olevan tarjouxessa,yäk...
Apumoottorit
Taas menee tämä ohi aiheen jotta lepikko rytisee!
Mustekalaan kyllä liittyy...
http://www.kaenkky.com/?p=artl&id=70 (http://www.kaenkky.com/?p=artl&id=70)
;D
-aju-
-
Tuossa olis yks vähemmän tunnetun merkin kone myynnissä:
http://www.tradera.com/colibri-motor-pahangare-veteran-mc-1910-1920talet-bosch-magn-auktion_302251_196973757?utm_nooverride=1 (http://www.tradera.com/colibri-motor-pahangare-veteran-mc-1910-1920talet-bosch-magn-auktion_302251_196973757?utm_nooverride=1)
Ei ihan apumoottori mutta melkein.
-
Tämmönen olis nyt kätevä ummenajokas.
Oliskohan baranohvin poikien pirra?
Kone näyttäis olevan KOD 8M.
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Cyclemaster kyllä, ei velmo.
-
Cyclemaster kyllä, ei velmo.
http://buyvintage1.wordpress.com/page-45-1927-radco-250cc/ (http://buyvintage1.wordpress.com/page-45-1927-radco-250cc/)
-
Onko Cyclemasteria tehty Bosch magneetolla, kun tuossa näkyy olevan sellainen paikallaan. Eikös nuo Cyclemasterit ole yleensä Wico/Wipac magneetolla?
-
tai voi olla Rabeneick
-
tai voi olla Rabeneick
Luultavasti on.
http://cyclemaster.wordpress.com/page-2-1952-rabeneick-cyclemaster-taxi/ (http://cyclemaster.wordpress.com/page-2-1952-rabeneick-cyclemaster-taxi/)
-
Oi Näitä ihania apumoottoreita. Kirjassani "Autoja ja Moottoripyöriä muistoissani" mulla on kapitteli lopussa näistä apumoottoristani. Näet: Velo- Solex, AMI, SUT, Phantom, Öwa, Mosquito, Cyclemaster, Flink, Fuchs, Sysy, Lohmann. Viime löytöni on Berini. Sitt vielä nätti 2-vaihteinen Rex Stadsbudscykelmoottori Viliers 98cc Albion laatikon kanssa, mutta puuttuu tankki ja itse pyörä y.m. Kenellä on ne 2 kiinnityskappaletta?. Pelle Lillkvist. Museo auki 15.6 - 15.8 tai vaikkapa huomenna jos sovitaan. Olen nykyään siinä verstaasa melkein joka iltapäivä. Työn alla tällä hetkellä Douglas 1914 sekä AJS 7 R - 56. 050-5251234
-
Morjens Pelle,
Mulla on tälläinen tankki. Huonossa kunossa on, mut muistuttaa tota Rexin tankkia, ainakin sitä jonka löysin ruotsin tekniikanmuseon sivuilta.
Voisko tästä olla sulle jotain iloa. Mulle se on tullut ruotsista.
Ville
[ylläpito on poistanut liitteen]
-
Hei, ja kiitos tarjouksestasi, mutta siihen mun pyörään pitää olla pienempi, enemmän litteämpi malli. Jos googlat Rex 98 cc niin ehkä näet vastaava. Pelle
-
mulla on hyllyssä sellane KOD apumoottori. Nyt oliskin tarvis sellaiselle renkaan päälle asennettavalle moottorille Velosolex tms.
Jos joku haluais vaikka vaihtaa aparaatit keskenään niin yhteyksiä. tormalaantti(ät)gmail.com
-
Moro
Venäläispoika laittanut kans apukoottorin trikeensä.
https://www.facebook.com/Silodrome/videos/1119506598117950/ (https://www.facebook.com/Silodrome/videos/1119506598117950/)