VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Ahti Haverinen - Elokuu 30, 2014, 21:55:40 ip

Otsikko: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Elokuu 30, 2014, 21:55:40 ip
Kokeilin panna Puch lohkoihin neuvostoliittolaiset L17 laakerit. Koekasauksessa oli päittäisvälys aika pieni, mutta kolisi poikittain ihan selkeästi. Stefat ja kytkinpuolen laakeri irti. Eikös se ole niin että poikittaisvälystä ei saisi olla yhtään, ja se ei riipu juuri päittäisvälyksestä?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: seppo savolainen - Elokuu 30, 2014, 22:55:45 ip
Tota, semmone neuvo jotta välys vois olla sillo oikea ku työnnät sen kiertokangen sisään ja se sieltä sitte limppujen vasta-
painon massan mukana tullee itestää ulos. Niitä välyksiähän ei tunne muut ku kaikki tietävät Tunturimiehet jotka
sorvaavat jotain neukku paskastakin.

Kerra oon sassistaki noi cccp- laakerit löytänyt, mitähä mahtaa pötkö maksaa ?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: jarkko heikkilä - Elokuu 31, 2014, 09:39:12 ap
Halpasissa laakereissa hyvinkin yleistä.  Eli laakereissa valmiiksi liian suuri välys.   Ei saa "lonksua" pystysuunnassa.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Tero Kivimäki - Elokuu 31, 2014, 11:05:48 ap
Halpasissa monesti kuulamäärä pienempi.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Erkka Lampinen - Elokuu 31, 2014, 15:50:51 ip
Saako Suomesta laadukasta L17 laakeria vai pitääkö tyytyä johonkin merkittömään arpamalliin?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Elokuu 31, 2014, 16:43:55 ip
Laakeriliikkeistä löytyy SKF,FAG ja NSK
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Elokuu 31, 2014, 17:08:03 ip
Kokeilin panna Puch lohkoihin neuvostoliittolaiset L17 laakerit. Koekasauksessa oli päittäisvälys aika pieni, mutta kolisi poikittain ihan selkeästi. Stefat ja kytkinpuolen laakeri irti. Eikös se ole niin että poikittaisvälystä ei saisi olla yhtään, ja se ei riipu juuri päittäisvälyksestä?
Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: jarkko heikkilä - Elokuu 31, 2014, 17:30:22 ip
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.   
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Elokuu 31, 2014, 17:40:40 ip

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa?
[/quote]

Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni
Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??

Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Elokuu 31, 2014, 17:58:11 ip
SKF laakerit ei todellakaan ole ilmasia. Tossa yhdestä nettikaupasta löysin n. 80 pari. Ostin taannoin pari moottorin alakertaa eikä ollut paljon kalliimmat, ja niissä laakerit kunnossa. Kolmansissa puuttuu sitten kokonaan.

Nuo veli venäläisen laakerit oli 18/pari.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Elokuu 31, 2014, 18:31:43 ip
NSK 30e pari
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Elokuu 31, 2014, 18:37:57 ip
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Elokuu 31, 2014, 18:43:41 ip

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa? Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??
Lainaus
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.
Hyvä pointti olla tosiaan käyttämättä "virityksiä", en suosi niitä itsekään. L17 laakerin yksinkertainen asennus todella tarkoittaa yksinkertaisuutta: asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna... ; onko siis asennus vai asentaja yksinkertainen?
Taloudelliselta pohjalta ei tietenkään kannata runkolaakereiden valintaa perustella, olen samaa mieltä siitäkin, niin pieni on kustannus, käytti sitä taikka tätä.

Sivuttaisvedon voimat ovat oma lukunsa, onko muuten kaikki kohdallaan kun polttomoottorin kampiakseliin siunaantuu sivuttaisvoimia noinkin runsaasti ettei kuulalaakeri niitä siedä?

Joku syy tietysti on alkuperäisen laitteen suunnittelijalla, kun on L17 laakerin valinnut. Toisaalta useita mopomoottoreita  tiedän vaihdetun purettavasta L17 laakerista kuulalaakeriin, mm. Tomos-merkki.

Parhaiten tunnen automaattimoottorin juurikin Tomokselta, jonka käyttövarmuus paranee selkeästi vaihdettaesaa runkolaakerointi L17:sta 6203/10 laakeriin. Laakerit ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään (dxDxB 17x40x10mm) ja epäonnistuneiden laakerointien kpl-määrä asennusmäärän funktiona lähestyy nollaa. Siitähän on vain seurauksena luotettavuuden kasvu, taloudellinen säästö puhumattakaan onnistuneesta harrastuksen yksityiskohdasta.

Mitä tulee L17 helppoon asennukseen, niin eikö tämä(kin) topikki ole avattu juuri L17 laakerin asennuksen hankaluuden vuoksi. Onhan se helppo, osaan sen itsekin, jostain syystä olen tämänkin vuosikymmenen käyttänyt 6203/10 -laakereita ilman yhtään ongelmaa.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Elokuu 31, 2014, 18:44:43 ip
NSK 30e pari.

SKF laakerit ei todellakaan ole ilmasia. Tossa yhdestä nettikaupasta löysin n. 80 pari. Ostin taannoin pari moottorin alakertaa eikä ollut paljon kalliimmat, ja niissä laakerit kunnossa. Kolmansissa puuttuu sitten kokonaan.

Nuo veli venäläisen laakerit oli 18/pari.
Venäläiset 9 kuulaiset 30$ (kyselyiden vuoksi tarkennan: USD) 50kpl. Hankintahinta. Myydä voisin 10-15e/pari, ja syyn arvaatte, miksi konditionaalimuoto verbistä.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Elokuu 31, 2014, 20:15:17 ip
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.

Esimerkiksi Sillankorvan pyöräliike 15e kpl
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Elokuu 31, 2014, 20:26:17 ip
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.

Esimerkiksi Sillankorvan pyöräliike 15e kpl
MC-Scatter 14e/kpl ja http://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=28/ (http://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=28/) 10e/kpl
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo Latva-Käyrä - Elokuu 31, 2014, 20:31:44 ip
Kiinalaisiahan ne ovat (L17) merkistä riippumatta, saattavat käydä jossain "eurooppalaistumassa" mutta kiinasta tulevat.
Tunnen yhden laakerimyyjän, kirjoitan jopa hänen sormillaan ja hänelle vakuutettiin ison maahantuojan toimesta kyseinen asia.
Välykset tahtoo olla nimenomaan niin että säteisvälystä on enempi kuin päittäisvälystä, säätäminen erittäin tarkkaa.
Toimii kyllä jos jaksaa säätää.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Elokuu 31, 2014, 20:33:54 ip
Kiinalaisiahan ne ovat merkistä riippumatta, saattavat käydä jossain "eurooppalaistumassa" mutta kiinasta tulevat.
Tunnen yhden laakerimyyjän, kirjoitan jopa hänen sormillaan ja hänelle vakuutettiin ison maahantuojan toimesta kyseinen asia.
Kauppaamani 6203/10 laakerit L17 laakerin sijalle tulevat Euroopasta, ks. myynti-osio Foorumilta.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Elokuu 31, 2014, 20:55:07 ip
NSK 30e pari

Mistä löytyy? Halvin mitä itse löysin oli 50 + postikulut. Ei ole laakerikauppaa omalla kylällä.

Esimerkiksi Sillankorvan pyöräliike 15e kpl
MC-Scatter 14e/kpl ja http://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=28/ (http://www.tampereenlaakerikeskus.com/tuotteet.html?id=28/) 10e/kpl

Tampereen laakerikeskus 20,47e kappalehinta
Mitä merkkiä ovat Scatterin laakerit tuskin NSK
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Elokuu 31, 2014, 21:28:39 ip
Kauppaamani 6203/10 laakerit L17 laakerin sijalle tulevat Euroopasta, ks. myynti-osio Foorumilta.
Saako C3 välyksellä?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Elokuu 31, 2014, 21:41:27 ip
Kauppaamani 6203/10 laakerit L17 laakerin sijalle tulevat Euroopasta, ks. myynti-osio Foorumilta.
Saako C3 välyksellä?
Vain C3.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Elokuu 31, 2014, 22:29:34 ip

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa? Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??
Lainaus
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.
Hyvä pointti olla tosiaan käyttämättä "virityksiä", en suosi niitä itsekään. L17 laakerin yksinkertainen asennus todella tarkoittaa yksinkertaisuutta: asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna... ; onko siis asennus vai asentaja yksinkertainen?
Taloudelliselta pohjalta ei tietenkään kannata runkolaakereiden valintaa perustella, olen samaa mieltä siitäkin, niin pieni on kustannus, käytti sitä taikka tätä.

Sivuttaisvedon voimat ovat oma lukunsa, onko muuten kaikki kohdallaan kun polttomoottorin kampiakseliin siunaantuu sivuttaisvoimia noinkin runsaasti ettei kuulalaakeri niitä siedä?

Joku syy tietysti on alkuperäisen laitteen suunnittelijalla, kun on L17 laakerin valinnut. Toisaalta useita mopomoottoreita  tiedän vaihdetun purettavasta L17 laakerista kuulalaakeriin, mm. Tomos-merkki.

Parhaiten tunnen automaattimoottorin juurikin Tomokselta, jonka käyttövarmuus paranee selkeästi vaihdettaesaa runkolaakerointi L17:sta 6203/10 laakeriin. Laakerit ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään (dxDxB 17x40x10mm) ja epäonnistuneiden laakerointien kpl-määrä asennusmäärän funktiona lähestyy nollaa. Siitähän on vain seurauksena luotettavuuden kasvu, taloudellinen säästö puhumattakaan onnistuneesta harrastuksen yksityiskohdasta.

Mitä tulee L17 helppoon asennukseen, niin eikö tämä(kin) topikki ole avattu juuri L17 laakerin asennuksen hankaluuden vuoksi. Onhan se helppo, osaan sen itsekin, jostain syystä olen tämänkin vuosikymmenen käyttänyt 6203/10 -laakereita ilman yhtään ongelmaa.

Kun panet urakuulalaakerit, niin väljäätkö pesiä? Voin kuvitella lohkojen olevan tiukasti kasassa jos ne joutuu puristamaan kiinni kuten L17 kehät.

Voisin nimittäin panna ne, saattaa olla hyllyssä pari kappaletta.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Vesa Pakkanen - Elokuu 31, 2014, 22:32:46 ip
Moi Jari ... oletko mistä ostanut kyseisiä  6203/10 laakereita ja mitä hinta luokkaa ovat ?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Elokuu 31, 2014, 23:12:56 ip
Googlasin niin maan perusteellisesti, enkä löytänyt mistään 6203 laakeria mikä olisi 10mm paksu. Eikös 6203 määritelmä ole 17x40x12? Olen sähkömies enkä näistä konestandardeista niin tiedä.

Isot pojat on sorvanneet pesiä syvemmiksi 12mm laakereille, siitä on mainittu.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Syyskuu 01, 2014, 00:40:38 ap

[Utelias kun olen, miksi käyttää L17 laakeria, kun on mahdollisuus käyttää yksinkertaisemmin asennettavissa olevaa ja edullisempaa vaihtoehtoa? Miksi tehdä "virityksiä"kun oikeaa laakeria saatavilla ja säästö pieni Urakuulalaakeria ei ilmeisesti tarkoitettu kytkimen sivuittainvetoon ??
Lainaus
L17  on kyllä kestävä ja helpoin asentaa.
Hyvä pointti olla tosiaan käyttämättä "virityksiä", en suosi niitä itsekään. L17 laakerin yksinkertainen asennus todella tarkoittaa yksinkertaisuutta: asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna-tarkasta välys-shimmaa-asenna... ; onko siis asennus vai asentaja yksinkertainen?
Taloudelliselta pohjalta ei tietenkään kannata runkolaakereiden valintaa perustella, olen samaa mieltä siitäkin, niin pieni on kustannus, käytti sitä taikka tätä.

Sivuttaisvedon voimat ovat oma lukunsa, onko muuten kaikki kohdallaan kun polttomoottorin kampiakseliin siunaantuu sivuttaisvoimia noinkin runsaasti ettei kuulalaakeri niitä siedä?

Joku syy tietysti on alkuperäisen laitteen suunnittelijalla, kun on L17 laakerin valinnut. Toisaalta useita mopomoottoreita  tiedän vaihdetun purettavasta L17 laakerista kuulalaakeriin, mm. Tomos-merkki.

Parhaiten tunnen automaattimoottorin juurikin Tomokselta, jonka käyttövarmuus paranee selkeästi vaihdettaesaa runkolaakerointi L17:sta 6203/10 laakeriin. Laakerit ovat täysin vaihtokelpoiset keskenään (dxDxB 17x40x10mm) ja epäonnistuneiden laakerointien kpl-määrä asennusmäärän funktiona lähestyy nollaa. Siitähän on vain seurauksena luotettavuuden kasvu, taloudellinen säästö puhumattakaan onnistuneesta harrastuksen yksityiskohdasta.

Mitä tulee L17 helppoon asennukseen, niin eikö tämä(kin) topikki ole avattu juuri L17 laakerin asennuksen hankaluuden vuoksi. Onhan se helppo, osaan sen itsekin, jostain syystä olen tämänkin vuosikymmenen käyttänyt 6203/10 -laakereita ilman yhtään ongelmaa.

Kun panet urakuulalaakerit, niin väljäätkö pesiä? Voin kuvitella lohkojen olevan tiukasti kasassa jos ne joutuu puristamaan kiinni kuten L17 kehät.

Voisin nimittäin panna ne, saattaa olla hyllyssä pari kappaletta.
En tee laakeripesille muuta kuin putsaan. Ihan normaalisti kampiakseli pakkaseen ja lohkoihin lämpöä reilusti. Holkilla/putkenpätkällä sisäkoolista naputtamalla laakerit paikoilleen ja loppusilaus lohkon kiinnitysruuveilla, lohkot siis kasaan. Purkaminenkin käy kivuttomasti, kun antaa lämpöä ja naputtelee lohkot irti. L17 koolit ovat tosi tiukassa, kuulalaakerit lähtevät helposti irti.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Syyskuu 01, 2014, 00:44:50 ap
Moi Jari ... oletko mistä ostanut kyseisiä  6203/10 laakereita ja mitä hinta luokkaa ovat ?
Moi, laakerit tulevat tehtaan edusmieheltä Euroopasta. 20e/pari, asevelihintaan.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Syyskuu 01, 2014, 00:49:52 ap
Kehtaatko mitata onko varmasti 10mm ettei ole 12mm paksu. Tomokseen mahtuu se 12mm, puchiin ei mene.

Edit: löysin maininnan "6203 L7" laakerista, eli se voi olla ihan hyvin olemassa.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Syyskuu 01, 2014, 01:33:32 ap
Kehtaatko mitata onko varmasti 10mm ettei ole 12mm paksu. Tomokseen mahtuu se 12mm, puchiin ei mene.

Edit: löysin maininnan "6203 L7" laakerista, eli se voi olla ihan hyvin olemassa.
Ei kaikkiin Tomos-moottoreihin käy 12mm leveä laakeri muuta kuin laakeripesää muokkaamalla. Kyllä po. laakeri on olemassa, 8kpl moottoreita olen niillä kasannut, kilometrejä on ihan kiitettäväsi tullut. Eikä vieraalle remontoiduista koneistakaan ole pahaa sanaa kuulunut.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Syyskuu 01, 2014, 04:43:26 ap
En kyllä yhtään epäile urakuulalaakerin kestävyyttä, ei ole kovin kummoinen laakeri mitä valmistaja suosittelee 22000 kierrokseen asti öljyvoideltuna.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Syyskuu 01, 2014, 08:11:32 ap
Olisipa tiennyt, että noita on saatavilla vähän aikaisemmin...
Muutin juuri 2 konetta kuulalaakereille, juuri kuvattujen L17 (piti olla niitä parempia) ongelmien vuoksi.
Kyseisessä koneessa ei ole varoja syventää pesiä, joten kavensin noita vakio 6203:a. Työstövaraa kyllä riittää, ei tarvitse pelätä.
Konekin alkoi käymään paljon kauniimmin.
Pesät saa väljenemään sopivasti kun pari kertaa lyö ja poistaa tuon laakerin pesässä.

AJ
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Mika Siira - Syyskuu 01, 2014, 23:31:08 ip
Noin vuosi sitten tein omaan mökkimopooni(Tunturi Start 2-v) koneremonttia ja saman kysymyksen esitin tällä foorumilla. Vastauksia tuli laidasta laitaan... http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=86120.msg415613#msg415613 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=86120.msg415613#msg415613)
No, motti on ollut kasassa noilla välyksillä mihin päädyin vuoden verran ja noin 500 ajokilometriä hieman "piristetyssä" setupissa, ja hyvin on pelannut. Laakerit(L17) hankin paikallisesta laakeriliikkeestä, NSK oli valmistaja paketin mukaan ja hintaluokka 12e/kpl.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Syyskuu 02, 2014, 07:09:27 ap
Kyllä minullakin yksi kone kesti pari vuotta ja noin 1000 km ja sitten siihen tuli samat oireet kuin toiseen, joka ei pelannut remontin jälkeen päivääkään kunnolla.
Ja syynä oli L17 laakereista johtuva "pystyvälys", jonka johdosta magneetto vastasi puolaan ja pätki sytytystä.
Ja nämä piti olla näitä parempia NSK laakereita...

Välyksen aiheuttama haitta on tietenkin hyvin moottorityypistäkin riippuvainen, tässä oli kyseessä M-107 moottori jossa ongelmat tuli näin esille.

AJ
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Syyskuu 02, 2014, 16:28:43 ip
Kyllä minullakin yksi kone kesti pari vuotta ja noin 1000 km ja sitten siihen tuli samat oireet kuin toiseen, joka ei pelannut remontin jälkeen päivääkään kunnolla.
Ja syynä oli L17 laakereista johtuva "pystyvälys", jonka johdosta magneetto vastasi puolaan ja pätki sytytystä.
Ja nämä piti olla näitä parempia NSK laakereita...

Välyksen aiheuttama haitta on tietenkin hyvin moottorityypistäkin riippuvainen, tässä oli kyseessä M-107 moottori jossa ongelmat tuli näin esille.

AJ
Niin.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Syyskuu 02, 2014, 16:31:41 ip
Noin vuosi sitten tein omaan mökkimopooni(Tunturi Start 2-v) koneremonttia ja saman kysymyksen esitin tällä foorumilla. Vastauksia tuli laidasta laitaan... http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=86120.msg415613#msg415613 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=86120.msg415613#msg415613)
No, motti on ollut kasassa noilla välyksillä mihin päädyin vuoden verran ja noin 500 ajokilometriä hieman "piristetyssä" setupissa, ja hyvin on pelannut. Laakerit(L17) hankin paikallisesta laakeriliikkeestä, NSK oli valmistaja paketin mukaan ja hintaluokka 12e/kpl.
Vastauksia ja ratkaisuja on monenlaisia. NSK on oikein hyvä kauppanimi laakerille.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: matti perätalo - Syyskuu 02, 2014, 19:28:24 ip
minä en kyllä usko, että nuo noin pienet urakuulalaakerit on kestävä ratkaisu juuri tuon sivuttaisvedon takia, voihan ne kestää vähällä ajolla vuosia, mutta lopulta laakerinkuulat taivat muuttua kulmikkaiksi jos sivuttais vetoa on liikaa ja miksi muuten moottorintekijä olisi valinnut nuo l17 laakerit moottoriin jossa kytkin on kampiakselilla. mopoissa joissa on urakuulalaakerit kampiakselilla jo tehtaalta lähtiessä, on laakerit ihan tolkun kokoisia ja kytkin toteutettu erilailla niin ei synny niin suurta vetoa laakereille niin kuin tunturissa ja soliferissa 
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Syyskuu 02, 2014, 20:35:50 ip
No miten mielestäsi tilanne muuttuu kun sama veto tuodaan laatikon akselille, joka on toteutettu samanlaisilla laakereilla?? Näinhän on useissa vehkeissä, isommissakin.... ja samankokoisin laakerein
Se miten tehtaat usein tekee ratkaisuja on valitettavasti enemmän kustannusjohtoinen, eikä siellä ole päälimmäisenä asiana aina se että tulee hyvä.

AJ
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Olavi Toppinen - Syyskuu 02, 2014, 21:20:23 ip
Tänä keväänä tehty tunkan 3 vaihteinen moottori Nsk laakereilla 15 ekua kpl jolla ajettu nyt pikkuisen vajaat 3000km.Eikä tunnu välystä mihinkään suuntaan.Mopedi on hieman parempi kulkuinen rapiat 60 km/h jolla tulee ajettua yleensä kaasuttimen luistin kannessa kiinni.Laakerit ostettu laakeriliikkestä Oulusta.Uskoisin etteivät ole kiinan tuontia.Toki onhan sillä merkitys miten moottori tehdään jos laitetaan 10 välyksellä vaikka kuinka hyvät laakerit niin varmasti on 100km ajon jälkeen välystä enemmän kuin kasatessa.Onhan 10 välys jo kylmänä mahdoton kun puhutaan moottori hommista.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: matti perätalo - Syyskuu 02, 2014, 21:37:27 ip
No miten mielestäsi tilanne muuttuu kun sama veto tuodaan laatikon akselille, joka on toteutettu samanlaisilla laakereilla?? Näinhän on useissa vehkeissä, isommissakin.... ja samankokoisin laakerein
Se miten tehtaat usein tekee ratkaisuja on valitettavasti enemmän kustannusjohtoinen, eikä siellä ole päälimmäisenä asiana aina se että tulee hyvä.

AJ
sama veto joo, mutta muissa vehkeissä on erilainen kytkin. enemmän kytkin jousia ja isompi pakka niin ei tarvi yhtä isoa jäykkää jousta yrittää venyttää tai painaa ja voima keskittyy isommalle alalle eikä pelkästään siihen laakerin ympärille.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Syyskuu 03, 2014, 08:25:59 ap
sama veto joo, mutta muissa vehkeissä on erilainen kytkin. enemmän kytkin jousia ja isompi pakka niin ei tarvi yhtä isoa jäykkää jousta yrittää venyttää tai painaa ja voima keskittyy isommalle alalle eikä pelkästään siihen laakerin ympärille.
???
Kyllähän voima on jousivoimien summa, on siellä yksi jousi tai enemmän jousia ja loppupelissä poikittainen voima välittyy aina laakerille, kasaantuu se voima sitten isomman tai pienemmän alan kautta.
Toki isomman levyn tuoma suurempi pinta-ala vähentää jousivoiman tarvetta. Mutta konetyyppejä on varsin pienilläkin kytkimillä, vaikka kytkin ei olisikaan kampuran päässä.
Voi olla, että mietit vain yhtä konetyyppiä, itse taas mietin asiaa useampien konetyyppien ratkaisujen pohjalta sekä myöskin se missä muualla noita laakereita on käytetty.
Itse en näe asialla mitään riskiä, etenkin kun poikittaisen voiman rasituksen ovat hyvin lyhyt kestoisia.

AJ


 
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: matti perätalo - Syyskuu 03, 2014, 09:39:07 ap
niin no ei mopo ole ainoa paikka missä urakuulalaakeria on käytetty, noh samapa tuo on jos käyttää tuota kuulalaakeria jos tarpeelliseksi näkee, kunhan ei pilaa lohkoja sorvaamalla ja muistaa mopon myydessä mainita, että tälläinen viritys tai työvaihe on koneeseen tehty. itsellä ei ole ongelmaa tuon l17 laakerin kanssa, eikä kyllä sen irroittamisessa tai asentamisessa, kun on oikea ulosvetäjä hommaan. :D
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: jarkko heikkilä - Syyskuu 03, 2014, 11:02:31 ap
Mikä on pyörimisnopeus laakereilla kun se on asennettu kampiakselille tai toisioakselille.  Entäs kun kytkin on kampiakselilla tai toisioakselilla  :)

Olen käyttänyt Tuntureissa molempaa laakerityyppiä.   Molemmilla on hyvät ja huonot puolet.   L17 on kuitenkin ollut se enemmän käytetty tyyppi. 


Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Hannu Kylli - Syyskuu 03, 2014, 13:23:44 ip
Minä suosin Tomosissa L17 laakeria. Lohkoissa joissa on L17 laakerit, on lisä poraus ylösvirtauskanavasta laakerin taakse. Siis sen kautta laakeri saa myös voitelua. Lohkoissa jossa 6203 laakerit, ei tätä voitelukanavaa ole, koska leveämmän laakerin ja stefan väliin ei jää enää sille tilaa.

Myt toisessa SM mopossa 12500 km ja toisessa 10000 km ajettu eikä noilla kilometrimäärillä L17 laakereissa minkäänlaista lappia vielä havaittavissa.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: juha p salonen - Syyskuu 03, 2014, 14:08:53 ip
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=53488.615 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=53488.615)
tosta sivun puolesta välistä voi lukea Joken juttua välyksestä ja varmaan kestävyydestäkin
asennus voi olla haasteellista,en ymmarrä laakeri pesän väljentämis tarvetta,mitä paremmin laakerin koolit pysyy paikallaan sitä paremmin
välyskin pysyy,laadusta en tiedä mitä tarjolla mutta ruotsin sivuilta katoin laakeria NSK jossa luki japan,hinta jotain 30 
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Erkka Lampinen - Syyskuu 03, 2014, 16:34:35 ip
Tilasin tuollaiset made in Japan L17 NSK:t ja ainakin näin silmämääräisesti tarkasteltuna aika laadukkailta vaikuttavat, ainakin verrattuna noihin merkittömiin vastaaviin L17 laakereihin. Saa nähdä miten sitten kestävät käyttöä
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: seppo savolainen - Syyskuu 03, 2014, 19:26:38 ip
Periaatteessahan noi Pappamopot voi laakeroida vaikkapa kahvi rinkeleillä kuhan huolehtii siitä että
välys jää viiteen tai alle. Ehkei kuitenkaan kannata niitä cccp tai Serbian kahen euron hintasia laakereita sinne sovitella.

Arvokkain L17 jonka olen laittanut maksoi 62 ekee kappale, niissä ol jotain muoviseosta se kuulahäkki.
Jotaki kymppitonni niillä nyt ajettu ja toimii. Sachs käytti L17 aina 4.3 - heppaan saakka tuotanto kamppeissaan
siitä korkeammille tehoille valmistetuissa 50cc-koneissa urakuula laakereita. Samainen E-15 ol alkuajan koneissa.

Esimerkki vaikkapa syntapista, 50cc-mylly jonka koneen tyyppikilvessä lukee 7 din.
Kuva saman laitteen veivistä ja kytkinkorista.

http://www.zunflappie.nl/artikel/78/530-onderdelen-catalogus- (http://www.zunflappie.nl/artikel/78/530-onderdelen-catalogus-)

Mankun puolla siis 6203-C-Z eli akseli 17mm kun taas kytkimen puolen laakeri 6302. 2ZR 15mm ohentuen päädyn
tukilaakeriin akselin vahvuuden ollessa 12mm 6201. Noi kaikki siis C3 urakuula laakereita.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: jarkko heikkilä - Syyskuu 03, 2014, 19:53:26 ip
Tuleko munkin sokerikuorutus stefanpuolelle vai pitääkö olla markkinarinkeleitä?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: seppo savolainen - Syyskuu 03, 2014, 19:56:28 ip
.... no se on ihan maku asia... :P
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Hannu Kylli - Syyskuu 03, 2014, 19:58:29 ip
Tuleko munkin sokerikuorutus stefanpuolelle vai pitääkö olla markkinarinkeleitä?
Liekö sokeripuolella väliä, onhan noita stefojakin päin jos toisinkin. mutta luulisin että Viipurin rinkeli ei käy.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viipurinrinkeli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Viipurinrinkeli)
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Ahti Haverinen - Syyskuu 03, 2014, 20:43:08 ip
Näiden lohkojen kohtalo on että kaveri kävi Oululaisesta laakerikaupasta "Made in Japan" L17 laakerit noutamassa, kympin kappale. Jää nähtäväksi näkeekö lohkot ikinä äksöniä. On kuitenkin postissa tulossa 65 kuutioinen valurautaputkinen isokanavapytty jota siihen mallailen.

Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Syyskuu 04, 2014, 06:24:36 ap
Sen verran pitää vielä nostaa esille, että kannattaa miettiä missä tuo kytkimen jousivoima kahvapohjassa on, se on sen työntötangon (useat moottorimaalit) tms yhden pienen laakerikuulan varassa. Siinä on kaikki paine hyvin pienellä alalla toisin kun laakerilla jossa sama voima jakautuu useille kuulille.

Taas jos mietitään puchia, jossa tässä on kai osin kyse, niin eikös siinä ole siinä kytkimen vetolevyssäkin urakuulalaakeri ja vielä semmoinen tosi pieni sellainen. Jos se siinä kestää kytkin paineen ( tässä tapauksessa vetona) niin miksei paljon isompi laakeri sitä kestäisi.

Lisäksi täytyy mainita, että noihin mopon- ja mpmoottoreihin ei ole minun tarvinnut vaihtaa yhtään urakuulalaakeria sen takia että ne olisi rikkoutuneet, sen sijaan L17 laakereita on pitänyt vaihtaa rikkinäisinä. Ruostuneet laakerit on tietenkin vielä asia erikseen.

AJ
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: matti perätalo - Syyskuu 04, 2014, 14:22:29 ip
Taas jos mietitään puchia, jossa tässä on kai osin kyse, niin eikös siinä ole siinä kytkimen vetolevyssäkin urakuulalaakeri ja vielä semmoinen tosi pieni sellainen. Jos se siinä kestää kytkin paineen ( tässä tapauksessa vetona) niin miksei paljon isompi laakeri sitä kestäisi.
Onhan siinä. Alkuperäiset vetotappilaakerit kestää melko hyvin, uudet on aikalailla kuraa.. riippuu yleensä mistä tilaa, että kestääkö ja onko mitat oikeat sekä tapissa, että laakerissa.
Otsikko: 6203 17mm x 40mm x 10mm
Kirjoitti: petrirautio - Syyskuu 10, 2014, 00:14:44 ap
Kuulin että 6203 laakerista on nykyään saatavissa 10mm leveää versiota, normihan on se 12mm, joka on liian leveä moniin koneisiin ja vaatii 2mm koneistuksen pois.
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Otsikko: Vs: 6203 17mm x 40mm x 10mm
Kirjoitti: Hannu Kylli - Syyskuu 10, 2014, 05:39:42 ap
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0)
Otsikko: Vs: 6203 17mm x 40mm x 10mm
Kirjoitti: Jari Eronen - Syyskuu 10, 2014, 14:32:18 ip
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0)
Minulta löytyy, tai pikemminkin on tulossa lisää. Kuinka monta Petri tarvitsisi?
Otsikko: Vs: 6203 17mm x 40mm x 10mm
Kirjoitti: Jouko Honkanen - Marraskuu 11, 2014, 12:03:57 ip
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0)
Minulta löytyy, tai pikemminkin on tulossa lisää. Kuinka monta Petri tarvitsisi?

Terve Jari!

Mitä maksaa ja millon löytyy?
Otsikko: Vs: 6203 17mm x 40mm x 10mm
Kirjoitti: Jari Eronen - Marraskuu 11, 2014, 16:07:48 ip
Mutta en löytänyt 10millistä mistään, tietäisköhän kukaan mikä on sen tyyppi /numero että voi koettaa etsiä ja tilata jostain?
Kysyppä Kotkan Arilta joka niitä äsken kauppas. http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95760.0)
Minulta löytyy, tai pikemminkin on tulossa lisää. Kuinka monta Petri tarvitsisi?

Terve Jari!

Mitä maksaa ja millon löytyy?
Moi vaan, löytyy heti, 10e/kpl.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Rainer Grandell - Marraskuu 11, 2014, 22:13:24 ip
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198

Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Atro Jaako - Marraskuu 14, 2014, 08:32:55 ap
Nyt ei ymmärrä mitä Rainer ajaa takaa...
Suuri osa moottoreistahan on kasattu "oikeilla" laakereilla eikä  näillä L17 virityksillä.
Kun lohko lämmitetään niin se laakeri menee ihan nätisti siihen koloonsa lohkossa, ilman prässäystä.
Myöskin nuo koolien asennukset ei oikein aukea. Suurempi työ se laakeri on saada sinne vinoon kuin suoraan.

AJ
 
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jouko Honkanen - Marraskuu 16, 2014, 17:48:14 ip
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jari Eronen - Marraskuu 17, 2014, 19:43:08 ip
^Ei tarvita shimmejä.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jouko Honkanen - Marraskuu 18, 2014, 14:30:33 ip
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?


kummalle puolen simmit tulee; magneeton vai kytkimen puolelle? entinen 0,20 mm oli magneeton puolelle (piti olla orginaali automaatin moottori)? Varaosakuvastosta olen tulkinnut, että olisi kytkimen puolella; kuinka oikein asianlaita on?
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarmo.Peltola - Marraskuu 18, 2014, 16:14:18 ip
Automaatissa magneeton puolelle,muissa kytkimen puolelle
Syytä en tiedä
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: matti perätalo - Marraskuu 18, 2014, 16:50:50 ip
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?


kummalle puolen simmit tulee; magneeton vai kytkimen puolelle? entinen 0,20 mm oli magneeton puolelle (piti olla orginaali automaatin moottori)? Varaosakuvastosta olen tulkinnut, että olisi kytkimen puolella; kuinka oikein asianlaita on?

tunturi foorumilla oli, että
Re: Kampiakselin shimmaus.

ViestiKirjoittaja MT-2000 » 28 Syys 2009, 20:30
Kytkimen puolelle, paitsi automaattikoneissa magneeton puolelle. Sillä on jotain tekemistä automaatin paksun kytkinlimpun kanssa. Nuo mittaukset ainakin itsellä on olleet pakko unohtaa kun ei ole metrimittaa ja mauseria kummempia välineitä. Hyvinhän nuo ovat kyllä toimineet...
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jouko Honkanen - Marraskuu 18, 2014, 17:04:04 ip
Kiitokset siis Matille ja Jarmolle!
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarkko Sjölund - Elokuu 23, 2017, 21:06:21 ip
Kiinnostais kokemukset tuosta 6203/10 laakerista, olis 3 ss konetta vailla laakerointia ja noillahan homma helpottuis kummasti.

Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarkko Sjölund - Elokuu 24, 2017, 19:26:57 ip
entäs "simmaus" ja tarkkuus?

L-17 versiossa simmaus on työläistä mutta kun on valmista niin on hyvä, toki koolien asennosta ei tiedä että onko suorassa vai ei (lähinnä ulkokehä).

Mutta 6203 versiossa, eikös ne kehät ole tiiviitä ja prässäyksen varassa lohkossa ja kampurassa, mistä tietää ettei mättää suuntaan toiseen, vai silläkö ei merkitystä?

Ja sitten kun pistetään lohkoja lopullisesti toisiinsa kiinni, silloinko tapahtuu tämä "prässäys" ?  Silloin ei taida irtoneulat enää pysyä paikoillaan? Löytyyhän jostain kiven alta ne viimeisten vuosimallien "kiinteät" neulalaakerit mutta kellä niitä sitten on?

Eli nämät; torrington DK46197 sekä torrington DK46198


minkä verran yleisimmin menee shimmejä Puchiin (itsellä 2-v, käsivaiht. ja automaatti) L 17 NSK laakereilla ja muilla; entä noilla 6203 10 millisillä; meneekö niillä yhtään?

Jari Eronen vastas tähän että ei mene shimmejä mutta pitäähän niitä olla jos laakeri on saman paksuinen kun vanha, eli ainoa ero on että tuo 6203 malli on kiinteä paketti.

Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Antti Mäki-Paavola - Elokuu 28, 2017, 19:44:50 ip
Ei se tartte mitään shimmejä. Oothan sä Jarkko nyt PV:nkin koneita kasannut ties montako ja meneekö sinne simmejä? Nada. Tai AM6? Tai Derbi/Rabasa? Tai mikään muukaan kone jossa on normilaakerit. Ei. Olkoon nyt kuinka kapeat laakerit ja limput ja kaikki.

Mulla on nyt toista vuotta lähes päivittäisessä ajossa roilottanut Superin kone jossa Jarilta hankitut 6203/10 laakerit ilman mitään simmailuja. Ei mitään ylimääräisiä ääniä koneessa vaikka se kiertää ajossa sen 8500-9000rpm. Että kestää. Ei tartte epäillä. Onneksi ehdin ostaa yhden sarjan varastoon yyberkonetta varten ennenkuin herra katos foorumilta.
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Jarkko Sjölund - Elokuu 28, 2017, 21:05:50 ip
Just kyselin aiheesta eräällä toisella sivustolla ja sieltä tuli kommenttia että kun kummatkin laakerit on saman paksuisia niin miksi L17 laakeri vaatii shimmit mutta tuo umpilaakeri taas ei.
Ilmeisesti uudemmat muiden mopojen lohkot on mitoitettu niin että sinne ei shimmejä laiteta, ohan tomoksen konekin jossakin välissä muuttunut umpilaakereille mutta onko myös silloin lohkoihin tullut muutos?



Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Antti Mäki-Paavola - Elokuu 28, 2017, 21:30:16 ip
No katsos, se L17 on ns. kelluvaa mallia, sisä ja ulkokehät pääsee elämään vaikka kuinka helkkaristi jos et laita niitä simmiprikkoja sinne sekaan. Normi urakuulalaakeri taas ei pääse elämään sivusuunnassa muutakuin sen mitä niissä se luontainen ja pakollinen välys on. Ei se sisäkooli pääse hölkkäämään kampuran kaulalla mihinkään ellei se kaula oo niin väljä että laakerin saa pudottaa pohjaan. No okei, sä voit sinne laittaa prikkaa väliin jos haluat ihan 100% keskelle sen kampuran sinne kampikammioon vaan mikään siihen ei pakota kun ei moinen toiminta vaikuta tehoihin kuin ehkä promillen verran.

Ja siihen että kytkimen veto kuormittaa noita urakuulalaakereita. Joo, se on mahdollista vaan vielä ei oo ollu mulla mitään murheita. Juhannuksen aikoihin kun tein sytkäremppaa niin totesin että minkään valtakunnan tuntuvaa klappia kampuralla ei tunnu. Ihan kuin just kasattua konetta olis pyöritellyt. Ja se on kuitenki ihan osin tahallista väärinkäyttöä saanut. ;D
Otsikko: Vs: L17 laakerin välys
Kirjoitti: Olavi Toppinen - Elokuu 29, 2017, 20:54:57 ip
Kokeilin kerran noita 6203/10 laakereita Puchin lohkoon tuntuivat aika tiukilta. Kampiakseliin ei sopinut kylmiltään millään. Meneehän se lohkoon jos lämmittää lohkon ja sitten laakerit jotta saa kampuran paikalleen. Mutta jos joutuu joskus koneen aukaseen ja kone kasattu lämpösovitteella kuinka käy puchin lohkojen halkeaako ne ?. Tomoksen koneessa olevat urakuula laakerit menevät ilman lämmittelemättä paikoilleen.