VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Mopopalsta => Aiheen aloitti: Teppo Vuorenmaa - Lokakuu 21, 2014, 17:13:41 ip

Otsikko: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Teppo Vuorenmaa - Lokakuu 21, 2014, 17:13:41 ip
Onkohan kukaan pelle peloton askarrellut veteraanimopoon ledivaloja? Siis sekä etu että takavaloja?
Eli siis 6 voltin magneettosysteemiin, jossa ei alunperin mitään jännitteensäätimiä.

Ledeissähän on hehkulamppuja paljon parempi valoteho/kulutettu sähköteho kuin hehkulampuissa, joten saisi mopoon paljon kirkkammat valot.

Vanhoissa mopoissa kai edessä yleensä on BAX 15d -kanta.
http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat-varaosat-muut-polttimo-1515w-p-11568.html (http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat-varaosat-muut-polttimo-1515w-p-11568.html)

Löytyy näköjään jotain ledejä suoraan tuohon kantaan: http://www.wandamotor.fi/poltin-bax15d-kirkas-p-5519.html (http://www.wandamotor.fi/poltin-bax15d-kirkas-p-5519.html)
Pitääkö lampun ja magneeton valojohdon väliin pitäisi asentaa jnkl. tasasuuntain/jänniteensäädin?

No näköjään tuommoinenkin löytyy. Input vain pitäisi olla ainakiin 9v dc, mutta eikös 6v ac tasasuunnattuna melkein 9v olekin? Mahtaisko toimia? http://www.wandamotor.fi/ajovalo-mopoon-p-18737.html (http://www.wandamotor.fi/ajovalo-mopoon-p-18737.html)
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Hannu Hartikainen - Lokakuu 21, 2014, 17:59:35 ip
Epäilen ettei se oikein helppoa ole.Jännite pitäisi olla melko tasainen ja normaali ajoneuvoledeillä 12V. 6V AC tasasuunnattuna on paljon vähemmän kuin 6V.
Jos järjestelässä olisi pieni akku-olisi helpompaa rakentaa tasasuuntaaja ja jännitteen nostaja perään.

Eihän ledit tietysti 12V tarvitse useinkaan mutta tasaisen jännitteen.Ehkä joku tähänkin pulmaan keksii patentin.Minä kerroin vaan sen minkä tiedän melko varmasti..Ajatus on kyllä minusta hyvä.Kannatan itsekin ledin käyttöä ajoneuvoissa.Oma tuttu katsastusmieheni sanoi että vihaa niitä.Pakko sen oli lopulta hyväksyä ne vaikka ensin vähän meinas että ne on väärin kytketty.Siis ajovalot.Juuri energiansäästön takia ne halusin.

Kiinasta tilaamalla saa monenlaisia ajovaloja ledinä pilkkahintaan ja ilman postikuluja.Mutta uskoisin että ne on kaikki 12V.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Lokakuu 21, 2014, 19:11:54 ip
Naapuri tilas Kiinasta venäläiseen prätkäänsä ajovaloon ledilampun. Kuluttaa virtaa vaan murto-osan hehkulampusta mutta eipä valotehokaan ole kaksinen.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: matti perätalo - Lokakuu 21, 2014, 19:20:15 ip
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 (http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219) En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Kari Vähäkainu - Lokakuu 21, 2014, 20:32:38 ip
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 (http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219) En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Kyllä niillä mopon omilla valoillakin pärjää ihan hyvin. Ja jos teho vähän heikohko niin ainahan voi ajaa korvakuulolta. Eli varmuudeksi jarruttaa siten kun ropisee tai kolisee.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Hannu Hartikainen - Lokakuu 21, 2014, 20:54:42 ip
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 (http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219) En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Ohjehan on oikein hyvä ja selkeä.Valotehoa se ei hehkulankapolttimolla välttämättä paljoa paranna mutta tarkoitus onkin että saa muita 12V lisälaitteita käytettyä.
Valotehon lisääntymisen voi ennakkoon arvioida polttimon wattimäärästä.Jos se muuttuu isommaksi tai ei.Jännitteen nosto ei valoa automaattisesti siis kirkasta.
Mutta onhan tuossa se etu että jännite olisi tasaisempi ja niitä ledejä pystyisi käyttämään,kuka haluaa.Led syttyy kunnolla vasta sitten kun jännite on riiittävän korkealla.Saa olla varmaan tarkkana millaisen polttimon tilaa jos Kiinasta ostaa.Laatua kun on liikkeellä monenlaista koska osa myy vielä vanhaa led tekniikkaa.Sukupolvi on jo vaihtunut useaan kertaan sillä alalla.
Itse tilasin viimeksi sellaiset ajovalot autoon jotka ei ole niin tarkkoja jännitteestä.Eli ne sisältävät tarvittavan elektroniikan integroituna lampun sisään.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: esa tuominen - Lokakuu 21, 2014, 22:24:17 ip
Kuvanmukaisella kytkennällä on Jupiterin takavalo toiminut hyvin muutaman vuoden.
Laitoin tuon, kun 6V ja 12V hehkut pakkas aina kärähtämään.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Tatu Keränen - Lokakuu 21, 2014, 22:47:40 ip
Eikö olisi helpompi käyttää tuon edellisen vakiovirta kytkennän sijasta vakiojännite kytkentää? Virtakin pysyy vakiona, jos jännite ei vaihtele. Regulaattoreita löytyy valmiiksi 6v ja 12v jännitteille ja ovat tyypiltään 7806 ja 7812.

Tässä kytkentäkaavio, johon laitetaan regulaattori halutun jännitteen mukaan, esim. 7812

(http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2007/05/circuit_regulator_for_78xx.jpg)

Mopossa täytyy olla tälle kytkennälle valopuolasta molemmat kääminpäät irti rungosta ja molemmat kääminpäät pitää tuoda ensin tasasuuntaajalle, AC-napoihin. Tietenkin tuollaisen regulaattorin voi värkätä vaikka pelkille etuvaloille, jolloin ulostuleva vakiojännite kytketään pelkästään rungosta erillään olevaan lampunkantaan.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: matti perätalo - Lokakuu 22, 2014, 01:58:32 ap
ite olen kans miettinyt, että jos sais jotenkin kirkkaammat valot mopoon. Olen miettinyt, että väsäis tällä ohjeella 12v tasavirta sähköt tunturiin. Silloin ainakin saisi ledi polttimon paikalleen/toimimaan http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219 (http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=1219) En ole jaksanut/ alkanut räpeltämään vielä, kun pitäisi jostain löytää tietoa, että kuinka paljon valot kirkastuu/ valoteho paranee, että onko tavallaan mitään järkeä alkaa muuttamaan sähköjä.

Kyllä niillä mopon omilla valoillakin pärjää ihan hyvin. Ja jos teho vähän heikohko niin ainahan voi ajaa korvakuulolta. Eli varmuudeksi jarruttaa siten kun ropisee tai kolisee.
näkee joo, mutta pienillä kierroksilla ajaessa  häiritsee se valon väpätys pimeässä tai liukkauden takia hiljaa ajettaessa, tuli uusittua yhtä vikaa etsiessä tunturiin valopuola, valokytkin ja lampunpidin niin nyt tuntuu näkevän paremmin valoilla. 
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: jarkko heikkilä - Lokakuu 22, 2014, 06:55:50 ap
Yksi toimiva on laittaa halogen polttomo eteen.   Ainakin meidän monkeyssä valoteho parani puolella.   laitoin ensin 6v/50w lampun, mutta mopossa ei riittänyt jännite moiseen, joten vaihdoin 6v/25w ja kirkastui heti.   

Tilasin myös valokannan johon sopi led tai halogen taskulampun polttimo.   Pitäisi olla lumeneista älyttömästi, mutta polttimoa ei saanut oikeaan kohtaan
umpiossa ja valokuvio meni ihan pipariksi.

Pikkumönkkäriin tilasin jonkun superled polttimon etuvaloon ebaystä.   Valokuviota ei käytännösä ole ollenkaan ja valoteho todella heikko, mutta virrankulutus on nyt aika pieni, joten akkukin latautuu..

Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Teppo Vuorenmaa - Lokakuu 22, 2014, 08:51:23 ap
6V AC tasasuunnattuna on paljon vähemmän kuin 6V.

Kyllä sinimuotoisen vaihtosähkön huippuarvo on 1,414*tehollisarvo, eli 6v ac kokoaaltotasasuunnattuna ja perään laitetulla kondensaattorilla varustettuna on n.  8.5 volttia dc. Siis ainakin teoriassa.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Teppo Vuorenmaa - Lokakuu 22, 2014, 08:59:32 ap
Yksi toimiva on laittaa halogen polttomo eteen.   Ainakin meidän monkeyssä valoteho parani puolella.   laitoin ensin 6v/50w lampun, mutta mopossa ei riittänyt jännite moiseen, joten vaihdoin 6v/25w ja kirkastui heti.   

Siis saako jostain noita BAX15d -kantaisia 6 voltin halogeenipolttimoita?
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Hannu Hartikainen - Lokakuu 22, 2014, 10:01:26 ap
6V AC tasasuunnattuna on paljon vähemmän kuin 6V.

Kyllä sinimuotoisen vaihtosähkön huippuarvo on 1,414*tehollisarvo, eli 6v ac kokoaaltotasasuunnattuna ja perään laitetulla kondensaattorilla varustettuna on n.  8.5 volttia dc.

Niin..alunperin ei ole kondensaattoreita ainkaan vanhoissa moottoripyörän systeemeissä,ja tuskin mopissakaan niin päättelin vaan siitä ettei se jännite nouse..eli kun esim laturi pukkaa ulos AC 20-30V,jossain prätkässä, ja sen tasurisillan jälkeen ulos tulee max 15V DC.
Ei tullu mieleen että elko kytkettynä ulostuloon jännite nousee..

Onhan tuossa jo tullu esille jo pari kätsyä kytkentää.Homma etenee pikkuhiljaa :)
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Tatu Keränen - Lokakuu 22, 2014, 11:15:20 ap
...
Niin..alunperin ei ole kondensaattoreita ainkaan vanhoissa moottoripyörän systeemeissä,ja tuskin mopissakaan niin päättelin vaan siitä ettei se jännite nouse..eli kun esim laturi pukkaa ulos AC 20-30V,jossain prätkässä, ja sen tasurisillan jälkeen ulos tulee max 15V DC.
Ei tullu mieleen että elko kytkettynä ulostuloon jännite nousee..

...

Niissä japsi- ja brittipyörien tasureissa on yleensä vielä lisäksi zenerdiodi, joka estaa jänitteen nousun yli 15v. Ilman tuota zeneriä sieltä tulisi vielä kovemmat jännitteet ulos tasavirtana.

Kondensaattori ei nosta jännitettä, mutta tasaa sykkivän tasajännitteen vaihtelua pienemmäksi, jolloin jännite ei laske huippuarvojen välillä nollaan, vaan jännite pysyy jatkuvasti lähempänä huippuarvoa.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Hannu Hartikainen - Lokakuu 22, 2014, 16:36:55 ip

Niissä japsi- ja brittipyörien tasureissa on yleensä vielä lisäksi zenerdiodi, joka estaa jänitteen nousun yli 15v. Ilman tuota zeneriä sieltä tulisi vielä kovemmat jännitteet ulos tasavirtana.

Kondensaattori ei nosta jännitettä, mutta tasaa sykkivän tasajännitteen vaihtelua pienemmäksi, jolloin jännite ei laske huippuarvojen välillä nollaan, vaan jännite pysyy jatkuvasti lähempänä huippuarvoa.

Niinhän se ainakin virtalähteissä on suodatuksen takia ne konkat.Ajoneuvoissa ei kai käytetä niitä kun ei ole vaatimukset niin suuret..
Luultavasti se zeneri,tai jotain muuta on sitten jännitteensäätäjän sisällä,Hondassa esim.Kaaviossa kun ei taida lukea muuta kuin "Silicon current" sen boxin kohdalla.

Jos ei tuota BAX15d kantaista halogeenia löydä niin vois kai sen valaisimen lampunkannan modata toisenlaiseksi.En tuolla kannalla pikaisesti löytänyt halogeenia mutta toisenlaisella kannalla P15d niitä oli,eri tehoisia.Alkaen 15 ja 20W esim.Siis ajovalopolttimoita 6V.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jari Räsänen - Lokakuu 26, 2014, 23:07:59 ip
80-luvun muovituntureiden takavalon sisälle käy täydellisesti halvat "dice" yms kilventelineiden ledtuikut, täytyy vaan se popniitattu valonkanta ottaa pois. Palavat myös todella kirkkaasti 6v sähköillä.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Tommi Sipilä - Lokakuu 27, 2014, 16:12:29 ip
Värkkäsin mopoon säädettävällä jännitteensäätimellä 5W ledivalot tuossa noin vuonna 09 kun tunturilla tuli vielä ajettua ja vakiovalojen veloteho ei päätä huimannut. Nyt jos tarttis tehä vastaava systeemi niin vois olla ehkä fiksua käyttää valmista regulaattoria siten, että laittas ne ledit rinnan (niinku teinkin fiksuna tuohon omaan, mutta niin että regulaattorilta vois suoraan syöttää virtaa LEDille.

Sanotaanko vielä sen verran että tunturin vakio sähköillä ne LEDit vilkku vain tyhjäkäynnillä, ja silloinkin valoteho oli miltei täysi ja vilkkuminen oli pientä. Mulla siis se muunnin syötti ledeille kokoajan tasasuunnattua ja määrättyä jännitettä, oisko ollu alle 3V tienoolla. Systeemit ainaki pitäs olla vielä tallessa, ellei sitte joku oo siivonnu niitä parempaan talteen.

Tunturista tosin päätti taas sytkä ruveta *ttuileen. Ku vaihdoin puolen niin se johto jäi niin pitkäksi, että magneeto hankas sen poikki ja sitten ei yllättäen tullutkaan kipinää. Nyt kun liitin johdot jotenkin konkkaan niin se käy kyllä tyhjäkäyntiä, mutta kuormaa ei anna.. pitänee ens keväänä varmaan suunnitella konkka ja liitännät uusiksi. Konkasta lähti napa pyörimään niin se saattaa olla sökönä..

Nyt kun pikkusen kaivelin arkistoja niin löysin yhden kuvan kötöksestä. Tuo valoviritys oli vain kokeilu, muistaakseni nuo valot oli sittemmin kiinni T-palassa.
Valokeila oli varsin leveä ja kaikki valo jäikin lähelle. Nuo LEDit ei olleetkaan pitkään kiinni mopossa.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/59815785/Tunturi/DSC_2041.JPG)
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Tero Kivimäki - Marraskuu 08, 2014, 19:16:56 ip
Pv suzukiin kokeilin 5w lediä eteen olipas kirkkaat valot,toinen pitää vielä hankkia ja laittaa toiseen pitkä ja toiseen lyhyet.

Suoraan johdot kiinni vain ei mitään muuta, 8v-60v on tuo led.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jouko Honkanen - Lokakuu 25, 2018, 00:04:13 ap
onko 6V Bosch-magneettoiseen Puchiin (Tunturi Super Sport) nykyään kukaan rakentanut minkälaisia Led-valoja; normaali 15mm lampun kannalle tai H3-kannalle?
eikö nuo valmiit säätimet/regulaatttorit ole helpottaneet tuota jännitteen tasausta?  Joillain kai ollut LEDit ilman minkäänlaista säädintäkin....

mikä mahtaisi olla helpoin homma takavaloille? On vissiin säädin ja LED polttimo, joita löytyy alkaen 6V???
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: petrirautio - Lokakuu 27, 2018, 00:50:25 ap
Etuvalolle ei oikein markkinoilta löydy BA15 kannalle, BA20 kannalle löytyy sopivia led-polttimoita koska kantaa laajemmin käytetty moottoripyörissä.Ongelmana noissa ba15 kannallisissa että on suuniteltu yleensä auton takavaloille joissa vastaavaa kantaa ja valokuvio on suunnattu eteen päin(eli mopon lampun heijastin ei voi koota valoa), mutta kuvio on 150astetta laaja, eikä sovi siten mopon kaukovaloksi koska on liian laaja kuvio.

Takavalolle ei tarvi muutoksia, sen kun ruuvaa led-polttimon paikalleen, mutta valoteho täytyy ledissä olla mieluusti vähintään 2w nimellisesti, koska led hyödyntää vaihtojännitteen siniaallosta vain toisen puolen joka puolittaa tehon, ja pienemmillä kierroksilla jännite alle 6v, eli 2w led polttomon teho mopossa on noin 0.5W(joka vastaa noin 2w hehkulankapolttimoa). Itellä "super bright" 6v ledi ja on sopivan kirkas.Koska polttimo käyttää vain osan vaihtojännitteen tehollisarvosta, ei ole herkkä ylijännitteelle, jonkun 7v - 9v ainakin kestää 6v led-polttimo ilman ongelmia.

Joku tommoinen saattais olla, mutta suuntaa valon taakse ja itellä on vastaava mutta sellainen joka suuntaa valoa myös sivulle mutta en nyt löytänyt linkkiä sellaiseen.
https://www.ebay.com/itm/E10-1447-COB-2W-Led-Flashlight-Replacement-Bulb-6V-DC-Lantern-Work-Light-White/152894841487?hash=item23993e228f:m:m-dDysm2Y2dEf1x-zSEtdtw:rk:1:pf:1&frcectupt=true
Hakkuri, regu yms. kytkennöillä toki saa valotehon nimellisarvoon eikä tipu puoleen-neljäsosaan kuten suoraan paikalleen kytkettäessä.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: erkki kuparinen - Lokakuu 27, 2018, 09:38:27 ap
    Torniossa led kauppa jolta saa palvelua ky valoille , minulle tuli haulla Raisu 6v. led etuvalo. En muista nimeä, sitten rakentavat myös erikantoihin.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jukka Pellinen - Joulukuu 20, 2018, 17:52:32 ip
Mielenkiintoista harrastelua, mutta omaan tapaukseeni en oikein saa vastausta edellisistä. Pyörä on Honda XL 250, jossa on 6V akku, mutta ajovalo ja sytytys toimivat magneeton kehräämällä sähköllä. Lataus toimii, mutta eri lamppujen kuorma on kaiketi liian suuri, koska kun laittaa vilkut päälle, myös parkkivalo ja takavalo alkavat vilkkua. Jos vielä painaa jarrua, ei mikään oikein pala kunnolla. Nykyiset hehkulamput ovat teholtaan 18W kappale, takavalon pitäisi olla 5W ja jarruvalon 21W, laturin teho taas on 80W. Pitäisi riittää, mutta ei riitä. Eikä virta riitä, vaikka olisi akkulaturikin kytkettynä. Mietin siis ledivilkkujen asentamista. Ledien kytkentä on periaatteessa selvä, vaikka en vielä tiedä sopivien ledien virrankulutusta, mutta se selvinnee. Pulma on vilkkurele. Entinen tuskin toimii, jos vilkkujen ottama virta pienenee huomattavasti. Millainen on sopiva vilkkurele? Saako sellaisia kaupasta tai onko jossain ohje rakentamiseen? Vai pitääkö vain etsiä pienempitehoisia polttimoita? Ja pitääkö jännite vielä stabiloida jollain kytkennällä?
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Markku Juusela - Joulukuu 20, 2018, 19:32:23 ip
Moro

Jos pyörässäsi kytkentä on oikein eikä sitä ole muutettu ja polttimot suurinpiirtein oikean kokoiset niin pitäähän systeemin toimia.Jossai on luulisin maavika tai joku muu huono liitos,tutki kaikkien polttimoiden ja moottorin ja akun maadoitukset ja liitokset,liikuttele liittimiä ja voit spruutata niihin PRF tms. liitospreitä ja vasta sitten kun olet varma että niissä ei ole vikaa niin kokeile ledejä.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Esko Pekkala - Joulukuu 21, 2018, 06:58:10 ap
Maadoitus vikaa itsekin ajattelen tuon oleva. Autossani oli joskus samanlaista tautia eäkun vilkun päällä ollessa painoi jarrua hävisi takaa valot ja vilkut. Vika löytyi takavalon maadoituksesta joka oli täysin hapettunut.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jukka Pellinen - Joulukuu 21, 2018, 07:02:21 ap
Kiitos kommenteista. Tuota mietin itsekin, mutten ole keksinyt, missä tuollainen vuoto voisi olla. Täytyy myöntää, että johdot ja varsinkin liittimet ovat aika huonokuntoiset. Jospa joulun aikana saisin selvitettyä tuota asiaa. Mukava olisi ajella nyt kun luntakin on maassa.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Martti Törmä - Joulukuu 21, 2018, 08:01:46 ap
Sama vika minulla KE125 Kawassa,entisöinti on edelleen kesken koska moninapaiset liittimet eivät vaan välitä virtaa kunnolla.
Vilkkua kun tarjoaa päälle,joko ei vilku ollenkaan tai vilkkuu kaikki lamput,tai ongelmat vaihtelee kun kaikissa liitoksissa roikkuu nytkyttelemässä.
Alkaa ketuttaa koko pyörä,tarvitsisi tehdä koko johtosarjat uusiksi,aivan helvetillinen homma.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jukka Pellinen - Joulukuu 21, 2018, 20:22:38 ip
Niinpä, johdot vielä laittaisi, mutta ne liittimet ovat vaikeasti löydettävissä. Pari sarjaa sain eBaystä, mutta osa puuttuu edelleen.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Juha Kirveslahti - Joulukuu 21, 2018, 23:20:25 ip

Moi


Kyllä Jukka tuon maa/suunnittelu vika tossa Honrassa oletan ja muistelen.
Tietenkin myöskin vanhuuttaan heikko sähkön tuotto. Itse lisäisin maadoitusta kun alkuperäinen lienee tankin alla.
Oliskoos vihree johto????
Muistelen myös että etulamppuhässäkkään on tarjolla valmista lisämaa johtoa k3 malliin.
Itse tein itse ja oli helppoa kun pääsi jyvälle mitä tekee. Muistelen että vilkkutapeista runkoon oli liian suuri vastus ja lisäsin
siihen johdon ja tuli oikeenkin kirkkaat vilkut
Maadoitus kannattaa mitata vastusmittarilla niin siitä se selviää.
Sähkötehon puutetta se ei paranna ja siinä mielesä ajovalon tehon tarvetta kannattaisi pienentää/led?

Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jukka Pellinen - Joulukuu 25, 2018, 08:15:44 ap
Hyvä ajatus, Juha, tarkastaa se etulampun johtohässäkkä. Teenkin sen nyt joulun aikaan - jos saan siitä jotain selvää. Laitoin jo uuden johdon ja sulakerasian akkuun, koska entiset liitokset näyttivät epämääräisiltä. Sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta vilkkuihin. Vilkuista toiseen olen laittanut maajohdon, kun arvelin itsekin, ettei maadoitus niiden tappien kautta ole hyvä, mutta tarkastanpa senkin. Ajovalon teholla ei kaiketi ole vaikutusta, koska se ei ota virtaa akusta.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Markku Juusela - Joulukuu 25, 2018, 09:06:45 ap
Moro

Katselin pyörän kytkentäkaaviota ja taitaa olla sellanen tapaus jossa runkoa ei ole käytetty maajohtimena vaan maapuoli on tehty kokonaisuudessaan johdoilla jolloin niitä liitoksia kyllä kannattaa katsella ja myös johtoja jos on jostain kulunut ja "ohentunut" jolloin vastus voi olla suuri ja vika johtua siitä.

http://www.hondaxl250k3.com/electrical.html                                        ei vilkkuja

http://www.oregonmotorcycleparts.com/Diagrams/xl175.jpg                   vilkut mukana
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Juha Kirveslahti - Joulukuu 25, 2018, 09:42:24 ap

Moi


Kyllä maa on ruuvattu runkoon/näkyy kaaviossa niin kuin magneetonkin maadoitus.
Akun maadoitus on viety pitkälle (tankin alle). Kun ei ole sähköstartin vaatimaa tukevampaa maajohdon tarvetta akulla ja
on tankin alla suojassa oletan syyksi.
Malleja on varmaan monia ja osaan voi olla lisätty vilkut jälkikäteen. Jukan Hondassakin lienee etuvalohässäkkä kumien varassa.
Ja oletan ettei maadoitus mikä etuvilkkupolttimoissa menee ensin vilkun tappeihin ja sitten pitäisi päätyä lamppuhässäkän maajohtoon (vihreä?) ja edelleen tankin alle yhdyspisteeseen ole riittävä. Ja voi olla että vilkkutappien maadoitus johdot puuttuu
kokonaan.
Sitten kun pitäisi ajaa ajovalot päällä latausteho ei ainakaan minulla riitä kunnolla akun lataukseen ja vilkkujen kirkkauteen.
Parkit päällä ajaen vilkutkin toimii ok. Ehkä senkin korjaamiseen joskus inspiraatio löytyy.
Jos tämä ei ole factaa korjatkoon joku.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Markku Juusela - Joulukuu 25, 2018, 10:13:46 ap
Moro

Joo tarkoitinkin lähinnä sitä että esim. polttimosta se maa ei mene suoraan runkoon kuten tavallisesti,kai.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Pertti Rintamaki - Joulukuu 25, 2018, 10:19:17 ap
Vilkkujen pitäisi toimia vaikka moottori ei käy. Jos ei, niin akulta on yhteys poikki.
Koneen käydessä saattaa toimia juuri edellä kuvatulla tavalla, kun latausjännite ei riitä ilman akkua.


Jotta led-vilkuista on apua sähkön säästäjinä, pitää vaihtaa sellainen elektroninen vilkkurele, ettei rinnakkaisvastuksia tarvitse laittaa.
Vastuksilla tehdään se normireleen tarvitsema sähkön kulutus, jote ei ledeillä tule.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Juha Kirveslahti - Joulukuu 25, 2018, 10:53:23 ap

Kyllä


Jos akussa rittävästi virtaa ja tuo ajovalon käyttö sitä kuluttaa tuottoon nähden liikaa ajossa. Vilkkujen virrankulutuksella ei liene suurta merkitystä käytännössä.


Markun ensimmäinen linkki sopiva Jukalle  varsinkin se jpn versio 8) 
Se 2. linkki nopeesti katsoen kuulunee ihan eri pyörään oletan latauspiirin osalta .
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Jukka Pellinen - Joulukuu 26, 2018, 13:09:33 ip
Joo, johdot eivät ole kaikin osin hyvät eli aika on haurastuttanut eristeitä ja joissain kohdissa olen joutunut teippaamaan johtoja oikosulkujen välttämiseksi. Mittailin eilen vastuksia eri miinusjohdoista runkoon (johon olen erikseen laittanut maajohdon). Vastukset olivat oman mittarini mukaan hyvin pieniä eli alle 1 ohmi eli kaikki maajohdot ovat maassa. Mutta onko virhe maadoittaa runko? Nähtävästi pitää alkaa mittailla myös plusjohtoja, josko niistä joku vuotaisi maahan, mutta en vielä tiedä, miten se parhaiten tehtäisiin. Tuota Markun kytkentäkaaviota katsoessani huomasin yhden uuden asian. Virtalukon vieressä on valkoinen (w) johto, joka menee 3,6 ohmin vastuksen kautta runkoon. Tällaista vastusta minulla ei ole enkä oivalla, mikä sen tehtävä on. Se kuitenkin näyttää liittyvän ajovaloon. Minulla ei valitettavasti ole myöskään virtalukkoa, vaan sen paikalla on toistaiseksi vain yksinkertainen kytkin. Sytytysvirralle ei ole kytkintä ollenkaan, mutta sehän vain oikosulkee virran, jotta kone sammuu. Tappokytkin tekee saman. Jos jollain on sopiva virtalukko myytävänä, voisin sen ostaa.
Otsikko: Vs: Ledivalot mopoon?
Kirjoitti: Juha Kirveslahti - Joulukuu 26, 2018, 23:41:27 ip

Moi


En tiedä kuuluko tämä enää mopo osastolle, mutta vastaan Jukalle tässä.
Kyllä mulla ja kytkentäkaavion mukaankin maadoitus runkoon on tankin alla ja en näe siinä mitään ongelmaa.
Jokaisen polttimon maasta tuohon pisteeseen vastuksen pitäisi olla käytännössä ~0 samoin akun miinuksesta/ moottorin kyljestä.
Vilkun polttimon maasta voi yhteys olla suoralla johdolla tai vilkun tapin ja johdon välityksellä ajovalon sisällä olevaan
maajohtojen (kaikki vihreät) yhteyspisteeseen ja niitä on aika monta. Sieltä 1 llä vihreällä johdolla etupään moninapaliittimen
kautta sinne tankin alle yhdyspisteeseen.
Plussan vois tarkistaa kytkemällä akku ja vaikka siihen vielä 6 v laturi. Polttimoilta pitäisi löytyä akkujännite ja laittamalla polttimo paikalleen mahdollinen huono liitos tms. räpsäyttää yhteyden poikki.
Ehkä käyttäisin hätätilassa nuppineulaa apuna mittauksissa ongelma kohdan haarukointiin.
Toivottavasti ymmärrettävissä oleva keino tämä ei ainoa eikä välttämättä paras.
Se vastus pudottanee puolivalon tehoa ja jos sitä ei ole puolivalo pitkän kanssa saman tehoinen oletan.
Ylimääräistä virtalukkoa ei muistaakseni ole mutta siihen saattaisi käydä muunkin mallin lukko, tarkistan.