VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Entisöinti => Aiheen aloitti: Mikko Peltoniemi - Helmikuu 09, 2015, 13:29:45 ip

Otsikko: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Mikko Peltoniemi - Helmikuu 09, 2015, 13:29:45 ip
Kumminkopäin 2-t-koneen männänrengas kuuluisi olla, renkaan päässä oleva kolo palotilaan päin vai kampikammioon päin?
Tietenkin asian ratkaisee männässä oleva rajoitintappi joka estää rengasta pyörimästä urassaan. Ic:n konetta kasatessani hoksasin
männänrenkaan tulevan kolo ylöspäin (palotilaan) joka mielestäni on väärinpäin. Videoita ko koneesta katsoessani totesin niissäkin renkaat asennettavan samoin päin. Olisko kenelläkään antaa perusteltua vastausta?

Vastausta odotellen
Mikko Peltoniemi   
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Martti Räisänen - Helmikuu 09, 2015, 20:25:43 ip
Yhdyn edelliseen vastaukseen ,toimii varmasti näinkin päin !!! :)
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Jarno Aheinen - Helmikuu 10, 2015, 06:50:26 ap
Täytyi oikein istua hetki hiljaa ja tuumailla... :) En muista koskaan nähneeni kyseisenlaista mäntää jossa kolot olis alaspäin, kyllä ne ylöspäin tuppaa olla.
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Erkki Korpela - Helmikuu 10, 2015, 15:56:03 ip
Mutta venäjäläisessä KO D-4 polkupyörän apumoottorissapa ei ole tapitusta ollenkaan, vaan ainokainen männänrengas saa pyöriä vapaasti.
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: erkki kuparinen - Helmikuu 10, 2015, 16:40:38 ip
      IZH  on seka tapitus minulla on useampi käyt. mäntä    ylärenkaassa tappi yläp.  alarenkaassa alapuolella
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Mikko Peltoniemi - Helmikuu 11, 2015, 10:39:47 ap
Kiitos palautteesta!
Googlasin kuvia ja videoita joista totesin kaikissa tapauksissa renkaiden olevan samalla tavalla kuin ic:ssä.
Minullakin on yksi ic:n vanha mäntäpari samoin kuin Kuparisen Erkilläkin jossa renkaat eripäin samassa männässä.
Eiköhän tämä asia ole taputeltu vaikka perusteluja ei löytynytkään.

Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Hannu Hartikainen - Helmikuu 11, 2015, 16:55:45 ip

Eiköhän tämä asia ole taputeltu vaikka perusteluja ei löytynytkään.

Sen takiahan ne noin varmaan on että kolot renkaiden päissä ei kulu yhtä paljon.Kun miettii männän kulkusuuntaa puristusta vasten.Kyllä tuon IZH:nkin silti ymmärtää,samalla periaatteella.Kulumiskestosta on kyse.Näin arvelisin.
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Mikko Peltoniemi - Helmikuu 13, 2015, 10:27:39 ap
Parikin kaveria on esittänyt teoriaksi sitä että työtahdin aikana paine pääsee renkaan ja männän väliin jollain rengas puristuu sylinteriin tiukemmin tiivistäen paremmin???!!! ::)
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Pertti Taskinen1 - Helmikuu 23, 2015, 15:34:21 ip
Hei,
mielestäni se johtuu renkaan katkeamisvaarasta, jos renkaan pää nousee tapin päälle. Rengas voi kiilautua välyksessään lukitustapin ja rengasuran väliin, jolloin se on alapuolelta hiukan irti. Sylinteripaine painaa renkaan uran alareunaa vasten jolloin se taivuttaa rengasta jota se ei kestä. Kun ylärengas on niin, että katkosura on ylöspäin niin tätä ei tapahdu. T: Pertti
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: martti.kaisamatti - Helmikuu 23, 2015, 16:35:53 ip
Parikin kaveria on esittänyt teoriaksi sitä että työtahdin aikana paine pääsee renkaan ja männän väliin jollain rengas puristuu sylinteriin tiukemmin tiivistäen paremmin???!!! ::)

L-profiili männän ylin rengas toimii juuri noin.
Sen olen huomannut, jos kiertokangen hela on kovin kulunut, renkaiden lukitustapit voivat olla paljon ajetussa koneessa kuluneet miltei kokonaan pois. Silloin ollaan jo lähellä koneen kiinnileipomista. Siksi varmaakin siirryttiin  neulalaakeroituun kiertokangen yläpäähän, neulalaakeri ei ole niin kranttu voitelun suhteen kuin hela on.
Otsikko: Vs: 2-tahtikoneen männänrenkaat
Kirjoitti: Matti Kivistö - Helmikuu 23, 2015, 20:28:09 ip
Katselin mäntävarastojani ja kaikenlaisia tapituksia niistä löytyi.
Nyky-moottorisahojen männistä suurimmassa osassa tapit oli rengasuran ylälaidassa.
Yksi vanhempi oli sellainen jossa tapit uran alalaidassa, voi olla pikku pyöränkin mäntä.
Jawa 350 cc mäntien tapitus on uran pohjalla siten että renkaat päät menevät yli yhteen.
Näin on yleensä Jawojen männissä.  Harvoin niiden ohennetut päät on rikki menneet.
Venäläisen Druzba sahan männässä on uran poikki messinkilatta, eli rengas on sen vahvuuden lyhyempi !