VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 26, 2015, 21:31:20 ip

Otsikko: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 26, 2015, 21:31:20 ip
Hienoja ovat, voisitko laittaa niitä Ahveniston varikkokuvia kans? Vaikka tonne kilvanajopuolelle, saatas arvuutella kuka on kukin...

Ismo

Albumista löytyy Ahvenistoa, Harjua ja Tamperetta.
Aloitetaan näistä:
Ensimäinen lienee helppo.  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Helmikuu 27, 2015, 11:04:37 ap
Sivuvaunukuski on Satukankaan Matti
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 27, 2015, 19:04:46 ip
Kuvasta 10004 ei ole tietoja mutta 10008:n takana lukee: "Matti Satukangas ja Harri Merikanto"
10009: "Pentti Korhonen
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 27, 2015, 19:10:35 ip
No entäs nämä:


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pentti Klemelä - Helmikuu 27, 2015, 19:20:27 ip
Kuva 10004 Rodney Could, Korhosen pyörä Yamaha 125.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ilkka Eronen - Helmikuu 27, 2015, 21:20:49 ip
Kuva 10012, numero 7, mikä pyörä? Puch M125?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 27, 2015, 21:22:41 ip
Tähän mennessä nimet aivan oikein. Mutta kuka kuski on kuvassa  10013 Agon kanssa?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pekka Nyman - Helmikuu 27, 2015, 21:27:54 ip
Tähän mennessä nimet aivan oikein. Mutta kuka kuski on kuvassa  10013 Agon kanssa?

Bill Ivy
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 27, 2015, 21:32:16 ip
Tähän mennessä nimet aivan oikein. Mutta kuka kuski on kuvassa  10013 Agon kanssa?

Bill Ivy

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bill_Ivy (http://fi.wikipedia.org/wiki/Bill_Ivy)

Kuvaan 10012 voisi heittää vielä toisen nimen.....
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 27, 2015, 22:14:51 ip
Kuva 10012 Matti Alanen.

Minä kun en nuoremman polven edustajana kuvien kasvoja juuri tunnista niin joudun tukeutumaan siihen mitä kuvien taakse on kirjoitettu.
Ja kuvan 10012 takana lukee "Toive Lehtinen ja Pentti Salonen J-kylä"
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 27, 2015, 22:27:36 ip
Vielä pari perjaitaille:


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Helmikuu 27, 2015, 22:59:05 ip
Markku/Osmokin nin nuarina..no ei kai muukkah humut oo iällä pilattu?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Helmikuu 28, 2015, 07:21:13 ap
Sivarikuvassa Laaksonen Pena ja Laitisen Hannu
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ilkka Eronen - Helmikuu 28, 2015, 08:01:06 ap
Jos kuva 10012 no 7 on Pentti Salonen. niin olisko pyörä Puch M 125???
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Helmikuu 28, 2015, 10:09:12 ap
Olisiko kuvassa 10012 Pentin veli Pertti  ????
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Helmikuu 28, 2015, 10:11:30 ap
kuvassa 10015 takana Taneli Lepo no:29  SM:3 500CC 1966
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Helmikuu 28, 2015, 13:46:01 ip
Kuvassa 10013 vasemmanpuoleinen on Puhakka, nuo kaks muuta jottain tuntemattomampia.
jv
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 28, 2015, 18:01:02 ip
Kuvassa 10013 vasemmanpuoleinen on Puhakka, nuo kaks muuta jottain tuntemattomampia.
jv

Oletko nyt varma, että puhut kuvasta 10013?
Sen kuvan kuskit on tunnistettu.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 28, 2015, 18:05:24 ip
Sujuu niin hyvin, että laitetaan lisää kun vielä muutama on naftaliinissa:


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Helmikuu 28, 2015, 18:13:00 ip

 Sivari nr 6 lie Moskarin Pentti.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Helmikuu 28, 2015, 18:41:04 ip
Kuvassa 10016 numero 8 Phil Read, tai sitte Jocke ite, hänen pyöränsä kumminkii. Mutta siitä Puhakasta oon edelleenki aika varma. Mutta kuka on mekaanikko onks tuo rickmanin runkosen pelin takana?
jv
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 28, 2015, 21:37:23 ip
Kuvien taakse kirjoitettua:

10016  Toivo Ryhänen
10017  Osmo Hansen
10018  Reino Niittymäki ja Matti Kinnunen
10019  Pentti Moskari
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Helmikuu 28, 2015, 21:43:36 ip
Jos vielä yksi setti tänään:


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Helmikuu 28, 2015, 21:47:19 ip
1 = Pesonen
23  = Salonen
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Helmikuu 28, 2015, 23:53:11 ip
Jawa vois olla vaikka italiasta, tupla-aermacchi? Siis lino tontinko luomus, linto? Ja vieläkii vahvasti eppäilen, että Puhakka Imatran varikolla, uimalaitoksen portin vieressä just katsastamassa Bill Ivyn Yamahaa, ja Ago kattelee vieressä? Voin olla väärässäkii.
jv
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Maaliskuu 01, 2015, 08:20:08 ap
Kuvasta 10021 minulla ei ollut tietoa mutta hän on siis Pentti Heino.
10013 siviiliasuinen voisi ilmeisesti olla Puhakka?

Kuvan 10020 tamperelaisveljeksistä on tieto, samoin kuvaan 10022 löytyy vielä mainitsematon suomalainen nimi.
En julkista niitä vielä jos vaikka joku keksisi.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 01, 2015, 09:43:48 ap
Pesosen vieressä  Linto (Alberto Pagani ???) Martti Pesonen numero 1 sijoitus kisassa toinen,Alberto Pagani 9:s
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 01, 2015, 09:52:54 ap
kuva 10021 Pentti Heino Yamaha sijoitus  9:s Ahvenisto kuvat vuodelta 1970 viikkoa ennen Imatran ajoja
kuvassa 10016 Joken takana 17=Tapani Peltonen 24= Erkki Nieminen kuvassa 10022 takana häämöttää numero 3 Pentti Lehtelä
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: juha p salonen - Maaliskuu 01, 2015, 11:52:39 ap
kuka on mystinen 56?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Maaliskuu 01, 2015, 18:34:32 ip
Hyvinhän ne nimet löytyy.
Kuvan taakse 10022 on kirjoitettu Jorma Saarinen. Sitä ei vielä ole mainittu.

Tässä vielä viimeisiä:



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 01, 2015, 20:33:06 ip
kuvassa 10022 numero 1= Martti Pesonen Yamaha  24=Alberto Pagani Linto ja takana häämöttää Pentti Lehtelän Matchless numero 3
olisiko noin viimeiset kuvat Väinölänniemeltä?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pentti Klemelä - Maaliskuu 01, 2015, 21:13:55 ip
Viimeiset kuvat ovat Tampereen ajoista vuodelta 1970.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 01, 2015, 21:51:46 ip
Tampereen ajot  no:3 onPentti Korhonen  13=Timo Vainio 21=Ari Kiema 24=Pentti Pohjamo
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 01, 2015, 21:59:50 ip
viimeinen kuva 24=Pentti Pohjamo 18`= Erkki Välimäki
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Maaliskuu 01, 2015, 23:37:00 ip
Nämä on sitten vihon viimeiset:


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Maaliskuu 02, 2015, 07:00:13 ap
10024 numero 1 Santiago Herrero ja numero 2 Kent Andersson? 10026 kuvan nuori mies kimmautti minun muistilokeroista nimen Risto Tenhunen?
jv
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: juha p salonen - Maaliskuu 02, 2015, 09:04:25 ap
missä Tampereella oli Tampereen ajot ja koska, vaikka mihin aikaan kesästä
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 02, 2015, 10:07:32 ap
Vuosina 1970-71

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Risto Tenhunen - Maaliskuu 02, 2015, 10:52:40 ap
Kuva 10026

Kuva lienee apparalta ja kuski on Rodney Gould ja mekaanikko Randy Hall.  Vuosi 1973?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 02, 2015, 11:46:30 ap
10026 vuosi on varmaankin 1970  ja kuva 10024 on Imatralta 1969
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Maaliskuu 02, 2015, 12:30:20 ip
Morjesta Risto ja anteeksipyyntö pahasti pieleen menneestä pähkäilystä!  Alkaa vanhuseläkeläisen muisti välillä kirjotteleen omiaan...  mutta kohta päästään metsäautoteille pyörillä huristelemaan kumpikin tahoillamme, jos vaikka siinä muisti tuulettuis!

Tarkkoja huomioita Hannulta tuosta vasemman jalan jarrusta ja Girlingeistä.  Ja kiitokset Juhalle kuvien lähettämisestä, mukava näitä on katsella ja pähkäillä, vaikka en varsinaisesti alan mies olekaan.

Terveisin Jaakko L.

PS. Onkos tuo Rodneyn pyörän runko muuten Yamahan originaali vai jonkun brittipajan tuote?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 02, 2015, 20:03:41 ip
Rodney Gould ajoi Ahvenistolla 1970 luokassa 250 oli 4:s luokassa 350 oli toinen
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Maaliskuu 05, 2015, 01:28:10 ap
Hyvä pojat, löytyyhän ne vastaukset.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 11, 2015, 12:33:04 ip
> tässä yksi lisää mikäpä se tässä on?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 11, 2015, 13:01:50 ip
maa oikein muttei sen aikainen nimi (tehdas sama) missä kuvattu? on muuten oma kuvaama
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Maaliskuu 11, 2015, 13:28:08 ip
Vostokeista olisi muuten mukava kuullaa aikalaistarinaa.
Kaikkitietävä nettikään ei nyt ihan pullollaan ole niistä tietoa.
Tässä jotain sentään: http://silodrome.com/vostok-motorcycles/ (http://silodrome.com/vostok-motorcycles/)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Maaliskuu 22, 2015, 22:54:03 ip
Vielä löysin muutaman vaikkakin aika huonolaatuisen:
54 on Harjun ajoista 1970 ja muut Savonlinnasta. Vuosi tuntematon.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Maaliskuu 22, 2015, 22:59:56 ip
10048: varsinaista kotikutoisuutta. Tuotantojammun sylintereiden aukkojen paikat on kopsattu sapluunaan ja siitä sitten viilaillaan sylinteriputkia.
Keittiön pöydällä. Kuinkas muutenkaan.  ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Maaliskuu 23, 2015, 13:30:11 ip
Kuvassa 10054 numerolla 2 on Heinä-aho Konneveden kuningas  eli Ilkka
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Eero Nikkanen - Maaliskuu 23, 2015, 16:31:55 ip
Kuvassa 10054 numerolla 2 on Heinä-aho Konneveden kuningas  eli Ilkka

 Näinhän tuota minäkin oisin sanonu, mutta Pekka on vaan nopeampi.  ;)

 Jos täytys suhteuttaa monipuolisuus ja menestys, niin Heinäahon suorituksista on vaikea laittaa paremmaks.

 Epäilen ettei Ilkalla ole meriittejä trialissa, eikä speedwayssa, mutta kaikissa muissa käsittääkseni on.

 Eli jos pitäs joku semmonen kautta-aikain MR. moottoripyörä-urheilija nimetä, ni siinäpä mun ehdotus.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Tammikuu 02, 2017, 19:54:32 ip
En tiedä on soveliasta nostaa näin vanhaa keskustelua mutta kun tässä on tietty jatkumo niin en viitsi avata uuttakaan.

Nämä tässä ketjussa tunnistetut kuva ovat sittemmin päätyneet Mansen Masinistien Flicrk-kokoelmaan, joka täydentyy pikkuhiljaa
https://www.flickr.com/photos/145672386@N08/albums (https://www.flickr.com/photos/145672386@N08/albums)

Olen lupauntunut ainakin nyt alkuun valokuvaprojektin puuhamieheksi.
Tarkoituksena on saattaa albumeissa pölyttyviä valokuvia jäsenistön ja suuren yleisön nähtäville ja näin pelastaa ne jälkipolville.

Pääasisassa tähän mennessä on vain scannailtu kuvia ja sijoiteltu niitä edes jotenkin loogisiin kansioihin.
Myöhemmin täydennellään oheistietoja kuviin.

Koska tämä on Mansen Masinistien projekti niin Masinistien kuvat ovat luonnollisesti etusijalla. Mutta jos joku haluaa liittää jonkun arvokkaan yksittäisen kuvan kokoelmaan niin minulle voi laittaa yksityisviestin tämän keskustelufoorumin kautta.

Lopuksi:
Tunnistaako kukaan kyseistä micro-autoa 70-luvun lopusta?
Melko varman tiedon mukaan se on jonkun tamperelaisen rakentama.



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ari Heikkilä 56 - Tammikuu 02, 2017, 20:51:35 ip
Kuva 53:Auto on TEPIN,kyykyssä oleva on kait NURMEN PEKKA.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ari Heikkilä 56 - Tammikuu 02, 2017, 20:54:10 ip
Kuva 48:POHJAMO PENA keittiön pöydän ääressä Takahuhdissa.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Tammikuu 02, 2017, 21:09:43 ip
Kuva 48:POHJAMO PENA keittiön pöydän ääressä Takahuhdissa.
;)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Tammikuu 03, 2017, 12:07:29 ip
Tuosta autosta vielä:

Isä-Pena osti sen jostain ilman moottoria mutta ei muista enää keneltä.
250cc jammu siinä oli kuulemma alunperin ollut.

No, kuten kuvasta näkyy, allekirjoittanut oli tuolloin vielä pienempi kuin nykyisin.
Niinpä polkimille piti rakentaa siirtosarja että edes varpaalla yletti kaasua kutittelemaan.
Moottoriksi istutettiin Stihl 050AV mutta ei se sillä oikein jaksanut kulkea ja taisi koko keksintö olla liian iso ja raskas pikkumiehelle.

Auto myytiin sitten ilman moottoria muistin mukaan Tampereen Linnainmaalle.


Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Tammikuu 03, 2017, 18:12:53 ip
Hyvä kun nostit uudestaan esiin, tää oli mennyt aikaisemmin ohi silmien. Semminkin kun kuvissa 11 ja 12 esiintyy Lehtisen Topi ex-Ulf Svensson-Seppo Kangasniemi-Pertti Leinonen CR93:lla, jonka Leinonen oli töhrinyt tehdaspyörän väreihin (anteeksi maalattu ja hyvin, koska maalari oli Makka Sipilä...), eikä tuommoisesta kuvaa ollut. Viitisentoista vuotta sitten Topi ei muistanut oliko ajanut sillä 2 vai 3 kisaa, nyt on dokumenttia että ainakin 3, noiden Apparan ja Harjun lisäksi Pyynikinajo (siis vuosihan on -71), jossa Topi kyllä pääsi maaliin mutta tunsi kuinka kone paloitteli itseään... Kun sitten purkasin kampuran niin ihmettelin että niinkin pitkälle pääsi, Leinonen ilmeisesti oli juuri vaihtanut kiertokanget mutta uudet neulat oli jotain aivan muuta kuin Hondan ja menivätkin silpuksi.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Tammikuu 03, 2017, 21:46:29 ip

 Vuonna 2015 J.Pohjamo kyseli tietoja Vostokeista , Mobilisti lehti no. 8 / 2016 ilmestyi juuri joulun alla, on 8 sivua juttua Vostokista.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Tammikuu 04, 2017, 20:06:21 ip

 Vuonna 2015 J.Pohjamo kyseli tietoja Vostokeista , Mobilisti lehti no. 8 / 2016 ilmestyi juuri joulun alla, on 8 sivua juttua Vostokista.
Kiitos! Täytyykin hommata kyseinen lehti.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Kainulainen Ari - Tammikuu 05, 2017, 11:28:25 ap
ter,10053 kuva tepi ja hänen serkku pena?? ::)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ari Heikkilä 56 - Tammikuu 05, 2017, 15:57:36 ip
Hyvä kaimapoika,edelleen oon sitä mieltä mitä jo kirjotin,auto samassa kuvassa on TEPIN.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Kainulainen Ari - Tammikuu 06, 2017, 13:14:07 ip
jo kiitos, jotekin mustelen,että vuosi 69-70?? ahvenisto 8 pyörä 350 yama (pitkäpakop),takana 250 yama ilmapelejä, ::)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ari Heikkilä 56 - Tammikuu 06, 2017, 16:54:32 ip
Appara kyllä,mutta ollaan kyllä -70 luvun puolella,ihan alussa kuitenkin.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Tammikuu 06, 2017, 17:15:51 ip
Tuo numero 8 näyttää mun silmiin TR2B:ltä, niin että vuosi olisi -71.

Mutta kuvassa 10 on nätti CB92:n etujarru, otin semmoisen juuri työpöydälle. Muutama pikkuosa puuttuu, ja takapuolen blanko kilpi. Niin että jos jollakulla on ylimääräinen tuommoisen raato tai paloja tallessa niin mulle kiitos...
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Tammikuu 06, 2017, 20:40:45 ip
Nythän tämä juttu lähti lentoon.

Kuvien kuskit oli jo aika hyvin tunnistettu mutta tämä vuosiluku ja nippelitieto pyöristä on kullan arvoista.
Lisää vaan jos löytyy niin päivittelen niitä jossain välissä tuonne Flickr-palvelun puolelle näiden kuvien "taakse" myös.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Tammikuu 21, 2017, 20:31:58 ip

 Vuonna 2015 J.Pohjamo kyseli tietoja Vostokeista , Mobilisti lehti no. 8 / 2016 ilmestyi juuri joulun alla, on 8 sivua juttua Vostokista.
Kiitos! Täytyykin hommata kyseinen lehti.

Kiitos vinkistä vielä toistamiseen. Olikin hyvä ja valaiseva kirjoitus Vostokin lisäksi itä-racingistä laajemminkin.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Helmikuu 13, 2017, 15:03:37 ip
Kuva 53:Auto on TEPIN,kyykyssä oleva on kait NURMEN PEKKA.

Aska, ei ole Nurmen Pekka kuvassa.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Helmikuu 13, 2017, 17:26:18 ip
Kuva 53:Auto on TEPIN,kyykyssä oleva on kait NURMEN PEKKA.

Aska, ei ole Nurmen Pekka kuvassa.

Oisko Cecotto nuorena? Siis originaali versio. Tai sitte Tepin serkku Pena.  Sain vihjeen alan mieheltä, en ois ite tunnistanu, vaikka miehen oon tavannutkin joskus varikoilla.

jv

Ps. Ihmetellykkii missä ent. naapuri luuraa...

Ps2.  Johan sen Penan olikin Kainulaisen Ari tunnistanut edellisellä sivulla näköjään...
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ari Heikkilä 56 - Helmikuu 13, 2017, 17:51:50 ip
Se on Tepin serkku Pena.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Tony Laan - Maaliskuu 08, 2017, 22:26:07 ip
Terve,

Voisiko kuvassa sivuvaunu numero 2 olla suomalaisten ajama?
Kuva 70-luvun lopusta tai 80-luvun alusta Virosta ehkkä?
Numero 15 on Aleksandr ja Fjodor Seropov 4-sylinterisellä 2-tahti Dnepr SH500 sivarilla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki kuparinen - Maaliskuu 09, 2017, 08:50:15 ap
      Tony kerro lisää tosta vähätahtisesta 4 syl. Niepristä ja onko kuvia koneesta.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 09, 2017, 09:46:46 ap
Pari voitti Piritalla 1981-82
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 09, 2017, 19:28:29 ip
Paavo Kukkosen entinen pyörä ajamassa Matti Ollilainen?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Tony Laan - Maaliskuu 09, 2017, 21:10:22 ip
Kiitos Anssi, niin taitaa ollakin.
Kalevin Suurajot 1977 Tallinnassa.
#2 Matti Ollilainen/Pentti Remes
#15 Aleksander Seropov/Dmitri Skazin

Dneprin konesta ei nyt kuvia löydy(joku sanoi, että hänellä voi olla konen kuvia Tsekkista Brnon GP-sta, missä Seropovit olivat, mutta ei tainnu kilpailuun asti päästä). Kone oli Köningin tapainen. Oli 495 ja 513-kuutioinen kone, kun Neuvostoliitossa oli kaksi sivariluokkaa 500 ja 750.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: juha p salonen - Maaliskuu 10, 2017, 09:17:26 ap
Anssi,oliko millanen toi suomalaisten pyörä,samanlainen kun millä te ajatte vai 4-tahti
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Maaliskuu 10, 2017, 11:00:13 ap
Samanlainen 2-tahtari.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Maaliskuu 11, 2017, 07:00:15 ap
R.I.P

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Kesäkuu 22, 2017, 01:28:07 ap
ter,10053 kuva tepi ja hänen serkku pena?? ::)

Kyllä Aku olet oikeassa tuo on todellakin Tepin serkku Penu eli Pentti ja nuo pyörät ovat: taaempi on 125 ns. itsetehty Inho ja tuo 250 TD on vuosimallia -70 ja taitaa majailla nuo vehkeet tätä nykyä Kouvolan suunnalla.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Kesäkuu 22, 2017, 01:37:28 ap
Tuo numero 8 näyttää mun silmiin TR2B:ltä, niin että vuosi olisi -71.

Mutta kuvassa 10 on nätti CB92:n etujarru, otin semmoisen juuri työpöydälle. Muutama pikkuosa puuttuu, ja takapuolen blanko kilpi. Niin että jos jollakulla on ylimääräinen tuommoisen raato tai paloja tallessa niin mulle kiitos...

Erkki, mielestäni tuo Tepin TD 2 on vuosimallia -70. Perustelen sen sillä että tankin korkki on jenkamallinen tankin oikeassa etureunassa kun taas -71 mallissa se on ns. pikakorkki vas puolella keskemmällä. Toisekseen ostin ton pelin aikoinaan Mäkilän Matti vainaalta ja möin sen seuraavaksi MB-Purkaamon Erkille joskus 90 luvun alussa.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Kesäkuu 22, 2017, 01:39:46 ap
jo kiitos, jotekin mustelen,että vuosi 69-70?? ahvenisto 8 pyörä 350 yama (pitkäpakop),takana 250 yama ilmapelejä, ::)

Aku Yamahan 250 ja 350 TD ja TR erottaa sillä että 250 TD2 on ketjut oikealla puolella ja TR3 ne on taas vasemmallla puolella.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Kesäkuu 22, 2017, 01:42:08 ap
Morjesta Risto ja anteeksipyyntö pahasti pieleen menneestä pähkäilystä!  Alkaa vanhuseläkeläisen muisti välillä kirjotteleen omiaan...  mutta kohta päästään metsäautoteille pyörillä huristelemaan kumpikin tahoillamme, jos vaikka siinä muisti tuulettuis!

Tarkkoja huomioita Hannulta tuosta vasemman jalan jarrusta ja Girlingeistä.  Ja kiitokset Juhalle kuvien lähettämisestä, mukava näitä on katsella ja pähkäillä, vaikka en varsinaisesti alan mies olekaan.

Terveisin Jaakko L.

PS. Onkos tuo Rodneyn pyörän runko muuten Yamahan originaali vai jonkun brittipajan tuote?

Jaska, kyllä tuo Gouldin runko on ihan alkuperäinen japanilainen.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Kesäkuu 22, 2017, 01:44:19 ap
maa oikein muttei sen aikainen nimi (tehdas sama) missä kuvattu? on muuten oma kuvaama

Toi on S2 eli 350 kuutioinen ja oletan sen olleen Jyri Randla sr. ajokki?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Heinäkuu 04, 2017, 08:06:30 ap

 Vuonna 2015 J.Pohjamo kyseli tietoja Vostokeista , Mobilisti lehti no. 8 / 2016 ilmestyi juuri joulun alla, on 8 sivua juttua Vostokista.
Kiitos! Täytyykin hommata kyseinen lehti.

Kiitos vinkistä vielä toistamiseen. Olikin hyvä ja valaiseva kirjoitus Vostokin lisäksi itä-racingistä laajemminkin.

Jatkampa tätä aihetta sen verran, että ostin eilen uusimman Haraste MP -lehden.
Lehden kanteen on painettu yhtenä aiheena "Vostokin tarina"

Itse juttu alkaa näin: "MP2017-näyttelyssä erä miekkonen saapui osastollemme ja tivasi miksei meillä ole ollut ikinä juttua Voskhod-moottoripyöristä."

Tuon tarkan kuvauksen perusteella tunnistan itseni kyseiseksi miekkoseksi. :police:

Juttu käsittelee Kovrovetsk ja Voskhod moottoripyöriä 1946 lähtien.
Nyt vain olen ihan kysymysmerkkinä, että onko Vostok ja Voskhod sama vai eri asia?
Lehtijutussa ruoditaan perusteellisesti näiden pienten Voskhod 2T-pyörien kehityskaarta, joiden olamssaolosta minulla ei ollut hajuakaan.
Aina oppii uutta!
Mutta varsinaisesti tarkoitin tai luulin tarkoittavani Vostok-kilpakoneita mennessäni toimituksen juttusille.

Mielenkiinnolla jään odottamaan lehden seuraavaa osaa jossa juttu jatkuu.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 24, 2019, 11:40:35 ap
Kun noi kuvaliitteet näemmä deletoituu automaattisesti ajan saatossa niin laitan uudelleen muutaman.
Nämä on jo aikanaan tunnistettu mutta osaako joku sanoa suht varmasti missä ja koska ne on otettu?

Agostinin poseeraus ehkä Ahvenistolla 1970?
Muut samassa yhteydessä?
Vai Imatraa?


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Joulukuu 24, 2019, 12:55:06 ip
Yläkuvassa Agostini on  Keimolassa 1970 (olin paikalla ohjelma tallessa)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 24, 2019, 14:37:37 ip
Yläkuvassa Agostini on  Keimolassa 1970 (olin paikalla ohjelma tallessa)

Ahaa. Kiitos!
Veikkaisin, että nuo toiset kuvat ovat samalta kesältä.
Onko tietoa mihin kisoihin herrat Ivy ja Agostini osallistuivat Suomessa?
1970 ainakin siis Keimola, Ahvenisto ja Imatra. Vai olenko ymmärtänyt oikein?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Joulukuu 24, 2019, 16:49:18 ip
Tuosta keskimmäisestä kuvasta olen jollain varmuudella tunnistavani tuon lippalakkipäisen herran Bill Ivyn pyörää nostamassa; oletan, että on Risto Puhakka.  Hän oli Imatran Ajoissa pyöriä katsastamassa, ja on myös jääradan ja maaradan urheilukoneluokkien Suomen Mestari 1968 vuodelta.  En muista olleen koskaan puhetta, että Risto olisi ollut muissa kilpailuissa kuin Imatran Ajoissa toimitsijana.  Eli jos tunnistin oikein, ja jos ei ole ollut muualla, on se kuva sitten Imatralta.  En vanno kumpaakaan asiaa kuitenkaan.  Risto on syntynyt 1945 muistaakseni, ja näyttää tuossa aikamieheltä, ja Bill Ivyn elämän päättyminen sitoo toiseen suuntaan vuodet, ei jää kovin pitkäksi mahdollinen aukko?  Siis, jos tunnistin miehen oikein.

jaakkovaakko

EDIT.  Kuukkelin mukaan Bill Ivy menehtyi Tsekin osakilpailun harjoituksissa 12.7.1969.

EDIT 2.  Lukasin ketjun läpi; jotenkin olikin rezavuu-tunnelma.  Se Puhakka-asiakin oli jo kerran ollut esillä, ja itseni nostamana... ei tosin kukaan vahvistanut, eikä toisaalta tunnistanut toisinkaan?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 24, 2019, 17:42:55 ip
Ja toisaalta netistä löytyy kuvia Imatralta 1968
Billillä hämäävän samanlainen puku ja kypärä.
http://www.imatranajo.com/galler68.htm

(http://www.imatranajo.com/images/IVY4.jpg)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Joulukuu 24, 2019, 18:15:57 ip
Kuuskytluvun lopussa ei vielä markkinapelleily ollu kovinkaan laajaa, eli saatto ihan nimimiehet hyvinkin esiintyä samoissa tai ihan samanlaisissa nahkoissa ja kypärissä usseempanakin vuotena.  Tuota 1969 Imatranajojen ajankohtaa koitin kevyesti kuukletella, vaan ei tullu osumaa.  Heinäkuun loppupuoli tai jopa elokuun alku oli aika usein Imatranajojen kohta, ja jos Ivyn kuolema on tapahtunut 12.7.1969, ei hänen kuviaan Imatralta vuoden 1968 jälkeen ole olemassa?

jv

EDIT:EDIT:  No tuoltahan se löytyy Heikkisen Kaken kuvasivuilta, ohjelmalehtisen kansi.  1969 Imatranajot 2.-3.8. ei ole enää Bill Ivy ollut mukana.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 24, 2019, 19:58:26 ip
Kylläpä se kai voi aika suurella varmuudella sanoa, että kuva on vuodelta 1968.

Vaan entäpä kolmas kuva. Onko siitä mitään arvauksia?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Anssi Krank - Joulukuu 25, 2019, 12:15:47 ip
Keskimmäinen kuva on vuodelta 1968 Ivyn sijoitus toinen Readin jälkeen
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 25, 2019, 12:56:52 ip
Jännä, että tuohon viimeiseenkuvaan ei tullut yhtään kommenttia viimeksikään kun kuvat olivat esillä.

Tämä Jarnon kuva kuitenkin lienee Ahvenostolta ja vuodelta 1970?


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Joulukuu 26, 2019, 15:34:53 ip
Se viimeinen kuva 100005 on varmaan ollut liika helppo ja siksi ei vastauksia... siis -69 Imatralta, CR-Hondalla Pertti Leinonen, MTRN-Suzukilla Cees van Dongen (nämä esiintyivät juuri tuolla 50-kuutioisten topicissa, vähän otsikon ulkopuolelta) ja tehdas-Mitzillä Gunther Bartusch. Kolme hyvin erilaista elämänkaarta...

Epäilen olisiko Agostini koskaan Apparalla käynyt...?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 26, 2019, 16:48:20 ip
Se viimeinen kuva 100005 on varmaan ollut liika helppo ja siksi ei vastauksia... siis -69 Imatralta, CR-Hondalla Pertti Leinonen, MTRN-Suzukilla Cees van Dongen (nämä esiintyivät juuri tuolla 50-kuutioisten topicissa, vähän otsikon ulkopuolelta) ja tehdas-Mitzillä Gunther Bartusch. Kolme hyvin erilaista elämänkaarta...

Epäilen olisiko Agostini koskaan Apparalla käynyt...?

Kiitos!
Aikalaisille ilmeisiä mutta meille jälkeenjääneille 70-luvun puolella syntyneille  ei niinkään.
Hommaa ei helpota sekään, että kuvien todennäköinen ottaja ei itsekkään muista ketä on kuvannut ja missä.
Mutta hieno homma, että tietoa vielä löytyy ja saadaan vähän kirjoitettua "kuvan taakse", digitaalisesti tosin.

Tapahtumista alkaa olla kuitenkin jo 50 vuotta ja aikalaiset ovat plus/miimus seitenkymppisiä eli jos jotain meinaa muistiin kirjoittaa niin nyt taitaa olla ne ajat.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 29, 2019, 09:46:58 ap
Mikäs tuo isä-Penan pyörä on alunperin ollut ?
YDT1 ?



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Joulukuu 29, 2019, 13:10:52 ip
YDS2
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: juha p salonen - Joulukuu 29, 2019, 15:57:03 ip
https://www.cycleworld.com/2016/03/25/yamaha-yds-2-standard-motorcycle-history-cycle-world-classics-remembered/ (https://www.cycleworld.com/2016/03/25/yamaha-yds-2-standard-motorcycle-history-cycle-world-classics-remembered/)    hyvä peesailla kun Erkki tietää,taitaa nuo vaatteet olla uudemmat?? mutta hienoja kuvia,lisää vaan                                                                       
 http://www.tz350.net/tdtrpage.htm löytyiskö tuolta perustietoja                             
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 29, 2019, 16:47:08 ip
No jos kiinnostusta riittää niin laitetaan näitä maakuntasarjan kuvia.
Maailmantähdet tuli jo käsiteltyä.

Kuvassa 10006 viilaillaan sylinteriputkia oikean kilpakoneen sylinteristä kopioidun mallin mukaan.
Olisiko ollut Hansenin pyörä mallina?

10063 esittelee racing-teamin koko kaluston ja henkilökunnan.  Osa-aikamekaanikko Olli puuttuu tosin kuvasta.

Setin loppukevennyksenä 100070. Isä-Pentti sommittelee ilmeisen vastustelevaa äitiäni valokuvattavaksi.
Minä en muuten ole koskaan nähnyt isää rööki huulessa muuten kuin tässä kyseisessä kuvassa.
Lopetti motskarihommat ja tupakoinnin ennen syntymääni eikä ole opetellut kumpaakaan sittemmin uudelleen.

ps. Nämä ovat olleet esillä jo aiemmin, joten sanokaa jos kyllästyttää.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Joulukuu 29, 2019, 21:12:13 ip
Erinomaisen mielenkiintoisia... YDS2:ssa oli vakiona valurautasylinterit ilman putkia. Pöydällä olevat alumiinisylinterit ovat silmämääräisesti Yamahan muotoisia, ehkä leveämmin rivoin, mikä voisi viitata TD1A:han, jossa oli myös putket, TD1B:ssä kovakromipinta. Vai olisivatko täysin muuta valmistetta, omaa tai tarvike?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 29, 2019, 23:27:11 ip
Minulla on se käsitys, että alkuperäiset sylinterit putkitettiin jonkilaisena omavalmisteena tutun moottorikoneistajan avustuksella.
Ja kuvan sylinterit saattavat olla nekin, josta aukkojen muotoja imitoidaan.
Muistan puhutun tehdasmoottorista, jota yritettiin kopioida.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: tapani vakoniemi - Joulukuu 30, 2019, 07:13:10 ap
Voisiko olla, että kyseessä olisi yds5 moottori tai sylinterit? Siis tarkoitan joista kisasylinterit tehtiin, ei siis välttämättä pöydällä oleva jos siinä rivat leveämmät kuin vakiossa?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: juha p salonen - Joulukuu 30, 2019, 10:33:57 ap
mites Fiat ja pyörä on ne toisissaan kiinni,pyörän kuljetusta varten?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pirjo Koivuniemi - Joulukuu 30, 2019, 10:53:07 ap
Hienoja kuvia. Tuo pyörän kiinnitys kuljetusta varten kiinnostaa ja onkohan menty kuinka pitkiäkin matkoja tuolloin?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 30, 2019, 10:55:22 ap
mites Fiat ja pyörä on ne toisissaan kiinni,pyörän kuljetusta varten?
Fiatissa oli omavalmisteinen teräsputkesta tehty takapuskuri, jossa oli kiinnityskorvat jammua varten.
Jammusta etupyörä pois ja etuhaarukasta akselipultilla puskurin korvakkeisiin kiinni.
Etupyörä kusiaisen kattotelineelle ja vielä jammusta ketjut pois, että huilaa vapaasti.

Kuulemma on matkustettu kisoissa ympäri suomea ja yövyttykin autossa.

Tämä oli peräti katsastettu yhdistelmä.


[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Pirjo Koivuniemi - Joulukuu 30, 2019, 11:26:19 ap
Kiitos tiedosta ja kaikista kuvista! Aiemmin laitetut kuvat näyttää poistuvan,hyvä kun laitat uudemman kerran. Kiinnostavaa näitä on katsella ja lueskella juttuja. :)
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Joulukuu 30, 2019, 11:46:21 ap
Mikähän tuo jammu viiatin perässä on ollut noin lakiteknisesti, perävaunu vai hinattava laite?  Ja mikähän on ollut ajoneuvon suurin sallittu nopeus?

Omien jääratakokemusten muistilokerosta pompahti 60-70-lukujen taitteen ajoilta mielikuva kuussatasesta viiatista, jossa kulki jäärata-ajoihin pari nuorta miestä, vai olisiko ollut peräti kolme, ja kakspuolikas Husqvarna.  Siis sen auton sisällä kaikki. Hussea piti jonkin verran purkaa, oisko ollu molemmat pyörät irrallaan, ja autosta tais olla kuskin penkkiä lukuunottamatta purettu penkit pois.  Husse kulmittain sisään repsikan puolen ovesta, ja legenda tais olla, että yhden kyytiläisen piti mennä ensin kyytiin, eikä päässyt matkalla kahville.  Pois pääsi kyydistä vasta, kun pyörä oli ensin nostettu pois.  Muisti tarjoais kuskin nimeksi jotain Harri Paranko tai vastaavaa, ihan SM-kärjen vauhdissa tais ratoja kiertää.  Nimestä en mee takuuseen, saatoin kirjoittaa väärin tai peräti sotkea johonkin toiseen.

Oman kilpa-ajoihin osallistumisen ensimmäinen vuosi (1968) kuljettiin kisoihin isän Skoda Octavialla, Husqvarna oli takakontissa kyljellään, kontin kansi auki, etupyörä ja keula ulkopuolella.  Isä ajoi autoa, kun ei ollut itsellä vielä ikää eikä korttia autolle.  Ainakin kerran puhkesi Skodasta rengas sellaisella reissulla, ja Husqvarna piti nostaa välillä pois kontista, jotta päästiin varapyörään ja tunkkiin käsiksi.

Ei ollut 12 metrisiä motorhomeja muillakaan, mutta kulkemisen tarve ja into oli suuri, konstit keksittiin.  Henkilöauton perässä vedettävät peräkärrit alkoivat sitten 70-luvun edetessä yleistyä, aluksi usein ihan itse tehtyinä ja pian niitä alkoivat konepajat väsätä jopa sarjoina, ja niitä tuli myyntiin rautakauppoihin rakentajille.

- muistel tällä kertaa jv -
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Markku Juusela - Joulukuu 30, 2019, 12:51:16 ip
Moro

Tämä ei nyt liity aiheeseen paitsi edelliseen juttuun jossa Jaakko totesi peräkärryjä tehdyn.Ammattikoulussa 70 luvun alussa yksi opettaja teetti oppilailla peräkärryjä ja tottakai minäkin vuorollani jouduin siihen hommaan vaikken juurikaan olisi välittänyt.Kaksistaan aina tehtiin hommia ja muistan kun jonkun auton etuakseli piti olkatapeista hitsata ykspuiseksi josta sitten tuli kärryyn akseli,kaverin kanssa vitut.i hitsata sitä ja päätettiin että tästä tulee nyt susi jotta päästäisiin hommasta kun ei oikein puikkohitsaus kiinnostanut.Onnistuttiin luistamaan näin peräkärryn valmistus ja opettelemaan sitä autonasentajan unelma-ammattia.Tosta puikkohitsauksesta vielä että siinä livahti muutama kymmenen vuotta kunne pääsin sahalle kunnossapitoon ja jouduin opettelemaan uudestaan ko. homma,onneksi laitteet olivat ehtineet parantua eikä se puikkohitsaus enään tuntunut epämiellyttävältä.


Muisteleepi ex. käynnissäpitäjä
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 30, 2019, 13:04:08 ip
Mikähän tuo jammu viiatin perässä on ollut noin lakiteknisesti, perävaunu vai hinattava laite?  Ja mikähän on ollut ajoneuvon suurin sallittu nopeus?

Ei siinä ainakaan omaa rekisterikilpeä ollut.
Sellaista tarinaa tuosta on kerrottu, että etukäteen oli "konttorilta" kysellyt, että saako tällaisen värkätä ja suullisen luvan saatuaan piti tietysti käydä näyttämässä lopputulos.
Kun takastuksen aika sitten koitti niin konttorilla oli pohdittu, että pitääkö fiatin kilpi siirtää hinauksen ajaksi pyörän perään.
Inssi oli päätynyt siihen lopputulemaan, että ei tarvitse.

ps. Löytyinhän sellainenkin kuva, jossa Olli on mekaanikon hommissa oiken merkkihaalarit päällä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Jaakko Latvanen - Joulukuu 30, 2019, 13:30:29 ip
Ollilla lipsahtanu haalarit takoperin päälle, vaikka selvästi merkitty?
jv
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Joulukuu 30, 2019, 15:36:38 ip
YDS5:n sylinterien ymppääminen YDS2:n tai YDS3:n lohkoihin ei käy ainakaan ilman näiden täyttöhitsausta ja koneistusta, jos silloinkaan, TD1/A/B-myllyjen taas perustuessa niihin. YDS5:een perustuu TD1C, sekin putketon kovakromipinnalla.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 30, 2019, 15:57:43 ip
Juteltiin asiasta äsken puhelimessa ja muistikuva on se, että alkuperäiset sylinterit putkitettiin.
Moottorin tyypistä ei ole mitään käsitystä.

Hansenin Oskulla taisi olla tehdastekoinen kilpa-jammu sitä koitettiin matkia. Voisiko pitää paikkaansa?
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Joulukuu 30, 2019, 17:10:58 ip
Mahdollista, mutta en muista... varmaksi kuitenkin Toive Lehtisellä ja Veikko Värisellä oli TD1B:t, tulivat yhtaikaa -65, mutta keille sitten menivät ja koska...? Tehtiinkö putkittelu näihin aikoihin vai reilusti myöhemmin? 
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 30, 2019, 17:30:14 ip
Kyllä sen täytyy ajoittua -65 -70 väliin koska isä lopetti ajohommat -71.
Ehkä -67/68 voisi olla aktiivisinta rakentelun aikaa.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: erkki itävuori - Joulukuu 30, 2019, 18:33:29 ip
Eli periaatteessa ajoitukset ja imu/pakokanavat olisi ehditty kopioimaan mistä TD1-versiosta tahansa, sivukanavien koko ja muoto rajoittuvat A- tai B-malliin, ja jos malliputki tehtaan tekemä niin vain A-malli. Ei tainnut kysymys varmaksi ratketa...   
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 30, 2019, 18:54:28 ip
Olen jotenkin kuvitellut, että kyseinen putkitusoperaatio olisi ollut yleisemminkin harrastettua mutta ilmeisesti sitten ei.
Aikanaan manööveristä puhuttiin niin arkipäiväisenä asiana. Nyt sen yksityiskohdat taitavat jäädä hämärän peittoon.
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Koivurova - Joulukuu 31, 2019, 16:17:29 ip
Vielä vuosituhannen vaihteessa nähtiin kuvatunlainen mp-kuljetus.  Virolainen kaveri toi Keski-Suomeen kaksi pyörää kerralla ns puskurihinauksessa.  Tulli varoitteli satamassa ettei tuo ehkä ole Suomessa enään sallittua.  Hyvin tuli kuljetus perille eikä kukaan kysellyt asiasta.  Oli vielä silloin Virossa yleinen kisapyörien kuljetustapa.
Muuten, moottoripyörän perävaunua ei tarvitse rekisteröidä Suomessa.  Mutta tunnuksen on näyttävä taakse.  Eli rekisterikilpeä ei saa siirtää perävaunun perään.  Tämä on helposti ratkaistu mm pahvisella "kilvellä" joka ei ole rekisterikilven näköinen, mutta siinä on ko tunnus  ;D .
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: markkukovasin - Joulukuu 31, 2019, 16:55:23 ip
...tai ilmoittaa vaan vanhan kilven pudonneen ja
tilaa konttorilta uuden,jonka ruuvaa kärryn periiseen...

t. Markku
Otsikko: Vs: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.
Kirjoitti: Juha Pohjamo - Joulukuu 31, 2019, 17:01:07 ip
Kuriositeettina tuosta isän Yamahasta. Se päätyi Rantasen Matille ehkä vuonna 1971.
Minä puolestani ostin -87 Matilta ensimmäisen kevarini Honda CB 125 B6.

Tarkemmin ottaen ostopaikka oli Tampereella Idesrannassa toiminut MP-Huolto M.Rantanen.
Muistan elävästi kuinka Matti tokaisi, että: "Me ollaan tehty pyöräkauppojan ennenkin" kun käytiin isän kanssa peräkärryllä hakemassa cebari kotiin.

Rantasen MP-huollon yhteydessä oli varasto, joka oli tuolloin täynnä noita 60/70-lukujan taitteen pyöriä. Mihinköhän nekin päätyivät?