Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
Yleistä keskustelua / Vs: Takaa-ajo tilanne mäntyharjulla
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo Laine tänään kello 00:18:08 »
Lakimuutoksella pitäisi vaatia ajoneuvon omistajalle kyseisen ajoneuvon ajokortin. Jos ei ole, ajoneuvolle nimettävä haltija jolla kyseinen ajokortti on. Ajoneuvon käytöstä ja luovutuksesta vastaa haltija, humalikolle tai ajokortittomalle ei ajoneuvoa saa luovuttaa muutoin myös haltijan kortti lähtee. Kortin lähtiessä viranomaisille ajoneuvot takavarikkoon niin kauaksi aikaa kun löytyy kortillinen haltija. Kustannukset tietysti korttinsa menettäneelle.
Onko nyt sitten näin ettei vaadita ajokortillista omistajaa tai haltijaa?
Ite ole joutunut aikoinaan alaikäisten lasteni ajopelien haltijaksi kunnes ovat kortin saaneet.4
2
Japsipyörät / Vs: Honda CB1100F -84
« Uusin viesti kirjoittanut Ipi Laaksonen eilen kello 23:56:14 »
Loimaan kromaus tekee jotain mustaa kiiltävää pinnoitetta,lähetin kyselyn sinne,katsotaan selviääkö jotain.
Tuo mustakromi sinänsä on helppo tehdä,ei tarvita kuin kylmempi kylpy ja helvetisti virtaa enemmän. Olen näitä joskus 30 v sitten tehnyt.

Tekivät mulle yhden "kiiltävän mustan", ei ollut lähelläkään mustakromia. Lähinnä samanlainen ero kirkkaaseen kromiin kuin saunan ovissa käytetty savulasi verrattuna kirkkaaseen lasiin. Ei ollut musta.
Loimaan kromaus tekee jotain mustaa kiiltävää pinnoitetta,lähetin kyselyn sinne,katsotaan selviääkö jotain.
Tuo mustakromi sinänsä on helppo tehdä,ei tarvita kuin kylmempi kylpy ja helvetisti virtaa enemmän. Olen näitä joskus 30 v sitten tehnyt.

Tekivät mulle yhden "kiiltävän mustan", ei ollut lähelläkään mustakromia. Lähinnä samanlainen ero kirkkaaseen kromiin kuin saunan ovissa käytetty savulasi verrattuna kirkkaaseen lasiin. Ei ollut musta.

Joo,se pinnoite oli tinanikkeliä mikä ei juurikaan muistuta mustakromia.
3
Yleistä keskustelua / Vs: Imusarjan tunnistus
« Uusin viesti kirjoittanut Tatu Virtanen eilen kello 23:41:38 »
Ei ole Opelista. Varsinkaan Rekordista tai pikkukoneisesta Kadetista.
4
Vanhat moottoripyörät / Vs: JAWA 634
« Uusin viesti kirjoittanut Jaakko Latvanen eilen kello 21:47:03 »
Minulle on aikojen saatossa muodostunut seuraava käsitys:

Vaihteensiirtäjän lukitus lukitsee itse siirtäjän tiettyyn kohtaan.  Se lukitus ei varsinaisesti pidä vaihdetta päällä.  Vaihde kytkeytyy joko hammaspyörän sivussa olevien sakaroiden avulla tai hammaspyörän spoorit akselin tappeihin.  Useissa laatikoissa kytkeytymistä vahvistetaan sillä, että kytkentätapit ja vastaavat kolot ovat sellaista lohenpyrstömallia, eli kytkentä voimaa välittäessään pyrkii vetämään itsensä lujemmin kiinni.  Joissain kytkentä on aivan suora ilman tuollaista lohenpyrstövahvistusta.  Laatikko passataan säätölevyillä niin, että kytkentä on oikeassa kohdassa eli perillä, eikä huulilla.  Jos simmilevyt eivät ole oikein, ja vaihde jää kytkennästään huulille, ovat kytkentäsakarat nopeasti kuluneet pyöreiksi laatikon sylkiessä vaihdetta pois päältä, ja tällaisilla hammaspyörillä eivät vaihteet enää pysy päällä, vaikka simmit laitettaisiinkin kohdalleen; pyöreät kytkentätappien päät sylkevät vaihteet pois päältä.

Siis:  se jousikuulasydeemi on oltava kunnossa, jotta siirtäjä asettuu oikeaan kohtaan.  Vaihteet kuitenkin pysyvät päällä vain silloin, kun akseleiden ja mahdollisesti hammaspyörien simmit ovat kohdallaan.  Vaihde pysyy päällä, kun siirtäjä vie sen perille, eivätkä kytkentäsakarat ole nylppääntyneet pyöreiksi.

Tähän astinen ei ole merkkikohtaista arvelua, vaan koskee mitä tahansa vaihteistoa.  Vanhempien Jawojen laatikoita olen joitakin rusnannut, ja niissä tyyppipiirteenä on siirtäjälevyjen melko ohut rakenne; ne pystyy potkimaan vääriksi, minkä jälkeen ei ole toivoa toimimisesta.  Vanhemmissa - 50- ja 60-lukujen Jawoissa - oli myös akseleiden mitoituksissa pieniä mallikohtaisia eroja, ja sopivasti osia keskenään sotkemalla sai aikaiseksi toimimattoman laatikon.  Oikein simmattuna ja keskenään oikeista osista kasattuna vanhojen Jawojen laatikko pitää ilman ongelmia vaihteet päällä; ihan nykyjapsin tasoista napsauslaatikkoa siitä ei ehkä ihan helposti kuitenkaan saa.

Tunnetusti Jawa-miehissä on kahta rotua - varvasvaihtajat ja kantapäävaihtajat.  Varvasvaihtajienkin rotu pärjää laatikon kanssa, kun laatikko on oikein kasassa, ja ennenkaikkea kytkimen vaijerista ja siitä puoliautomaattihässäkästä on saatu kaikki siihen suunnittelemattomat joustot pois, ja kytkin irrottaa edes kohtuullisesti.  Jos paikallaan ei saa vaihdetta vapaalle kivuttomasti, ei kytkin toimi niinkuin pitäisi.

Saa taas olla vapaasti eri mieltä; ei ole minulta pois...

jaakkovaakko
5
Yleistä keskustelua / Vs: Takaa-ajo tilanne mäntyharjulla
« Uusin viesti kirjoittanut Lasse Nieminen eilen kello 20:58:25 »
Lakimuutoksella pitäisi vaatia ajoneuvon omistajalle kyseisen ajoneuvon ajokortin. Jos ei ole, ajoneuvolle nimettävä haltija jolla kyseinen ajokortti on. Ajoneuvon käytöstä ja luovutuksesta vastaa haltija, humalikolle tai ajokortittomalle ei ajoneuvoa saa luovuttaa muutoin myös haltijan kortti lähtee. Kortin lähtiessä viranomaisille ajoneuvot takavarikkoon niin kauaksi aikaa kun löytyy kortillinen haltija. Kustannukset tietysti korttinsa menettäneelle.
6
Yleistä keskustelua / Vs: Takaa-ajo tilanne mäntyharjulla
« Uusin viesti kirjoittanut Ismo Hakamäki eilen kello 20:37:36 »
Henkka, ei ois tullu takaa-ajoa, jos ois ollu kortti, ei ois korkannu. Niinpäin se kait menee??
7
Yleistä keskustelua / Vs: Imusarjan tunnistus
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Saastamoinen eilen kello 20:34:26 »
Jaa mutta enpäs muistanut niitä pieniä ooppeleita, jospa tuo on vaikka kadetista tms nyrkinkokoisesta koneesta.
8
Yleistä keskustelua / Vs: Imusarjan tunnistus
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Saastamoinen eilen kello 20:31:49 »
Kaasutin kyllä näyttää kovasti siltä mitä esim rekordeissa ja kippareissa oli 60-luvulla,  tuohon tyyliin lämmitetty niissä oli, mutta jousikuormitettu läppä sulki pakokaasukierron imusarjalta pois kun moottori saavutti tietyn lämpötilan. Pensakoneesta tuo ilmiselvästi on muttei ooppelista.
9
Yleistä keskustelua / Vs: Takaa-ajo tilanne mäntyharjulla
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Malinen eilen kello 20:04:35 »
Tavallaan Henry on oikeassa mutta se olis voinu kusipää ajaa muutenkin vaikka suojatiellä lasten yli tai jotain muuta vaikkei olis jahdattu. Ajelee ne kännissä kuulemma muutenkin päin seiniä tai ihmisiä. Jos ajattelee ettei voi tehdä mitään ettei vaan sattuis mitään niin ei se maailma kuulkaa niin pyöri.
10
Yleistä keskustelua / Vs: Takaa-ajo tilanne mäntyharjulla
« Uusin viesti kirjoittanut Henry Eklund eilen kello 19:46:41 »
Meinasin ettei olisi kaahannut ilman takaa ajoa.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 ... 10