Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10
31
Yleistä keskustelua / Vs: Dennis
« Uusin viesti kirjoittanut Risto Saastamoinen eilen kello 10:22:21 »
Taitaa tuommonen vaihto-oppilas toimia enempi opettajana täällä, enemmän tuhoja ainakin tekkee ku tuo dennis.
32
Vanhat moottoripyörät / Vs: Triumph Harris
« Uusin viesti kirjoittanut Pertti Rintamaki eilen kello 10:14:09 »

Ei minullakaan sen kummempaa varmuutta ole, mutta jos noista kuvista jotakin osviittaa olisi. Kiilan suunta näköjään ratkaisee nokkapyörissä.
33
Yleistä keskustelua / Vs: Dennis
« Uusin viesti kirjoittanut Mika Malinen eilen kello 09:59:49 »
Ulkomailta tulee muutakin räväkkää kuin myrsky.

https://m.youtube.com/watch?v=2xo3mR5dzYg
34
Vanhat moottoripyörät / Vs: Kaksisylinterisen IC:n kipinälotto
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Korhonen eilen kello 09:37:43 »
... ja minä se jo menin siihen säätimeen koskemaan...

Vaan mittailin eilen ja lataili maksimissaan 7,5 volttia akulta mitattuna. Pitää tarkkailla asiaa. Hyllyssä löytyy pari ylimääräistä säädintö, ja pitäisi olla ihan ehjiä. Pidemmälle reissulle sitten mukaan vaihtokappale!
35
Vanhat moottoripyörät / Vs: Kaksisylinterisen IC:n kipinälotto
« Uusin viesti kirjoittanut markkukovasin eilen kello 09:33:19 »
Moro!

Martilla on oikea asenne. Oikeaa veteraanimotoristimeininkiä!

Ja onhan nuo Issikan sähköt niin ansiokkaasti sakemannilta kopioitua
perustekniikkaa,että toimiihan ne,kun vaan nuo karvat ovat ojennuksessa.

Oman kokemuksen mukaan suurin ongelma on yleensä itäpyörissä ollut
latauksessa-ja siinä erityisesti säätimessä...joka on alkanut sellaisista
säätöyrityksistä,joissa on enemmän intoa kuin taitoa.

Saa sen laturin jopa käämeistään savuamaan,jos oikein innolla ruuvaa...

Latauksen loppuessa loppuu yleensä kohta myös käyminen-joten laturiamme vaalikaamme
ja hellikäämme! :laugh:

t. Markku
36
Vanhat moottoripyörät / Vs: Kaksisylinterisen IC:n kipinälotto
« Uusin viesti kirjoittanut Martti Korhonen eilen kello 09:20:17 »
Pitääpäs nuo maadoitukset katsoa hyväksi.

Ajatus on saada tästä ajopyörä arkiajoon, lähitienoiden koluamiseen ja mahdollisesti vähän pidempäänkin reissaamiseen. Luotettavuus on tietysti tässä olennainen seikka. Pyörä on kokonaisuudessaan hyvässä ja suhteellisen siistissä alkuperäiskunnossa, siihen on lisätty vain Jawan latausmittari ja sen ohessa oleva päävirtakytkin. Nämäkin ohitettavissa käden käänteessä jos ongelmaa niissä ilmenee. Toisin sanoen johdotukset ovat pääosin hyväkuntoiset alkuperäiset ilman mitään paukkulankoja. Ne on nyt putsattu ja käyty tarkkaan läpi. Seuraavaksi sitten nuo maadoitukset parannukset.

Olen vakuuttunut siitä, että alkuperäissähköillä on aivan mahdollista pärjätä kun ne huoltaa kuntoon ja harrastelee kevyttä ylläpitotyötä silloin tällöin. IC oli aikanaan erittäin käytetty pyörä Suomen, Neuvostoliiton ja monen Itä-Euroopan valtion syrjäseuduilla. Sähkölaitteille ei ollut saatavilla 2000-luvun korvikkeita, ja valtaosa omistajista pärjäsi alkuperäisillä laitteilla. Toiset paremmin, toiset huonommin. On selvä asia, että nämä ovat vaatineet ylläpitoa, ja toisilla on siihen hommaan enemmän halukkuutta ja kärsivällisyyttä. Tulkkasin jotain vanhoja neuvostoliittolaisia prätkäalan artikkeleita käännöskoneen kanssa, ja siellä oli Jawan ja IC:n kaksisylinteristen vertailu. Artikkelissa todettiin, että Jawan moottori on monella tapaa parempi, mutta sitä ei suositeltu maaseudun kulkupeliksi. Syy oli monimutkaisemmassa rakenteessa. IC:n kerrottiin olevan remontoitavissa yksinkertaisemmilla työkaluilla, joka puoltaa käyttöä huoltoverkoston ulkopuolella.

Se, mikä näiden kanssa päti puoli vuosisataa sitten pätee edelleen. Alkuperäisvehkeet on käyttökelpoisia jos ne vaan ovat hyvä- tai korjauskuntoisina tähän päivään säilyneet. Ja samoin on tuon huollonkin suhteen. Kuten ennenkin, ne vaativat tiettyä paneutumista, jotta niiden sielunelämän ja sudenkuopat ymmärtää. Nykyään vaan on se vaihtoehto olemassa. Moderni sytytys- ja latausjärjestelmä on helppohoitoisempi, luotettavampi ja monessa mielessä parempi. Siinäkin on toki sudenkuoppansa. Huollettavuus tien päällä on huonompi, mutta toisaalta sitä huollon tarvetta ei välttämättä tule jos paikat pitää puhtaana ja piuhat ehjänä. Minulla on toisessa IC:ssä Vapen systeemi ja olen ollut oikein tyytyväinen. Aina on pelannut niin kuin pitää. Ostin sen aikanaan kun pyörässä oli niin paljon muutakin laitettavaa, eikä näistä vehkeistä tajunnut mitään. Saipahan sähköpuolen kerralla kuntoon ja luotettavaksi ja pystyi keskittymään muihin lukuisiin ongelmakohtiin.

Vaan nyt kun on jo vähän näiden koneiden tavoille oppinut ja tämä kaksisylinterinen on hyvässä alkuperäiskunnossa ja minulle ensimmäiseltä omistajalta tässä kunnossa siirtynyt, niin otin tavoitteeksi opetella elämään alkuperäisten sähköjen kanssa. Myönnettävä on, että osittain on kyse myös vastarannan kiiskiydestä. En halua laittaa kärjetöntä osin siksikään, että se tuntuu olevan tällä haavaa automaattivastaus kaikkiin IC:n sähköongelmiin.

Toki alkuperäiset virtalaitteet vaativat vähän vaivaa ja alku on ollut jossain määrin karikkoinen, mutta usein tekemisen mielekkyys ja palkitsevuus löytyy juuri vaivan kautta saavutetun voiton kautta. Kun pyörä käynnistyi eilen keveästi ensimmäisellä polkaisulla ja kummallakin sylinterillä, oli sen ompelukonemaisen siisti ja tasainen tyhjäkäynti erikoisen kaunista korvalle. Huomattavasti kauniimpaa kuin sama ääni ennen sitä edeltänyttä kolmen viikon sähkörevohkaa. Vaan sitähän se harrastustoiminta on - nimittäin kiertotien kautta maaliin saapumista. Jollekin keskikokoiselle vuorelle pääsisi kätevästi helikopterilla, eikä juokseminen ole missään nimessä nopein tai vaivattomin tapa suorittaa sadan metrin matkaa. Samoin se on prätkähommissa. Ajaminen paikasta toiseen mahdollisimman suurella luotettavuudella ei ole ainoa harrasteen anti, vaan vain yksi niistä monista asioista, joilla näiden ropaaminen elämää sulostaa.
37
Yleistä keskustelua / Vs: Dennis
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Behm eilen kello 09:03:36 »
Onneksi en toissapäivänä tehnyt lumitöitä, koska Dennis teki ne minun puolesta.
38
Mopopalsta / Vs: Mikä mopo?
« Uusin viesti kirjoittanut tapiovuorenmaa eilen kello 08:45:43 »
Lähellä ollaan.
Kuitenkin huomioksi : Tuo 01035 on Tyyppikatsastusnumero vuodelta 1961. Runkonumero vasta kertoo tarkasti , onko se esim. 61/62/63.Jos tarkka vuosi on tarpeellinen tietää.
Jos on , niin yhteys Nurmiseen.
39
Yleistä keskustelua / Vs: Dennis
« Uusin viesti kirjoittanut Pentti Eskelinen eilen kello 08:26:03 »
Tuollaviisiin on muualla männynnä puita nurin.

http://www.tilannehuone.fi/halytys.php
Hälytyskartassa näkkyy yksi kuusi olevan köllöllään Pentin asumapaikan piällä?


Ei yltäny latvus tänne asti, näky olleen Siilinjärven kuppeella tuo myrskytuho. ::)
40
Yleistä keskustelua / Vs: Dennis
« Uusin viesti kirjoittanut markkukovasin eilen kello 07:46:36 »
No nyt se tuuli tyyntyi kokonaan. Ja alkaa seestyä.

Pentti varmaan kommentoi,kunhan ryömii sen puun alta esiin? :laugh:

t. Markku
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10