VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Jarmo Oksanen - Helmikuu 27, 2009, 13:05:52 ip

Otsikko: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Jarmo Oksanen - Helmikuu 27, 2009, 13:05:52 ip
Helsingin Sanomat lauantaina 17. toukokuuta 1947

ELÄINTARHANAJO vaati ihmishengen

Moottoripyöräilijä paiskautui paalukaiteeseen

IX Eläintarhanajo vaati moottoripyöräilijän Gunnar Vilhelm Söderholmin hengen. Koskaan aikaisemmin ei Suomessa moottoriurheilu ole kilpailuissa johtanut kuolemaan. Kuolonajo tapahtui moottoripyörän ensimmäisen erän viidennellä kierroksella.

Söderholm, joka ajoi Norton pyörällä B-luokassa ( 350 ksm ) sai huonon lähdön. Ensimmäisen kierroksen jälkeen hän oli kymmenes, kolmannella kierroksella kahdeksas, mutta sen jälkeen hän sai moottorinsa erinomaiseen käyntiin ja kiristi pyörästään kaiken mahdollisen vauhdin. Neljännen kierroksen jälkeen Söderholm oli jo kärkiryhmässä viidentenä ja jatkoi takaa-ajoaan. Ns. ”kuoleman kurvan” jälkeen seuranneessa nousussa Nortoninsa veti mainiosti ja ohitti 8 pyörää. Moottoripyörän vauhti kiihtyi yhä alarinteessä, eikä ohjaaja pystynytkään hallitsemaan pyöräänsä, joka paiskautui ”moukaripörssin” harjoituspaikan yläpuolella olevan kaarteen paalukaiteeseen. Söderholm sai päämurtuman ja kuoli heti.

Onnettomuuden todennäköisenä syynä pidetään kaasuvivun katkeamista, josta seurasi, ettei ajaja ehtinyt hiljentää vauhtiaan. Vielä viime tingassa ohjaaja yritti saada pyöränsä kaartamaan, mutta hän joutui aivan käänteen ulkoreunaan eikä onnettomuus ollut vältettävissä. Tapahtumasta ei ilmoitettu yleisölle, joten ainoastaan silminnäkijät tiesivät sen.

Söderholm oli syntynyt 4.11.1908 Helsingissä, josta hän muutama vuosi sitten siirtyi liikemieheksi Kotkaan. Hän oli varma moottoripyöräilijä. Monissa kilpailuissa hän oli päässyt palkinnoille. Moottoriurheilua Söderholm tuki kaikin tavoin. Niinpä nytkin hän oli lahjoittanut kaksi palkintoa Eläintarhanajoon. Söderholm oli naimisissa ja hänen vaimonsa odottaa näinä päivinä tapahtuvaa lapsen syntymistä.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: kari kallio - Helmikuu 27, 2009, 20:13:13 ip
Aihetta sivuten:
70-luvun alussa omistin Norton CJ (camsaft junior) 350 cc moottoripyörän joka oli sama, jolla G. Söderholm tapasi kohtalonsa Eltsusssa!
Yritän löytää kuvan.
kk

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Jarmo Oksanen - Lokakuu 27, 2009, 20:36:47 ip
Helsingin Sanomat 27.6.1948

Gösta Lönnfors kuollut

Onnettomuus Assenin kansainvälisissä kilpailuissa

Assen, Hollanti 26.6. (UP)

Tunnettu suomalainen moottoripyöräilijä Gösta Lönnfors sai surmansa lauantaina ottaessaan osaa Assenissa järjestettyihin kansainvälisiin kilpa-ajoihin.
Lönnfors osallistui 350 ksm:n koneiden kilpailuun ja tultaessa kolmannella kierroksella erääseen käänteeseen hän kosketti paikalla ollutta suoja-aitaa.
Takana tulevat ajoivat kaatuvan suomalaisen päälle. Lönnfors vietiin heti sairaalaan, jossa hän kuitenkin kuoli.
Tapaus oli ensimmäinen laatuaan Assenin ajoissa. Sää oli kilpailujen aikana kaunis ja yleisöä oli kertynyt noin 100 000.
Voittajan keskinopeus oli 131,8 km tunnissa. Ajettu matka oli 165 km.

Gösta Lönnfors, joka oli syntynyt Loviisassa 13.8.1911 oli rehtinä kilpailutoverina saanut nimen "moottoriratojen gentlemanni".
Hän aloitti moottoriurheilun harrastamisen jo nuorena sijoittuen vuonna 1934 niin hyvin, että hänet katsottiin Suomen parhaimmistoon kuuluvaksi.
Tämä tapahtui kuitenkin vain jääradoilla, mutta siitä alkoikin hänen menestyksensä tie. Vuonna 1937 Lönnfors kuului jo Suomen mestariluokan ajajiin TT-radoillakin. Näillä radoilla hänestä sitten tulikin mies, jota luokassaan sotien jälkeisinä vuosina pidettiin pohjoismaiden parhaana. Hän oli ehdottomasti varma ajaja, jolle ei aikaisemmin ollut tapahtunut minkäänlaista onnettomuutta.

Lönnfors oli ahkera kilpailija. Vuonna 1939 hän mm. osallistui 15 kovaan TT-ajoon. Lönnfors ehti kilpailla melkeinpä kaikissa Euroopan maissa näyttäen vauhtia Englannissa, Ranskassa, Hollannissa, Belgiassa, Sveitsissä, Saksassa, Tsekkoslovakiassa, Virossa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Gösta Lönnforsin tilille on kertynyt neljä voittoa Eläintarhan ajoissa ja viimeiset laakerinsa hän niitti Ruotsissa Skarpnäckin kilpailuissavoittaen luokkansa sielläkin. Mestariajaja Gösta Lönnfors oli myyjänä Shellin palveluksessa. Häntä suremaan jäi vaimo.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Lokakuu 28, 2009, 00:04:19 ap
Lisätäänpä listaan Erkki Ala-Sippola, joka menehtyi Helsingin Velodromin sarjaspeedway-kisassa saamiinsa vammoihin sairaalassa.

LJr.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Lokakuu 28, 2009, 10:16:38 ap
Tuttavani kertoi minulle tästä tapahtumasta silminnäkijänä... Hän oli ollut nuorena varusmiehenä toimitsijatehtävissä, kyseisellä rata-alueella, kun onnettomuus tapahtui.

YLE:n "Elävä arkisto" kertoo seuraavasti:
 
Eläintarhan moottoripyöräsurma 1953

Eläintarhanajo 15.05.1953
Vuonna 1953 ajettua 14. Eläintarhanajoa varjosti suomalaisen Carl-Olof Tötterströmin traaginen kuolema 500-kuutioisten moottoripyörien kilpailussa.

Viimeistä edellisellä kierroksella kolmantena ollut porvoolaispyöräilijä kallisti ajokkiaan Moukaripörssin alamäessä liikaa, jolloin pakoputki ja jalkatappi osuivat asfalttiin. Tötterström paiskautui radalta aidan läpi ja kuoli sairaalassa.

Kaksi muuta kilpailijaa kaatui samassa paikassa, jossa myös Gunnar Söderholm vuonna 1947 menetti kaasuvaijerin katkettua pyöränsä hallinnan kohtalokkain seurauksin.

350-kuutioisten pyörien sarjassa britti Alan Dudley-Ward tunkeutui väkisin kärkeen, vaikka jäikin startissa jälkeen. Toiseksi ajoi Ruotsin Andersson. Myös tässä luokassa tapahtui kaatumisia, mutta pahemmilta onnettomuuksilta vältyttiin.

Dudley-Ward (D-W Special) voitti myös 500-kuutoisten luokan jo kolmatta kertaa peräkkäin. Kakkoseksi ajoi Suomen Nils Schröder Triumphilla.

Turvajärjestelyt eivät Eläintarhassa olleet nykyisten autokilpailujen tasolla. Kun Uolevi Paavolainen kaartaa nurmikon kautta, sillä istuskelevat ihmiset väistävät rauhallisesti. Myöhemmillä kierroksilla Paavolainen ajoi ulos radalta saaden aivotärähdyksen, josta kuitenkin parani muutamassa viikossa.

Teksti: Jukka Lindfors
AVAINSANAT: 1953, autourheilu, Eläintarhanajot, moottoriurheilu
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Lokakuu 28, 2009, 17:03:08 ip
Kokeillaan, saako 'puhelinskannauksista' selvää...  ::)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Lokakuu 28, 2009, 18:32:15 ip
Skannatussa tekstissä on asiavirhe, sillä "Poju" Tötterström ajoi Raine Lampisen ex-Triumphilla.

LJr.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pekka Lankinen - Lokakuu 28, 2009, 21:14:29 ip
Sivut on 'puhelinskannattu' Henry Lindbergh'in kirjasta "Kurvit suoriksi, poimintoja Suomen vauhtiurheilun20-vuotistaipaleelta", vuodelta 1960...
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Lokakuu 29, 2009, 00:40:57 ap
Pekka, kuten huomaat, niin kirjoissakin voi olla virheitä. Vuoden -53 Eltsuun Raine sai tuliterän Manxin, joten isäni halliin tulikin kisaviimeistelyä varten Norton eikä vanha tuttu Triumph GP. Sen Raine kertoi myyneensä toiselle kerkkoolaiselle kuljettajalle Carl-Olof Tötterströmille, joka siis starttasi numerolla 13. Viimeistä edellisellä kierroksella hän oli kolmas. Kärjessä oli Alan-J. Dudley-Ward Triumph-koneisella Specialillaan ja toisena englannin Harry Bostock Triumphilla. Moukaripörssin alamäessä Trumpan megafoni tai jalkatappi osui asvalttiin surullisin seurauksin. Syitä tapahtuneeseen esitettiin monia, mutta varmuutta asiaan ei saatu. Se kuitenkin tiedettiin, että pyörään oli Rainen jäljiltä tehty jousitusmuunnoksia, sillä kuski oli ollut nyt aikaisempaa kevyempi.

Hallin seinällä oli vuosikymmenkaudet kehystettynä ja muistokirjoituksella varustettu Holger Eklundin aikaisemmalla kierroksella ottama kuva samasta paikasta. Kuva luovutettiin HMK:n toimistoon 1994. Timo Katajamäen kirjassa Eläintarhanajot Moottoripyörille Töttiksen ajokiksi mainitaan Triumph twin, mikä todistettavasti on oikein.

Terveisin Lennu Jr.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Jukka Rämä - Lokakuu 29, 2009, 08:04:07 ap

12.7.1953 Unto Assinen, Kouvolan maarata ja

13.10.1954 Seppo Punkka, Mäntän maaradalla tapahtuneen jälkeen.

Tiedot löytyvät http://riuta.suntuubi.com/?cat=82 (http://riuta.suntuubi.com/?cat=82) ja Assisen tapauksen jotenkin muistankin.

Jukka

Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Lokakuu 29, 2009, 12:37:07 ip
Lennu Jr.
Kiitos lisätiedoista.
Lähtöluettelossa taisi olla jo virheellinen tieto, jonka takia kirjassa esiintyy ajokkina Norton eikä Triumph.
Kerro, jos tiedät enemmän aikakauden kilpapyörähistoriaa...   
Olisi todella kiinnostavaa tietää lisää Suomen Triumph GP kilpahistoriasta. Olihan ko. tyyppi valmistettu tehtaalla ainoastaan kilpailukäyttöön, määrän jäädessä alle kahdensadan. Olen kuullut Tötterströmin pyörän, olleen onnettomuuden jälkeen, pitkään isäsi tallissa? Myytiikö pyörä osina "maailmalle", jolla tietoni mukaan kerättin rahaa leskelle... entä muut uutena Suomeen tuodut GP:t. Eikös Vijo Koprallakin ollut ajokkina Triumph GP, Arwidsonin maahantuomana.

Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Lokakuu 29, 2009, 13:36:03 ip
Pertti, panitpa pahan. Muistikuvien varassa tässä paljolti olen.

Isäni solmi -48 oikein kirjallisen sopimuksen Arwidsonin maahantuomien moottoripyörien kasaamisesta ja huollosta, joten -49 koettiin suurena tapahtumana, kun 2 GP:tä tuotiin satamasta laatikossa Luolaan (hallille myöhemmin vakiintunut, erittäin kuvaava nimitys). Toinen oli tietenkin Arwidsonin mp-myyjälle ja pääjohtajan tyttären aviomiehelle Raine Lampiselle. Toinen oli myyty Viipurilais-Lahtelaiselle Viljo Kopralle, josta tuli vakiomajoittuja kotiimme Eltsujen ajaksi. Muistan, että laatikoissa oli myös rakisteröintiin tarvittavia osia irrallaan mukana.

1950-luvun alussa Triumph oli yleinen merkki 500-luokassa, sillä erilaisia GP-replikoita tehtiin kohtalaisen paljon. Arvauksena heitän, että aitoja GP:itä olisi tullut yhteensä vain puolenkymmentä. Rainen pyörä oli tunnetusti kovakulkuinen, sillä hän pärjäsi sillä hienosti huolimatta kuskin suurehkosta omapainoerosta muihin kuskeihin verrattuna. Salaisuus oli Armas Rosenqvistin tehtaalta hankkimista ohjeista sekä viriosista, jotka Helge Grön sitten toi mukanaan. Tietenkin ojn mainittava Rafun merkittävä osuus rakentamisessa sekä viimeistelyssä. Rainehan myi (Arwidsonin omistaman?) pyörän Tötterströmille, mutta onnettomuuden jälkeen Rafu vuosia murehti sitä, olikohan "Poju"lle myyty liian raju laite.

Onnettomuuspyörä todella tuotiin Luolaan, missä alan miehet kävivät sankoin joukoin sitä tutkimassa. Samoin useat delegaatiot kävivät tutkimassa Moukaripörssi asvalttia, mutta siinä oli niin paljon kaatumisjälkiä, että varmuudella ei voitu todeta mitään. Pyörää ei muistaakseni viety koskaan Kerkkooseen, joten on täysin mahdollista, että osien myynti Arwidsonin välityksellä toteutui. Ainakin tällaisesta lesken ja perheen tukemismahdollisuudesta paljon puhuttiin. Ohjelmatiedot voivat hyvinkin olla virheelliset, sillä Nortti tuli Luolaan yllättäen. Lisää tarvittaessa yv:nä, LJr.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: jarmojalonen - Lokakuu 29, 2009, 19:22:41 ip
                                   MORO
Tietysti ei pidä unohtaa PYYNIKINAJOISSA kuolleita 1935 Eino Pihkala Elimäeltä ja 1948 Simo Kuusitie Tampere lisäksihän pyynikki vei ruotsalaisen Jack Lindhin hengen 1969.
T:Jarmo
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Tapio Rautalammi - Lokakuu 29, 2009, 21:07:49 ip
Onni Kyrö
Suomalainen ajaja Kyrö kuoli onnettomuudessa Hannoverissa Saksassa 11 huhtikuuta 1937 Eilenriede -kilpailussa.
Hän kilpaili 350 kuutioisten luokassa, luultavimmin hänen NSU -pyöräänsä tuli kilpailun aikana jarruvika, ja hän ajoi ulos radalta heinäpaaleihin viimeisessä kurvissa ennen maalia. Kyrön pyörästä irtosi onnettomuudessa takapyörä. Hän oli ollut silloin 4 sijalla kilpailussa.
Onni Kyrö sivustolle: http://www.riutaclassic.suntuubi.com/?cat=22 (http://www.riutaclassic.suntuubi.com/?cat=22)
T:Tapio
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Raimo Vuoriniemi - Lokakuu 29, 2009, 22:17:16 ip
Oiva Laakso menehtyi Elätarhanajoissa (luokka 500) vuonna 1962

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=88&t=29&a=463 (http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=88&t=29&a=463)
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: erkki kuparinen - Lokakuu 30, 2009, 08:55:14 ap
 ???  Juhannuksena joskus Haapajaärvellä maarataajoissa kuoli 2 ajajaa Ilkka Helminen toinen Heinolalainen Tapio ?????? tämä ikuisenelämän sitämätön keveys vie myös muistin!!!!
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Lokakuu 30, 2009, 18:23:05 ip
haapajärven maaratakilpailuissa, 12.7.1964, seitsemännessä erässä ajoivat ennen kaarteeseen tuloa toisiaan päin Ilkka Helminen ja Taisto Marttila,kohtalokkain seurauksin, Heinolan moottorikerhoa edustanut Marttila kuoli Haapajärven sairaalassa samana päivänä. Helminen kuljetettiin yksityislentokoneella Oulun sairaalaan jossa kuoli 14.7.64. Helminen edusti salpausselän moottorikerhoa.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: jarmojalonen - Lokakuu 30, 2009, 20:04:35 ip
                     MORO

_80 luvulla kuoli Arto Koskinen motocrossissa  legendaarinen Maico kuljettaja.
T:Jarmo
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: erkki kuparinen - Lokakuu 30, 2009, 20:17:03 ip
 >:( Taas varmistetaanko muisti että Maico Koskinen kuoli harjotellesaan eikä kilpailutilanteessa. Oliko myös hän tehnyt sen perusvirheen että harjoitteli yksinään ja näinollen apu viipyi. ?????
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Juhani Saastamoinen - Lokakuu 30, 2009, 23:46:07 ip
Erkin mainitsemaan virheeseen sortui myös toinen Maico-kuski Ruskeasannalla? Ei hän aivan yksin paikalla ollut, mutta seuralaiset odottivat turhan pitkään ennen lähtemistä selvittämään syytä kuskin viipymiseen. SM-tason kuski, jonka nimi ei nyt tule mieleen.

LJr.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Markku Nissilä - Lokakuu 31, 2009, 01:55:43 ap
Haapajärven maaratakilpailuissa -64 menehtyneiden Helmisen ja Marttilan lisäksi paria viikkoa aiemmin samana synkkänä vuonna kuoli Kokkolan maarata-ajoissa Kokkolan Moottorikerhoa edustanut Erkki Runnakko.

(Olin toistakymppisenä kossina katsomassa kumpiakin kisoja.)
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: erkki kuparinen - Lokakuu 31, 2009, 07:54:13 ap
 ;) Mansen miehet hei ! Nevski Nevala saksassa ?????
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Leo Salmi - Lokakuu 31, 2009, 10:33:26 ap
               Se om moro

 Nevski menehtyi 23.8.81 Saksassa.Hän oli ainoa tuntemani "TT-mies" joka säilytti
 moottoripyöräänsä kerrostalossa omassa huoneessaan talvet.

 Toijalan kuljettaja Tuomo Haarala menehtyi 1985 Ahvenistolla
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Tuomo Ruohonen - Lokakuu 31, 2009, 11:44:21 ap
Toukokuussa 1979 menehtyi Jyväskylän Moottoriurheilijoita edustanut, mutta Ruotsissa silloin asunut Seppo Saikkonen Oslossa mäkikilpailuissa. Hän osalllistui sivuvaunuluokkaan kuljettajana itserakentamallaan pyörällä , missä oli 3-sylinterinen 750 kuutioisen Kawasakin kone. Hän menehtyi ulosajon seurauksena välittömästi ja on haudattu Jyväskylän maaseurakunnan hautausmaalle.

Tuomo Ruohonen
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Lokakuu 31, 2009, 15:48:31 ip
Jorma Nevala,lempinimeltään Nevski kaatui 7 ajajan joukkokolarissa Nurnbergin radalla,kuoli välittömästi haiman repeytyessä. Nevala, Assinen ja Punkka olivat Pirkan moottorimiesten ajajia.
Nevski todellakin säilytti Yamahaansa makuuhuoneessa, johon se kuljetettiin hissillä pystyasennossa, pyörä oil silloin aivan uusi.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: jarmojalonen - Marraskuu 01, 2009, 21:31:33 ip
                                MORO

Totta puhut Erkki ,MAICO Koskinen kuoli harjoitellessaan,en tuota muistanut kunnes muistutit.
T:Jarmo
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Teemu Mäkinen - Marraskuu 02, 2009, 12:52:34 ip
  Taas varmistetaanko muisti että Maico Koskinen kuoli harjotellesaan eikä kilpailutilanteessa. Oliko myös hän tehnyt sen perusvirheen että harjoitteli yksinään ja näinollen apu viipyi.

Oli kuuleman mukaan hypystä? kaatunut ja saanut ohjaustangon päästä kovan iskun rintaan. Ei varmaan ollut paljoa enää tehtävissä.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Marraskuu 02, 2009, 13:14:11 ip
 JARNO SAARINEN Monza 1973. Mailmanmestari 250cc vuonna 1972 . Jarno on Suomen moottoriurheilun ainut legenda.( Näin lukee Mobilian kustantamassa kirjasessa).
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: erkki kuparinen - Marraskuu 02, 2009, 14:01:16 ip
 ;D  Yhdyn täydellisesti Kortelaiseen tekisi mieli lisätä että Mikkolan Hessu on edeleen kävelevä legenda uskokoon kuka haluaa.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Tommi Pyykkö - Marraskuu 06, 2009, 21:19:51 ip
Oikeastaan Kosken Reksa kuoli kilpailussa myös,tosin pikku viiveellä.Tommi Kemistä.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Tammikuu 25, 2010, 19:56:28 ip
Vuonna 1964 menehtyi kolme suomalaista maaratakuskia. Toukokuussa ajetussa Kokkolan kilpailussa menehtyi loviisalainen Sven-Erik Brodbacka (toivottavasti muistan nimen oikein), ja elokuun alkupuolella ajetussa Haapajärven Maarata-ajoissa lahtelainen Ilkka Helminen ja heinolalainen Jorma Marttila. Helminen ja Marttila ajoivat yhteen kurvissa, pyörät takertuivat toisiinsa ja ajautuivat ulos radalta kohtalokkain seurauksin. Kuukausista en ole aivan varma, mutta korjaan heti kun löydän Moottoriurheilu-lehden sen vuoden numerot.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Tammikuu 25, 2010, 20:18:12 ip
haapajärven maaratakilpailuissa, 12.7.1964, seitsemännessä erässä ajoivat ennen kaarteeseen tuloa toisiaan päin Ilkka Helminen ja Taisto Marttila,kohtalokkain seurauksin, Heinolan moottorikerhoa edustanut Marttila kuoli Haapajärven sairaalassa samana päivänä. Helminen kuljetettiin yksityislentokoneella Oulun sairaalaan jossa kuoli 14.7.64. Helminen edusti salpausselän moottorikerhoa.

Oikeassa olet Pekka, Haapajärven tapahtumista, sekoitin ilmeisesti kuolinpäivän ja hautajaispäivän. Hautajaisissa olin mukana, Ilkka haudattiin Lahteen, Levon hautausmaalle. Haudalla oli pitkään muistomerkkinä kaunisteltu Japin kone, en tiedä onko enää. Kun viimeksi Levolla kävin en löytänyt hautaa.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Tammikuu 25, 2010, 20:55:12 ip
Vuonna 1964 menehtyi kolme suomalaista maaratakuskia. Toukokuussa ajetussa Kokkolan kilpailussa menehtyi loviisalainen Sven-Erik Brodbacka (toivottavasti muistan nimen oikein), ja elokuun alkupuolella ajetussa Haapajärven Maarata-ajoissa lahtelainen Ilkka Helminen ja heinolalainen Jorma Marttila. Helminen ja Marttila ajoivat yhteen kurvissa, pyörät takertuivat toisiinsa ja ajautuivat ulos radalta kohtalokkain seurauksin. Kuukausista en ole aivan varma, mutta korjaan heti kun löydän Moottoriurheilu-lehden sen vuoden numerot.

Ei pitäisi enää luottaa pelkkään muistiin lähes 50 vuoden takaisissa tapahtumissa. Moottoriurheilu-lehden (N:o 6-7.1964 sivu 42) mukaan 31.5.1964 ajetun Kokkolan Maarata-ajojen kahdenteentoista lähtöön osallistuivat Erkki Runnakko, Sven-Erik Brodbacka, Juhani Mannermaa ja Olli Kalajanniska. Brodbackan ja Runnakon onnettomuudessa menehtyi loviisalainen Erkki Runnakko. Olen todella pahoillani, ja pyydän asianosaisilta anteeksi, etten tarkistanut asiaa ennenkuin kirjoitin jutun. 
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: matti.j.tarvainen - Helmikuu 22, 2010, 01:36:29 ap
Lisätäänpä listaan Erkki Ala-Sippola, joka menehtyi Helsingin Velodromin sarjaspeedway-kisassa saamiinsa vammoihin sairaalassa.

LJr.
  ;)Olin muuten katsomassa näitä  kisoja. Ei näyttänyt tapaus  pahalta. Valitettavast lopputulos kuitenkin johti siihen. Ei koskaan toivoisi mitään henkilö eikä muutakaan vahinkoja tapahtuvaksi. :)
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: kari.j.tuominen - Maaliskuu 24, 2010, 20:51:44 ip
  
Täältä http://www.motorsportmemorial.org/index.php?db=ms (http://www.motorsportmemorial.org/index.php?db=ms)  löytyy paljon paremmille radoille siirtyneitä.mm.Palojärven Sakke sieltä löytyi,vaikka ei kilpailutilanteessa menehtynytkään.
Paikkaansa pitävyyttä en osaa sanoa,ainakin suomalaisista tiedoista.Ainakin Man-saaren lista on pitkä 235 henkeä, ei suomalaisia.
                     
                                       RIP
 T:KT
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Markku Nissilä - Maaliskuu 25, 2010, 01:04:43 ap
Vuonna 1964 menehtyi kolme suomalaista maaratakuskia. Toukokuussa ajetussa Kokkolan kilpailussa menehtyi loviisalainen Sven-Erik Brodbacka (toivottavasti muistan nimen oikein), ja elokuun alkupuolella ajetussa Haapajärven Maarata-ajoissa lahtelainen Ilkka Helminen ja heinolalainen Jorma Marttila. Helminen ja Marttila ajoivat yhteen kurvissa, pyörät takertuivat toisiinsa ja ajautuivat ulos radalta kohtalokkain seurauksin. Kuukausista en ole aivan varma, mutta korjaan heti kun löydän Moottoriurheilu-lehden sen vuoden numerot.

Ei pitäisi enää luottaa pelkkään muistiin lähes 50 vuoden takaisissa tapahtumissa. Moottoriurheilu-lehden (N:o 6-7.1964 sivu 42) mukaan 31.5.1964 ajetun Kokkolan Maarata-ajojen kahdenteentoista lähtöön osallistuivat Erkki Runnakko, Sven-Erik Brodbacka, Juhani Mannermaa ja Olli Kalajanniska. Brodbackan ja Runnakon onnettomuudessa menehtyi loviisalainen Erkki Runnakko. Olen todella pahoillani, ja pyydän asianosaisilta anteeksi, etten tarkistanut asiaa ennenkuin kirjoitin jutun.  

Ei näköjään tiennyt Moottoriurheilu-lehtikään asiaa tarkasti.
Kirjoitin tähän ketjuun lokakuu 31 päivä:
"Haapajärven maaratakilpailuissa -64 menehtyneiden Helmisen ja Marttilan lisäksi paria viikkoa aiemmin samana synkkänä vuonna kuoli Kokkolan maarata-ajoissa Kokkolan Moottorikerhoa edustanut Erkki Runnakko."

Myös Sven-Erik Bodbacka (ei Brodbacka) edusti Kokkolan Moottorikerhoa.
Nyt ei tätä vanhaa ravirataa ole enää. Päälle on rakennettu taloja.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Juha Mattila - Maaliskuu 26, 2010, 00:08:35 ap
Pertti Lahtinen menehtyi 1992 helluntaina Heinolan maaratakilpailussa urheilukoneiden (500) lähdön jälkeisessä mutkassa hitaamman törmättyä häneen, kun Lahtinen oli menossa pyöränsä luokse kaaduttuaan mutkassa.  Hitaampi oli 250-kuutioisella 500-kuutioisten lähdössä.
Ilmeisesti hiekkapöly oli näkyvyyden esteenä.
Muistaakseni Lahtinen edusti Jyväskylän Moottoriurheilijoita (JMU).
Edesmenneen kilpakumppanin muistoa kunnioittaen.

Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Henry O. Luoma-aho - Syyskuu 24, 2013, 17:59:52 ip
Oulunkylän kilparata 22.9.1907  19v. Wäinö Nieminen jäi Emil Lampisen yliajamaksi ja menehtyi saamiinsa vammoihin.
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Syyskuu 25, 2013, 16:14:14 ip
Ikävää luottevaa toi on,mutta kukahan tästä vielä puuttuu?? Motoparkissa kilpailuissa menehtynyt purkkari??Tän keskustelun voi nyt päättää tähän!! >:(
Otsikko: Vs: Kilpailuissa menehtyneet suomalaiset moottoripyöräilijät
Kirjoitti: Harri Rintamäki - Syyskuu 25, 2013, 18:52:23 ip
Juurikin näin Pekka.