VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Jouni Utriainen - Marraskuu 15, 2010, 17:43:53 ip

Otsikko: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Jouni Utriainen - Marraskuu 15, 2010, 17:43:53 ip
Niin, mielenkiinto heräsi näihin kakstahti crossi Jawoihin. Ihan yleisesti kuinka paljon niitä aikanaan tuli 1950/1960 luvulla Suomeen verrattuna esim. sixien määriin?
250-kuutioisia taisivat olla pääasiassa? 350-kuutioisiakin taisi tulla jokunen vai? Onko niitä säilynyt tahi kunnostettuina harrastajilla? Taisivat kuitenkin joutua aika rääkkiin em. pelit. Oliko kilpakuskeja? Aika vähän löytyy tietoa aiheesta. Speden jossain elokuvassa joku tällainen vilahtaa.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Markku Lahtinen - Marraskuu 15, 2010, 20:47:29 ip

557 Jawoja tuotiin Suomeen aika paljon, tarkkaa määrää minulla ei ole tiedossa.
Olisiko tuotu noin 50...? Jawan luokkaa?
Suurimmat valmistenumerot, joita tullut vastaan jää alle 600 sadan.
557 tyyppiä rekisteröitiin tieliikenteeseen Hämeessä noin 10 kpl
Säilynytkin 10..20.
Oli yleisesti käytössä  hyvällä menestyksellä ykköstason crossikuskeilla 58...61.mm Raimo Rein 1958

558 on erittäin harvinainen.
Minulle tiedossa vain yksi säilynyt Suomessa.
Tuontimäärä yksittäiskappaleita?
Olisiko luokkajako 250/500 vaikuttanut myös harvinaisuuteen?

Uudempi 579/575  (250/350) cross eroaa rungoltaan olennaisesti normaalista Sixistä.
Näillä ei kuitenkaan enää pärjätty crossisa, ei juuri maantiepuolellakaan.
Ensimmäiset 2kpl Suomeen 1962 ja 1963 muutama lisää ja loput 1964 keväällä.
Moni rekisteröitiin tieliikenteeseen.
Tuotiin yhteensä 20..30 kpl Suomeen.
Konaisvalmistusmäärät crossiversiona alle 100 kappaleen yhteensä.

Speden elokuvassa ei vilahda crossi Jawa, vaan Koneliikkeen Vinku-Cetin runkoon rakentama "Sixi".
Kärhä sukeltaa siinä Dufvelin Jawalla puroon.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Timo Eronen - Marraskuu 15, 2010, 20:59:38 ip
Ihan mielenkiinnosta, millainen tämä 558 oli ? 1 syl, tilavuus ?
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Martti Nieminen - Marraskuu 15, 2010, 21:20:28 ip
2-syl  , tilavuus 350  ( 344).
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Jouni Utriainen - Marraskuu 16, 2010, 09:05:23 ap
Siinähän oli jo hyvä tietopaketti josta kiitokset Markulle. Lisää saa laittaa tietoa mikäli sitä on.

-Jouni-
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Tapio Rautalammi - Marraskuu 16, 2010, 15:35:52 ip
Jawa 557 Motocross 250cc Suomessa.
Jawalla aloitti moni suomessa kilpailemisen aikavälillä 1957-62.Minun ensimmäinen motocross kilpailuni Jawa Mc 557, oli 19.5.1961 Tampere/Horha, kilpailin vielä Jawalla 1962. Vuonna 1963 , 250cc luokassa Husqvarna ja Greeves syrjäytti Suomen  motocrossradoilta Jawan lähes kokonaan. Myöhemmin 60 luvulla tuli CZ, Montesa, Maico.Tältä sivulta löytyy muutama motocross Jawan kuva.  http://www.riut.suntuubi.com/?cat=42 (http://www.riut.suntuubi.com/?cat=42)
Terveisin
Tapio Rautalammi
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Jouni Utriainen - Marraskuu 17, 2010, 18:45:57 ip
Tapiolla hienoa historiaa ja dokumenttia! Kiitoksia myös tämän tiedon jakamisesta.

-Jouni-
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Marraskuu 19, 2010, 16:35:34 ip
Minullakin oli aikoinaan crossi-Jawa, tosin se oli minulle tullessaan varustettu 18 mallin koneella. Ostin sen Sunnan Sakelta 04.08.1960. Sakke oli ostanut sen Koneliikkeestä ja sen piti olla Raimo Reinin entinen peli. Reinhän ajoi 500-luokassa 350-koneella joskus 1950-luvun lopulla, kerran ainakin Orimattilan moto-cross ajoissa. Sakke oli ottanut vanhasta 18 mallin Jawasta moottorin, rekisterikilvet  ja rekisteriotteen. Moottori oli Saken viilaama, isolla Amal Monoblock kaasuttajalla varustettu, tasatahtinen ja varsin kovakulkuinen rautapyttyiseksi. Alangon Ekin IFA boxeri ei tälle Jawalle pärjännyt. Ajoin sillä armeijaan menoon asti, LP:n miehet eivät koskaan huomanneet jujua. Edes konetarkastajat kisoissa eivät kiinnittäneet huomiota reksiteriotteen tietoihin. Ajoin sillä muistaakseni pari maaratakisaa, Lahden maarata-ajoissa tulin neljänneksi, Juholan Kallu voitti Kultatähti-Pässillä, Seppo oli toinen Tiger Triumphilla ja Tynkkysen Jore kolmas Reskon Anssin entisellä 350-sixillä.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Markku Lahtinen - Marraskuu 19, 2010, 20:46:13 ip
Sakella taisi samaan aikaan olla useampiakin 557 Jawoja?

HZ-252 Oli pitkään.
T557-000374
1960
Vuodesta 1961..1965
Osti Mankon Erkiltä

557 Jawoja rekisterissä

Porissa alkujaan ollut
000592 E Lahti...Löfgren

Hämeessä tieliikenteessä
000348 Kuhlström...Ahvonen...Korelin..Koskinen
000350 Tamminen..Saarinen.. Mäkinen
000347 Hiilleste..Häkkinen
000406 Seulanto..Lilja..Laurila
000430 Jorma Järvinen..Halmenieni
000524 Ora
000565 Mauri Laakso.. Raittila..Paju


 
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Marraskuu 23, 2010, 09:25:53 ap
Sakella taisi samaan aikaan olla useampiakin 557 Jawoja?


Ei niitä yhtäaikaa muistaakseni ollut. Kun ostin Sakelta tuon 350-moottorisen, Sakke osti Alangon Ekin aidon 250-crossarin. Alanko oli ostanut Jawan Helmisen Autoliikkeestä edellisenä vuonna, katsastanut sen ja rekisteröinyt Jawan maantieliikenteeseen. Tuo aito crossi-Jawa saattoi olla Sakella vielä 1963, mutta seuraavana vuonna Sakella oli pikkupyöräisen CZ:tan runkoon rakennettu ja MZ 250 moottorilla varustettu kovakulkuinen peli. Tästä CZ/MZ:tä on hyvä kuva Moottorirheilu-lehden numerossa 5/64. Siinä Heinolan Maarata-ajoissa ajavat Sakari Sunna ja Ilkka Heinänen Jawalla jossa on Suomen Koneliikkeessä Raimo Reinille tehty lyhytiskuinen 250-kone. Runko on muistaakseni Kykkäsen Ramilta lainattu, ja alkujaan Anssi Reskon Päijänne-ajo pyörä vuodelta -59 tai -60.  Kisasta vielä sen verran että suorilla Saken Mitzi meni menojaan, mutta Jawa matalampana parempi ajaa mutkissa. Voittoon minua auttoi vielä se, että Viikilän Retsi keksi edellisellä viikolla kun kävimme kokeilemassa pyörää Heinolassa, että kokeillaan Jawan omaa crossiratasta taakse. Se oli erinomainen oivallus, Jawa lähti mutkasta paremmin kuin harvaan välitety Mitzi. Kokonaisvälitys oli muistaaksen 7.0 

HZ-252 Oli pitkään.
T557-000374
1960
Vuodesta 1961..1965
Osti Mankon Erkiltä

557 Jawoja rekisterissä

Hämeessä tieliikenteessä
000348 Kuhlström...Ahvonen...Korelin..Koskinen
000350 Tamminen..Saarinen.. Mäkinen
000347 Hiilleste..Häkkinen
000406 Seulanto..Lilja..Laurila
000430 Jorma Järvinen..Halmenieni
000524 Ora
000565 Mauri Laakso.. Raittila..Paju
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Marraskuu 23, 2010, 09:40:13 ap
Sen verran vielä tuosta Raimo Reinin entisestä crossi-Jawasta, että sitä ei löydy minkäänlaisista rekisteröintiasiakirjoista, koska sitä ei koskaan rekisteröity. Virallisesti se oli loppuun asti -53 vuoden Jawa Perak 18. Myin sen muuten armeijaan lähtiessäni Liehun veljeksille Orimattilan Pasinaan. Alangon Ekin crossi-Jawasta Viikilan Retsi muistelee että se tuli Helmisen Autoliikkeeseen vaihdossa MGA 1600 urheiluautoon, eräs lahtelainen yrittäjä oli sen ostanut Laineen Autosta crossia ajaakseen mutta luopui pyörästä melkein heti.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Marraskuu 25, 2010, 18:20:41 ip
Muisti alkaa tekemään tepposia, pitäisi aina tarkistaa ennen kuin kirjoittaa. Kuva tuosta lyhytisku-Jawasta on Moottoriurheilu-lehden numerossa 6-7 1964. Sama kuva löytyy Huimapyörän numerosta 1/2009 sivulta 3 Sunnan Sakesta kertovan jutun yhteydessä. Sivulla 4 olevassa kuvassa Jawa on jo uudessa kuosissa, "mopotankkisena kiiturina" kuten Kale kirjoittaa. Kuski laitimmaisena vasemmalla, "päämekaanikko" Vikki Viikilä on toinen vasemmalta, nahkainen lätsä päässä. 
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Juha Mattila - Marraskuu 25, 2010, 20:07:21 ip
Sen verran vielä tuosta Raimo Reinin entisestä crossi-Jawasta, että sitä ei löydy minkäänlaisista rekisteröintiasiakirjoista, koska sitä ei koskaan rekisteröity. Virallisesti se oli loppuun asti -53 vuoden Jawa Perak 18. Myin sen muuten armeijaan lähtiessäni Liehun veljeksille Orimattilan Pasinaan. Alangon Ekin crossi-Jawasta Viikilan Retsi muistelee että se tuli Helmisen Autoliikkeeseen vaihdossa MGA 1600 urheiluautoon, eräs lahtelainen yrittäjä oli sen ostanut Laineen Autosta crossia ajaakseen mutta luopui pyörästä melkein heti.
Tervehdys herra Heinänen!  Käsissäni on valokuvia juuri Heinolan maaratakisasta helluntaina 1964.  Yhden kuvan alla lukee "I. Heinänen Jawa".  Kuvat ovat edesmenneen Veikko Asikaisen ottamia.  Kuvia on myös myöhemmiltä vuosilta Heinolasta ja Lahdesta.  Kuvat ovat mustavalkoisia ja pieniä, kaukaa otettuja.  Hyvää on se, että useimpien kuvien yhteydessä on mainittu ajajan nimi.
Tommion erikoisesta Jawasta on myös kuva pyörän ollessa varikolla (kuva vuodelta 1966 tai 1967?).
Kyseiset kuvat ovat myös digitoituna VMPK:n ja Aholan Eskon ansiosta.
T. nuoremman polven maaratakuski
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Joulukuu 06, 2010, 11:43:15 ap
Terve Juha!

Olisi oikein mukava nähdä noita vanhoja valokuvia, käytkö koskaan Lahdessa Kisällinkadun kerhoilloissa? Olin tunnistavinani sinut samaksi kaveriksi jota aina silloin tällöin näkee kisoissa, ja P-H RT-porukoissa?
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Juha Mattila - Joulukuu 07, 2010, 09:25:51 ap
Terve Juha!

Olisi oikein mukava nähdä noita vanhoja valokuvia, käytkö koskaan Lahdessa Kisällinkadun kerhoilloissa? Olin tunnistavinani sinut samaksi kaveriksi jota aina silloin tällöin näkee kisoissa, ja P-H RT-porukoissa?
Terve Ilkka!
Taidanpa nyt tunnistaa sinutkin.  Siispä kuvat mukaan ja kerholle, kun ehtii.  Ehkäpä muistat kuvaajankin, joka itsekin ajoi kisoja, joko Jawalla tai CZ:lla.  Vekellä oli myös speedway-Jawakin.  Maarataa Veke ajoi maarata-Jawalla (siis kilpakoneella).
Näkemisiin Kisällinkadulla!
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: matti.j.tarvainen - Joulukuu 25, 2010, 22:39:14 ip
Ihan mielenkiinnosta, millainen tämä 558 oli ? 1 syl, tilavuus ?

Tehtaan kirjasta tiedot  :
Pyörä oli Jawa-CZ. typ.  558. Valmistusvuodet 1959 - 1961. Teho 16 kW ( 22 hv). Moottorin tilavuus 344 cm3. Paino 135 kg.

Typ 557. Valm. vuodet 1959-61. teho 14.8 kW ( 20 hv). Moottorin tilavuus 248 cm3. Paino 125 kg
Jaromir Cizek  ajoi hyviä sijoituksia pyörällä 1959.

Kirjan mukaan 350 typ 558/03 oli 2 sylinterinen mitat 58 x 65 ja tilavuus 344 cm3. Muistan että olisi ollut 1-sylinterisiäkin 350 cm3 pyöriä, mutta mikä niiden tyyppi?

1962 valmistettiin typ 579 jota oli ilmeisesti 1 pyttyisenä sekä 348cm3 että 360 cm3 tilavuudeltaan. Seuraavan vuonna -63 250 typ 663, oli jo "banaani rungolla".
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Martti Nieminen - Joulukuu 26, 2010, 00:03:20 ap
579  oli 250 ccm , 575 1-syl  350 ccm.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Ilkka Heinänen - Joulukuu 26, 2010, 10:50:02 ap
Tsekkiläinen Jawa-tehtaan "tehdaskuljettaja" Jaromir Cizek voitti moto-crossin 250-luokan Euroopan mestaruuden Jawalla. Cizek vieraili Suomessa muistaakseni seuraavana vuonna näyttämässä taitojaan.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Topias Sunna - Helmikuu 22, 2011, 17:14:27 ip
Vanhat pärtsärit terve. Tarkennan aiemmin sivulla ollutta juttua veljeni Sakarin räväkästä Mitsistä. Ostin Suomen Koneliikkeestä Antti Syvälahdelta piiitkällä vähittäismaksulla Geländes Sport Cezetan. Kone oli satapiikki, 19" edessä ja 18" takana. Satulan alla oli varalle sisäkumi. Hyvät työkalut. Kaasu, jarru ja kytkinvaijereita oli kahdet pujotettuina paikoilleen. Pakko kertoa vähän koneremontistakin. Kiertokangen alapään laakeri junttasi kiinni ja purin koneen halkopinoa vasten Lauttasaarelaisen taloyhtiön pihalla. Kiikutin bussikyydillä akselin Suomen Koneliikkeeseen Herttoniemeen. Parin päivän päästä kiertokanki ja laakerit oli vaihdettu ja pääsin sitä hakemaan. Laitoin koneen kasaan ja sormella shellakkaa lohkojen saumoihin. Sähköjohdoissa oli paljon työtä. Lopuksi laitoin sylinterin paikoilleen ja kas kummaa, mäntä nousi sylinterin reunan yläpuolelle jolloin ylin männänrengaskin pääsi aukenemaan. Olin aivan ihmeissäni ja epäuskoisena puristin renkaan kasaan ja veivasin männän takaisin sylinterin uumeniin, josko se ei toista kertaa tulisi silmille?! Tuli se. Purin koneen uudelleen ja kiikutin taas osat Hertsikaan. Olivat laittaneet vahingossa 175 kuutioisen kiertokangen akseliin! Kasaus uudelleen siellä pihalla ja kone tuli kuntoon. Kävin pyörällä Kuusamossa saakka, kova juttu silloin, hiekkateitä myöden, enimmäkseen sateessa.
Mutta veljeni Sakari ihastui "Setin" runkoon ja vaihdoimme hänen kanssaan prätkiä ja sain tilalle rekisterissä olevan 250 cm2 grossijavan jolla sitten ajelin Hesassa ja keskuspuiston metsäpoluilla. Sakari sai Mitsiinsä kevyen ja hyvän rungon josta edellä on juttua ollutkin.   
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Martti Nieminen - Helmikuu 23, 2011, 20:25:22 ip
Olikohan niissä rekisterissä olevissa kone 557, vai koko pyörä TYP 557 ( Crossi-malli ).
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Markku Lahtinen - Helmikuu 23, 2011, 20:30:58 ip
Hämeessä oli 557 tyypillä.
Konettahan ei kantakorteissa kerrota.
Otsikko: Vs: Crossi-Jawat
Kirjoitti: Karri Kuisma - Huhtikuu 05, 2012, 15:02:17 ip
Tervehdys

Meillä on ko. crossi Jawa.
Moottorin numero 439

Moottori on Ralf Strömbergin tekemä.

pyörä on alkuperäinen/entisöity, siinä on mm. alkuperäinen etunumerokilpi, jossa on patterikotelo tallella.

Monenlaisita pyöristä olen kuvia nähnyt, mutta lähes kaikissa on ollut joku paikka "ei alkuperäinen".

Lisäksi on tullut kyseltyä harrastajilta vastaavista pyöristä, mutta en ole koskaan nähnyt toista tälläistä alkuperäistä ensimmäisen mallisarjan 250cc Crossipeliä.

tietääkö joku, onko näitä oikeita crosseja tosiaan vielä jossain talleissa täällä Suomessa ?

Terveisin,

Karri Kuisma



Sakella taisi samaan aikaan olla useampiakin 557 Jawoja?

HZ-252 Oli pitkään.
T557-000374
1960
Vuodesta 1961..1965
Osti Mankon Erkiltä

557 Jawoja rekisterissä

Porissa alkujaan ollut
000592 E Lahti...Löfgren

Hämeessä tieliikenteessä
000348 Kuhlström...Ahvonen...Korelin..Koskinen
000350 Tamminen..Saarinen.. Mäkinen
000347 Hiilleste..Häkkinen
000406 Seulanto..Lilja..Laurila
000430 Jorma Järvinen..Halmenieni
000524 Ora
000565 Mauri Laakso.. Raittila..Paju