VMPK ry Foorumi

Moottoripyörät => Kilvanajo => Aiheen aloitti: Pekka Kortelainen - Helmikuu 09, 2012, 16:48:28 ip

Otsikko: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Helmikuu 09, 2012, 16:48:28 ip
Sitä sitten rukattiin uusia sääntöjä tuohon vanhaan luokkaan, yksi niistä on tuo lokarit , LOKARIT PITÄÄ OLLA TERÄSTÄ. Oliskohan pitänyt olla LOKARIT PITÄÄ OLLA METALLIA.
Kyllä -40 luvun joissakin moottoripyörissä oli myös alumiinisiä lokareita,sai jopa ostaa niitä kaupasta tarvikkeena.
Minun pässissä nyt on alumiinilokarit edessä ja takana, kiillotinkin niitä viime talvena kun toinen oli nelkytluvun jääspeedway Japissa ja hieman hapettunut.
En aio ottaa niitä pois enkä maalaa niitä (5metrin sääntö) ennen kuin tiedetään meneekö tämä ehdotus läpi muissa pohjoismaissa.
T: BSA ja ESO kuljettaja.















Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Helmikuu 09, 2012, 21:32:13 ip
Ne oli Pekka ne sun jääspw-kaverit tuolta lahden takaa kun tämän säätöehdotuksen takana oli. Pakkohan meidän oli suostua kun ne niin nätisti pyysi.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Helmikuu 09, 2012, 22:25:28 ip
Ismo, höpö höpö, en usko että Börje jääspeedwaykuskina ja -47 luokan valtiaana ainakaan näitä muutoksia keksi. Kaikki muut hyväksyn, mutta lokarit on alumiiniä, niin kauan kun konekortti on voimassa.
Siis viiden metrin sääntö, maalaa lokarit mustaksi.
T: 68
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Helmikuu 12, 2012, 15:33:55 ip
Moro.
Mitäs pahaa alumiini osissa on?Eikös noita kisavehkeitä ole maailman sivu kevenetty alumiinilla yms.keveillä aineilla?
Tuskin ruotsalaiset niin tyhmiä sentään on että alumiini lokarit kieltää?Sako ajaa al-vanteilla tai tankilla? Entä saako öljytankki olla alumiinia?
Kyselee Jarmo.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Helmikuu 12, 2012, 19:30:39 ip
Vanteet käy, tankki njet. Öljytankista ei ole ollu erikseen puhetta. No eihän ne svennet tyhmiä ole, jotain muuta niillä oli/on mielessä.
No tämähän on tämmöistä tasapainoilua, jouduttiin antaan tls jarrut poikkeen ja Pekalta lähti aluloksut, minkäs teet. Jaa nii, olihan niistä jarruista joku Kankasalainenki ollu huolissaa, ei pelkästään Birkalaiset ja ruåtsalaiset.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Seppelin - Helmikuu 12, 2012, 23:49:09 ip
Luin noita Ruotsin puolen sääntöjä MCHK.n sivuilta. Viimeisin sääntömuutos -47 luokkaan kertoo pohjoismaisesta kokouksesta Oslossa lokakuulta 2008.
Siellä kerrotaan lokasuojista vain, että ne ovat edessä ja takana pakolliset. materiaalista ei mainintaa.
Lisäksi siellä kerrotaan keltaisella kursivoituna vanneleveyksistä seuraavaa: Sallitut wm2 edessä ja wm3 takana.
Luulisi heidän omilla sivuillaan päivitysten olevan kunnossa, jos sieltä päin jotain sääntömuutoksia tänne kantautuu.
Terv. Uljas Vaahtopää
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Anssi Krank - Helmikuu 13, 2012, 08:36:14 ap
Eiköhän se ole,että sitä saa mitä tilaa.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Helmikuu 13, 2012, 09:59:41 ap
Luin noita Ruotsin puolen sääntöjä MCHK.n sivuilta. Viimeisin sääntömuutos -47 luokkaan kertoo pohjoismaisesta kokouksesta Oslossa lokakuulta 2008.
Siellä kerrotaan lokasuojista vain, että ne ovat edessä ja takana pakolliset. materiaalista ei mainintaa.
Lisäksi siellä kerrotaan keltaisella kursivoituna vanneleveyksistä seuraavaa: Sallitut wm2 edessä ja wm3 takana.
Luulisi heidän omilla sivuillaan päivitysten olevan kunnossa, jos sieltä päin jotain sääntömuutoksia tänne kantautuu.
Terv. Uljas Vaahtopää

Niinpä, nyt siellä PITÄISI lukea, että "pohjoismaisesta liittojenvälisestä kokouksesta Vantaalta 2011", jossa sovittiin ko. asiat. Svenneillä oli useita heille "sopivia" sääntöuudistusehdotuksia, jotka eivät aivan sellaisenaan menneet läpi, vaan päätösten muoto on se mikä nyt meillä on julkaistu.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Helmikuu 17, 2012, 21:00:31 ip
Moro.
Tiedustelen ihan mielenkiinnosta mikä niissä al-loksuissa närästää?Kiilto,kateus jos ittellä on pelti loksut? Olen aika kauan kattellu kisoja ja toki ajanutkin mutten ole ikinä nähnyt kisaa keskeytetyn,voitetun Al-lokareiden takia.
T:Jarmo.
Ps.Tosta kangasalan jarru jutusta en tiä mitään mutta leuka rintaan jakohti uusia pettymyksiä.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pentti Elo - Helmikuu 18, 2012, 13:52:55 ip
Morjenttess kaikille PRE -48 luokan harrastajille ja mielellään muillekkin.
Onhan se jaarittelu ja kinaaminen meissä suomalaisissa melko tyypillistä mutta antaa meistä vaan niin pirun tyhmän vaikutelman.
Jos Nordic Technical Commitee tekee jonkun sääntöuudistuksen niin se ihan oikeesti perustuu factoihin tai tutkimustuloksiin joilla
pyritään parantamaan lajin turvallisuutta , tasapuolisuutta ja aikakauden mukaisuutta.  Tämä Pekan foorumille heittämä kyssäri
alu lokkareista PRE-48 luokassa on saanut mielestäni keskusteluun osallistujien ajatukset hakoteille. Päätöstä tehdesään NTC painotti
kahta asiaa, TURVALLISUUTTA ja AIKAKAUDEN MUKAISUUTTA.
Proposal  9.1.1.3.   kohta 4.5  Mudguards : Period styling and made of steel. ( täysin yksiselitteinen )
Perusteluina : Aikakaudenmukaisuus  ja turvallisuus.   ( ennen vuotta -48 kilpakäyttöön rakennetut moottoripyörät oli pääsääntöisesti
varustettu teräslokasuojin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jotka varmasti hyväksytään tunnisteasiakirjaa anottaessa )
Turvallisuus : PRE-48 luokan pyörissä moottori on liki poikkeuksetta pultattu runkoon sekä jousitus ja iskunvaimennus varsin alkeellinen.
Näistä tekijöistä johtuen runkoon ja lokasuojien kiinnityksiin kohdistuu voimakasta korkeataajuista värinää jota nämä alumiinilokasuojat eivät
pitkän päälle kestä (karkenee ja murtuu ) ja irtoavat kiinnikkeistään , pyörähtävät renkaan mukana alle , lopun voi kukin kuski mielessää
visioida.   Kyseisenlaisia onnettomuuksia on tapahtunut jo muutamia ja näitä haluamme estää.  " vauhdista saa vetää päälleen mutta ei tekniikan takia "
T. Pena

P.S.     Pekalle tiedox...  PV.tä  saa maalia ( tosin vihreetä)  johon katsastusmiehen magneetti kyllä tarttuu .
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Helmikuu 25, 2012, 17:04:58 ip
Aluminilokareita on murtunut kiinnikkeistään ja putoillut renkaan alle? KOSKA näin on käynyt, olis hyvä tietää.
Pässissäni on esim. etulokari kiinnitetty neljästä kohtaa kuuden millin ruuveilla, ja kumiset tiivisteet aluslevyn ja lokarin välissä.Ei putoa, ja konetarkastaja ratsaa jos on murtumia,ja murtuu se rautakin.
Kävin Vapriikissa Pyynikinajonäyttelyssä eilen ja mitä ihmettä, kaksi kisapyörää -48 luokan, Rudge ja Vincent, joissa molemmissa on aluminilokarit, maalattu mustaksi.
Nyt kun polttoainemittari on ostettu niin nyt on aika ostaa magneetti katsastusmiehille.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Helmikuu 25, 2012, 17:58:45 ip
Moro.
Meillä Classic crossissa saa ajaa myös al-lokareilla,tankeilla,numerokilvillä kun ne vaan kuulu siihen ajankohtaan.Tää nykynen homma menee vähän jeesusteluks kun kaikki mikä toimii kielletään.
T:Jarmo
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Mats Österman - Maaliskuu 02, 2012, 20:03:51 ip
Olix v-48 rosterilokasuojia ??????? ne muuten murtuu ehkä vielä herkemmin ku köykämiini !!???
t.ihmettelijä
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Maaliskuu 07, 2012, 18:23:34 ip
Moro.
Nythän toi lentokoneiden putoaminenkin selvisi kun alumiini väsyy kone putoo???Lähetänkin heti tiedon eteenpäin että tekevät koneet rosterista tästä eteenpäin.Nytpä tuli mielleeni Juha watt Vainoin laulu "koko maailman järki on täällä".
T:Jarmo
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Maaliskuu 07, 2012, 20:02:06 ip
Olix v-48 rosterilokasuojia ??????? ne muuten murtuu ehkä vielä herkemmin ku köykämiini !!???
t.ihmettelijä


...pässit on rautaa !
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 03, 2012, 21:38:28 ip
MoRO !
Jurvan classickisa lähestyy uhkaavasti, kysympä taas tätä alumiinilokari asiaa, kun esim. speedwayn lajiryhmä tekee uusia sääntöjä jotka on tullut FIMistä pääsääntöisesti, niin se vuosi on ylimenokausi milloin uusi sääntö päätetään.
Eli nyt jos mennään oikein, niin tämä uusi lokarisääntö tulisi vasta kaudelle 2013.
Nyt jos vien Pässin Jurvan kisan katsastukseen noilla hienoilla ja hyväksi todetuilla alumiinilokareilla, niin tuleeko siitä tuomio: TÄLLÄ ajokilla ei saa ajaa kilpailussa.
Mitä katsastaja sanoo Ruotsalaisille kilvanajajille joilla on aluminilokarit?
T: Pekka ja Pässi.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Huhtikuu 04, 2012, 13:43:34 ip
Yleensä sääntö-muutoksilla on vuoden siirtymis-aika.Tuskin koskee tämän 2012 vuoden kisoja. :police:
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pentti Elo - Huhtikuu 04, 2012, 14:30:03 ip
ATTENTION ......ATTENTION......    UUTISIA  SELKOKIELELLÄ........

Vielä kerran , niille joille ei tunnu menevän perille.
Nordic Dicipline Meeting  01.10   2011 päätti yksimielisesti hyväksyä esitetyt sääntömuutokset ja täsmennykset jotka astuvat voimaan heti nuijan kolautuksen jälkeen ellei toisin ole sovittu.
Suomen moottoriliitto on toimittanut pohjoimaisille liitoille kokouspöytäkirjat ja saatekirjelmän jossa korostetaan muutosten astuvan voimaan kauden 2012 alusta ja niitä tullaan myös valvomaan katsastusten ja konekorttien tarkastusten yhteydessä.
Jos omistat ja aiot käyttää kilpapyörää jossa on alkuperäisenä ollut osia tai teknisiä ratkaisuja jotka sotivat voimassa olevia teknisiä määräyksiä vastaan toimita todistemateriaali ja konekorttisi tekniselle valiokunnalle pikaisesti jotta se saattaa konekorttisi ajantasalle. Eli sääntöjen vastaisuudesta pitää olla merkintä konekortissa jotta katsastusmiehen ei tarvitse arpoa kuka ajaa ja kuka ei.

SML   Classic jaos      Pentti Elo
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Huhtikuu 05, 2012, 09:43:25 ap
BSA Goldstar M24 1938
Lokasuojatkin alumiinia!

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Huhtikuu 05, 2012, 10:48:27 ap
Mutta jos pyöräsi on XB31 tai XB33 vuodelta esim. vm.1945 lokasuojat olivat terästä!

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Huhtikuu 05, 2012, 11:01:57 ap
Mutta onko tämä moottoripyörä mihinkään sopiva kun lokaritkin "rosteria", mutta kuitenkin... ovat terästä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Huhtikuu 05, 2012, 11:30:37 ap
No joo...
On mulla kiteytyskin tälle kuvaleikille: Jos olisi olemassa luokka, vaikka vanhoille museotarkastetuille museomoottoripyörille, jotka olisivat museotarkastettuja ja tekniikkatarkastettuja ennen kilpailuja... Kilpailuna olisivat esimerkiksi ns. "tasanopeuskilpailut". Olisin itse kyllä täysillä  järjestelyissä, sekä varmasti moni muukin "pussihousu", sekä järjestelyissä, että myös mukana vanhalla moottoripyörällään.  ... kuin myös monet omat "taustakerhoni"  jäsenet (vmpk-kilvanajo, svkmk, stadin pärtsärit, nostalgiamotoristit ja jne.) ?
... No antaa olla... tuli vaan mieleen. Mennään vanhaan malliin...
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 19, 2012, 22:48:23 ip
Jatkan tätä alumiinilokarijuttua edelleen, nyt on täysin ruotsinkielentaitoinen kaveri joka rakentelee -48 luokkaan pyörää, soittanut ruotsin konekortti ym. asioista vastaavalle Christer Watzille kyseisestä asiasta. Hän oli kertonut että lokarit, tankit,ja numerolaput ei saa olla muovia eikä lasikuitua, vaan METALLIA, ja maininnut että ne saa olla myös ALUMIINIA.
Sääntömuutos vasta kaudelle 2013, samoin kuin sivuvaunujen uudet säännöt, oli myös sanonut että aluminilokareita käytettiin jo kolmekymmenluvulla.
Oli kertonut myös että ehdotus on ottaa mukaan 1950 luvun alkupään pyöriä tähän luokkaan jotta saataisiin enemmän ajajia viivalle.
Oliskohan nyt kuitenkin kokouksessa ollut se kielimuuri suomen ja ruotsin välillä?
Christer Watz oli sanonut että ruotsissa saa ajaa aluminilokareilla.
Pässit on rautaa ja kuskit päs....
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 20, 2012, 08:04:00 ap
Kielimuurihan on ollu ennen tosa Pirkkalan rajalla, mutta hyvempi näin.... Tässä kuitenkin ruåtsalaisten alkuperäinen texti mitään muuttamatta. Steel on terästä, kaikilla käännöksillä, vai mitä sanoo Stalin?
Johdanto-osassa sanotaan nimenomaan, että tässä tekstissä on haluttu tarkentaa SANOJEN merkitystä siitä mikä on sallittua ja mikä ei. Jos he ovat tarkentaneet, että lokarit ovat terästä, eikä esim. alumiinia, niin silloin ne ovat terästä!

EDIT: Tämä MCHK-R:n ehdotus on tullut käsiteltäväksi 16.9.2011


Proposition for Pre-48 class; proposed amendments to scrutineering standards
Background
Many of the riders in the class have expressed their discontent about some of the wordings in the regulations. For that reason, the class decided to form a group to write a more clearly formulated set of rules about what is allowed and what is not allowed in the class.
The main change is that we want to allow components that are manufactured after the time period but with the same design and functionality.
Proposition
Proposed new regulations:
4.0   Amendments to class 1 Pre-1948
4.1   General: The motorcycle shall give the impression of complying with a typical racing motorcycle of Pre-1948 era.
4.2   Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.
4.3          Handlebars: Shall be made in one piece.
4.4          Wheels, rims and brakes
   Wheels: Minimum 19” diameter
   Rims: Max WM2 front and WM3 back.
Brakes. Should comply with the time period. Max 7” brake drum and of half hub design; both front and rear. Larger and dls brakes are only approved if they were originally fitted on the motorcycle.
4.5          Petrol tank, seat, mudguards and fairings.
   Petrol tank: Period styling and made of steel.
Saddle: Only solo saddle and bum pads are approved. If a long saddle was originally fitted then this is also approved.
                      Mudguards: Period styling and made of steel.
                     Fairing: Only a fly screen is approved.
                     Number plates: May not be made of plastic.
4.7   Engine: All visible parts must fall within the time period. Tuning is     permitted.
4.8          Gearboxes: Exterior of Pre-1948 design. BSA and Triumph pre-unit gearboxes up to 1953 are also approved. Minor deviations such as mounting fixtures and a speedo drive unit are also approved. Gear linkages may be changed from the original design.
4.9          Carburettors: May be up to a 1960 model.
4.10    Transmission: Belt driven primary transmission is allowed but must be concealed within a period style transmission housing.
4.11    Levers: Period styling. Throttle control may be parallel to handlebar.
4.12   Oil collection tray: There must be one under the engine and gearbox.

Sent in by:   MCHK-Racing

Written by:    Tomas Hilse
   Christer Watz
   Börje Ivarsson
   Anders Jonzon

Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Huhtikuu 20, 2012, 22:46:01 ip
Moro.
Onkohan toi Wats ihan hihnalla jos toisille puhuu toista ja toisille toista.Tai mitä sen oikeastaan mulle on väljä kun en aja ko.luokassa.....
Ihmetteli Jarmo. ;D
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 21, 2012, 16:10:47 ip
Jos sää Jarmo alat ajeleen sillä Rumpalla, on siälä samat koukerot eressä, ei oo kauan kun finskipari menetti UEM ronssinko se ny oli, kun ruåtsalaiset muisti ajetun kisan jälkee, että "ai nii, mehän ollaan ilmottaruttu myäs tähän sarjaa, muttei vaan muistettu ilmottauruamme siittä mainita", "eix ollakin Einar, Börje ja Alfred?" => "ja vist du har..."
Nehän pitää meitä ihan palikoina, ja kun tiukka paikka tulee, niinku ny, ni ei muuta ku diskuteeraamaan...ja suami poikka on ihan sokka poikki.
Ny on vähä niinku, jos tavisoran jälkeen ois soitettu Mocbaan ja sanottu että, "ollaan kuultu, että ootte sitä miältä, että käytettiin liiallista voimaa teitä vastaan, me ollaan pahoillaan, lievittäiskö Affenanmaa tuskaa?"
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Huhtikuu 21, 2012, 20:15:31 ip
Moro.
Ajelen kilpaa noilla nappula renkaisilla ja näytöksiä noilla asfaltti vehkeillä.Sitten kun ei polvet enää crossia kestä on varmaan jo kielletty ko.lajit että eipä niistä enää huolta.
Mutt tota jaksan vieläkin ihmetellä että niitä lokareita on murtunut ja aiheuttaa vaaran.Jos katsastus mies tutkii pelin eritoten lokarit niin eihän ne nyt muutamassa kierroksessa rapise radalle.
Enemminkin voisi kuvitella että tollasen härpäkkeen runko murtuu esim emäputken juuresta kun ajetaan liian tehokkailla(uusilla) jarruilla. ;)
Tai jotkut ensiö ketju suojat,ketjusuojat murenee ja kiilaantuu joihinkin väleihin ja aiheuttaa vaara tilanteen.
T:Jarmo
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 22, 2012, 22:17:21 ip
Eiköhän olis paras kun tuo Ismokin opettelis kirjoittaan suomeksi, ei tuota siansaksaa saa kukaan tulkattua tälläiselle kansakoulun käyneelle.
Hyvin on ollut Tiilikan Juhakin hiljaa aluminilokarijutusta, nyt vois soittaa tuolle Crister Watzille ja kysyä niiden esityskirjeestä tarkoittaako ne peltiä tai terästä, tiedän että Juhalta nuo kielet taipuu oikein hyvin.
Sais jotain järkeä tähän juttuun vai onko tarkoitus karsia tämä -48 luokka pois? Eipä näy yhtään ilmoittautumista Jurvan kisaan olevan.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 23, 2012, 07:12:01 ap
Pekka, esityskirjelmän mukaisesti sääntöihin merkittiin steel=terästä ja säännöt on taputeltu jo silloin lokakuussa, ei tässä enää kysellä mitä sais olla. Niinkään koko esitysnivaskassa ei ollut ehdotusta mistään siirtymäajasta, eikä niistä ole erikseenkään sovittu, eli kun nuija kopahti, säännöt muuttuivat (pre-48, 50 cc ja sivarit).

Ja noihin höpöhöpö kommentteihin, katos keiden nimet on esityksen takana....

Ja ton siansaksan mä kirjoitin niinku huumorimielellä Jarmolle, ettei siittä tarvi huolta kantaa, ei siinä ollu mitään uutta.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: juha tiilikka - Huhtikuu 24, 2012, 12:06:53 ip
Terve Pekka ja muut lista-aktivistit,

eipä mulla ole tähän keskusteluun paljon lisättävää, mutta pyynnöstä "pienenä" kertauksena seuraavaa.

SVKMK'n teknisen valiokunnan ja SML edustaja P. Elo ja S. Nieminen sekä L. Belik olivat läsnä sääntökokouksessa.
Painotan vielä, että tämä sääntömuutokset koskien "48"-luokkaa tulivat SVEMO'n edustajilta (eli ts. olivat valtuuttaneet MCHK'n) edustajat kokousedustajiksi. "48"-luokan sääntömuutosehdotuksen olivat allekirjoittaneet "MCHK-Racing Tomas Hilse, Christer Watz, Börje Ivarsson, Anders Jonzon.
Osa ruotsalaisten ehdotuksista ei mennyt ihan suoraan läpi esim. vaihdelaatikkoasia. Alla Ismon yhteenveto pre48-luokan säännöistä:

"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.
Ohjaustanko pitää olla yksiosainen.
Pyörät: Minimi koko 19”
Vanteet: Max 1.85 (VM2) edessä ja 2.15 (VM3) takana.
Jarrut: Pitää olla aikakauden mukaiset, puolinapa ja max. 7” rummunhalkaisija edessä ja takana. Suuremmat kuin 7” ja kahdella levittäjällä varustetut jarrut ovat sallittuja vain, jos ne ovat alkuperäisenä asennuksena olleet ko. moottoripyörämallissa 1947 (ei myöskään piilotettuja tls/dls jarruja sallita).
Polttoainesäiliö pitää olla teräspeltiä ja aikakaudenmukainen.
Satula pitää olla soolomallinen, sokeripala sallittu. Pitkäsatula on sallittu, jos ko. moottoripyörä malli oli
varustettu sellaisella 1947 tai aikaisemmin.
Lokasuojat pitää olla teräksestä valmistetut ja aikakauden mukaiset.
”Kate”, vain ns. fly screen on sallittu.
Numeropohjat eivät saa olla muovisia.
Moottorin kaikkien näkyvien osien pitää olla aikakauden mukaisia, viritys on sallittu.
Vaihdelaatikko pitää olla ulkoisesti pre-48 mallia. BSA ja Triumph pre-unit laatikot vuoteen 1953 ovat sallittuja, kuten myös vaihteenvalitsinvivut voivat olla muutetut. 5- ja 6-vaihteiset laatikot ovat sallittuja vain, jos ne ovat olleet saatavissa ko. moottoripyörä malliin vuonna 1947.
Kaasuttimet hyväksytään vuoteen 1960 asti.
Ensiöveto, hammashihnakäyttö pitää olla näkymättömissä alkuperäismallisen ketjusuojan sisällä.
Jarru- ja kytkinhallintalaitteet pitää olla aikakauden mallisia, kaasunhallinta pitää olla ohjaustangossa ns. tuppityyppinen ja itsepalauttava.
Öljykeräyssuoja koneen ja vaihteiston alla on pakollinen."

Säännöt tulivat voimaan välittömästi kokouksen päättymisen yhteydessä. Kaikki Pohjoismaat ovat hyväksyneet pöytäkirjan (RUOTSALAISILLA EI OLE OLLUT MITÄÄN KOMMENTOITAVAA TAI KORJATTAVAA PÖYTÄKIRJAAN)

Kielimuureista ruotsi vs. englanti tai Pirkkalan kunnan raja en ota kantaa, mutta tiedän ruotsalaisten omaavan hyvät englanninkielentaidot, joten olettaisin esityksen olevan oikein eli steel = teräs.
Kokouksessa nimenomaan oli kuulemani mukaan keskustelua alumiinilokasuojista ja kriteerinä turvallisuusnäkökohta. Tämän vuoksi kokous hyväksyi ruotsalaisten esityksen teräslokasuojista. Näinollen olisi hieman outoa, että pöytäkirjaan merkitty "steel" voisi tarkoittaakin myös alumiinia. Se, että jälkeenpäin Watz onkin antanut ristiriitaisia näkemyksiä ei liiemmin yllätä, vaan on ollut MCHK'n normaalia toimintaa vuosikaudet.
Edelleen alumiiniset lokasuojat ovat hyväksyttyjä, jos ne ovat olleet tehdasasennettuina (näissä malleissa tuenta on alunperin ollut tukevampi, eikä rasituksia välity niin paljon lokasuojille). Tällöin tulee toimittaa konekortti pikaisesti anomuksineen Pentti Elolle, jotta saadaan konekortti ajantasalle. Viime kädessä tietysti katsastaja arvioi tilanteen ja pyörän turvallisuuden.

Tiedoksi myös, että Suomen Moottoriliitto (SML) on lähettänyt selvityspyynnön SVEMO/MCHK'lle uusien sääntöjen virheellisestä voimaantulosta (MCHK'n nettisivulla), minkä vuoksi on valitettavasti odotettavissa ongelmia Jurvassa. MCHK'n keskustelupalstalle on myös tiedotettu alkuvuodesta uusista säännöistä (Hakamäki) ja yritetty sitä kautta vauhdittaa uusien PM-sääntöjen julkaisua (viralliset MCHK'n sivuilla).
Säännöt ovat samat kaikille - ainakin Suomen PM-osakilpailussa. SML lähettää valvojan paikan päälle perjantaista sunnuntaihin Classic RR-lajiryhmän pyynnöstä, jotta kaikki epäselvyydet tulisivat kirjattua ja informoitua myös muille Pohjoismaiden moottoriliitoille.

Pahoitteluni kaikille, joille nämä muutokset aiheuttavat lisätöitä. Tarkoituksena on kuitenkin jatkuvasti kehittää kilvanajotoimintaa ja puuttua havaittuihin epäkohtiin.
Muutaman vuoden aikana, kun on ajettu PM-tittelistä, on selvästi ollut havaittavissa yhden maan jatkuva sooloilu/välinpitämättömyys (Ruotsi). Milloin on vaadittu sääntöjen muutoksia painotetuilla äänimäärillä (kilpailijoiden määrä kyseisestä maasta) tai kun muutoksiin on pyydetty ottamaan kantaa, niin kaikki muut maat pl. em. ovat säntillisesti vastanneet ja ovat ymmärtäneet PM-sarjan arvon. Valitettavasti tämän kaltaiset "epäselvyydet" saattaa jatkossa aiheuttaa koko PM-sarjan lopettamisen, mikä olisi suuri tappio koko Classic TT -sarjalle.
Tässä on kaikkien Pohjoismaiden oltava yhdessä vetämässä köyttä samaan suuntaan - niin moottoriliittojen kuin jokaisen kuskinkin.

Nyt on viimeistään aika kääriä hihat ylös ja pistettävä pyörät kuntoon sekä ilmoittauduttava kotikisoihin, jotta Jurvassa olisi mahdollsimman monta kilpuria viivalla ja saadaan kunnon kisat aikaiseksi!!! Nähdään siellä.

Juha Tiilikka
Tekn. valiokunnan jäsen ja
SML lajiliiton edustaja Jurvassa
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Osmo Leikko - Huhtikuu 25, 2012, 09:46:52 ap
Kiitos Juhalle selventävästä kirjoituksesta.

Katsottuani SVKMK:n nettisivuille kohdasta "Lomakkeet" ja edelleen kohdasta "SVKMK:n tekniset määräykset" löysin dokumentin "YLEISET SÄÄNNÖT JA MÄÄRÄYKSET KOSKIEN MOOTTORIPYÖRÄÄ JA VARUSTEITA SUOMESSA AJETTAVISSA KANSALLISISSA CLASSIC-KILPAILUISSA", joka on päivätty 14.2.2008.

Eikö nyt viimeistään, kun ensimmäisiin kisoihin on aikaa reilut 3 viikkoa, pitäisi kiireellisesti saattaa virallinen säännöstö kirjallisessa muodossa ajan tasalle, sekä saattaa säännöstö jäsenistölle tiedoksi.

Miksi sääntöjä ei ole ylläpidetty heti, kun muutoksista on päätetty? Nythän pyöriä on rakennettu huhupuheitten perusteella. Jos säännöstö olisi ylläpidetty heti, kun muutoksista päätettiin, ei olisi tässäkään viestiketjussa tarvinnut arvuutella lokasuojien materiaalia!

Terv. Opo
Mekaanikko
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 25, 2012, 12:10:26 ip
Tiedoksi myös, että Suomen Moottoriliitto (SML) on lähettänyt selvityspyynnön SVEMO/MCHK'lle uusien sääntöjen virheellisestä voimaantulosta (MCHK'n nettisivulla), minkä vuoksi on valitettavasti odotettavissa ongelmia Jurvassa. MCHK'n keskustelupalstalle on myös tiedotettu alkuvuodesta uusista säännöistä (Hakamäki) ja yritetty sitä kautta vauhdittaa uusien PM-sääntöjen julkaisua (viralliset MCHK'n sivuilla).

http://www.svkmk.com/lomakkeet/saantomuutoksia_2012.pdf (http://www.svkmk.com/lomakkeet/saantomuutoksia_2012.pdf)

tosin sivareitten luokat on edelleen ristissä...
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Raimo Vuoriniemi - Huhtikuu 25, 2012, 12:27:48 ip
Teknisten määräysten sääntömuutokset on julkaistu SVKMK:n nettisivulla 12.01.2012 (ajankohtaista välilehdellä).
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Osmo Leikko - Huhtikuu 25, 2012, 14:08:13 ip
Kun muutokset oli saatu kirjalliseen muotoon, niin miksi 14.2.2008 päivättyä säännöstöä ei ollut heti päivitetty?

Ymmärrän, että muutoksista tehdään erillinen dokumentti, jolloin on helpompi todeta, mikä on muuttunut.

Nyt vaan on käynyt niin, että kun säännöstöä ei ole vieläkään päivitetty ja lisädokumentin paikkansapitävyys on asetettu kyseenalaiseksi, niin koita sitten päätellä, mikä on virallinen, paikkansa pitävä säännöstö.

Jos päivitystä ei ole tehty Botniaringin kisaan mennessä, niin mitä dokumentteja luetaan silloin, jos erimielisyyksiä tulee? Onko toimitsijoilla kopio kokouksen, jossa sääntömuutoksista sovittiin, pöytäkirjan ote mukanaan, jolla voi osoittaa asioiden todenperäisyyden? Vai joku muu dokumentti, jota ei ole julkisesti esitetty?

Taitaa joillakin olla magneetit mukana Botniaringille lähtiessään  8)
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 25, 2012, 15:26:54 ip
Kun muutokset oli saatu kirjalliseen muotoon, niin miksi 14.2.2008 päivättyä säännöstöä ei ollut heti päivitetty?

Ymmärrän, että muutoksista tehdään erillinen dokumentti, jolloin on helpompi todeta, mikä on muuttunut.

Nyt vaan on käynyt niin, että kun säännöstöä ei ole vieläkään päivitetty ja lisädokumentin paikkansapitävyys on asetettu kyseenalaiseksi, niin koita sitten päätellä, mikä on virallinen, paikkansa pitävä säännöstö.

Jos päivitystä ei ole tehty Botniaringin kisaan mennessä, niin mitä dokumentteja luetaan silloin, jos erimielisyyksiä tulee? Onko toimitsijoilla kopio kokouksen, jossa sääntömuutoksista sovittiin, pöytäkirjan ote mukanaan, jolla voi osoittaa asioiden todenperäisyyden? Vai joku muu dokumentti, jota ei ole julkisesti esitetty?

Taitaa joillakin olla magneetit mukana Botniaringille lähtiessään  8)

Haluaisin tietää millä perusteilla paikkansapitävyys on kyseenalainen?
Niinkuin Juhan kommentista on luettavissa, MCHK-R:llä on ollut keskeinen rooli, he ovat ylläpitäneet aikaisemmin VIRALLISTA säännöstöä, josta on sitten tehty käännös Suomeksi. Nyt sitä ei ilmestynyt kokouksen jälkeen, eikä vieläkään ole, syytä emme tiedä. Myöskään SVEMO ei ole tiettävästi vielä vastannut SML:n kyselyyn.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Osmo Leikko - Huhtikuu 25, 2012, 15:53:16 ip
Haluaisin tietää millä perusteilla paikkansapitävyys on kyseenalainen?
Niinkuin Juhan kommentista on luettavissa, MCHK-R:llä on ollut keskeinen rooli, he ovat ylläpitäneet aikaisemmin VIRALLISTA säännöstöä, josta on sitten tehty käännös Suomeksi. Nyt sitä ei ilmestynyt kokouksen jälkeen, eikä vieläkään ole, syytä emme tiedä. Myöskään SVEMO ei ole tiettävästi vielä vastannut SML:n kyselyyn.

Siinähän sitä kyseenalaisuutta riittää: MCHK-R:n ylläpitämään viralliseen säännöstöön ei ole tullut muutoksia, MCHK-R:n nettisivuilla kerrotaan muutosten tulevan voimaan 2013, SVEMO:lta ei tule vastausta ja Watz puhelee omia tulkintojaan.

Jos Pekka hommaa teräslokarit ja svenskit tulee alumiinilokareiden kanssa paikalle, niin hylätäänkö svenskit alumiinilokareiden kanssa? Ja mihin dokumenttiin silloin vedotaan?

Tämä nyt on jankkaamista, mutta miksi asiaa ei ole saatu selvitettyä, vaikka päätökset on tehty jo viime lokakuun alussa??? Kauanko sitä vastausta on SVEMO:lta odotettu? Onko joku kysynyt perään, että mikä mättää?
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kärävä - Huhtikuu 25, 2012, 16:19:55 ip
Onneksi SM-kilpailuissa on selvemmät säännöt,,ei tarvii arvuutella onko punaiset tai keltaiset alkkarit :-\
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Leo Belik - Huhtikuu 25, 2012, 19:38:54 ip
Terve,

Itse paikalla olleena ja sihteerin ominaisuudessa puuhastelleena, asiassa ei pitäisi olla meidän puolesta mitään epäselvää.
Ruotsalaisten ehdotuksessa oli mm. mainittu pre 48 tankki ja lokarit:
Period styling and made of steel.

Tämä vielä: General: The motorcycle shall give the impression of complying with a typical
racing motorcycle of Pre-1948 era.


Nämä siis hyväksyttiin sääntöihin.

Ylimenokaudesta ei ole mainintaa.

Olemme toimineet kuten on sovittu ja säännöt on hyväksytty kaikilla sen laatijoila.

Säännöt ovat olleet kaikkien nähtävillä täällä Suomessa. Jos asiassa on epäselvyyttä, niin tekninen jaos antaa tarvittavaa tietoa. Sääntöasioissa tietoa ei tarvitse hakea rajojemme ulkopuolelta. Jokaisen maalla on oma tiedotuskanavansa.

Ymmärrän, että herättää ihmetystä jos ruotsalaiset eivät ole tiedottaneet omiaan sovitusta asiasta. He eivät ole toimineet riittävän hyvin. Heidän on ratkaistava oma tiedotusongelma.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ari Tiainen - Huhtikuu 25, 2012, 20:03:57 ip
Kuka vastaa suomennuksen oikeelisuudesta, ettei sitä kautta tule ristiriitaisuuksia, steel on steel mutta esim kohdassa

4.2   Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.

"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.

Eivät mielestäni kohtaa tuon hydraulisen iskunvaimentimen kohdassa kovinkaan paljoa: Minun englanninymmärryksellä puhutaan että hydraulinen vaimennin on sallittu jos se on hillitty tai piilotettu. Ei puhuta mitään "risukeulasta" eikä yhdensuuntaisesta vaimennuksesta. Olisiko syytä jättää sitten suomentamatta jos suomennokset tehdään ylimalkaisesti.

En tiedä asian taustoja , mutta sivusta seuraajana vaikuttaa taas siltä, että tätä lajia jota ulkoapäin ollaan selkeästi yritetty tappa jo kauan aikaa tehdään myös oikein mallikaasti sisältä päin. Monesti erimielisyydet tai ristiriitaisuudet yritetään selvittää keskustelemalla eikä kinaamalla ja jääräpäisyydellä, tai ainakin lopputulos voidaan saavuttaa helpommin. Mutta tällaisella yhteispohjoismaisella asentella tulee varmasti kohta lisää hienoja kilpapyöriä myyntiin, muttei niile varmaan kohta mitään käyttöä ole kenellekkään paitsi jossain Prisman parkkipaikalla edestakaisin ajeluun.


AT
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Leo Belik - Huhtikuu 25, 2012, 21:21:06 ip
Terve

En ota tässä kantaa tuohon suomennokseen ja lisäselvitykseen.

...En tiedä asian taustoja , mutta sivusta seuraajana vaikuttaa taas siltä, että tätä lajia jota ulkoapäin ollaan selkeästi yritetty tappa jo kauan aikaa tehdään myös oikein mallikaasti sisältä päin. Monesti erimielisyydet tai ristiriitaisuudet yritetään selvittää keskustelemalla eikä kinaamalla ja jääräpäisyydellä, tai ainakin lopputulos voidaan saavuttaa helpommin. Mutta tällaisella yhteispohjoismaisella asentella tulee varmasti kohta lisää hienoja kilpapyöriä myyntiin, muttei niile varmaan kohta mitään käyttöä ole kenellekkään paitsi jossain Prisman parkkipaikalla edestakaisin ajeluun.

Juuri tästä yhdessä tekemisestä on kysymys. Tämän takia näistä sääntöasioista on yhdessä sovittu, jotta saataisiin yhdenmukainen toiminta Pohjoismaissa.
Kun kerran säännöistä on sovittu, niin niiden mukaan mennään. Näinhän se on kaikissa kilpaurheiluissa. Erimielisyyksien osoittaminen, vastahankaisuus ja jääräpäisyys ei edesauta lajia.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 25, 2012, 22:06:40 ip
Moro nääs!
Ollaan tässä nyt hopeatilalla tämän asian lukukerroissa, vain 50cc kisamopojutut on edellä, ja reilusti, hopea ei ole häpeä.
Tämän päivän tiedot 25.4. ruotsista kertoo että maskinkommitean päällikkö ottaa yhteyttä Elon Penaan sähköpostilla, edelleen luulen että joku painovirhepaholainen on nyt asialla. Eli muovi ja lasikuituosat pois ja metalliset tilalle. Pässissäni on ketjusuoja mustaa muovia, ostettu Englannista, ei kun poikotti päälle siitäkin.
Pässin kuvaa voi ihailla myytävät moottoripyörät osastossa.Pari kyselyä on jo tullut pyörästä.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: juha tiilikka - Huhtikuu 25, 2012, 23:01:27 ip
Moro,

Ari kyseli käännöksien oikeellisuutta - ovat kyllä mielestäni oikein kiitos Ismolle. Viime syksyn kokouksessa käsiteltiin Ruotsin ehdotusta, jonka olivat valmistaneet ruotsalaiset pre 48 -luokan kuljettajat. Muutamia kohtia hieman tarkennettiin tai tiukennettiin esimerkkinä Arin esilletuoma.

Säännöistä vielä yksi asia - jatkossa, kun ruotsalaiset saavat PM-säännöt päivitettyä (englanninkielinen),toivoisin että tämä on ainoa sääntö eikä muita sääntöjä tai käännöksiä tehdä. Syy on se, että käännöksissä helposti tulee virheellisiä tulkintoja ja saattaa kilpailijat eriarvoiseen tilanteeseen sekä aiheuttaa ongelmia katsastuksessa tai kisoissa.
Olemme (SVKMK) halunneet pitää suomenkielisen käännöksen auttamassa jäsenistöämme, mutta emme pysty tekemään käännöksiäkään ennenkuin se virallinen julkaistaan. Vuosikokous/hallitus päättää asiasta, tehdäänkö käännöksiä vai ei.

Sitten siihen Arin esimerkkiin.

Alkuperäinen sääntöteksti:

4.2   Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.

Lokakuun kokouksessa ruotsalaisten esityksestä tehty lisämääräys ylläolevaan sääntökohtaan:

Frame, swinging arm, front fork: Should comply with the time period. Hydraulic dampers may be used if they are discreet or hidden. Frame, swinging arm or forks later than 1948 are approved if they are dimensionally correct and the general appearance is consistent with a Pre-1948 motorcycle. Remanufactured parts shall be visibly consistent with the original part from this period.

Proposal was accepted with following changes: 4.2. Only single way dampers are accepted.

Eli ts. ruotsalaiset halusivat lisämääräyksen, että hydraulinen vaimennin (2-suuntainen) hyväksytään luokkaan. Komitea päätti kuitenkin, että ainoastaan 1-suuntainen hydraulinen vaimennin sallitaan.

Ismon käännös:
"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö).
Runko, taka- ja etuhaarukka: Aikakauden mukainen, mutta myöhemmin valmistetut (31.12.1947=>) hyväksytään, jos ne ovat mitoiltaan ja ulkoasultaan yhdenmukaisia 1947 olemassa olleiden kanssa (eli voidaan yhdistää yleisilmeeltään 1947 tai aikaisempaan pyörään. Hydraulisissa (teleskooppihaarukka, plunger, erillinen vaimenninpatruuna risukeulassa) vaimentimissa vain yksisuuntainen vaimennus on sallittu.

Oma villi veikkaus on, että koska ruotsalaiset eivät talven aikana saaneet uusia sääntöjä aikaiseksi, he ovat keksineet siirtymäajan omasta päästään. Pöytäkirjassa eikä kokouksessa puhuttu mitään siirtymäajasta, koska muutokset eivät olleet kovin suuria ja pääsääntöisesti väljempään tai alkuperäiseen suuntaan tapahtuvia.

Christer Watz on tänään lähettänyt sähköpostiviestin (ensimmäinen tänä vuonna!!!) Penalle. Ongelma vaan on se, että Pena eikä Watz pysty kävelemään pöytäkirjan yli, jonka ovat kaikki neljä maata hyväksynyt ja joka vastaa kokouksen kulkua. Uutta kokousta tuskin järjestetään ennen syksyä eikä kokouspäätöstä pysty helposti muuttamaan.

PM-osakilpailuissa on noudatettava PM-sääntöjä - vaikkakin ne olisivat leikkaa liimaa tyylisiä. Kaikki syksyn kokouksen muuttuneet kohdat on tiedotettu suomalaisille ajoissa, joten meillä ei pitäisi olla lähellekkään niin suuria ongelmia kuin naapurissa…


Että tälläi-
t. Juha
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 25, 2012, 23:07:15 ip
No se on hienoa, että useampia henkilöitä alkaa kiinnostaa nämä jutut.
Se on Ari sellanen juttu, että olet ottanut esimerkkisi kahdesta eri dokumentista.
4.2 kohta on heidän esityksestään syyskuulta 2011, Suomentamani teksti on tehdystä päätöksestä, eli sovitusta säännöstöstä lokakuulta, sama vuosi. Ei ole yksi yhteen tietenkään, kun emme suostuneet Norjalaisten kanssa hyväksymään ko. esitystä sellaisenaan.

En tiedä kuinka rumasti pitäisi itseään ilmaista, että kotimaan porukka tajuaa tilanteen. MCHK-R yritti esityksellään saada etua muihin PM-sarjaan osallistuviin nähden piilotetuilla tarkoitusperillään, vaihdetoosat -53 asti, tekosyynä vahvemmat kiinnikkeet tms. guggenheimi, todellisuudessa näimme syiksi , että halusivat saada laatikot, joihin sopii 5-loviset sisäkalut. Nykyaikaiset iskunvaimentimet ja/tai tuoreemmat jos ovat samoilla mitoilla 47-vuoden kanssa. Eivät ole olleet ns. kiellettyjen listalla, mutta sotivat ajatusta vastaa ja niillä on viimeiset 5-7 mestaruutta viety. Päätöksessä palattiin juurille, eli vain yksisuuntainen vaimennus sallittu hydraulisissa, mutta esim. kitkavaimentimissa on aina ollut kaksisuuntaisuus, joten se sallitaan. Lokari asian synty on tuntematon, mutta heillä oli nämä turvallisuusnäkökohdat vaikuttimina (nyt tosin kiistävät tarkoittaneensa asiaa ::)) Jarrut, sinikeltaisten kärki on ajanut dls jarruilla pitkään, mutta toinen levittäjä on piilotettu airscoopin sisään. Watz ehdotti myös Suomalaiselle kuskille ko. järjestelmän piilottamista, tämän jälkeen "no problem", paitti, että Hilse kerkis vetään jo härkäpavun klyyvariinsa.

Ensvuonna tulee 30-vee, kun ekan kerran classikilla kurvailin Artukaisissa, oli muuten Watz Husokilla myös radalla. 09 tuli 20. kerta Sviestadissa. Yhtä kauan svennet on olleet näreissään Suomalaisten menestyksestä, vaikka näyttävätkin iloisilta. Yhtä kauan ne on kepittäneet meidät kabineteissa. Eivät enään, seuraava siirto olisi myös meillä, mutta näyttää siltä, että tarmoo löytyy toistemme tönimiseen.


Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Osmo Leikko - Huhtikuu 25, 2012, 23:24:25 ip
PM-osakilpailuissa on noudatettava PM-sääntöjä - vaikkakin ne olisivat leikkaa liimaa tyylisiä. Kaikki syksyn kokouksen muuttuneet kohdat on tiedotettu suomalaisille ajoissa, joten meillä ei pitäisi olla lähellekkään niin suuria ongelmia kuin naapurissa…

Just joo...

Botniaringillä nähdään (magneettien kanssa?)  8)
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 26, 2012, 15:38:29 ip
Pirkkalasta olis asiaa,
Soitin tänään kahdelle Suomen moottoriliiton hallituksen jäsenelle, moottoriliiton puheenjohtaja Juhani Halme tiesi kyllä tämän aluminilokariasian.
Halme kuten myös toinen hallituksen jäsen sanoivat, että kun uusia päätäksiä tehdään jotka koskevat kilpamoottoripyöriä, niin tuleva ajokausi on YLIMENOKAUSI, joten eiköhän ajeta noilla vanhoilla säännöillä??
Poikkeus on jos kilpailija menee MM-kilpailuihin, silloin muutokset astuu voimaan tulevalla ajokaudella.
Ei kai tuo yhden sanan muuttaminen nyt amerikan konsti ole, (teräs pelliksi)
Kahta en vaihda, toinen on alumiinilokari ja toinen ?
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Raimo Vuoriniemi - Huhtikuu 26, 2012, 16:09:34 ip
Yksi rohkea "Steel Man" on ilmoittautunut Jurvan Classic kisan pre 48 luokkaan.
Jääköhän ainoaksi mohikaaniksi.

Kattellaan ja ihmetellään.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 26, 2012, 17:26:23 ip
Pirkkalasta olis asiaa,
Soitin tänään kahdelle Suomen moottoriliiton hallituksen jäsenelle, moottoriliiton puheenjohtaja Juhani Halme tiesi kyllä tämän aluminilokariasian.
Halme kuten myös toinen hallituksen jäsen sanoivat, että kun uusia päätäksiä tehdään jotka koskevat kilpamoottoripyöriä, niin tuleva ajokausi on YLIMENOKAUSI, joten eiköhän ajeta noilla vanhoilla säännöillä??
Poikkeus on jos kilpailija menee MM-kilpailuihin, silloin muutokset astuu voimaan tulevalla ajokaudella.
Ei kai tuo yhden sanan muuttaminen nyt amerikan konsti ole, (teräs pelliksi)
Kahta en vaihda, toinen on alumiinilokari ja toinen ?

Oisko kuitenkin sanonut, että Suomessa järjestettävissä kansallisissa mp-kilpailuissa sääntömuutoksissa on ylimenokausi? Kansainvälisiin kilpailuihin, kuten MM, EM, UEM ja PM muutokset astuvat voimaan tulevalla kaudella, jollei muuta ole päätetty. Myös kansallisissa kilpailuissa turvallisuuteen liittyvät muutokset tulevat voimaan heti.
En ymmärrä mikä tässä on oikea ongelma? Sääntömuutoksia on tullut ennenkin ja värkkeihin on tehty tarvittavat muutokset, joka lajissa.

Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 26, 2012, 20:45:13 ip
Ismo hyvä, viitsitkö sanoa mikä tässä turvallisuus asiassa on tuo alumiinilokarien kestävyys eri kuin rautalokarin. Elo väitti alumiinilokareita pudonneen kisan aikana, sanokaa nyt koska ja missä näin on tapahtunut?
Olen kysellyt monilta alan harrastajalta asiasta, ei kukaan tiedä yhtäkään tapausta.
Ei edes jo viiskyt luvulla ajaneet kisakuskit.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 26, 2012, 21:04:02 ip
Hyvä Pekka, enpä ole tuota miettinyt ja hra Elon kirjoittama lausuma asiasta oli Suomennos herrojen Per Holmström ja Mats Bohlin lausumasta perusteesta, jolla SVEMO asian pöytään toi. Kuten tiedämme on ruotsi Suomea edellä näissä turvallisuusasioissa, senhän osoittaa jo tutkimus, että pipo on paljon kestävämpi suojaväline kuin kypärä (ns. pudotustesti).

Mutta oikeasti, miksi epäilisimme ruotsalaisten perusteita, upoaahan sieltä tuleva propaganda kuin häkä päähän, paremmin kuin kotimainen, julkisesti esitetty tiedonanto, jossa on nimi alla vakuudeksi.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: jarmojalonen - Huhtikuu 26, 2012, 21:52:25 ip
Moro.
Ruotsalaisiinhan kannattaa luottaa turvallisuus asioissa esimerkkejä löytyy.
Wasa laiva seilasi 300m ja upposi.
Jas hävittäjä halusi heti maahan kun vähän lennettiin ja yleensä ilman kenttää.
Tuntuu vaan hullulta vaikken ko.lajia harrasta että joku "viisasten"kerho päättää että jumalauta jätkät mutta alumiinilokarit vasta vaarallisia
on niin eikun kieltämään.Joku on ehkä ajanut ko.lokareilla ikänsä kilpaa oikein tosissaan eikä ikinä ole pudonnut.Eiköhän se ole kuskin syynättävissä onko se murtunut vai ei???
Ihmettelee Jarmo
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Raimo Vuoriniemi - Huhtikuu 26, 2012, 22:22:58 ip
Mulle on tullut sellainen kuva että Kortelaisella ei ole tarkoitus edes ajaa Jurvan pre 48 lähdössä. Ei vaikka lokasuojat saisivat olla visakoivusta tai vaskesta.
Pekka nyt vaan kinaa kinaamisen ilosta.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: ARI JUMPPANEN - Huhtikuu 27, 2012, 07:24:23 ap
 ;) Heh! Ei liity aiheeseen mitenkään muuten, mutta kuvassa on ilmeisesti ruottalainen alastarossa
ilman alumiinilokkareita. ???

[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 27, 2012, 07:54:49 ap
Eijoo, Ecca on Pietarsaaresta ja jatko tosta matkaa vielä kahdella pyörällä, tuli toisex. Kuvaaja oli kyllä tunnettu ruotsalainen, Esso Gunnarsson. Itellä meni ravat bögaan ja hellitin kamerasta ratkaisevalla hetkellä...

edit:asiatietohan olikin kuvassa mukana
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 27, 2012, 22:19:14 ip
Alumiinilokarimieskin kuvassa on, vasenmalta laskien seitsemäs heppu ja kamera roikkuu kaulalla, eli kuvaahan ei otettu, niin kuin ei Ismokaan ottanut. Erik antoi tasoitusta työntöstartissa kun kaasari putosi heti kun mylly paukahti käyntiin, työnsi kaasarin paikalleen ja menoksi, vielä kun olis kierros ajettu olis ykköspalli tullut.
Tästä näkee että kyseinen kuski on kilpaillut speedwaypyörällä sekä pitkäpiikkisellä.
Juu ei näy aluminilokaria, olisko pudonnut?
Ei kai niitä keltään ole pudonnut, Penan höpinöitä.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Jouko Pajunen - Huhtikuu 27, 2012, 23:11:40 ip
... Erik antoi tasoitusta työntöstartissa kun kaasari putosi heti kun mylly paukahti käyntiin, työnsi kaasarin paikalleen ja menoksi, vielä kun olis kierros ajettu olis ykköspalli tullut...

Hys hys Pekka, kohta kielletään alumiinikaasarit jos ne ei kestä putoilematta paikoillaan. ;D

Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Mika Komulainen - Huhtikuu 28, 2012, 12:19:56 ip
Asiahan ei minulle kuulu mutta mielenkinnosta kysyn onko ne lokarit yleensä pakko olla?
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Leo Belik - Huhtikuu 28, 2012, 13:09:49 ip
Asiahan ei minulle kuulu mutta mielenkinnosta kysyn onko ne lokarit yleensä pakko olla?

Terve,

Ymmärtääkseni. Kyllä. Ainakin Kansallisissa säännöissä se on mainittu http://www.svkmk.com/lomakkeet/tek_maaraykset_08.pdf (http://www.svkmk.com/lomakkeet/tek_maaraykset_08.pdf)
Aikakauden ja mallin mukaisesti.

MP-Kisat:
Pre -48 malleissa seuraavasti:
Petrol tank, seat, mudguards and fairings.
Petrol tank: Period styling and made of steel.
Saddle: Only solo saddle and bum pads are approved. If a long saddle was
originally fitted then this is also approved.
Mudguards: Period styling and made of steel.
Fairing: Only a fly screen is approved.
Number plates: May not be made of plastic.

Ihan selvä asia, josta jaksetaan jauhaa kuin olisi jokin iso juttu.
Lokkareita löytyy joka nurkista ja niiden asentamisessa ei kauaa nokka tuhise.
Alkaa olemaan jääräpäistä jänkäämistä. (kysymyksesi oli sinällään hyvä  ;))

Tervetuloa PM-kisoihin. Tehdään siitä hyvät kisat. 101 ilmoittautunutta 28.04. Lisää tulee.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pertti Sorvari - Huhtikuu 28, 2012, 13:13:24 ip
Lokasuojat on oltava pre-48 luokassa sääntöjen takia.


Viimeisin päivitys.
"PRE-48 luokka:
Yleistä, moottoripyörän pitää näyttää aikakauden mukaiselta yleisilmeeltään (ns. viiden metrin sääntö)."
"Lokasuojat pitää olla teräksestä valmistetut ja aikakauden mukaiset."

Se 2008 lähtökohta:
2.1.8. TANKKI, SATULA JA KATTEET
......
"Sokeripalan saa asentaa takalokasuojan päälle. Takaistuin on kielletty.
Lokasuojat: Muoto ja tyyli tulee olla aikakauden mukainen, valmistusmateriaalina ei hyväksytä
lasikuitua. Lokasuojat tulee olla asennettu eteen ja taakse."

Lähde: www.svkmk.fi (http://www.svkmk.fi)

Kuva: Salon TT-ajot, Vilho Himmelroosin Nostalgiamotoristeille luovuttamastaan kokoelmasta.



[ylläpito on poistanut liitteen]
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 28, 2012, 20:28:46 ip
Kysellään taas lisää, saanko ajella alumiinilokaripässillä paraatilähdöissä ?
Leo, miksi et suomentanut tuota sääntöjuttua, näin kansakoulupohjalla en saanut selvää siitä.
Pena, koska ja keneltä on pudonnut alumiinilokari kisan aikana?
Leo, jääräpäisiä olette te jotka ette voi sopia ruotsalaisten kanssa, että lokarit saa olla metallia.Sillä heidän ehdotuksessaan oli yhden sanan virhe.
Raimo, mitä sinä epäilet minua, olemmehan tunteneet jo neljäkymmentä vuotta.Jätinkö koskaan kisoja tai eriä ajamatta kun olit tuomarina.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 28, 2012, 21:19:17 ip
Pekka, yritän kirjoittaa Suomen kirjakielellä. Ruotsalaisilla ei ollut virhettä sääntöehdotuksessaan, koska: 1. Heillä oli perustelut sääntömuutosehdotukseensa, eli tämä turvallisuusaspekti lokareiden rikkoontumisesta, jota koitat sälyttää Penan keksimäksi. 2. Heidän sääntömuutosehdotuksensa esipuheessa he tähdentävät sääntöjen ymmärtämistä sanatarkasti.
Leon ei tarvitse sitä Suomentaa, koska olen sen jo tehnyt, näkyy SVKMK:n sivuilta: Ajankohtaista:Sääntömuutoksia kaudelle 2012.
Sääntöjä ei sovita, eikä tehdä, niinkuin puna-armeijassa, huutoäänestyksellä, ei varmaankaan edes ratalajeissa.
Rami saa vastata oman osuutensa, mutta ehkä 40 v. on opettanut jotain?
Kuinka hra Halme evästi Sinua, näistä sääntömuutoksista?
Oliko Börje Ivarson yhtenä tämän sääntömuutoksen takana?
Miksi et moiti ruotsalaisia, vaan meitä, vaikka olemme tiedottaneet asiasta heti, kun tajusimme, etteivät he aio tehdä asialle mitään?

Nim. täyttä ymmärrystä vailla.

ps. kirjakielen sivusta: toi svedujen asslicking alkaa nostamaan ärtymystä huippuunsa
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: juha tiilikka - Huhtikuu 28, 2012, 21:51:25 ip
Iltaa,

muutamia selvennystä vielä lokarikeskusteluun. Ismo ehti painaa Enter'iä hieman aikaisemmin, joten lyhennän hieman omaa vastaustani...

1. Tämän otsikon alla keskustellaan ainoastaan pre48 -luokasta eli Eikan Ducati sladit Alastarolla kuuluvat hieman eri osastolle. Selvennykseksi, että muissa classic-luokissa (pl. pre48) ei ole lokaripakkoa. Tosin niistä on selvästi hyötyä kilpakäytössä…FIM'in säännöt tosin hieman rajoittanee -> katteettomissa pyörissä tulee olla etulokari.

2. Jääräpäisyydestä on varmasti jokaisella oma käsityksensä - yleensähän se on aina muu kuin itse (ainakin mun tapauksessa). Väännetään vielä kerran - ME EMME VOI SOPIA RUOTSALAISTEN KANSSA KESKENÄMME MITÄ SÄÄNTÖJÄ NOUDATETAAN PM-SARJASSA. Syy yksinkertaisesti on se, että sarjaa pyöritetään 4 maan kesken ja ne ovat samat maat, jotka sopivat syksyisin millä säännöillä ajetaan. Samasta syystä emme pysty myöskään yksinään (tai ruotsalaiset) muuttamaan hyväksyttyjä sääntöjä. 
Ruotsalaiset eivät ole tehneet ainoatakaan esitystä muuttaakseen alumiinilokaripykälää (tulee lähettää kaikille PM-maille). Päinvastoin viimeisessä Watz'in lähettämässä viestissä hän pääsi vasta samalle viivalle, mitä kokouksessa oli keskusteltu ja miksi päätös oli steel=teräs (ei ollut itse paikalla syksyn sääntökokouksessa).
Kysymykseen irtoavista alulokareista pyydän esittämään ruotsalaisille, koska heillä oli esittää painavat argumentit kokouksessa eikä heidän ammattitaitoa osattu epäillä.

Lainaus Ismon tekstistä:
"Hyvä Pekka, enpä ole tuota miettinyt ja hra Elon kirjoittama lausuma asiasta oli Suomennos herrojen Per Holmström ja Mats Bohlin lausumasta perusteesta, jolla SVEMO asian pöytään toi."

Vuoden päästä tilanne saattaa olla toisin, jos meillä on esittää riittävät todisteet alumiinin kestävyydestä kilpakäytössä pre48.

3. Paraatiluokkaan hyväksyttäneen alumiinilokarit pre48 pyöriin, olettaen että kiinnikkeet ja tuennat vakuuttavat katsastuksessa. Tosin, jos läpäiset katsastuksen alumiinilokaripyörällä (pre48), pääset ajamaan myös kilpalähdössä (olettaen, että kilpailun johtaja hyväksyy), mutta PM-sarjan pisteitä et tule saamaan näillä näkymin.

t. Juha
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Raimo Vuoriniemi - Huhtikuu 28, 2012, 23:03:17 ip
Moi

Katsoin tuossa speedwayn GP sarjaa enkä ehtinyt ennen vastaamaan.

Et jättäny Pekka eriä ajamati mutta nyt näyttää siltä että jätät Jurvan PM kisan pre 48 luokan ajamati.
Syy on se että et halua laittaa pyörääsi sääntöjen edellyttämään kuntoon.

ps
Oli muuten hyvä speedway kisa. Chris Holder voitti. Kaksi seuraavaa sijaa meni Puolaan.
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Pekka Kortelainen - Huhtikuu 28, 2012, 23:53:06 ip
Moro!
Hopea ei ole häpeä, näin siinä nyt kävi, taas kerran, on kyllä tullut huomattavasti huonompiakin tuloksia, ja kaatumisia. Saas nähdä erotetaanko meikä kilvanajojaostosta niskuroinnin takia, varmaan monet niin haluais.
En nyt kuitenkaan aio ilmoittautua -48 luokkaan, kun en lokareita vaihda, ( ne on komeat ja kiillotettu), paraatiin ehkä.
Porin TT ajelussa Raimo päästää ehkä Pässillä ajeleen, luulisin.
Esossakin on sama numero kuin Ruotsin Eero Lahdella 68. Taidan siinäkin jäädä hopealle.
Melkein viistuhatta lukijaa nyt, hyvä tulos.
Mukavaa Vapun aikaa lukijoille.
Pekka No 68
Otsikko: Vs: Classic PRE-48 Lokarit
Kirjoitti: Ismo Hakamäki - Huhtikuu 29, 2012, 00:20:54 ap
Moron vaan, eihän me ny sua erotteleen aleta, saahan sitä kysellä oikeuksiensa perään. Ja pahimassa tapauksessa liityt viä MCHK-R:ään, stana sit me vasta liämessä oltais.
Ja mukavahan täs on ollu asiaa oikoo, pysyy sormet noileena.
Mut piretään vaan rintama kuasissa ja koitetaan pärjätä noille lännen maille, niin raralla kun kapinetissakin.

Vappuja vaan Teillekin..

Terv. Ismo #14