Kirjoittaja Aihe: BMW:n diodi  (Luettu 1279 kertaa)

Kesäkuu 23, 2019, 09:11:12 ap
Luettu 1279 kertaa

raimo karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
  • Rapeneik
Mikähän on diodi tyypiltään 6-sarjan BMW:n ajovalonkopan sisällä olevan kytkentälevyn takana?
Pyörä R90/6, mutta ilmeisesti muissakin malleissa sama kikkare.

https://i.ebayimg.com/images/g/NH0AAOSw8KRczMZ3/s-l1600.jpg

rk

Kesäkuu 23, 2019, 16:20:46 ip
Vastaus #1

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2604
Ulkonäöltä muistuttaa tyyppiä 1N5404.
Tuo lopun nelonen näkyy tuossa kuvassa, johtimien paksuuteen perustuen veikkaan 1N5400 sarjaa.
Siis tuon 1N5400 tyypin mukaan diodi olisi 3A ja 300 V.
Linkistä löytyy mitat, sen mukaan voi päätellä varmemmin.
https://www.vishay.com/docs/88516/1n5400.pdf

Toinen vaihtoehto on 1N4004, joka on 1 A diodi.
Se on mitoiltaan pienempi.
https://www.radioduo.fi/tuote/diodi-1n4004-1a-400v/1N4004/

Omissa boksereissani en ole tuollaista diodia kyllä huomannutkaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2019, 22:51:04 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Kesäkuu 24, 2019, 08:50:46 ap
Vastaus #2

raimo karjalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 102
  • Rapeneik
Kiitos Jouko. Vanha oli palanut niin jauhoksi, että siitä ei mittoja saanut, mutta tuo kolo on noin 3mm leveä joten ainakin 1A diodi mahtuu.

Ilmeisesti starttireleen virta kulkee tuon läpi silloin kun starttaa vaihde vapaalla ja "starter cut-out switch" on auki. Omasta pyörästä tuo kytkin on poistettu (kytkin kahvasta?) ja ohitettu eli starttasi aina.


rk

Kesäkuu 24, 2019, 09:15:06 ap
Vastaus #3

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 698
  • Kawasaki A 1 R
     Minun pyörästä oli painonsäästämiseksi jätetty pois.  Jos tarviit sitä diodisiltaa moottorin nokassa ylhäällä niitä on Löflundin Jussilla Autosähkössä asianmukaiseen hintaan.

Kesäkuu 24, 2019, 20:25:53 ip
Vastaus #4

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2604
Näyttäis olevan vaihdevivun vapaamerkkivaloon kytketty.
Samalla ilmeisesti ”tappokytkimelle” tai sitten sivutuen kytkimelle (starttiesto).
Joten luulisin 1A diodin riittävän.

bmw R90/6 diagram
https://www.google.fi/search?client=safari&channel=ipad_bm&source=hp&ei=BQgRXaCGI8WurgSCjZSIDw&q=bmw+r90%2F6+diagram&oq=bmw+r90%2F6+&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.0.41j0l8.3266.8863..10599...0.0..0.305.1470.4j4j1j1......0....1.......8..46i131j0i131.6Q5xmDXAqKM#imgrc=qdbauuhv5p98nM:
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2019, 20:53:09 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Kesäkuu 24, 2019, 22:03:36 ip
Vastaus #5

Veli Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 57
Sehän toimii niin, että koneen saa startattua käyntiin vaihde päällä kun vetää kytkimen pohjaan. Varsin kätevä ominaisuus.

Taitaa olla nykyautoissa pakollinen varuste, siis keppivaihteisissa. Skoda vaatii kytkimen painamista vaikka vaihde olisi vapaalla.

Bemarin kytkinkahvaan piiloitettu kytkin on vaan pikkuisen heppoista tekoa ja hajoaa helposti vanhemmiten.

Kesäkuu 24, 2019, 22:45:57 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2756
Jos nyt ongelma jo selvisi, niin saako jatkaa sivuraiteella?  Jatkan kuitenkin.

Kyllä tuokin asia oli ennen paremmin.  Eiks just bemuissa ollu sellanen sivujalka, mikä ei jalalla pitämättä pysynyt siellä edessä, ja vielä sellanen se jalan mitotus, että pyörä oli varsin kallellaan enneko otti maahan, ja jalka varsin edessä?  Se oli niin mukava laittaa...  Ja entisaikojen autoilla pysty menemään startilla junan edestä pois, jos oli sattunu sammumaan tasoristeyksessä kiskoille.  Ja Volvolla pääs Länsisatamasta Jyväskylään, vaikka kytkimen kumit pullahti Tähtitorninmäen alla parkkiluolassa ykköstä päälle laittaissa; kone sammuksiin, ykkönen silmään ja startilla liikkeelle, vaihteethan meni rutisematta ilman kytkintäkin (ainakin näin lähes puol vuossattaa myöhemmin muistellessa...)  Ainut tuska että riittääkö sähö akussa kaupungista ulos tihheesti toistuvissa starttauksissa, kun piti olla vielä lämppäri ja laapparit koko ajan päällä räntäsatteessa.

Ei lähe nuo pari viimestä korealaista tallintäytettä käyntiin kytkintä painamatta vappaallakkaan, ei edellinen eli kiija eikä nykynen eli huntai, ei.  Toisaalta on kyllä tunnustettava, ettei oo ollu tarvistakkaan...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2019, 22:48:15 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 25, 2019, 14:34:26 ip
Vastaus #7

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2604
Jos nyt ongelma jo selvisi, niin saako jatkaa sivuraiteella?  Jatkan kuitenkin.

Kyllä tuokin asia oli ennen paremmin.  Eiks just bemuissa ollu sellanen sivujalka, mikä ei jalalla pitämättä pysynyt siellä edessä, ja vielä sellanen se jalan mitotus, että pyörä oli varsin kallellaan enneko otti maahan, ja jalka varsin edessä?  Se oli niin mukava laittaa...  Ja entisaikojen autoilla pysty menemään startilla junan edestä pois, jos oli sattunu sammumaan tasoristeyksessä kiskoille.  Ja Volvolla pääs Länsisatamasta Jyväskylään, vaikka kytkimen kumit pullahti Tähtitorninmäen alla parkkiluolassa ykköstä päälle laittaissa; kone sammuksiin, ykkönen silmään ja startilla liikkeelle, vaihteethan meni rutisematta ilman kytkintäkin (ainakin näin lähes puol vuossattaa myöhemmin muistellessa...)  Ainut tuska että riittääkö sähö akussa kaupungista ulos tihheesti toistuvissa starttauksissa, kun piti olla vielä lämppäri ja laapparit koko ajan päällä räntäsatteessa.

Ei lähe nuo pari viimestä korealaista tallintäytettä käyntiin kytkintä painamatta vappaallakkaan, ei edellinen eli kiija eikä nykynen eli huntai, ei.  Toisaalta on kyllä tunnustettava, ettei oo ollu tarvistakkaan...

jaakkovaakko
Onhan noissa bemarin boksereissa se sivutuki edelleen. Niissä on myös starttauksen esto, jos sivujalka on ”ulkona”.
Tuo em diodi/ starttauksen esto voi olla myös tuossa sivutuessa olevaa mikrokytkintä varten.
Se sivutuki on vaan hieman kiusallinen, kun bokserissa öljyä valuu sinne sylinterinkanneteen  ja sitten startatessa imaisee sitä sylinteriin pölläyttäen sinisen pilven.
Ajelin minäkin pari vuotta sitten MR- jagella ilman kytkintä Parkanosta Lahteen. Piti tarkkaan miettiä ajoreitti, että sai eliminoitua liikennevalot.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2019, 14:36:04 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Kesäkuu 25, 2019, 21:50:21 ip
Vastaus #8

Markku Paavilainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 309
6-sarjan BMW.ssä ei ole tunnistinta seisontatuen asennolle, ei myöskään ainakaan alkupään 7-sarjalaisissa. Kytkinkahvassa on se edellämainittu mikrokytkin ja ainakin minulla on toiminut moitteetta.

Kesäkuu 26, 2019, 10:33:26 ap
Vastaus #9

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 942
Jääkiekko sivuseisontatuen alla ehkäisee kummasti tuota boxeri-bemarin vasemman pytyn savutusilmiötä. Sen nuoremmissa boxereissa olevan sivutuen palautusominaisuuden pystyy helposti poistamaan. jousen esijännitys vain löysälle. Ohjeet löysin aikanaan netistä. Se vain on sitten se sivutuki jus niin vasemman pytyn alla, että pyörän päältä et näe ollenkaan, onko tuki auki vai kiinni. Énsimmäisessä vasemmassa kaarteessa sen sitten huomaa.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry