Kirjoittaja Aihe: Sisärenkaista  (Luettu 1196 kertaa)

Maaliskuu 16, 2019, 21:42:17 ip
Luettu 1196 kertaa

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
    Tiedossa on, että tubeless-renkaat ovat turvallisempia kuin aikaisempina aikoina  käytetyt sisärenkaalliset. Mitä mieltä olette seuraavista klassikko-BMW -osaaja Christopher Betjemannin mielipiteistä?
”Sisärenkaan äkillisestä puhkeamisesta voi olla seurauksena katastrofi, kuolema, rampautuminen ja ajokin tuhoutuminen. Siitä syystä sisäkumillisilla moottoripyörillä ajettaessa on kaikin tavoin koitettava vähentää onnettomuuden mahdollisuuksia.
Ensinnäkin:  Naulan, ruuvin ym. lisäksi on olemassa suuri vaara, että sisärenkaan puhkaisee löystynyt pinnan pää. Siksi kaksi kerrosta vanneteippiä on turvallisempaa kuin vannenauha. Nauha voi katketa tai siirtyä paikoiltaan. Ei ole myöskään varmuutta, mihin se on oikein asettunut sen jälkeen, kun päälirengas on saatu paikoilleen.
Toiseksi: Sisärenkaissa luonnonkumi on paljon parempaa mutta kylläkin yli kaksi kertaa  kertaa kalliimpaa, kuin nykyään yleisemmät synteettiset materiaalit.
-       Kun vieras kappale tunkeutuu päälirenkaan läpi, kumisisärenkaaseen tulee reikä, synteettisestä materiaalista valmistettu repeää. Neljän millin rei´ästä rengas tyhjenee paljon hitaammin kuin kymmenien senttien halkeamasta.
-       Valitettavasti luonnonkumi vuotaa ilmaa läpi. Siksi sellaisen renkaan ilmanpaine on tarkistettava viikottain. Synteettiset materiaalit ovat tiiviimpiä.
-       Luonnonkumiset sisärenkaat ovat helpompia paikata tien päällä, koska rei´ät ovat pieniä.”
  (Vapaa käännös englannista PK)
 

Maaliskuu 17, 2019, 09:02:50 ap
Vastaus #1

paavosuorsa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 295
  • kaikki selviää tavalla tai sillä toisella.
Sen olen huomannut että, muovi sisärenkaat ei pidä ilmaa sisällään kuukautta pitempään.

Maaliskuu 17, 2019, 13:13:57 ip
Vastaus #2

esko m järvinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 98
Nuo havainnot muovisesta sisärekaista ovat täyttä totta. Tosin viimevuosien/vuosikymmenten aikana raja muovin ja kuin välillä on hämärtynyt kun standardeissakin on siirrytty käyttämään määrittelyn perusteena ominaisuuksia vajan kemiaN asemasta.  Mutta se siitä.
Monet muistavat kaikilla vanhoja Nokian punaisia sisärenkaita, ne kun täytti ja säilytti vaikkapa pimeässä ja viileässä kellarissa, ilma pysyi vuosia. Raaka-aine oli luonnonkumipohjainen sekoite, jolla oli hyviä ja vähemmän hyviä ominaisuuksia esimerkiksi paikattavuus ja toisaalta vanheneminen joka tuli esille murtumina. Nykyään ja jo vuosia on käytetty butyylisekotteita ilmaa pitävissä kerrokisa, kuten tubeles-tyypin renkaissa. Jo kumilaatu on kohtuullisen kallista massatuotannossa, eli käyttö pyritään minimoimaan. Muilla yleisesti käytettävillä sekotteilla on omaisuutensa se, että ne eivät ole kaasutiiviitä. Tästä voi päätellä että kun hankit sistärenkaita tarkista että pakkauksessa on maininta raaka-aineen butyylista tai luonnonkumista. Itse ostin viimeksi sisärenkaat No.... et liikkeestä Mi... on merkkisinä.
Mielipiteitävoi olla muitakin, enkä torppaa niitä.
Näitä mietteitä kirjoitteli Esko J.



Maaliskuu 17, 2019, 14:03:34 ip
Vastaus #3

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Enpä ole muovisia sisärenkaita moottoripyöriin ostellut, ihan kaupoista saatavia, Biltemasta useimmiten. Ilmat on aina pysyneet sisällä useampia kuukausia ja kun kuitenkin on tapana paineet aika usein tarkistaa.


Tuo naulanreikä vaan on useimmiten teoriaa. Se on aina takarengas minkä naula puhkoo ja kun se tyhjenee niin pyörähtää ja sisrenkaassa on se 5-10 cm viilto. Siis jos ei lukkoja ole.


Ja kyllä se sisärengas aina kannattaa uusi laittaa kun ulkorenkaan uusii. Tahtoo nimittäin venttiili irrota kun on rengas vanha. Ja varsinkin  norsunnahkasissa, jos niitä luulee tarviivansa.

Maaliskuu 17, 2019, 23:35:36 ip
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 189
Michelin Airstop, se toimii kisavehkeissäkin.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Maaliskuu 18, 2019, 08:40:02 ap
Vastaus #5

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 959
mulla meni aikanaan guzzissa eturenkaasta kaupunkinopeudessa ruuvi läpi, onnekkaasti olin puoli kilometriä stormilta ja ajelin sinne pihalle ja otin pyörän pois laittoivat uuden sisäkumin, tukevasti pysyi vanteella niissä nopeuksissa

Maaliskuu 19, 2019, 14:16:06 ip
Vastaus #6

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Jatketaan vähän renkaisiin liittyen.
Pyörässä on hyvältä näyttävät Metzlerit. Yli kymmenen vuotta vanhat, kulutuspintaa vaikka kuinka. Ne ovat kuitenkin seisonnassa tulleet soikeiksi. Mittasin lististymän jopa yli sentiksi.
Pyöristyvätkö näin litteät renkaat lämmetessään?

Maaliskuu 19, 2019, 15:09:35 ip
Vastaus #7

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 208
  • Återfallsgubbe
Unohda yli kymmenen vuotta vanhat renkaat, jos aiot ajaa pyörälläsi. Renkaat ovat litistymisen lisäksi kovettuneet, pito on huono.

Ihan turha ajatella, että ajelen vaan varovasti. Kun se lapsi, koira tai jänis loikkaa eteen niin jarru menee refleksinomaisesti pohjaan. Vanhalla kovalla renkaalla pyörä menee myös hyvin todennäköisesti siinä tilanteessa nurin.

Rengasparin saa alle kahden sadan, kai se oma turvallisuus on ainakin sen hintainen?

Maaliskuu 28, 2019, 11:43:25 ap
Vastaus #8

Pasi Kaarto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Heikki on varmasti ihan oikeassa. En edes tiedä kuinka monta vuotta yli kymmenen sitten renkaat on asennettu. Kun vielä on ilmeisestä, että renkaan litistymä aiheutti pelottavaa wobblausta kahdeksassa kympissä, päätin tilata uudet Metzlerit.