Kirjoittaja Aihe: Jupiter vm ihmettelyä  (Luettu 582 kertaa)

Syyskuu 15, 2019, 11:25:25 ap
Luettu 582 kertaa

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Missä vuosimallissa jupiterin ketjusuoja ja koneensuojapellit muuttuu?
Vanhemmissa on reijitetyt koneensuojat sekä 2 osainen ketjusuoja (erilliset ylä / alaosat), uudemmissa koneensuojat on umpinaisen ja kaarevat, ketjusuoja umpinainen irrotettavalla päätypalalla.
Vanhemmissa myös pappatunturimainen keula metallisella valolla, uudemmissa teleskooppikeula ja valokoppa on muovia.
Myös penkeissä on eroja, samohan -sivulla on kuva -62 mallin jupikasta jossa tuo vanhempi keula ja elefantinkorvapenkki, mopo-sport taas myy penkinpäällisiä kahta mallia eli lyhyt -64 asti ja pitempi 65-.


Tyyppikilven paikka määrää penkin mallin, vanhemmassa se on ns penkin alla ylöspäin rungosta, uudemmissa oikealla puolella rungon sivulla. Jos elefantinkorvapenkin korvaa uudemmalla niin tyyppikilpi jää piiloon.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 15, 2019, 13:41:31 ip
Vastaus #1

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1111
Oiskohan -63,kun suojat ja etupää muuttuivat. Silloin tuli muistaakseni Sport Swing,joka oli ensimmäinen Sport malli.Siinä oli kuitenkin Swingin
penkki ja merkit.Moottorinsuojat oli samanlaiset kun Sportissa myöhemmin.Tankki oli myös samanlainen vaakatankki kun Sporteissa.-64 tuli vissiin eka Sport,jossa oli pidempi satula.
-63 oli omanlaisensa penkki,jossa oli takakiinnitys lipareella rungon päälle kuten esim.-60 papassa,jonka lipareessa oli kuitenkin 2 kiinnityspulttia.

Syyskuu 15, 2019, 17:05:25 ip
Vastaus #2

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Joop, tarakkakin on maalattu vanhemmissa, kromattu uudemmissa eli olisko tuokin muutos tullut keulan myötä.
Takavalo on vanhemmissa pitkä ja kapea, uudemmissa soikeampi ja nystyrät sivuilla, samaa valoa on käytetty tuon ajan polkupyörissäkin.
Vaihdekahva taitaa myös muuttua luukkumallista uudempaan keulamuutoksen myötä.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 15, 2019, 20:56:54 ip
Vastaus #3

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Kirjavaa on ollut Øglaendin mopojen mallimuunnokset. Niitähän tuotiin monen liikkeen kautta osina koottavaksi Suomeen. Tempo, jolla nimellä se Norjassa tunnettiin, on jo vuonna -61 valmistettu uudemmilla "banaani" moottorisuojapelleillä. Kettjusuoja oli nähtävästi vielä kaksiosaista ylä/alapuolimallia. Suomeen tuo vuosi -63 taisi olla moottori/ketjusuojan osalta muutos vuosimalli.


Kuvassa olevaa vm.-61 mallia lieneekö tuotu kenenkään maahantuojan toimesta Suomeen?


http://mo-ped.se/noreg/finland.htm


Linkistä löytyy lisää tietoa Suomeen tuoduista Øglaendin malleista
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2019, 21:05:56 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Syyskuu 16, 2019, 10:45:14 ap
Vastaus #4

Petri Nippala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1111
Ainakin-58 Jupikassa oli Hella SR24 takalamppu.Ehkä vielä-59;kin.Sitten taisi tulla pienempi soikeampi takalamppu ja -63-64  Jupikkaan tuli isompisoikeanmallinen takalamppu nystyrälinsseillä sivuilla.Sportissa oli samantapainen takalamppu,kuin Solifer 3Speedissä tai Zyndapissa 423.
Ikkunamallin vaihdekahva oli -58-59? Siis Jupiterissa. 

Eikös tässä ollut puhe juurikin Jupikoista,eikä siis Öökyistä yleensä,joihin Jupikkakin kuuluu. Jos aletaan puhua Öökyjen variaatioista,on homma paljon haastavampi.

Syyskuu 16, 2019, 11:56:24 ap
Vastaus #5

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Tarkoitin tällä kokoonpano "kirjavuudella" sitä, kun noita Øglandeja toi maahan ja kokosi useita yrityksiä, koottavien mopojen ostomiehet tehtaalla saattoivat ostaa mitä oli tarjolla tai tehtaan miehet möi. Jupitereiden osaltakin luulen, että samankin vuosimallin mopoissa saattaa esiintyä kokoonpanokirjavuutta. Omassa vm.-58 Jupiterissa on vaihteenvalitsin Maguran-malli, jossa on 1-0-2 valitsijan runkoon prässätty.
Takavalo on juurikin tuo Hellan SR24 mallinen. Poikkevaa muihin Jupitereihin nähden tuo etuswingissä kiinni oleva U-muotoisen raudan väritys. "Normaalisti" se on lokasuojien värinen(pun/sin), mutta omassani se on rungon värinen. Varmasti se on ollut kokoonpanosta lähtien rungon värinen,koska siitä ei muuta väriä löytynyt ja mopo oli alkuperäiskuntoinen minulle tullessa.


Samohalta löytyy kyllä Norjan arkistotietoja Jupitereista, mutta kuinka yksityiskohtaisesti se antaa tietoa, millä osien kokoonpanoilla ne on loppujen lopuksi esim. Suomeenkin lähteneet?



« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2019, 12:02:12 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Syyskuu 16, 2019, 22:32:23 ip
Vastaus #6

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Mulla oli tuossa hetken -65 jupikka swing jossa oli luukkumallin vaihdekahva, banaani koneensuojapellit ja yksiosainen ketjusuoja.
Mopo oli kaikinpuolin alkuperäinen.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.