Kirjoittaja Aihe: Formula 1 Yamaha-aiheinen kysymys  (Luettu 10347 kertaa)

Maaliskuu 27, 2015, 18:51:35 ip
Luettu 10347 kertaa

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Saakos kyseisen luokan -87 FZR1000 Jammussa olla -89-94 mallin moottori? Ilman exuppia tietty. Sama konehan tuo pääpiirteittäin on ja halvempi realisoida kuin wanhaa pataa kunnostella. Suzukeissahan ainakin hyväksytään uudempien koneiden laitto.

Huhtikuu 06, 2015, 17:48:25 ip
Vastaus #1

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
No eihän sitä kyllä ole Suzukeissakaan mitenkään hyväksytty. 86-88 lohkoihin tietysti voi rakentaa mitä vain, kuka sinne koneen sisälle rupeaa kurkkimaan ? Kai se on pääpiirteittäin siitä kiinni että onko lohkot samanlaiset. Tai sitten ei... säännöt ja tulkinnat elää ihan omaa elämäänsä.

keke#409

Huhtikuu 07, 2015, 06:22:57 ap
Vastaus #2

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Juu ei kai saa käyttää uudempaa konetta.
PM:ssa kun vehkeitä katsoi niin varmaankin
90% oli sääntöjen vastaisia. Ei meno muutu
ennenkuin joku tekee protestin mutta
toisaalta eihän tämä nyt niin vakavaa
touhua ole, kai ?
Ja on noissa kotomaan  vehkeissäkin uudempaa
palikkaa kiinni.

Petri

Huhtikuu 07, 2015, 18:45:41 ip
Vastaus #3

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Niin ei kait tuosta kukaan välitä ellei rupea palkintopallisijoja hätyyttämään :-)
Ja ei tuosta nyt mainittavaa hyötyä ole, samat tehot saa vanhastakin koneesta. Noita vanhoja moottoreita ei vaan juuri enää ole käyttökelpoisia ja muutenkin osat kiven alla. Toisin kuin Suzukissa...
Lohkothan tuossa uudemmassa ovat miltei identtiset, öljynlauhdutin erilailla toteutettu -91 eteenpäin koneissa. Ja kansissa keskimmäisen imuventtiilin kulma loivempi exupissa. Sekä kiinnityspiste kannessa. Ei kait muuta?
Ja ei vissiin juu hyväksytä Suzukeissakaan mutta näkeehän niitä. Mutta enpä usko että se pärjääminen siitä lohkon mallista kiinni on eikä pienen pienet erot luulisi haittaavan.
Itse säästäisin nuo wanhat orkkiskoneet museointeja varten.


Huhtikuu 07, 2015, 20:14:52 ip
Vastaus #4

Timo Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 771
Moi. Tämä nyt ei varsinaisesti liity ketjun aloittajan kysymykseen, mutta ihmettelen miksi sääntöjä yleensä luodaan, jos niitä kerran venytetään ja rikotaan samoin tein ? Ei sen puoleen, en kyllä ymmärrä miksi Norton Manxeihin laitetaan hihnavetoja....
Itämaankiitäjät, rautaa ja ruosteisia romuja vuodesta 1987.
Metanoli antaa paukkua.....

Huhtikuu 07, 2015, 20:44:52 ip
Vastaus #5

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Niinpä, sama puljaaminen on varmaan kaikissa luokissa. Oi aikoja kun ajoin Nortonilla jossa oli valuvanteet eikä kukaan sanonut mitään :-D

Huhtikuu 07, 2015, 22:19:47 ip
Vastaus #6

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Sami milloin olet ajanut kilpaa sain sen käsityksen jossain vaiheessa että olisi ajanut, en vaan millään jaksa muistaa...

Huhtikuu 07, 2015, 23:19:33 ip
Vastaus #7

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
1999-2001 ja viimeisen kesän sillä Komosen Mikon entisellä BOTT-luokan Rob North Commandolla mikä majailee nykyään Hirvasojan tallissa kait. Siinä oli Laverdan aluvanteet mikä ei suinkaan ollut sallittua pre -72 750-luokan säännöissä. Antoivat ajaa säälistä kai :-)

Huhtikuu 08, 2015, 09:49:29 ap
Vastaus #8

Ari Tiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 107
Timo, kyllä se on pelkästään turvallisuusseikka kun esim Manxeissa käytetään hihnavetoa ketjun sijaan, mikä on kyllä ihan säännöissä erikseen mainittu sallituksi muutokseksi. Ensiöketju kuumenee niin paljon että se vaatisi jatkuvaa voitelua joka aiheuttaa öljyä radalle. Jos riittävää voitelua ei ole ja ketju katkeaa on se melkoisen vaarallinen lentäessään kuskin jaloille.

AT

Huhtikuu 08, 2015, 13:48:40 ip
Vastaus #9

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Vielä alkuperäiseen kysymykseen. Tuskin on mitään ongelmaa laittaa uudempi moottori jos katsotaan vain ulkonäköä, huom. viiden metrin sääntö.
Mutta konekorttiin pitää ilmoittaa koneen numero. Jos konekortin tarkastaja viitsii nähdä yhtään vaivaa niin paljastuu että kone on väärä. Tämän jälkeen hakijan tulee luotettavasti selvittää koneen vastaavuus vanhempaan... Ymmärtääkseni jatkossa tullaan katsastuksessa vertailemaan konekortin ja lohkon numeroita, eli siinäkin kusetus tulee jossain kohtaa ilmi. Mutta jos sulla on laillinen ja uudempi moottori niin vain mielikuvitushan on rajana...

Minulla on 750 suzukiin -89 750 lohkoille saatu konekortti, jotka ovat siis samat kuin 86-88 1052, mutta erilaiset kuin 85-87 750.
1100 suzukissa on -87 lohkot ja tietty sen mukainen koneen numero. ( 86-88 1052 ja 89-92 1127 lohkot ovat erilaiset ).

keke#409
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2015, 09:01:42 ap kirjoittanut Keke Pietilä »

Huhtikuu 08, 2015, 22:50:12 ip
Vastaus #10

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Olishan tuossa noita vanhoja lohkoja mutta tuntuu vaan niin typerältä nähdä iso vaiva  siirtää rojut toisiin lohkoihin sen numeron takia. Noh, elämä on.

Huhtikuu 09, 2015, 11:03:27 ap
Vastaus #11

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1535

Huhtikuu 09, 2015, 11:32:15 ap
Vastaus #12

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Noi on kyllä vanhat säännöt! ( 2013 )

Sieltä löytyy mm. suzukin kohdalta seuraavaa:

RG 500 MK VII and later models are allowed.
RG 500 road bikes are allowed
GSXR 750 model years 1985, 86 and 87 are allowed. 1988 model as a complete bike is not allowed.
However, the frame from the 1988 model is regarded as a replica of a frame that the factory used for
racing within the time limit for the class and is thus allowed. GSXR 750 RR is not allowed.

Sattuneesta syystä mulla on kaksi kappaletta noita -88 runkoja tallin nurkassa! Ja kilpuri tehtynä -85 750 runkoon.

keke#409

Huhtikuu 09, 2015, 21:38:25 ip
Vastaus #13

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Asiaa tiedustelin ja nämä norjalaisten 2013 säännöt ovat nyt sitten taas ne ainoat ja oikeat PM:kisoissa noudatettavat säännöt. Suomipojilla sitten loppui rahkeet kesken kaiken miehistelyn jälkeen. Eli suzuki 750 -88-89 runko 1100 koneella ja Yamaha R6 kisakitti keulalla on ihan ok, siis muille kuin härmäläisille. Älkää vaan noitten sääntöjen mukaan tehkö yhtään mitään, suomen säännöt löytyy moottoriliiton sivuilta.

keke#409

Huhtikuu 09, 2015, 22:09:36 ip
Vastaus #14

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Here we go again, hehhehh. Parempi kun ei kysele mitään, tekee vaan. Kyllä fiksummat sitten huomauttelee. R6 keula täälläkin jo paikallaan :-) Eihän säännöissä sanota muuta kuin putken max. läpimitta ja usd kielletään...