Kirjoittaja Aihe: Kesän prätkäreissu.  (Luettu 78155 kertaa)

Toukokuu 02, 2015, 23:18:52 ip
Vastaus #15

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2297
Tässä käyttökelpoinen karttapalvelu yksityiskohtien suunnitteluun. Mittakaavan saa zoomattua 1:4000 saakka. Näkymän voi vaihtaa myös hyvä laatuiseen ilmakuvaan.


http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=554599&n=6815268&scale=40000&tool=pienenna&styles=normal&lang=fi&tool=pienenna&lang=fi&ori.x=56&ori.y=81






Toukokuu 03, 2015, 07:19:33 ap
Vastaus #16

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2504
Tässä käyttökelpoinen karttapalvelu yksityiskohtien suunnitteluun. Mittakaavan saa zoomattua 1:4000 saakka. Näkymän voi vaihtaa myös hyvä laatuiseen ilmakuvaan.


http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=554599&n=6815268&scale=40000&tool=pienenna&styles=normal&lang=fi&tool=pienenna&lang=fi&ori.x=56&ori.y=81

Suosittelen paikkatietoikkunaa. Samat maanmittauslaitoksen hyvät kartat, mutta parempi käyttöliittymä. Enemmän informaatiota tarjolla. Paikkatietoikkunaan voi rekisteröidyttyään myös tallentaa omia merkintöjä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2015, 08:10:36 ap kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 03, 2015, 07:53:42 ap
Vastaus #17

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1868
  • naavaparta
Lainaus
Eritysesti kiinnostaa tieura joka lähtee Luspan ja Kelottijärven puolestavälistä Nunas tuntureille. Ura päättyy kartan mukaan hiekkakuopalle. Onko ura autokelpoinen?

Jo vain, sitä kutsuttiin kesäsijan tieksi
Olen viimeksi ajanut sitä autolla joskus -70 luvun alussa. Se oli jo silloin niin pensittynyt että fiinimmällä autolla ei ollut asiaa.
Mulla oli silloin havillinen -96 Saabi ja sillä käytiin porukalla hillassa.
Siellä on seudun parhaat hillapaikat.
Hyvät kalapaikat ovat aika kaukana.

Viime kesänä, niinkuin jo muutama vuosi taakseppäin on siinä ollut puomi heti liittymän jälkeen.
Kenen laittama ja miksi, ei ole tietoa.
Pyörällä pääsee kyllä kätevasti sen vierestä ohittamaan.
Olen viimeksi mopoillut siellä joskus 6 vuotta sitten.

Siinä Kalkkoaivin tien lähdössä oli sakemanneila lentokenttä heti valtatien vieressä.
-60 luvulla se oli vielä selvästi nähtävissä.
Sieltä saattoi silloin löytää kaikenlaista sotaromua.

Toukokuu 03, 2015, 09:59:42 ap
Vastaus #18

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2297
Kiitos vielä Pekka. Täytyy hankkia joku enduron-rähjä :).

Toukokuu 04, 2015, 09:58:15 ap
Vastaus #19

Jorma Drufhagel

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 481
  • Pölvästi
No niin tottapuhuakseni olis tarkoitus käydä naapurimaassa, luin taanoin tutkimuksen joka koski Rautalammin asioita ja muuttoa 1500luvun loppupuolella Värmlantiin Ruotsiin, ruotsalaiset ovat kunnostaneet niitä vanhoja asumuksia (fintorp) siellä suomalaismetsissä ja rakentaneet ulkoilureittejä ko alueelle. Heinäkuussa olis tarkoitus ajella tie no:45 alas ja ostaa taalainmaalta "hevonen" ja sieltä Värmlantiin sieltä sitten Osloon ja norjan puolta Narvikkiin ja Kiirunaan, Tornioon ja kotiin.
Ps: Tietysti myös veteraanirallireissu ja MZ -ajot ja varmaan käyn myös jasitarojen tapahtumassa tulee käytyä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2015, 12:43:24 ip kirjoittanut Jorma Drufhagel »

Toukokuu 04, 2015, 12:42:42 ip
Vastaus #20

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2837
Jormalla aika mahtava suunnitelma; sen verran laitto haaveilemaan että kirjottelempa jottain ylleistä pohdintaa, vaikkei itellä juur tälle vuodelle valmiita kuvitelmia ookkaan.

Pari kertaa oon kolmen pyörän ja ukon porukalla ajellu Lapissa.  Kolme on aika laatusa ryhmä, vaikka tunnettu mp-matkailija Matti Viro aikoinaan totesikin seuraavasti: "Joukkueajossa joukkueen paras koko on yksi; kaksikin on mahdollinen, jos on erittäin samoin ajattelevia kavereita!"  Yhen Norjan retken oon tenhy ihan iteksein, siinäkin on puolensa.  Päätöksen tuolle "lonely rider" reissulle lähdöstä tein puolen päivän aikaan torstaina, ja seuraavana päivänä olin jo Ruotsin puolella; tuntui aika villiltä ja vapaalta se!  Jos porukka on enemmän kuin yksi, on joissakin asioissa oltava samanlainen henki.  Jos toinen haluaisi startata aamulla ennen kuutta eteenpäin ja toinen vetää joka ilta lärvit, ja sitten puhaltelee aamupäivän vartin välein alkometriin, että joko... ei se voi montaa päivää toimia.  Tai jos toisella on minuuttiaikataulu koko matkalle ja toinen haluaisi pysähtyä, jos vaikka vähäpukeisia naisia on tien laidassa, ei sekään onnaa.  Kummastakin edelläkuvatusta reissuporukasta oon juttuja kuullu... Ittelle muodostunu lyhyemmillä reissuilla semmonen kuva, että jos porukka on paljon tuota kolmea suurempi, on koko ajan jollain tankki tyhjä, rakko täynnä tai jottain muuta tarvetta, eikä matka eistä mihinkään.

Meijän Lapin reissuissa ollaan varattu joku mökki usseeksi päiväksi, ja sitä tukikohtana pitäen kulettu sitten eri suuntiin päiväreissuja.  Helpottaa, kun ei tarvi kaikkea kamaa pitää koko ajan mukana, on aika halpa tapa ja silti mukavuudet luxuksella.  Iltaruuat laiteltu mökillä, voi ottaa muutaman saunaoluen ja fiinit viinit ruuan kanssa, kun ei enää tarvi ajella illalla.  Hotelleissa ja valmiilla ruuilla on tietysti vielä helpompaa, mutta budjetti vähän saattaa nousta.  Lapissa nuo päiväreissutkin vaan helposti hurahtaa aika monneen sattaan kilometriin, ja esimerkiksi bensan kanssa joutuu vähän suunnittelemaan.  Jos surutta ajelee niinku etelässä niin kauan kun punanen syttyy, ja sitte alkaa kattelemmaan asemaa, voip käyvä vanhanaikasesti.  Nuo Tapsan ja Pekan tarinat käsivarren pikkuteistä sytytti melkosen kiillon silmiin; nykynen rekisterikuljin eli Kawan leikki-pikkuenduro olis sinne aika passeli peli, mutta 7 litran tankki - vaikka se melkein hajulla kulkeekin - vaatis jotain huomioita ja sitten toinen asia on sillä pelillä siirtymä Anttolasta Muonioon vois olla aika haastava...  Sellasesta on ja monia tarinoita kuullu, että alkaa Inarissa kanvestit renkaasta paistaa... jos paikallinen kumiliike saa sinne käypäsen kumin hommatuksi, saattaa hinnan tinkaaminen olla haastavaa...

Vaikka moottoripyörä onkin tyypillisesti yhden hengen kuljin, olen muutaman reissun täällä ruuhka-suomessa tehnyt ns. takapenkki täynnä.  On siinäkin puolensa.  Nykynen kumppani ei ole ikinä ollut pyörän kyytiläisenä, eikä osoittanut mitään kiinnostustakaan siihen.  Siinäkin on puolensa...

Tuo Suomen lounaiskulma on kanssa kummitellut viikon ajelukohteena mielessä - Fiskars, Hanko jne.  Saap nähä?

Mutta jos Nikkasella Jäämeri mielessä välkkyy, niin mahtavalla muutaman reissun kokemuksella ja syvällä rinta-äänellä:  Eikun viikko tai vähän yli varraat aikaa, itelle mieleinen porukka kassaan, karkeat suuntaviivat reissun aikataulun suhteen mutta avoimin mielin sään ja eteentulevien sattumusten mukkaan kohtuullissiin muutoksiin suunnitelmissa.  Pyörä kunnolla huollettuna ja hyvin renkain lähtiessä (helposti 4000 km tullee ainakin), maltillisella asenteella liikenteessä porojen ja muijen kulkijoitten suhteen.  Jos ei matkaan ihan armotonta epäsäkää satu, niin tuskin jälkeenpäin kadut reissua!  Myökii yks helteisen kuuma kesä tässä joitain vuosia sitten ajeltiin viikko pohjosessa - ainut sellanen viikko koko kesänä millon joka päivä sato, enimmäkseen aamusta iltaan.  Eikä ees se reissu oo jälkeenpäin kaduttanu...

Jos saap ajankohaksi elokuun puolivälin jälkeen sopimaan, Lappi tyhjenee koulujen alettua melko lailla, mutta sillon vielä on jollain lailla palvelut avoinna.  Heinäkuu ja elokuun alku voip olla tarvetta enemmän varrailla etukätteen yösijoja.  Loppukesässä yleensä se räkkä-aika (imevien ja purevien hyönteisten aika Lapin kielellä, jos oon oikein oivaltanu) alkaa helpottaa; ei tarvi visiiriä pestä ko pari - kolme kertaa päivässä...

Tällästä jaarittelua tällä kertaa!
jv
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2015, 12:47:42 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 04, 2015, 13:57:00 ip
Vastaus #21

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2504
On toki tullut suunniteltua, tai unelmoitua lähinnä, jonkin sortin reissusta.

Joukko-ajelua en ole vielä kokeillut, mutta ei totta puhuen oikeastaan hirveästi kiinnostakaan, vaan yksin lähteminen on ollut koko ajan mielessä.

Olen IC:n ja mopon kanssa oppinut, että rikkoa tien päällä ei passaa pelätä. Roald Amundsenkohan se oli, joka sanoi että "seikkailu on vain huonoa suunnittelua." Pitää varautua ongelmiin niin ei joudu sattuman heiteltäväksi. Monesti tämä pitää paikkansa, mutta toisaalta sattuma voi olla myös kelpo matkakumppani näissä tilanteissa. Prätkäreissu kauniissa Suomen suvessa ei ole vaarallisuudessaan verrattavissa Amundsenin matkoihin, eikä sattuman varaan joutuminen ole varsinaisesti hengenvaarallista. Näillä seuduilla ongelmat vaativat vain oikeanlaista suhtautumista ja varsin kevyt varustelu riittää. Aina tyyni ja joustava suhtautuminen ei toki ole helppoa. Ajelin eräältä moporeissulta kotiinpäin, kunnes n. 50 kilometrin päässä rengas puhkesi. Koska läheisen talon isännällä ei ollut pumppua lainata niin soitin kaverin hakemaan pakulla. Pysähdyimme bensa-asemalle kahville ja sattumalta kaverin isoveli ja puolisonsa sattuivat paikalle, olivat matkalla Helsingistä Jyväskylään. Tutustuin heihin ja myöhemmin käytiin koko porukalla iltaa viettämässä. Mukavaa porukkaa, ja pirun lystiä oli. Vaihtoehtona olisi ollut vielä toista tuntia ajamista persaus puutuneena, eli sitä mitä oli jo muutama päivä takana. Rengasrikko toisin sanoen kruunasi matkan. Näitä vastaavia on sattunut jo muutaman kerran, ja lähinnä ic:n laittamisen kautta olen moottoripyöräharrastajiin tutustunutkin. Jos olisin ostanut toimivan pyörän niin luultavasti en heitä tuntisi.

Toisin sanoen otan myös kävelykengät mukaan, kun säät lämpenevät ja lähden moottoripyöräreissulle. Mistä sen tietää vaikka moottoripyöräilyllä alkanut ja jossain kohdin apostolinkyydiksi muuttunut matka olisi erittäinkin mukava ja muistorikas reissu. Toivottavasti konerikko ei yllätä, mutta jos niin käy niin siinä ei kiukuttelut auta eikä sillä tarvitse hyvin alkanutta reissua pilata.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 04, 2015, 16:08:20 ip
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin


Olen IC:n ja mopon kanssa oppinut, että rikkoa tien päällä ei passaa pelätä.
Rengasrikko toisin sanoen kruunasi matkan. Näitä vastaavia on sattunut jo muutaman kerran, ja lähinnä ic:n laittamisen kautta olen moottoripyöräharrastajiin tutustunutkin. Jos olisin ostanut toimivan pyörän niin luultavasti en heitä tuntisi.

Toisin sanoen otan myös kävelykengät mukaan, kun säät lämpenevät ja lähden moottoripyöräreissulle. Mistä sen tietää vaikka moottoripyöräilyllä alkanut ja jossain kohdin apostolinkyydiksi muuttunut matka olisi erittäinkin mukava ja muistorikas reissu. Toivottavasti konerikko ei yllätä, mutta jos niin käy niin siinä ei kiukuttelut auta eikä sillä tarvitse hyvin alkanutta reissua pilata.

Siinä sitä on hyvää oppia ja asennetta muillekkin,nuo asiat ois hyvä painaa kaaliin-tai ainakin tuo ensimmäinen ja viimeinen lause.Pistääpä oikein miettimään ;)

Toukokuu 04, 2015, 23:47:06 ip
Vastaus #23

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1529
Lainaus
PS: Onko Ala-Vojakkalan Puoskarin talo kotitalosi?

Onhan se, ja olen rakentanut oman mökin siihen 100m päähän.

Lainaus
Pekka P. Kuinka hyvin tunnet Lätäsenon Nunas tuntureiden tieurat?

Hyvin tunnen käsivarren tiet ja polut ja saksalaisten rakentamat sotatiet.
Eukko on sieltä kotosin ja on yhteinen kesämökkikin siellä Karesuvannossa eukon sisarusten kanssa.

Karesuvannon koululta lähtee mielenkiintoinen tie lavivaaralle ja siitä eteenpäin syväjärveen ja siitä vielä munnikurkkioon.
Raskaammalle pyörälle loppupätkä ei sovellu, mopon kanssa on helpompaa pehmeissä paikoissa ja paikoissa mistä pitkospuut ovat lahonneet pois.

Saksalaisten sodan aikana rakennuttama huoltotie, Kalkkoaivin tie on myös hieno:
Sinne voi ajella isommallakin pyörällä. Sitten ovatkin hyvät kalapaikat ihan lähellä.
https://www.youtube.com/watch?v=lRksLmL0biI

Norjan puolelta lähtevä tie Birtavarre Guolasjärvi on myös ajamisen arvoinen. Halti on siinä kivenheiton päässä.
https://www.youtube.com/watch?v=mVvbOxB-lrc
Sinne pääsee myös ihan maantiepyörällä.

Norjan puolelta lähtevä tie Birtavarre Guolasjärvi on myös ajamisen arvoinen
Mistä tuo tie lähtee?
Kiinostas kovasti käydä kesällä. Onko tien numeroita, tarkkaa paikkaa kartalta ynm..
Vaikka googlella kartta "Klippi"
Tuolla suunnalla ajelen kuiteskiin kesällä,ST 1300 painaa tankattuna sen 330kg.+reissu rojut +85 kg kuski,joten pysyttelen pääaiassa kestopäällysteellä,
näyttäs kuiteskin että alku matka meennään hyvin tuolla Pan Europeanilla.

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 05, 2015, 00:10:29 ap
Vastaus #24

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1529
Jaakko Latvanen kirjoitti reissuistaan:

Samoja kokemuksia. Yksin kun liikkellä on täysi vapaus ajomäärien,kusi taukojen,vauhdin ynm... puoleen.
Toki hyvässä porukassa onnistuu myös.  Porukassa moni jakaa yöpymis kulut,tämä toisin yksin ajaessa.
Kaikki maksettava yksin,saati jos pelit leviää pitkin jänkhää...
Jos pienellä tankilla liikkessä kannattaa tosiaan pitää varabensaa mukana.

Äkkilähdöt myös ittellä suosiossa,kello heitetään yli vasemman olkapään ja nokka kohti pohjoista.. 8)

Olen usein yksin liikkellä tuolla,jostain kumman syystä ei tutuilla ole prätkiä :o harrastaavat ,perhojen keräystä,ynm.. kuiteskin jotain muuta...
Ottaa tilapäisen tukikohdan Esim.Lapista,olen yleensä viikon,hyvä tehdä päivän taikka parin pistoja pitkin pohjoista.
kamat saa kuivumaan ja saunan lämpeemään,voi otta vaikka toisellekin jalalle jos sataa ja ei olle kello kaulaassa likkeellä :P

Viikossa kiertää jo mukavasti Pohjoista..

Matti Viron tunnen,tai siis tunsin,vain Pannonia :) miehenä... jos jollain on joutilas TLB kiinnostaa....

Eni vei,jos on suunnitteilla lyhyempi tai pitempi Lapin,Norja reissu,eikun keula kohti pohjoista.......



tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 05, 2015, 16:04:30 ip
Vastaus #25

Ismo Hakamäki

  • Vieras

Kesäkuu 22, 2015, 22:09:16 ip
Vastaus #26

Ismo Hakamäki

  • Vieras
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2015, 22:13:18 ip kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Kesäkuu 24, 2015, 09:35:33 ap
Vastaus #27

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1868
  • naavaparta
Lainaus
Eni vei,jos on suunnitteilla lyhyempi tai pitempi Lapin,Norja reissu,eikun keula kohti pohjoista.......

Tuosta Lapin ja pohjois Norjan reissusta sen verran yli 40 vuoden kokemuksella että kannattaa katella sääprognoosit tarkasti.

Reissu menee täysin pilalle jos on kylmää ja sadetta, eikä Norjassa näekkään silloin mitään.
Mutta jos paistaa ja on lämmintä niin silloin on yhtä juhlaa.

Kesäkuu 24, 2015, 10:09:29 ap
Vastaus #28

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3699
Täytyypä heittää ensimmäisellä lomaviikolla "pyhiinvaellusmatka" Päätalon maisemille.
Sieltä alas itärajaa Vaskiviikolle Lieksaan.


L&K.

Kesäkuu 29, 2015, 21:31:27 ip
Vastaus #29

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2971
  • Moukka
Täytyypä heittää ensimmäisellä lomaviikolla "pyhiinvaellusmatka" Päätalon maisemille.
Sieltä alas itärajaa Vaskiviikolle Lieksaan.


L&K.
Itse tuli aikanaan heitettyä Via Karelian pyhiinvaellusmatka. Pääteitä suoran sallaan. Paluu hieman via kereliasta muunnellen. Lähdin pohjoisesta, sallasta etelään päin, päätyen lappeenrantaan. Oikein mukava reissu, voi vilpittömästi suositella.