Kirjoittaja Aihe: Käännynnäinen?  (Luettu 654 kertaa)

Syyskuu 16, 2020, 20:31:03 ip
Luettu 654 kertaa

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 253
  • Återfallsgubbe
Olen aina pitänyt matka-ajoon soveltuvista moottoripyöristä ja ajanut niillä aika pitkiä reissuja. Kun minulla aikanaan oli BMW K1200RS, olin sitä mieltä että se on paras matkapyörä. No, muutamia vuosia myöhemmin omistin BMW R1200GS:n ja mieli oli muuttunut, se oli vielä mukavampi ja leppoisampi ajokki. Sitten tuli Honda NC700X, minulle parempi matkakumppani kuin kumpikaan saksalaisista.

Mutta nyt on identiteettikriisin paikka. Olen jonkin aikaa seuraillut Honda Gold Wingien myynti-ilmoituksia, ihan vaan mielenkiinnosta (vakuutin itselleni). Kävin paria GL1200:aa koeajamassa, mutta ei oikein napannut. Pari viikkoa sitten puhuin pitkän linjan moottoripyörämekaanikon kanssa. Hän kehoitti unohtamaan nelipyttyiset Wingit ja kehui GL1500:n maasta taivaaseen. Sitten nettimotosta löytyi minun budjettiini sopiva kuusisylinterinen ja vielä juuri ja juuri museoikäinen. Kävin katsomassa, koeajoin ja ihastuin. Paljon ajettu, mutta hyvin pidetty ajokki, joka on vielä melko hyvin alkuperäisessä kuosissaan. Kaupathan siitä sitten tehtiin.

Sunnuntaina ajoin Wingillä Joensuusta Turkuun, maanantaina kaverin kanssa mutkateitä Etelä-Suomessa ja eilen Tampereelta takaisin Joensuuhun. Onhan se GL1500 aika möhkäle. Parkkipaikalla pyöritellessä 400 kiloa tuntuu, mutta sitten kun päästään tien päälle... En olisi ikinä uskonut kuinka nöyrä, mukava ja helppo ajettava se "h***sohva" on. Puolitoistatuhatta kilometriä kolmessa päivässä ja tällainen vajaa seitsemänkymppinen ukko on sen jälkeen  valmis vaikka lähtemään heti uudestaan matkaan. Kaikkea se teettää.

Pitääkö nyt todeta, että aikaisemmat arvioinnit olivat virhellisiä? Ja se "hirsimökki" on minulle paras? Antaa nyt kuitenkin ajan kulua ja katsotaan sitten ensi kesänä kummalla tulee ajettua NC:llä vai GL:llä.


Syyskuu 17, 2020, 09:56:09 ap
Vastaus #1

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 138
Se on niin yksilöllistä pyörien kanssa. Itselle CBR1000F-24 vakio ajoasento on täydellinen. Ajoin viime vuonna sellaisella 700km putkeen pelkät lyhyet tankkaukset ja sämpylä, ei tunnu missään. Toiset taas virittelevät niihin vaikka mitä korotettuja tankoja ja räätälisatuloita, kun ei kuulemma ole hyvä. Se on aika pienistä jutuista kiinni. CBR1100XX ei toiminut itselle yhtään, piti tiheään pysähtyä oikomaan jäseniä kun joka paikkaa jomotti.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2020, 09:58:33 ap kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F SC24 1990

Syyskuu 17, 2020, 19:35:24 ip
Vastaus #2

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 671
  • Ihan itse :-)
Sunnuntaina ajoin Wingillä Joensuusta Turkuun, maanantaina kaverin kanssa mutkateitä Etelä-Suomessa ja eilen Tampereelta takaisin Joensuuhun. Onhan se GL1500 aika möhkäle. Parkkipaikalla pyöritellessä 400 kiloa tuntuu, mutta sitten kun päästään tien päälle... En olisi ikinä uskonut kuinka nöyrä, mukava ja helppo ajettava se "h***sohva" on. Puolitoistatuhatta kilometriä kolmessa päivässä ja tällainen vajaa seitsemänkymppinen ukko on sen jälkeen  valmis vaikka lähtemään heti uudestaan matkaan. Kaikkea se teettää.

Pitääkö nyt todeta, että aikaisemmat arvioinnit olivat virhellisiä? Ja se "hirsimökki" on minulle paras? Antaa nyt kuitenkin ajan kulua ja katsotaan sitten ensi kesänä kummalla tulee ajettua NC:llä vai GL:llä.

Elä vaan mee kokeilemaan 1800:sta. Jos meet niin voi olla että sellanen pitää ostaa.
Tiedän yhden kaverin joka ajo ensin 1000:sella sitten tuli 1100:n ja sellanen piti saada ja sitten piti saada 1200: ja sitten 1500:n.
Kun 1800:n tuli markkinoille vuonna 2000 niin sano että ei sytytä, eikä oo minkäänlaista himoo moisee... vaan 3 vuotta sitten koeajoi 1800:n ja se oli menoo. Osti koeajamansa pyörän.

Minä olen ajanut wingillä nyt 10 vuotta ja aloitin 1100:lla (vm 1982) jonka vaihdoin parin vuoden päästä 1500:n (vm 1991). Nyt on jo toinen 1500:n (vm 2000) menossa enkä ole USKALTANUT koeajaa 1800:sta sillä pelkään että se voi käydä pankkitilin päälle turhan ankarasti. 
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Syyskuu 18, 2020, 16:19:38 ip
Vastaus #3

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3573
 Eipä sitä kääntelehtimistä pidä hävetä, tervettä meininkiä.
 Mulla kans ollu piikistä isoon suzukiin ja nyt kova polte kevyeen välimallipyörään 1-2 pyttysenä.
 Enemmän sellanen fiilistelypyörä. Trumpan Thruxtoni tms.  näitähän on...
 Piikkikuume meni viimekesänä ohi, vaikka vielähän noita 3 löytyy...  :P

 Koskaan en o wingillä ajanu... enkä harrikalla ja lienee viisasta olla kokeilemattakin.  :-\

Syyskuu 19, 2020, 00:51:24 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1173
Harrikoilla ajanut ja Thruxtonikin tallissa aivan huikeana vastapainona raskaalle Harrikalle.
Molemmilla ajaminen maistuu.